أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها استحوال morphing اللا نهائية

The Greenhouse Warming Lie and Its Endless Reincarnations

 

Properties

Links in Page

External Links

LTR (No need if copied from editing mode)

Picture & Alt Text

Hashtags

 

أ - أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

ب - العصر الثلجى القادم .

ج - المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) .

* بخصوص المدعوة أپل ، انظر صفحة الكلمة الأبيحة معيار الذهب ( أو أسوأ ) .

* بخصوص المدعوة أوبر ، انظر صفحة الكلمة الأبيحة معيار الذهب ( أو أسوأ ) .

* بخصوص الشركات غير تامة النضج ، انظر صفحة بهيمة عادية .

 

---

 

على أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية:

 

"الاقتصاد أهم من البيئة وكلاهما أهم من الإنسان"، مدخل موقع إيفرى سكريين التأسيسى من سنة 2002، هنا.

http://www.everyscreen.com/views/economy.htm#Kyoto

 

"القانون الطبيعى --أو: الطريق الأولى هى الطريق الوحيدة"، هو عنوان الدراسة الرئيسة لصفحة الاقتصاد من سنة 2000، العودة للاقتصاد كما كان قبل ظهور الأفلاطونيات واليوتوبيات والأيديولوجيات، أيام كانت الطبيعة المصدر الوحيد لإلهام الإنسان، وكان الملوك يديرون بلدانهم كشركة، النموذج الفرعونى من الاقتصاد الطبيعى الذى قد نراه يعود فى صورة مجلس إدارة مكون من ممثلين لأكبر 10 شركات أو نحوها، كل بنسبة تصويت مناسبة (ليكن مثلا بالنموذج الرباعى المركب من الموجودات والإيرادات والأرباح والقيمة السوقية كالذى تعتمده بعض المطبوعات الكبرى لترتيب الشركات)، وله وحده حق فرض الضرائب ذلك فى حالة الضرورة القصوى كالحروب أو عدم فرضها إطلاقا وهو القاعدة، مضافا إليه -أى مجلس الإدارة- مدير تنفيذى هو الجيش والشرطة يكلفه بمهمة الشئون اليومية ومحورها السهر على الحريات التى على رأسها حرية السوق، كلها مع القضاء المبرم على جميع ما عدا هذا من مفوسسات -برطمانية أو كدائية أو نكابية أو أيا ما كانت- كانت بدعا إجرامية انتهابية استلابية لا أساس لها فى عرف الطبيعة؛ هنا.

http://www.everyscreen.com/views/economy.htm#Original

 

’ نحو رأسمالية مطلقة التوحش يحرسها عسكر مطلقو التوحش ( بما فيه حراستها من نفسها ) ‘ ، مدخل إيڤرى سكريين الكلاسى من سنة 1995 –بمناسبة عيد الميلاد الثمانين للعظيم أوجوستو پينوتشيت– عن المعجزات الاقتصادية التى لا تبارى قط ، لنظم الحكم العسكرية اليمينية عبر العالم ، عبر التاريخ ، هنا .

http://www.everyscreen.com/views/liberalism.htm#Pinochet

 

سهم كيوبيد تنبأت بانعكاس تيار الأطلنطى، بحيث قد يصبح خط الاستواء هو المتجمد والقطبان هما الدافئان، أو أية حاجة كده لا تقل إثارة. ده لسه ما حصلش، لكن إللى حصل حاجة نص نص. التيار ده عبارة عن حركة بطيئة للمياه تنقل -بفعل الرياح- المياه الدافئة سطحيا شمالا، لتعود بها باردة فى الأعماق إلى الجنوب. النتيجة أن بدأ يظهر بالفعل انصهار نسبى للقطب الشمالى، مقابل تراكم مزيد من الثلج على الأنتاركتيكا. ..الكلام ده كله ما فيهوش جديد، الجديد فقط أن دجالى أن فيه تغير مناخى وأنه كمان من صنع الإنسان، طالعين علينا به فجأة، كمنقذ جبار لهم من فضيحة أن القطب الجنوبى يبرد. ما تشغلش بالك كتير يا مؤمن كأن مثلا تقول لا عزاء لبتوع التغير المناخى، لأنهم كده كده سوف يعدمون جميعا فى الشوارع قريبا جدا؛ السؤال فقط هو موعد الدراما الكبرى التالية، دراما كيوبيد. ..ساعتها فقط، سيمكنك القول إن الأرض شهدت تغيرا مناخيا. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1765283040420701

 

..اقرأ رواية سهم كيوبيد (2007).

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_01.pdf

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_02.pdf

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_03.pdf

 

للمزيد عن أكذوبة اليسار الانتهابية المسماة التغير المناخى، هنا متابعة إيفرى سكريين الممتدة عبر السنوات، على صفحة شيخ العبيد.

http://www.everyscreen.com/views/slaveinchief_part_5.htm#GlobalWarming

 

المدخل السابق عن جريمة النهيبة الكبرى المسماة طاقة الفنكوش بزعامة الدجال الأشهر آل جور، باعتبارها إحدى أخطر أنشطة تحالف الاستخراب الشيوعى الإسلامى الدولى، الممتد من الكنفوش شرقا، للعصابة الديموقلاطية فى أميركا غربا، مرورا بالأهل والعشيرة فى ماخور الخمارات المتحدة، هنا، وبه ستجد إحالات للمداخل الأسبق.

====[مسلسل شائع مع هذه الثيمة]====

 

المناخ أحدث موضة للمطالبة بنشاط تيقنى فلو من الصعوبة بمكان إثبات أن انبعاثات الكربون تسبب تغيرا مناخيا بقدر سهولة إثبات أن ثم سبيلا واحدا لا ثانى له لوقف تلك الانبعاثات هو إبادة سكان العالم الثالث —أو : نحن وحدنا من يريد حقا بيئة نظيفة لأننا من يعرف ما هو الخطر الحقيقى الأضخم تماما من الانبعاثات التكائر الحشرى الذى أهلك موارد الكوكب حرق كل الطبيعة كل الموارد لإعاشة 8 بليون جرثومة لا لزوم لها بل الماء العذب نفسه لم يعد يكفيها وحتى زرع كل سطح الكوكب بالأشجار لن يكفى لامتصاص إفرازاتها :

آه ها، الموضوع بقى عاوز قعدة. ..أولا، ها أركن على جنب خالص أن ما فيش احتباس حرارى وما فيش تغير مناخى، أو أن كل دى أكاذيب علمية من صنع الأكاديميين الشيوعيين بالتحالف مع البيزنسات الشيوعية والحكومات الشيوعية، هدفها -لا أكثر ولا أقل- نهب وسلب الشعوب، وابتزاز ومص دماء الأغنياء، أمما وأفرادا. ثانيا، أيوه، فيه احتباس حرارى وفيه تغير مناخى، وأيوه، شعرك ها يولع لوحده، والمحيطات ها تغرق كل القارات، وفعلا السؤال هنا: إيه بقى مسئولية الغرب فى ده؟ ثالثا، مبدئيا، مما يحسب لقاطع الطريق مودى -رئيس الوزراء كاتب هذا العامود- أنه لا ينكر أنه أكبر ملوث، وأنه ماضى فى استخدام أشد أنواع الفحم تلويثا، لأنها الأرخص، ولأن من حق الهند أنها تتحول لبلد صناعى، ومن حق قبائلها أن تعيش وتصل للرخاء. رابعا، إذن، هو لا يقول إن الغرب هو من يلوث الكوكب الآن، لكن فى المقابل يأتى بأطروحة لم يسبقه لها أحد: أن ده حصل فى القرون إللى فاتت، وأن لازم نتحاسب عليه دلوقت. خامسا، غلط يا أس أمك، والأسباب كتيرة، منها أن الثورة الصناعية لم يستفد منها الأنجلو ساكسون وحدهم، بل نشروا خيراتها ومنتجاتها على كل البشر، ولو لم يحدث هذا، كان زمانك أنت شخصيا لسه بتركب الأفيال والجمال. سادسا، سبب آخر: هو فين الكربون إللى لوثت به الثورة الصناعية الكوكب ده؟ هل بعد كل هذه القرون لم تمتص الأشجار ما أنتجته من ثانى أوكسيد الكربون؟ سابعا، هى دى الفكرة، هنا نصل للب الموضوع، ولازم نقف شوية يا ابن الوسخة: جبت منين أن الكل لازم يبقى بلاد صناعية؟ التلوث لم يأتى إلا عندما أراد الجرابيع أمثالك أن يصبحوا مثل الناس الراقية، ولو الكل عاوز يبقى زى الكل نروح نرمى القانون الثانى للديناميات الحرارية فى الزبالة، ونذهب كلنا لحفل اننتشاء جماعى بالموات الأنتروبى. ثامنا، الموضوع موش طبقى وبس، إنما لازم تفهم أنه أصلا ليس على الكوكب متسع للجميع كما تتخيل بأس أمين دين أمك. تلوكون اسم مالتوس ونادى روما كثيرا هذه الأيام كحجة لمكافحة التلوث، لكن الحقيقة أن مالتوس ونادى روما كانوا يقدمون الحجة للإبادة. تاسعا، أيوه، إذا كنت بتتكلم بلغة الاقتصاد -زيى بالظبط- ومعجب -زيى بالظبط- بالفحم (ويا ريت الغرب يستمر به ويزوده كمان)، ثم بعد ده بتقول إن من حقك كبلطجى أنك تلوث الكوكب زى ما أنت عاوز؛ فيجب ألا تنسى أن من حق الحضارة أيضا أن تقصف الهند ومثيلاتها بالنووى، وتنقذ هذا الكوكب. عاشرا، خلص الكلام والبندقية اتكلمت. ..بالكومنتات: - لأ، بس عمل حاجات أوسخ! ..عزت يسأل هل باع الجزمة جاندى المعزة وفتح ورشة؟ - الأشجار كانت موجودة، لكن أحدا لا يسأل كيف حققت مثلا الأمازون أو المانديلا معجزاتها الاكتسادية العظمى. كل المعجزات الاكتسادية -البريكس وغيرها- بخلاف طبع الفلوس والاستدانة، جاءت من النهب الجائر للطبيعة، قطعوا الغابات وباعوها خشب. خللى الحزن الشيوعى يكسب الأنتخا باض 10 سنين، الجيل ده يلقى شوية فتات، ثم من بعدهم الطوفان. ..من كام يوم كان فيه مدخل عن بركة السموم التى تعوم فوقها الأمازون، وطبعا المنتجات المسممة والمسرطنة للكنفوش غنية عن الشرح. والكلام كما لعلك تعلم يطول عن أن النمو يجب أن يكون كيفا لا كما. ..عبد الفتاح يسأل أليس من الممكن حل مشكلة التلوث من خلال زرع الأشجار؟ - شامل جامع، كل الأكاذيب فى كبسولة. ..يوتيوب قصير جامع قاطع عن مختلف السفالات الخاصة بالتغير المناخى. ..هذا المدخل الركيزى من سنة 2015، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1673086846306988

 

سؤال من واحد بتاع هندسة ميكانية قاله يوم كان طالبا ووضع يده على سخان شمسى بكليته، فوجده فاترا يميع البطن: هى الطاقة الشمسية دى بتبيع إيه أصلا؟ ثم توجه ليسجل اسمه فى القسم الذى يتعامل مع طاقة بلايين السنين من الشمس المختزنة تحت الأرض، قسم المحطات الحرارية ذات الأصوات المرعبة، وليس ترهات طاقة اليوم الواحد. ..هذا المدخل ليس عن إفلاس صنتك الكنفوشية الديناصور المولود ميتا، أو عن إفلاس سوليندرا نظيرتها الأميركية، أو عن البالوعة المسماة تسلا طنطنة اليسار الكبرى التى لا تزال تنتهب جيوب دافعى الضرائب بلا قرار، إنما عن الكلام الجد، كلام الناس الكبيرة (سيمينز مثلا)، إغلاق شركات الطاقة الكبرى للأقسام الشمسية بها (فى حال وجودها)، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/297301993708429

 

فى البداية، الشيوعيين قالوا لك احتباس حرارى، شعر رأسك ها يولع لوحده، والقطبين ها يسيحوا، وكل العالم ها يغرق. والسبب فى كل ده هو أنتم، النشاط الإنسانى، ولا حل أمامكم سوى شركات الطاقة شديدة القذارة إللى أنشأناها، تشتروا منها الكهربا بـ 10 أضعاف الأسعار التى اعتدتم عليها. ..تمر السنوات وما يحصلش أية حاجة من كل ده، بل بالعكس يتضح أن الكوكب بيبرد، وثلج أحد القطبين يزداد، ومستوى المحيطات ينخفض. ..رجعوا قالوا إحنا كان قصدنا سخونة الكوكب فى نهاية العصر الثلجى، وإللى إحنا فيه ده اسمه Pause، وعلى سبيل الاحتياط كنا بنحذركم أن السخونة جايز ترجع تانى. عموما، لو مزعلاكم كلمة الاحتباس الحرارى نسميه التغير المناخى، يعنى زى إللى بيحصل فى الأسكندرية والبحيرة. وطبعا السبب فى كل ده لا يزال هو أنتم، النشاط الإنسانى، ولا حل أمامكم سوى شركات الطاقة شديدة القذارة إللى أنشأناها، تشتروا منها الكهربا بـ 10 أضعاف الأسعار التى اعتدتم عليها. ..أيوه، بس سكان الأسكندرية والبحيرة بيقولوا ده حصل طبق الأصل قبل عشرين سنة. يعنى التغير المناخى ده يبدو شىء دورى أو جايز عشوائى، وإيفرى سكريين وغيره كتير قالوا العامل الكبير جدا فى الأحداث المناخية هو نشاط الشمس، موش نشاط الإنسان. بعبارة أخرى، هذا ليس حتى تغير مناخى، إنما أشياء عادية خالص، ومهما كانت دراميتها فإنها تقريبا تعتبر متوقعة، وأقصى ما يمكن أن يطلق عليها هو تطرف مناخى بمعنى حوادث استثنائية. ..طبعا الأمور بقت فضيحة بجلاجل، فيعمل إيه اليسار؟ داونى بالتى كانت هى الداء، داوى فشل البلطجة بمزيد من البلطجة. ..بعد أن ابتزت حكومة الوغد الأسود المسلم الماركسية، بريتيش بتروليام بغرامات وخسائر قد تصل لـ 70 بليونا بسبب تسرب بترولى فى خليج المكسيك، ذلك بدلا من شكرها على تغذية العالم بالطاقة لعشرات السنوات بدون حادثة واحدة؛ وبعد أن ابتزت حكومة كاليفورنيا الماركسية، فولكس فاجن بغرامات وخسائر قد تصل لذات الرقم، بينما هذه الشركة وكل مثيلاتها واثقة بليون بالمية أنها بتتعامل مع شوية لصوص كذابين فجرة، وأن الانبعاثات الكربونية دى ذات أثر ثانوى جدا، وحتى لو حقيقية فروحوا حاسبوا السبب الأكبر فيها، رفاقكم فى الحزن الشيوعى الكنفوشى، موش إحنا، موش الغرب. ..بعد هذه وتلك، ها هى حكومة نيو يورك الماركسية، بتقول ما حدش أحسن من حد، ولنجرب ابتزاز إكسون موبيل بمبلغ شبيه. ..بالكومنتات: - ههههههههه، أشكرك. ..جابر يرجع الفضل لإيفرى سكريين للتفرقة بين مستوى الهواة العربانى فى النهب والسلب، مقابل احترافية الشيوعية العالمية. - هه هه، أنت إللى بتسجل، قربنا نوصل 10 آلاف، ولا لسه؟ ..جابر يضيف اسمين لإيفرى سكريين فى سباقه مع إيزيس ذات الـ 10 آلاف اسم: منبع المعرفة وحقيقة الحقائق. - هه هه، موضوع الكانون صنع لحماية المجرمين جاب لقب جديد: معلم الأجيال. ..هانت يا ست إيزيس. ..سامح موريس يضيف اللقب الجديد، وجابر يعلق الجيل الخامس للحاسوب يشهد. أعتقد وسعت منه شوية. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1664171167198556

 

التغير المناخى الذى نريد (والذى ها يحصل)! ..الحكيكة يعنى، إحنا فى مصر موش ها نشتكى لو السنة كلها بقت شتا، ويا ريت العصر الثلجى الجديد ده يستمر مليون سنة. ..سيأتى يوم تتمنون فيه لو الغلاف الجوى كله ثانى أكسيد كربون، ولن تجدوه. ..المهم دلوقت تاخدوا التلوث البصرى وغير البصرى الألواح السودا بتاعتكم وتهاجروا بها للشمس، لأننا لن نقبل منكم أن تأتونا متسولين يوما حتة فحم قليلة تمنع بلاوى كتيرة. * تدقيقا للمصطلحات بس: كل إللى شفناه وبنشوفه ليس تغير مناخى كما تهرتل مافيا الطاقة الوسخة من أكاديمجية وشركات نهابة لأموال الضرائب، هو فقط "أحداث مناخية"، أما المناخ نفسه فلم يتغير. إلا أن العصر الثلجى ده فهو التغير المناخى إللى بجد. ..اشرب! ..بالكومنتات: - كل حاجة ارميها على وهم اسمه ارتفاع حرارة الكوكب، بينما الحقيقة أن شانجهاى دى بتغرق بسبب كم ناطحات السحاب إللى استجد فيها، يعنى بسبب هبوط الأرض موش صعود البحر. زى ما القطب الشمالى بينصهر والقطب الجنوبى بيتجمد أكتر، برضه سطح البحر يرتفع فى أماكن وينخفض فى أماكن أخرى، والحقيقة أن الأرض لا سخنت ولا بردت، ولا سطح الماء ارتفع ولا انخفض. ..يضربون أخماسا فى أسداس حين يكتشفون أن مستوى البحر انخفض فى وقت ما، ويسألون أين ذهب الماء؟ الإجابة هو لم يذهب لأى مكان. زى البناء على الشواطئ ما بيرفع مستوى البحر أمامها (أو للدقة كما قلنا هو لم يرتفع إنما الأرض هى التى هبطت)، تخيل أن حركة صفائح الأرض جعلتها ترتفع تحت قارة ما، فإن الماء سينحسر حولها، وهكذا. الموضوع لا علاقة بالحرارة (تلك السبوبة الكبيرة للشيوعية والإسلام)، أو على الأقل هو يحدث طوال الوقت صعودا وهبوطا لأسباب أخرى كثيرة، والأهم أنها أضخم أثرا بكثير، على رأسها أن قطعة الكتلة اليابسة أو الصخرية للكوكب، هى فى الواقع أقرب لقطعة عجين ضخمة طرية دائمة التشكل. * لأنى كنت أشتغل فى صيانة معدات قطع المعادن، ومن شروط الحصول على نتائج جيدة أن تكون مطلقة الاستواء أفقيا بالذات الطويلة منها - البعض يزيد عن 10 أمتار- فإن تلك كانت أصعب ما نقابله من تحديات إطلاقا. من هنا جاء تصورى لتلك الكتل العملاقة من الحديد الزهر -وهى بالمناسبة مادة brittle للغاية، بمعنى غير لينة بالمرة وتنسكر لو عرضتها لإجهاد جانبى- تمثلى لها وكأنها قطعة جبن كبيرة مائعة تتراقص على الأرضية طوال الوقت. ..روابط لقصص ارتفاع ماء البحر حينا وانحساره حينا، ودائما السفلة يعزون الأمر للتغير المناخى الحرارى. - بالظبط. ..لوسيفر يقول التغيرات المناخية سببها الشمس وليس البعوضة المسماة الإنسان. ..المدخل المنطلق من بحوث تتوقع عصرا ثلجيا وشيكا جديدا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1812603462355325

 

أقصى ما يمكن أن تساهم به السيارة الكهربية فى خفض الانبعاثات الكربونية فى كامل عمرها هو 44 دولارا، بينما يحصل مشتريها على دعم فيدرالى قيمته 7500 دولار، بخلاف 5.5 بليونا للشركات المصنعة. ..عادى! ..موش بيقولوا كلما كبرت الكذبة، كلما سهل تصديقها! ..هذا المدخل الصاعق من مارس 2013 عن قصة للوول سترييت جوورنال، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/533764306668010

 

بجد، بجد، جبتم الديب من ديله: الكيلووات ساعة كهربا بالوقود بـ 2 سنت، وبطاقة الفنكوش 14 سنت. أيوه ممكن لو ساسة اليسار نقطونا بسكاتهم، وسابوا المواضيع لشركات الطاقة الكبرى، هذه التى لن تفرض علينا شيئا قبل أن تصل به للمستويات الاقتصادية الكاملة من حيث التكلفة والجودة والتنافسية وكل شىء. وإن -عموما- كنت شخصيا أشك أن ده وارد، لأن سيظل دائما هناك فارق بين الطاقة إللى ممكن تاخدها من الشمس فى يوم، وإللى تاخدها منها فى 4 بليون سنة وتم تخزينها تحت الأرض. ..هذا النقاش هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/628695687212805

 

يا فضيحتى (بالألمانى)! هه هه، بيقولوا لهم كل حاجة عن الطاقة الفنكوش، إلا ها تدفعوا كام. ثم حين تأتى لحظة الحقيقة، ما فيش غير نقعد إحنا ع الحيطة ونسمع الزيطة! ..المدخل التاريخى عن إعلان فشل تحويل حتى البلد صاحب أعلى سعر للتر البنزين فى العالم، إلى الطاقة الشمسية، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/508921455856896

 

وللمرة 130 نسأل: يا ترى خير، اللهكم اجعله خير، من 130 سنة كان إيه سبب سخونة الكوكب، تايفويد ولا إنفلونزا؟ ..بالكومنتات: - الخريطة موش للحرارة المرتفعة والمنخفضة، إنما لارتفاع الحرارة وانخفاضها، القطب الشمالى بالأحمر الداكن لأنه أشد منطقة بتسخن وهو ثلج طبعا، بينما القطب الجنوبى بالأزرق لأنه يزداد برودة وهو ثلج برضه. ..تعليقا على ما بدا أن مصر من أشد المناطق حرارة. - هع، العصابة وقعوا فى بعض. ..ريتشارد برانسون بتاع فيرجين يعقد مؤتمرا موسعا يحاول فيه التوفيق بين أدعياء التغير المناخى وخصومهم، موجها سهامه فيه للفريق الأول الذى ينتمى هو نفسه إليه، متهما إياه بتكميم الأفواه. - احتباس حرارى فى طيز الجارديان. ..اليسار تلتهب بواسيره لمجرد سماح بطلهم المغوار بالرأى والرأى الآخر على قناة فيرجين. ..مدخل ناسا تقول إن أبريل 2016 كان الشهر الأسخن منذ 130 عاما، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1756015038014168

 

هه هه، طب هل من 2800 سنة كان السبب الاحتباس الحرارى برضه (بفرض أنه السبب حاليا، وبفرض أن البحار بترتفع أصلا، يا شيوعيين، يا شلة لصوص)؟ ..بحث يقول إن البحار ترتفع بأعلى وتيرة منذ 2800 سنة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1710295109252828

 

تاريخ! ..المحكمة العليا قالتها عالية مدوية: الاقتصاد أهم من البيئة وكلاهما أهم من الإنسان! ..سطر القاع: سيظل الفحم -ولعقود طويلة مقبلة- هو الوسيلة الكبرى وشبه الوحيدة لإنتاج الطاقة على هذا الكوكب. ..سطر قاع القاع: أنت ما تبقاش مؤمن يا مؤمن إلا لو آمنت أنه لن يصح إلا الصحيح، هكذا علمنا السادات. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1704008413214831

 

الحضارة حبلى منه، والحضاريون سكارى به:

ده إن كان عاجبك: الموت لكل من تفوه يوما بكلمة التغير المناخى. #هنا_الفاشية. ..مدخل قصة السى إن بى سى المعنونة خطاب الطاقة يترك شعب نورث داكوتا سكارى بترامب، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1764533163829022

 

السعار المجنون بخصوص الطاقة الوسخة، الذى صم آذان البشرية وأصاب عقولها بالشلل لسنوات طويلة، ممكن يعمل سبوبة مؤقتة، لكن الإفلاس هو المصير المحتوم لكل صنوف النصب والتدجيل. ..بالكومنتات ستجد قصة أخرى عن الطاقة النووية سوف تصبح سيدة حقل إنتاج الطاقة فى المستقبل بلا منازع، شاركنا بها الصديق أحمد عصمت، مشكورا لها ولكلماته الطيبة عن توقعات الصفحة. ..مدخل تقرير للإيكونوميست يرصد تهاوى صناعة طاقة الفنكوش، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1734192343529771

 

إحنا سبق وقلنا أغلب الكلام ده، بس موش بالقوة والحلاوة دى. ..مدخل الفيديو من 5 دقائق فائق الكثافة وغزارة المعلومات، الذى يلخص كل شىء بخصوص النصباية المسماة السيارات الكهربية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1703413056607700

 

الحضارة تستيقظ، والحرق أحياء اقترب من كل من تفوه يوما بكلمة التغير المناخى! ..التليجراف تحذر من الانجراف وراء "جنون الطاقة الخضراء" الذى دمر ألمانيا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1869911636624507

 

هه هه، التليجراف واخدة الموضوع على صدرها! ..مدخل المقال الغاضب على مقولة عصابة الطاقة الوسخة إن القطب الجنوبى سينصهر تماما فى سبتمبر 2016، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1852539365028401

 

-

16 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

Sarcastic, though actually realistic, placard at the Global Climate Strike, Trafalgar Square, London, September 20, 2019.

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

بالظبط كده ! … انظر صفحتى بهيمة عادية والاحتباس الحرارى . … بالكومنتات : - هه هه ، الحقيقة اللوحة دى كانت فى مظاهرة من إللى تبعها ، بس ولعت جامد فى الإنترنيت لأن العبارة فى حد ذاتها ملهمة . … صوما يسأل أين چين فوندا ؟

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2566477273434627

… أيضا نسخة والمزيد بالصفحة الثيمية بهيمة عادية .

12 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

لما تكون رجل والقبر ، وفجأة تفتكر أيام الشباب . … القبض عليها فى تظاهرة مناخية أمام البرطمان ، وانظر المداخل التى تشير لچين فوندا كآخر يسارية شكلها حلو .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2558211477594540

[ بدون مدخل فيسبووك ] 6 سپتمبر 2019 :

عندما مقال واحد يلخص هرى السنين . شكرا پاميلا جيللر لهذا الشرح الممتاز المبسط لنظرية التغير الدورى لزاوية ميل محور دوران الأرض حول نفسها بالنسبة لمحور دورانها حول الشمس ، باعتباره العامل الرئيس وراء أى مما قد يستحق الوصف بمعنى الكلمة بتغير مناخى ( كلما زاد ذلك الميل صار الشتاء أبرد والصيف أسخن ، والعكس بالعكس ) ، وكيف أنها الوحيدة التى تفسر مثلا مجىء وذهاب العصور الثلجية ، وكيف أنها معتمدة من الجميع بمن فيهم الناسا ، ومع ذلك هى –الناسا– وغيرها يصمتون خوفا من استعداء ماكينة الإعلام اليسارى الشيطانية بوق السبوبة التريلليونية الهائلة التى يقاتل اليسار من أجلها بأى ثمن .

[ بدون مدخل فيسبووك ] 23 يوليو 2019 :

بيقول لك درجات الحرارة فى أوروبا ما حصلتش من  1947، يا ترى إيه إللى كان حصل فى 1947 وعمل فيها كل التغير المناخى الفظيع إللى زى بتاع اليومين دول ؟ تكونش السنة إللى آل جور أمه حملت بيه فيها ؟

9 يونيو 2019 :

طبعا غاز الحرية وجزيئات الحرية ، طالما ها يستخدم فى حرق البرابرة من عينة ڤلاديمير منكوح وموزة العرجا . The Department of Energy Is Now Calling Fossil Fuels ‘Molecules of Freedom’ and ‘Freedom Gas’ .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2217875521664020

8 يونيو 2019 :

الناسا أكتر حد فى العالم فاهم أن العبقرى الفذ إيلون ماسك لا علاقة له بالعلم ولا بالتقنية ولا بالصناعة ولا حتى بزراعة البرسيم، لكن شافت فيه ميزة موش فى أى كائن آخر، أنه نصاب متمكن، خاصة مع الصراصير الصغار إللى سهل اللعب بعقولهم التافهة، وإللى فى نفس الوقت ورثوا مؤخرا 30 تريلليون دولار عن أجدادهم جيل ازدهارة الرضع. قالت ندارى على كل جهله وفشله ونقوم إحنا بشغل التقنية من تحت لتحت، لكن نستخدمه كمندوب دعاية نلم به الفلوس. ..صادفتها هنا مشكلة واحدة: ترامپ ليس من المغرمين جدا لا بالنصابين ولا بالصراصير. ..بالكومنتات: - هه هه، طبعا موش قصده القمر اسم قرية فى المريخ. هو إعلامجى ومن هنا بينقد صياغة التصريحات فإذا بتصريحه هو نفسه ينتقده الإعلام لأنهم مجرد سفلة بيشحتوا حاجة ينقدوها. ما تقولوش رايحين القمر، إحنا أكبر من كده وحاطين فلوس كتيرة (التوييتة التانية)، إحنا رايحين المريخ ولو ها تذكروا القمر فأكدوا دايما أنه مجرد جزء من مهمة كبيرة جدا، لكن تقولوا القمر وتسكتوا تبقوا بتصغروا أنفسكم وتصغروا أميركا. ..بعض الجلبة الرخيصة من بؤس الإعلام المفلس على سطر القمر جزء من المريخ فى توييتة ترامپ.

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2215865938531645

… المزيد بالثيمة الفرعية المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) ، بصفحة أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية الجيل زى ( الجيل زفت أو زومبى أو زبالة أو زى ما تحب تسميه ، جيل انقراض العرق البشرى ) ، بصفحة بهيمة عادية .

30 مايو 2019 :

طبعا الكل بقى فاهم أن كل مشاريعه سبوبات يضحك بها ع العيال الصغيرة يلم منهم قرشين وبعدين تشهر شركاته إفلاسها، شىء بات من المسلمات الكل عارفه ولا ينتطح فيه عنزان. من هنا بدأ الكلام إللى بجد نحو وقف هزلياته الفضائية بقرار من السلطات العليا. دى موش مجرد عملية نصب هو وأفراخ الصراصير أحرار فى بعض، إنما لأن كل إللى بيحطه فى مدار الأرض ها يتحول بمجرد إشهار الإفلاس لركام فضائى ميت يكاد يجعل أية رحلات فضائية بعد ذلك شبه مستحيلة، أو بتعبير قصة الإكسبريس سيحبس الإنسان فى مصيدة أبدية اسمها كوكب الأرض. ..شكرا سامح موريس.

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2200447090073530

… المزيد بالثيمة الفرعية المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) ، بصفحة أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

21 مايو 2019 :

النزول من 400 دولار لـ 10 دولار فى سنة أو حاجة كده ، يؤكد مرة أخرى المقولة الدارجة إن إيلون ماسك عبقرية نادرا ما يجود التاريخ بمثلها ، وإنه صاحب كل السجلات القياسية إللى بتخللى توماس إديسون يسجد له تعبدا وتضرعا لواحدة من ومضات الإلهام التى تشع من سحنة أس أمه . … بالكومنتات : - الموضة إللى شغالة حاليا داخل الطائفة الماسكية ، أن حب ماسك ولا تحب تسلا ، تسلا لا تمثل صحيح الإسلام ، قصدى صحيح الماسك . … حقا ، ماسك كمؤسس ديانة –زيه زى ديڤيد كوريش أو ستيڤ چوبز– هو فكرة ، والفكرة لا تموت إلا بإبادة كل حاملى الچيين الذى يفرز پروتينها فى المخ . - هه هه ، أكيد فيه حاجات لسه ما حصلتش ، ممكن حتى يتعمل منها رسايل دكتوراة . كتاب الأدغال يا عزيزى فيه كلام كتير البشر لسه ما اتعلموهوش . … جابر يسأل فيه إيه تانى قلت عليه ها يحصل وما حصلش ؟

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2185460094905563

… المزيد بالثيمة الفرعية المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) ، بصفحة أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

20 مايو 2019 :

الأفاق إيلون ماسك ملا الأسبوع إللى فات الدنيا زعيقا وصراخا –كالعادة– بإعلانات مدفوعة ( حتى أخبار السى إن إن ومانشيتات النيو يورك تايمز بيدفع لها تحت الترابيزة ، الشيوعيين بيتحاسبوا مع بعض حساب الملاكين لو كنتم تعلمون ) ، صم آذاننا بمشروع لوذعى –كالعادة جدا– عن إنترنيت لا سلكى يغطى الجلوب بسرعات الجيل الخمستاشر وباشتراك مجانى لكل كائنات مملكتى الحيوان والنبات . كثافة الإعلانات وانتشارها بين أفراخ الصراصير شمامين الكلة الصغار بتوعنا ، وصلت لدرجة أن شركة رصينة رصانة الديناصورات زى المصرية للاتصالات ، اترعشت وهزت طولها وطلعت بيان تقول هيهات ثم هيهات ، حكومتنا ها تصد عنا غزو الأغراب الفضائيين هذا الذى يدق الأبواب . … من يومين جه ميعاد إطلاق الصاروخ اللوذعى بتاع الساتيللايتات اللوذعية ، وطبعا –كالعادة جدا جدا– لم ينطلق أى شىء ، وكان كل ما حدث مع فتح جلسة التداول قبل 7 ثوانى أن انهار السهم بـ 7 بالمية ( ده غير الـ 23 بالمية إللى انهارها فى الأسبوعين تلاتة الأخيرين ) . … شفت الإنجاز يا مؤمن ؟ إيلون ماسك عبقرية فذة لا ترضى بأقل من المركز الأول فى كل شىء ( بما فى هذا حرمان البربور بتاعنا منه ، والذى كان قد حصل عليه كصاحب السجل القياسى لسرعة مليون إنجاز / دقيقة ) . … بالكومنتات : - علشان بس تبطل تعمل لى منشن عنه أو عن أمثاله ، خاصة وقد عرفت أنك كمان من زباين هواوى ، وحسستنا كأننا بنحرت فى بحر . … هانى ڤيكتور مصمم على إمطارى بأخبار المدعو المذكور فيما باتت كلها من نافلة الحديث .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2183871691731070

… المزيد بالثيمة الفرعية المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) ، بصفحة أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

2 مايو 2019 :

نشنت يا فالح ! … سيارة ذاتية القيادة من تسلا تصدم مهندسا من أپل وتقتله . … شكرا سامح موريس . … بالكومنتات : - ههههههه . … فخرى يقول ده زى شنق آخر سياسى بأمعاء آخر رجل دين ، ومينا عزيز يشبهه بما فعله العيان بالميت . - إزاى سايب ’ مخترعاته ‘ –بفرض جواز إطلاق هذا الاسم عليها– ملك البشرية بدون حقوق ملكية وإزاى نصاب ؟ يا ريت تسأل نفسك . السبب أنه أساسا ما دفعش حاجة من جيبه ، كلها فلوس ضرايب فوتها له الوغد الأسود المسلم فى الـ 8 سنين الخراب إياها ، ولو فكر يتكلم فى الحقوق ما يكفيش الشعب فيه سجن مدى الحياة ، بل سحل فى كل شوارع كل الولايات . … يا عمو أفكاره دى فناكيش فى الهوا غير قابلة للتطبيق ولا تسوى مليم واحد ، ولو عاوز مليون فكرة زيها ممكن أدلك وكله ببلاش . … سبق بالـ SUV ؟ مرة أخرى ، أكيد هو سابق تويوتا وميرسيديس والناسا وكل المجرة ، لأن الباقيين متأخرين لأنهم موش مستعدين يهبلوا ، ولأنهم بيصرفوا من جيوبهم موش من فلوس الضرايب . لازم المنتج له كفاءة معينة وأداء معين ، لازم نوعية ولازم احتمالية ولازم دوامية ولازم جدوى اقتصادية ولازم مليون حاجة بيعك فيها سنين وعقود وربما قرون الناس العاديين الأغبيا ، موش العباقرة إللى زيه . تقدر تقول لى مصير منتج واحد له استمر وبقى متعارف عليه ومعتمد فى السوق ، ولا كلها فرقعات سبوبة يضحك بها سنتين تلاتة على الأمخاخ الشبابية التافهة ، وتختفى بعد كده . يا ريت تبص على متابعتنا الطويييييلة جدا له على صفحة أكذوبة التغير المناخى . - الأفاق المدعو إيلون ماسك ظاهرة صوتية وانتهى أمره وأغلق ملفه من زمان ، وما عدتش مهتم بأى أخبار عنه ، لا سجنه ولا نفوقه ولا أى شىء . … الوضع اتغير حاليا ، اختراعاته اللوذعية دى –إللى ولا مرة اتنفذ منها واحد– طلع لها مصل مضاد اسمه دونالد ترامپ قطع عنه السبوبة وطيرها كلها ورا الشمس . … نقاش حول شبكة الساتيللايتات المزعومة الجديدة . - تعليقى أهه ، وأترك الباقى عندما يبدأ احتراق وسقوط الفناكيش السماوية دى على غرار سيارات تسلا . … إيه إللى موش مفهوم ، الإنترنيت ها تتلغى أصلا . … نقاش آخر حولها أيضا .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2154613167990256

… المزيد بالثيمة الفرعية المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) ، بصفحة أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

23 أپريل 2019 :

هه هه ، إللى أعرفه أن النهارده الصبح واحدة ولعت من تلقاء نفسها فى المعرض ، على طريقة بطاريات تليفونات الأفاق الآخر بتاع أپل ، وكأنه موش عاوز يفوت سفالة عملها ستيڤ چوبز من غير ما يكررها باسمه . … باختصار ، الإجابة على سؤالك ، توكل واشتريها مع حبى . … هو شاطر فعلا بمعنى حرامى ، ابن دين الجزمة فضل سنين وسنين ينهب من فلوس الضرايب دم الناس 10 آلاف دولار عن كل عربية من خلال شركائه عصابة شيوعيين الحزن الديموقلاطى . ده لازم يتسحل هو وهم حتى الموت فى كل شارع فى كل بلد فى العالم . … إثبات إيه بالظبط ، كانوا بيغرفوا ويدوا له من دم الشعب المسكين بكوانين كتبوها علشانه مخصوص . التحقيق الوحيد أن بكرة الفاشية تشيل ما تخللى ، وكل اليسار ها يتولع فيه نار فى الشوارع زى العربية دى . الدم والنار هما القانون الوحيد من الآن فصاعدا . … نقاش . … بالكومنتات : - هههههههههههههه ضحك موووووت ! … سامح كتب : كل إللى جه فى دماغى وقت قراءة هذا الخبر ، هو الفيديو ده بتاع الحريقة من مدرسة المشاغبين ، وإيلون ماسك بيجرى عاوز يطفى عربياته وعمال يقول حريقااااااااه ، التسلا اتحرقت ، هيه .

… المزيد بالثيمة الفرعية المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) ، بصفحة أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2141486245969615

8 مارس 2019 :

هه هه ، سوليندرا الكنفوشية أدت الغرض من انشائها وفلسوها ، حان الآن وقت السبوبة الباستيلية : أريڤا ! … بالصدفة من ساعتين تلاتة أشرت عابرا لتربح القيادات الصياصية للعصابة الديموقلاطية من أكذوبة التغير المناخى ( الاحتباس الحرارى سابقا ) ، ما كنتش أعرف أن العملية مستمرة وبتوسع كمان ، هارى رييد پاشا وچون كركر إللى أنت عارفه وآل جور كدب الإبل ، ثلاثتهم أمام مكتب التحقيقات الفيدرالية فى قضية فساد بـ 28 بليون دولار لأنهم أسسوا شركة شبه وهمية اسمها أسرة ( أومااااال ، اسم عربى مسلم جميل ) ، ثم باعوها لرفاقهم الباستيليين علشان كل عصابات الشيوعية العالمية إيد واحدة ينتهبون أى وكل الشعوب ما بيقفوش على محطات . * على فكرة ، البربور شغال لواط مع أريڤا دى ، وطبعا وزير الكهرباء المرتشى لا يمكن أبدا يفوت فرصة مرمغة فى الرشاوى بالذات إللى على كبير دى . … مدخل شرموط نوبل قبل ساعات وبه تلك الإشارة لتربح كبائر عصابة اليسار الأميركى من أكاذيب المناخ . … انظر أيضا مداخل متابعتنا لقصة سوليندرا بصفحة أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2074994995952074

5 مارس 2019 :

لو وعدناكم وألا إن وعد حورس حق أننا فى يوم قريب جدا سوف نحرق كل الألواح الشمسية ونفجر كل أعمدة مراوح الرياح ، ونطهر الكوكب من هذا التلوث البصرى والسمعى ، وقبلهما من الفساد والنهب المالى والاقتصادى . … مليون تحية لسان برناردينو ، البلدة الأميركية التى خرج أهلها يتصدون بالقوة لمحاولة انشاء واحدة من تلك المشروعات الإجرامية عندهم .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2071064639678443

23 أكتوبر 2018 :

الفنكوش المسمى hyperloop ، تسلا أو ڤيرچين ما بتهمنا الأسماء ، فقط : ادفن ! … ما غلطوش إللى قالوا عنه لا ينطق عن الهوى .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1878188835632692

… المزيد بالثيمة الفرعية المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) ، بصفحة أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

… أيضا نسخة والمزيد بالصفحة الثيمية ماخور الخمارات المتحدة .

18 سپتمبر 2018 :

الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) –وفى سياق مسيرة نجاحاته متواصلة ومذهلة الإبهار– لا يزال يتوسع ويزدهر باختراق منطقة جديدة لم يمارس بها أنشطته الإبداعية من قبل : السجن !

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1834019593382950

… المزيد بالثيمة الفرعية المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) ، بصفحة أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

20 أغسطس 2018 :

إفلاس تسلا التى نهبت عشرات البلايين من أموال الضرائب والديون الحكومية أول الغيث لحرق الـ 10 تريلليون دولار إللى طبعها الوغد الأسود المسلم :

كتكوت البرابر سحب عرضه ، أو اكتشف أن ما حيلتهوش اللضا أصلا ، وسهم تسلا بدأ رحلة السقوط الحر حسب چيه پى مورجان ! … عموما ، ممكن تعتبره أول الغيث فى محرقة المال القذر وأن من هنا ورايح توقع من ده كتير . ترامپ بيهز بيت أوراق اللعب المسمى الاكتساد العالمى الفنكوشى الحالى وكله ها يتسوى بالأرض قريبا جدا . حط خط تحت كلمة كل ، لأن الكل كان بيرضع من الضرع الكبير والقلب الكبير ماما أميركا –حتى إللى موش محتاج يرضع زى ثالوث المحترمين الياپان وبريطانيا وإسرائيل– وأن ما فيش حد موش ها يطفح إللى سبق ورضعه . ثانيا حط خط تانى تحت كلمة كل لأنها تشمل أميركا ترامپ ذات نفسها ، إذ فيه 10 تريلليون طبعهم الوغد الأسود المسلم وبدون حرقهم لا يمكن أن يستحق هذا الاقتصاد الوصف مجددا بالاقتصاد الذهبى . … بالكومنتات : - هههههههههه، حبيبى ! … جابر كتب الآن رأيتم بأنفسكم فآمنتم طوبى لنا من آمنا من قبل أن نرى .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1799164353535141

… المزيد بالثيمة الفرعية المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) ، بصفحة أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

… أيضا نسخة بالصفحة الثيمية الكلمة الأبيحة معيار الذهب ( أو أسوأ ) .

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية ديك البرابر ولى الولى الذى كنبيه دائم الاهتياج وهو العنين —أو : السعودية بتضيع وآل سعود واقفين يتفرجوا ، بصفحة الوعد الكيسينچرى .

توقفت مطبعة الفلوس لكن لم يحن وقت الاحتفال، عصر الجلوكوز قد يحتاج لـ 50 عاما، وقبلها لحرب عالمية، الذهب هو الملاذ الآمن الوحيد؛ كلها هلاوس إيفرى سكريينية سقيمة مملة، ولو عاوز إثارة خلليك ماشى ورا الشرموطة المدعوة جانيت ييللين. ..من ما فيش شهرين ونص قالت النمو الأميركى مصمت solid، يعنى جامد ومتين زى الميلامين، ودلوقت بتقول عنه مجوف وفارغ. من شهرين ونص كانت بتقول اصبروا على رفع معدلات الفائدة، ودلوقت بتقول موش قصدى بالصبر الصبر يعنى، إنما عدم الاستعجال. ..النكتة، أن بعض -أكرر: بعض، لأن الإثارة إللى اتكلمت عنها تكمن فى أن كلامها فهلوى الصنعة جدا، دائما ما يفهم منه الشىء وعكسه- بعض المستمعين فهموا أن كلمة أجوف أمتن من كلمة متين، وكلمة ما تستعجلوش أعنف من كلمة اصبروا، فراحوا اشتروا أسهم، كى يزيدوها فقاعية على فقاعيتها. ..أما إللى بيفهموا فقالوا -فى سرهم غالبا؟- إنها لا ها ترفع الفايدة لا قريبا ولا بعيدا، إنما -ورغم أنف أس دين أم إللى خلفوها- سوف تهبط بها -وبأقرب مما يتخيل أحد- إلى ما دون الصفر، وكله ورجلها فوق رقبتها. ..وبحلول المساء كان الذهب هو الفائز الوحيد! ..هذا المدخل من مارس 2015، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1556584914623849

17 أغسطس 2018 :

المدعو إيلون ماسك يكشف سر أنه فى طريقه للنفوق قريبا بعد ما لبس تسلا لكتكوت البرابر بتاع السعودية ، الأمر الذى يعنى أنه فى طريقه للالتحاق بالعبقرية اللوذعية الأخرى ستيڤ چوبز . ما لم يقله كيف تحتمل جهنم وجود عبقريتين بهذا الحجم معا ، أو كيف سيمضى عالمنا البائس فى طريقه بدونهما معا ، أو هل عبقرية ابن زايد وابن سلمان تكفى لسد فراغ الإبداع الفشيخ هذا ، أم هل ربما بالعكس سوف تفوقهما ؟

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1790588207726089

… المزيد بالثيمة الفرعية المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) ، بصفحة أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية ديك البرابر ولى الولى الذى كنبيه دائم الاهتياج وهو العنين —أو : السعودية بتضيع وآل سعود واقفين يتفرجوا ، بصفحة الوعد الكيسينچرى .

8 أغسطس 2018 :

كتكوت البرابر كائن بعد حداثى خالص مالص ، بعد أن استخدم جزء من تحويشة قرن كامل لآل سعود من فلوس الپترول فى شراء المدعوة أوبر ، قرر يستخدم بقية الفلوس –مبلغ قد يصل لـ 75 بليون دولار– فى شراء المدعوة تسلا ، وهو ثمن هائل الكرم والفشخرة لدرجة أن أقنع الجهبذ الأكبر فى تاريخ درب التبانة إيلون ماسك يعتزل إدمانه إغراقنا كل نص ساعة بأحد مبتكراته الضخمة الجديدة الفذة ، وبالتالى كان السبب أيضا فى أن سعر السهم ولع . … ده بخصوص كتكوت البرابر بعد الحداثى الفشيخ إللى مثله الأعلى فى بعد الحداثة ذلك الأفشخ جدا ابن زايد ( بفرض أنه ابنه ) ، أما واحد زيى فليس إلا شخص غبى ومتخلف شحط فحت وتفكيره ضيق وعلى قده خالص ، فهمه للعبقرية متوقف عند تعريف المتخلف الآخر توماس إديسون لها أنها 1 بالمية إلهام و99 بالمية نتح ( عرق يعنى ) ، ولديه حقد وعقد نفسية دفينة أن اللوذعيين الأفذاذ –أمثال البتاعة كالانيك بتاع أوبر أو البتاعة ماسك بتاع تسلا– وكل أصحاب العبقرية 2000 بالمية إلهام ووحى وفلاشات تومض من حيث لا تستطيع أن تتداخل معها ، فمستقبلهم عند مخى المقفل هو الإفلاس ( باستثناء واحد من هذا المصير هو حالة إقناعهم فى اللحظة الأخيرة كتكوت البرابر السعودى بشراء اختراعاتهم العبقرية ) .

[ تطليع : إحالة لكل نصاب نهاية …

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1774010872717156

… المزيد بالثيمة الفرعية المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) ، بصفحة أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية ديك البرابر ولى الولى الذى كنبيه دائم الاهتياج وهو العنين —أو : السعودية بتضيع وآل سعود واقفين يتفرجوا ، بصفحة الوعد الكيسينچرى .

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية المدعوة أوبر ، بصفحة الكلمة الأبيحة معيار الذهب ( أو أسوأ ) .

4 أغسطس 2018 :

الثلوج تغطى جنوب السعودية لأول مرة فى عز فصل الصيف ، فيما تصل الحرارة فى أوروپا لـ 46 درجة برضه لأول مرة . مين يا ولاد إللى كتب رواية صفحاتها الأخيرة بتدور فى طقس مشقلب شديد اللخبطة بالشكل ده ، وتوقعت أن خط الاستواء ها يبقى المنطقة المتجمدة م الأرض والقطبين هما إللى ها يبقوا جهنم السعير ؟ أسهلها لك ، هو نفسه الذى لا يعجبه كلام نصابين الشيوعية العالمية بتوع سبوبة الاحتباس الحرارى وبيقول القحبة تلهيك عادتهم ولا ها يشتروها ، كل غازات الاحتباس بتيجى من رفاقهم فى الكنفوش والهند وعاوزين أميركا هى إللى تدفع لهم الأتاوة ، ما حسبوش حساب أن ممكن ييجى لهم واحد اسمه ترامپ يمزق اتفاكيات المناخ بتاعتهم ويرميها لكلبه يتبول عليها ، وهو بيسوق قطاره إللى شغال بالفحم علشان يفرمهم هم بيه تحت عجلاته . صاحبك المقصود هو نفسه إللى قال لهم إيه الهيافة إللى أنتم عليها دى ، كربون إيه إللى ها يعمل تغير مناخى ، وإنسان إيه الحشرة ده إللى ممكن يكون السبب فيه ؟ لو عاوزين تتكلموا عن المناخ Think BIG! ، أمنا الشمس هى إللى الوحيدة إللى ممكن تعمل تغير مناخى بجد ، والمقصود بما يمكن تسميته بـ ’ تغير ‘ مناخى هو فى تعريفه فى حده الأدنى عصر ثلجى مثلا يعم كل الأرض ، أو لو شد حيله شوية ها يعكس تيار المحيط الأطلنطى ويخللى المناخ الاستوائى تحت الصفر بـ 46 درجة وأوروپا 96 درجة فوقه ، ولو شده شويتين ممكن يقلب الأقطاب المغناطيسية أو يغير محور الدوران ، حاجات كده . … تقريبا يا مؤمن هو ده إللى بدأ يحصل النهارده الساعة 12 الضهر ( طبعا إلا لو كانت لدى ماما خطط أخرى ليس لدينا أى علم بها ) . … بالكومنتات : - وحبى وتقديرى واحترامى مضاعفة لجنابك وجناب كل قارىء سواء يعلم أو لا يعلم أن بدونه كان سيختلف تماما أمر هذه الكتابات . … فودة علق بكلمة رائع ، وجابر قال وهى الطبيعة ها تبوح بأسرارها لمين غيره هو أكتر واحد فاهمها وخابرها وعالم بقوانينها وناوسياتها ، أما غنيم فكتب : قلتها لك من زمان يا أستاذنا ، قلت إن نبوءاتك ها ييجى يوم وتتوالى وها قد أتى اليوم ، أو بصراحة هو أتى من زمان وإللى يلاحظ ده هو من يتابع ما تكتب ، حبى وتقديرى واحترامى [ لعله يقصد بالمتابعة أن النبوءات تتحقق تدريجيا وفى هدوء عبر الأخبار التى تنقلها المداخل يوميا ، ودون أن نشير بالضرورة بمثل هذا الصخب لأنها كانت يوما نبوءة وها هى قد تحققت ، كما فعلنا فى مدخل مثل هذا ] . - منين نجيب كلام نشكرك بيه ؟ هه هه ، موقف صعب ومحرج أو من إللى بيقولوا عنه مواقف بااااايخة ! … جابر كتب ’ توصية ‘ لصفحة فيسبووك هذا نصها : Just here, you can listen to the voice of nature, know about its rules and facts. Just here, you can discover your self, identify your true orientation and affiliations. Just here, you can explain all dilemmas, and raise all contradictions .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1768916383226605

المناخ أحدث موضة للمطالبة بنشاط تيقنى فلو من الصعوبة بمكان إثبات أن انبعاثات الكربون تسبب تغيرا مناخيا بقدر سهولة إثبات أن ثم سبيلا واحدا لا ثانى له لوقف تلك الانبعاثات هو إبادة سكان العالم الثالث —أو : نحن وحدنا من يريد حقا بيئة نظيفة لأننا من يعرف ما هو الخطر الحقيقى الأضخم تماما من الانبعاثات التكائر الحشرى الذى أهلك موارد الكوكب حرق كل الطبيعة كل الموارد لإعاشة 8 بليون جرثومة لا لزوم لها بل الماء العذب نفسه لم يعد يكفيها وحتى زرع كل سطح الكوكب بالأشجار لن يكفى لامتصاص إفرازاتها :

آه ها، الموضوع بقى عاوز قعدة. ..أولا، ها أركن على جنب خالص أن ما فيش احتباس حرارى وما فيش تغير مناخى، أو أن كل دى أكاذيب علمية من صنع الأكاديميين الشيوعيين بالتحالف مع البيزنسات الشيوعية والحكومات الشيوعية، هدفها -لا أكثر ولا أقل- نهب وسلب الشعوب، وابتزاز ومص دماء الأغنياء، أمما وأفرادا. ثانيا، أيوه، فيه احتباس حرارى وفيه تغير مناخى، وأيوه، شعرك ها يولع لوحده، والمحيطات ها تغرق كل القارات، وفعلا السؤال هنا: إيه بقى مسئولية الغرب فى ده؟ ثالثا، مبدئيا، مما يحسب لقاطع الطريق مودى -رئيس الوزراء كاتب هذا العامود- أنه لا ينكر أنه أكبر ملوث، وأنه ماضى فى استخدام أشد أنواع الفحم تلويثا، لأنها الأرخص، ولأن من حق الهند أنها تتحول لبلد صناعى، ومن حق قبائلها أن تعيش وتصل للرخاء. رابعا، إذن، هو لا يقول إن الغرب هو من يلوث الكوكب الآن، لكن فى المقابل يأتى بأطروحة لم يسبقه لها أحد: أن ده حصل فى القرون إللى فاتت، وأن لازم نتحاسب عليه دلوقت. خامسا، غلط يا أس أمك، والأسباب كتيرة، منها أن الثورة الصناعية لم يستفد منها الأنجلو ساكسون وحدهم، بل نشروا خيراتها ومنتجاتها على كل البشر، ولو لم يحدث هذا، كان زمانك أنت شخصيا لسه بتركب الأفيال والجمال. سادسا، سبب آخر: هو فين الكربون إللى لوثت به الثورة الصناعية الكوكب ده؟ هل بعد كل هذه القرون لم تمتص الأشجار ما أنتجته من ثانى أوكسيد الكربون؟ سابعا، هى دى الفكرة، هنا نصل للب الموضوع، ولازم نقف شوية يا ابن الوسخة: جبت منين أن الكل لازم يبقى بلاد صناعية؟ التلوث لم يأتى إلا عندما أراد الجرابيع أمثالك أن يصبحوا مثل الناس الراقية، ولو الكل عاوز يبقى زى الكل نروح نرمى القانون الثانى للديناميات الحرارية فى الزبالة، ونذهب كلنا لحفل اننتشاء جماعى بالموات الأنتروبى. ثامنا، الموضوع موش طبقى وبس، إنما لازم تفهم أنه أصلا ليس على الكوكب متسع للجميع كما تتخيل بأس أمين دين أمك. تلوكون اسم مالتوس ونادى روما كثيرا هذه الأيام كحجة لمكافحة التلوث، لكن الحقيقة أن مالتوس ونادى روما كانوا يقدمون الحجة للإبادة. تاسعا، أيوه، إذا كنت بتتكلم بلغة الاقتصاد -زيى بالظبط- ومعجب -زيى بالظبط- بالفحم (ويا ريت الغرب يستمر به ويزوده كمان)، ثم بعد ده بتقول إن من حقك كبلطجى أنك تلوث الكوكب زى ما أنت عاوز؛ فيجب ألا تنسى أن من حق الحضارة أيضا أن تقصف الهند ومثيلاتها بالنووى، وتنقذ هذا الكوكب. عاشرا، خلص الكلام والبندقية اتكلمت. ..بالكومنتات: - لأ، بس عمل حاجات أوسخ! ..عزت يسأل هل باع الجزمة جاندى المعزة وفتح ورشة؟ - الأشجار كانت موجودة، لكن أحدا لا يسأل كيف حققت مثلا الأمازون أو المانديلا معجزاتها الاكتسادية العظمى. كل المعجزات الاكتسادية -البريكس وغيرها- بخلاف طبع الفلوس والاستدانة، جاءت من النهب الجائر للطبيعة، قطعوا الغابات وباعوها خشب. خللى الحزن الشيوعى يكسب الأنتخا باض 10 سنين، الجيل ده يلقى شوية فتات، ثم من بعدهم الطوفان. ..من كام يوم كان فيه مدخل عن بركة السموم التى تعوم فوقها الأمازون، وطبعا المنتجات المسممة والمسرطنة للكنفوش غنية عن الشرح. والكلام كما لعلك تعلم يطول عن أن النمو يجب أن يكون كيفا لا كما. ..عبد الفتاح يسأل أليس من الممكن حل مشكلة التلوث من خلال زرع الأشجار؟ - شامل جامع، كل الأكاذيب فى كبسولة. ..يوتيوب قصير جامع قاطع عن مختلف السفالات الخاصة بالتغير المناخى. ..هذا المدخل الركيزى من سنة 2015، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1673086846306988

 

ده موش حل يا مستر ترامب. لما تلقى حد بيقول فيه تغير مناخى، اعمل معاه إللى إحنا قلناه على جوورنال الجمهورية عن بتوع الأفلام والأغانى وبرامج الإعلام أو أى حقل: لا تحاول محاصرة المنتج الفنى أو الأدبى أو العلمى (تكميم السوفتوير)، إنما اقتل من صنعه (إعدام الهاردوير). ..مدخل وكالة حماية البيئة تمنع المنتسبين لها من المشاركة فى مؤتمرات يقيمها الغير بخصوص ما يسمى التغير المناخى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2179251249023876

 

من أسبوعين الشركة السعودية عملت مشروع فى الخمارات ها يطلع الكيلووات ساعة بـ 7.3 سنت (انظر المدخل الخاص به). النهارده حصل العكس، الشركة الخماراتية عملت مشروع فى السعودية بتكلفة 1.7 سنت. أيوه، السعر نزل لأقل من الربع فى أسبوعين، بما يجعل حتى قانون موور بتاع أشباه الموصلات نفسه يروح يدفن نفسه. ..هل يا ترى القصة شيلنى وأشيلك، مشروع كسبان هنا مقابل مشروع خسران هناك، هل المهم البروباجاندا، المانشيتات والبهلوانيات الإعلامية، هل بينصبوا على حد تالت (البربور مثلا لا سيما وأن كل هذه الشركات حاولت ولا تزال تحاول مع هذه المومس ذات الإيد الفرطة على زبائنها). ..أنا بصراحة موش ها أقدر أجارى تفاصيل شغل التنطيط ده، ولو حد عنده شرح أهلا وسهلا به، فقط أكتفى بعبارة قصة بلوومبيرج هنا: أنت لن تعرف أبدا التكلفة الحقيقية لأن العقود سرية The actual cost of power coming from the projects may be inflated by terms within the contracts that aren’t yet published, according to Bloomberg New Energy Finance in Zurich. ..أيوه، القصة بدأت كده فى مصر، ولأنها كانت علنية عرفنا أن الأراضى مجانية، القروض بنكية مجانية، البنية الأساسية ومرافق وخدمات أخرى كثيرة مجانية، كله طبعا بخلاف الأسعار الباهظة لشراء الطاقة منهم، لكن كما تعلم فإن لحسن الحظ #عميكة_يا_مصر قفلت الدكانة من بابها وشطبت السبوبة بسرعة. الآن، فى حالة مشروع الـ 1.7 سنت واضح أن ما فيش السعر الباهظ للشراء، لكن فيه عشرميت سنت دعم حكومى (أو مشترك ما بين الحكومة والشركة المقابلة إللى عملت مشروع بـ 7.3 سنت قبل 14 يوم، وإللى برضه قالوا عنه سعر قياسى معجزة، مرة أخرى بص المدخل وكمان المزيد بالكومنتات)، دعم خفى بألف صورة وصورة، ويا ما فى جراب النصابين طالما الدنيا ساكتة عنهم (مثلا أوبر وأخواتها قائمة على موضوع التكاليف الخفية برضه، ودى قصة طويلة وزهقنا منها). ..بالكومنتات: - سؤالين: هل طاقة شمسية خالصة أم مزيج أم حرارية خالصة؟ ثانيا ده يشمل سعر النقل والتوزيع لكن الأرقام أعلاه هى تسليم الشبكة. ..طيب، كده تطرح من الـ 4 سنت تكاليف النقل والتوزيع. تسليم الشبكة من المحطات الحرارية يتراوح حول الـ 1 سنت، وربما أقل فى حالة الفحم. ..هانى شمسية يقول سعر الكيلووات ساعة فى تكساس يكلفه 4 سنتات، وعلى العكس من مصر -أى التى تنتهب من جيوب البعض لتضخ فى أفواه الآخرين- كلما زاد الاستهلاك كلما انخفضت التعريفة. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2171239246491743

 

بيقول لك إحنا حققنا المعجزة وقدمنا أرخص سعر للطاقة فى تاريخ الكوكب وهو 7.3 سنت للكيلووات ساعة. ..ده طبعا باعتبار أنه مسك سلك من بتوعنا إللى فيه كهربا الكيلو بـ 1 سنت ولقاه موش بيكهرب. ..الأهم بقى، هو الكلمة إللى حشرها بسرعة وسط الكلام: إحنا مستعدين نغرق العالم كله بالطاقة دى "بس الحكومات تدعم" (زى المتفتحة المتفشخة حكومة خمارة دبى، وتدعم دى -زى ما شرحنا كتير- يندرج تحتها ألف حاجة وحاجة موش مجرد أنها تشترى بـ 7.3). ..هه هه، بيفكرنى بمدير مكتب باصم عولة لما قال إحنا غرقنا بطاقات التموين بزيت بينور لوحده "بمجرد أن المالية وفرت". ..ثم استنانى هنا، هو موش كانت الخمارات قالت قبل كده إنها وصلت بتكلفة الطاقة الشمسية لـ 6 سنت و3 سنت وكل ما كنت تقول لهم دى غالية يقول لك اوووووسكت موش عملنا نوع جديد أرخص؛ إيه بقى إللى رجعها تانى فوق كده، هل جايز الشمس ما بقتش بتشمس؟ ..مدخل ما يسمى مشروع الطاقة الشمسية المركزة بخمارة دبى بـ 4 بليون دولار لمجرد كسر من الجيجاوات، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2164926953789639

 

النصباية اتفضحت والسبوبة خلصت، ومع ذلك لا تزال رأس وزير الكهرباء فوق كتفيه. ..مافيا الخمارات والإخوان ونجيب سوروس والوزير سمسارهم نهبوا مصر، والجيش لسه واقف يتفرج عليهم وهم على وشك الإفلات بجريمتهم. ..مدخل تراجع إنتاج الكهرباء من الطاقة الوسخة فى يوليو 2017 من لـ 237 إلى 205 جيجاوات ساعة بنسبة 15 بالمائة، مقابل ارتفاع إنتاجها من الغاز من 11812 إلى 14409 جيجاوات ساعة بزيادة 22 بالمائة، كلاهما على أساس سنوى وطبعا دون المقارنة -غير الواردة أصلا- بين أرقامهما بعضهما البعض، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2153027271646274

 

إحنا فقرا أوى، لكن عندما يتعلق الأمر بعصابة الطاقة الوسخة إحنا فنجرية جدا، البربور بيشترى منهم الكيلووات ساعة بـ 9 سنت (يعنى ع الأقل 9 أضعاف تمنه من المحطات الحرارية). * المحطات الحرارية دى عندنا منها أطنان وبتنتج كهربا لا تجد من يشتريها. ** الـ 9 سنت دى تعريفة جديدة، والمشروع الجديد سعودى، أما الخمارات -أصل النصب وأصل الطاقة الوسخة بعد آل جور والكنفوش مباشرة- فقد أحجموا منذ تعديل السعر هبوطا من 15 سنت الأصلية. *** عند 9 سنت ربما لا تكون هناك أرباح فاحشة، لكن السؤال علينا بإيه أصلا من بيزنس قام على كذبة ودجل، مكلف غير اقتصادى -بل مدمر للاقتصاد أساسا- وطبعا مصيره الفشل والفضيحة والزوال. ..مدخل توقيع عقد شراء فنكوش شمسى من محطة بأسوان للمدعوة أكوا باور، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2146564738959194

 

علشان بس تعرف أن العمر العقلى للرفيق مكرونة مسلوق هو 4 أسابيع، وجايز كمان أقل لأسباب تتعلق بظروف السلق. بيقول إنه كان فاكر أنه أقنع ترامب بعدم الإنسحاب من اتفاكيات المناخ، واتفوجىء النهارده أن أميركا قدمت طلب الانسحاب الرسمى. صحيح كل كلام ترامب كده، يقصد حاجة ويصيغ الكلام بحيث يخلليك تفهم عكس ما يقصد، فتطلع السى إن إن تطبل وتهلل أنه مثلا تراجع عن سور المكسيك أو عن منع المسلمين أو عن النيتو أو عن السياسة الاقتصادية الفلانية، فإذا بترامب يخرج ببساطة ليقول أنا قلت الكلام ده فين، كلامى كان حرفيا كذا كذا؛ بس دى السى إن إن شوية صحفجية جرابيع بتلاتة مليم زائد أن السفالة هى أصلا مهنتهم إللى يرتزقون بها، موش الطفل المعجزة إللى انتظرته الباستيل لقرون! * هه هه، ده لم يمنع أن النيو يورك تايمز -وزيها طبعا السى إن إن والواشينجتون بوست وكله- طلعوا بمانشيتات للقصة دى تقول إن أميركا مستمرة فى محادثات المناخ بما يوحى أن ما فيش انسحاب ولا حاجة. أيوه يا عدم يا أصفار، مستمرة فى المكلمة لكن حمادة الفعلى ترامب تانى خالص. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2144513465830988

 

اضرب كمان علشان أتوب! ..بالكومنتات: - البواسير حرارتها تجاوزت حاليا حرارة الشمس (إللى خايفين ع الأرض منها). ..ردود أفعال للقرار بعضها هائل السخط وبعضها هائل الابتهاج، ومن الأخيرة الأسواق وسعر الدولار، وطبعا أصدقاء الصفحة الأعزاء. ..مدخل إعلان ترامب فائق الدرامية لسحب الولايات المتحدة من اتفاكية باريس للمناخ، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2076095429339459

 

جئتكم بالفحم --رواه البخارى! ..مدخل ترامب يوقع الأمر التنفيذى الخاص بانشاء خط أنابيب كييستون، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1941388979476772

 

يا كل عصابات الطاقة الوسخة شمسية وغيرها -يا كنفوش ويا رمم متحدة ويا آل جور ويا آل زايد ..إلخ- ويا كل عصابات البترول كمان -يا أوبك ويا سوفييت ..إلخ- وفى ديلكم جميعا كل شمامين الكلة؛ جاءكم من لا يرحم: الفحم! ..مدخل اختيار ترامب لسكوت برويت لقيادة وكالة الطاقة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1902855283330142

 

كلها كام شهر ويتحل نزناز التطبيل الإعلامى ده نهائيا. ترامب ها ييجى ويقطع خط الحياة أبو عشرات بلايين الدولارات عن المدعو إيلون ماسك، الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب (أخطر حتى من المدعو ستيف جوبز لأن أقله الأخير كان نصاب مستقل موش بفلوس الضرايب)، ونرى بأعيننا نفوقه شنيعا على الملأ، ونغلق للأبد كامل ملف سبوبة الطاقة الوسخة، ونرجع للزمن الجميل، زمن ما قبل البترول، زمن الفحم. ..بالكومنتات: - ع الأقل حتى اللحظة، اليسار ما لهومش تقل على موضوع الجيينات لأنه ها يفضحهم. ..شرقاوى يقول إن كريج فينتر عبقرية حقيقية ولا يحصل على ربع البروباجاندا التى تحيط بإيلون ماسك. ..مدخل قصة للنيو يورك تايمز لا تزال تبيع لشمامى الكلة وهم هذا الأفاق الفائق، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1799724690309869

 

البربور إستبن الإستبن سفيه الإنفاق عبد اللايكات، بعد ما خربها وجابها الأرض خالص، اكتشف أن الاقتراض وطبع الفلوس مشوارها قصير جدا، مشوار آخرته حيطة سد، آخرته الكل ها يقول لك ما فيش ما عنديش موش قادر أديك ها تاكلوا بنوك العالم يعنى، حيطة الشعب ها يلبس فيها ويجد نفسه فى وضع أسوأ بكثير مما لو كان من البداية لم يجد من يحنو عليه. * أيا ما كان المصير الأسود الذى بنتظر البربور بأبشع وسيلة إعدام ممكنة، سحر نصر لهلوبة القروض يجب أن تلقى نفس المصير. ..بالكومنتات: - البربور يستقبل اليوم مشاخخ منسر الباستيل وألمانيا الخضراء ليوقع معهم عشرات الاتفاكيات، نصفها فى طاقة الفنكوش حيت مصر البلد الوحيد فى العالم المستعد لشراء الكيلووات ساعة منها بـ 15 سنت وإللى يلقى هطل ويلهطش يبقى أهطل، وكلها -أى الاتفاكيات- تخص البنية الأساسية، البنية التى لا يريدها أحدا، وعبارة عن فلوس بتترمى فى الأرض، بينما المفروض أن لا تنشئ أية بنية إساسية إلا لو كانت هى نفسها -وفى حد ذاتها- ها تكسب وتجيب أرباح لمن يستثمر فيها. - وكله بالرشاوى يا آبا، الباستيل رشاوى! ..هذه القبائل الإجرامية صارت أكبر مصدر للسلاح لمصر. - وطبعا ها نصرف كيلو دهب مجانا كل شهر على بطاقة التموين. ..هيئة الثروة المعدنية تعلن انقضاء فترة الاستثمارات الأولية لمنجم السكرى، ومن ثم بدء تقاسم الإنتاج بين الشركة صاحبة الامتياز والحكومة المصرية. - الخردة العانس كلمة ما جاتش من فراغ، أية سلعة باستيلية هى سلعة مضروبة، زى سلع الكنفوش بالظبط، إن لم يكن أسوأ. ..الغش أسلوب حياة، يا معدوم الفهم، يا رخيص، يا بربور! ..فضيحة باستيلية عن غشهم فى سباقات الدراجات باستخدام محركات خفية، اختارت لها النيو يورك تايمز عنوانا طريفا: بدلا من إعطاء المنشطات للدراح إعطاؤها للدراجة! ..هذا المدخل عن الفشل الذريع للبربور فى إصدار سندات دولية أو حتى الحصول على قرض من سندوك النكد بتاع الرفيقة الباستيلية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1741705639445108

 

لحظة ما طلع ابن دين الصرمة الوسخة إللى فى الصورة ده، يعلن على التليفزيون هذا الاتفاق بتاع الكيلووات ساعة بـ 105 قرش، بينما ساعتها لم يكن يكلف بالمحطات الحرارية سوى 15 قرش، وجايز 5 قروش حاليا بعد هبوط أسعار البترول؛ كانت -أى تلك اللحظة- هى النقطة الفاصلة فى موقفنا من البربور. قبل كده كنا معاه وبنشجعه، وبعد شوية سميناه الخرونج بمعنى ضعيف وجبان (افتكرناه فرعون طلع موسى)، لكن موش أكتر. لم يصبح فى صف الأعداء مستوجبى القتل إلا عندما أنفق أول قرش بالغلط، عندما تحول من الكلام بكويسه ووحشه إلى أمر يتعلق بالفعل، بالمادة، تحديدا بهذا الاتفاق الفاسد الخيانى والمروع. ..دلوقت عصابة آل زايد ونجيب سوروس اكتشفوا أن النهب ما عادش بالهبل إنما بنص الهبل، أو اكتشفوا أن فيه حاجة اسمها #عميكة_يا_مصر بوظت السبوبة كلها، أيا ما كان؛ دلوقت بقوا زعلانين وبيقولوا لابن دين الصرمة الوسخة ده رجع لنا الرشاوى إللى دفعناها لك. ..بالكومنتات: - هو سؤال واحد ما فيش غيره: الكيلووات ساعة بكام؟ لو أكتر من نص سنت يبقى دول شلة حرامية. * فقط للعلم، الدولة بتشترى منهم الكيلووات ساعة بـ 105 قرش، ووزير الكهربا بيقسم بالنص مع أولاد زايد (بفرض أنهم أولاده) أو مع نجيب سوروس، فى صورة رشوة شخصية، وكله إحنا إللى بندفع. ..والبس يا شعب. ..جايز تقول لى دى شركة خارج الشبكة، وسأسلم حتى بأنها ستظل هكذا للنهاية (ع الأقل لأن العميكة دمرت سبوبة دخول الشبكة)، وكمان سأزيدك من الشعر بيتا قديما وأقول أنا عادى جدا أشجع الطاقة البديلة فى المناطق النائية، لكن فيه علامة استفهام كبرى هنا: لماذا الزبون الوحيد لهذه الشركة هو جهينة الإخوانجية؟ الكلام كده يطول، وجايز يكون السبب أن الإخوانجية خريجى الكتاتيب ما أسهل أن تغرر بهم الشيوعية العالمية، وتورطوا وإللى كان كان. ..لذا إليك بعضا من سجل الإخوانجية الطويل و"الرائد" فى محاولة غزو مصر بطاقة الفنكوش. ..أنباء عن افتتاح ما وصف بأول محطة طاقة وسخة فى مصر فى منتصف سبتمبر 2016. ..مدخل عصابات الطاقة الوسخة تنفض يدها من سبوبة مصر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1808611816087823

 

أول شلوت بهذا الحجم طردا للكنفوش من الغرب، بما لا يقاس يقزم مثلا حظر شبكة الحروب السايبرية هواوى من التراب البريطانى. على فكرة، الأم تيريسا هى إللى كانت كوزيرة داخلية ورا حظر هواوى، وعموما عارضت أى اندفاع لديفيد كاميرون نحو إقامة علاقات اكتسادية مع الكنفوش، ومنه هذا المشروع الذى قتل اليوم، وكانت مافيا الحزن الشيوعى الكنفوشى قد وصفته فى حينه بشراكة سطراطيكية وبعصور الذهب القادمة وهلاوس كثيرة من هذا النوع. الأدهى أن الموضوع ليس أمنيا فقط، وليس متعلقا بالكنفوش فقط. هو أيضا شلوت ضخم للشريك الآخر فى هذا المشروع النووى، وهو الباستيل (انظر بالكومنتات قصة عن شياط هؤلاء لأنه بإلغاء المشروع ستشهر الشركة الباستيلية الغارقة فى الديون رمامية التصنيف إفلاسها)، ومن جهة أخرى لأنه -على خطى ترامب- ستعود بريطانيا قريبا للفحم كالمصدر الرئيس للطاقة، وتجهز على كل تواجد ممكن لعصابات التغير المناخى والطاقة الوسخة، وهى المتغلغلة فى الأممية الخامسة التى غادرتها بريطانيا حتى دونما إرسال ورقة طلاق. ..كل هذا وذاك فيما لا تزال غلمة البربور لممارسة اللواط مع عصابة التلاتة وشبشب كما هى، لا يعيقها سوى #عميكة_يا_بريكزيت، قصدى #عميكة_يا_مصر. ..بالكومنتات: - إنه الفحم يا غبى! ..مزيد من ردود فعل الكنفوش الهيستيرية. ..مدخل إلغاء مشروع محطة هينكلى بوينت النووية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1810958589186479

 

اتعلم حاجة يا بربور الصرمة المرقوعة، قريبا جدا ها نولع بجاز وسخ فى كل المحطات الشمسية إللى بتبنيها زى المسعور أنت ورفيقك الجربان المفلس نجيب سوروس لحساب مختلف المافياوات الخماراتية والعالمية. ..كله ها يبقى بالفحم يا خاين يا نتن. حتى البترول والغاز -إللى الكيلووات ساعة بنص سنت فيها موش بـ 15 زى ما بتمص دم الشعب الغلبان بفواتير طاقة الفنكوش أنت وحراميتك- البترول والغاز ها نخرجها أصلا من صناعة الطاقة، لأن ببساطة الفحم أرخص كمان من نص سنت. ..تقدر تقول اختراع جديد ظهر الأسبوع ده عندنا فى كار الهندسة اسمه الكفاءة الاقتصادية. ..بالكومنتات: - يعنى يا مستر ترامب أنا ليا شهور قايم معاك بأحلى واجب، زائد أنى سايبك تلطش أفكارى عمال على بطال، فأقل حاجة يعنى تبعت لى خوذة من بتوع مناجم الفحم دى من إللى عليها اسمك، وأنا متواضع وموش ها أطلب حتى تكتب اسمى عليها جنب اسمك؟ ..صورة مقربة لتفاصيل الخوذة الساحرة. - فيه كتير من التعاقدات الجديدة بالبترول والغاز موش بالفحم، والجديد أن المفروض كله -جديد وقديم- يبقى بالفحم بمجرد التصفية الجسدية لكل من تفوه يوما بكلمة التغير المناخى. ..أحد الأصدقاء يعتقد أن كل تعاقدات البربور هى لطاقة الفحم. - ضربة أخرى لعصابة الطاقة الوسخة. ..الغاز الصخرى سيصل بالفعل للبيوت البريطانية خلال هذه السنة 2016. ..هذا المدخل الساحق عن خطة ترامب الكاسحة لإحياء صناعة تعدين الفحم بعد أن تآمر عليها الشيوعيون، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1751698761779129

 

المرة دى موش ها أتكلم عن ابن العريانة، فقد أفضنا فى أس أمه بما فيه الكفاية. سأتكلم عن المدعو ناصر الطيبى، تلك البيضة الفاسدة التى تنشر سمومها فى الفريق الاقتصادى لقناة العربية، وربما دون أن يشعروا بدأت العدوى تسرى إليهم تدريجيا، من الشابة الصغيرة لارا حبيب حتى المخضرمة الكبيرة نادين هانى نفسها. 1- مبدئيا، هو طبعا معادى على طول الخط لأى تقشف، وبوق متواصل لسياسات طبع الفلوس المسماة التيسير الكمى أو عبوات التحفيز أو أيا ما كان التلاون فى الأسماء. هو -بكلمة- الناطق الرسمى باسم المال القذر. عادى، ده أقل واجب. 2- بدأ يبرز مستقلا بتولى برنامج عنوانه مستقبل الطاقة، جعل منه منبرا للتزيين والبروباجاندا لمشروعات النصباية الكبرى المسماة طاقة الفنكوش. وكذا جعل منه ع الهامش كده، منصة لبث الإشاعات السوفييتية وغيرها التى تحاول وقف هبوط أسعار البترول، أو تشكك فى صناعة البترول الصخرى الأميركية، طبعا ليس حبا منه فى البترول أو مستخرجى البترول، إنما إنقاذا لصناعة الفنكوش من تهديد أية طاقة رخيصة لها. 3- استجلب لأول مرة إطلاقا الدجل المسمى التحليل التقانى لشاشة العربية الرصينة، وأصبح يستضيف كائنات تصور لنا أن الاقتصاد هو متوالية قيبوناتشى أو أمواج إيلليوت أو نقاط الدعم والمقاومة أو أيا ما كان. بينما الفكرة فى هذا النصب برمته هو مجرد أن يقال. وحين يقال يتبعه صغار المستثمرين، فيعود أولئك ليقولوا أرأيتم لقد كنا على حق، وتستمر الدائرة الجهنمية، بينما الحقيقة أنهم ذاتهم مجرد مضاربين يريدون توجيه الأسهم فى الاتجاه الذى يريدون. 4- وهو الجديد، وسبب أن فاض بنا الكيل، أنه بات يستضيف أفاقين على مستوى أعلى، مثل ابن العريانة هذا، أخطر دجال على وجه الأرض بعد هلاك المدعو ستيف جوبز، وبما فى ذلك المدعو إيلون ماسك. يفخمه ويبروزه وهو المضروب بالشلوت من كل المؤسسات المالية بعد ما سببه لها من خراب من أجل مكاسب وقتية. ويا ريته حتى قال شيئا هنا، فبعد أن فقد السيطرة على تريلليونات دولارات السندات، بات كل ما يقدر عليه أن يعرف الماء بالماء، ما تطلعش منه بحاجة ذات معنى أصلا، بما فيه النصب (دلوقت لا يزال يحلم برفع معدلات الفائدة بينما أى حد محترم يريدها سالبة، جاى يقول لم يعد ممكنا التحكم بالسياسات النقدية وهو الذى لم يترك شيئا يمكن التلاعب به إلا واستغله لحدود القصوى، أو على طريقة جحا الذى سيعلم حمار الملك الإنجليزية يقول البترول سيرتفع بعد 18 شهرا، وبغض النظر أنها نبوءة غير صحيحة لأن التقنية هى الفيصل وستهبط بالأسعار حتما، لكن ما قيمة طق الحنك ده؟ شخصيا لا أعرف، أو جايز مجرد أنه بيطرد عن ذهنه كابوس أن الكساد جاء ليبقى، وفى الحد الأدنى خالص لن تنهيه سوى حرب عالمية تهوى للأرض بكل الثروات الوهمية التى خلقها هو وأمثاله). 5- آخر بيضة فاسدة فى فريق العربية كانت تلك التافهة المسماة فاطمة الضاوى، فقدت وظيفتها بعد مقابلة مع أفاق صغير (برضه زى ابن العريانة كان من نجوم مؤتمر الذباب بتاع شرم الشيخ)، ذلك هو المدعو أحمد هيكل. 6- أكرر: بعد هذه المقابلة فقدت وظيفتها فى العربية. 7- مستر عبد الرحمن الراشد، هل تسمعنى؟ ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1716922968590042

 

بيتكلموا صح، عملوا اتفاك تاريخى على أنهم ها يجتمعوا بعد 6 سنين علشان يعملوا اتفاك تاريخى (حرفيا، نفس كرارات كوبينهيجن من 6 سنين). ..بالكومنتات: - ما هو ده بنده الوحيد، الاتفاك على عمل اتفاك. ..فؤاد يسأل أين الاتفاك وما هى بنوده. ..هذا المدخل عن النتائج العدمية لما يسمونه قمة المناخ فى ديسيمبر 2015 فى باريس، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1677774909171515

 

المناخ أحدث موضة للمطالبة بنشاط تيقنى فلو من الصعوبة بمكان إثبات أن انبعاثات الكربون تسبب تغيرا مناخيا بقدر سهولة إثبات أن ثم سبيلا واحدا لا ثانى له لوقف تلك الانبعاثات هو إبادة سكان العالم الثالث —أو : نحن وحدنا من يريد حقا بيئة نظيفة لأننا من يعرف ما هو الخطر الحقيقى الأضخم تماما من الانبعاثات التكائر الحشرى الذى أهلك موارد الكوكب حرق كل الطبيعة كل الموارد لإعاشة 8 بليون جرثومة لا لزوم لها بل الماء العذب نفسه لم يعد يكفيها وحتى زرع كل سطح الكوكب بالأشجار لن يكفى لامتصاص إفرازاتها :

آه ها، الموضوع بقى عاوز قعدة. ..أولا، ها أركن على جنب خالص أن ما فيش احتباس حرارى وما فيش تغير مناخى، أو أن كل دى أكاذيب علمية من صنع الأكاديميين الشيوعيين بالتحالف مع البيزنسات الشيوعية والحكومات الشيوعية، هدفها -لا أكثر ولا أقل- نهب وسلب الشعوب، وابتزاز ومص دماء الأغنياء، أمما وأفرادا. ثانيا، أيوه، فيه احتباس حرارى وفيه تغير مناخى، وأيوه، شعرك ها يولع لوحده، والمحيطات ها تغرق كل القارات، وفعلا السؤال هنا: إيه بقى مسئولية الغرب فى ده؟ ثالثا، مبدئيا، مما يحسب لقاطع الطريق مودى -رئيس الوزراء كاتب هذا العامود- أنه لا ينكر أنه أكبر ملوث، وأنه ماضى فى استخدام أشد أنواع الفحم تلويثا، لأنها الأرخص، ولأن من حق الهند أنها تتحول لبلد صناعى، ومن حق قبائلها أن تعيش وتصل للرخاء. رابعا، إذن، هو لا يقول إن الغرب هو من يلوث الكوكب الآن، لكن فى المقابل يأتى بأطروحة لم يسبقه لها أحد: أن ده حصل فى القرون إللى فاتت، وأن لازم نتحاسب عليه دلوقت. خامسا، غلط يا أس أمك، والأسباب كتيرة، منها أن الثورة الصناعية لم يستفد منها الأنجلو ساكسون وحدهم، بل نشروا خيراتها ومنتجاتها على كل البشر، ولو لم يحدث هذا، كان زمانك أنت شخصيا لسه بتركب الأفيال والجمال. سادسا، سبب آخر: هو فين الكربون إللى لوثت به الثورة الصناعية الكوكب ده؟ هل بعد كل هذه القرون لم تمتص الأشجار ما أنتجته من ثانى أوكسيد الكربون؟ سابعا، هى دى الفكرة، هنا نصل للب الموضوع، ولازم نقف شوية يا ابن الوسخة: جبت منين أن الكل لازم يبقى بلاد صناعية؟ التلوث لم يأتى إلا عندما أراد الجرابيع أمثالك أن يصبحوا مثل الناس الراقية، ولو الكل عاوز يبقى زى الكل نروح نرمى القانون الثانى للديناميات الحرارية فى الزبالة، ونذهب كلنا لحفل اننتشاء جماعى بالموات الأنتروبى. ثامنا، الموضوع موش طبقى وبس، إنما لازم تفهم أنه أصلا ليس على الكوكب متسع للجميع كما تتخيل بأس أمين دين أمك. تلوكون اسم مالتوس ونادى روما كثيرا هذه الأيام كحجة لمكافحة التلوث، لكن الحقيقة أن مالتوس ونادى روما كانوا يقدمون الحجة للإبادة. تاسعا، أيوه، إذا كنت بتتكلم بلغة الاقتصاد -زيى بالظبط- ومعجب -زيى بالظبط- بالفحم (ويا ريت الغرب يستمر به ويزوده كمان)، ثم بعد ده بتقول إن من حقك كبلطجى أنك تلوث الكوكب زى ما أنت عاوز؛ فيجب ألا تنسى أن من حق الحضارة أيضا أن تقصف الهند ومثيلاتها بالنووى، وتنقذ هذا الكوكب. عاشرا، خلص الكلام والبندقية اتكلمت. ..بالكومنتات: - لأ، بس عمل حاجات أوسخ! ..عزت يسأل هل باع الجزمة جاندى المعزة وفتح ورشة؟ - الأشجار كانت موجودة، لكن أحدا لا يسأل كيف حققت مثلا الأمازون أو المانديلا معجزاتها الاكتسادية العظمى. كل المعجزات الاكتسادية -البريكس وغيرها- بخلاف طبع الفلوس والاستدانة، جاءت من النهب الجائر للطبيعة، قطعوا الغابات وباعوها خشب. خللى الحزن الشيوعى يكسب الأنتخا باض 10 سنين، الجيل ده يلقى شوية فتات، ثم من بعدهم الطوفان. ..من كام يوم كان فيه مدخل عن بركة السموم التى تعوم فوقها الأمازون، وطبعا المنتجات المسممة والمسرطنة للكنفوش غنية عن الشرح. والكلام كما لعلك تعلم يطول عن أن النمو يجب أن يكون كيفا لا كما. ..عبد الفتاح يسأل أليس من الممكن حل مشكلة التلوث من خلال زرع الأشجار؟ - شامل جامع، كل الأكاذيب فى كبسولة. ..يوتيوب قصير جامع قاطع عن مختلف السفالات الخاصة بالتغير المناخى. ..هذا المدخل الركيزى من سنة 2015، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1673086846306988

 

ها يجتمعوا 15 يوم واكلين شاربين نايمين ناكحين منكوحين فى فنادق ومواخير العاهرة الباستيل، ها يملوا الدنيا مظاهرات، أو ع الأقل هؤلاء الجزم ها يخلعوا الجزم لو داعشوشتى حرمتهم من متعة المظاهرات، ويصاحب كل ده طبعا بهلوانيات إعلامية تملأ المانشيتات والشاشات بضجيج الأكاذيب عن الاحتباس البولى والتغير الإسهالى والاستهبال التغيرى، ثم إذا بكل ده يشطب بجرة قلم: الكونجرس يقول إنه غير مستعد لضخ دم وعرق الشعب الأميركى ليصب فى جيوب كبائر عصابة الحزن الشيوعى الكنفوشى. ..بالكومنتات: - هه هه، صح! ..جابر يقول المناخ ما اتغيرش، إحنا إللى اتغيرنا من ناحيته. - موش شرط ها ينجح أو لأ، المهم أن هو ده الدش البارد إللى نزل ع الجزم المجتمعين فى الباستيل: عاوزين طاقة نظيفة، يبقى لازم تكون رخيصة و"يعول عليها" reliable، وبدلا من بالوعة التريلليونات التى لا تشبع أبدا والتى تشفط ما فى جيوبنا لتضخه فى فنكوش الأفاقين ممن لن يشبعوا أبدا ولن ينجزوا شيئا قط، لننفق أولا بضعة بلايين على البحوث. ..بيلل جيتس يدشن مبادرة بحثية ببليونى دولار. - ده موش خبر. طبعا الإعلام لازم يهتم أكتر لو تلميذ فى خامسة ابتدائى فى كفر البلاليص طلع أينستاين غلط. ..هه هه، موش خبر بمعنى موش حاجة تستاهل الاهتمام بها. إللى يستاهل هو عبقريات الكفاءات المدفونة. ..ههههههههههههههه، أيوه، النفايات المدفونة. ثم إيه العبقرية أن واحد يشتغل 10 سنين على تجارب ويصرف له 100 مليون ولا بتاع؟ إحنا عاوزين ومضات الوحى والإلهام إللى بتدمر أينستاين فى ثانية. ..مجدى يعقوب يعلن نحاجه فى إنتاج قلب كامل من مواد جديدة. ..هذا المدخل عما يسمونه قمة المناخ فى باريس 2015، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1672870209661985

 

وحياة رسول اللات إللى ما بأحلف به باطل أبدا، أنتم بتفرفروا وموش عارفين تعملوا إيه. نحن على بعد خطوات معدودات الآن من السؤال التراجيدى الأكبر: هل أصلا بوسع أحد منع استقطاب الثروة أو القدرة فى بركة جيينية تتفاوت فيها الإمكانات الفردية بشدة؟ والخلاصة، أن سيتم التوصل لأنه لا يمكن لأحد تحدى الحرية، تحدى الطبيعة، تحدى الإله الحق! ..سلسلة المداخل عن مراجعات الشيوعية النيو يورك تايمز للبعض من أشد أعمدة الأيديولوجية اليسارية قدسية ورسوخا، والمتزامنة فجأة مع بداية 2014 بهدف التشويش على حقيقة أن هذه هى سنة بداية صعود الفاشية العظيم، ذلك من خلال تحويلها إلى سنة الضباب العظيم؛ المراجعة رقم 26: بعد عقود فجروا أدمغتنا فيها بكذبة الطاقة المتجددة، الشيوعيون، وبعد ما قفلوا ضلف المحطات النووية فى أحد أكبر البلدان الصناعية إللى هى ألمانيا، وبعد ما اكتشفوا أن طاقة الفنكوش -ومع كل الحزق وغسيل الأمخاخ وضخ البلايين من فلوس دافعى الضرائب المساكين فى شركاتهم الإجرامية- لن تغطى فى أفضل الأحوال أكثر من 3 بالمائة من احتياجات البشر للطاقة، وبعد ما بقى مفضوح للجميع أن من يلوث الكوكب موش الغرب إنما حلفاؤهم فى الشرق الكنفوشى، ناهيك أصلا عن انفضاح أكذوبة الاحتباس الحرارى ومن بعدها التغير المناخى نفسيهما؛ بعد كل ده جايين دلوقت يقولوا النووى هو الحل!

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1672110253071314

 

نصباية تفوت ولا حد يموت! ..البس يا شعب (البربور بيبيع لك الكيلووات ساعة بـ 105 قرش غير النقل والمصاريف الإدارية، وليه تدفع 10 قروش إذا كان ممكن تدفع 10 أضعاف فى حب الشيوعية، قصدى فى حب مصر؟)! ..مدخل الدراسة صاعقة التاريخية للناسا تقول إن الأنتاركتيكا تراكم الثلوج وتتسع مساحتها بل وتساهم فى خفض مستوى مياه المحيطات بربع ملليمتر سنويا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1663224013959938

 

نعدكم وألا إن وعد حورس حق، أنه سيأتى اليوم الذى لن يضطر فيه رئيس شركة للاستقالة رضوخا لكوانين إجرامية وضعها شيوعيون مجرمون، بل فى الواقع نعدكم بإبادة كل واضعى وكل مؤيدى مثل هذه الكوانين أصلا، ذلك بالحرق أحياء فوق جذوع الأشجار. ..بالكومنتات: - الشركة التى تكاد تصبح الأولى عالميا، كان لا بد من ضربها. لو فيه حد ممكن يحتج على تصميمات سيارات فولكس فاجن، فهو تويوتا وزميلاتها (بفرض أنهم ممكن يعملوا كده أصلا، زائد بفرض أن تصميماتهم مختلفة أصلا أصلا)، وسيكون إحتجاجها ساعتها عبر الاحتكام للسوق، أما الحكومات الشيوعية المعادية أو المستعبدة للبيزنس -كحكومة كاليفورنيا أو حكومة الولايات المتحدة أو أيا ما كانت- فهى ليست طرفا على وجه الإطلاق. - العملية موش ناقصة جهل دين أمك، يا ابن الوسخة أنت كمان. ..الآن، الكل بيتكلم عن جهل أس أمك. ..الـ خ الماركسى المدعو البابا فرانسيس يدعو لتحرك سريع بخصوص التغير المناخى الوهمى، ذلك فى خطابه لدى زيارته لرفيقه الوغد الأسود المسلم. ..مدخل استقالة رئيس شركة فولكس فاجن رضوخا لابتزاز حكومة ولاية كاليفورنيا بأن الشركة تزور قيم الانبعاثات الكربونية لسياراتها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1649053898710283

 

الإعجاز العلمى لطاقة الفنكوش:

موش أنها نزلت بتكلفتها، إنما أنها رفعت كلفة الطاقة الجادة. قمة عبقرية معجزات الاكتساد بصراحة. المهم، كل إللى بيقولوا إنه ها يحصل فى أميركا أو غيرها، لا جديد فيه. حصل فعلا قبل كده، وقصة ما جرى فى ألمانيا شرحناها من قبل، فقط ينسون الفصل الأخير من القصة. ..لأ، موش تركيع الاقتصاد، ده الفصل قبل الأخير. الفصل الأخير هو: العودة للطاقة الحرارية لم تكن عودة للغاز، إنما ذهابا للفحم! ..م الآخر، لا أحد يقهر قوانين الطبيعة! ..هذا المدخل عن "الإنجازات" المذهلة لطاقة الفنكوش فى الاقتصاد الأميركى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1654738441475162

 

أستراليا تدخل التاريخ كأول بلد يجرم طاقة الفنكوش! ..يلعن دين أمك يا خرونج، يا إللى علشان تقتل صرصار -ميت أصلا- اسمه الفقيدة الإخوان، بتهد البيت نفسه وبتدمر مصر بكاملها. ..بالكومنتات (بخلاف احتفاء الأصدقاء بالقصة): - لو رفع الدعم الحكومى، فى لحظة ها تنهار فنكوشيات كتير، موش الطاقة بس. - هو بعينه بغباوته! ..بطولة إيه؟ فعص الإخوانجية محتاج بطولة أو فيه حتى ذرة مخاطرة أصلا؟ بل كان أحسن يسيبهم للشعب يفتركهم أو حتى يسييهم يموتوا موتة ربنا. كلام كتبته يوم 30 يونيو نفسه. بس كل ده موش مهم قصاد الخراب الرهيب إللى جابه للبلد، وموش ها نفوق منه ولا بعد 50 سنة، واليونان بالنسبة له تعتبر لعب عيال، وآخره عينة من دقائق أهه. ..جدل بسبب صورة للخرونج طفلا. - رغم أنى أفضل عليها كلمات مثل السوق التنافسية أو التصفية الجسدية، إلا أن ظهور كلمة ban لمرتين فى نفس اليوم، أمر يستحق التنويه. ..أميركا بصدد حظر بحوث طاقة الفنكوش. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1616213461994327

 

وإيه يعنى، ده لا ينفى أنها برضه بتسخن؟ ..المدخل من يوليو 2015 عن التوقعات العلمية بعصر ثلجى أصغر خلال 15 عاما، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1613505838931756

 

هه هه، حتى لو الكوكب كله تجمد، سيظل السبب عند اليسار هو الانبعاثات الكربونية، يعنى تأثير الصوبة الزجاجية، يعنى الدفيئة! ..هذا المدخل الكوميدى عن المزيد من تجمد القارة القطبية الجنوبية بحيث أصبح يمثل مشكلة للتنقلات التى تعودها الباحثون، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1584568281825512

 

أيوه بقى، العالم ابتدى يعرف الطاقة النظيفة بجد من الوسخة بجد! ..عاش البترول الصخرى الأميركى، موش بس بسبب موضوع النضافة والوساخة، إنما لأنه -وليس عصابة الأوبك- بات هو المحدد لسعر البترول، استقر حاليا عند 60 دولارا للبرميل لأن ده السعر إللى بيكسب عنده ويستطيع أن يغرق العالم به. ..للدقة أكثر، وقلناها مرارا، تقنياته -وليس هو- هى التى تحدد السعر، بمعنى أنه كلما تقدمت -وهى تتقدم فعلا بسرعة مذهلة- فإن سعر بترول العالم كله سوف يهبط. ..فقط فقط فقط، السيناريو البديل الوحيد المحتمل هو أن تغرق السعودية العالم ببترول أرخص، البرميل بـ 10 أو 20 دولار مثلا. وده يبقى قرار الانتحار الأخير، وطبعا بعيد الاحتمالية. انتحار اقتصادى طبعا، وموش ها أقول انتحار سياسى بإعلان الحرب على الحضارة، لأن غالبا الحضارة لن يغضبها هذا، وقد جربنا حقول البترول الصخرى ما فيش حاجة بتزعلها، استثمارات صغيرة تغلق وتفتح الضخ حسب السعر الموجود فى السوق، وما عندهاش مشكلة خالص. ..بالكومنتات: - نقاش: لااااااااا، الكهرباء بالطاقة الحرارية عبر العالم لا تزيد عن سنت ونص، 10 صاغ يعنى. بقية الأرقام صحيحة. أرخص شىء إطلاقا هو الطاقة الحرارية، حتى محطاتها هى الأسرع تقدما تقنيا برضه. لما نقول سنت ونص فطبعا داخل فيه التكاليف الثابتة والمتغيرة. الفاجعة أن الفحم بالذات يشكل نصف أو أكثر من إنتاج الطاقة الكهربية -أو على الأقل هو المصدر رقم 1- فى بلاد كأميركا واليابان وبريطانيا ومعظم البلاد الصناعية الكبرى، لكن أغلب الناس لا يعلمون (شمامين الكلة يعلمون ويتسافلون). ..هى كده بالظبط، عملية نصب مشتركة كبرى ما بين ابن زايد الخير ونجيب بن سوروس، والخرونج الجاهل بيبصم وخلاص. بيبصم على إللى بيقوله له مستشاروه العلميين إللى خربوا ألمانيا وجايين يقعدوا على تل مصر، الأفاقون المدعوون سمك عازر تمر هندى. * المدعو تمر هندى ده جوكر، سايبك تعتبره أى حد جنب سمك وعازر (النصارى)، الأفاق الباز، الأفاق زويل، الأفاق أى حد، لكن بما أن الكلام عن ألمانيا تحديدا فالإشارة الأقوى قد تذهب للأفاق إللى على كبير أوى بتاع آليانز، ذلك المدعو محمد بن العريانة. ..وعلى فكرة، ألمانيا كانت بتولد الكهربا من الغاز، لكن بعد بتوع الفنكوش الشمسى ما خربوها وافتقرت بشدة رجعت تانى للطاقة الحرارية، بس موش الغاز، إنما الفحم. وبعد كل ده الخرونج رايح يلحس رجلين حزن الخضر، أحد أقطاب الحلف الشيوعى الإسلامى الدولى، وإللى موش طايقين كلمة مصر أساسا. - أيضا: بل هى -المحطات الشمسية- الأكثر تلويثا كمان، لا أحد ينظر للتلوث الناتج عن صناعتها أو عن إعادة تدويرها. ..دلوقت بيتفاخروا بإضاءة أول طريق فى مصر بالفنكوش الشمسى. الواقع بيقول إنها بتدى إضاءة ضعيفة، وبعد ساعة بتطفى خالص. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1596847837264223

 

اضرب كمان علشان أتوب! ..يا كسوفى (بفرض أن أصلا عندى دم اتكسف، موش وغد أسود مسلم)! ..هذا المدخل عن أستاذ وراعى الزنجى الوغد فى هارفارد يفتح النار على أكذوبة التغير المناخى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1565936410355366

 

حان وقت دفع الفواتير، يا جرابيع! ..جامعة UCLA تدفع تعويضا لباحث فصلته لأنه فضح تزويرها لأبحاث التغير المناخى، هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1555565838059090

 

اديها فنكوش تديك طراوة. ..قرب، قرب، قرب، الكيلووات ساعة بـ 15 سنت، وإللى يلقى هطل وما يلهطش يبقى أهطل. * سؤال تكرارى ممل: لماذا لم تسأل نفسك يا خرونج -ولو لمرة واحدة- ليه كل صفقاتك مع الشيوعيين والمسلمين -من الباستيل غربا حتى كل الشرق فى الاتجاه الآخر- تأتى دائما بسهولة شديدة، بينما احتاجت مثلا صفقة واحدة مع المحترمة بريتيش بتروليام لسنوات من التفاوض؟ ..أو بصيغة أخرى جايز توصل لك أسهل: بتحس إيه فى طيزك وأنت بتمضى صفقة مع الجرابيع، هل بوجع أم بتلذذ (أم بالاثنين)؟ ..أكبر حجم استثمارات استقطبه مؤتمر الذباب كان -ماذا غيرها؟- طاقة الفنكوش، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1553483768267297

 

المشاركة التليفونية مع الزميل القدير أسامة سرايا فى برنامج مباشر مصر على قناة الفراعين (هه هه، لغاية ما يفرجها علينا صورة وصوت حد من بتوع يوتيوب). * البعض سألنى يعنى إيه الدولة السلخة إللى على الخليج. السلخة [بضم السين] هى الشريط النحيل، الشرموطة يعنى. ..بالكومنتات (بخلاف أمواج التحيات للعزيز أسامة ولى، ومقابلها أمواج الشكر): - 3 روابط فيديو يوتيوب على الأقل. الأول أنا عملت فيديو وقناة يوتيوب كمان، إيزيس تجازى إللى كان السبب، أنا مالى ما كنت فى حالى. والأخير للحلقة كاملة، وهى أول مرة تعملها قناة الفراعين دى على يوتيوب، بما فيها حتى برنامج المساء الرئيس مصر اليوم. - أنا إللى أشكرك وأحييك ولا يسعدنى شىء قدر المستقبل الباهر الذى ينتظرك، والذى يستحقه اجتهادك ومثابرتك الفريدة من نوعها. - ههههههههههه، هو بيقاطع فى الحتت الحساسة، لأن شغلته يقاطع فى الحتت الحساسة. وأشكرك أستاذة نادية على الاهتمام والتشجيع، وأشكره برضه على المقاطعة. - أسامة سرايا، يوميا، يا مؤمن! ..إعلان من قناة الفراعين. ..هذا المدخل السابقة التليفزيونية بالنسبة لى منذ حوالى 7 أو 8 سنوات، ولعله الأول إطلاقا غير السينمائى، كان عن التعديل الوزارى ومؤتمر الذباب وطاقة الفنكوش، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1546861398929534

 

يوم كبير لإيفرى سكريين! ..ما لحقناش نكمل المدخل إللى فات وجاءك الخبر اليقين: ارتفاع درجة حرارة الكوكب "أكبر فضيحة فى تاريخ العلم"! * التفسير الوارد بالقصة لذوبان بعض ثلج القطب أنه بسبب وجود تغير فى التيار الدافئ للمحيط الأطلنطى، ورد فى سهم كيوبيد (2007)، لكن كاحتمالية فاحشة الفانتازيا: القطبان سيصبحان مناطق حارة وخط الاستواء منطقة ثلجية! ..بالكومنتات: - محاولة الحكم بموضوعية أمر صعب جدا مع البشر. أين هو الصيف الذى لا تسمع فيه عبارة طول عمر ما جه حر كده، والشتاء الذى لا يقال فيه طول عمرنا ما شفنا برد كده؟ - اكذب ثم اكذب ثم اكذب (علشان فضيحتكم يكون عقابها الموت، يا بيزنس إنسايدر). ..هذا الموقع اللعين لا يزال يروج للكذبة المضحكة أن 2014 كانت أسخن سنة مرت بالأرض منذ بداية الرصد. ..المدخل فوق فوق التاريخى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1533565646925776

 

شكرا للصديق الذى أمدنا برابط هذا التقرير الوافى من الموقع الإعلامى الرسمى للحكومة السويسرية، هذا مع ملاحظة: 1- أن سويسرا بالذات هى آخر بلد فى العالم يتمنى رؤية ثلج الكوكب وقد ذاب، ومن هنا تأتى القيمة المتفردة والصاعقة للتقرير؛ 2- أن فوق كل ما أتى عليه التقرير، فإن من المشكوك فيه أصلا صحة القياسات التى تقول إن حرارة الكوكب قد ارتفعت من أساسه. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1533550966927244

 

اللعب مع الفنكوش آخرته الضياع! ..هذا لا يشمل مجرد الخرونج التافه بتاعنا، ولا يشمل حتى إسرائيل هائلة التقدم كمان، بل -بجلال قدرهما- يشمل سيمينز وجووجل إللى بيشتروا من هذه الأخيرة الاختراعات العبقرية إياها دى! ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1522837224665285

 

يلعن دين أمك يا خرونج بعدد أنفاس الخلائق! ..المدخل فائق الكارثية عن بناء محطات فنكوش بقدرة 4300 ميجاوات، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1522830387999302

 

ما لاحظتش حاجة يا خرونج لما كنت فى المواخير، إللى رحت تخطب فيها خطبك الهبلة المعتادة، أم يا ترى كنت قاعد زى الشوال موش دريان بإللى بيتقال؟ بيقولوا إنهم بينتجوا طاقة الفنكوش بأقل من 6 سنت (5.85). بغض النظر أنه مشروع حكومى، ويقولوا إللى هم عاوزينه ما حدش ها يفتش وراهم، تمويل حكومى وتشغيل حكومى، والشركات بتاعة المناقصة دورها -لا أكثر ولا أقل- تبنى المحطات الهيكلية دى، إللى موش ها تشتغل أصلا (وحتى لو الـ 200 ميجاوات دول اشتغلوا فعلا، موش ها يغطوا احتياجات كفر أبو سماعين حدانا)، لكن ما علينا. المشكلة بقى، أنهم وضعوك أنت دلوقت فى مأزق ابن وسخة: إزاى بتشتريها هنا فى مصر بـ 15 سنت؟ وإحنا كده موش بنقارن بكيلووات ساعة المحطات الحرارية أبو سنت واحد، إنما بمحطات فنكوش زى إللى عندك بالظبط. ..أظن ده فساد رسمى نظمى صريح وعلنى خالص منك، موش كده ولا إيه؟ ..ماخور الخمارات بتاع المؤتمرات دى قبضك كام، يا متخلف؟ ما علينا، أنا عارف أنك أهطل من أنك تقبض أية حاجة، لكن زى ما بيقولوا: رزق الهبل ع المجانين، والمهم أنهم باعوا لك إللى هم عاوزينه وخلاص، وإحنا هاتك يا فواتير كهربا مولعة، ونيييييدفع، نيييييدفع. ..هذا المدخل الأسطورة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1522803004668707

 

اضرب كمان علشان أتوب! ..أخدت لى بالك لما بيقول ما حدش بيمول بحث قبل ما يكتب نتيجته بإيده أولا؟ ..سمعتها فين؟ ..فين؟ ..هذا المدخل عن الشهادة الصاعقة من مؤسس قناة ويزر التليفزيونية التى ظلت تروج لعقود لأكذوبة التغير المناخى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1509679465981061

 

ألمانيا تعود للفحم (نعم الفحم، موش الغاز):

يا خرونج، فعلا أنت قروى ساذج بهرته أضواء المدينة، وفعلا فعلا يلعن دين أمك! ..الشيوعيين الألمان عملوا حاجتين، وكله بالكانون: أجبروا الشبكة تشترى منهم الفنكوش بسعر باهظ جدا، عبارة عن علاوة ضخمة فوق سعر السوق، وأعطوا أولوية لقبول آخر كيلووات من الفنكوش، قبل بدء السحب من المحطات الحرارية. والهدف -أو الوهم- أن الفنكوش يجيب ضلف المحطات الحرارية زى ما سبق وجابوا ضلف المحطات النووية (برضه بالكانون). ..كلام معروف، الجديد أن تدافع الجميع -حتى فى المنازل- للمشاركة فى السبوبة، ووصلوا فعلا لتوليد نسبة 27 بالمائة. لكن لأن طاقة الفنكوش -حتى لو بقت فى كل بيت وكل شبر- ما هى إلا فنكوش، ولن تغطى ولو يوم القيامة المغرب إلا هامش ضئيل من الكهرباء المطلوبة للصناعة وللبلد ككل. فكل إللى حصل أن وضعت المحطات التقليدية فى الركن بسبب أن زيادة الإنتاج أدت لتدنى سعر السوق المشار إليه: إما أن تفلس أو تغلق استثماراتها الضخمة، وإما -كى تستمر بجانب إللى على حجر ماركس دول- أن تضطر لهجرة الغاز الطبيعى لأنه غالى نسبيا ولم يعد اقتصاديا، ومن ثم تلجأ بدلا منه لأوسخ تقنية فحم ممكنة. ..والنتيجة أن الشعب المسكين لا طال كهربا رخيصة ولا طال هوا أنضف (طبعا بفرض أن الفنكوش أبو بطاريات ده، موش أوسخ طاقة تلويثا للبيئة، حتى بالمقارنة بالفحم نفسه، يعنى الهوا بقى أشد تلوثا من مصدرين)، فقط كل إللى اتغير أن ألمانيا بقت بتدفع فاتورة طاقة مضاعفة 10 مرات، وطبعا: دخلت فى كساد عميق! ..فى كل ده بنتكلم عن واقع حصل فعلا على الأرض، وأرجوك لا تحاول اقتراح المزيد من الكوانين والحوكمة والضوابطية، لأنها -كالعادة- ستزيد الطين بلة. ..اكمل قراءة تفاصيل مسيرة الدمار الشامل الذى وصلت له ألمانيا جراء استلاب اليسار ومن يسمون بالخضر لثروات شعبها ومستقبل أجياله القادمة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1503554293260245

 

اوعى تصدق المكتوب هنا. ما فيش أى حل لأية مشكلة من دى ممكن يخلليك بليونير. السبب بسيط، أن علشان تحل أية واحدة منها لازم تكون تريلليونير أساسا. ثم مين قال إنك لازم تكون من التواضع بحيث تسعى لحل مشكلة واحدة بس؟ الاندماج النووى بتاع لوكهييد مارتين، ممكن يحل وحده نص المشاكل دى فى ضربة واحدة. ..هذا المدخل المتفجر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1502933829988958

 

الكل سعيد بانهيار أسعار البترول، إلا فئتين: 1- الشيوعية والإسلام (الاكتسادات الريعية بتاعة السوفييت وعصابة أوبك)، 2- إللى ضحكت عليهم نفس الشيوعية والإسلام وباعت لهم الوهم المسمى بطاقة الفنكوش (شعوب البؤس الأوروبى المستلبة من قبل رفاق الأممية الخامسة). السؤال: طب هل الخرونج بتاعنا سعيد أم حزين، وهو الذى يشترى طاقة الفنكوش بـ 15 سنت للكيلووات ساعة، بينما خلال أسابيع قليلة سوى نرى المحطات الحرارية تنتجه بسنت واحد لا غير (بدلا حتى من الـ 2 سنت التى اعتدنا عليها)؟ ..شخصيا، أعتقد أنه لا زال على ذات الابتسامة البلهاء المطبوعة على وش أس دين أمه، لأنه غبى منه فيه، وموش فاهم أية حاجة فى أية حاجة! ..المدخل التاريخى هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1496831363932538

 

هأ ..أو ..أو ..أو ..أو! ..وشهد شاهد من أهلها، وموش أى شاهد: جووجل جريين، أحد أكبر الأفاقين! ..بص يا خرونج، وعلشان تكون فاهم صح ها أعيد الكلام: لما كنت بتقول كلام كويس كنا بنهلل لك ونطبل لك. لما بقيت بتقول كلام زى الزفت تسترضى به الصراصير واليسار والأفاقين والمافياوات، كنا بنطلعه من الودن التانية ولا نعلق بالمرة (أنت عارف موقفنا من الكلام ومن أفلاطون). لكن مع دفع أول قرش للعدو، فى هذه اللحظة تحولت الأقوال لأفعال، والأفعال لا علاقة لها بالودان ولا بالمناخير، وبالتالى من ساعتها أصبحت مصنفا عندى أنت نفسك كعدو. ..هى دى قصة طاقة الفنكوش إللى حطت الحد الفاصل بينى وبينك! ..هذا المدخل الفاصل تاريخيا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1496831363932538

 

أصلا، كل تمويلهم -الأصلى أو الجارى- منهوب من فلوس الضرايب، ويبيعون لك عنوة طاقة الفنكوش الوهمية بتاعتهم بـ 7 أضعاف سعر الطاقة العادية، وقبلها يفرضون على بنزين السيارات وكل ما شابه ضرائب من 1000 - 2000 بالمائة، ثم بعد كل ذلك يصرخون: كلكو عليا ولا إيييييه؟ ..ما فيش تعليق غير القحبة تلهيك وإللى فيها تجيبه فيك! ..المدخل فاجر المحتوى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1486013755014299

 

اليوم، تغير وجه الكون! ..ما الشىء الذى يجمع الطائرة النفاثة والحاسوب وانشطار الذرة والإنترنيت، وخلال بضعة شهور الاندماج النووى؟ ..اختراعات عملاقة. ..واضح أنها اختراعات عملاقة، إيه كمان؟ ..كلها أتت من عباءة المؤسسة العسكرية الأميركية. ..إيه كمان؟ ..قصدك الكبير ما يجيش غير م الكبير، لوكهييد مارتين مثلا، موش المرضى عقليا ونفسيا رد السجون سناكيح طاقة الفنكوش، الطاقة الوهمية وكمان الوسخة بيئيا واقتصاديا، طبعا على العكس 180 درجة من طاقة الاندماج؟ ..أسئلتى ليست بهذه التفاهة، لكن ماشى، إيه كمان؟ ..مؤكد كلها بدأت كأسلحة. ..إيه كمان؟ ..كلها تحولت لاحقا لاستخدامات مدنية، وتغلغلت فى الحياة اليومية للناس. ..موش قصدى دى. نرجع لحتة الأسلحة. قبل الاستخدام المدنى لطاقة الاندماج، حاول تتخيل معايا منصة فضائية صغيرة الحجم لكن يمكن توليد طاقة لا نهائية على متنها، ماذا لو أعدنا تحويلها لأشعة قاتلة، وقررنا إرسالها للأرض مرة أخرى، تفتكر ننزلها على مين؟ ..إممممم! ..هذا المدخل فوق التاريخى فوق الكونى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1473040522978289

 

خالد فهمى، وزير الزفت والقطران، لست وحدك! الآن، الجميع من أمثالك يمزقون كافة الأكاذيب الكبرى، ويسحقونها بأقدامهم، والأروع أن شعوب الحضارة حولت الأمر لاحتفالية كبرى! ..هذه المرشحة للسينيت فى أحد أعقل معاقل العصابة الديموقلاطية، تقول: أيون، إحنا عاوزين تلوث، وعاوزينه أكتر من كده كمان وكمان، والمذهل أنها كل ما بتقول كده يتأكد أكتر وأكتر أنها داخلة على فوز كاسح! ..جونى إيرنست المتوعدة من قبل بإخصاء الوغد الأسود المسلم، وذلك التحول فوق التاريخى الذى أحدثته فى المزاج الشعبى الأميركى تجاه البيئة، كانت محور هذا المدخل التاريخى.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1471956033086738

 

ده إللى كنا بنقصده زمان بالأجندة المرعبة لما كنا بنتكلم عن تعريف الحضارة مثلا، ونجيب سيرة اليسار عامة، أو الخضر بتوع طاقة الفنكوش خاصة: إن مفهوم البيئة النظيفة أو ما يسمونه -زورا بـ 180 درجة- العودة للطبيعة، ليس سوى الخطوة الأولى فى زرع وسواس مرضى سرطانى لن يتوقف قبل أن يلفظ التقنية والحداثة برمتهما، يركع كامل الحضارة، ويعود بالبشرية لمجتمعات ما قبل التاريخ، كل حاجة معسكرات عراة أرض أرض! ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1471064499842558

 

يا مستشارينك يا سيسى (بعد ما دمروا ألمانيا قرنين لقدام، جايين يقعدوا على تل مصر) --الجزء الثانى! ..ما حصلناش الباستيل يا ولداه. الكومنتات كمان أقوى من القصة نفسها، القى نظرة عليها. أما فى كومنتاتنا إحنا هنا فها أحط لك قصة أخرى، أيضا من التليجراف، من النهارده برضه، وكمان بالمثل تأبين لكائن آخر احتضر ومات، صدق أو لا تصدق ما هو؟ ..ليس شركة، وليس قطاعا، إنما ألمانيا ككل. المحزن حقا أن النعى جاء من كلا الضدين: الكينزيون والطبيعيون، القاتل والضحية. ..إذن حسم الأمر، وهذا سيصنف كمدخل محزن، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1469402926675382

 

يا مستشارينك يا سيسى (بعد ما دمروا ألمانيا قرنين لقدام، جايين يقعدوا على تل مصر)! ..الناتج الصناعى الألمانى ينهار بنسبة 4 بالمائة، فى مجرد شهر واحد. المهم، نشوفك بعد شوية مع أرقام الكساد العميق. ..المدخل إللى ما تعرفش تفرح ولا تزعل بسببه، وإللى حتى جه بأسرع من توقعات إيفرى سكريين نفسه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1468088503473491

 

رغم اعترافه بانفضاح خديعة طاقة الفنكوش وتراجع الاستثمارات فيها بحدة متسارعة، الوكر الشيوعى المسمى المنظمة اليالتوية أو الرمم المتحدة، لا يزال يبشرنا بأن طاقة الفنكوش سترتفع من جزء من الـ 1 بالمائة حاليا إلى 27 بالمائة كاملة بعد 36 عاما. وحياة رسول اللات إللى ما بأحلف به باطل أبدا، أنا نفسى تبقى 100 بالمائة، وخلال 36 ساعة، موش 36 سنة. حد يكره؟ بس شرطنا الوحيد أن لا تجبرونا على شرائها عنوة قبل أن تصبح بسعر أفضل من غيرها (وكل ده من غير ما نناقشكم فى الكفاءة والتعويلية reliability وهل حققتم بيئة أنظف فعلا، وهل هناك تغير مناخى أصلا، و100 قضية وقضية). يوم اخترع فون نيومان الحاسوب لم تصدر الحكومة الأميركية مالكة الاختراع كانونا يحظر علينا استخدام جداول اللوغاريتمات أو المسطرة الحاسبة، ويجبرنا على استخدام حواسيبها التى تكلف الساعة منها مئات آلاف الدولارات. ..قبلها وبعدها ذات القصة مع اختراع القطار والسيارة والطائرة حيث لم يجبرنا أحد على ترك الحنطور، بحجة تلويث الروث للشوارع مثلا. يوم اخترعوا الخليوى وكان باهظ الثمن هو نفسه، والدقيقة منه ببضعة دولارات، عرضوه للأثرياء ولم يصدر كانون يحظر التليفون الأرضى شبه صفرى التكلفة، بل بعد قليل تركوا الإنترنيت دون الصفرية تقتل الاثنين معا. ..قبلها وبعدها ذات القصة مع الكتب الصحف والراديو والتليفزيون والتليفزيون الملون والتليفزيون عالى الحزم والفيديو والدى فى دى والبلو راى ..إلخ ..إلخ، آلاف الأمثلة من ترك مثل هذه الأمور برمتها لآليات السوق، وليس لفرمانات سلطوية. حتى يوم استخرج روكيفيللر البترول من باطن الأرض، لم يصدر كانونا يحظر استخدام الفحم (الحقيقة أنه كان من الجبروت بحيث كان بوسعه ذلك)، بل جاهد وكافح، هو وإديسون (جبروت آخر قائم بذاته ماليا وكانونيا وشعبيا، ولو شاء سياسيا، وبالقطع لا يقارن قط بسنكوح من نوعية آل جور مثلا)، أولئكما العملاقان مع جيش كامل من العلماء والمخترعين والمهندسين، سهروا الليالى وأنفقوا الملايين من جيوبهم -لا جيوبنا- من أجل تنمية وتحسين منتجاتهم، بحيث تصبح أكثر إغراء للمواطن العادى من موقد الحطب. ..انتهى الكلام. ..هذا المدخل التاريخى هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1464714790477529

 

بإيديك وسنانك:

أنا موش فاهم إيه حكاية الكهربا إللى ماسكة فى جتة ابن الوسخة المدعو البربور. عامل زى واحد موش لاقى تمن رغيف عيش يتعشى به، فراح استلف 1000 جنيه علشان يشترى بها لوحة فنية، فاكر أنها استثمار، بينما الحقيقة أنه لا قيمة لها، سوقها ميتة، ها تصدى عنده، ويرميها فى الزبالة بعد شوية. ..كهربا إيه وبنية أساسية إيه وطرق إيه واستصلاح أراضى إيه فى عصر انكماش حاد، يا أس أم دين أم الصرمة المهتوكة؟ الناس داخلة فى تقشف عميق، 90 بالمائة من المصانع بيقفل أو ها يقفل، إللى عنده لمبتين فى البيت دلوقت بيطفى واحدة، وأنت رايح تشترى عشرات المحطات بعشرات البلايين؟ ..ها تبيع الكهربا دى كلها لمين؟ هل لإثيوبيا مثلا؟ ده خلاف أن أصلا أصلا المشكلة موش فى المحطات. ما تركه جمال مبارك وأحمد نظيف عدده كافى جدا حتى من غير انكماش. أقصى المطلوب كان شوية صيانة. يوم قال وزير الكهرباء فى 2014 إن تخفيف الأحمال سيستمر حتى 2018، قلنا هنا فى نفس اليوم إنه انتهى للأبد ولن نشهد تخفيف أحمال ثانية قط، وقد كان، وبدون أية محطات جديدة. يعنى طلع أننا بنفهم فى الكهربا أكتر من وزير الكهربا المرتزق الفاسد الحقير. عادى جدا. ..المشكلة الحقيقية موش فى المحطات إنما فى الوقود المطلوب للمحطات. ده عاوز دولارات. حتى حقل إينى العملاق للغاز -ولأنه فى المياه العميقة- أصبح الآن على المحك مع تدنى الأسعار، بحيث صار شراء الغاز من إسرائيل أرخص من استخراجنا له بأنفسنا. يعنى رجعنا لدوامة الدولار تانى. ..اضف لهذا أن وزير الكهربا المرتشى الوسخ شايف حل كل ده فى طاقة الفنكوش، أنه يشترى الكيلووات ساعة بـ 10 أضعاف تمنه، علشان أصلا يبيعه عنوة لسوق لا تحتاج حتى للكهربا الرخيصة نفسها، ده بخلاف منحه إعفاءات ضريبية وجمركية وأرض مجانية وقروض مدعومة وكل شىء لشلة النصابين نجيب سوروس والخماراتيين ..إلخ، إللى بيدفعوا له الرشاوى. ..الحل يا سادة أنك -وفورا- تتقشف لأبعد مدى ممكن، أنك تواجه الشعب أن العالم كله بيرجع للمبة الجاز، فما بالك بمن ضربته مجيدة ببركاتها السخية، الحل أنك تلغى كل الوزارات وتسرح كل الموظفين، أنك تمحق كل صنوف الدعم، أنك تغلق فى الحال كل شركة لا تربح وتبعت الجرافات تجهزها أرضا نظيفة مستوية، لغاية ما يفرجها ربنا ويكون للأراضى وللشركات الرابحة تمن، نبيع كليهما ونسدد الديون بها، الحل أن -قبل كل شىء- تمسك بإيديك وسنانك فى أية سلع أو خدمات قابلة للتصدير، وبالحصيلة تستورد أرخص ما هو متاح فى السوق العالمية من سلع وخدمات أخرى مطلوبة بشدة لسد الرمق. ..وللمرة الزيلليون وشوية فكة، مصر صارت أرضا خرابا والبربور لا يزيدها إلا خرابا، والجيش واقف يتفرج، يلعن أس أمين دين أمكم كلكم بعدد أنفاس الخلائق! * تدقيق: وسط موجات السعار الجنسى هذه لامتلاك محطات كهرباء، ولأن اليابان هى اليابان، فإنها كانت الوحيدة التى اقترحت علينا -دون كل هياج الشوبينج المجنون هذا- الشىء الوحيد الذى كنا نحتاجه حقا: برنامج لرفع كفاءة المحطات والشبكة، وطبعا حاجة بملاليم موش بعشرات البلايين. ..بالكومنتات: - تمام، كله شرا، وكله بالكريديت كارد. الأدهى أنه مستعد يدفع فوايد، ما يعرفش أن فى اليابان وغيرها الفوايد بالسالب أصلا. دع جانبا أن مهبول الاستثمار ده يكون فاهم هى ليه الفايدة بالسالب، أو ليه الكل بيصفى ويحط فلوسه فى البنوك ومستعد يدفع لها الأجرة كمان. ..جابر يقول إنه كان يتصور أن البربور ذاهب ليبيع بضعة أشياء لليابان، مثلا نصف أصول مصر، مثلا قطاع السياحة، وهكذا، موش أنه رايح يشترى، وبالسلف كمان. - باركليز سيصبح بنكا أنجلو ساكسونيا محليا صرفا، بريطانيا وأميركا وبس. ثم يحدثونك عن الجلوبة، يا بربور (عارفين أنك أهبل كائن على وجه الأرض، بما فيه المهيطل الإستبن المحبوس). - باركليز وبريتيش إيروايز الاتنين فى يوم واحد، خازوقين عملاقين صنع فى إنجلترا لبستهم طيزك شفطة واحدة يا بربور. ..عموما، موش غريبة، العالم كله بينمكش وأنت وحدك إللى "بتتوسع". ..الناقلة البريطانية ترفض قبول الجنيه المصرى ثمنا لخدماتها. - أشكرك بالأوى أوى، حتى البنية الأساسية لازم تعمل أرباح مباشرة وصريحة، وإلا بلاها بنية أساسية. ..منتصر يقول إن مثل هذه الاقترابية "الواقعية"، مطلوبة لأى استثمار. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1714207698861569

 

مدمن الشوبينج (والترحال البدوى أيضا):

..هذا مع العلم أنى بالتأكيد لست ضد التعاقد مع شركة أنجلو ساكسونية عريقة كسيمينز، وإن كنت أتصور أن ثلاث محطات حرارية هو رقم كبير، لا سيما وأننا -كما كل العالم- مقبلون على انكماش حاد. ربما كل ما أريد معرفته هو معدل الفائدة الذى طار به الخرونج فرحا، لأنى متأكد أن مدمن الشوبينج أبو 12 بالمائة فوائد، لا يعرف أن معدلات الفائدة فى العالم كله، هى الآن معدلات سالبة. ..ومع العلم كذلك أنى لست ضد محطات الرياح، فعلى الأقل هى تنتج كهرباء أرخص نسبيا من الفنكوش الآخر الشمسى، لكن طبعا بشرط أن تقام خصيصا للمناطق النائية، ولا تدخل ضمن الشبكة القومية من قريب أو بعيد. ويفضل أيضا أن يظل منظرها -ذلك التلوث البصرى القبيح- بعيدا عن أعين عابرى الطرق. ..فقط السؤال يا مؤمن أن كل التعاقدات دى قديمة، ولا يوجد سبب واضح للزيارة غير غية الخرونج المزمنة -زى إدمان الشوبينج بالظبط- فى دخول معركة أخرى ضد الفقيدة عصابة الأيدى المتوضئة، كى يحييها من قبرها بعد ما ماتت وشبعت موت. ..بالكومنتات: - خلفيات أخرى للزيارة وطبيعة الإعلام الألمانى وأحزان اليسار فيها. ..هذا المدخل عن زيارة الخرونج الهزلية لألمانيا فى يونيو 2015، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1596727840609556

 

ويواصل حلف 3 يوليو الأسود البنجلاديشى المجرم المنقلب على حكم العسكر الذى خرج عشرات الملايين يطالبون به فى 30 يونيو، من كان هدفهم الكبير إزالة آثار سعرة يناير وإزالة من صنعوها من على وجه الأرض، وكان آخر ما يتخيلونه أن يأتى حكم متنى منطخب يخونهم ويغرق فيما أراده قوارض وصراصير مجيدة، يحول البلاد لاستخراب مطلق اسمه اشتراكية الفقر للجميع، يواصل تدمير مصر وصناعة مصر واقتصاد مصر، ذلك فى حالة من الحقد الرهيب وغير المسبوق على كل ما أنجزه الجنزورى وجمال مبارك، تسعى لتسوية المعجزة الاقتصادية لعقود كاملة بالأرض. وبدلا من اقتصاد صنع من الصلب والذهب وصمد أمام أعتى العواصف، يفرضون بالقوة على الشعب اكتسادا من خبث الحديد وفقاعات الهواء وبروباجاندا الوهم. بينما يلغى حلف الجباية بقيادة دميان الرزاز، كافة الضرائب والجمارك على حلف طاقة الفنكوش، بل ويأمر البنوك بتمويلها بلا فوائد، وبضمان أراضى منحت لهم بدورها بالمجان، أى بلا ضمانات أصلا، إذا به يفرض ضريبة 60 بالمائة على الفحم، لتدمير كافة الصناعات التحويلية الستراتيجية الجادة والضخمة، بما فى هذا التيار الرئيس لصناعة الكهرباء نفسها، وكله بلا هدف سوى أن يتاح لمافيا البيئة بيع الطاقة لنا رغما عنا بـ 7 أضعاف أثمانها الاقتصادية التنافسية الحالية، وتكديس البلايين من لا شىء. ابشرى يا مصر، التى لم يكن بك قرش فساد واحد فى طبقة الحكم العليا فى عهد مبارك، ابشرى بعهد من فساد الفساد حتى نخاع النخاع عنوانه المنكوح الجاهل عبفتاح الصيصى! ..هذا المدخل البائس، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1462700344012307

 

لعلمك يا مؤمن، فى عز ما كان وزير الكهربا سخسيا قبل أكثر سنة بيقول تخفيف الأحمال ها يستمر معانا 4 سنين، كان من لا ينطق عن الهوى بيقول الصيف الجاى -يعنى إللى احنا فيه ده- لن تحدث فيه انقطاعات. كمان كان بيقول إن المشكلة الحقيقية هى مع شركات الغاز والبترول وهى فى طريقها للحل، وفى دولارات استيراد الفحم إللى على القطاع الخصوصى التصرف فيها، موش فى قدرة المحطات، إللى بصيانات بسيطة ممكن تغطى المطلوب. الأدهى، أنه كمان قال عن صفقة الـ 3 محطات مع سيمينز أنها زيادة عن اللزوم، وبالكتير كان ممكن تكون محطة واحدة. ناهيك كله عن كلامه اليومى عن أن الانكماش والتقشف أقدار محتومة بمجرد ما نتخلص من دين أم الخرونج أبو طيز كارثية التوسعية، وساعتها الطلب ها يكون على بوابير ولمبات الجاز، موش على الكهربا. هذا المدخل من أغسطس 2015 عن وصول الأحمال لأرقام قياسية دونما قطع التيار عن أى أحد، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1627931734155833

 

لا ينطق عن الهوى! ..مرصد الكهرباء يقول فى 12 سبتمبر 2014 إنه لأول مرة لم تكن هناك حاجة لتخفيض الأحمال، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/693321634083543

 

يا نهار دين أم أمى، على هرى السنين، إللى ضيعت -وضيع الملايين غيرى- عمرهم فيه، وإللى بالتوازى كدست عصابة من المجرمين مئات بلايين الدولار، ثم فى الآخر تأتى الحكومة لتقول لك: سربرايز 5: حرفيا، كل كلامكم طلع صح، جميع التغيرات المناخية ما هى إلا زغزغات صغيرة من أمنا الطبيعة كانت بتعمل ضعفها آلاف المرات عادى جدا طوال الوقت، ذلك فى أيام لم تكن بها بالأرض مصانع، ولا حتى إنسان أصلا. ثم -زى ما بتقولوا بالظبط- إنسان إيه الحشرة ده إللى ممكن يتلاعب بالمناخ، بل ما فيش تغير مناخى أصلا حاليا، والعملية مجرد شوية أرقام مزورة إحنا إللى فبركناها (وعملنا بها السبوبة الحلوة دى). ..وخد عندك كمان الجديدة طحن دى: سربرايز 6: ما فيش حاجة بتسخن أساسا، الكوكب بيبرد للسنة الـ 18 على التوالى! ..هذا المدخل الموجع جدا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1462479037367771

 

هلاويس التغير المناخى ليسوا سوى نسخة من مهاويس العصور القديمة إللى كانوا -زى بتوع حجر الفلاسفة كده- عاوزين حركة مستدامة بدون مصدر للطاقة، و / أو هم مرضى عقليون عاديون بالفانيليا؛ دراسات حالة فى مدخل خاص من نوعه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1461849344097407

 

هل أنت فاكر يا سيسى أنك لما تمدح بروتوكول كيوتو، ها يقولوا عليك سافل وخلاص على كده، ولا ها يعتبروك جاهل موش فاهم حاجة وكمان منكوح أهطل ومغرر به؟ من يومين بس حطيت لك قصتين، واحدة بتقول أن الأشجار أوسخ ملوث للبيئة، فإذا بك رايح عاوز أتاوة ع الأغنيا يزرعوا لك الصحرا شجر (طبعا علشان تقطعه وتبيعه بعد كده). والتانية بتقول إن الكنفوش بيعمل انبعاثات أكبر من كل العالم الأول مجتمعا، بينما أنت لسه عايش فى كوكب كويوتو، الذى لم يطبق منه شىء إلا على الغلابة الأغنياء. كفاية فضايح بقى. يلعن دين أمك، ارجع استقيل وسلم السلطة للجيش، جايز ييجى واحد موش جبان يعمل حكم عسكرى مباشر يفرض الأشياء الصحيحة، موش زيك فاتح طيزه لكل من هب ودب. بمناسبة الاستقالات، خالد فهمى وزير البيئة بتاعك بيقول يوميا كل ما هو عكس كلامك على طول الخط، عاوزها فحم وانبعاثات وكل حاجة تؤدى لاقتصاد قوى يرفع دخل البلد، لأنه ببساطة شايف الفقر أخطر ملوث؛ فإما أن تقيله، وإما أن يكون سبب آخر لاستقالتك أنت. ..مدخل خطاب قمة المناخ فادح الكارثية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1461473940801614

 

مدخل الأشجار كأخطر ملوث للبيئة، هنا، واقرأ بالذات سربرايز 3 و4: وحياة رسول اللات إللى ما بأحلف به باطل أبدا، أنتم بتفرفروا وموش عارفين تعملوا إيه. نحن على بعد خطوات معدودات الآن من السؤال التراجيدى الأكبر: هل أصلا بوسع أحد منع استقطاب الثروة أو القدرة فى بركة جيينية تتفاوت فيها الإمكانات الفردية بشدة؟ والخلاصة، أن سيتم التوصل لأنه لا يمكن لأحد تحدى الحرية، تحدى الطبيعة، تحدى الإله الحق! ..سلسلة المداخل عن مراجعات الشيوعية النيو يورك تايمز للبعض من أشد أعمدة الأيديولوجية اليسارية قدسية ورسوخا، والمتزامنة فجأة مع بداية 2014 بهدف التشويش على حقيقة أن هذه هى سنة بداية صعود الفاشية العظيم، ذلك من خلال تحويلها إلى سنة الضباب العظيم؛ المراجعة رقم 8: هيييييه، وضحكنا عليكم، ريجان كان صح لما قال الأشجار بت وسخة وبتلوث البيئة أكتر م السيارات، يعنى -بعبارة تانية- ما فيش حل للتغير المناخى، بل ما فيش تغير مناخى أصلا!

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1460381367577538

 

هل شفت سفالة أكتر من كده؟ عادة، كل مرة بأجاوب بأيوه، وأضرب مثال. ..المرة دى موش لاقى مثال. ..البتاعة النظيفة بالأوى دى، كل إللى بتعمله أنها 1- من ناحية بتجبر السيارة تحرق المزيد من الطاقة من خلال أ- المزيد من الاحتكاك بالأرضية بالغة الخشونة، ب- من الرجرجة الرأسية (ويا لها من نظافة، نظافة الجو)، ثم 2- تسرق الطاقة الأصلية والإضافية أنت فى أجهزتك (وبرضه يا لها من نظافة، نظافة اليد). الخدعة هنا أن الـ 19 طن وقود التى يتباهون بتوفيرها سنويا، قد تم حرق أضعافها فعلا -وخصيصا- كى يحصلوا عليها. كل ده، وخللى موضوع تكاليف هذه الأرضية مقابل ما تولده من طاقة، زائد نظافة تصنيع الكاوتش والمكونات الأخرى، بخلاف ما هى كفاءة التوليد أى ما حصلت عليه أنت كنسبة من الطاقة الأصلية المستهلكة، وغيره وغيره؛ خلليه كله على جنب. ..إمبارح كان فيه أصدقاء شاركونا بمقالات عن طاقة الفنكوش، واحد منها أشار لأنها مرض نفسى أكثر منه أى شىء آخر. الحقيقة، ما فيش برهان على كده أكتر من الفيديو ده. أصبحوا نسخة من مهاويس العصور القديمة إللى كانوا -زى حجر الفلاسفة كده- عاوزين حركة مستدامة بدون مصدر للطاقة، وهو مستحيل طبعا لأنه يتحدى القانون الأول للديناميات الحرارية، حيث مجرد الاحتكاك ولو بالهواء يحتاج لطاقة لمقاومته. ..عموما، نشكر لكم حسن تعاونكم، لأنكم نبهتموننا لقانون آخر للديناميات الحرارية، اسمه القانون الثانى. أية طاقة "نظيفة" هى مولدة للأنتروبى، والخدعة تكمن فى أنك تجعلها غير ظاهرة للمراقب، يعنى مثلا ما يشوفش انبعاثات فيقول: واو! شفت النظافة؟! بينما ما هو أفدح يحدث فى مكان آخر بعيد خفى، زى مصنع الألواح أو البطاريات (أو الكاوتشوك)، أو مصنع إعادة تدويرها. ..سؤال أخير: أخدت بالك من اسم القناة؟ الأممية الخامسة نوليدج. ها أسيب التعليق لك. ..هذا المدخل عن هرتلة جديدة لطاقة لا نهائية التولد، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1461849344097407

 

المقالات المشار إليها عن المرض النفسى، وغيره، تجدها هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1461344870814521?comment_id=1461758767439798&offset=0&total_comments=11

 

يلعن أس دين أمك يا سيسى. فى حياتى ما شفتش حد بالغباء ده (بما فيه الدواب العربان الإخوان إللى خسرونى رهان فى موضوع غباوتهم ده). سعادتك رايح تشحت لنا حرامية، وكأن الشيوعيين والإسلاميين إللى عندنا موش كفاية، أو كأنك خلصتنا من العصابة الأصغر كى تستجلب لنا عن العصابة الأكبر؟ بعد ما أصغر طفل فى العالم بقى عارف أن الرفيق آل جور نصاب وأكبر دجال وشخة منسر على مستوى العالم حاليا، رايح أنت تبيض وشه؟ إن مجرد وجودك فى حاجة اسمها مؤتمر المناخ، سواء تبع الرمم المتحدة أو تبع غيرها، هو جريمة وخيانة تستحق عليها الإعدام بصقا. ها أحط لك شوية هدايا صغيرة فى الكومنتات، علشان تعرف لأية درجة أنت أهطل وأبله. لأ، موش موضوع الرشاوى إللى -كأى اكتساد سياسى- بيغدقوا بها على الساسة أمثالك، وضحكوا عليك، وصدقوا ما لقيوك بتحب تتنكح مجانا. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1461344870814521

 

يا دى النيلة الزرقا الكحلى الطين يا سيسى. ستظل عصابة الفنكوش الدولية تنتهبنا 25 سنة بتلك الأسعار (ده بفرض أنهم سيتوقفون عند سقف 7 أضعاف سعر تسليم المحطات الحرارية، وموش ها ينكحوك فى طيزك تانى، ويرفعوه بعد شوية). وكله بخلاف ما اتضح من تكاليف خفية لطاقة الفنكوش، أرض مجانية وإعفاء جمركى وضريبى وضمانات ضد تغير سعر الصرف، وكمان قروض من البنوك، يعنى ما فيش استثمار أساسا ومن دقنه وافتل له نسخة طبق الأصل من إعمار مصر واتصالات مصر وآرابتك مصر وزبالة مصر، ولسه خد عندك الجديدة طحن دى: القروض من غير فوايد، يعنى المرة دى من طيزه وافتل له، وكله بخلاف مليون نكحة ونكحة أخرى فى طيزك، ونكحة الوداع فى جثة مصر؟ وكمان كل ده بفرض أن فيه أصلا طاقة يتم توليدها، إنما أن غالبية ما نراه عبر العالم ليس سوى محطات هيكلية، بينما ثمة شاحنات تمر عليها ليلا تجمع البطاريات الفارغة مقابل أخرى مشحونة من الشبكة، ذلك كى تبيع ذات الكهرباء من جديد لنفس المصدر لكن بأضعاف السعر (حاجة كده زى إللى عمله المعتوه العاهة الإستبن عندما تباهى فى مشهد استعراضى بإنتاج قمح فجائى الوفرة، وكان بالفعل صادقا على عكس عادته كعربى أو مسلم. إلا أن الحقيقة أنه لم يكن قمحا مصريا أصلا، إنما كان يشتريه الفلاحون من المستوردين ليبيعوه لهذا المهيطل البأف البجم بسعر مضاعف، ومن الطبيعى بالتالى أن كان وفيرا جدا وفاقت حصيلة الفدان منه أضعافه فى كل العالم فى كل التاريخ). عموما يا سيسى، طالما هناك سعران للسلعة، أحدهما مفروض جبرا بما يخالف سعر السوق الحرة سواء بالزيادة أو بالنقص، فسوف تستمر هذه الأبواب الدوارة لنهب وسلب جيوب الشرفاء. وأنا حين وصفتك بالخائن والجبان والحقير، كنت أتخيل بينى وبين نفسى أنك منحتهم فرصة للنهب سنتين أو ثلاثا، لنقل مثلا حتى تتمالك نفسك وتبيدهم جميعا، أو هكذا توهم عقلى الساذج. يلعن أس دين أمك، ما عنديش غير كده! ..هذا المدخل المخيف، هنا، وبه ستجد إحالات للمداخل الأسبق ولبعض المتابعات اللاحقة.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1460345050914503

 

باستثناء كام اسم ما أعرفهمش، زائد لو ركننا على جنب مجدى يعقوب إللى طول عمره ما نطق كلمة فى الصياصة؛ أقدر -وبكامل الاطمئنان- توجيه أكبر تحية من أعماق القلب للمجهود الخارق الذى قمت به يا فخامة الرئيس، فى محاولة البحث فى كامل المجرة من أجل تجميع أوسخ طقم أفاقين يمكن تخيله. "مستشارون علميون" نصفهم مطاريد ألمانيا من أفاقى طاقة فنكوش، إللى بعد ما خربوها وأركعوا اقتصادها قرنين لقدام، جايين يقعدوا على تل مصر. ..وأضيف من مدخل لاحق: إذن، إلى أن يحدث ما يثبت العكس، أيها القروى الساذج الذى بهرته أضواء المدينة، فانسحق أمام ضجيج الإعلام وخشع تحت رطانات أساتذة الجائعات وسجد لنوبل عليها الصلاة والسلام وريالته هطلت على منظمة الرمم المتحدة باعتبارها الحاكم الأعلى للكون (الموازى)، غير عالم بأنهم جميعهم مزورون مبتزون لا يمتون للعلم ولا للبحث العلمى بصلة، مجرد عصابات شيوعية عربية مسلمة كآلاف غيرها، تافهة ويمكنك سحقها بحذائك فى أقل من ثانية لو شئت، إلى أن يحدث ذلك، ما فيش تعليق، خلصت على كده، إنها الحرب، يا جبان يا حقير يا خاين، يا سيسى! وبمناسبة الجبن، وللدقة الموضوعية فقط، أنا هنا لم أكن أعظ فى الشجاعة وعكسها، موش علشان ليا عقود على الإنترنيت -مع الإسلاميين وغير الإسلاميين ومبارك وغير مبارك ويناير وغير يناير- قد تشهد بمصداقيتى فى مثل هذا الوعظ، إنما لا أعظك لسبب آخر تماما: أنك أساسا ما تقدرش تخوف نملة! ..هذا المدخل الفاصل الجازم الحاسم، والكثير من النقاشات على هامشه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1459664587649216

 

المشكلة بس يا جماعة أن الشيوعيين بتوع البيئة عندنا، ما يرضوش بمستوى اليابان الكحيانة الفقرانة الرخيصة دى، إللى بتدور ع الرخيص إللى زيها إللى اسمه الفحم، وغاوية عيشة الغلب والقرف (وموش عاوزة تتعلم مننا سكة السبوبة المريحة، لقمة الفنكوش الطرية). وموش كده وبس، إنما حتى شايفة استخدامنا للغاز فى توليد الكهرباء بذخ وإسراف وسفه! ..أحدث نقاشات شاملة حول طاقة الفنكوش، كانت على هامش هذا المدخل، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/685490801533293

 

يا ريت الشيوعيين ولاد أس دين أم الجزمة الوسخة، إللى فجروا لنا أدمغتنا سنين وسنين بالتغير المناخى، يتفضلوا يقرأوا دى. ويا ريت بعدها يخرسوا خالص، ويفهموا أن الطبيعة -عندما تشاء- تفعل ما هو أشد جبروتا بآلاف المرات مما يفعله مليون عرق زى الإنسان مجتمعين، وأن ما يقيمون الدنيا ولا يقعدونها بسببه لا يعدو فى نظرها أكثر من مجرد خفقة جناح فراشة، وأن أضعافه حدثت مرارا وتكرارا فى تاريخ الكوكب، عندما لم يكن ثم أحد يحرق الكربون أو يخرم الأوزون أو يخرم آذاننا، وأن ها هو الجاى أحلى يا طفيليات أعفن من العفن: مجرد سوط من عاصفة من بتوع الشمس ممكن يولع فيكم كلكم، ويريح المجرة من نجاستكم! ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/462627983819577

 

هه هه، كنت متوقع إيه من شوية شيوعيين نصابين "خضر" لا علاقة لهم بالعلم من قريب أو بعيد، وهمهم الوحيد أنهم يبيعوا لك سقف بيت بمليون يورو، وتتحرق أنت وبلدك بعد كده! ..هذا المدخل الذى ينطوى على فضيحة لا يصدقها عقل من ألمانيا، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/668997093182664

 

رغم شكى المطلق فى أية بيانات أو "حكائك" علمية تصدر عن اليسار، إلا أن أهم بركات طاقة الفنكوش الشمسية هى تركيع كل الاقتصاد الألمانى، ولمدة قرنين تلاتة قدام. ..هذا النقاش الساخن (الأسخن تأكيدا من طاقة الشمس الفاترة)، والذى تطرق أيضا لأن السيسى موش أهبل علشان يشترى كيلووات ساعة بكذا جنيه، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/656603521088688?comment_id=657108934371480&offset=0&total_comments=22

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/656603521088688?comment_id=658833327532374&offset=0&total_comments=22

 

يا فضيحتى (بالألمانى)! هه هه، بيقولوا لهم كل حاجة عن الطاقة الفنكوش، إلا ها تدفعوا كام. ثم حين تأتى لحظة الحقيقة، ما فيش غير نقعد إحنا ع الحيطة ونسمع الزيطة! ..المدخل التاريخى عن إعلان فشل تحويل حتى البلد صاحب أعلى سعر للتر البنزين فى العالم، إلى الطاقة الشمسية، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/508921455856896

 

بجد، بجد، جبتم الديب من ديله: الكيلووات ساعة كهربا بالوقود بـ 2 سنت، وبطاقة الفنكوش 14 سنت. أيوه ممكن لو ساسة اليسار نقطونا بسكاتهم، وسابوا المواضيع لشركات الطاقة الكبرى، هذه التى لن تفرض علينا شيئا قبل أن تصل به للمستويات الاقتصادية الكاملة من حيث التكلفة والجودة والتنافسية وكل شىء. وإن -عموما- كنت شخصيا أشك أن ده وارد، لأن سيظل دائما هناك فارق بين الطاقة إللى ممكن تاخدها من الشمس فى يوم، وإللى تاخدها منها فى 4 بليون سنة وتم تخزينها تحت الأرض. ..هذا النقاش هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/628695687212805

 

أقصى ما يمكن أن تساهم به السيارة الكهربية فى خفض الانبعاثات الكربونية فى كامل عمرها هو 44 دولارا، بينما يحصل مشتريها على دعم فيدرالى قيمته 7500 دولار، بخلاف 5.5 بليونا للشركات المصنعة. ..عادى! ..موش بيقولوا كلما كبرت الكذبة، كلما سهل تصديقها! ..هذا المدخل الصاعق من مارس 2013 عن قصة للوول سترييت جوورنال، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/533764306668010

 

سؤال من واحد بتاع هندسة ميكانية قاله يوم كان طالبا ووضع يده على سخان شمسى بكليته، فوجده فاترا يميع البطن: هى الطاقة الشمسية دى بتبيع إيه أصلا؟ ثم توجه ليسجل اسمه فى القسم الذى يتعامل مع طاقة بلايين السنين من الشمس المختزنة تحت الأرض، قسم المحطات الحرارية ذات الأصوات المرعبة، وليس ترهات طاقة اليوم الواحد. ..هذا المدخل ليس عن إفلاس صنتك الكنفوشية الديناصور المولود ميتا، أو عن إفلاس سوليندرا نظيرتها الأميركية، أو عن البالوعة المسماة تسلا طنطنة اليسار الكبرى التى لا تزال تنتهب جيوب دافعى الضرائب بلا قرار، إنما عن الكلام الجد، كلام الناس الكبيرة (سيمينز مثلا)، إغلاق شركات الطاقة الكبرى للأقسام الشمسية بها (فى حال وجودها)، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/297301993708429

 

آخر مدخل عن الشرموطة البيئة بتاعة البيئة المدعوة ليلى أسكندر قبل رحيلها (حرفيا) لمقالب الزبالة، كان هنا، وبه ستجد إحالات للمداخل الأسبق.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/628695687212805

 

---

 

على العصر الثلجى القادم:

 

خد بالك كويس يا مؤمن: المرة دى الكلام عن القطب الشمالى، موش الجنوبى، يعنى العصر الثلجى يزحف علينا من كل الاتجاهات! ..مدخل مفاجأة أن القطب الشمالى يراكم ثلوجا هو الآخر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1829053067377031

 

التغير المناخى الذى نريد (والذى ها يحصل)! .الحكيكة يعنى، إحنا فى مصر موش ها نشتكى لو السنة كلها بقت شتا، ويا ريت العصر الثلجى الجديد ده يستمر مليون سنة. ..سيأتى يوم تتمنون فيه لو الغلاف الجوى كله ثانى أكسيد كربون، ولن تجدوه. ..المهم دلوقت تاخدوا التلوث البصرى وغير البصرى الألواح السودا بتاعتكم وتهاجروا بها للشمس، لأننا لن نقبل منكم أن تأتونا متسولين يوما حتة فحم قليلة تمنع بلاوى كتيرة. * تدقيقا للمصطلحات بس: كل إللى شفناه وبنشوفه ليس تغير مناخى كما تهرتل مافيا الطاقة الوسخة من أكاديمجية وشركات نهابة لأموال الضرائب، هو فقط "أحداث مناخية"، أما المناخ نفسه فلم يتغير. إلا أن العصر الثلجى ده فهو التغير المناخى إللى بجد. ..اشرب! ..بالكومنتات: - كل حاجة ارميها على وهم اسمه ارتفاع حرارة الكوكب، بينما الحقيقة أن شانجهاى دى بتغرق بسبب كم ناطحات السحاب إللى استجد فيها، يعنى بسبب هبوط الأرض موش صعود البحر. زى ما القطب الشمالى بينصهر والقطب الجنوبى بيتجمد أكتر، برضه سطح البحر يرتفع فى أماكن وينخفض فى أماكن أخرى، والحقيقة أن الأرض لا سخنت ولا بردت، ولا سطح الماء ارتفع ولا انخفض. ..يضربون أخماسا فى أسداس حين يكتشفون أن مستوى البحر انخفض فى وقت ما، ويسألون أين ذهب الماء؟ الإجابة هو لم يذهب لأى مكان. زى البناء على الشواطئ ما بيرفع مستوى البحر أمامها (أو للدقة كما قلنا هو لم يرتفع إنما الأرض هى التى هبطت)، تخيل أن حركة صفائح الأرض جعلتها ترتفع تحت قارة ما، فإن الماء سينحسر حولها، وهكذا. الموضوع لا علاقة بالحرارة (تلك السبوبة الكبيرة للشيوعية والإسلام)، أو على الأقل هو يحدث طوال الوقت صعودا وهبوطا لأسباب أخرى كثيرة، والأهم أنها أضخم أثرا بكثير، على رأسها أن قطعة الكتلة اليابسة أو الصخرية للكوكب، هى فى الواقع أقرب لقطعة عجين ضخمة طرية دائمة التشكل. * لأنى كنت أشتغل فى صيانة معدات قطع المعادن، ومن شروط الحصول على نتائج جيدة أن تكون مطلقة الاستواء أفقيا بالذات الطويلة منها - البعض يزيد عن 10 أمتار- فإن تلك كانت أصعب ما نقابله من تحديات إطلاقا. من هنا جاء تصورى لتلك الكتل العملاقة من الحديد الزهر -وهى بالمناسبة مادة brittle للغاية، بمعنى غير لينة بالمرة وتنسكر لو عرضتها لإجهاد جانبى- تمثلى لها وكأنها قطعة جبن كبيرة مائعة تتراقص على الأرضية طوال الوقت. ..روابط لقصص ارتفاع ماء البحر حينا وانحساره حينا، ودائما السفلة يعزون الأمر للتغير المناخى الحرارى. - بالظبط. ..لوسيفر يقول التغيرات المناخية سببها الشمس وليس البعوضة المسماة الإنسان. ..المدخل المنطلق من بحوث تتوقع عصرا ثلجيا وشيكا جديدا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1812603462355325

 

وإيه يعنى، ده لا ينفى أنها برضه بتسخن؟ ..المدخل من يوليو 2015 عن التوقعات العلمية بعصر ثلجى أصغر خلال 15 عاما، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1613505838931756

 

هه هه، حتى لو الكوكب كله تجمد، سيظل السبب عند اليسار هو الانبعاثات الكربونية، يعنى تأثير الصوبة الزجاجية، يعنى الدفيئة! ..هذا المدخل الكوميدى عن المزيد من تجمد القارة القطبية الجنوبية بحيث أصبح يمثل مشكلة للتنقلات التى تعودها الباحثون، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1584568281825512

 

يوم كبير لإيفرى سكريين! ..ما لحقناش نكمل المدخل إللى فات وجاءك الخبر اليقين: ارتفاع درجة حرارة الكوكب "أكبر فضيحة فى تاريخ العلم"! * التفسير الوارد بالقصة لذوبان بعض ثلج القطب أنه بسبب وجود تغير فى التيار الدافئ للمحيط الأطلنطى، ورد فى سهم كيوبيد (2007)، لكن كاحتمالية فاحشة الفانتازيا: القطبان سيصبحان مناطق حارة وخط الاستواء منطقة ثلجية! ..بالكومنتات: - محاولة الحكم بموضوعية أمر صعب جدا مع البشر. أين هو الصيف الذى لا تسمع فيه عبارة طول عمر ما جه حر كده، والشتاء الذى لا يقال فيه طول عمرنا ما شفنا برد كده؟ - اكذب ثم اكذب ثم اكذب (علشان فضيحتكم يكون عقابها الموت، يا بيزنس إنسايدر). ..هذا الموقع اللعين لا يزال يروج للكذبة المضحكة أن 2014 كانت أسخن سنة مرت بالأرض منذ بداية الرصد. ..المدخل فوق فوق التاريخى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1533565646925776

 

نصباية تفوت ولا حد يموت! ..البس يا شعب (البربور بيبيع لك الكيلووات ساعة بـ 105 قرش غير النقل والمصاريف الإدارية، وليه تدفع 10 قروش إذا كان ممكن تدفع 10 أضعاف فى حب الشيوعية، قصدى فى حب مصر؟)! ..مدخل الدراسة صاعقة التاريخية للناسا تقول إن الأنتاركتيكا تراكم الثلوج وتتسع مساحتها بل وتساهم فى خفض مستوى مياه المحيطات بربع ملليمتر سنويا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1663224013959938

 

سهم كيوبيد تنبأت بانعكاس تيار الأطلنطى، بحيث قد يصبح خط الاستواء هو المتجمد والقطبان هما الدافئان، أو أية حاجة كده لا تقل إثارة. ده لسه ما حصلش، لكن إللى حصل حاجة نص نص. التيار ده عبارة عن حركة بطيئة للمياه تنقل -بفعل الرياح- المياه الدافئة سطحيا شمالا، لتعود بها باردة فى الأعماق إلى الجنوب. النتيجة أن بدأ يظهر بالفعل انصهار نسبى للقطب الشمالى، مقابل تراكم مزيد من الثلج على الأنتاركتيكا. ..الكلام ده كله ما فيهوش جديد، الجديد فقط أن دجالى أن فيه تغير مناخى وأنه كمان من صنع الإنسان، طالعين علينا به فجأة، كمنقذ جبار لهم من فضيحة أن القطب الجنوبى يبرد. ما تشغلش بالك كتير يا مؤمن كأن مثلا تقول لا عزاء لبتوع التغير المناخى، لأنهم كده كده سوف يعدمون جميعا فى الشوارع قريبا جدا؛ السؤال فقط هو موعد الدراما الكبرى التالية، دراما كيوبيد. ..ساعتها فقط، سيمكنك القول إن الأرض شهدت تغيرا مناخيا. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1765283040420701

 

..اقرأ رواية سهم كيوبيد (2007).

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_01.pdf

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_02.pdf

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_03.pdf

 

---

 

على المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب (بما فى هذا الهالك ستيف جوبز نفسه):

* بخصوص المدعوة أپل ، انظر صفحة الكلمة الأبيحة معيار الذهب ( أو أسوأ ) .

* بخصوص المدعوة أوبر ، انظر صفحة الكلمة الأبيحة معيار الذهب ( أو أسوأ ) .

* بخصوص الشركات غير تامة النضج ، انظر صفحة بهيمة عادية .

 

لاااااااااااااااااااااا، كده الكلام يطول. كل سيارة من دول مدعومة ببضع عشرات آلاف الدولارات من جيوب دافعى الضرائب، زائد كل الطاقة المسماة البديلة إللى داخلة الشبكة جبريا بحكم الكوانين، تكلفتها عالية جدا، ويتحملها المستهلك البائس. ببساطة، ده اكتساد سياسى يفرضه أرزقية اليسار فرضا على الناس، ونقول دائما مرحبا بكل منتج جديد إن كان ذا جدوى اقتصادية حقيقية، أى خاضع لشروط التنافسية. ..كل الاحترام والتحية لأية شركة تفعل هذا، وأنا شخصيا راهنت من البداية على أن الحل لن يأتى ربما إلا من تويوتا، لكن المهم أن الواقع يقول إن تقريبا كل من اشتغل فى الطاقة الفنكوش هو جزء من سبوبة اليساريين، من الكنفوش شرقا حتى أميركا غربا مرورا بماخور الخمارات المتحدة. وبالمناسبة الغالبية الساحقة من هذه الشركات -بل تحديدا أكبرها- أشهر إفلاسه فعلا بعد أن أدى الغرض منه، وهو الارتزاق، وكلها قصص تابعناها فى حينها. ..أما ما يخص الجيش الأميركى، فما قصدته إنه إذا قال فعل، بمعنى أنه جد ما يعرفش أبوه ولا يعرف بهلوانيات السرقة دى، ولو قال إنه عاوز تقنية معينة ها يعملها. من هنا لم نجافى الحقيقة كثيرا حين نقول إنه صانع الحضارة وليس مجرد حاميها، على الأقل صانع أبرز ما هو عناوينها. ..ده حوار طرشان الظاهر. أولا، موش كل إللى معاه فلوس رأسمالى، والرأسمالية تعريفها معروف ولا يقبل القسمة على 2. ثانيا، كل سيارات الكهربا مدعومة، كل واحدة بتحط لها الحكومة مبلغ ثابت. دى كلها مداخل قديمة ليا فعلا، بس إللى متأكد منه أن الوضع ما اتغيرش، عصابة آل جور ما لهاش رزق غير الباب ده. ..أخيرا، الظاهر أنك موش بتقرأ الروابط إللى بتحطها للآخر. كل عربية أخدت 7500 دولار من الحكومة، ده غير إعفاءات الضرائب ونسب الفوايد التفضيلية، ثم فى غالبية الحالات أشهرت الشركات إفلاسها، وحتى أصل القروض نفسه ضاع على دافع الضرائب (هى منشأة وممولة مع علم مسبق من الجميع بأنها ستفلس). ..وللتحايل أبواب كثيرة، هذا ما يصنع الفارق بين نصاب هاوى وآخر محترف، والأرقام تشهد لعصابة آل جور بالاحتراف. ..أوه هوه، أنا عارف أنا بأتكلم عن إيه، موش بأتكلم خالص عن ديناصورات صناعة السيارات التلاتة بتوع 2008. ..بأتكلم عن عملية أكبر نصب فى التاريخ الإنسانى متعددة ومترابطة الأوجه، بالنسبة لها يعتبر إنقاذ الشركات دى مجرد ملاليم. بأتكلم عن سوليندرا، وعن أكبر شركة من بتوع الحزن الشيوعى الكنفوشى إللى عصابة الحزب الديموقلاطى استوردت منها ألواح طاقة خردة بعشرات البلايين ورغم ذلك أفلست، وعن الضرايب الباهظة على إنتاج الطاقة من الوقود الأحفورى، وعن مليون حاجة كلها كان لها على الصفحة دى مداخل طويلة عريضة. ..صباحك قشطة وهوا نضيف، بس يكون نضيف بجد، موش ضحك ع الدقون. ..هذا النقاش الساخن عن المدعوة تسلا موتورز، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/562197513862623?comment_id=69803739&offset=0&total_comments=20

 

سقوط أخطر كفاءة مدفونة عرفها تاريخ الكوكب، المدعو إيلون ماسك:

الشركة بتنتهى، وابن الوسخة لسه طالع يبيع أوهام. ..الإنتاج انهار، السهم فى البورصة شرحه، والحكومات الشيوعية إللى معتمد عليها فى المبيعات فلست، والنهارده الصبح كان فيه كلام أن مهندسيه سابوه وراحوا أبل (قال يعنى شركة كبيرة وفرصتها ها تكون أحسن فى صنع عربيات كهربية ممكن تنافس فى السوق، لكن الأرجح أنها ها تشم كلة بالمهندسين دول، زى ما جووجل شمت قبل كده يوم استأجرت الأفاقين مهندسى محطات طاقة الفنكوش). ..بس رغم كل ده هو صدق فى حاجة واحدة: أنه فى 2025 تسلا وأبل ها يبقوا فى نفس المكان بالظبط (مزبلة التاريخ). ..بالكومنتات: - شم الكلة لا يموت (إلا بإبادة الشمامين). * وحتى ذلك الحين، ستظل أموال الضرائب تنتهب لصالح حفنة نصابين وكفاءات مدفونة، كل يوم والتانى حد منهم يطلع لك يقول إنه اخترع الفنكوش، ولقى الحجر إللى ها يحول الحديد لدهب. ..أنا موش فاهم، لما شوية صيع يعملوا الحاجات دى، أومال الشركات الكبيرة لزومها إيه؟ ..قطار الأنبوب المفرغ أو ما يدعونه Hyperloop طموح يفوق بمراحل هذيان شمامى الكلة، ماسك وشركاه. ..على ما يبدو تجدد الأخبار عنه ما هو إلا مجرد قطعة بهلوانيات إعلامية للتغطية على الفشل الذريع لتسلا موتورز. - عادى، رزق الهبل ع المجانين، وأهه ماشية! ..نظارة جووجل ذهبت بالفعل إلى مزبلة التاريخ. - تسلا موتورز لا تستطيع صنع روبوت بذكاء نملة، ولا تستطيع حتى مجرد استخدامه، وكل الأمر هو جزء من طوفان بهلوانيات إعلامية توالت فى الـ 24 ساعة الأخيرة، لشركة تعيش أيام النهاية. ..خبر خفيف يا خفيف، بيقول إن المدعو ماسك تم عزله ووضع روبوت ذكى مكانه. - هى Operation: Distraction دى، ناوية تستمر كام يوم؟ ..يتحدثون عن أن المدعو ماسك سوف يصدر كتابا. - الخبر اليقين من الجوورنال: 1- تسلا رفعت الراية البيضا بخصوص إمكانة صنع سيارة كهربية ناجحة، 2- تسلا تحتضر (واضح زى الشمس)، 3- أبل ستصنع فعلا سيارة كهربية. ..فقط لم يأتوا على ذكر أن أبل أخدت مهندسين ذلك النصاب (ربما لعلمها أنهم لا يساوون شيئا)، وأن السبوبة أدت الغرض منها وزيادة كمان. - موش ها نخلص! ..النيو يورك تايمز تقدم فقرتها الخاصة من السيرك. ..هذا المدخل التاريخى جدا عن انفضاح أخطر أكذوبة فنكوش -أو بالأحرى أخطر عصابة نصب إطلاقا- على وجه الأرض المدعوة تسلا موتورز، وأخطر كفاءة مدفونة عرفها التاريخ المدعو إيلون ماسك، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1535450293403978

 

نفسى -يا إيلون يا ابن أم إيلون يا الكفاءة المدفونة الأخطر على وجه الأرض- أعيش لليوم إللى أشوفك فيه كسبت أول سنت فى حياتك من تنافس حر فى السوق، موش كله بلايين منهوبة من دافعى الضرائب. ..بالكومنتات: - ههههههه، كفاءة مدفونة أصلى! ..للمرة الثالثة من مجموع ثلاثة، صاروخ سبيس إكس ينفجر بعد لحظات من إطلاقه. ..هذا المدخل عن شراء المدعو إيلون ماسك لموقع المفلسة سوليندرا مجانا، عبر منحة مقدمه له ولاية كاليفورنيا الشيوعية.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1601234270158913

 

كلها كام شهر ويتحل نزناز التطبيل الإعلامى ده نهائيا. ترامب ها ييجى ويقطع خط الحياة أبو عشرات بلايين الدولارات عن المدعو إيلون ماسك، الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب (أخطر حتى من المدعو ستيف جوبز لأن أقله الأخير كان نصاب مستقل موش بفلوس الضرايب)، ونرى بأعيننا نفوقه شنيعا على الملأ، ونغلق للأبد كامل ملف سبوبة الطاقة الوسخة، ونرجع للزمن الجميل، زمن ما قبل البترول، زمن الفحم. ..بالكومنتات: - ع الأقل حتى اللحظة، اليسار ما لهومش تقل على موضوع الجيينات لأنه ها يفضحهم. ..شرقاوى يقول إن كريج فينتر عبقرية حقيقية ولا يحصل على ربع البروباجاندا التى تحيط بإيلون ماسك. ..مدخل قصة للنيو يورك تايمز لا تزال تبيع لشمامى الكلة وهم هذا الأفاق الفائق، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1799724690309869

 

ليه بنقول على إيلون ماسك أخطر دجال عرفه الكوكب بما فى هذا ستيف جوبز؟ هو أخطر لأنه شغال على واسع موش مجرد فى حقل واحد زى جوبز، لكن تظل الحاجة القاعدية المشتركة بين الاتنين هى محاولة خلق طائفة أتباع يسيرون عميانا خلفهما إلى الانتحار دون أدنى تفكير، كلاهما على طريقة ديفيد كوريش. ..المشكلة أن الناس بدأت تفهم إيه هى أقدم حيلة للدجالين، إنها ليست ما يظهرونه إنما ما يخفونه، أجزاء اللغز التى يحرصون على ألا يعرفها الضحايا قط. هذه منها على سبيل المثال لا الحصر بخصوص السيارات الكهربية: الكهربا -وما لم يكن لتويوتا رأى آخر مستقبلا- موش ها تشغل غير سيارات ورق تتفرتك مع أول مطب، سيارات موش خضرا بالمرة لا سيما تصنيع البطاريات وتعدين خاماتها والأسوأ بكثير إعادة تدويرها فى المستقبل مجهول السواد، كله بما يجعل شم الكربون نوعا من شم النسيم، وطبعا ده ودوكها بخلاف أن الكهربا دى أصلا موش جايبها من عند أمه إنما ما هى إلا فحم تم حرقه، ثم أن العملية برمتها من أولها لآخرها على حسابك أنت حتى لو ما كنتش من الشمامين، حساب النهيبة الأعظم المسماة الضرائب. ..المهم، ربما حانت الآن لحظة الحقيقة، قوى إيمانك يا مؤمن، لعل هذه أيام التجارب الصعبة، الإله نفسه انفضح أمره بارت سلعته وبات على وشك الانتحار! ..مدخل انهيار أسهم المدعوة تسلا المتواصل بسبب تهاوى المبيعات وكذا فشل اختبارات سلامة السيارات، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2116815815267420

 

هى دى حدود تفكير المعوق ذهنيا ده: الرمم المتحدة! * بالكومنتات تحليل يفسر ماذا وراء الموقف، كما يمكننا منه استنتاج لماذا لجأ تحديدا للفقيدة يالتا: إنه يخشى على المجرمين من قتل الروبوتات لهم، يعنى ما فعله ليس إلا دورة جديدة للتعلق بقشة الإعلان العالمى لحكوك الإجرام إللى صدر فى لحظة غفل فيها الزمان فى 1948. ..مدخل المدعو إيلون ماسك وبعض أشباهه يتعلقون بقشة يالتا لوقف زحف الروبوتات المقدس لتخليص للكوكب من العرق البشرى النجس، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2152441825038152

 

-

 

هه هه، ما غلطش إللى سماه الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب بما فى هذا الهالك ستيف جوبز نفسه. ..بس أنا سعيد بحاجة تانية، أن لسه فيه ناس بتحارب المال القذر (إللى جايز حتى أضيف له بعد شوية حد من اليابان نفسها هو سوفتبانك)، ذلك أن سلسلة مواقف قيادات بنوك زى جيه بى مورجان ومورجان ستانلى فى الشهور الأخيرة تعتبر سباحة ضد التيار فائقة الجرأة وأكثر من رائعة، سأضع لك عينات مما تابعته مثلا عن فنكوش إيلون ماسك وفنكوش العملات الإليكترونية وفنكوش الاكتسادات الناشئة، هذا بخلاف تحذيراتهم المتواصلة من انفجار فقاعات الأسهم وفقاعات السندات، وهى مما لم أتابعه كثيرا باعتبار أن لا جديد فيه بالنسبة لقارىء هذه الصفحة. ..جيه بى مورجان يحلل ما تعيشه المدعوة تسلا من فشل ذريع، ويتوقع انهيار سهمها بـ 40 بالمائة خلال عام واحد، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2197182937230707

 

هه هه، لذيذ جدا المقال ده. ..بيقول له لما صواريخك تنفجر فوق دماغ أمك أهه اسمها صواريخ ومحتاجة منك تتعلم حاجة اسمها علم الصواريخ، لكن أنك ما تعرفش تحط بنطة لحام على لوح صلب وتعمل عربية، فروح موت أحسن. ..كفانا عباقرة! ..مدخل فوربس تحلل كارثة فشل تسلا فى إنتاج ما تعد به من سيارات ويحجزه بالفعل زبائنها المغيبين وتقترح على المدعو إيلون ماسك الاستقالة الفورية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2177230785892589

 

يا نصابين العالم اتحدوا! ..إللى كسب م النصب وحاليا انفضح أمره، يدى فلوسه لمشتاق النصب بس ما بيعرفش ينصب، ده علشان يستفيد من خبرته فى تضييع الفلوس، وكمان بطبيعة الحال من واجب الزمالة. ..مدخل اقتراح شديد الرواج على الإنترنيت لشراء أبل "فاقدة الابتكار" لتسلا "فاقدة التمويل"، ومن ثم تعين الطفل المعجزة إيلون ماسك مديرا تنفيذيا لها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2165401400408861

 

إيلون ماسك عبقرية لا تكف عن الانتقال من نجاح لنجاح. نجاحه الأكبر هو تسجيل اسمه كأخطر نصاب فى تاريخ الكوكب، متجاوزا النافق بتاع آيفون 8. ..الآن، تحول لإنتاج أفلام ناجحة عن فشله فى النصب. ..مدخل المبدع الفشيخ ينتج فيلما خفيف الظل عن انفجار أحدث صواريخه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2162935347322133

 

النصب ما لهوش رجلين، حكمة معروفة، بس أنا عاوز أقول حاجة: الكل -وأنا منهم- موش شايفين كرامات مهمة للطرطور الـ 45، لكن لازم نقول أن مجرد إرساله للمدعوة تسلا لمفرمة السيارات الكائنة بمزبلة التاريخ، سبوبة الدجل الفشيخة إللى نهبت عشرات البلايين من فلوس الضرايب، هو إنجاز عملاق بكل المعايير. ..مدخل إلغاءات 61 ألف حجز لسيارة المدعوة تسلا الجديدة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2143214729294195

 

عارف إيه يا مؤمن سبب الهيصة والزمبليطة إللى عملها القيىء ده إللى بيقول إنه فى خلال 8 سنين موش ها تبقى فيه سيارة واحدة فى الكوكب كله بتمشى بالبترول (بنزين، ديزل، غاز، كله)؟ ..الإجابة أن مورجان ستانلى كانت طلعت فى نفس اليوم تقرير بتقول فيه إن شركة السيارات الكهربية بتاعة المدعو إيلون ماسك بدأت رحلة الإفلاس (دى ها تلقاها بالكومنتات)، وفعلا، ورغم غسيل المخ الجنونى ده، انهار السهم برضه تانى يوم. ..بالكومنتات: - حتى عاهرة العرب والمسلمين موش قادرة تبلع المزيد من الهرتلات (إللى شاركت هى نفسها فى خلقها- هى ورفاقها الخضر- ودمروا بها ألمانيا). ..ميركل تعترف أن هدف الوصول بعدد السيارات الكهربية لمليون بحلول سنة 2020 لم يكن سوى سراب. ..مدخل تقرير المدعو تونى سيبا الذى أرسل الكهرباء فى الجثث الخضراء على الإنترنيت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2058689077746761

 

لما ابن الصرمة القديمة اتفضحت أسطورة عبقريته اللوذعية، جاى دلوقت يقول أنا كان ممكن أنجح من غير ما أغرف عشرات البلايين من فلوس الحكومات. ..المدخل فاحش الهزلية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2015812395367763

 

- هل فشل فى الحصول على تمويل من بنوك لتنفيذ مشروعه اللوذعى فى أميركا أو اليابان أو أى بلد متقدم؟ - للأسف، طول عمره ما عمل حاجة كده، لأن أساسا كل مشروعاته فاشلة كارثية ودائما ما تنتهى بفضيحة مضحكة، وطبعا ما فيش بنك واحد ممكن يسلفه 10 دولار على بعض. - طب طول عمره نايم فى السرير مع الحكومات، ومن خلال شيلنى وأشيلك تحت الترابيزة مع الرفاق الشيوعيين فيها بياخد مئات البلايين، هل ما لقيش ولا حكومة فى بلد غربى تباصى له هضبة ضرايب جديدة علشان ينفذ بها مشروعه اللوذعى؟ - واضح أن ما فيش، وعلشان كده راح نصب ع البهايم آل زايد. بركاتك يا ترامب. - هه هه، قلبك أبيض، هو مين إللى ها ينصب على مين؟ كلهم عصابة واحدة يا با اسمها عصابة الطاقة الوسخة، ودى مجرد حتة بهلوانيات إعلامية، جايز حد تانى يقع فى الخية. - قصدك زى لعبة الخردة العانس الرافال بتاعة البربور والباستيل؟ - ما رحتش بعيد، صوابع الخمارات كانت فيها برضه. ..مدخل الزعم أن المدعو ماسك سينفذ النصباية اللوذعية المسماة قطار الـ hyprtloop ما بين دبى وأبو ظبى (بفرض أنه أبوه)، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1880761498872854

 

ما فيش جديد، من أيام ما كان بيلبس شورت فى الحضانة، وهو شغال حانوتى. ..بالكومنتات: - هههههههه. ..سامح موريس يريد عكس العنوان: لا تمانع المريخ؟ سنرسلك إلى الموت مع تحيات وكالة سبيس تون إدارة الحاج إيلون ماسك وولده. ..الكفاءة المدفونة يعلن عن تدشين رحلاته للمريخ مع وعد بهدية مجانية للجميع هى الموت لدى الإقلاع أو بعده بقليل، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1845530925729245

 

السؤال موش ليه إسرائيل بتقطع روابطها مع أخطر كفاءة مدفونة على وجه الأرض. ..السؤال هى أقامت علاقة معاه أصلا على أساس إيه؟ ..شركة موبيلآى الإسرائيلية تنسحب من مشروع تسلا للسيارات ذاتية السواقة لما رأته من استسهال وترخص فى معايير السلامة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1837820579833613

 

رقيعة! ..دى موش زى كل مرة الصاروخ ينفجر عند الهبوط، المرة دى انفجر وهو لسه على منصة الإطلاق. ..عموما، أنا وائق يا ابن أم إيلون أن نهايتك سودا، وإن كنت موش عارف إزاى بالضبط؟ هل مثلا ها يربطوك فى مؤخرة صاروخ من بتوعك ويبعتوك لمصيرك؟ هل كل إللى اشتروا عربيات الطاقة الوسخة بتاعتك ها يجمعوا نفسهم ويمروا بها فوق رأسك الزنخة؟ ما أعرفش. ..بالكومنتات: - التفسير المعتاد: إبداع ابن أم إيلون الذى لا ينضب أبدا. ..لأ، دى حاجة خرجت من الصاروخ وولعت بعد كده، شوف الفيديو تانى. عموما، يا ريت كان الجيش هو إللى فرقعه، بس هى موش محتاجة. شخصيا كنت ها أفرح أكتر، لكن أصلا سجل عبقرى الفشل هذا لا ينافسه فيه أحد. ..يا آبا الحاج، ده ما لهوش دعوة بكل الهرى ده، كل إللى عاوزه النصاب التاريخى ده يعمل قال إيه نسخة قطاع خاص من الناسا، سبوبة صغغنة على ما قسم كده، يديه علشانها الوغد الأسود المسلم كام 10 بليون دعم، وابقى شوف مين ها يسأل بعدين عن القمر أو المريخ أو سياحة الفضاء أو حتى يسأل عن الانفجارات سببها إيه. ..يعنى فى كل الأحوال Mission Accomplished! ..المقصود بالهرى أن ما لهوش دعوة بموضوعنا ده، أما إسرائيل فلها رب يحميها. ..نظريات المؤامرة تنتشر حول الانفجار، وتساؤلات حول انفجار ساتيللايت إسرائيلى مؤخرا. - ههههههههههه، الكائنات الفضائية لا تعرف الناسا. ..معلهش يا ريس، أصل عندنا كائنات فضائية شوهت سمعة ناسا، زى البأف الإستبن وغيره، بينما ناسا فوق الكائنات دى، زائد طبعا قصة الانفجار دى لا تخصها. ..مصريا، السخرية من الناسا صارت مجانية عمال على بطال. ..مدخل الكارثة الغائية ماليا وفضائحيا للمشروع المسمى سبيس إكس ولصاحبه الأفاق الأشهر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1827644254184579

 

هه هه، الكفاءة المدفونة دلوقت بيتباهى بفشله، وهو إللى بيحط فيديوهات كوارثه بنفسه (وكله على حساب المحل، إللى هو دافع الضرايب). ..مدخل فشل آخر لمشروع سبيس إكس، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1694043627544643

 

اركنوا لنا شوية يا جمهوريين ويا كل الساسة، آدى شم الكلة إللى على غويط: اليسار -العلمى أوى التقنى أوى العلمانى أوى المستقبلى أوى- يسقط آخر الأقنعة، ويقف صراحة ضد العلم وضد التقنية وضد بعد الإنسان وضد المستقبل برمته! ..تحيا اليابان، تحيا حضارة ما بعد الإنسان، تحيا تقنيات المستقبل، الروبوتات ترث الأرض! * ..ولحسن الحظ أن من يديرون مايكروسوفت حاليا، لا يشمون الكلة، ويقدمون لنا بعضا من أهم الإسهامات فى حقل الذكاء الاصطناعى (تسميتنا نحن الأصح والأدق بسنوات ضوئية هى الذكاء الآلى). ..بالكومنتات: - من زمان وجيتس بيشم، وإن على خفيف شوية. مشهور مثلا أنه صديق شخصى للمدعو بيلل كلينتون. كل الصيع إللى بيطلعوا بالشركات دى شمامين كله، بس غالبا بيخفوا بمرور الوقت. ..هذا المدخل المؤسف عن انضمام بيلل جيتس للمدعوين إيلون ماسك وستيفين هوكينج فى الدعوة لتحجيم انطلاقة الذكاء الآلى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1528013914147616

 

وحياة رسول اللات إللى ما بأحلف به باطل أبدا، أنتم بتفرفروا وموش عارفين تعملوا إيه. نحن على بعد خطوات معدودات الآن من السؤال التراجيدى الأكبر: هل أصلا بوسع أحد منع استقطاب الثروة أو القدرة فى بركة جيينية تتفاوت فيها الإمكانات الفردية بشدة؟ والخلاصة، أن سيتم التوصل لأنه لا يمكن لأحد تحدى الحرية، تحدى الطبيعة، تحدى الإله الحق! ..سلسلة المداخل عن مراجعات الشيوعية النيو يورك تايمز للبعض من أشد أعمدة الأيديولوجية اليسارية قدسية ورسوخا، والمتزامنة فجأة مع بداية 2014 بهدف التشويش على حقيقة أن هذه هى سنة بداية صعود الفاشية العظيم، ذلك من خلال تحويلها إلى سنة الضباب العظيم؛ المراجعة رقم 21: يا دين أم الخراب إللى نزل على نافوخى! ..بيزنس إنسايدر المصممة أساسا تحت شعار كيف تصبح بليونيرا فى ربع ساعة (بالأخص على منهج مولاهم الأفاق الأكبر إيلون ماسك)، وذلك بهدف واحد هو تجييش الشباب للسعرة الشيوعية القادمة انقضاضا على الرأسمالية الأميركية؛ دلوقت بتقول لك القناعة كنز لا يفنى! ..بصراحة، دى تضرب كل مراجعات رفاقهم العتاقى بتوع النيو يورك تايمز. ..بالكومنتات: - ربما فعلا تكون أول فرصة لتقديمه على حقيقته، مشعوذ شمام كلة كفاءة مدفونة سايكوباتى بارانويد نصاب ومجرم، مشكلتى معه ومع أبل ككل هى الحرية، هو -كشخص وكشركة- لا يختلف عن زعيم طائفة دينية -ومستخدمو أبل هكذا بالفعل- يستلب عقول أتباعه لدرجة أنه حين يدعوهم للانتحار يتدافعون بينما هو يلعق شفتيه، وكله من أجل أن يقول عنه الإعلام إنه عبقرى، بينما إن كانت له عبقرية حقا فهى ليست حتى فى جمع المال فسجله فى الخسائر والإفلاسات أضعاف سجله فى تحقيق الأرباح، إنما عبقرية تنحصر فى هذا تحديدا: غسيل الأمخاخ! ..لو -على سبيل الفكرة الأولية- أردت أن تعرف شيئا عن هذه الصفات شاهد هذا الوثائقى Steve Jobs / Bill Gates – Le Hippie et le Geek (2014))، وهذه نسخة قناة العربية. ..تعليقا على فيلم جديد عن المدعو ستيف جوبز.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1577276532554687

 

رقيعة، رقيعة، رقيعة! ..الكفاءة المدفونة الأخطر فى التاريخين الإنسانى والحيوانى سيواجه ذات الضرائب المفروضة على السيارات العادية، بما يعنى أنه سيفقد دعما يوازى ثلثى ثمن سياراته العبقرية (وإللى بكل الدعم الحكومى ده ما كانش حد بيشتريها أصلا). ..وفين الكلام ده يا مؤمن؟ فى قلب الأممية الخامسة، أكثر من -باسم البيئة النظيفة- مصت دماء شعوب أوروبا لحساب ألاضيش طاقة الفنكوش، والآن بعد أن قرص الجوع البطون، عادوا يستجدون البيئة الوسخة أن تصفح عنهم وتقبل العودة! ..بالكومنتات: - المرة دى سجن، المرة الجاية حرق أحياء على جذوع الأشجار (يا طاقة قذرة). ..حكم بسجن أحد ناشطى تصنيع توربينات الرياح، بسبب التلوث السمعى الذى تحدثه. ..مدخل قرار الدنمرك المتحدى للصوابية الصياصية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1653590541589952

 

وبعد طول انتظار -أو بالأحرى توقع- منا (اقرأ الإحالة الطويلة إللى تحت)، السبع نزل الحلبة، وكالمتوقع، بيزنس إنسايدر المرتزقة الممولة خماراتيا بتساوى بين الأسد والقملة! ..تويوتا تنزل بثقلها فى سوق السيارات الكهربية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1611606999121640

 

شم الكلة إللى على أصوله، خالص، إللى على كبير، جدا! ..25 يناير والبردعة وكل ده ما إلا عيال بتلعب فى خراها، ويستحيل الانطباق عليهم وصف "الحالمون" إللى بيقول عليه أرض الغد. ..تستطيع أن ترى ظل إيلون ماسك -أخطر كفاءة مدفونة على وجه الأرض- مطبوعا على كل كادر فى الفيلم، اسم تسلا، القطار الطائر، المخترع المضطهد، سفن الفضاء التى تحقد عليها الناسا، طاقة الفنكوش التى لا يؤمن بها أحد سواه، أى شىء وكل شىء، جميعها ودع جانبا الدقائق الخمس الأخيرة التى وصلت المباشرة فيها لحد القبح والفجاجة بل والغباء. ..حتى سينمائيا -ولا غرابة- يتبنى لحد القبح والفجاجة والغباء أيضا، كسر ما يسمى بالحائط الرابع، ذلك على طريقة الهرتلات المسماة السينما الأوروبية. ..بالكومنتات: - This, to me, is fundamentally important about the value of the money, the use of the money, the source of the money. He couldn't get a bank to give him this kind of money, not with the performance his companies are showing. ..راش ليمبوه لمستمعيه عن إيلون ماسك: إنها أموالكم أنتم! ..مراجعة فيلم أرض الغد، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1594732534142420

 

وبدأ صفق الأبواب فى وجه الكفاءة المدفونة الأخطر على وجه الأرض، الطفل المعجزة المدلل دائما أبدا، ذلك الأفاق الأعظم المدعو إيلون ماسك. ..الشىء الجديد -وربما الأهم دلالة- اتضاح أنه نكرة، وأنهم لا يعرفون حتى اسمه فى تكساس! ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1590625867886420

 

هه هه، لا تعليك سوى أن إللى شغالين على الإنترنيت -أكتر من نصها صدقنى- شغالين تطبيل لعبقرى العصر وكل العصور، لا يقرأون قط ميزانيات الشركات (ناهيك عن التفتيش عن النهيبة الكبرى لأموال دافعى الضرائب بها)! * ربما الأفاق المسكين لم يكن يعلم أن مبروم على مبروم ما يلفش، وجووجل كانت فى ذات الوقت قد قررت هى نفسها الخلعان من مشروع الوهم الكبير المسمى جووجل جريين. ..هذا المدخل عن صدمة العمر القاتلة لإيلون ماسك فى جووجل، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1572529236362750

 

أقصى ما يمكن أن تساهم به السيارة الكهربية فى خفض الانبعاثات الكربونية فى كامل عمرها هو 44 دولارا، بينما يحصل مشتريها على دعم فيدرالى قيمته 7500 دولار، بخلاف 5.5 بليونا للشركات المصنعة. ..عادى! ..موش بيقولوا كلما كبرت الكذبة، كلما سهل تصديقها! ..هذا المدخل الصاعق من مارس 2013 عن قصة للوول سترييت جوورنال، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/533764306668010

 

---

 

المزيد من 2016

المزيد من قسم الصفحات الثيمية