الوعد الكيسينجرى

Kissinger's Promise

 

Properties

Links in Page

External Links

LTR (No need if copied from editing mode)

Picture & Alt Text

Hashtags

 

أ - الوعد الكيسينجرى.

ب - أميركا كأكبر منتج وأكبر مصدر للبترول والغاز فى العالم.

ج - خط أنابيب كييستون.

د - ديك البرابر ولى الولى الذى كنبيه دائم الاهتياج وهو العنين --أو: السعودية بتضيع وآل سعود واقفين يتفرجوا.

ه - الحرب على اليمن.

و - الحك كأفشل استثمار على وجه الأرض.

ز - براميل الخرا الدودية.

 

---

 

على الوعد الكيسينجرى :

 

نظريا واقتصاديا وأخلاقيا ، ليس للسكان الأصليين ممن تصادف ظهور الپترول فى منطقتهم ، أى فضل أو حق فيه . الپترول ملك من اخترعوا الماكينات والأجهزة التى جعلت له قيمة بعد أن كان أولئك يسمونه روث الأرض أو النفط . كل پترول العالم –أو على الأقل النسبة الغالبة منه بعد خصم القيمة المضافة بواسطة شركات الاستخراج وما إليها– هى حق لمبتكرى محركات الاحتراق الداخلى أو الكهرباء ، زى نيكولاوس أوتو أو رودولف ديزل وورثتهم ، أو توماس إديسون وورثته . القيمة المضافة أتت من الاختراعات ، وقبلها لم يكن لباطن الأرض أى ريع ( ربما لسبب آخر أشد بساطة أنه لا يكاد يوجد شىء اسمه ريع أصلا وأن ما يستخلق القيمة هو ما يبذله الإنسان من جهد بدنى أو عقلى ، ويستخلق أو يستولد دى على وزن يستفعل أى يفعل بعد جهد ومعاناة ) . … لا قيمة للشاى والكاكاو بدون توماس ليپتون وچورچ كادبورى ، ولا قيمة للفحم بدون ستيفينسون ووات وأوتو وديزل وإديسون ، وهكذا . … لقد أعطى من لا يملك لمن لا يستحق ، الشيوعى القعيد المدعو رووسيڤيلت لا يمثل الحضارة ولا يمثل أميركا وفقط يمثل نفسه ، وما كان يجب السماح له بنهب كل تلك الأموال من أبناء الحضارة والإغداق بها على أسافل الكوكب حيث ثقفتموهم لولا أن كان القرن العشرين لحظة غفل فيها الزمان . … هذا النص من رواية سهم كيوپيد ( 2007 ، 1 - 2 - 3 ) ، هو صدى لمفهوم الأرض لمن يستعمرها الذى طرح قبل 25 عاما فى الدراسة الرئيسة لصفحة الثقافة ، والذى يذهب لأن الموقف الصحيح كان إبادة السكان الأصليين –عرب أو أيا ما كان– ثم بعدها –وبعدها فقط– يبدأ استغلال الحضارة للموارد الطبيعية پترول معادن أخشاب ماء أيا ما كان .

http://www.everyscreen.com/views/culture.htm

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_01.pdf

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_02.pdf

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_03.pdf

 

ديك البرابر فرتك بالفعل تحويشة آل سعود فى قرن كامل ، ديك البرابر اكتشف أن كل البورصات قافلة وما فيش خصخصة لأرامكو ، ناهيك عن اكتشافه أنها تساوى صفر أصلا ، وزير الطاقة السعودى عمل كل صنوف اللواط الممكنة مع السوڤييت ليكتشف فى خاتمة المطاف أن هو وحده إللى كان بيخفض الإنتاج ، الملك سلمان نفسه سافر لڤلاديمير منكوح ليكتشف أن تخصص حفيد راسپوتين ده هو سرقة الكحل م العين ويفهمك كمان أنه كان بيعمل لك خدمة ولازم تدفع الڤيزيتا . … طب إيه الحل دلوقت ؟ … بدل عصابة أوبك ما تعتذر عن جريمة 1973 ، وعن البرميل إللى وصل 150 دولار ، وبدل ما تعترف أنها لم تكن من الأساس تستحق قرشا واحدا ثمنا لروث الأرض ده ، أن الپترول موش ريع والفلوس كلها كان لازم تروح لأصحاب القيمة المستخلقة مخترعى محركات الاحتراق ومحطات توليد الكهربا أو ورثتهم ، مع تقبيل أيادى الاستعمار وأرجله لأنهم عملوا كده من غير إبادتنا إحنا السكان الأصليين ؛ بدل كل ده ما فيش غير أنك تضرب كف بكف إزاى أميركا تتجرأ تبقى أكبر منتج وأكبر مصدر لكل من الپترول والغاز ، إزاى ييجى فى بالها أصلا تستخرج الحاجات دى من أرضها ، بأى حق تشردنا وتجوعنا وتعرينا وتحفينا وترجعنا نركب الإبل ونمص الجلد والنوى ؟ … فعلا، حرااااام وزووووولم وما يصحش كدااااا ! ..بالكومنتات: - هههههههههه ، وفيه تناشد كمان ، وأنا كنت فاكرها حاجة حصرى لعكشة النكشة . … فؤاد صوما يسخر من اعترافهم من الأساس بوجود شىء اسمه الپترول الصخرى ، ثم بتهديدهم بتدابير استثنائية ، وكمان طويلة ومتوسطة المجرى ، وعصام يقول عن المدعو باركيندو عبيط ده ولا إيه ، فيه حد فى الدنيا يقول لواحد خفض إنتاجك ، وكمان يقولها لأميركا ، إللى كمان هى المنافس بتاعه . ..هذا المدخل تاريخى الهزلية وهزلى التاريخية ، هنا .

 

البداية كانت الانهيار الفعلى لأسعار الغاز عالميا إلى ما يلامس الصفر تقريبا ، ومنها جاء مثلا الحديث عن الاكتفاء الذاتى للولايات المتحدة من الطاقة ، أو الإفلاس القاسى الذى تعانيه الآن الزائدة الدودية . ثم جاءت نبوءة انهيار أسعار الپترول مع حلول 2014 ( هذا ما لم تتعمد أميركا نفسها كبح هذا فى إطار حرب استنزافها للكنفوش استعدادا للضربة الأخيرة فى حرب عالمية ) ، وأن العالم –ولأول مرة منذ حذر نادى روما من ندرة الموارد– بدأ يغرق فى فيضانات من الطاقة الرخيصة ، وإن –ويا للمفارقة– عزز هذا من أطروحة الإبادة التى أوحى بها النادى ، بدلا من أن يدحضها . كل هذه –وغيرها– ثيمات متكررة فى مسلسل مداخل الوعد الكيسينجرى للعرب الجرب فى 1973 أنه سيجعلهم يشربون پترولهم . … المدخل السابق هنا، وبه ستجد إحالات للمداخل الأسبق .

====[ مسلسل شائع مع هذه الثيمة ]====

 

… بعض المداخل الرئيسة من أواخر مايو وأوائل يونيو 2013 ، التى تحدثت بتركيز خاص عن مستقبل السعودية ، ذلك فى إطار محاولة أعم للتنبؤ بشكل الأشياء القادمة فى هذا العالم الجديد المقدام ، عصر الطاقة مغرقة الوفرة ، هنا وهنا وهنا .

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/458140000935042

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/461138103968565

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/465412430207799

 

… بعض المداخل المبكرة من مطلع 2012 عن الكوكب إللى بقى بيبقبق غاز ببلاش أو بأثمان سالبة ، هنا وهنا .

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/346568305355500

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/174654052656645

 

-

4 نوڤمبر 2019 ( الپروفايل ) :

ولا تزال الشركة فى سقوط حر نحو تقييم إيڤرى سكريين الذى لا مفر منه: أرامكو = صفر. بعد طموحات جمع 20 تريلليون دولار صار أقصى طموح لكتكوت البرابر يجيب 10 بليون يسد بيها شهرين من جوع موازنة أمه. كل ده بما فيه النتائج الجديدة المرعبة، كلام قلناه عشرميت مرة، بس ده موش معناه أن طرح أرامكو لم يأت بجديد. فيه جديد، شركة تطرح نفسها من غير ما تقول عاوزة تبيع نسبة كام م الأسهم. الفكرة فى النكتة غير المسبوقة دى أن المنشار بعد ترهيب مساجين الريتز، وبعد ترهيب البنوك تدى قروض للأفراد يشتروا أسهم وتفلس هى، وبعد الماكينة الإعلامية إللى بترج العالم كله حاليا، هو موش عارف الطلبات ها تيجى كام، ولذلك سايبها مفتوحة، وأنا بأقول لك أهه كل إللى ها يطلب حاجة ها ياخدها وبأى سعر يحدده، لأن بعد كده ما فيش بيع تانى، ما فيش غير إللى قلناه: الصفر. ..باختصار، اليوم كتبت نهاية أسطورة ريع البترول، أما بقية محرقة المال القذر فالمشوار لسه شغال. ..انهيار أرباح أرامكو بنسبة 18 بالمائة. ..بالكومنتات: - هه هه، هو بإللى قلناه ده ظبطها أن مهما حصل ها يطلع يقول الطرح نجح. السقوط الحر ها يفضل مستمر، والنزول الفجائى ممكن ييجى بعد كده، خاصة أنه كمان مانع عمليا إعادة بيع الأسهم المشتراة لمدة 6 شهور. ..العجمى متحفر لرؤية كيف يمكن أن تتحقق هذه النبوءة منا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2608283589253995

18 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

من حوالى 5 سنين كتكوت البرابر طلع يقول إنه ها يبيع أرامكو بـ 20 تريلليون دولار . يومها طلع له بتاع اسمه إيڤرى سكريين قال له تمن أرامكو بتاعتك هو صفر. من ساعتها الكتكوت ما بيعملش غير أنه ينزل بالسعر وينزل بالنسبة إللى ها يبيعها ويحدف ميعاد الطرح كام ربع سنة لقدام فى كل مرة . … آخر كلام الشهر ده أنه بيقدرها بتريلليون واحد موش 20 ، وها يبيع 1 بالمية موش 100 ، يعنى 10 بليون موش 20 تريلليون ، وها يبيعها موش فى بورصة نيو يورك أو لندن إنما فى السعودية ، وموش أى بيع إنما بإرغام نفس إللى حبسهم فى الريتز يشتروا ، وإرغام البنوك تمويل الأفراد يشتروا بلا سقف والأسهم نفسها من دقنه وافتل له هى الضمان . … موش بالظبط ده آخر كلام ، آخر كلام الأسبوع ده أن الطرح اتحدد خلاص الأسبوع الجاى . … أوه ، برضه ده موش آخر كلام، آخر كلام النهارده أن كل القصة دى اتحدفت سنة لقدام . … أما آخر كلام بجد فهو أن كتكوت البرابر ييجى يسجد قدام إيڤرى سكريين ، ويقول له آمنت بيك ، قصدى بحورس ، وبأن أرامكو ما تساويش ربع ريال ، ولا حتى هللة واحدة . … انظر كل هذا التسلسل فى صفحة الوعد الكيسينچرى . … بالكومنتات : - ههههههههههه . … جابر كتب : أبى أعرف إشلون إيڤرى سكرين بيعلم الغيب ، وعزت يعلق أحدون أحد . - ما فيش أية حاجة ع الخط كلها دعايات كذابة . … نقاش هل دخلت بورصة طوكيو ع الخط ؟ - المشكلة أن من ساعة ما جه كتكوت البرابر وآل سعود المحترمين كما نعرفهم انتهوا ، وفعلا جاء البدوى الذى بهرته أضواء المدينة وبقى بيقلد ماخور الخمارات ، فنكوش الاقتصاد غير الپترولى ، فنكوش السياحة ، فنكوش العلمانية ، أى فنكوش اشبط فيه . الفارق الوحيد أن عصابة زايد الخير عارفة أنها مافيا محترفة وعارفة بتعمل إيه ، إنما هو مجرد مراهق عبيط . … نقاش لعلاقة ابن سلمان بعيال زايد ( بفرض أنهم عياله ) .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2571987232883631

11 يونيو 2019 :

قناة العربية خفضت مدة البرامج الاقتصادية إللى كانت بتحتل أكتر من نص الساعات النهارية. هه هه، دليل آخر على الانكماش فى الاكتساد العالمى. ..الفاينانشيال تايمز وقصة عن كتكوت البرابر وقد بدأ يشعر الألم. ..أيضا انظر المداخل عن البرامج الاقتصادية لقناة العربية.

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2221731931278379

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية البرامج الاقتصادية لقناة العربية ، بصفحة الكلمة الأبيحة معيار الذهب ( أو أسوأ ) .

10 مايو 2019 :

النكتة فى الموضوع ده موش المكتوب هنا ، وموش حتى الخسائر الفلكية لشبكة الكنوات الرياضية بتاعة موزة ، إنما أن تأثيرها على الناس بيلغى أى مفعول مستهدف لكناة الجعيرة ( الموزية برضه وفلكية الخساير برضه ) . … موزة فشخت عبقرية أينستاين . … پوست يقول إن الإنفاق على الكنوات الرياضية الدودية كاف لعمل قفزة فى التعليم والصحة فى بلاد العرب .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2167720656679507

22 أپريل 2019 :

هه هه ، طب الأسهل من شرح التلافيف التحايلية الاحتيالية الملتوية الخفية لالتفافيات النصب الطفيلى المافياوى الموزى أو غير الموزى ، أنكم تترجموا لترامپ مجرد 5 دقايق من إللى بتقوله عنه 24 × 7 الجعيرة بتاعة ’ حلفاء ‘ الشرج الأوسط ، وجهيزة ها تجهز فى لحظات ع الجعيرة وإللى ورا الجعيرة . … مضحك صحيح ، كل ما كان ترامپ يوصف حد من البرابرة بالحليف أو الصديق كنت بأفتكر موضوع ترجمة الـ 5 دقايق ده ، حاجة قديمة يعنى ما لهاش علاقة بتفجر موضوع غزو شركات الطيران الممولة حكوميا كالدودية أو الخماراتية ، سواء كإغراق لتفليس الشركات الأميركية أو كاختراق استخباراتى تهديد للأمن القومى الأميركى أو ككليهما معا ، وأحدث عينة هنا .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2140886812696225

7 مارس 2019 :

هى موش برضه الزكاة 2.5 بالمية ، ولو كل مظلم دفعها موش ها يكون فيه فقير واحد فى غمة الإظلام ، أومال إيه 20 بالمية دى ؟ … الإجابة : لما تجوع انسى 2.5 بالمية ، انسى حتى ’ الشطارة ‘ و’ الإنصاف ‘ إللى هى 50 بالمية ، وخش على طول ع الـ 100 بالمية إللى بيسموها المصادرة .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2072890602829180

6 مارس 2019 :

- مين يصدق ييجى اليوم إللى تصنف فيه السندات السيادية لدولة خليجية من بتوع الپترول ، كرمامة junk ؟ - ومين يصدق أن كان المفروض يكون للپترول تمن أصلا ويغدق به بالتريلليونات على السكان الأصليين ممن لا فضل لهم من قريب أو بعيد فى خلق قيمة مضافة لما كانوا يسمونه روث الأرض ( النفط ) ؟ - فيه ، الشيوعى فرانكلين رووسيڤيلت . - حمدا لحورس أن ولى بلا رجعة قرن البلشڤية القبيح .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2071176239667283

14 فبراير 2019 :

وعلشان كده اسمها عصابة أوپك أو قال إيه أوپك پلاس ، وعلشان كده أميركا بتسميها سلوك تواثقى أو احتكارى ، وبتجهز لكم عقوبات تستاهل طيزكم ، وكله من غير ما ننسى أن أساسا أساسا نصيب السكان الأصليين من تمن الپترول إللى فى أرضهم هو صفر . … وزير الطاقة السوڤييتى يقر أنه لولا اتفاكية خفض الإنتاج لهوى سعر برميل الپترول إلى 25 دولارا .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2040927476025493

20 يناير 2019 :

فى نفس اليوم إللى ابن سلمان وابن زايد يعلنان الوحدة بين البلدين –عملة موحدة وكله– لإنجاز مشروعات فشيخة مشتركة تتطلب –وبرضه حسب كلامهم– مضاعفة إنتاج الپترول عشرميت مرة ، تعلن الرصينة الكويت –وأرخص بلاد الأرض كلفة فى استخراج الپترول– وقف الاستثمار فى إنتاج المزيد منه بعد أن صار السلعة التى لا يريدها العالم . … حقا ، إنه عالم عيال عيال ، قصدى لست وحدك يا بربور .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2003749403076634

… أيضا نسخة والمزيد بالصفحة الثيمية ماخور الخمارات المتحدة .

… أيضا نسخة والمزيد بالصفحة الثيمية الكلمة الأبيحة معيار الذهب ( أو أسوأ ) .

16 ديسيمبر 2018 :

الإعلام يعوى والقافلة تسير : ملك السعودية الجديد يقدم للعالم ولى العهد الجديد : خاشقجى سلمان بن محمد بن سلمان بن عبد العزيز !

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1955697721215136

… أيضا تجميع لنسخ من مداخل متابعتنا لنحر الإخوانجى الصحفى خاشقجى ، بالصفحة الثيمية الوعد الكيسينچرى ، أو بالمدخل الأحدث منها https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1955697721215136 .

11 ديسيمبر 2018 :

قمة الأممية-التى-لم-تكن ( الأممية السادسة ) فى الأرچنتين ، شهدت خبط ورزع الكل × الكل ، لكن ما حدش خد باله أن واحدة من العركات دى انتهت بالضربة القاضية ، إنها ضربة ترامپ لابن المتهاكة . ها تسألنى إزاى ، وهل كان فيه براميل خرا دودية هناك أصلا ؟ الخناقة فى ظاهرها كانت بين ترامپ والخنزير مدى الحياة ، انتهت بأن ادى له مهلة 3 شهور موش ها يفرض عليه رسوم جمركية جديدة ، لكن بشروط ، شروط زى استيراد فول الصويا وحاجات وحاجات بكميات مهولة من أميركا . وسط الحاجات دى وردت سهوا كلمة الغاز المسال . ضربة قاصمة لموزة وعصابتها أن تفقد المستورد رقم 1 لسلعة الريع الأساس إللى لسه ما ماتتش بسببها ، ومن ساعتها طالعة موضة فى الإعلام بتاعها أنها انسحبت من أوپك وها تنسحب من مجلس التعاون الخليجى لأنها ’ قررت تبقى سويسرا الخليج ‘ ( قالها مثلا المدعو وطى الهيل على راديو البى بى سى ، هذا على الأقل ما عاينته بنفسى ) ، دولة محايدة مستأنسة فى حالها موش ها تتدخل فى شئون حد ، ها تقفل الجعيرة وتسلم الإخوانجية لبلادهم وتفك تبعيتها للملالى وتنهى تمويلها للعثمانلى … إلخ . هل افتكرنا ده النهارده علشان فيه خبر بيقول أن رسميا أزيحت الزايدة الدودية من عرش تصدير الغاز ، واحتلت أستراليا مكانها ؟ أبسوليوتلى نوت ، ده موش خبر أصلا ، وكان متوقع من قبل ترامپ ومن غير ما يتدخل من قريب أو بعيد . الخبر أن انتظروا قريبا جدا إعلان أميركا كاكبر مصدر للغاز الطبيعى فى العالم . وده موش ها يحدف الدودة للمركز التالت إنما بره كل المراكز وبره الوجود نفسه . اوعى تقول لى الاتنين دول كمان موش أخبار ، وإيڤرى سكريين كان قالها من زمان برضه ؟ … بالكومنتات : - هه هه ، مع إيقاع مارشات النصر ! … تعليقا على اكتشاف أضخم احتياطى محقق للزيت والغاز فى التاريخ بغرب تكساس ، كتب عبد الكريم : بعيدا عن الخنزير الكنفوشى منظمة قطاع الطرق المسماة بأوپك إللى بتطلع البرميل بأقل من 10 دولار وعاوزين يبيعوه بـ 100 دولار ، أميركا بتوعدهم بعالم خالى من قطاع الطرق : بلايين البراميل فى الطريق !

تحديث : 14 ديسيمبر 2018 : بقبق يا مبقبق ! … انهيار أسعار الغاز مسجلة هبوط 15 بالمائة فى أسبوع ] .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1947862921998616

… المزيد بالثيمة الفرعية براميل الخرا الدودية ، بصفحة الوعد الكيسينچرى .

5 أكتوبر 2018 :

ابن الوسخة كتكوت البرابر بيقول إحنا بندفع تمن الأسلحة الأميركية وبالتالى نحن لا نتسول من أحد ودوما ندفع مقابل ما نأخذ زائد مين قال إننا أصلا محتاجين الحماية من حد . لا يا أس أمك ، مبدئيا كلامك ده يا أبو الريع ( بفرض أنك أبوه ) أصله جهلك المدقع المزمن بالبيزنس وبالشىء المسمى التكاليف فضلا عن البدعة المدعوة توليد الثروة . ثانيا أصلا أصلا أنت مين علشان تحظى بحماية حد زى أميركا . ألمع أرقى أروع فترة فى تاريخ مصر وأكثرها ازدهارا ونماءا منذ كليوپاترا هى تلك التى حظت فيها بما سمى الحماية البريطانية ، وأنت فاهم قصدى كويس بصفتك من أحفاد جراد يثرب ، وعدم معرفتك بحاجات زى دى برضه يندرج ضمن الجهل المدقع المزمن . … لولا الحروب إللى بتشنها أميركا فى كل حتة لإبادة البرابرة –ڤييتنام عربستان الشرقية أفغانستان غيرها وغيرها واركن على جنب الحروب العالمية لأن الكلام يطول وبها تفصيل موش وقته هنا– ولولا قواعدها العسكرية ومقاتلاتها التى تغطى الخريطة وسماواتها كان العالم أكل بعضه ، ما حدش كان ها يعيش دع جانبا أن يكسب فلوس . الأساطيل الأميركية التى تملأ البحار المحيطة بجزيرة البعر بتاعتك –وغباؤك يتجاوز حدود السيريالية لو موش ملاحظ أنها بتحميك– دى بتكلف فلوس ، وحتى لو –فرضا فرضا– معاك الفلوس والطيارات والأساطيل دى فأنت أفشل من أن تتعرف حتى على زر تشغيل لمبة المطبخ . الاستعمار تفضل وإحسان كبير جدا من الحضارة على البرابرة بينما هؤلاء الأسافل يسمونه غزو واحتلال ونهب ثروات ، جاتكم نيلة عليكم وعلى ثرواتكم . ثم من الأصل ترامپ لم يذهب إليكم ناهيك عن يفرض عليكم أو على غيركم أى شىء ، الجديد الوحيد الذى أتى به أنه قال أنا موش أهطل زى تحتمس أو الأسكندر أو يوليوس أو ڤيكتوريا ، وها أنسحب من كل العالم موش بس عسكريا إنما تجاريا أيضا . أنا ما بأروحش لحد وإللى عاوزنى فى حاجة ييجينى وها أنظر فى طلبه ولو وافقت أبقى أحسب له الفاتورة وأقول له . حتى كلامه ده نفسه فى حد ذاته وكله على بعضه غلط × غلط ، فلوس إيه إللى بتتكلم أنت أو هو عنها ؟ أساسا أنتم لا حق لكم لا فى الپترول ولا غيره من الموارد الطبيعة ، من استخلق لها القيمة هم المخترعون الغربيون ، ثم أساسا أساسا بناء على الحاج داروين أنتم لا حق لكم فى الحياة من الأصل . إللى يبدر منه أى تطاول على الحضارة ولو تلميحا ولو همسا عليها أن تمطره بالنووى من الجو لا أكثر ولا أقل ، وفقط السؤال الذى سيطرح قريبا جدا –بترامپ أو بدونه ، خدها منى– هو هل ستدفعون تكلفة إبادتكم أم كعادتكم ستجعلوننا ندفع لكم من جيوبنا ؟

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1855410414577201

… المزيد بالثيمة الفرعية ديك البرابر ولى الولى الذى كنبيه دائم الاهتياج وهو العنين —أو : السعودية بتضيع وآل سعود واقفين يتفرجوا ، بصفحة الوعد الكيسينچرى .

… أيضا نسخة والمزيد بالصفحة الثيمية جلوبة أم قومية حضارية تلك هى المسألة .

2 أكتوبر 2018 :

لما تكون كتكوت مبلول وزى نبيك دائم الاهتياج وأنت العنين ، ثم تراودك هلاوس يقظة أنك تقدر تكون أستاذ الكون ، فالواقع أنت تصنع من نفسك مأساة كوميدية . مشروع أضخم محطة طاقة وسخة فى العالم ، ادلق ، 200 بليون دولار ارمى ع الرف جنب أرامكو ونيو مكة وغيرها وغيرها . … الخطوة الجاية أن استحواذ أرامكو على سابك يطير فى الهوا هو كمان ، وأوعدك أن ما فيش بنك فى العالم موش فاهم لعبة إزاى صندوق الاستثمارات الحكومى إللى يملك الاتنين يبيع من نفسه لنفسه وفى نفس الوقت يطلب من الآخرين تمويل الصفقة بـ 70 بليون دولار ، مدقعو الغباء فقط من لا يفهمون أن كل الهدف من النصباية دى سيولة فى صندوقك المفلس تبعزقها على نزواتك الموءودة . … كمان اقترب أكثر وأكثر ما سبق ووعدنا به من حسمنا أمر المدعوة سوفتبانك كمرشحة للقب أول فنكوش ياپانى فى التاريخ . … أما لماذا تنفق السعودية والخمارات مئات البلايين على الطاقة الوسخة بينما تستطيع استخراج الطاقة المحترمة من الأرض بكلفة 5 دولارات للبرميل ، فده ما أشك أنى ها أقدر أفهمه لا قريبا ولا بعيدا .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1850628391722070

… المزيد بالثيمة الفرعية ديك البرابر ولى الولى الذى كنبيه دائم الاهتياج وهو العنين —أو : السعودية بتضيع وآل سعود واقفين يتفرجوا ، بصفحة الوعد الكيسينچرى .

… أيضا نسخة والمزيد بالصفحة الثيمية أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

… أيضا نسخة بالصفحة الثيمية الكلمة الأبيحة معيار الذهب ( أو أسوأ ) .

20 أغسطس 2018 :

الفايناشيال تايمز تكتب نعى رؤية 2030 الشهيرة إعلاميا باسم فنكشة الاقتصاد السعودى ، متذكرة وبحصر كامل تقريبا كل الشواهد المتعددة بدءا من تلك التى رصدها مبكرا صاحبك الذى لا ينطق عن الهوى زى التخريفة فاحشة الفحش بتاعة بيع أرامكو –وكمان بعشرات التريلليونات– بينما هى لا تساوى شيئا أصلا ، وصولا للقفا الأخير إللى طرقع جامد بتاع شرا كتكوت البرابر لميدان العتبة –تسلا سابقا– من غير ما يلاحظ أن المأفون المدفون ماسك –مدفون موش مقصود بها المرة دى الكفاءة المدفونة إنما أنه بيموت بالسرطان فعلا حاليا وكان مخبى– يلاحظ أن كبير كبائر مخترعى الكوكب مجرد طفيل لزج كان عايش على مص البلايين إللى بيضخها له الوغد الأسود المسلم فى طيزه ، بينما هو فى الواقع ما يعرفش يصنع لمبة جاز . المزعج أنهم فى النعى اعتمدوا بجد كل شى قلناه بما فيه أن آل سعود لا يجب أن يظلوا واقفين يتفرجوا ، وأن كله ها يرجع لقديمه . هه هه ، شكلهم بيصدقونى أكتر ما أنا مصدق نفسى ، أنا ما قلتش ها يرجع دى ، لذا كنت أفضل عليها لو تبنوا النبوءة الأخرى أن إللى ها يقف يتفرج موش ها يفرق عن إللى ها ينتع أو يقطع نفسه بالطول والعرض ، الكل أموال قذرة وها يرقد جثة هامدة فى قاع إزازة الكازوزة .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1795789337205976

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية المدعو إيلون ماسك الكفاءة المدفونة الأخطر فى تاريخ الكوكب ( بما فى هذا الهالك ستيڤ چوبز نفسه ) ، بصفحة أكذوبة الاحتباس الحرارى وتناسخاتها اللا نهائية .

( حذفه فيسبووك 23 أغسطس لدى محاولة إضافة التحديث وأعاده بعد ساعات ) 8 يوليو 2018 :

يوم فوق أسطورى لصاحبك الذى لا ينطق عن الهوى : رسميا ، طرح أرامكو ألغى . وأذكرك بمزيد من نبوءاته التى وقفت منفردة –ومن اللحظة الأولى جدا إن لم يكن قبلها بزمن طويل– تتحدى كل ضجيج الكون الذى تشارك فيه كل محللى ومعلقى العالم –المحترمون وغير المحترمين– بلا استثناء : الجسر البرى مع مصر لن يتم ، مشروع البحر الأحمر لن يتم ، مشروع نيو مكة ( نيوم ) لن يتم ، ألف كيلومتر من مصر لن تتم ، علمنة السعودية لن تتم ، السلام مع إسرائيل لن يتم ، وبل –ولا زلنا نسرد نبوءات قديمة– بل سيغلق المضايق ويعلن الحرب على إسرائيل ؛ وكل ده موش لأن كتكوت البرابر –صاحب أكبر هذيانات سمعية وبصرية عرفها تاريخ مملكتى النبات والحيوان– موش عاوز كده ، إنما لأن ما فيش فى يده أية حاجة يقدر يعملها إلا كده . … بالكومنتات : هههههه ، طب يا حبى استنوا لغاية ما أحط رابط القصة ، يا ريت أنا عندى الثقة فى إيڤرى سكريين زى إللى عندكم دى ! … استقبال فورى رائع الكرم للمدخل منه أن كتب جابر إللى مكتوب فى إيڤرى سكريين لازم تشوفه العين ، دى موش مجرد ثقة يا أستاذ ، ده إيمان لا يخالطه شك ، يقين لا يزعزعه لا زمان ولا مكان ولا زمكان حتى ، وكتب عهدى إنجيل محفوظ لا بد يتم بالحرف لأن كله لازم يحدث حسبما جاء فى نبوة هذا النبى . - لما يفلس خالص ماديا ومعنويا موش ها يلقى غيرها إنقاذ . … هانى يستبعد احتمال الحرب على إسرائيل .

تحديث : 22 أغسطس 2018 : طبعا بالنسبة لنا ده خبر بايت ، وبايت جدااااا ! … رويترز تنقل عن 4 مصادر داخلية وصفتها بالعليا إلغاء الطرح وتسريح الطاقم المشتغل عليه ] .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1724887810962796

ماذا سيفعل ديك البرابر عندما تفسى هذياناته منفوشة الريش:

- لما تكون ديك البرابر ومنفوخ وحوصلتك مالية الدنيا زعيق أنك ها تعمل مشروع لأستاذية العالم فشر كل مشاريع عصابة زايد الخير، ها تعمل جسر برى تغزو به مصر وأوروبا وأميركا، ها تملك كل الأرض ومن عليها، ولا حد ها يقف فى وشك، لا الفريق حجازى ولا غيره، ثم تكتشف فجأة أنك لا ديك ولا منفوخ ولا ضجيج، مجرد كتكوت مبلول مبحوح، مفلس وغرقان فى الديون لشوشتك؛ تعمل إيه؟ - أعمل إيه؟ بسيطة، أنزل بقرارات يوليو الاشتراكية. - أيوه، بس فلوس كل إللى صادرت ثرواتهم دول، موش ها تمشى مشروعاتك الفشيخة كام شهر، ها تعمل إيه ساعتها؟ - بسيطة برضه، ها أقفل مضايق تيران فى وجه الملاحة الإسرائيلية. ..بالكومنتات: - حلوة فكرة بيريسترويكا وجلاسنوست والسقوط المحدق للاتحاد السوفييتى، بس فيه نظرية تانية: مبارك 70 مريار! * على فكرة كل ثروة الوليد فى الداخل والخارج وكله أقل من 20 بليون، نزلت 10 بالمية النهارده، يعنى لما تلم الكل موش ها يجيبوا 30 بليون، يعنى -وبفرض وجود مشترين أصلا ناهيك أن تكون بأسعار اليوم- يعنى موش مكملة شهرين فى سفاهة المصروف العادى لموازنة كتكوت البرابر أى بعيدا عن جميع المشاريع اللوذعية. ..جابر ينبهنا للتشابه مع التطورات التى سبقت سقوط الاتحاد السوفييتى، وعبد الكريم يعلق أن مديونية الحكومة السعودية لشركات المقاولات تتجاوز 500 بليون ريال. - ههههههههههههه، الظاهر نظرية الـ 70 مريار موش بس ها تاكل الجو، إنما بتوسع كل شوية. ..هزاع يقول المريارات وجدوها فى شنطة الوليد ومعها سبايك البلاتين بتاعة جمال إللى دلدلها فى بحيرة السد فجرفتها الميا لتوشكى فخباها الوليد فى بطن الزير، وأنتونى يضيف ولكن كردان تحيا مصر لسه ف مكانه! - ههههههههههههه. ..برى يضع عنوانا للمدخل تعلم العبمعصورية بدون معلم! - لأ، ثوانى. ما يسمى الشرق الأوسط الأعظم أو الفوضى الخلاقة ..إلخ، لم يقصد بها مصر إطلاقا ولا فى أية لحظة، موش بس لأن لا أحد يصنفنا كشرق إلا الأقلية العربية إللى عندنا، إنما نرجع للنصوص الرسمية للمشروعات دى. المقصود حصريا بتلك الخطط جميعا من ليست لديهم علاقات سلام مع إسرائيل. ..أيوه، المقصود بها آسيا، بس المشكلة كانت فى غباوة مبارك إللى زى ما تكون على رأسه بطحة ومعتبرنا عرب بالعافية، واستسلم بلا قتال فى 25 يناير مع أول تهديد جاء من العصابة الديموقلاطية، إللى هى أصلا لا تساوى ضفر صباع رجل الست رايس الصغير. ..مجدى الشربينى يقول لو جمعنا قطع اللغز سيظهر لنا وجه كوندولييزا رايس، لكن ما يخيفه أنه سيظهر فوق خريطة الخليج وآسيا وكأن أفريقيا تم الفراغ منها. ..مدخل اعتقال الوليد بن طلال وعشرات من أكبر رجال البيزنس السعوديين خاصة كل من يمتلك منهم مؤسسات إعلامية، والتهمة ماذا غيرها؟ تلك المسجلة باسم مجيدة المجيدة: الفساد، أو كما لعلك تعلم لا يجعر بمحاربة الفساد إلا الفاسدين الحقيقيين، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2184839798465021

أصل و / أو تفاصيل النبوءات المذكورة ذلك من الأحدث للأقدم :

موش فاهم بالظبط كتكوت البرابر وبربور البرابير اتفقوا على إيه ، لكن ما قيل إنه سيتم إنشاء شركة مناصفة بقيمة 10 بليون دولار حصة مصر فيها هى قيمة إيجار 1000 كيلومتر مربع من شواطىء جنوب سيناء ’ لمدد طويلة ‘ . طبعا يا بلاش ، بشرة خير الإيجارات نزلت فى الحضيض خالص كده ، لو المدد الطويلة دى نقول رقم متوسط 50 سنة مثلا وإيجار المتر فيها 5 دولار يبقى واقع بأقل من سنت فى الشهر . بس الـ 5 بليون المصرية دى موش موضوعنا ، موضوعنا الـ 5 بليون السعودية . بـ 1 من مليون من المساحة دى –1000 متر مربع– ممكن تبنى برج مكاتب وتحط فيه شركات بأضعاف الـ 5 بليون دول . بلاش دى ، بـ 1 من 1000 من المساحة دى –كيلومتر مربع واحد– الـ 5 بليون ممكن تبنى لك منتجع سياحى معقول وإن موش فخم أوى يعنى . أما لو عندك مساحة ألف كيلومتر مربع فالـ 5 بليون موش ها يكفوا تمن الپلدوزرات إللى ها تسوى الأرض . … الخلاصة : زى ما سلمت لى زمان ع الجسر البرى ، وزى ما سلمت لى على خصخصة أرامكو وإنبى وعلى السعودية إللى فى 2030 ها تبقى الاقتصاد رقم 1 فى العالم ، وزى ما أنت عارف وراسى أن ما فيش حاجة واحدة اتنفذت من الهلاوس السمعية البصرية الفشيخة بتاعة كتكوت البرابر ، وأن ما أنجزه فى الفترة السابقة هو فقط أن تفاقمت ديون السعودية لمستويات تاريخية ، الموضوع ده برضه ما فيش حاجة منه ها تتنفذ . بس ملحوظة صغيرة أن المرة الجاية لما تطلعوا بفنكوش جديد خللوا عندكم شىء ولو بسيط من الاحساس بالأرقام ، لأن شكلكم أنتم الاتنين بقى مسخرة كل مساخر التاريخين الإنسانى والحيوانى . … بالكومنتات : ههههه، يا ريت كان فيه كتالوج للأسواق ، ويا ريت كنت أملكه وإلا وجدتنى بليونيرا . الأسواق ما ينفعش لها كتالوج ، الأسواق هى الكتالوج ، إللى عاوز يجرب ينزل يجرب وهى إللى تفرز الناجح م الفاشل ، هى الكتالوج الذى لا يرحم . … صوما يسأل هل أملك كتالوجا للمشروعات الناجحة .

ديك البرابر فرتك بالفعل تحويشة آل سعود فى قرن كامل ، ديك البرابر اكتشف أن كل البورصات قافلة وما فيش خصخصة لأرامكو ، ناهيك عن اكتشافه أنها تساوى صفر أصلا ، وزير الطاقة السعودى عمل كل صنوف اللواط الممكنة مع السوڤييت ليكتشف فى خاتمة المطاف أن هو وحده إللى كان بيخفض الإنتاج ، الملك سلمان نفسه سافر لڤلاديمير منكوح ليكتشف أن تخصص حفيد راسپوتين ده هو سرقة الكحل م العين ويفهمك كمان أنه كان بيعمل لك خدمة ولازم تدفع الڤيزيتا . … طب إيه الحل دلوقت ؟ … بدل عصابة أوبك ما تعتذر عن جريمة 1973 ، وعن البرميل إللى وصل 150 دولار ، وبدل ما تعترف أنها لم تكن من الأساس تستحق قرشا واحدا ثمنا لروث الأرض ده ، أن الپترول موش ريع والفلوس كلها كان لازم تروح لأصحاب القيمة المستخلقة مخترعى محركات الاحتراق ومحطات توليد الكهربا أو ورثتهم ، مع تقبيل أيادى الاستعمار وأرجله لأنهم عملوا كده من غير إبادتنا إحنا السكان الأصليين ؛ بدل كل ده ما فيش غير أنك تضرب كف بكف إزاى أميركا تتجرأ تبقى أكبر منتج وأكبر مصدر لكل من الپترول والغاز ، إزاى ييجى فى بالها أصلا تستخرج الحاجات دى من أرضها ، بأى حق تشردنا وتجوعنا وتعرينا وتحفينا وترجعنا نركب الإبل ونمص الجلد والنوى ؟ … فعلا، حرااااام وزووووولم وما يصحش كدااااا ! ..بالكومنتات: - هههههههههه ، وفيه تناشد كمان ، وأنا كنت فاكرها حاجة حصرى لعكشة النكشة . … فؤاد صوما يسخر من اعترافهم من الأساس بوجود شىء اسمه الپترول الصخرى ، ثم بتهديدهم بتدابير استثنائية ، وكمان طويلة ومتوسطة المجرى ، وعصام يقول عن المدعو باركيندو عبيط ده ولا إيه ، فيه حد فى الدنيا يقول لواحد خفض إنتاجك ، وكمان يقولها لأميركا ، إللى كمان هى المنافس بتاعه . ..هذا المدخل تاريخى الهزلية وهزلى التاريخية ، هنا .

بص يا ديك البرابر، إلا مصر، انساها خالص، طلعها من دماغك نهائيا، وحطها حلقة فى ودن أس أمك: كان عمر بن صهاك أشطر يا مشطور. ..وأنت يا ابن المرا الوسخة يا بربور يا أخون الخونة وأوطى طابور خامس فى تاريخ مصر، جسر إيه ده إللى يربط 3 قارات فى وقت الكل يبنى فيه أسوارا لا جسورا. الخطوة الوحيدة المتوقعة منك الآن هى قطع العلاقات -كل العلاقات- مع السعودية. هذه التى طالما احترمناها لم تعد أكثر من نسخة عيالى تربيع من مشروع عيال زايد (بفرض أنهم عياله)، مشروعهم العيالى لأستاذية العالم من خلال المال القذر وأحاييل النصب (وبرضه يا ديك البرابر حطها حلقة فى ودن أس أمك: كانت عصابة زايد الخير أشطر يا مشطور). ..مدخل الإعلان الفجائى عما يسمى مشروع نيوم، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2179780832304251

هه هه، ديك البرابر الأوبر أرامكو (ديك البرابر ولى الولى سابقا)، غير اسمه، خللاه نائب الملك. جاتها نيلة إللى عاوزة خلف، يا بهيمة إن هى إلا أسماء سميتموها، لكن تظل الخيابة والفشل هى العنوان الكبير، بل تتفاقم. * أوبر كلمة ألمانية معناها أوفر أو هايبر أو سوبر، وفى ظنى هايبر هى الأقرب، لكنه تسمى بها من خلال شركة السيارات بدون سيارات، الدجالة مرعبة الخسائر، وإللى بغباوة دين أمه راح اشتراها. ** لكن هذا لن يفوق أبدا المشروع الجديد المعلن تحت شعار علمنة السعودية، شواطئ للبكينى وربما للعراة أيضا، وبدون تأشيرات دخول، ومع ذلك -وعلى مسئوليتى- لن يأتيها أحد، فلوس واترمت فى الأرض. *** العلمانية الخشبية لا تنجح أبدا، هى أيديولوجيا، وهى نازلة بالباراشووت، والأيديولوجيات والباراشووتات موش بتاكل ولا ربع مللى مع الشعوب ومزاج الشعوب، ده بخلاف أن الإيمان مطلوب أصلا ومفيد لحياة عموم الناس، والكلام يطول. ..بالكومنتات: - هه هه، أنا رحت أبعد من كده، وللوهلة الأولى إللى جه فى بالى أن نائب الملك موش ها يتولى بعده، عكس ولى العهد. عموما، هو لحس أطياز لسعرة الباستيل، وموش ها يهمد قبل ما يفك المملكة ويجيب السعودية كلها الأرض. ..مدخل الإعلان عن المشروع السياحى المسمى البحر الأحمر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2141653072783694

..س: مين يا ولاد إللى قال عصابة العيل زايد وعصابة الإخوان ما لهومش غير بعض والضفر ما يطلعش م اللحم؟ جـ 1: هو نفسه إللى قال إن كتكوت البرابر بعد ما يتضح له أن كل مشاريعه هزليات فنكوشية ويبتدى الجوع يضرب بطنه ها يقفل المضايق ويعلن الحرب على إسرائيل. جـ 2: هو نفسه إللى قال إن لو عينك غفلت عن البربور ثانية واحدة ها يجرى على بضيع الضبيع يركع قدامه ويقسم له ع السمع والطاعة. جـ 3: موش محتاجة حد يقولها، الفشل يعمل أكتر من كده مع أى حد، موش بس مع ثلاثى الأطفال العاهات العقلية الكيوت إللى ابتلينا بيهم دول. ..مدخل ابن زايد (بفرض أنه ابنه) يطير للرياض لاجتماع مشترك -له هو وديك البرابر- مع مشاخخ عصابة الإخوان اليمنييين، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2202998603315807

ديك البرابر ولى الولى ليس سوى كتلة مقززة من أوهام اليقظة تسير على 4 أقدام وديل. * ابن الوسخة موش بيتكلم عن جسر، إنما عن احتلال كامل لسيناء وصولا لأقصى نقطة فيها إلى الشمال، هذه التى قام مؤخرا بتمويل مشاخخ الإرهاب فيها ببليون ونص دولار. ..أكاد أرى ميلاد مشروع خامس لأستاذية العالم قادما من غرب آسيا، بعد فارس وعثمان والدودة والخمارات، الفارق أنه سيبدأ بمحو إسرائيل من الوجود، فيما كانت هذه هى ما ينتهى إليه الباقون (الحد الأدنى خالص أنه بأس أمه بقى شايف السعودية بتطل على البحر المتوسط، والبركة طبعا فى الهوان البربورى إللى إحنا عايشينه). ..بجد لا أكاد أتخيل كيف أنجب آل سعود وغدا كهذا لا نظير له بمعنى الكلمة. ..بالكومنتات: - أنت عارف البربور كائن لزج بحكم التعريف، وبيصر بغباوته على فرض حاجات كارثية شايفها هو طب الفلاسفة. السؤال موش أن المجلس موافق أو موش موافق، السؤال ها يتحرك إمتى؟ ..إشهار الإفلاس موش مستنى موافقة حد. ..لأ، ده له نهاية. طبع الفلوس ده ورق بياخد مقابله فلوس حقيقية من البنوك، ودى خلصت بالذات مع المعدلات الجنونية للفوايد، لأن المطبوع هو الفرق فى قيم إصدارات الإذون من مرة لمرة -الفوائد يعنى- دى بتزود فلوس البنوك وبكده بعد شوية ها تتحول كلها لورق بلا قيمة، ويقع الانهيار. أما الدين الخارجى فما ينفعش معاه طبع فلوس، ولما كل ما يشوف سحر نصر يحشيها شطة من تحت ويفتكر أنه حل المشكلة، لكن ده له آخر برضه، وكله اقترب جدا. ..كل ما بتصرف ع البدو، موش بس يستمر الخطر. أساسا الصرف ده هو المصدر الأكبر للخطر. لما تمنحهم أراضى، موش ها يزرعوها وها يبيعوها، ولو موش ها تتباع يأجروها، أنت تلقى الطعام لصندوق الصراصير فلا تتوقع منهم إلا أن يسمنوا ويتوحشوا أكثر وتتفحش مطالبهم أكتر وأكتر، والإرهاب زيه زى أى ابتزاز عربى، زيه زى خطف الأطفال، خطف السيارات، المطالبة بأرض وبخدمات وبدعم. ..الصديق صوما يقول إن المجلس العسكرى موافق بالضرورة على ما يفعله البربور، وينوه بالتنمية الهائلة التى قام بها مبارك لسيناء ومع ذلك "بقى الخطر". ..مدخل حقير البرابر يقول إن الجسر البرى سيفتح الطريق للسعوديين للوصول "لشمال" سيناء، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2044726992476303

ديك البرابر ولى الولى عبارة عن أضحوكة تسير على أربعة أقدام، ويفتخر! ..بدأ اكتتاب أرامكو بـ 20 تريلليون دولار سيحصلها لحظيا فى 2015، وفضل ينزل بها لغاية ما وصلت لـ 10 بليون، وحدف الميعاد ليوم يطرح المشمش، وكمان ها يدفعها هو من نفسه لنفسه، ومع ذلك فشلت الفكرة وراح يشم فى طيز الكنفوش إللى قالوا له إحنا بننصب بس، ومبروم على مبروم ما يلفش، فما بالك وأنت موش برم خالص إنما مجرد أهطل مهيطل مهطول، وقلبوه بما فيه النصيب وشحنوه تانى لجزيرة البعر. ..نفس الشىء مع فتح البورصة للاستثمارات الأجنبية، قال ها يستقطب البنوك الاستثمارية العالمية الكبرى، فما حدش سأل فى خلقة أمه، فخفض الشروط، ولو حتى عملها تعريفة (التعريفة تلاتة مليم زى ما أنت عارف)، برضه ها يسيبوه قفاه يجمر عيش. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1829136837368654

بيقول لك الفانتازيات الجنسية بتاعة ديك البرابر ولى الولى طموحة جدا، ولو تحقق 25 بالمية منها ها يبقى إنجاز. ..هه هه، طب أنا بأقول لو تحقق -75 بالمية منها (يعنى ينكمش الاقتصاد السعودى لربع حجمه الحالى وموش أكتر، زى للعشر مثلا)، ها يبقى هو ده الإنجاز العظيم، وبجد. ..بالكومنتات: - ههههههههههه، أنا موش بأنقد السعودية، أنا بأنقد ديك البرابر. أستصغر نفسى لو اعتبرت الإسلام عدوا، ومداخل أخرى هنا. ..صوما يقول الصفحة مهكرة، ثم يضيف نشكر الظروف لقدوم ديك البرابر ده لتحقيق ما نتمناه. - السعودية تعيش الوهم الكبير حاليا، كل ما وعدها به ديك البرابر ولى الولى ها يرسى على ما فيش، وطرح أرامكو إن تم -أكرر: إن تم- سيكون فضيحة بجلاجل عالمية الطراز. ..ديك البرابر يروج لأنه سيتفاوض مع الياپان ليبيعها جزءا من أرامكو. ..مدخل تقييم كريدى سويس للفانتازيات الجنسية لديك البرابر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1777817219167283

عادى يعنى، موش مشكلة ولا حاجة. ..أنا برضه فى 2020 ها أبقى أغنى من بيلل جيتس، ها أرفع الدخل غير البترولى عشرمية فى المية، ها أطلق 543 مليون مبادرة، ها أنتج غذاءنا وأنتج دواءنا وأنتج سلاحنا، ها أوظف عندى كل سكان الأرض، ها أدى كل واحد عربون محبة قصر وطيارة ويخت، والمعجزة الأهم من كل ده أنى ها أنقل شركتى من صاحبة أقل دين فى العالم (1.6 بالمائة من الإيرادات) إلى الشركة المقترضة لكل فلوس المجرة (إنجاز ده ولا موش إنجاز يا متعلمين يا بتوع المدارس؟ حد فيكم يعرف يستلف ولو ربع جنيه من بنك؟ ها يقولوا لك العب بعيد ياد، ابرم مشروعاتك وحطها فى طيزك، أصلا ما فيش حاجة بتكسب اليومين دول). ..واوعى يا مؤمن تكون فاكر 4 سنين مدة صغيرة، دول ييجوا كده 14 شهر و7 أسابيع وكام يوم. ..بالكومنتات: - هههههههه. ..شرقاوى يقول فشخت جبهته. ..مدخل تفاصيل المسخرة المسماة بالتحول الوطنى 2020، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1770071929941812

إللى حوشه آل سعود فى قرن بيبعزقه ولى الولى فى ثانية. ..بحكم خبرته الفذة فى تطبيقات الهواتف النابهة، وطبعا خبرته الأفذ باللايكات، رمى 3.5 بليون دولار فى الأرض لحساب بروباجاندا الفناكيش، التى لا تجرؤ على طرح نفسها فى البورصة، لكنها تجند سماسرة كل البورصات لبيع نفسها بالتجزئة 1 بالمائة للقطعة، كلما عثروا على مهيطل زى المدعو ديك البرابر (بل ده بالذات حالة خاصة، لقطة [بضم اللام]، كنز ستراتيجى، واشترى 5 بالمية). ..إنها أوبر ذات الخسائر البليونية والتى تتفاقم عاما بعد عام، وقد تبلغ مثل هذا المبلغ هذه السنة وحدها، بلايين تذهب للدعاية وغسيل الأمخاخ والمصروفات الكدائية والضرائب غير المتوقعة، وسط رفض حكومى ومهنى هائلين، ومشكلات عالمية متنوعة أهمها وأبسطها إطلاقا ظهور عشرات التناسخات المنافسة فى جميع البلاد تقريبا. ..أصلا، الموضوع ده أنا اتعلمته من السينما. كنا نعجب نسخر (ونغتاظ لأن الأفلام عبيطة)، من دينو دى لورينتيس ومناحم جولان، لأن 10 بالمائة من ميزانية الفيلم كانت تذهب للإنتاج و90 بالمائة للدعاية. دى نفس قصة أبل وأوبر بس بدل الملايين أصبحت الفنكشة بالبلايين. لكن زى ما قال بيتر دراكر الشركة التى تسعى للربح تنتهى للإفلاس. ..الموت الموت لجيل الشباب، المنصوب عليهم قبل النصابين. لأنه بدون الأوائل لن يوجد الثوانى. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1768374420111563

فنكشة الاقتصاد السعودى 2030! --أو: كيف بطريقة إعجازية أمكن لديك البرابر ولى الولى فى مجرد ثلاثة شهور الهبوط من وهم خصخصة 100 بالمائة من أرامكو خلال سنة 2016 تساوى 20 تريلليون دولار نقدا، إلى خصخصة واحد بالمائة فقط من قيمتها التى صارت بقدرة قادر تريلليونا واحدا، بل وسيكون من يدفع هذه البلايين العشرة هو نفسه مالك أرامكو، وكل ذلك فى سنة 2019 إن لم يصرف النظر عن كل شىء أصلا كما توقع إيفرى سكريين من اللحظة الأولى تماما للفكرة؟

رقيعة! ..طلع ينطق عن الهوى لما تنبأ أن اليوم ها يكون ممل، لكن يا مؤمن طلع لا ينطق عن الهوى نهائيا فى الحاجة الأهم: أرامكو -رسمى نظمى فهمى- تساوى صفرا فى سوق الخصخصة. ..ديك البرابر ولى الولى، بعد ما نزل من تقدير 20 تريلليون دولار ها يطرحها كلها، ثم رجع وقال ها يبيع 20 بالمية منها بس، ثم نزل بالتقدير لتريلليون واحد ها يبيع 5 بالمية، ثم قال لقد اتضح أن البورصة السعودية صغيرة وها نروح نيو يورك لندن وهونج كونج، وقال إن أكبر 3 بنوك استثمارية أميركية تتهافت على إدارة الطرح، ثم قال خفضناها لأقل من خمسة بالمية، يعنى لو 1 بالمية مثلا -وهو الرقم الذى نطق به اليوم- يبقى ها يجيب 10 بليون، ما تغطيش 3 أسابيع من عجز الموازنة بتاعته، بالذات وأنه رجع زى الصرمة المهتوكة عن خطط رفع الدعم، وكله ناهيك عن دفع بالخطة إلى 2019 بعد أن كانت ستتم فى 2016، وموت يا حمار جحا. ..الجديد ده النهارده، أنه جاوب على تحدى إيفرى سكريين إللى قال ما فيش مشترين أصلا، وذكر اسم المشترى، إنه نفسه الصندوق السيادى السعودى إللى بيبيع أرامكو. ها يعمل من فلوسه صندوق فى نيو يورك يشترى الأسهم المعروضة للبيع فى البورصة السعودية، يعنى كمان سحب كل الكلام عن أى طرح فى بورصات العالم، يعنى أبو البرابر بقى محمد العبار -فهمى رسمى نظمى- من دقنه وافتل له، مع فارق أنه موش لاقى دقن يضحك عليها، فقرر يضحك على دقنه هو نفسه. ..الأبعد -فى هذا اليوم "الممل"- هو أن تركى الدخيل سأله سؤال إيفرى سكريين بالحرف تقريبا: أنت -يا حتة عيل مهتاج جنسيا- تحول الاقتصاد السعودى المحافظ الرصين، إلى استثمارات عالية المخاطر، junk يعنى، قمامة بالعربى. ..فقط ما يحز فى نفسى -أو بالأحرى يضحكنى- أن ديك البرابر ولى الولى لسه عايش فى وهم الجسر البرى، وأن بربور البرابير إستبن الإستبن ها يعيش له، وأن جيش مصر موش ها يدى الشعب الضوء الأخضر قريبا جدا لتمزيقه وسحله فى الشوارع، كل حتة فى محافظة مختلفة. ..أسيبك مع بقية المقابلة لسه شغالة ع الهوا، وسأضع الفيديو الكامل لدى توافره، وآخر ملاحظة أنه كل ما يدخل فى ديماجوجية "حضارة" العروبة والإسلام، تركى الدخيل يسكه على قفاه بسؤال عن الواقع المر، واقع الجوع المحتوم القادم، والهرتلات الاقتصادية وأوهام اليقظة إللى هو عايش فيها. ..بالكومنتات: - هه هه، علقت عليها قبل كده وقلت ده عبد اللايكات زى شريك لواطه. ارجع هنا للمدخل المعنون ديك البرابر ولى الولى وبربور البرابير إستبن الإستبن، خرية واتقسمت نصين عيان جاى ينكح فى ميت! ..حين يتعلق الأمر بالاقتصاد، اللايكات لا تفيد! ..الأفدح موش حل هيئة الأمر بالمنكر والنهى عن المعروف، إنما قتل الملكية نفسها فى ترخص بلا قاع سينتهى بالبلاد إلى ديموقلاطية حضيضية، الأمر الذى بات واضحا جدا فى كلامه اليوم. ..شوف إزاى مشينا مع قصته. ..مبدئيا، لم نكن نعتبر السعودية عدوا على وجه الإطلاق وكنا نتمنى لآل سعود النجاح والفلاح فى مشروعهم الحداثى وفى إخلاصهم للغرب الأنجلو ساكسونى. ..دخل حرب اليمن وبعد 10 أيام وقفها، قلنا عيل وغلط والأيام ها تعلمه. ..بعد كده طرح مشروع تقشف، ها يلغى الدعم ويخصخص الخدمات الحكومية تعليم وصحة وغيرها، قلنا هايل. ..لكن فجأة وبلا سابق مقدمات مسكه سلك الكهربا إللى محشور بغرا فى طيز البربور بتاعنا، قلبها 180 درجة بدل التقشف بقت توسع، استثمار استثمار استثمار، هطل ما بعده هطل، ما فيش مشروع واحد أتى على ذكره ممكن يكسب، ناهيك عن أن تكون فيه للسعودية ميزة تنافسية حتى (أقصى شىء احتمال ينجح مشروع دور العرض السينمائى لو نجح فى تمريره، بالذات لو ها يكون فيه اختلاط بين الشبان والشابات، وحتى ده ها يكون على حساب منافذ ترفيه أخرى زى قنوات الأفلام مدفوعة الأجر الناجحة حاليا). عايش فى أوهام يقظة كبرى بأرباح لن تأتى أبدا. إذا كان أصحاب المشروعات ذات القيمة التنافسية فى العالم كله، بيبيعوها ويحطوا فلوسهم فى البنوك بفايدة سالبة، ها يروح الصعلوك ابن إمبارح ده فين بين الملوك أصحاب خبرات مئات السنين فى البيزنس؟ حتة عيل مراهق حافظ موش فاهم، بيقلد الفناكيش الكبرى بتاعة عيلة زايد أو البربور إستبن الإستبن. ..الطامة الكبرى، والتى من لحظتها صارت السعودية عدوا ما لم تتراجع فورا عن هذا (ثقتنا لا زالت قائمة بشيوخ آل سعود)، أتت عندما ظهر الوجه الصياصى لهذه الاستثمارات، لم تعد مجرد هطل مشروعاتى بربوراتى، إنما مشروع لأستاذية العالم على غرار ابن موزة وابن زايد وخريت الطارش أو طبعا فارس وعثمان، جسر برى لغزو أفريقيا، تعريب لسيناء تمكين البدو منها وطرد السيادة المصرية التى عليها ..إلخ. ..دراما يجدد السؤال عن جدوى محاربة ابن سلمان للإسلام. - طالما المشترى هو نفسه البائع، فالسعر لا يهم كثيرا. من هنا راح البنك السعودى الباستيلى يرفع تقييمه لأرامكو، فى الصباح كان 2 تريلليون، ثم أصبح 2.5، والآن تخطى الـ 3. واضح أن كل الباستيلجية ما يطلبوا رقم رشوة أكبر ديك البرابر بيوافق، وطز السهم تنزل قيمته لمليم فى البورصة بعد كده، ساعتها يبقى ندور على حتة بهلوانيات إعلامية جديدة. ..الباستيلى كابيتال ترفع التقييم مجددا بعد انتهاء المقابلة التليفزيونية. ..المدخل فائق فائق الهزلية عن إعلان ما يسمى برؤية السعودية 2030، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1745901512358854

..وقبل كل هذا:

كم تساوى أرامكو؟ ..الإجابة: صفر!

يخرب بيت دين أم البربور، ودين أم جهله وغباوته. ..قرأ إيفرى سكريين ولقانا بنقول إن فيه رمق فى البنوك وشركات معدودة أخرى زى المصرية للاتصالات والشرقية للدخان، فراح عمل إيه؟ قرر الاستيلاء على ما تبقى من فلوس بالبنوك ويبعزقها على ألاضيشه فيما عرف ببرنامج القروض مقابل اللايكات. بعد كده انهارت البورصة 20 بالمائة فى سويعات، وكمان اتضح أن مهما حصل البنوك موش ها تقرض الصراصير الصغيرة المسماة الشباب، واكتشف أنه كان عبيط وأهبل، فراح بيعمل إيه دلوقت بعد ما خربها؟ ها يبيعها فى البورصة (جايز فى فانتازياته الجنسية حلم بتتابع النجاح الساحق لخصخصة البنك الأهلى فى سهم كيوبيد، من غير ما ياخد باله أن ده كان يخص أيام جمال مبارك، يخص شخصا بقامة السماء وليس قزما أصغر من نملة). ..بورصة إيه يا مهيطل إستبن الإستبن؟ جميع الاكتتابات توقفت، بل ما أعلن عنه فعلا فى الشهور الأخيرة فشل وألغى فى كل بلاد العالم، بما فيها تحت أنفك هنا فى مصر نفسها، وحتى جنبك فى السعودية إللى قاعدة على كثبان فلوس سايلة (وبرضه كله تمت متابعته على الصفحة هنا). كل الدنيا بتبيع، والنصايح ما عادتش رغى السنين بتاع إيفرى سكريين، إنما باتت صريحة صارخة من مثلا بنك سكوتلاندا ومن الكل: بيع كل حاجة. الجميع بقوا عارفين أنهم داخلين على كساد جلوبى غويط لن يحل إلا بحروب محلية وعالمية. كل ده وأنت يا بربور مبربر رايح تقول لهم اشتروا؟ ..ثم -يا أغبى م الغباوة وأفشل م الفشل- أنا ما قلتش كده أصلا، أنا قلت بيع مصر ككل لشركة أميركية أو ياپانية، زى ما حصل فى 1898 مع اللورد كاسيل بتاع البنك الأهلى، ودى حاجة بتتم بمفاوضات جادة وسرية وطويلة، موش تروح تدلل عليها فى البورصة وتطلع بفضيحة ما بعدها فضيحة. ..للمرة زيلليون وواحد يا خاين يا حقير: يلعن أس أمين دين أمك بعدد أنفاس الخلائق. * بالمناسبة بس، ما أعجبنى فى خصخصة أرامكو جرأة التفكير فى بيع السعودية ككل -ما فوق الأرض وما تحتها- لحد من الأنجلو ساكسون (هل تعرف ما هى الكلمات الثلاث التى تختصرها الحروف الست لكلمة أرامكو والقائمة كما هى حتى اليوم؟ إنها الشركة الأميركية العربية!). لكن بالنسبة للسعر -والذى تراوحت تقديراته من 2 إلى 20 تريلليون دولار، وفى كل الأحوال قال الجميع إنها ستكون أكبر شركة فى العالم- فأنا لم أخض فيه قط، أقله لأنى ببساطة أقدر -ومن قبل الزمان بزمان- أن ثمن ما تحت الأرض من بترول فى السعودية، هو صفر (مثلما بالضبط أن فرص نجاح الاكتتاب أيا ما كان حجمه ومكان طرحه هى صفر مطلق تربيع، وهذا يغنينا أصلا عن التفكير فيم سوف تستثمر السعودية الأموال، الأسئلة المعتادة من قبيل أين هى المزايا النسبية لأرض اللا مكان، أو هل تبدأ مثلا كأية دولة فقيرة باستجلاب الصناعات الملوثة للبيئة ..إلخ). ..بالكومنتات: - لايك للقصة، وألف لايك لتعليقك. ..عندك مشترى بـ 15 ألف قرش؟ ..هه هه، بمناسبة الحكم بحظر النقاب فى جائعة القاهرة، أسامة يقول عقبال الحكم بإغلاق الجائعة أو حتى تحويلها لمسمط يكون أفيد، وأحد قرائه يقول إن المتر من أرض جائعة القاهرة سيباع بـ 15 الف جنيه وسيحل الأزمة الاقتصادية. ..المدخل فائق الهزلية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1694299947519011

30 يونيو 2018 :

عندما يطلب ترامپ من السعودية زيادة إنتاجها بـ 2 مليون برميل يوميا ، وعندما توافق السعودية ، فإن هذا يعنى انسحابها من عصابة أوپك ، وعندما تنسحب السعودية من عصابة أوپك فإن هذا يعنى نهاية عصابة أوپك . … تكبييييير !

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1714163102035267

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية ترامپ والتحديات —أو : ما الذى يجب على الطرطور الـ 45 فعله بحور الدم أشبارا أم أمتارا ، بصفحة ما الذى يدور حوله ترامپ .

نظريا واقتصاديا وأخلاقيا ، ليس للسكان الأصليين ممن تصادف ظهور الپترول فى منطقتهم ، أى فضل أو حق فيه . الپترول ملك من اخترعوا الماكينات والأجهزة التى جعلت له قيمة بعد أن كان أولئك يسمونه روث الأرض أو النفط . كل پترول العالم –أو على الأقل النسبة الغالبة منه بعد خصم القيمة المضافة بواسطة شركات الاستخراج وما إليها– هى حق لمبتكرى محركات الاحتراق الداخلى أو الكهرباء ، زى نيكولاوس أوتو أو رودولف ديزل وورثتهم ، أو توماس إديسون وورثته . القيمة المضافة أتت من الاختراعات ، وقبلها لم يكن لباطن الأرض أى ريع ( ربما لسبب آخر أشد بساطة أنه لا يكاد يوجد شىء اسمه ريع أصلا وأن ما يستخلق القيمة هو ما يبذله الإنسان من جهد بدنى أو عقلى ، ويستخلق أو يستولد دى على وزن يستفعل أى يفعل بعد جهد ومعاناة ) . … لا قيمة للشاى والكاكاو بدون توماس ليپتون وچورچ كادبورى ، ولا قيمة للفحم بدون ستيفينسون ووات وأوتو وديزل وإديسون ، وهكذا . … لقد أعطى من لا يملك لمن لا يستحق ، الشيوعى القعيد المدعو رووسيڤيلت لا يمثل الحضارة ولا يمثل أميركا وفقط يمثل نفسه ، وما كان يجب السماح له بنهب كل تلك الأموال من أبناء الحضارة والإغداق بها على أسافل الكوكب حيث ثقفتموهم لولا أن كان القرن العشرين لحظة غفل فيها الزمان . … هذا النص من رواية سهم كيوپيد ( 2007 ، 1 - 2 - 3 ) ، هو صدى لمفهوم الأرض لمن يستعمرها الذى طرح قبل 25 عاما فى الدراسة الرئيسة لصفحة الثقافة ، والذى يذهب لأن الموقف الصحيح كان إبادة السكان الأصليين –عرب أو أيا ما كان– ثم بعدها –وبعدها فقط– يبدأ استغلال الحضارة للموارد الطبيعية .

البداية كانت الانهيار الفعلى لأسعار الغاز عالميا إلى ما يلامس الصفر تقريبا ، ومنها جاء مثلا الحديث عن الاكتفاء الذاتى للولايات المتحدة من الطاقة ، أو الإفلاس القاسى الذى تعانيه الآن الزائدة الدودية . ثم جاءت نبوءة انهيار أسعار الپترول مع حلول 2014 ( هذا ما لم تتعمد أميركا نفسها كبح هذا فى إطار حرب استنزافها للكنفوش استعدادا للضربة الأخيرة فى حرب عالمية ) ، وأن العالم –ولأول مرة منذ حذر نادى روما من ندرة الموارد– بدأ يغرق فى فيضانات من الطاقة الرخيصة ، وإن –ويا للمفارقة– عزز هذا من أطروحة الإبادة التى أوحى بها النادى ، بدلا من أن يدحضها . كل هذه –وغيرها– ثيمات متكررة فى مسلسل مداخل الوعد الكيسينجرى للعرب الجرب فى 1973 أنه سيجعلهم يشربون پترولهم . … المدخل السابق هنا، وبه ستجد إحالات للمداخل الأسبق .

====[ مسلسل شائع مع هذه الثيمة ]====

… بعض المداخل الرئيسة من أواخر مايو وأوائل يونيو 2013 ، التى تحدثت بتركيز خاص عن مستقبل السعودية ، ذلك فى إطار محاولة أعم للتنبؤ بشكل الأشياء القادمة فى هذا العالم الجديد المقدام ، عصر الطاقة مغرقة الوفرة ، هنا وهنا وهنا .

… بعض المداخل المبكرة من مطلع 2012 عن الكوكب إللى بقى بيبقبق غاز ببلاش أو بأثمان سالبة ، هنا وهنا .

… أصل هذه المداخل الكلاسية تجده بالصفحة الثيمية الوعد الكيسينچرى .

بعض مداخل ديسيمبر 2017 ويناير 2018 لا توجد منها نسخة على فيسبووك 28 ديسيمبر 2017 :

المرأة فى فارس تستطيع الآن دهس الحجاب بكعب حذائها دون أن يتعرض لها أحد . يا منز الإسلام بقى اليومين دول بياخد على قفاه جااااامد بشكل !

… تم التنفيذ أيضا نسخة والمزيد بالصفحة الثيمية قرد-و-خان الخليفة العثمانلى المعتوه .

بعض مداخل ديسيمبر 2017 ويناير 2018 لا توجد منها نسخة على فيسبووك 19 ديسيمبر 2017 :

لا تحتاج لأكثر من نظرة سريعة على الموازنة السعودية الجديدة 2018 حتى تدرك –بل وتذهل– من السرعة التى تحول بها كتكوت البرابر لأضحوكة هزلية مثيرة للشفقة فى أقصى حدودها . … قبل عام واحد كان الوعد أن طز فى الپترول وسوف نبنى مشروعات لوذعية فشيخة لم يفكر فيها إنس ولا جان من قبل ، وهذه سوف تصنع اقتصادا سيكون الأقوى فى العالم ، ويمهد الطريق للكتكوت لأستاذية العالم . فقط نسى شيئا واحدا أنه ليس من عيال زايد . عصابة زايد الخير إللى قرر يقلددهم هم نصابون محترفون مخضرمون يعرفون جيدا ما يفعلون من خلال اختلاق الفنكوش تلو الفنكوش ، لكن ابن سلمان مجرد طفل عبيط غر أخطل أهطل . … الآن ، ينقلب 180 درجة من عيل زايد إلى سحر نصر ، من وهم أنه سيخلق اقتصادا جادا بوابته الكبرى هى التقشف فإذا بهذا الأخير لم ينقذ الاكتساد بل زاده سوءا لأنه لا يوجد اقتصاد أصلا ، 180 درجة إلى الكينزية ، إلى عبوات التحفيز للقطاع الخصوصى التى لم يحدث يوما أن حفزت شيئا سوى ترنيخ المجتمعات فى المال القذر أسود الخواتيم ، إلى موازنة توسعية ، إلى مزيد ومزيد من طبع الفلوس ، من الاستدانة ، من جباية الضرائب ، ومن ثم المزيد والمزيد إلى موات مطلق للاقتصاد . … إيييييه ، ما علينا ، المهم ما تنساش تسلم لى ع الجسر البرى .

 

العرض الحالى: أميركا أكبر منتج للبترول والغاز فى العالم. ..العرض القادم: شوف أنت. ..مدخل سكرتير الطاقة ريك بيرى يكشف عن مفاوضات لتصدير الغاز المسال للسعودية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2199304993685168

 

هات كيس لب معاك يا بربور، علشان عندى حكاية لذيذة عاوز أحكيها لك، قصة مثيرة اسمها أرامكو الخماراتية، تعالى على طول، بس اوعى تقول حاجة لسحر نصر وأنت جاى. ..أول ما تيجى ها ابتدى الحكاية. ..آدى القصة حسب نص العربية نت: خفضت شركة أدنوك للتوزيع النطاق الأعلى من سعر الاكتتاب إلى 2.65 فلس مقارنة مع 2.95 فلس. وأشارت مصادر إلى أن الشركة ستقوم ببيع 10 بالمائة فقط مقارنة مع توجهات سابقة لبيع 20 بالمائة. وقالت المصادر إن أوضاع الأسواق الحالية وعزوف المستثمرين عن الاكتتابات بالإضافة إلى آثار إدراج إعمار للتطوير وما تبعه من هبوط لسعر السهم إلى أقل من النطاق الأدنى لسعر الاكتتاب كلها عوامل أثرت على قرار الشركة الأخير. ..يعنى خلاصة الكلام أن الآلهة بتوعك بيعرضوا هدومهم للبيع، وما حدش راضى يشترى وبيقولوا لهم دى ما تساويش حاجة. ..استنى هنا، ما تنساش تسلم لى على إنبى وأنت مروح. ..مدخل الفشل الفضائحى لمحاولة خصخصة ذراع التوزيع التابع لشركة البترول الحكومية الخماراتية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2199254270356907

 

أول مرة الشيوعى ده يقول حاجة صح. ..فيه طريق سهلة ربما ساعدته للوصول للاستنتاج بتاع الغباء ده، هى الفرجة ع الكنوات الإخوانجية -الغبية بحكم التعريف، تعريف الدواب قبل التاريخية- وإللى موش مبطلة كلام عن أن السعودية وإسرائيل نايمين فى سرير واحد. ..أما الطريق الصعبة المؤدية لملكوت السماوات فهى أنه قرأ إيفرى سكريين بتاع صاحبك الذى لا ينطق عن الهوى، إللى م اللحظة الأولى وهو بيقول إن المسار الوحيد القابل للتوقع للعلاقة بين كتكوت البرابر وإسرائيل هو أن يغلق المضايق ويعلن عليها الحرب. ..بالكومنتات: - كلاهما لديه نفس الهدف -أستاذية العالم- بس ده يعنى صمنا أنهما سيتصادمان. ..غنيم ينوه بالتشابه بين المشروعين الفارسى والكتكوتى ومن ثم يتوقع تلاقى أهدافهما. - تصدق أنا ما كنتش ناوى أرد عليك بعد ما عرفت نفسك بعربى قح، لولا أنك جبت المفيد فى الرابط الأخير بتاع التصريحات الودية للسعوديين تجاه إسرائيل، وكأننا لا نعرف كل "الكلام" ده. العرب الأقحاح يتحالفون مع الشيطان كى يتقاتلوا بعضهم البعض، وعادة لأتفه الأسباب زى الوجبة التالية والنكحة التالية. بس ده موش موضوعنا وموش ها أدخل فيه، لكن السؤال: ليه هم موش فى حالة عداء مع إسرائيل حاليا؟ الإجابة ببساطة لأن معاهم فلوس. ارجع بقى اقرأ كلامى تانى عن إغلاق المضايق وإعلان الحرب على إسرائيل، ها تلاحظ أن ده ها يحصل بعد ما يكتشف كتكوت البرابر أن كل مشروعاته فاشلة ويبدأ الجوع يقرص البطون، هنا ستعود الإغارة على بنى قريظة وبنى النظير، وستعود داحس والغبرا واختاهما بكر وتغلب، وانتظر منك تقول دول موش عرب إنما مستعربة. أصلا إيه هو الفرق بين العرب والمستعربة، هما موجتان من ذات الشىء يفصلهما شىء من الفارق الزمنى لا أكثر. كلمة عرب من الإعراب يعنى الانكشاف يعنى هوام الصحراء، يعنى القمامة التى لفظتها المدن ذات الأسوار، والنكتة أنهم يتباهون على بعضهم البعض بمن فيهم الأسبق فى أخذ الشلوت. ولو حد شايف فارق معتبر بين الاتنين يدلنى عليه. ..العرب ما لهومش أعداء حقيقيين وأعداء غير حقيقيين، كلها تحالفات وولاءات مؤقتة تدوم سنوات وأحيانا أيام. أنت بتؤكد كلامى، السعودية لم تحارب إسرائيل يوم حاربها الجميع، السبب أن هى معاها فلوس وهم موش معاهم، ومن هنا جاءت الصداقة البيضاء لقرن كامل لها مع الغرب (الريع أغنى عن الهجامة). حين انتهى عصر البترول، كان لا بد أن يأتى كتكوت البرابر كقدر محتوم. بدأ الآن بوهم وجود بديل للريع وللهجامة معا (الطريق الثالثة، المافيا، النصب على طريقة عيال زايد)، ثم حين يكتشف أن لا أمل سوى الهجامة الصريحة سيصبح عدوا لكل البشرية، موش بس بقية القبائل العربية وموش بس اليهود. ..طالما لك علاقة بمصر والمصريين، ما سمعتش أبدا عبارات زى العرب جرب والعرب خوانين ..إلخ؟ ..ده يا أستاذنا طفيل لازق فى الموقع من أيامه الأولى، خليط من الخبث والمسكنة والتقية العربية المسلمة مع ادعاء العلمانية فى نفس الوقت وهو ده نظامه، وكنت منتظر منك تغسله وتكويه وعن نفسى حاولت تحاشى الرد لأطول وقت ممكن. عموما لقد أوجزت فأعجزت. أشكر كلماتك الطيبة وتحياتى لشموخك المصرى. عموما، البتاع ده ممكن نطرده بكبسة زر، لكن الواقع أننا بنستخدمه كسبورة تساعدنا أحيانا فى تقديم شرح أفضل لما نقول، وكثيرا ما نشكر له حسن تعاونه. ..تحية خاصة للصديق غنيم، وفعلا لغاية دلوقت موش قادر أتصور نفسى بأناقش كادى، جايز فيه عشرة فى العقل الباطن وأنا ما أعرفش. ..مدخل عامود الرفيق توماس فرييدمان بالنيو يورك تايمز يقول فيه إن من "الغباء" تصور أن سيحدث سلام بين السعودية وإسرائيل، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2198504997098501

 

رقيعة، كتكوت البرابر -أذكى خلق اللات- اكتشف أخيرا أن فلاديمير منكوح كان بيدى له على قفاه طوال الوقت. ..بالكومنتات: - السبب موش كل دول وبس، السبب الأهم هو انفجارة البترول الصخرى الأميركى، وبالتالى أميركا ككل ها تعدى الـ 10 مليون برميل يوميا دى، فى أية لحظة الآن، خللى كتكوت البرابر يفرح بعصر ما بعد البترول إللى بيطنطن بيه. ..منتصر يقول فلسوا وبيفرفروا، وصوما يقول كل عضو فى أوبك عصابة قائمة بذاتها تنتج أكثر مما تعلن وعلى رأسهم نيجيريا. ..مدخل السعودية ترفع مجددا إنتاجها لـ 10 مليون برميل يوميا، بينما تواصل الدعوة لتمديد اتفاك خفض الإنتاج، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2188488514766816

 

علشان خاطر اسمه إيه النمو الفنكوشى، موازنة السعودية ها تفضل شغالة بالعجز الجنونى لـ 2093 قصدى 2023، يعنى موش لـ 2020 زى الهلاوس السمعية لكتكوت البرابر ما كانت بتقول. سمعت يا مؤمن عن حدوتة جحا والملك والحمار؟ نفس القصة هنا، 2023 يا ها يكون إما الكتكوت مات أو البورصات ماتت أو أرامكو ماتت. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2185684695047198

 

هات ودنك يا ديك البرابر، لو تبطل شغل الهجايص ده إللى بتقلد به أولاد زايد (بفرض أنهم أولاده)، ولو بتسمع كلام من لا ينطق عن الهوى م الأول، خسايرك ها تكون أقل بكتير وشكلك موش ها يبقى معفن وفضيحة أوى كده. * أفكرك بإللى أنا قلته لك -ومن قبل الزمان بزمان- وها تلقاه فى أول إحالة: ارضى بالملاليم إللى ها تيجى لك م البترول وتقشف بمنتهى القسوة على قدها، لأن أى شىء عدا ذلك هو انتحار، بل وصفة لانتحار بالبريد المستعجل. ** أما الكلام عن أن طرح أرامكو لن يتم لن يتم لن يتم، فها تلقاه فى كل الإحالات. ..بالكومنتات: - هه هه، الراجل ده بيقول إن إلغاء الطرح الأولى -إللى أنا مسميه فضيحة- هو "حفظ لماء الوجه"، يعنى لو كنت ها تكمل وتجرب الطرح كانت فضيحتك ها تبقى أكبر. ..تحليل موقع زيروهيدج. ..مدخل تقرير للفاينانشيال تايمز يقول إن الطرح العمومى لأرامكو فى طريقه للإلغاء إن لم يكن قد وضع على الرف بالفعل وأقصى المطروح الآن هو طرح محلى صغير أو بيع حصة لواطية للكنفوش، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2175956142686720

 

ديك البرابر فرتك بالفعل تحويشة آل سعود فى قرن كامل، ديك البرابر اكتشف أن كل البورصات قافلة وما فيش خصخصة لأرامكو، ناهيك عن اكتشافه أنها تساوى صفر أصلا، وزير الطاقة السعودى عمل كل صنوف اللواط الممكنة مع السوفييت ليكتشف فى خاتمة المطاف أن هو وحده إللى كان بيخفض الإنتاج، الملك سلمان نفسه سافر لفلاديمير منكوح ليكتشف أن تخصص حفيد راسبوتين ده هو سرقة الكحل م العين ويفهمك كمان أنه كان بيعمل لك خدمة ولازم تدفع الفيزيتا. ..طب إيه الحل دلوقت؟ ..بدل عصابة أوبك ما تعتذر عن جريمة 1973، وعن البرميل إللى وصل 150 دولار، وبدل ما تعترف أنها لم تكن من الأساس تستحق قرشا واحدا ثمنا لروث الأرض ده، البترول موش ريع والفلوس كلها كان لازم تروح لأصحاب القيمة المضافة مخترعى محركات الاحتراق ومحطات توليد الكهربا أو ورثتهم، مع تقبيل أيادى الاستعمار وأرجله لأنهم عملوا كده من غير إبادتنا إحنا السكان الأصليين؛ بدل كل ده ما فيش غير أنك تضرب كف بكف إزاى أميركا تتجرأ تبقى أكبر منتج وأكبر مصدر لكل من البترول الغاز، إزاى ييجى فى بالها أصلا تستخرج الحاجات دى من أرضها، بأى حق تشردنا وتجوعنا وتعرينا وتحفينا وترجعنا نركب الإبل ونمص الجلد والنوى؟ ..فعلا، حرااااام وزووووولم وما يصحش كدااااا! ..بالكومنتات: -هههههههههه، وفيه تناشد كمان، وأنا كنت فاكرها حاجة حصرى لعكشة النكشة. ..فؤاد صوما يسخر من اعترافهم من الأساس بوجود شىء اسمه البترول الصخرى، ثم بتهديدهم بتدابير استثنائية، وكمان طويلة ومتوسطة المجرى، وعصام يقول عن المدعو باركيندو عبيط ده ولا إيه، فيه حد فى الدنيا يقول لواحد اخفض إنتاجك، وكمان يقولها لأميركا، إللى كمان هى المنافس بتاعه. ..هذا المدخل تاريخى الهزلية وهزلى التاريخية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2174370492845285

 

زى ما قلت لك بالظبط يا بربور، ها تصحى بكرة الصبح موش ها تلقى ولا بورصة فاتحة علشان تبيع لها أرامكو أو إنبى. * بس اوعى تكون فاكر بنك الجزيرة ده صحى النهارده الصبح، ده أصلا له 3 سنين من غير نوم حفى يلف موش لاقى بورصة. ..مدخل انهيار سهم البنك السعودى بالنسبة القصوى 10 بالمائة لمجرد إعلانه أنه لا يزال يسعى لطرح أسهم حقوق أولوية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2173874399561561

 

حد يا ولاد كان قال قبل كده مين ها يبقى أكبر منتج وأكبر مصدر للبترول فى العالم؟ ..بالكومنتات: - طبعا! ..عصام يقول إن الاكتفاء الذاتى من الطاقة هو من الإرهاصات والشروط الضرورية للحرب العالمية القادمة. ..مدخل سجل قياسى جديد لصادرات البترول الأميركى فى سبتمبر 2017، هذا بالتوازى أيضا مع انخفاض ضخم فى وارداتها منه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2171630899785911

 

هع، لا ينطق عن الهوى! ..مدخل تقرير لبلوومبيرج يقول إن ديك البرابر تخلى عن وهم طرح أرامكو فى 2018 وأصبح المستهدف الجديد هو 2019، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2162921523990182

 

يا ابن المتهاكة، أنا مضطر أعترف لك أنى كنت ساذج وكمان غلطت فى حقك لما قلت أميركا قررت تبقى أكبر مصدر للغاز المسال فى العالم علشان تمسحك أنت وأمك المتهاكة من الوجود. ..الحقيقة هى ما كانتش بتفكر فيكم أساسا، إللى كانت بتفكر تمسحه من على وش الأرض هو فلاديمير منكوح. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2143209252628076

 

قلنا المتهاكة لما تقع تكتر سكاكينها، وإن أكبر سكين سيكون أسعار الغاز المسال التى ستلامس الصفر قريبا، وقد كان. ..خلال الشهر الأخير ييجى نص الدول الأعضاء فى منظمة الرمم المتحدة أعلن فجأة أنه سيصبح أكبر مصدر للغاز المسال فى العالم. فارس قالت كده، إحنا أصحاب أكبر احتياطى وعادى لما نبقى أكبر منتج وأكبر مصدر. أستراليا قالت أنا أصلا نمرة 2 بالفعل حاليا، وغازى هو الأرخص عالميا خاصة أنه الأقرب للمستهلكين الرئيسيين اليابان وغيرها، ومجرد أنى أقرص شوية على نفسى فى الاستخراج ها أتربع على قمة العالم. ثم ما لبث أن أعلن السوفييت أنه سيبدأ الاستخراج من القطب الشمالى وهو ما سيغرق الكوكب كله بالغاز. ورغم أنها من هجايص المتعووووودة المفلسة المتسولة فلاديمير منكوح، إلا أن السعودية لحقته وقالت إحنا ها نشارك بكل قوتنا وها نقلبها من هجايص لجد الجد. ثم سرعان ما تدخل الكنفوش وقال وأنا رحت فين خدونى معاكم القطب، بعد المتهاكة ما وقعت طلع فى دماغى أهه كده التحول من أكبر مستورد للغاز المسال لأكبر مصدر له. حتى مصر وإسرائيل تعهدتا بالوفاء بكل احتياجات أوروبا من الغاز المسال خلال فترة أقرب كثيرا من كل وعود آنفى الذكر بالتحول لأكبر مصدر فى العالم. لكن طبعا لو كل دول فنكوش فالوحيد الذى لا يمكن إلا أن تأخذه على محمل الجد هو أميركا. قالت سأصبح أكبر منتج للبترول فى العالم وفعلت، واليوم تقول سأصبح أكبر مصدر للغاز المسال فى العالم وسوف تفعل. ..مما قلناه برضه إن ما بين الخليج والدودة هو معركة عض أصابع وحرب استنزاف طويلة ستنتهى بانتصار أصحاب الجيوب الأعمق، وطبعا زى ما أنت عارف براميل الخرا جيوبهم مخرومة أصلا. على أنه لم نتصور أن معركة الغاز المسال ستتطور بهذه السرعة: المتهاكة تقول لزبائنها أنا انتهيت وإللى عاوز غاز مسال ييجى يبنى البنية التحتية بتاعته بنفسه. ..باى باى كمبورة! ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2122923417989993

 

بينما البربور شغال بمنتهى الهمة حشو شطة فى خروم اللهلوبة سحر نصر من تحت ومن فوق (المرة دى موش بس علشان قروض إنما لطرح 500 شركة حكومية فى البورصة تحت وهم أن هذه الأخيرة فاحشة الثراء وحان وقت تهليبها)، زائد شغال بمنتهى منتهى الهمة فى تجييش البرطمان للموافقة على بيع تيران وصنافير للسعودية بالتقسيط المريح جدا على 65 سنة وبدون مقدم؛ يكتشف الباستيلجية فجأة أنهم غروزا فى رمال السعودية للأبد، وأنهم لن يبيعوا هدومهم هناك ولا حتى بربع تمنها! ..بالكومنتات: - بالظبط! .. منتصر يقول إن الكل يحاول الهرب بأصول أمواله ولو بخسارة. - طوبى لأنقياء القلب، الرأسمالية المتوحشة. ..سلام يقول ده بيحصل له رغم أنه بنك باستيلى. ..مدخل فشل مفاوضات كريدى أجريكول لبيع حصته فى البنك السعودى الباستيلى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2089350841347251

 

نعمل إيه؟ سلعة وبارت! ..بالكومنتات: - ههههههههههههه! ..سامح موريس يقول نشنت يا "فالح"، أهه جت فى البترول قتلته، وأسامة سرايا ينقل نبوءة أنه لو نفذ ترامب خطته ببيع نصف الاحتياطى الستراتيجى سيصل ثمن البرميل لـ 3 دولارات، وعصام يقول إن البترول الصخرى عامل عمايله. ..مدخل الفشل المتتالى لعصابة أوبك -ورغم توحيدها القوى مع العصابة السوفييتية- فى الحفاظ على سعر البترول من خلال تخفيض الإنتاج، الفالح وزير السعودية يدعو للمزيد من التخفيض لمواجهة انفجارة الإنتاج الأميركى، وإن لم يشر للكساد العالمى والذى لعله السبب الأهم، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2078606819088320

 

رقيعة تانى! ..الكلام عن 20 دولار رجع تانى، قصة طويلة ولازم تشكرنى لأنى ها اختصرها لك جدا. ..كان يا ما كان من مليون سنة كان فيه وزير بترول سعودى هندس حاجة اسمها عصابة الأوبك، وبقى بيرفع الأسعار زى ما هو عاوز. من كام سنة لما ظهر البترول الصخرى بتاع الرأسمالية الأميركية الكخة المستغلة ونزلت الأسعار من 150 دولار لبتاع 25 دولار، خطته كانت كالآتى (أيوه هو نفسه بتاع المليون سنة ما اتغيرش): ها نغرق الكوكب بالبترول الرخيص، موش بس ها نفرمل البترول الصخرى إنما ها نمحى محدثى محدثى النعمة الأوساخ الأوسخ من وساخة الأوبك، الأشكال من نوعية فلاديمير منكوح (باعتبار العرب هم بتوع محدثى واحدة وأوساخ واحدة). الستراتيجية نجحت، وقف هبوط الأسعار، والكسبان الوحيد فى كل الشغلانة دى هو البلدين إللى بيستخرجوا البترول بـ 5 دولار: الكويت والسعودية، والباقى بقى بيستعد لقفل الدكانة، حتى أميركا نفسها قالت إيه المشكلة، علينا بإيه هم البترول الصخرى طالما ها ييجى لنا بترول ببلاش م العرب. ..لكن دوام الحال من المحال، والسما حدفت علينا المصيبة إللى خبط لزق ها تودى آل سعود لنهايتهم البائسة ولبؤسهم النهائى: ديك البرابر ولى الولى. ابن الوسخة قال أنا الديك وكلكم برابر، إزاى أبيع أبو 150 بـ 30، اتلفت حواليه لقى مدرسة الفهلوة والنصب الجبارة المدعوة ماخور الخمارات، ولقى قرينه بقية الخرية إللى اتقسمت معاه نصين بربور البرابير إستبن الإستبن، ومن هنا جت له فكرة لواط الشرق الكبير، ليه تدمر فلاديمير منكوح لما ممكن تعيشها مليطة معاه؟ ..المنكوح يصدق ما يلاقى، يقولوا له نتفق سوا ونخفض الإنتاج. هو يقول لهم أوى أوى، وتشتغل البروباجاندا بتاعته وبتاعة عيال زايد (بفرض أنهم عياله) وطبعا بتاعة ديك البرابر نفسه، وطبعا ترتفع الأسعار، وطبعا المنكوح ما يخفضش كوز واحد إنما يزود إنتاج قد ما يقدر، والسعودية تشيل حصتها وحصته الاتنين سوا. والنتيجة أن فى غضون أسابيع الأسعار تزيد كام دولار ع الإشاعة وتنزل قدهم مرتين لما كل شىء انكشفن وبان، قفزت أميركا لأكبر منتج للبترول فى العالم، بعد أن كانت قبل ما رحنا ننام إمبارح رقم 3 بعد السعودية والسوفييت. ورجعنا يا مؤمن نتكلم تانى عن 25 دولار وأقل كمان، وديك البرابر شوية يقول أنا الديك وعلى جثتى، وشوية يقلع عريان زى بعض أنواع الفراخ ويمشى يتسول فى الشوارع مين قال أرامكو بـ 20 تريلليون دولار، أنا ها أخصخصها بـ 20 بليون بس. ..بالكومنتات: - ههههههههههه. ..سلام يشكرنى لأنى سابق بسنوات ضوئية وصوما يقول عصابة أوبك تجهز المناديل. ..مدخل عودة أسعار البترول للتراجع الحاد -وكذا توقعات كثير من المتخصصين لمستقبلها القريب- ذلك بعد فشل اتفاك اللصوص معا على خفض الإنتاج بالتوازى مع عودة البترول الصخرى للزئير من جديد، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1997165500565786

 

رقيعة! ..ديك البرابر ولى الولى بيتباهى أنه ها يسند خصخصة أرامكو للشركة إللى نصحت ياهوو ما تبيعش نفسها لمايكروسوفت مقابل 45 بليونا، فيما وصف ساعتها بأكبر فرصة ضائعة فى تاريخ البيزنس (فى 2008 عرضت مايكروسوفت 31 دولارا للسهم، فإذا به يهوى لأقل من 10 دولارات بعد بضعة شهور من فشل الصفقة). ..أو عادى، موش رقيعة ولا حاجة، باعتبار أن أصلا موليس دى شركة شبه خماراتية من حيث الجوهر والقذارة والفنكشة وكل الأساليب والثآفة، وخماراتية بالكامل من حيث التخصص والصفقات، وباعتبار أن أصلا أصلا خصخصة أرامكو مجرد وهم، حتة بهلوانيات إعلامية رخيصة، فى البداية قالوا ها نلم 20 تريلليون دولار كاش وفورا، وآخر مستهدف كنت تابعته قبل ما أنسى الموضوع برمته، كان 10 بليون ها تتم فى المشمش والبائع والمشترى كان نفس الشخص: ديك البرابر. ..مرة أخرى: نهاية المال القذر باتت قريبة جدا! ..مدخل تكليف المدعوة موليس بإدارة اكتتاب أرامكو المزعوم، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1956884457927224

 

السعودية بتقول لو ترامب عمل اكتفاء ذاتى من الطاقة، ها نقاطع المنتجات الأميركية. ..طبعا، هو مين محتاج أصلا للمنتجات الأميركية، وعندنا الكنفوشية والسوفييتية والأمازونية والمانديللاوية والعثمانلية ..إلخ ..إلخ؟ ..تسقط الكوكا كولا، عاش القاهر والظافر. هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1884234851858852

 

..أو بالعربى الفشيخ: خلصت ولع! ..بصراحة، لا أحد -ولا حتى إيفرى سكريين سخسيا- خطر بباله أن القذف المبكر لسائل التدمير بتاع ديك البرابر ولى الولى، سوف يكون بهذه السرعة أو بهذا العنفوان. ..بالكومنتات: - هههههههه. ..منتصر يقول الواد اتدمر يا عينى موش ملاحق على متعدد المداخل. ..قصة للناشيونال ريفيو بعنوان "حرب البترول انتهت وقد فزنا بها --الاكتساد السعودى برمته فى حالة انهيار تام"، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1851621798453491

 

فنكشة الاقتصاد السعودى 2030! --أو: كيف بطريقة إعجازية أمكن لديك البرابر ولى الولى فى مجرد ثلاثة شهور الهبوط من وهم خصخصة 100 بالمائة من أرامكو خلال سنة 2016 تساوى 20 تريلليون دولار نقدا، إلى خصخصة واحد بالمائة فقط من قيمتها التى صارت بقدرة قادر تريلليونا واحدا، بل وسيكون من يدفع هذه البلايين العشرة هو نفسه مالك أرامكو، وكل ذلك فى سنة 2019 إن لم يصرف النظر عن كل شىء أصلا كما توقع إيفرى سكريين من اللحظة الأولى تماما للفكرة؟

رقيعة! ..طلع ينطق عن الهوى لما تنبأ أن اليوم ها يكون ممل، لكن يا مؤمن طلع لا ينطق عن الهوى نهائيا فى الحاجة الأهم: أرامكو -رسمى نظمى فهمى- تساوى صفرا فى سوق الخصخصة. ..ديك البرابر ولى الولى، بعد ما نزل من تقدير 20 تريلليون دولار ها يطرحها كلها، ثم رجع وقال ها يبيع 20 بالمية منها بس، ثم نزل بالتقدير لتريلليون واحد ها يبيع 5 بالمية، ثم قال لقد اتضح أن البورصة السعودية صغيرة وها نروح نيو يورك لندن وهونج كونج، وقال إن أكبر 3 بنوك استثمارية أميركية تتهافت على إدارة الطرح، ثم قال خفضناها لأقل من خمسة بالمية، يعنى لو 1 بالمية مثلا -وهو الرقم الذى نطق به اليوم- يبقى ها يجيب 10 بليون، ما تغطيش 3 أسابيع من عجز الموازنة بتاعته، بالذات وأنه رجع زى الصرمة المهتوكة عن خطط رفع الدعم، وكله ناهيك عن دفع بالخطة إلى 2019 بعد أن كانت ستتم فى 2016، وموت يا حمار جحا. ..الجديد ده النهارده، أنه جاوب على تحدى إيفرى سكريين إللى قال ما فيش مشترين أصلا، وذكر اسم المشترى، إنه نفسه الصندوق السيادى السعودى إللى بيبيع أرامكو. ها يعمل من فلوسه صندوق فى نيو يورك يشترى الأسهم المعروضة للبيع فى البورصة السعودية، يعنى كمان سحب كل الكلام عن أى طرح فى بورصات العالم، يعنى أبو البرابر بقى محمد العبار -فهمى رسمى نظمى- من دقنه وافتل له، مع فارق أنه موش لاقى دقن يضحك عليها، فقرر يضحك على دقنه هو نفسه. ..الأبعد -فى هذا اليوم "الممل"- هو أن تركى الدخيل سأله سؤال إيفرى سكريين بالحرف تقريبا: أنت -يا حتة عيل مهتاج جنسيا- تحول الاقتصاد السعودى المحافظ الرصين، إلى استثمارات عالية المخاطر، junk يعنى، قمامة بالعربى. ..فقط ما يحز فى نفسى -أو بالأحرى يضحكنى- أن ديك البرابر ولى الولى لسه عايش فى وهم الجسر البرى، وأن بربور البرابير إستبن الإستبن ها يعيش له، وأن جيش مصر موش ها يدى الشعب الضوء الأخضر قريبا جدا لتمزيقه وسحله فى الشوارع، كل حتة فى محافظة مختلفة. ..أسيبك مع بقية المقابلة لسه شغالة ع الهوا، وسأضع الفيديو الكامل لدى توافره، وآخر ملاحظة أنه كل ما يدخل فى ديماجوجية "حضارة" العروبة والإسلام، تركى الدخيل يسكه على قفاه بسؤال عن الواقع المر، واقع الجوع المحتوم القادم، والهرتلات الاقتصادية وأوهام اليقظة إللى هو عايش فيها. ..بالكومنتات: - هه هه، علقت عليها قبل كده وقلت ده عبد اللايكات زى شريك لواطه. ارجع هنا للمدخل المعنون ديك البرابر ولى الولى وبربور البرابير إستبن الإستبن، خرية واتقسمت نصين عيان جاى ينكح فى ميت! ..حين يتعلق الأمر بالاقتصاد، اللايكات لا تفيد! ..الأفدح موش حل هيئة الأمر بالمنكر والنهى عن المعروف، إنما قتل الملكية نفسها فى ترخص بلا قاع سينتهى بالبلاد إلى ديموقلاطية حضيضية، الأمر الذى بات واضحا جدا فى كلامه اليوم. ..شوف إزاى مشينا مع قصته. ..مبدئيا، لم نكن نعتبر السعودية عدوا على وجه الإطلاق وكنا نتمنى لآل سعود النجاح والفلاح فى مشروعهم الحداثى وفى إخلاصهم للغرب الأنجلو ساكسونى. ..دخل حرب اليمن وبعد 10 أيام وقفها، قلنا عيل وغلط والأيام ها تعلمه. ..بعد كده طرح مشروع تقشف، ها يلغى الدعم ويخصخص الخدمات الحكومية تعليم وصحة وغيرها، قلنا هايل. ..لكن فجأة وبلا سابق مقدمات مسكه سلك الكهربا إللى محشور بغرا فى طيز البربور بتاعنا، قلبها 180 درجة بدل التقشف بقت توسع، استثمار استثمار استثمار، هطل ما بعده هطل، ما فيش مشروع واحد أتى على ذكره ممكن يكسب، ناهيك عن أن تكون فيه للسعودية ميزة تنافسية حتى (أقصى شىء احتمال ينجح مشروع دور العرض السينمائى لو نجح فى تمريره، بالذات لو ها يكون فيه اختلاط بين الشبان والشابات، وحتى ده ها يكون على حساب منافذ ترفيه أخرى زى قنوات الأفلام مدفوعة الأجر الناجحة حاليا). عايش فى أوهام يقظة كبرى بأرباح لن تأتى أبدا. إذا كان أصحاب المشروعات ذات القيمة التنافسية فى العالم كله، بيبيعوها ويحطوا فلوسهم فى البنوك بفايدة سالبة، ها يروح الصعلوك ابن إمبارح ده فين بين الملوك أصحاب خبرات مئات السنين فى البيزنس؟ حتة عيل مراهق حافظ موش فاهم، بيقلد الفناكيش الكبرى بتاعة عيلة زايد أو البربور إستبن الإستبن. ..الطامة الكبرى، والتى من لحظتها صارت السعودية عدوا ما لم تتراجع فورا عن هذا (ثقتنا لا زالت قائمة بشيوخ آل سعود)، أتت عندما ظهر الوجه الصياصى لهذه الاستثمارات، لم تعد مجرد هطل مشروعاتى بربوراتى، إنما مشروع لأستاذية العالم على غرار ابن موزة وابن زايد وخريت الطارش أو طبعا فارس وعثمان، جسر برى لغزو أفريقيا، تعريب لسيناء تمكين البدو منها وطرد السيادة المصرية التى عليها ..إلخ. ..دراما يجدد السؤال عن جدوى محاربة ابن سلمان للإسلام. - طالما المشترى هو نفسه البائع، فالسعر لا يهم كثيرا. من هنا راح البنك السعودى الباستيلى يرفع تقييمه لأرامكو، فى الصباح كان 2 تريلليون، ثم أصبح 2.5، والآن تخطى الـ 3. واضح أن كل الباستيلجية ما يطلبوا رقم رشوة أكبر ديك البرابر بيوافق، وطز السهم تنزل قيمته لمليم فى البورصة بعد كده، ساعتها يبقى ندور على حتة بهلوانيات إعلامية جديدة. ..الباستيلى كابيتال ترفع التقييم مجددا بعد انتهاء المقابلة التليفزيونية. ..المدخل فائق فائق الهزلية عن إعلان ما يسمى برؤية السعودية 2030، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1745901512358854

 

..قبل هذا بثلاثة شهور:

كم تساوى أرامكو؟ ..الإجابة: صفر!

يخرب بيت دين أم البربور، ودين أم جهله وغباوته. ..قرأ إيفرى سكريين ولقانا بنقول إن فيه رمق فى البنوك وشركات معدودة أخرى زى المصرية للاتصالات والشرقية للدخان، فراح عمل إيه؟ قرر الاستيلاء على ما تبقى من فلوس بالبنوك ويبعزقها على ألاضيشه فيما عرف ببرنامج القروض مقابل اللايكات. بعد كده انهارت البورصة 20 بالمائة فى سويعات، وكمان اتضح أن مهما حصل البنوك موش ها تقرض الصراصير الصغيرة المسماة الشباب، واكتشف أنه كان عبيط وأهبل، فراح بيعمل إيه دلوقت بعد ما خربها؟ ها يبيعها فى البورصة (جايز فى فانتازياته الجنسية حلم بتتابع النجاح الساحق لخصخصة البنك الأهلى فى سهم كيوبيد، من غير ما ياخد باله أن ده كان يخص أيام جمال مبارك، يخص شخصا بقامة السماء وليس قزما أصغر من نملة). ..بورصة إيه يا مهيطل إستبن الإستبن؟ جميع الاكتتابات توقفت، بل ما أعلن عنه فعلا فى الشهور الأخيرة فشل وألغى فى كل بلاد العالم، بما فيها تحت أنفك هنا فى مصر نفسها، وحتى جنبك فى السعودية إللى قاعدة على كثبان فلوس سايلة (وبرضه كله تمت متابعته على الصفحة هنا). كل الدنيا بتبيع، والنصايح ما عادتش رغى السنين بتاع إيفرى سكريين، إنما باتت صريحة صارخة من مثلا بنك سكوتلاندا ومن الكل: بيع كل حاجة. الجميع بقوا عارفين أنهم داخلين على كساد جلوبى غويط لن يحل إلا بحروب محلية وعالمية. كل ده وأنت يا بربور مبربر رايح تقول لهم اشتروا؟ ..ثم -يا أغبى م الغباوة وأفشل م الفشل- أنا ما قلتش كده أصلا، أنا قلت بيع مصر ككل لشركة أميركية أو يابانية، زى ما حصل فى 1898 مع اللورد كاسيل بتاع البنك الأهلى، ودى حاجة بتتم بمفاوضات جادة وسرية وطويلة، موش تروح تدلل عليها فى البورصة وتطلع بفضيحة ما بعدها فضيحة. ..للمرة زيلليون وواحد يا خاين يا حقير: يلعن أس أمين دين أمك بعدد أنفاس الخلائق. * بالمناسبة بس، ما أعجبنى فى خصخصة أرامكو جرأة التفكير فى بيع السعودية ككل -ما فوق الأرض وما تحتها- لحد من الأنجلو ساكسون (هل تعرف ما هى الكلمات الثلاث التى تختصرها الحروف الست لكلمة أرامكو والقائمة كما هى حتى اليوم؟ إنها الشركة الأميركية العربية!). لكن بالنسبة للسعر -والذى تراوحت تقديراته من 2 إلى 20 تريلليون دولار، وفى كل الأحوال قال الجميع إنها ستكون أكبر شركة فى العالم- فأنا لم أخض فيه قط، أقله لأنى ببساطة أقدر -ومن قبل الزمان بزمان- أن ثمن ما تحت الأرض من بترول فى السعودية، هو صفر (مثلما بالضبط أن فرص نجاح الاكتتاب أيا ما كان حجمه ومكان طرحه هى صفر مطلق تربيع، وهذا يغنينا أصلا عن التفكير فيم سوف تستثمر السعودية الأموال، الأسئلة المعتادة من قبيل أين هى المزايا النسبية لأرض اللا مكان، أو هل تبدأ مثلا كأية دولة فقيرة باستجلاب الصناعات الملوثة للبيئة ..إلخ). ..بالكومنتات: - لايك للقصة، وألف لايك لتعليقك. ..عندك مشترى بـ 15 ألف قرش؟ ..هه هه، بمناسبة الحكم بحظر النقاب فى جائعة القاهرة، أسامة يقول عقبال الحكم بإغلاق الجائعة أو حتى تحويلها لمسمط يكون أفيد، وأحد قرائه يقول إن المتر من أرض جائعة القاهرة سيباع بـ 15 الف جنيه وسيحل الأزمة الاقتصادية. ..المدخل فائق الهزلية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1694299947519011

 

البترول فى العشرينات، 29 وكده، السعر المستهدف عالميا الآن هو 19 دولارا بتاع 2001، تمهيدا للوصول لمستهدف إيفرى سكريين، وهو صفر. ..تكبييييير! ..بالكومنتات: - فى واقعة نادرة الحدوث، تم تمديد الجلسة 50 دقيقة، مما أعزوه لحجم طلبات التداول الهائل. - حد قال 10؟ أيوه، بنوك استثمارية كتير: Oil prices have fallen sharply again – and the latest range of investment bank forecasts has them dropping as low as $10 a barrel before finally bouncing back. - أقصد الصفر حرفيا، وموجود المقصود فوق لو قرأت، ومصدره أن شركة رائدة عملاقة ذات تاريخ جبار فى التقنية هى لوكهييد مارتين، أعلنت أنها على وشك التمكن من طاقة الاندماج النووى، شمس صغيرة على ظهر لورى، فيما يفكرك كده ببعض مشاهد فيلم صحوة فارس الظلام. ..المدخل المثير للغاية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1691609604454712

 

برنت قبل دقائق كسر قاع الأزمة المالية ديسيمبر 2008 وهو 36.20 دولارا للبرميل، هذا يجعله فى مستويات 2004. ..المستهدف الآن هو قاع 2001، 19 دولارا، الهمة يا حضارة، الأسعار تهوى، رغم هذا إنتاج أميركا يزيد، عدد المنصات يرتفع، بأمر الكونجرس باتت أمس دولة مصدرة للبترول رسميا، قريبا أكبر دولة منتجة له، وبعدها بقليل أكبر دولة مصدرة. ..المجد للتقنية، تكبييييير! ..بالكومنتات: - مرة أخرى، لا تنس يا مؤمن أن نبوءة إيفرى سكريين لا هى 20، ولا حتى 10، إنما صفر. ..قصة للجارديان تقول إن منتجى البترول باتوا مستعدين لـ 20 دولارا للبرميل. - التقنية حين تتقدم لا تلتفت للأسعار! ..قصة لسى إن بى سى تقول إن سعر الخام الأميركى إلى تراجع بسبب طفرة فى التنقيب، ومنتصر يعلق العالم يتغير والخرونج لسه ف مكانه. ..هذا المدخل من ديسيمبر 2015، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1681413798807626

 

فى هذه اللحظة كسر برنت الـ 44 دولار للبرميل، ولم يتبق سوى نحو دولار ونصف حتى نكسر قاع الاثنين الأسود قبل كام شهر، بعدها سنتطلع لقاع الأزمة المالية ديسيمبر 2008 (36 دولار)، ثم قاع ديسيمبر 2001 (19 دولار)، ثم قاع ديسيمبر 1998 (9 دولار)، وليتبقى فقط بعد ذلك قاع واحد أخير: قاع الجحيم، قصدى قاع ديسيمبر 2015 (أو ديسيمبر ما نحوها). ..بالكومنتات: - أيون، وعد الحر دين، وكيسينجر حر. - ههههههههههههه، جابر يقول ما حدش يحل المشكلة دى إلا القاع قاع (القعقاع) بن عمرو، ده راجل بألف برميل. ..هذا المدخل من نوفمبر 2015، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1666455263636813

 

جولدمان ساكس قالت 20، حد ها يقول 10؟ ..بالكومنتات: - بل سيترك فى الأرض حتى لو انخفضت التكاليف. ..هذا المدخل من سبتمبر 2015، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1644370339178639

 

ما لحقناش نكمل الجملة: البترول عند 30 دولار للبرميل، وكمان "قريبا جدا"! ..هه هه، أو جايز الجوورنال بتقرأ إيفرى سكريين، وإحنا -وإللى أنا أولهم- كنا فاكرين العكس! ..بالكومنتات: - اليوم التالى: البترول الأميركى دون الـ 40 دولارا لأول مرة منذ 2009. ..هذا المدخل من أغسطس 2015، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1632097197072620

 

واو، واو، واو! ..تكلفة البترول الصخرى تهوى لأكثر من النصف فى مجرد عام. ..البترول ها يستقر قريبا جدا عند 30 دولارا للبرميل، وموش ها أقول لا عزاء للعرب الجرب. ليه؟ لأن الجاى أحلى: ماذا عن البترول التقليدى الأميركى، إللى إحنا ناسيينه خالص؟ ماذا بعد عودة التنقيب فى الخلجان، وبعد مثلا خط كييستون؟ موش جايز ساعتها نقول لا عزاء للبترول الصخرى؟ ..كمان موش ها أقول لك شفت نبوءات الذى لا ينطق عن الهوى؟ (لأنها فى الواقع ليست بالضبط نبوءتنا، نبوءتنا هى سعر البرميل صفر). السبب فى أنى موش ها أقول الحاجات دى أو دوكها أن العادى بتاعنا أننا لا نكف أبدا عن قول: المجد للتقنية! ..هذا المدخل عن تكلفة البترول الصخرى التى هوت لـ 30 دولارا بسرعة البرق، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1630674487214891

 

نبوءة البرميل صفر:

اليوم، تغير وجه الكون! ..ما الشىء الذى يجمع الطائرة النفاثة والحاسوب وانشطار الذرة والإنترنيت، وخلال بضعة شهور الاندماج النووى؟ ..اختراعات عملاقة. ..واضح أنها اختراعات عملاقة، إيه كمان؟ ..كلها أتت من عباءة المؤسسة العسكرية الأميركية. ..إيه كمان؟ ..قصدك الكبير ما يجيش غير م الكبير، لوكهييد مارتين مثلا، موش المرضى عقليا ونفسيا رد السجون سناكيح طاقة الفنكوش، الطاقة الوهمية وكمان الوسخة بيئيا واقتصاديا، طبعا على العكس 180 درجة من طاقة الاندماج؟ ..أسئلتى ليست بهذه التفاهة، لكن ماشى، إيه كمان؟ ..مؤكد كلها بدأت كأسلحة. ..إيه كمان؟ ..كلها تحولت لاحقا لاستخدامات مدنية، وتغلغلت فى الحياة اليومية للناس. ..موش قصدى دى. نرجع لحتة الأسلحة. قبل الاستخدام المدنى لطاقة الاندماج، حاول تتخيل معايا منصة فضائية صغيرة الحجم لكن يمكن توليد طاقة لا نهائية على متنها، ماذا لو أعدنا تحويلها لأشعة قاتلة، وقررنا إرسالها للأرض مرة أخرى، تفتكر ننزلها على مين؟ ..إممممم! ..المدخل فوق التاريخى فوق الكونى، والذى أقله أن سيجعل أسعار البترول صفرا، ولا يستخرج إلا فقط من أجل صنع البلاستيك، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1473040522978289

 

زمان وإحنا صغيربن علمونا فى المدرسة أن الحيتان الكبيرة، قصدى الأسماك الكبيرة، تأكل الأسماك الصغيرة. ..اليوم، أقرت أميركا فتح الباب لتصدير البترول، بعد حظر دام لأكثر من 40 عاما (تحديدا سنتين بعد 1973، سنة الوعد الكيسينجرى، فاكره؟). ده بخلاف أنها فتحت الباب للتنقيب فى ألاسكا وخليج المكسيك وغيرها مما حاولت العصابة الديموقلاطية تدميرها. ..ما وصف فى التو واللحظة بـ "يوم كبير للطاقة"، اقرأ تفاصيل القرار. ..بالكومنتات: - ربما ما ينتظرهم هو أسوأ من حياة الخيام. ..بينما يتحدث الأصدقاء عن عودة العرب الجرب لحياة الصحراء، تتوقع بلوومبيرج أن أنهيار الأسعار القادم سيكون الأسوأ منذ أكثر منذ 45 عاما. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1622654088016931

 

إيه يا خرونج، موش ناوى تعمل صفقة خردة جديدة، حاجة كده تسند بها رفيق فراشك بتاع لواط فى البرج، المتبهدل خالص يا ولداه؟ ..بالكومنتات: - اضرب كمان علشان أتوب. ..عدد بريمات البترول الصخرى الأميركى يتصاعد رغم ضعف الأسعار. ..هذا المدخل عن مؤشرات انهيار وشيك قادم للاكتساد السوفييتى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1622575538024786

 

هم بيصحوا إمتى؟ ..سيتى جروب تقول إن الوقت قد حان لدفن عصابة أوبك، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1601215380160802

 

ادى له! ..البترول الصخرى بيكسب 100 فل و14 عند 42 دولارا للبرميل، بل ويخفض الرقم بـ 20 بالمائة سنويا. ..المجد للتقنية! ..بالكومنتات: - صحيح، فيه غربلة، وفيه استحواذات، لكن 1- الوضع الممتاز ده وضع الشركات الكبيرة زى أباتشى، 2- التوقفات فى الاستثمارات الصغيرة وأغلبها مؤقت وبيرجعوا للضخ بمجرد ارتفاع الأسعار، 3 والأهم- تظل التقنية هى اسم اللعبة. ..أنا موش معترض، لكن إيه رأيك فى القصة نفسها فوق؟ ثم مع تفهمى لموضوع التسريحات، فهى شىء وإغلاق البيزنس أو فشله شىء آخر. ..نقاش جديد مع الصديق الذى فقد وظيفته فى إحدى شركات البترول الصخرى فى هيوستن، رغم أن إيراداتها السنوية كما يقول تبلغ 4 بليون دولار. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1600167226932284

 

وبيقول لك قال البترول الصخرى الأميركى ها يبتدى يعانى. عموما، الموضوع موش عمالة ولا بيئة ولا شركات أجنبية بتخلع من أرض اللا مكان، ولا حتى الموضوع بوادر اندلاع الحروب المسلحة بين دول مجلس التعاون (أنا باعتبرها حاجة بسيطة مقارنة مثلا بانهيار عصابة الأوبك)؛ السؤال الحقيقى مين محتاج بترولكم أساسا، كيسينجر وعدكم أنكم ها تشربوه، وآدى أنتم -ببساطة- بتشربوه. ..هذا المدخل-النبوءة، وكان عن التوقف النهائى لإنتاج البترول من آبار المنطقة المحايدة بين السعودية والكويت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1583923898556617

 

الجامد جامد! ..جاك جيرارد رئيس معهد البترول الأميركى: الصخرى وتقنيات الغد لن يكبحها سعر ولن ينافسها أحد، البترول الأميركى سيغزق العالم، خط كييستون سيفرم فى طريقه الوغد الأسود المسلم، و -وهو الأهم- أباطرة البيزنس كانوا وسيظلون فوق الساسة جميعا! ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1517468978535443

 

أيوه بقى، العالم ابتدى يعرف الطاقة النظيفة بجد من الوسخة بجد! ..عاش البترول الصخرى الأميركى، موش بس بسبب موضوع النضافة والوساخة، إنما لأنه -وليس عصابة الأوبك- بات هو المحدد لسعر البترول، استقر حاليا عند 60 دولارا للبرميل لأن ده السعر إللى بيكسب عنده ويستطيع أن يغرق العالم به. ..للدقة أكثر، وقلناها مرارا، تقنياته -وليس هو- هى التى تحدد السعر، بمعنى أنه كلما تقدمت -وهى تتقدم فعلا بسرعة مذهلة- فإن سعر بترول العالم كله سوف يهبط. ..فقط فقط فقط، السيناريو البديل الوحيد المحتمل هو أن تغرق السعودية العالم ببترول أرخص، البرميل بـ 10 أو 20 دولار مثلا. وده يبقى قرار الانتحار الأخير، وطبعا بعيد الاحتمالية. انتحار اقتصادى طبعا، وموش ها أقول انتحار سياسى بإعلان الحرب على الحضارة، لأن غالبا الحضارة لن يغضبها هذا، وقد جربنا حقول البترول الصخرى ما فيش حاجة بتزعلها، استثمارات صغيرة تغلق وتفتح الضخ حسب السعر الموجود فى السوق، وما عندهاش مشكلة خالص. ..بالكومنتات: - نقاش: لااااااااا، الكهرباء بالطاقة الحرارية عبر العالم لا تزيد عن سنت ونص، 10 صاغ يعنى. بقية الأرقام صحيحة. أرخص شىء إطلاقا هو الطاقة الحرارية، حتى محطاتها هى الأسرع تقدما تقنيا برضه. لما نقول سنت ونص فطبعا داخل فيه التكاليف الثابتة والمتغيرة. الفاجعة أن الفحم بالذات يشكل نصف أو أكثر من إنتاج الطاقة الكهربية -أو على الأقل هو المصدر رقم 1- فى بلاد كأميركا واليابان وبريطانيا ومعظم البلاد الصناعية الكبرى، لكن أغلب الناس لا يعلمون (شمامين الكلة يعلمون ويتسافلون). ..هى كده بالظبط، عملية نصب مشتركة كبرى ما بين ابن زايد الخير ونجيب بن سوروس، والخرونج الجاهل بيبصم وخلاص. بيبصم على إللى بيقوله له مستشاروه العلميين إللى خربوا ألمانيا وجايين يقعدوا على تل مصر، الأفاقون المدعوون سمك عازر تمر هندى. * المدعو تمر هندى ده جوكر، سايبك تعتبره أى حد جنب سمك وعازر (النصارى)، الأفاق الباز، الأفاق زويل، الأفاق أى حد، لكن بما أن الكلام عن ألمانيا تحديدا فالإشارة الأقوى قد تذهب للأفاق إللى على كبير أوى بتاع آليانز، ذلك المدعو محمد بن العريانة. ..وعلى فكرة، ألمانيا كانت بتولد الكهربا من الغاز، لكن بعد بتوع الفنكوش الشمسى ما خربوها وافتقرت بشدة رجعت تانى للطاقة الحرارية، بس موش الغاز، إنما الفحم. وبعد كل ده الخرونج رايح يلحس رجلين حزن الخضر، أحد أقطاب الحلف الشيوعى الإسلامى الدولى، وإللى موش طايقين كلمة مصر أساسا. - أيضا: بل هى -المحطات الشمسية- الأكثر تلويثا كمان، لا أحد ينظر للتلوث الناتج عن صناعتها أو عن إعادة تدويرها. ..دلوقت بيتفاخروا بإضاءة أول طريق فى مصر بالفنكوش الشمسى. الواقع بيقول إنها بتدى إضاءة ضعيفة، وبعد ساعة بتطفى خالص. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1596847837264223

 

للأسف الشديد، ما حدش عبرنا ورد على سؤالنا: حد قال 40؟ ..قالوا 35! * شخصيا، موش فاهم إيه أهمية عصابة الأوبك تعمل أو ما تعملش. حاليا هى لا تمثل سوى 10 بالمائة من الإنتاج العالمى للطاقة، ولو قلعوا ملط لا ها يزودوا ولا ها ينقصوا. ** بديهى طبعا أن التقنيات الجديدة للبترول الصخرى الأميركى، أو ما يسمى الـ super fracking، ها تخلليه كسبان 100 فل و14 عند السعر ده، وخدها منى: بعد سنة ها نتكلم عن 20 دولار للبرميل، وجايز 10 كمان! *** لا زلنا نكرر نفس الكلام إللى يزهق: لا أحد يقهر الحضارة! ..المدخل التاريخى هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1493799630902378

 

الخام الأميركى هوى فعلا لـ 55 دولار. عادى، متوقع جدا. غير المتوقع أنه من 3 جلسات بس كان أقل من برنت بـ 3 دولار لا غير، طبعا نزولا من فوارق أعلى بكثير كانت تصل لـ 10 دولارات منذ أسابيع قليلة. لكن الـ 3 بعد يوم بقت 4، وإمبارح بقت 4.5، والنهارده داخلة على 5.5 وجايز 6. ..دى مفاجأة فعلا. ليه؟ لما نزل من 4 قبل أسبوع لـ 3 قلنا عادى، نسبة وتناسب، كانوا عند الـ 80 وبقوا عند الـ 60، وده كمان متماشى غسيل المخ أن البترول الصخرى الأميركى ها يتعب ويموت كل ما الأسعار نزلت، وليتبقى فقط العامل الكبير الآخر وهو انكماش الاكتسادات الفنكوشية عبر الخريطة، وده تأثيره على الخامات غير الأميركية. ..معنى أن البترول الأميركى يتسارع هبوطا بوتيرة أسرع من البترول العالمى، أن الإنتاج التقليدى والإنتاج الصخرى الأميركيين -كلاهما- بصحة جيدة، ويتحسنان يوما بعد يوم، وتحديدا بفضل العامل "الوحيد" الذى نعول عليه طوال الوقت: التقنية! ..هذا المدخل الكاشف من ديسيمبر 2014، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1503583749923966

 

- كوانين أميركا تمنع تصدير البترول. ..ليه يا أس أمك؟ الدنيا بقت غير الدنيا، وإللى عمل الكانون يعمل غيره. - بترول الخليج ثقيل، وأميركا ستظل تستورده. ..ليه يا أس أمين أمك؟ الدنيا بقت غير الدنيا، إللى عمل مصافى البترول الثقيل يعمل غيرها. - التركيب الجيولوجى يختلف من بيئة لأخرى، ويحتاج اختراع تقنيات جديدة طوال الوقت. ..إيه المشكلة يا أس 3 أمهات أمك؟ إللى اخترع تقنية يخترع غيرها. - الاستثمارت الأميركية المطلوبة لهذه التحولات ضخمة. ..المرة دى موش ها أرد عليك يا أس 4 أمهات أمك. ده مستقبل الحضارة ومسألة حياة أو موت وحرب وجود ومصير وحاجات موش ها تفهمها خالص. ثم أساسا أنت جربوع طفيلى، وآخر واحد ممكن يتكلم عن الفلوس، كبرت أم صغرت. ..هذا المدخل الأسطورى، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/465412430207799

 

ألم نعدكم يا كل جرابيع العالم، وألا إن وعد حورس حق، أن أميركا سوف تجفف آبار البترول فى كل الكوكب، وستصبح هى الدولة المصدرة الحصرية والوحيدة له لكل العالم، ومما لا يصدقه عقل أن الشهور والسنوات تمر، والوزير النعيمى لسه عايش فى حالة إنكار تام، يهيم على وجهه فى كوكب اسمه 1973، كوكب آخر غير كوكب فيضانات الطاقة الرخيصة المسمى الأرض؛ مدخل تاريخى من ديسيمبر 2013، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/557058121043229

 

بينما تملأ عصابة الأوبك الدنيا ضجيجا أنها خالدة لن تموت، والبترول الصخرى الأميركى الإمبريالى الكافر هو الذى سيموت لأنه يكلف 100 دولارا بينما اللات أنعمت عليهم هم بركاز لا يكلف سوى 20 دولارا للبرميل؛ ها هو من يطيح بسكين بارد بكل هذه الترهات: بغض النظر أن أرقامكم مختلقة أصلا، فإن كلمة المرور دائما أبدا هى التقنية. لا تعولوا كثيرا على ما تقولون، لا تخترعوا كذبة وتصدقونها، التكاليف سوف تنهار، والتاريخ سيعيد نفسه، بالضبط كما توقعتم فى الثمانينيات أن حقول بحر الشمال ستغلق لو هبط السعر عن 30 دولار، فإذا به يهبط لأقل من 10 دولارات وظلت تعمل! ..مدخل أسطورى آخر هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/548690818546626

 

هه هه، قال إيه؟ الطرطور الأسود المسلم ها يوافق على خط البترول الكندى. أساسا الموضوع موش بمزاج أس دين أمه، ولا مزاج شوية الصيع والدجالين بتوع البيئة إللى شغالين معاه فى بلطجة الأنتخا باض. إن خط كييستون حتمية اقتصادية، والأهم منها أن المؤسسة العسكرية ترى أن تحول الولايات المتحدة لمصدر لا لمستورد للبترول، هى قضية أمن قومى، ناهيك عن خصوصية كونها حاسمة تماما بالنسبة لبلد يجهز نفسه لتدشين حرب عالمية ثالثة. ..المدخل الأصلى من فبراير 2013 عن خط كييستون، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/497536833636329

 

---

 

على أميركا كأكبر منتج وأكبر مصدر للبترول والغاز فى العالم:

 

جلوبة أم قومية حضارية تلك هى المسألة:

مهلا يا بتوع التالتة تابتة، هذا ليس بعد وقت الاحتفال! ..كان ممكن أعمل مهرجان وأقول: لقد عادت أيام جورج بوش، وانطلق الاقتصاد الأميركى، شهقت استثمارات الشركات، وانفتحت شهية الناس للإنفاق، كلها بمجرد التيقن من أن التيسير الكمى (اسم الدلع لطبع الفلوس) قد انتهى، أو التيقن من أن الجمهوريين سيكتسحون كل شىء وأن السياسات الماركسية السابقة قد باتت فى طريقها لمحرقة التاريخ، أو التيقن أن أسعار البترول سريعا إلى هاوية مرعبة، أو التيقن أن أميركا ستصبح أكبر مصدر له قريبا جدا، أو التيقن من أن بريطانيا قد أصبحت عالميا الأمثولة المعتمدة والقائد الأعظم للنجاح الخرافى للاقتصاد من خلال طريق الرأسمالية المتوحشة والتقشف الشاق، أو التيقن من انهيار كل شيوعيى ومسلمى العالم أمثال الكنفوش والسوفييت والباستيل والاكتسادات الناشئة (اسم الدلع للفنكوش)، أو التيقن من أن مسلمى العالم بدأوا يأكلون بعضهم البعض مع استيلاء داعش الفاتنة على الهلال القحيل، أو التيقن أن المواجهة المسلحة للطفيليات والحثالات -المتوطنة أو المهاجرة سواء بسواء- قد باتت وشيكة فى كافة الشوارع الأميركية. ..أو -وهو الأهم والأروع قاطبة- التيقن أن أميركا تستطيع أن تكون قدرة جبارة هائلة الازدهار أكثر من أية لحظة سابقة فى التاريخ، إن -ببساطة- انكفأت على ذاتها اقتصاديا، قصرت تعاملاتها الخارجية مع أمم الحضارة، أمم الرأسمالية المتوحشة، ذلك دونما جلوبة، دونما كسر أية أستار حديدية مع الشرق النجس، دونما حاجة لبيع منتجاتها للبرابرة والجرابيع المعدمين أصلا، وطبعا دونما إطعام وتدفئة الأفاعى بإلقاء فتات ثروتها لهم من خلال شراء الخامات وما شابه منهم. فكل هؤلاء لا تعامل معهم -من الآن فصاعدا- سوى النووى! ..أو حتى لا أستطيع مجرد أن أهلل قائلا: هذه هى أميركا، هذه هى العميكة، هذه هى الجيينات، هذه هى الرأسمالية، هذه هى الحضارة، بلا بلا بلا! ..أنا -باختصار- لا أستطيع الاحتفال، وقد ترنخ الاقتصاد الأميركى بعشرة تريلليونات إضافية من الديون، كوم رهيب من المال أغدقه ألاضيش اليسار على أنفسهم، وسيتحتم على كثير من الأجيال القادمة سداده من عرقها ودمائها. ..يا سادة، الكينزية لا زالت هى المنتصرة حتى اللحظة، وستظل كذلك حتى يوم يتم فيه قتل كل من دبر أو حرض أو شارك أو حبذ شيئا يخصها. ..وساعتها فقط يحق الاحتفال! ..هذا المدخل كلى الاستثنائية، والذى يحمل أصداء كثيرة للدراسة الرئيسة لصفحة الثقافة (1993 - 1996) عن حتمية ترتيب عالمى جديد يمحق شرعية الأصفار المسماة الرمم المتحدة ليأتى بكيان جديد حصرى لأمم الحضارة تحت شعار يا حضاريى العالم اتحدوا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1508221359460205

 

-

 

العرض الحالى: أميركا أكبر منتج للبترول والغاز فى العالم. ..العرض القادم: شوف أنت. ..مدخل سكرتير الطاقة ريك بيرى يكشف عن مفاوضات لتصدير الغاز المسال للسعودية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2199304993685168

 

حد يا ولاد كان قال قبل كده مين ها يبقى أكبر منتج وأكبر مصدر للبترول فى العالم؟ ..بالكومنتات: - طبعا! ..عصام يقول إن الاكتفاء الذاتى من الطاقة هو من الإرهاصات والشروط الضرورية للحرب العالمية القادمة. ..مدخل سجل قياسى جديد لصادرات البترول الأميركى فى سبتمبر 2017، هذا بالتوازى أيضا مع انخفاض ضخم فى وارداتها منه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2171630899785911

 

ديك البرابر فرتك بالفعل تحويشة آل سعود فى قرن كامل، ديك البرابر اكتشف أن كل البورصات قافلة وما فيش خصخصة لأرامكو، ناهيك عن اكتشافه أنها تساوى صفر أصلا، وزير الطاقة السعودى عمل كل صنوف اللواط الممكنة مع السوفييت ليكتشف فى خاتمة المطاف أن هو وحده إللى كان بيخفض الإنتاج، الملك سلمان نفسه سافر لفلاديمير منكوح ليكتشف أن تخصص حفيد راسبوتين ده هو سرقة الكحل م العين ويفهمك كمان أنه كان بيعمل لك خدمة ولازم تدفع الفيزيتا. ..طب إيه الحل دلوقت؟ ..بدل عصابة أوبك ما تعتذر عن جريمة 1973، وعن البرميل إللى وصل 150 دولار، وبدل ما تعترف أنها لم تكن من الأساس تستحق قرشا واحدا ثمنا لروث الأرض ده، البترول موش ريع والفلوس كلها كان لازم تروح لأصحاب القيمة المضافة مخترعى محركات الاحتراق ومحطات توليد الكهربا أو ورثتهم، مع تقبيل أيادى الاستعمار وأرجله لأنهم عملوا كده من غير إبادتنا إحنا السكان الأصليين؛ بدل كل ده ما فيش غير أنك تضرب كف بكف إزاى أميركا تتجرأ تبقى أكبر منتج وأكبر مصدر لكل من البترول الغاز، إزاى ييجى فى بالها أصلا تستخرج الحاجات دى من أرضها، بأى حق تشردنا وتجوعنا وتعرينا وتحفينا وترجعنا نركب الإبل ونمص الجلد والنوى؟ ..فعلا، حرااااام وزووووولم وما يصحش كدااااا! ..بالكومنتات: -هههههههههه، وفيه تناشد كمان، وأنا كنت فاكرها حاجة حصرى لعكشة النكشة. ..فؤاد صوما يسخر من اعترافهم من الأساس بوجود شىء اسمه البترول الصخرى، ثم بتهديدهم بتدابير استثنائية، وكمان طويلة ومتوسطة المجرى، وعصام يقول عن المدعو باركيندو عبيط ده ولا إيه، فيه حد فى الدنيا يقول لواحد اخفض إنتاجك، وكمان يقولها لأميركا، إللى كمان هى المنافس بتاعه. ..هذا المدخل تاريخى الهزلية وهزلى التاريخية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2174370492845285

 

زى ما قلت لك بالظبط يا بربور، ها تصحى بكرة الصبح موش ها تلقى ولا بورصة فاتحة علشان تبيع لها أرامكو أو إنبى. * بس اوعى تكون فاكر بنك الجزيرة ده صحى النهارده الصبح، ده أصلا له 3 سنين من غير نوم حفى يلف موش لاقى بورصة. ..مدخل انهيار سهم البنك السعودى بالنسبة القصوى 10 بالمائة لمجرد إعلانه أنه لا يزال يسعى لطرح أسهم حقوق أولوية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2173874399561561

 

حد يا ولاد كان قال قبل كده مين ها يبقى أكبر منتج وأكبر مصدر للبترول فى العالم؟ ..بالكومنتات: - طبعا! ..عصام يقول إن الاكتفاء الذاتى من الطاقة هو من الإرهاصات والشروط الضرورية للحرب العالمية القادمة. ..مدخل سجل قياسى جديد لصادرات البترول الأميركى فى سبتمبر 2017، هذا بالتوازى أيضا مع انخفاض ضخم فى وارداتها منه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2171630899785911

 

هع، لا ينطق عن الهوى! ..مدخل تقرير لبلوومبيرج يقول إن ديك البرابر تخلى عن وهم طرح أرامكو فى 2018 وأصبح المستهدف الجديد هو 2019، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2162921523990182

 

يا ابن المتهاكة، أنا مضطر أعترف لك أنى كنت ساذج وكمان غلطت فى حقك لما قلت أميركا قررت تبقى أكبر مصدر للغاز المسال فى العالم علشان تمسحك أنت وأمك المتهاكة من الوجود. ..الحقيقة هى ما كانتش بتفكر فيكم أساسا، إللى كانت بتفكر تمسحه من على وش الأرض هو فلاديمير منكوح. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2143209252628076

 

قلنا المتهاكة لما تقع تكتر سكاكينها، وإن أكبر سكين سيكون أسعار الغاز المسال التى ستلامس الصفر قريبا، وقد كان. ..خلال الشهر الأخير ييجى نص الدول الأعضاء فى منظمة الرمم المتحدة أعلن فجأة أنه سيصبح أكبر مصدر للغاز المسال فى العالم. فارس قالت كده، إحنا أصحاب أكبر احتياطى وعادى لما نبقى أكبر منتج وأكبر مصدر. أستراليا قالت أنا أصلا نمرة 2 بالفعل حاليا، وغازى هو الأرخص عالميا خاصة أنه الأقرب للمستهلكين الرئيسيين اليابان وغيرها، ومجرد أنى أقرص شوية على نفسى فى الاستخراج ها أتربع على قمة العالم. ثم ما لبث أن أعلن السوفييت أنه سيبدأ الاستخراج من القطب الشمالى وهو ما سيغرق الكوكب كله بالغاز. ورغم أنها من هجايص المتعووووودة المفلسة المتسولة فلاديمير منكوح، إلا أن السعودية لحقته وقالت إحنا ها نشارك بكل قوتنا وها نقلبها من هجايص لجد الجد. ثم سرعان ما تدخل الكنفوش وقال وأنا رحت فين خدونى معاكم القطب، بعد المتهاكة ما وقعت طلع فى دماغى أهه كده التحول من أكبر مستورد للغاز المسال لأكبر مصدر له. حتى مصر وإسرائيل تعهدتا بالوفاء بكل احتياجات أوروبا من الغاز المسال خلال فترة أقرب كثيرا من كل وعود آنفى الذكر بالتحول لأكبر مصدر فى العالم. لكن طبعا لو كل دول فنكوش فالوحيد الذى لا يمكن إلا أن تأخذه على محمل الجد هو أميركا. قالت سأصبح أكبر منتج للبترول فى العالم وفعلت، واليوم تقول سأصبح أكبر مصدر للغاز المسال فى العالم وسوف تفعل. ..مما قلناه برضه إن ما بين الخليج والدودة هو معركة عض أصابع وحرب استنزاف طويلة ستنتهى بانتصار أصحاب الجيوب الأعمق، وطبعا زى ما أنت عارف براميل الخرا جيوبهم مخرومة أصلا. على أنه لم نتصور أن معركة الغاز المسال ستتطور بهذه السرعة: المتهاكة تقول لزبائنها أنا انتهيت وإللى عاوز غاز مسال ييجى يبنى البنية التحتية بتاعته بنفسه. ..باى باى كمبورة! ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2122923417989993

 

بينما البربور شغال بمنتهى الهمة حشو شطة فى خروم اللهلوبة سحر نصر من تحت ومن فوق (المرة دى موش بس علشان قروض إنما لطرح 500 شركة حكومية فى البورصة تحت وهم أن هذه الأخيرة فاحشة الثراء وحان وقت تهليبها)، زائد شغال بمنتهى منتهى الهمة فى تجييش البرطمان للموافقة على بيع تيران وصنافير للسعودية بالتقسيط المريح جدا على 65 سنة وبدون مقدم؛ يكتشف الباستيلجية فجأة أنهم غروزا فى رمال السعودية للأبد، وأنهم لن يبيعوا هدومهم هناك ولا حتى بربع تمنها! ..بالكومنتات: - بالظبط! .. منتصر يقول إن الكل يحاول الهرب بأصول أمواله ولو بخسارة. - طوبى لأنقياء القلب، الرأسمالية المتوحشة. ..سلام يقول ده بيحصل له رغم أنه بنك باستيلى. ..مدخل فشل مفاوضات كريدى أجريكول لبيع حصته فى البنك السعودى الباستيلى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2089350841347251

 

نعمل إيه؟ سلعة وبارت! ..بالكومنتات: - ههههههههههههه! ..سامح موريس يقول نشنت يا "فالح"، أهه جت فى البترول قتلته، وأسامة سرايا ينقل نبوءة أنه لو نفذ ترامب خطته ببيع نصف الاحتياطى الستراتيجى سيصل ثمن البرميل لـ 3 دولارات، وعصام يقول إن البترول الصخرى عامل عمايله. ..مدخل الفشل المتتالى لعصابة أوبك -ورغم توحيدها القوى مع العصابة السوفييتية- فى الحفاظ على سعر البترول من خلال تخفيض الإنتاج، الفالح وزير السعودية يدعو للمزيد من التخفيض لمواجهة انفجارة الإنتاج الأميركى، وإن لم يشر للكساد العالمى والذى لعله السبب الأهم، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2078606819088320

 

رقيعة تانى! ..الكلام عن 20 دولار رجع تانى، قصة طويلة ولازم تشكرنى لأنى ها اختصرها لك جدا. ..كان يا ما كان من مليون سنة كان فيه وزير بترول سعودى هندس حاجة اسمها عصابة الأوبك، وبقى بيرفع الأسعار زى ما هو عاوز. من كام سنة لما ظهر البترول الصخرى بتاع الرأسمالية الأميركية الكخة المستغلة ونزلت الأسعار من 150 دولار لبتاع 25 دولار، خطته كانت كالآتى (أيوه هو نفسه بتاع المليون سنة ما اتغيرش): ها نغرق الكوكب بالبترول الرخيص، موش بس ها نفرمل البترول الصخرى إنما ها نمحى محدثى محدثى النعمة الأوساخ الأوسخ من وساخة الأوبك، الأشكال من نوعية فلاديمير منكوح (باعتبار العرب هم بتوع محدثى واحدة وأوساخ واحدة). الستراتيجية نجحت، وقف هبوط الأسعار، والكسبان الوحيد فى كل الشغلانة دى هو البلدين إللى بيستخرجوا البترول بـ 5 دولار: الكويت والسعودية، والباقى بقى بيستعد لقفل الدكانة، حتى أميركا نفسها قالت إيه المشكلة، علينا بإيه هم البترول الصخرى طالما ها ييجى لنا بترول ببلاش م العرب. ..لكن دوام الحال من المحال، والسما حدفت علينا المصيبة إللى خبط لزق ها تودى آل سعود لنهايتهم البائسة ولبؤسهم النهائى: ديك البرابر ولى الولى. ابن الوسخة قال أنا الديك وكلكم برابر، إزاى أبيع أبو 150 بـ 30، اتلفت حواليه لقى مدرسة الفهلوة والنصب الجبارة المدعوة ماخور الخمارات، ولقى قرينه بقية الخرية إللى اتقسمت معاه نصين بربور البرابير إستبن الإستبن، ومن هنا جت له فكرة لواط الشرق الكبير، ليه تدمر فلاديمير منكوح لما ممكن تعيشها مليطة معاه؟ ..المنكوح يصدق ما يلاقى، يقولوا له نتفق سوا ونخفض الإنتاج. هو يقول لهم أوى أوى، وتشتغل البروباجاندا بتاعته وبتاعة عيال زايد (بفرض أنهم عياله) وطبعا بتاعة ديك البرابر نفسه، وطبعا ترتفع الأسعار، وطبعا المنكوح ما يخفضش كوز واحد إنما يزود إنتاج قد ما يقدر، والسعودية تشيل حصتها وحصته الاتنين سوا. والنتيجة أن فى غضون أسابيع الأسعار تزيد كام دولار ع الإشاعة وتنزل قدهم مرتين لما كل شىء انكشفن وبان، قفزت أميركا لأكبر منتج للبترول فى العالم، بعد أن كانت قبل ما رحنا ننام إمبارح رقم 3 بعد السعودية والسوفييت. ورجعنا يا مؤمن نتكلم تانى عن 25 دولار وأقل كمان، وديك البرابر شوية يقول أنا الديك وعلى جثتى، وشوية يقلع عريان زى بعض أنواع الفراخ ويمشى يتسول فى الشوارع مين قال أرامكو بـ 20 تريلليون دولار، أنا ها أخصخصها بـ 20 بليون بس. ..بالكومنتات: - ههههههههههه. ..سلام يشكرنى لأنى سابق بسنوات ضوئية وصوما يقول عصابة أوبك تجهز المناديل. ..مدخل عودة أسعار البترول للتراجع الحاد -وكذا توقعات كثير من المتخصصين لمستقبلها القريب- ذلك بعد فشل اتفاك اللصوص معا على خفض الإنتاج بالتوازى مع عودة البترول الصخرى للزئير من جديد، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1997165500565786

 

السعودية بتقول لو ترامب عمل اكتفاء ذاتى من الطاقة، ها نقاطع المنتجات الأميركية. ..طبعا، هو مين محتاج أصلا للمنتجات الأميركية، وعندنا الكنفوشية والسوفييتية والأمازونية والمانديللاوية والعثمانلية ..إلخ ..إلخ؟ ..تسقط الكوكا كولا، عاش القاهر والظافر. هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1884234851858852

 

..أو بالعربى الفشيخ: خلصت ولع! ..بصراحة، لا أحد -ولا حتى إيفرى سكريين سخسيا- خطر بباله أن القذف المبكر لسائل التدمير بتاع ديك البرابر ولى الولى، سوف يكون بهذه السرعة أو بهذا العنفوان. ..بالكومنتات: - هههههههه. ..منتصر يقول الواد اتدمر يا عينى موش ملاحق على متعدد المداخل. ..قصة للناشيونال ريفيو بعنوان "حرب البترول انتهت وقد فزنا بها --الاكتساد السعودى برمته فى حالة انهيار تام"، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1851621798453491

 

---

 

على خط أنابيب كييستون:

 

جئتكم بالفحم --رواه البخارى! ..مدخل ترامب يوقع الأمر التنفيذى الخاص بانشاء خط كييستون، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1941388979476772

 

الوغد الأسود المسلم عاوز ضريبة 10 دولارات عن كل برميل بترول، مبلغ أكتر من سعره المحتمل هو نفسه عما قريب، وده طبعا علشان يوزعها على ألاضيشه بتوع الطاقة الوسخة. ..أنا شايف يا مستر ترامب، أنك تنسحب فورا من الأنتخا باض، وتطلع على الشعب تقول له الصياصة برمتها لا جدوى منها، وهيا جميعا لحمل السلاح حتى شنق آخر ديموقلاطى بأمعاء آخر كائن موش واسب، ولتكن البداية الزحف على واشينجتون والتصفية الجسدية لكل من فيها. #هنا_الفاشية. ..بالكومنتات: - هو ضد صناعة الطاقة التقليدية على طول الخط (لكن يحب ما يأتى منها من ضرائب). حاول قتلها بمليون طريقة وطريقة من الغرامة على بريتيش بتروليام حتى فيتو خط كييستون. لكن المفارقة أنه لأول مرة عاوز أسعار البترول ترتفع، وده لسبب جديد تماما، هو أن العملية نشفت خالص على بتوع الطاقة الوسخة بعد ما أصبحت هوة الأسعار بين الاثنين بهذه الضخامة. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1701845373431135

 

واو، واو، واو! ..تكلفة البترول الصخرى تهوى لأكثر من النصف فى مجرد عام. ..البترول ها يستقر قريبا جدا عند 30 دولارا للبرميل، وموش ها أقول لا عزاء للعرب الجرب. ليه؟ لأن الجاى أحلى: ماذا عن البترول التقليدى الأميركى، إللى إحنا ناسيينه خالص؟ ماذا بعد عودة التنقيب فى الخلجان، وبعد مثلا خط كييستون؟ موش جايز ساعتها نقول لا عزاء للبترول الصخرى؟ ..كمان موش ها أقول لك شفت نبوءات الذى لا ينطق عن الهوى؟ (لأنها فى الواقع ليست بالضبط نبوءتنا، نبوءتنا هى سعر البرميل صفر). السبب فى أنى موش ها أقول الحاجات دى أو دوكها أن العادى بتاعنا أننا لا نكف أبدا عن قول: المجد للتقنية! ..هذا المدخل عن تكلفة البترول الصخرى التى هوت لـ 30 دولارا بسرعة البرق، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1630674487214891

 

ما لحقناش نكمل الجملة، وإذا بخبطتين حتة واحدة فى الرأس النجس! ..بالكومنتات: - الوعد الباكمانى! ..هذا المدخل عن خط كييستون، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1517853251830349

 

الجامد جامد! ..جاك جيرارد رئيس معهد البترول الأميركى: الصخرى وتقنيات الغد لن يكبحها سعر ولن ينافسها أحد، البترول الأميركى سيغزق العالم، خط كييستون سيفرم فى طريقه الوغد الأسود المسلم، و -وهو الأهم- أباطرة البيزنس كانوا وسيظلون فوق الساسة جميعا! ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1517468978535443

 

هه هه، قال إيه؟ الطرطور الأسود المسلم ها يوافق على خط البترول الكندى. أساسا الموضوع موش بمزاج أس دين أمه، ولا مزاج شوية الصيع والدجالين بتوع البيئة إللى شغالين معاه فى بلطجة الأنتخا باض. إن خط كييستون حتمية اقتصادية، والأهم منها أن المؤسسة العسكرية ترى أن تحول الولايات المتحدة لمصدر لا لمستورد للبترول، هى قضية أمن قومى، ناهيك عن خصوصية كونها حاسمة تماما بالنسبة لبلد يجهز نفسه لتدشين حرب عالمية ثالثة. ..المدخل الأصلى من فبراير 2013 عن خط كييستون، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/497536833636329

 

هه هه، قال إيه؟ الطرطور الأسود المسلم ها يوافق على خط البترول الكندى. أساسا الموضوع موش بمزاج أس دين أمه، ولا مزاج شوية الصيع والدجالين بتوع البيئة إللى شغالين معاه فى بلطجة الأنتخا باض. إن خط كييستون حتمية اقتصادية، والأهم منها أن المؤسسة العسكرية ترى أن تحول الولايات المتحدة لمصدر لا لمستورد للبترول، هى قضية أمن قومى، ناهيك عن خصوصية كونها حاسمة تماما بالنسبة لبلد يجهز نفسه لتدشين حرب عالمية ثالثة. ..المدخل الأصلى من فبراير 2013 عن خط كييستون، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/497536833636329

 

---

 

على ديك البرابر ولى الولى الذى كنبيه دائم الاهتياج وهو العنين --أو: السعودية بتضيع وآل سعود واقفين يتفرجوا:

 

لف وارجع تانى، يا جزمة! ..من 20 سنة ظللت أتابع على نحو شبه يومى على صفحة الإبادة ماذا كان يحدث فى الحلمة، منوال تكرارى لا يتغير أبدا، حزن اللات يلتهم "قضمة" بقوة السلاح، "يذهل" الجميع، فيدعوهم إلى "طاولة الخوار". بداهة لا يحدث شىء ولا تمر شهور حتى ينسى الجميع الأمر، فإذا بهم يستيقظون فجأة على القضمة التالية ومعها الذهولة التالية وبعدها الخوارة التالية. ..قبل عام حاول سعد الحريرى كسر هذه الدائرة الجنهمية بإعلانه الاستسلام المطلق للضفدع البيروتى، قرر أن يصبح جزمة فى رجله، صادق واعترف رسميا بكل قضماته السابقة بما فيها سلاحه وجرائمه التى ارتكبها بهذا السلاح واعتبرها راحت لحالها، وبدأ كمان فى قبول كل شروطه المستقبلية زى تعيين ملالى قم لطرطور الجمهورية إللى على مزاجهم. كل ده من خلال أن يقوم بنفسه بدور المحلل بقبوله لمنصب رئيس الوزرا عديم القيمة مثله مثل كل المناصب. تمر الشهور ويقضم سلاح حزن اللات قضمات جديدة فى عربستان الغربية وفى اليمن وفى كل حتة، ويكتشف الحريرى الرخيص المترخص أنه ما لبسش غير السلطانية، وأن هبل "بامتياز" (بالتعبير الحلمى) أنك تتوهم أن الصياصة وتوقيع الأوراق ممكن تكون سلاح تحارب به السلاح. ..مين بقى يظهر فى المشهد فى اللحظة دى؟ مين غيره، إللى كنبيه دائم الاهتياج وهو العنين، ذلك المدعو كتكوت البرابر. فهمه أن السعودية ها تحارب وإسرائيل ها تحارب وأميركا ها تحارب والباستيل ها تحارب، بس ولع أنت الشرارة واستقيل. استقال وما فيش حاجة حصلت، ما فيش ولا حد حارب ورجع الجزمة جزمة أوطى وأوطى فى رجل نصر اللات. ..هل نقدر نقول الحريرى لم يفعل جديدا بكل هذه اللفة؟ بالتأكيد لا، هناك جديد، وجديد واضح جدا، حزن اللات لم يعد هو الذى يحتاج لمص الغضب الوقتى على قضماته بطلب طاولة الخوار، بل الآخرون هم باتوا يستجدون منه طاولة الخوار! ..ما فيش حاجة ها تحصل سوى قضمات أخرى وأخرى. لا حزن المستقبل ها يعمل ميليشيا ويحارب لأن الجزم لا تحارب، لا المسيحيين ها يعملوا ميليشيات ويحاربوا لأنهم نسيوا معنى كلمة حرب، لا كتكوت البرابر ها يحارب لأنه أصلا لغاية دلوقت ما بصش ع القاموس علشان يعرف معنى كلمة حرب، لا نيتانياهو ها يحارب لأنه قانع بالفتات، لا الطرطور الـ 45 ها يحارب لأن أميركا قتلتها الديموقلاطية ولم يتبق لها سوى تشييع الجيفة، ولا طبعا مكرونة شياط ها يحارب لأنه مكرونة شياط. ..جايز ده يحصل فقط لو اتغير واحد أو أكتر من الأسماء دى، وجاء من لديه العزم على دحر السلاح بالسلاح، قول مثلا يظهر فى المشهد واحد اسمه نفتالى بينيت. ..بالكومنتات: - تفكير كويس، بس فاته أن الإمبراطورية الفارسية تقدم نفسها الآن بقميص إسلامى بشع للغاية هو النقيض لما يمكن حتى تلمسه من خصائص صوفية عامة للتاريخ الفارسى، فى المقابل آل سعود هم قرن كامل من الصداقة البيضاء مع الحضارة الغربية، إن لم أقل أيضا هم قرن كامل من محاربة الإسلام (ولو هناك وقفة للأولى فبسبب المزايدات القومجية المحيطة فى 1973، ولو هناك وقفة للثانية فبسبب سعرة الخومينى 1979 نفسها). أما كتكوت البرابر فقصة أخرى، هو النقيض للمنهجين، وسبق لى -وضد توقعات الإسرائيليين أنفسهم- سبق توقع أنه بانهيار هلاوسه الاكتسادية سوف يستجدى الشعبية بغلق المضايق وإعلان الحرب على إسرائيل. ..نور يميل للتعاطف مع مشروع الفارسى فى الحلمة ضد المشروع السعودى، باعتبار الأفضلية التاريخية للأول. ..مدخل تراجع سعد الحريرى المهين عن الاستقالة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2192291687719832

 

تفتح الكنوات الإخوانجية تطسك فى وشك حرب شعواء ضد السعودية لا تهدأ ولا تتوقف، وإزاى وإزاى هى ضد فارس المسلمة كده، وإزاى وإزاى تقتل اليمنيين الغلابة، وإزاى وإزاى تخطف رئيس وزرا علشان تولع الحلمة، وإزاى وإزاى وإزاى. تقول آه، بس عادى تاريخهم طويل فى الحج لقم وفى مسح الجوخ لطهران وفى تنظيم المظاهرات سجودا للضفدع البيروتى، وهم مع أية زمارة بتزعق أنا المقاومة والممانعة والملاوعة والمقاولة، وبكرة ها أدخل تل أبيب. ..تبص ع البربور تلقاه برضه ضد السعودية ومع نصر اللات ومع الملالى، تقول عادى، شرحه، هو أساسا إيه غير مومس تستجدى الرضا من زبون علشان تصرف عليه فلوس الشعب المصرى وعرق أجياله القادمة. ..تروح للعلمانجية اليساريين أو القومجيين، تلقى اللعنات تكال على الوهابية بلا حساب أو مكيال، بينما المفروض أن كتكوت البرابر علمانى زيهم بيمسح بالإسلام رمل كل جزيرة البعر، يسارى زيهم بيصادر أموال الأثرياء، قومجى زيهم باعتباره دلدول ونسناس بيقلد عصابة زايد الخير، هذه التى سبقت الجميع لتضع يدها على ميراث عبمعصور محفور الأحفور يوم كان يشمئز الجميع من جيفته النتنة هذه، وسارعوا من ساعتها وأطلقوا على أنفسهم مسمى القومجيون الجدد. ..المحزن بقى أن تجد العلمانيين اليمينيين -منهم مثلا من يسمون بالفلول أو مثلهم المسيحيون- برضه شمتانين ومشغلين طبلة الوهابية (وموش الجسر البرى مثلا؟!)، ده رغم أنك كعلمانى -أو بالمثل كمسيحى- لا أساس لديك لمعاداة آل سعود وهم أشجع من حارب الإسلام على وجه الأرض فى ربع القرن الأخير إن لم يكن منذ ولادتهم أو ولايتهم الأولى، وكيمينى كل ما قد تملكه اعتراضا على خطط كتكوت البرابر أنه كنبيه دائم الاهتياج وهو العنين، بينما التطور فى الطبيعة يقع ببطء شديد، وأى كائن بحاول يعمل ذكى عليها ها تنقلب الأمور على رأس أمه نيرانا عكسية هائلة الدمار. ..كل الفئات الأولى أوساخ أو مخنثين لكن متسقين مع ذواتهم، بما فى هذا مع تاريخهم فى تبديل الولاءات أو التسول المستدام، أما لهذه المذكورة الفئة الأخيرة أقول أنتم الوحيدون المتناقضون. ..ماشى، السعودية بنت 60 جزمة قديمة، أنتم مالكم ومالها، أو هى مالها ومالكم، المفروض تكونوا راميينها من دماغكم أصلا، أنكم تكونوا باصين -وباصين فقط- لواجبكم المنزلى، عملتم إيه -أو مثلا مبارك أو تواضروس- عملتم إيه ضد الإسلام مقارنة بملوك السعودية. ..بدلا من لعن الوهابية -التى لا تعنينا من الأصل إلا لو أعلنتم أنكم مجرد أيديولوجيين يساريين علمانيين من بتوع القهاوى عالمكم برمته مجرد معركة أفكار وطواحين هوا- بدلا منها اخرجوا للشوارع اغلقوا الأزعر الشرير واحرقوا كل مقاره. ..بدلا من التطبيل لتجنب التصدى العسكرى لمشروع الإمبراطورية الفارسية أو الوقوف ضد الشيوعية العالمية أو كل طوب الأرض الذى وأيا من كان هو أشد خبثا وشرا من الوهابية ومن كل أتباع إسلام أهل السبة والمجاعة هدبة الثوب معدومى الكرامات، بدلا منها على الأقل نشوفكم وقد وجهتم سلاحكم للعدو الواضح والداهم، القريب والمباشر، نشوفكم قتلتم المشاخخ أو صفيتم الأقلية العربية الدخيلة من على أرض مصر. ..بالكومنتات: - هه هه، شر البلية ما يضحك. جابر يتذكر يوم وصف مبارك نصر اللات بالغبى والحمار، فلم يرد سوى بتهديداته الجوفاء المعتادة المضحكة. - جميل جدا تحليلك التاريخى يا أستاذنا، وإن كان الهجوم على الزايدة الدودية طبيعى لأنها مخربة فعلا، والمستغرب هو الهجوم على السعودية ولزق كل تهم صنعاء وبيروت وكوكب الأرض بها، وهى لم تبدأ أى شىء إنما فقط ردود أفعال، وتقريبا كمان موش أفعال وفقط أقوال. كمان أنا ملاحظ فى حدود متابعتى أن الكل بيقدس ابن المتعة بتاع بيروت بالظبط زى العمم الفارسية الكبيرة. ..سرد ضافى من الصديق غنيم لتاريخ الفرس وضعفهم وجبنهم منذ قورش والشيرازى، أما عن المواقف المخنثة والمراوغة من كل هؤلاء فكتب يقول: حاجة تجنن وإلهى يا أستاذنا وتحية لمعاليك على هذا البوست الجامع الرائع. - فعلا، المصريين أحبوا الفاطميين وكرهوا العرب والأسباب طويلة، وصحيح الخومينى جه ليعكس كل النزعة الصوفية العامة التى تصبغ الكثير من مراحل التاريخ الفارسى وإللى بتوصل لأفضل وضع لها تحت حكم زى أسرة الشاه، وإن يصعب أن تكتب لها الاستدامة مثلها مثل حالة الأتاتوركية. ..تعليقا على نقاش مطول بين الصديقين عصام وغنيم. - محددة إقامته إزاى وهو مع الملك ع الهوا؟ افتح العربية وها تلقى كل الأسماء دى لحم ودم عليها. السؤال موش هنا، لو عاوز تدين السعودية فعلا أسأل هل كانت ورا صفقة شغل منصبى الرئيس ورئيس الوزرا، أم كانت دناوة وغباوة من الحريرى وحده؟ ..طيب ممتاز، هو يعنى كان بينبطح لحزن اللات بأوامر سعودية؟ ما أعرفش، جايز العكس هو الأرجح، هو إللى أقنع السعودية بالصفقة، لكن فى كل الأحوال إذا كانت الاستقالة هى "العودة للبنانيته" يبقى بيخون لو رد على دمية نصر اللات المدعو عون. ..أيوه دمية، حزن اللات رفض كل ترشيحات الرئيس ومرشحه الوحيد كل الوقت هو عون، حاجة معروفة جدا وفضلوا سنين يقولوها. ..آه ها، إذن الحلمة شايفة السعودية كخة والملالى فسيل وتنى؟! ..بالنسبة للبرطمان، سعادتك نسيت التلت المعطل. ..يا أستاذنا، العملية واضحة وما فيهاش أسرار، الحريرى أخذته العزة بالغباء فتوهم أنه يستطيع احتضان الأفعى، ولما اكتشف أنه كان أهطل وأن البندقية تدهس كل الدزاطير والكوانين والمناصب، وأن منصبه ده لا فائدة من ورائه إلا أن يقتل بسببه، لم يجد مكانا ليعلن منه "العودة للبنانيته" إلا الرياض. ..بالنسبة لجعجع، هو أكتر واحد كان ضد عون، وعموما ضد مزيد من التنازلات لحزن اللات، لكن لما انبطح الحريرى دون سابق إنذار وقبل بعون وقبل بالوزارة، ولأنهم رفاق موش عارف كام آذار، احترم الرفقة وحفظ ماء وجه رفيقه موش أكتر. لو ده كلام قديم والألزهايمر مؤثر علينا، فيه دليل تانى جديد، أنه كان أول واحد طلع يؤيد قرار الحريرى الأخير، وتلاه بتاع قوات الأمن السابق ريفى أو موش فاكر اسمه إيه. دول أشد اتنين صمدوا للنهاية فى وجه الاحتلال الفارسى. ..لو كراهية السعودية سببها الإسلام، ودع جانبا أنها فعليا البلد رقم 1 عالميا فى محاربته لمدة ربع قرن على الأقل إن لم يكن كل العمر، فإنى أرى دائما الإسلام أتفه من أن نكرهه، أقصاها نحتقره، ده بالذات إذا كان تمن كده التسامح مع الخشبة التى فى العين، مع الحيات الحقيقية إللى عضتها والقبر -الشيوعية والفارسية- المشاريع الأقوى والأخطر والأذكى والأخبث مقارنة بمن لا حيلة لهم وما شفناش لهم أية كرامة، أهل السبة والمجاعة، وإحنا -مبارك والبربور بتوعنا- هم إللى عاملين لهم أهمية برعبهم الزائد منهم بدلا من سحقهم بدم بارد مرة واحدة وللأبد. ..ههههههههههه، أنت لسه فاكر الجيش أيام عون، أو حتى * أيام ما كان فى باريس وأعلى صوت ضد جرذان دمشق، وأول ما نزل مطار بيروت سجد وقال قبلتى دمشق. ..جبت قبلتى دمشق منين؟ دى أيام عشناها لحظة بلحظة وشخصيا تابعتها لحظة بلحظة على الموقع. يا رجل؟ ده من النقيض للنقيض أصبح أقوى حليف مسيحى لدمشق فى غمضة عين. ..لو على الخلاص، بفرض أن فيه خلاص أصلا، فها يكون يوما ما -موش شرط قريبا- على يد إسرائيل. المشكلة الحقيقية حاليا، بما فى هذا ترامب إللى بيجعجع قد كده ضد إيران، وربما بما فيه إسرائيل أيضا، أن ما فيش حد ها يعمل حاجة، لا ضد كوريا ولا ضد الملالى ولا ضد الشيوعية الكبرى بكين وموسكو، ولا ها يعمل مع الأكراد ولا مع كتالونيا ولا مع الفريق حجازى. الكل يبنى أسوارا وانتهينا على كده، الحاجة الوحيدة المهمة أن البربور بتاعنا -أو حد تانى أقل منه هطلا ويخلصنا منه- أنه يفهم دى. ..نقاش مع رؤية الصديق فؤاد صوما لخريطة صراعات الحلمة بسبب ما وصف باختطاف السعودية لرفيق الحريرى. - أين حدوده مع الحلمة أصلا حتى يعلن الحرب عليها؟ أو أين الذى سيحارب حزن اللات من الداخل، لو السلاح موجود فالتدريب بعيد جدا عن مستوى مواجهة كهذه؟ التفسير الوحيد أن كتكوت البرابر وصل به جنون العظمة وبقى مضحكة العالم رسمى، لتصوره أن بغمزة رمش منه ستهرول إسرائيل لشن الحروب علشان خاطر عيونه أو كى تحصل على رضاه عنها. ..أحا يا حشرة! ..النقاش يتجدد مع طرح سؤال ما هى بالضبط خطة كتكوت البرابر تجاه الحلمة بمناسبة جعجعاته التصعيدية فائقة الصخب والتى وردت بها كلمة حرب أكثر من مرة. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2187170141565320

 

بندر الذى فى الأعالى --تعبير نحته الصديق أسامة سرايا. ..حاجة كده تفكرك يا كتكوت البرابر، أنت والصرصار ابن زايد (بفرض أنه ابنه)، أنكم مجرد هاموشة تذروها أقل نفخة من أصغر طائر. ..بالكومنتات: - لا ده ولا ده، لف واغطس تحت الأرض. ..أيوه فعلا القبر، القبر إللى حفره بإيده. ..صوما يسأل هل تلقى فدية أم لف ورجع تانى؟ - ما حدش يقدر على بندر. ..من اللحظة الأولى وكل تفكيرى هو بندرـ لو حبسه أو قتله يكسب وتنتهى السعودية، ولو ما قربش منه ينتهى هو وتكسب السعودية. ..أسامة سرايا يقول لا يظن أن الموضوع ها يعدى كده ولم الشمل مرة أخرى ها يكون صعب جدا، الأمر الذى علقنا عليه بصورة "القعدة الكاجوال خالص" بين الأمير بندر والرئيس جورج دبليو. بوش، ذلك من الذكريات المبكرة لموقع إيفرى سكريين. - تنمية بشرية دى يا مرسى؟ ..بالعكس، الأرجح الجعيرة صح فى حالة لو قالت هى متأكدة م الفيديو، لكن الصورة دى ممكن جدا تكون فوتوشوب. ثم دى موش الجعيرة، إنما الديلى ميل. ..ممكن ومقبول يكون مبتسم، لكن السلفيين إللى حواليه هم الفبركة، وهى سخرية مقصودة. ..مشاركتنا أحمد زيادة فى جدل حول صورة -اتضح بعد قليل أنها تمثيلية من برنامج كوميدى حلمى- للأمير الوليد مستلقيا على الأرضية فيما يفترض أنه مكان اعتقاله، ذلك مقارنة بفيديو الجريدة البريطانية. ..مدخل الإفراج عن الأمير الوليد وعدد آخر من الأمراء ورجال البيزنس المعتقلين، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2186784398270561

 

ماذا سيفعل ديك البرابر عندما تفسى هذياناته المنفوشة الكبرى:

- لما تكون ديك البرابر ومنفوخ وحوصلتك مالية الدنيا زعيق أنك ها تعمل مشروع لأستاذية العالم فشر كل مشاريع عصابة زايد الخير، ها تعمل جسر برى تغزو به مصر وأوروبا وأميركا، ها تملك كل الأرض ومن عليها، ولا حد ها يقف فى وشك، لا الفريق حجازى ولا غيره، ثم تكتشف فجأة أنك لا ديك ولا منفوخ ولا ضجيج، مجرد كتكوت مبلول مبحوح، مفلس وغرقان فى الديون لشوشتك؛ تعمل إيه؟ - أعمل إيه؟ بسيطة، أنزل بقرارات يوليو الاشتراكية. - أيوه، بس فلوس كل إللى صادرت ثرواتهم دول، موش ها تمشى مشروعاتك الفشيخة كام شهر، ها تعمل إيه ساعتها؟ - بسيطة برضه، ها أقفل مضايق تيران فى وجه الملاحة الإسرائيلية. ..بالكومنتات: - حلوة فكرة بيريسترويكا وجلاسنوست والسقوط المحدق للاتحاد السوفييتى، بس فيه نظرية تانية: مبارك 70 مريار! * على فكرة كل ثروة الوليد فى الداخل والخارج وكله أقل من 20 بليون، نزلت 10 بالمية النهارده، يعنى لما تلم الكل موش ها يجيبوا 30 بليون، يعنى -وبفرض وجود مشترين أصلا ناهيك أن تكون بأسعار اليوم- يعنى موش مكملة شهرين فى سفاهة المصروف العادى لموازنة كتكوت البرابر أى بعيدا عن جميع المشاريع اللوذعية. ..جابر ينبهنا للتشابه مع التطورات التى سبقت سقوط الاتحاد السوفييتى، وعبد الكريم يعلق أن مديونية الحكومة السعودية لشركات المقاولات تتجاوز 500 بليون ريال. - ههههههههههههه، الظاهر نظرية الـ 70 مريار موش بس ها تاكل الجو، إنما بتوسع كل شوية. ..هزاع يقول المريارات وجدوها فى شنطة الوليد ومعها سبايك البلاتين بتاعة جمال إللى دلدلها فى بحيرة السد فجرفتها الميا لتوشكى فخباها الوليد فى بطن الزير، وأنتونى يضيف ولكن كردان تحيا مصر لسه ف مكانه! - ههههههههههههه. ..برى يضع عنوانا للمدخل تعلم العبمعصورية بدون معلم! - لأ، ثوانى. ما يسمى الشرق الأوسط الأعظم أو الفوضى الخلاقة ..إلخ، لم يقصد بها مصر إطلاقا ولا فى أية لحظة، موش بس لأن لا أحد يصنفنا كشرق إلا الأقلية العربية إللى عندنا، إنما نرجع للنصوص الرسمية للمشروعات دى. المقصود حصريا بتلك الخطط جميعا من ليست لديهم علاقات سلام مع إسرائيل. ..أيوه، المقصود بها آسيا، بس المشكلة كانت فى غباوة مبارك إللى زى ما تكون على رأسه بطحة ومعتبرنا عرب بالعافية، واستسلم بلا قتال فى 25 يناير مع أول تهديد جاء من العصابة الديموقلاطية، إللى هى أصلا لا تساوى ضفر صباع رجل الست رايس الصغير. ..مجدى الشربينى يقول لو جمعنا قطع اللغز سيظهر لنا وجه كوندولييزا رايس، لكن ما يخيفه أنه سيظهر فوق خريطة الخليج وآسيا وكأن أفريقيا تم الفراغ منها. ..مدخل اعتقال الوليد بن طلال وعشرات من أكبر رجال البيزنس السعوديين خاصة كل من يمتلك منهم مؤسسات إعلامية، والتهمة ماذا غيرها؟ تلك المسجلة باسم مجيدة المجيدة: الفساد، أو كما لعلك تعلم لا يجعر بمحاربة الفساد إلا الفاسدين الحقيقيين، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2184839798465021

 

..س: مين يا ولاد إللى قال عصابة العيل زايد وعصابة الإخوان ما لهومش غير بعض والضفر ما يطلعش م اللحم؟ جـ 1: هو نفسه إللى قال إن كتكوت البرابر بعد ما يتضح له أن كل مشاريعه هزليات فنكوشية ويبتدى الجوع يضرب بطنه ها يقفل المضايق ويعلن الحرب على إسرائيل. جـ 2: هو نفسه إللى قال إن لو عينك غفلت عن البربور ثانية واحدة ها يجرى على بضيع الضبيع يركع قدامه ويقسم له ع السمع والطاعة. جـ 3: موش محتاجة حد يقولها، الفشل يعمل أكتر من كده مع أى حد، موش بس مع ثلاثى الأطفال العاهات العقلية الكيوت إللى ابتلينا بيهم دول. ..مدخل ابن زايد (بفرض أنه ابنه) يطير للرياض لاجتماع مشترك -له هو وديك البرابر- مع مشاخخ عصابة الإخوان اليمنييين، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2202998603315807

 

الخبر ده حاجة من اتنين، إما أنه أحسن خبر منذ كارثة يناير 2011، وإما أنه أسوأ خبر منذ اغتيال السادات. ..يتبع (أو لا يتبع). ..بالكومنتات: - قول يا حورس، بنحاول نعرف. ..عزت يسأل عن احتمال أن يصبح الطرطور المتنى المنطخب 2018؟ - بالظبط، يعنى ما فيش يتبع، الملف أغلق (أو على الأقل هذا ما يتوهمه الخيال المريض لهدبة الثوب الفاشل دلدول مجيدة إستبن الإستبن). ..عموما، مهما كان جبروت الفريق حجازى -أو بسبب هذا الجبروت تحديدا- فهو لن يقبل أن يصبح مجرد طرطور متنى منطخب عادى جدا ابن وسخة، أو بالأحرى لن يقبل القيام بأى دور فى هذا الزمن الردئ تحت الحضيضى الذى لن ينصلح إلا بحريق كبير. ..مزيد من القرارات الرعناء للبربور القزم بإقالة عدد من قيادات الداخلية ممن لهم صلة بأحداث الواحات، وجابر يسبق لهذا التفسير لها. - السر؟ ماذا غيره؟ الجسر البرى إللى ها يموت عليه الذليل الوضيع مريض التسول. ..وكل ده بفرض أن ها يكون فيه جسر برى أو أية حاجة من تهاويم ديك البرابر. أساسا، هو ما عندهوش فلوس يعمل أية حاجة. ولما بدأ يفهم ده قال يا خصخصة وده وهم لن يستمر طويلا. ومنذ الآن بدأ يقول فينك يا قطاع يا خصوصى، فاكر أنه لما يقول ها يدفع 500 بليون ها يجروا يحطوا هم 500 بليون ويكون هو ما حطش حاجة. ..ثم هل أساسا عمل مشروع مدينة البحر الأحمر الأولانية لما يعلن عن واحدة تانية. كلها مهرجانات إعلامية. مع ذلك تظل خسارة مصر فادحة بذهاب الفريق حجازى. ..بس ملحوظة، حجازى لا يقارن بالمدعو أبو غزالة. هذا الأخير هو الخائن عميل صدام خروف العيد والشيوعية العالمية، أما حجازى فهو الوطنى ومن أبعده هو الخائن. ..أيا ما كان سبب الإقالة -أو حفنة أسباب الإقالة- فلا مكان للأقوياء فى زمن الترخص والعهر والهوان. إنه عصر المال القذر والنصب وفنكشة كل شىء، عصر الاستسلام الشامل والخنوثة فادحة الآثار عالمية الاتساع، من كوريا لكتالونيا، من طبع الفلوس لدجل الطاقة الوسخة. ..فقط لا تراهنوا على أن سيظل لطرطور واشينجتون أو بربور القاهرة أو غيرهما، لهم الكلمة العليا طويلا فوق الأقوياء الأشداء. ..عصام يقول ثمة سر وراء الأمر على غرار الإطاحة بالمدعو أبو غزالة، وجابر يقول إن النموذج الأقرب هو السادات والشاذلى لكن بوضع معكوس للوطنية والخيانة حيث كان الفريق يريد غزوا بريا لليبيا لا مناص منه للقضاء على الإرهاب القادم منها لكن أميركا انحازت لخنوثة البربور، وعصام يؤمن من جديد بعبارة إيفرى سكريين الطبيعة دائما تصحح نفسها ولو بعد حين. ..مدخل إبعاد الفريق حجازى من رئاسة الأركان لوظيفة متنية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2181661585449509

 

أخيرا، قد تكون حرب اليمن قد وصلت لبداية النهاية. ..عصابة الإخوان بخبثها الفائق وتلاونها المفضوح المقيت هى العدو الحقيقى بل العدو الأول بمعنى العدو المباشر. ها هى حرباء السعرات قد أصبحت مصنفة سعوديا كالخطر الداهم والواضح، بعد كده سوف يهون أمر الحوثيين ووطى عبد اللات طالح (السعودية كانت سايباهم على أساس أن يصفوا لها تعز معقل الإخوانجية التى يحاصرونها، بينما اتخذت هى موقفا فى ظاهره الحياد أو حتى الإيحاء بأن العصابة حليفة لها فى الحرب). ..مدخل إعلان السعودية لزعماء ما يسمى التجمع اليمنى للإفساد كإرهابيين، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2181554128793588

 

بص يا ديك البرابر، إلا مصر، انساها خالص، طلعها من دماغك نهائيا، وحطها حلقة فى ودن أس أمك: كان عمر بن صهاك أشطر يا مشطور. ..وأنت يا ابن المرا الوسخة يا بربور يا أخون الخونة وأوطى طابور خامس فى تاريخ مصر، جسر إيه ده إللى يربط 3 قارات فى وقت الكل يبنى فيه أسوارا لا جسورا. الخطوة الوحيدة المتوقعة منك الآن هى قطع العلاقات -كل العلاقات- مع السعودية. هذه التى طالما احترمناها لم تعد أكثر من نسخة عيالى تربيع من مشروع عيال زايد (بفرض أنهم عياله)، مشروعهم العيالى لأستاذية العالم من خلال المال القذر وأحاييل النصب (وبرضه يا ديك البرابر حطها حلقة فى ودن أس أمك: كانت عصابة زايد الخير أشطر يا مشطور). ..مدخل الإعلان الفجائى عما يسمى مشروع نيوم، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2179780832304251

 

بيقول لك قررنا نخللى المؤتمر ده سنوى. ..رقيعة، آخر مرة سمعت فيها الجملة دى كانت فى مؤتمر للذباب من حوالى 3 سنين، ومن ساعتها ما  جاتش كلمة شرم الشيخ تانى فى الأخبار مطلقا. المصيبة الأنيل، أن إذا كان بربور البرابير عمل مؤتمر للذباب، فديك البرابر بيعمل مؤتمر لخرا الذباب، ولا أخص بالذكر مجرد الرفيقة الباستيلية بتاعة سندوك النكد الدولجى. ..ولاد الوسخة كبائر الجلسة الافتتاحية شايفين -وبلا استثناء لأيهم- أن طبع الفلوس إللى اشتغل بعشرات التريلليونات منذ الأزمة المالية العالمية هو ما "أنقذ" الاقتصاد العالمى، بل وصلوا لحد القول إن هذا هو الاكتساد كما يجب أن يكون، وإن شعبوية ترامب والبريكزيت وبقية الأشكال الضالة دى، ها تكون هى سبب معاناة البشر فى الفترة القادمة. ..آه، عليكم اللعنة جميعا يا جزم، قصدى يا خريات الذباب. ..كنت ها أنسى، الشىء المشترك التانى -والواضح جدا- بين المؤتمرين أن من قام بالتنظيم واختيار المتحدثين والمستثمرين وكله، هم أولاد زايد الخير (بفرض أنهم أولاده)، وهنا لا يمكن إنكار أنهم تفوقوا على أنفسهم. ..مدخل افتتاح ما يسمى مبادرة مستقبل الاستثمار بالرياض، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2179764385639229

 

زى ما قلت لك بالظبط يا بربور، ها تصحى بكرة الصبح موش ها تلقى ولا بورصة فاتحة علشان تبيع لها أرامكو أو إنبى. * بس اوعى تكون فاكر بنك الجزيرة ده صحى النهارده الصبح، ده أصلا له 3 سنين من غير نوم حفى يلف موش لاقى بورصة. ..مدخل انهيار سهم البنك السعودى بالنسبة القصوى 10 بالمائة لمجرد إعلانه أنه لا يزال يسعى لطرح أسهم حقوق أولوية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2173874399561561

 

هع، لا ينطق عن الهوى! ..مدخل تقرير لبلوومبيرج يقول إن ديك البرابر تخلى عن وهم طرح أرامكو فى 2018 وأصبح المستهدف الجديد هو 2019، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2162921523990182

 

أنا كل ما أشوف حد بيقول كلمة فطرة قلبى بيتفطر عليك يا دين الفطرة! ..مدخل الاحتفالات الماجنة بما يوصف بعيد السعودية الوطنى ذلك فى الشارع اسمه التحلية بالرياض، حيث تحدثت التقارير والفيديوهات عن ليس مجرد اختلاط برىء بين الجنسين إنما -ولأول مرة أيضا- عن كحول ورقص جماعى على موسيقى غربية صاخبة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2170359046579763

 

لكل نصاب نهاية (لكن عادة بعد أن يكون وجد مغفل أو حفنة مغفلين نصب عليهم). ..إزيك بجى يا ديك البرابر، يا إللى حوشه آل سعود فى 100 سنة بتفرتكه أنت فى كام شهر. ..بالكومنتات: - هل قرأت شىء من المكتوب هنا؟ هذا نموذج بيزنسى ليس فقط غير قابل للاستدامة، إنما أناركى استخرابى مدمر متعمد وفاهم بيعمل إيه كويس. ..بعد 3 أو 4 سنوات ستجد شركات التاكسى نفسها خارج المنافسة وخارج البيزنس، تفلس يعنى. بعد 3 أو 4 سنوات أخرى سيكتشف أصحاب السيارات أنهم خسروا سياراتهم لأنه قد حدث لها إهلاك لا تغطيه التعريفة المتدنية التى كانوا يحصلونها من الزبائن. ..انظر للصورة الكبيرة ساعتها، الكل خاسرون، كل الأطراف خاسرة، المجتمع ككل خاسر. ..الكاسب الوحيد هم مؤسسو أوبر، بلا أى رأسمال سوى خط إنترنيت وعقل سايكوباتى، حصلوا على مرتبات باهظة لعدة سنوات، ثم على بضعة بلايين من العيل الأهطل بتاع السعودية، ثم استقالوا وتركوا الشركة لمصيرها المظلم. ..إذا لم يكن هذا هو ما يسمى النصب، فما هو تعريف النصب لديك؟ ..مدخل لندن تلغى ترخيص المدعوة أوبر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2166251803657154

 

المرة دى موش مجرد أن النصب ما لهوش رجلين، إنما لما بينفضح أمره بيقلب بلطجة ولا إجرام الصحابة العصابة هجامة الإسلام الأوائل. ..قلنا قبل كده إن الخدعة التى بنيت عليها أوبر هى التكاليف الخفية، الآن لما اكتشف ضحاياها من أصحاب السيارات الخدعة قلبوها تقليب الزباين الركاب بالمطاوى أو ما هو أسوأ. ..صح، خلليك مجرم أحسن ما تكون ضحية. ..بالكومنتات: - هو إحنا بننفخ فى قربة مقطوعة؟ اقرأ المكتوب، إللى لغاية النهارده كان كله تنبؤات أن الفكرة اللميعة العبقرية دى موش ها تستمر، غير قابلة للاستدامة ونهايتها كوارث وكليا استنفذت هذه النصباية الغرض تماما من إنشائها بمجرد بيعها للأهطل ديك البرابر بتاع السعودية، والمقصود بالكوارث كوارث كتيرة العدد واسعة الطيف غويطة العمق، بمعنى موش ها تقف عند مجرد خساير الشركة نفسها وإفلاسها وإغلاقها. ..قصة النهارده بتقول الكوارث حصلت فعلا، وسواقين التاكسى العادى إللى بتسبوهم طول الوقت طلعوا خدمة 5 نجوم، على الأقل شغالين بالعداد موش بالمقاولة ضعف العداد قبل الركوب زى أوبر، وفين، فى قلب لندن ونيو يورك حسب الدراسة ما بتقول. ..رأى يقول إنه بيستخدم أوبر فعلا وشايفها زى الفل. - جزيل الشكر للمجهود الرائع. ..سامح موريس يشارك بحمولة ضخمة من الدراسات حول النصب الفنكوشى المدعو أوبر، كثير منها من الفاينانشيال تايمز. ..مدخل قصة التليجراف عن تحول أوبر لفوضى عارمة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2143224779293190

 

هه هه، ديك البرابر الأوبر أرامكو (ديك البرابر ولى الولى سابقا)، غير اسمه، خللاه نائب الملك. جاتها نيلة إللى عاوزة خلف، يا بهيمة إن هى إلا أسماء سميتموها، لكن تظل الخيابة والفشل هى العنوان الكبير، بل تتفاقم. * أوبر كلمة ألمانية معناها أوفر أو هايبر أو سوبر، وفى ظنى هايبر هى الأقرب، لكنه تسمى بها من خلال شركة السيارات بدون سيارات، الدجالة مرعبة الخسائر، وإللى بغباوة دين أمه راح اشتراها. ** لكن هذا لن يفوق أبدا المشروع الجديد المعلن تحت شعار علمنة السعودية، شواطئ للبكينى وربما للعراة أيضا، وبدون تأشيرات دخول، ومع ذلك -وعلى مسئوليتى- لن يأتيها أحد، فلوس واترمت فى الأرض. *** العلمانية الخشبية لا تنجح أبدا، هى أيديولوجيا، وهى نازلة بالباراشووت، والأيديولوجيات والباراشووتات موش بتاكل ولا ربع مللى مع الشعوب ومزاج الشعوب، ده بخلاف أن الإيمان مطلوب أصلا ومفيد لحياة عموم الناس، والكلام يطول. ..بالكومنتات: - هه هه، أنا رحت أبعد من كده، وللوهلة الأولى إللى جه فى بالى أن نائب الملك موش ها يتولى بعده، عكس ولى العهد. عموما، هو لحس أطياز لسعرة الباستيل، وموش ها يهمد قبل ما يفك المملكة ويجيب السعودية كلها الأرض. ..مدخل الإعلان عن المشروع السياحى المسمى البحر الأحمر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2141653072783694

 

السعودية تستيقظ للخطر الخماراتى بينما مصر تغوص فى بئر الهلاك ذاته وربما لحقبة طويلة:

كما قال الذى لا ينطق عن الهوى: ولا تحسبن السعود غافلا عما يعمل الخماراتيون، إنما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار! ..أو كما قال أيضا: #عميكة_يا_سعودية. ..أو كذلك: البربور اللوطى واخد مصر لهاوية لا قرار لها. * أيضا هناك فى أبياته هجاء ضمنى لديك البرابر الأوبر أرامكو، من خلال تحياته الحارة لمحمد بن نايف. ** أوه، نسيت ما يقوله المذكور أكثر من كل هذا: ها تروق وتولع! ..بالكومنتات: - أيوه، وجايز كمان سبب زعله تعاطفه من الزايدة الدودية إللى هى فعلا فعلا أقل خطرا أو شرا بكثير من الخمارات، لكنه يظل أول صوت بالمستوى ده -من آل سعود يعنى- يعلو ضد الخماراتيين، ولهذا ما بعده. ..موش كده، الدودة تمكنت من تكبيدنا خسارة تريلليون دولار بجريمة يناير، صحيح، لكن المشروع الإخوانجى لم يصل لأبعد من هذا، ليه؟ لأن فاتهم القضاء على الجيش على الطريقة الخومينية (قبل تنحى مبارك ومع نزول الحشود لأول مرة وقد كان لمطالب فئوية فى 9 فبراير 2011 ، كتبت تحت عنوان تجرع السم كيف أجهض الشعب -بقصد أو بمجرد عقله الباطن- ذلك السيناريو الخومينى كلى السواد)، فانتهى الأمر بعد نحو سنتين بالجيش يفتك بسهولة بتلك العصابة تنفيذا لإرادة الشعب أو إرادته هو أو أيا ما كان. ..عصابة زايد الخير بيشتغلوا مشروعهم لأستاذية العالم بطريقة مختلفة عن مشروع براميل الخرا الساذج. شغالين على جناحين المال القذر وتدمير الجيش، وكلاهما لنخر داخلى يؤدى لدمار أفدح بما لا يقاس من أى شىء آخر (إلا القصف النووى ربما). المال القذر ينتج اكتساد أجوف خرب معطوب للأبد يصعب جدا إصلاحه وأقله جدا أن ستقدر خسائره بالتريلليونات موش بتريلليون واحد، والجناح الثانى إفساد الجيش من الداخل وإضعافه لأبعد مدى أو على الأقل السيطرة على أشلائه. ..أنا حذرت من المخاطر الجسيمة لظهور عصابة زايد وشراذمها فى القاهرة بعد 3 يوليو 2013، سواء لمشاريعهم المافياوية كنهب البنوك والبورصات أو تبييض الأموال أو أساسا تحويل قانون الأسواق من التنافسية إلى الرشوة، وكلام أطلنا فيه كثيرا كثيرا كثيرا بعشرات الأمثلة لشركات محددة بالاسم (انظر الصفحة الثيمية)، أو لخططهم تجاه الجيش، وهى ليست مجرد ببيع منتجات فنكوشية أو التوسط فى شراء منتجات فنكوشية زى الرافال، إنما لأن هدفهم الأبعد هو شراء الولاءات. الآن بعد 4 سنوات أستطيع القول إن تغلغلهم وصل لمرحلة أن السيطرة التامة على جيش مصر لم تعد تحتاج لأكثر من ورقة صغيرة يصدر فيها دلدولهم الخائن المدعو البربور قرارا بعزل عدد من قادة الجيش لا يتجاوز أصابع اليد الواحدة، ولم يعد يحمى مصر منها سوى جبن هذا المذكور. ..بعبارة أخرى نحن بصدد مشهد للتاريخ يعيد نفسه: سعودية تحت قيادة الشجاع الملك عبد الله بالغة اليقظة لخطر الإسلام بينما مصر يقودها خول اسمه حسنى مبارك يترك الحبل ع الغارب لعصابة الإخوان وأشباهها، كذلك الآن السعودية تستيقظ للخطر الخماراتى بينما مصر تغوص لقاع ذات المستنقع. ..إليك الروابط القديمة المشار إليها، وعلى فكرة الصديقة آية سامى كنت قد سألت نفس سؤالك من قبل وأيضا هنا الرابط، وأشكرك لحفزى على التوسع فى الإجابة. ..سرحان يقول الخمارات ليسوا إسلامجية إنما مجرد بتوع بيزنس زائد أنهم حلفاء لمصر. ..مدخل ابن الملك فهد يسب محمد بن زايد (بفرض أنه ابنه) بأقذع الشتائم، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2137520529863615

 

كل العيال ملة واحدة، بربور البرابير، ديك البرابر، ابن المتهاكة، جميعهم شمامين كلة عايشين فى مية البصل، يتعاقدون على مشروعات وساعة التنفيذ يقولوا إحنا اتسرعنا نأجلها علشان ندرس تانى نجيب الفلوس منين، ولما يرجعوا ويوافقوا تكون الأسعار اتغيرت فيرفضون تعديلها، ثم فى الغالب يكتشفون أنها ليست العبقرية الفشيخة التى توهمونها فى البداية فيلغونها، وأخيرا أخيرا لو وافقوا واتنفذت فعلا ما يدفعوش الفلوس إياها دى إللى عليهم. ..ما غلطش إللى قال إللى يلعب مع العيال ما يخلاش م..! ..مدخل انسحاب شركة الانشاءات البريطانية العريقة كاريلليون من كل من مصر والسعودية والزايدة الدودية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2121100551505613

 

هل سيدخل هذا التصريح لعادل الجبير -التلميذ النجيب لسعود الفيصل- يدخل التاريخ كأول إعلان من #عميكة_يا_سعودية عن نفسها فى مواجهة خرافات وخراقات العيل التافه المدعو ديك البرابر الأوبر أرامكو؟ ..سؤال ستجيب عنه الأيام القادمة. ..بالكومنتات: - ربما تقصد مثلا تصريح فشار الجرذ سيرحل إن سلما وإن حربا. ..ده موش هجايص. ..أولا، لأن كل إللى بيقوله ها يحصل، إن غدا وإن فى العام التالى، أقله أنه كان يرى أميركا رايحة لفين فيما الجميع غارقون فى مية الوهم. ثانيا وهو الأهم، لأنه يعبر عن الموقف الصحيح. حين ترى فشار الجرذ الشيوعى فى حرب مع داعش المسلمة، لا يمكن أن تتعاطف مع الأشد شرا فيهما. ثالثا، ديك البرابر هجاص لأنه عامل زى اللبوة المومس بيلف على باريس وموسكو وبكين ومستعد يقدم لهم أية حاجة نظير المشاركة إعلاميا فى فناكيشه الاكتسادية أو الحربية. رابعا، أنا لم أر ولاء الجبير للحضارة وللغرب ولأميركا بالأخص التى اشتغل طويلا سفيرا لديها، قد تغير ولو للحظة واحدة، ورغم كل الوطأة والضغوط التى يمثلها البند ثالثا. ..ماشى، سيبك من أنك شايف السعودية مشاخخ وهابية وبس، رغم أن حكامها أحسن من حكامنا بكتير بدءا بحسنى مبارك. ..السؤال أى غرب هذا سيسمح لفشار بالحدود الشرقية، بحيث يركب الملالى الباص وقبل الغروب يدلدلوا رجليهم فى بحر بيروت؟ لا أميركا موافقة ولا غيرها، وسيبك من تصريحات زمن ترامب، كلها مراوغات لزوم ما يلزم إللى هو ملاعبة العرب والمسلمين وتقيتهم وتحالفاتهم البينية اللحظية المزفلطة كسمكة القرموط، والموقف الحقيقى لا يختبر إلا بالأفعال، إنما هناك إسرائيل والتى لو لزم الأمر ستحتل الحدود دى. ..الصديق صوما يقول الجبير ما يفرقش عن ديك البرابر. ..مدخل وزير الخارجية السعودى يعلن أن الشروط المطلوبة من الزائدة الدودية غير قابلة للتفاوض، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2105453813070287

 

جابوا لك ديك البرابر الأوبر أرامكو، ابشر بطول سلامة يا ابن المتهاكة! ..بالكومنتات: - أحلى صباح يا ديك البرابر، يفكرك بكم فشلك فى الحياة (ده بفرض أنك بتحس أصلا) طبعا أنت بجم، وما كنتش من قابضى الأسهم دول إللى عملوا "ثورة"، أكيد قلت إيه يعنى حفنة بلايين، طز! ..عن شخة منسر أوبر نتحدث. ..مدخل ديك البرابر لم يعد ولى الولى، إنما الولى أس 1 بس.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2097592767189725

 

ديك البرابر ولى الولى ليس سوى كتلة مقززة من أوهام اليقظة تسير على 4 أقدام وديل. * ابن الوسخة موش بيتكلم عن جسر، إنما عن احتلال كامل لسيناء وصولا لأقصى نقطة فيها إلى الشمال، هذه التى قام مؤخرا بتمويل مشاخخ الإرهاب فيها ببليون ونص دولار. ..أكاد أرى ميلاد مشروع خامس لأستاذية العالم قادما من غرب آسيا، بعد فارس وعثمان والدودة والخمارات، الفارق أنه سيبدأ بمحو إسرائيل من الوجود، فيما كانت هذه هى ما ينتهى إليه الباقون (الحد الأدنى خالص أنه بأس أمه بقى شايف السعودية بتطل على البحر المتوسط، والبركة طبعا فى الهوان البربورى إللى إحنا عايشينه). ..بجد لا أكاد أتخيل كيف أنجب آل سعود وغدا كهذا لا نظير له بمعنى الكلمة. ..بالكومنتات: - أنت عارف البربور كائن لزج بحكم التعريف، وبيصر بغباوته على فرض حاجات كارثية شايفها هو طب الفلاسفة. السؤال موش أن المجلس موافق أو موش موافق، السؤال ها يتحرك إمتى؟ ..إشهار الإفلاس موش مستنى موافقة حد. ..لأ، ده له نهاية. طبع الفلوس ده ورق بياخد مقابله فلوس حقيقية من البنوك، ودى خلصت بالذات مع المعدلات الجنونية للفوايد، لأن المطبوع هو الفرق فى قيم إصدارات الإذون من مرة لمرة -الفوائد يعنى- دى بتزود فلوس البنوك وبكده بعد شوية ها تتحول كلها لورق بلا قيمة، ويقع الانهيار. أما الدين الخارجى فما ينفعش معاه طبع فلوس، ولما كل ما يشوف سحر نصر يحشيها شطة من تحت ويفتكر أنه حل المشكلة، لكن ده له آخر برضه، وكله اقترب جدا. ..كل ما بتصرف ع البدو، موش بس يستمر الخطر. أساسا الصرف ده هو المصدر الأكبر للخطر. لما تمنحهم أراضى، موش ها يزرعوها وها يبيعوها، ولو موش ها تتباع يأجروها، أنت تلقى الطعام لصندوق الصراصير فلا تتوقع منهم إلا أن يسمنوا ويتوحشوا أكثر وتتفحش مطالبهم أكتر وأكتر، والإرهاب زيه زى أى ابتزاز عربى، زيه زى خطف الأطفال، خطف السيارات، المطالبة بأرض وبخدمات وبدعم. ..الصديق صوما يقول إن المجلس العسكرى موافق بالضرورة على ما يفعله البربور، وينوه بالتنمية الهائلة التى قام بها مبارك لسيناء ومع ذلك "بقى الخطر". ..مدخل حقير البرابر يقول إن الجسر البرى سيفتح الطريق للسعوديين للوصول "لشمال" سيناء، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2044726992476303

 

رقيعة تانى! ..الكلام عن 20 دولار رجع تانى، قصة طويلة ولازم تشكرنى لأنى ها اختصرها لك جدا. ..كان يا ما كان من مليون سنة كان فيه وزير بترول سعودى هندس حاجة اسمها عصابة الأوبك، وبقى بيرفع الأسعار زى ما هو عاوز. من كام سنة لما ظهر البترول الصخرى بتاع الرأسمالية الأميركية الكخة المستغلة ونزلت الأسعار من 150 دولار لبتاع 25 دولار، خطته كانت كالآتى (أيوه هو نفسه بتاع المليون سنة ما اتغيرش): ها نغرق الكوكب بالبترول الرخيص، موش بس ها نفرمل البترول الصخرى إنما ها نمحى محدثى محدثى النعمة الأوساخ الأوسخ من وساخة الأوبك، الأشكال من نوعية فلاديمير منكوح (باعتبار العرب هم بتوع محدثى واحدة وأوساخ واحدة). الستراتيجية نجحت، وقف هبوط الأسعار، والكسبان الوحيد فى كل الشغلانة دى هو البلدين إللى بيستخرجوا البترول بـ 5 دولار: الكويت والسعودية، والباقى بقى بيستعد لقفل الدكانة، حتى أميركا نفسها قالت إيه المشكلة، علينا بإيه هم البترول الصخرى طالما ها ييجى لنا بترول ببلاش م العرب. ..لكن دوام الحال من المحال، والسما حدفت علينا المصيبة إللى خبط لزق ها تودى آل سعود لنهايتهم البائسة ولبؤسهم النهائى: ديك البرابر ولى الولى. ابن الوسخة قال أنا الديك وكلكم برابر، إزاى أبيع أبو 150 بـ 30، اتلفت حواليه لقى مدرسة الفهلوة والنصب الجبارة المدعوة ماخور الخمارات، ولقى قرينه بقية الخرية إللى اتقسمت معاه نصين بربور البرابير إستبن الإستبن، ومن هنا جت له فكرة لواط الشرق الكبير، ليه تدمر فلاديمير منكوح لما ممكن تعيشها مليطة معاه؟ ..المنكوح يصدق ما يلاقى، يقولوا له نتفق سوا ونخفض الإنتاج. هو يقول لهم أوى أوى، وتشتغل البروباجاندا بتاعته وبتاعة عيال زايد (بفرض أنهم عياله) وطبعا بتاعة ديك البرابر نفسه، وطبعا ترتفع الأسعار، وطبعا المنكوح ما يخفضش كوز واحد إنما يزود إنتاج قد ما يقدر، والسعودية تشيل حصتها وحصته الاتنين سوا. والنتيجة أن فى غضون أسابيع الأسعار تزيد كام دولار ع الإشاعة وتنزل قدهم مرتين لما كل شىء انكشفن وبان، قفزت أميركا لأكبر منتج للبترول فى العالم، بعد أن كانت قبل ما رحنا ننام إمبارح رقم 3 بعد السعودية والسوفييت. ورجعنا يا مؤمن نتكلم تانى عن 25 دولار وأقل كمان، وديك البرابر شوية يقول أنا الديك وعلى جثتى، وشوية يقلع عريان زى بعض أنواع الفراخ ويمشى يتسول فى الشوارع مين قال أرامكو بـ 20 تريلليون دولار، أنا ها أخصخصها بـ 20 بليون بس. ..بالكومنتات: - ههههههههههه. ..سلام يشكرنى لأنى سابق بسنوات ضوئية وصوما يقول عصابة أوبك تجهز المناديل. ..مدخل عودة أسعار البترول للتراجع الحاد -وكذا توقعات كثير من المتخصصين لمستقبلها القريب- ذلك بعد فشل اتفاك اللصوص معا على خفض الإنتاج بالتوازى مع عودة البترول الصخرى للزئير من جديد، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1997165500565786

 

رقيعة! ..ديك البرابر ولى الولى بيتباهى أنه ها يسند خصخصة أرامكو للشركة إللى نصحت ياهوو ما تبيعش نفسها لمايكروسوفت مقابل 45 بليونا، فيما وصف ساعتها بأكبر فرصة ضائعة فى تاريخ البيزنس (فى 2008 عرضت مايكروسوفت 31 دولارا للسهم، فإذا به يهوى لأقل من 10 دولارات بعد بضعة شهور من فشل الصفقة). ..أو عادى، موش رقيعة ولا حاجة، باعتبار أن أصلا موليس دى شركة شبه خماراتية من حيث الجوهر والقذارة والفنكشة وكل الأساليب والثآفة، وخماراتية بالكامل من حيث التخصص والصفقات، وباعتبار أن أصلا أصلا خصخصة أرامكو مجرد وهم، حتة بهلوانيات إعلامية رخيصة، فى البداية قالوا ها نلم 20 تريلليون دولار كاش وفورا، وآخر مستهدف كنت تابعته قبل ما أنسى الموضوع برمته، كان 10 بليون ها تتم فى المشمش والبائع والمشترى كان نفس الشخص: ديك البرابر. ..مرة أخرى: نهاية المال القذر باتت قريبة جدا! ..مدخل تكليف المدعوة موليس بإدارة اكتتاب أرامكو المزعوم، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1956884457927224

 

السعودية بتقول لو ترامب عمل اكتفاء ذاتى من الطاقة، ها نقاطع المنتجات الأميركية. ..طبعا، هو مين محتاج أصلا للمنتجات الأميركية، وعندنا الكنفوشية والسوفييتية والأمازونية والمانديللاوية والعثمانلية ..إلخ ..إلخ؟ ..تسقط الكوكا كولا، عاش القاهر والظافر. هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1884234851858852

 

..أو بالعربى الفشيخ: خلصت ولع! ..بصراحة، لا أحد -ولا حتى إيفرى سكريين سخسيا- خطر بباله أن القذف المبكر لسائل التدمير بتاع ديك البرابر ولى الولى، سوف يكون بهذه السرعة أو بهذا العنفوان. ..بالكومنتات: - هههههههه. ..منتصر يقول الواد اتدمر يا عينى موش ملاحق على متعدد المداخل. ..قصة للناشيونال ريفيو بعنوان "حرب البترول انتهت وقد فزنا بها --الاكتساد السعودى برمته فى حالة انهيار تام"، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1851621798453491

 

هه هه، رموا فى الزبالة الإسلام وإلهه مخترع الهجرة وسنينها -عمر بن العاهرة متعددة الأغراض صهاك- كله علشان القروش الفكة بتاعة المرتبات. ..بس ما نقدرش ننكر فيه تحسن، توفير أجور 11 يوم فى السنة أحسن برضه من 17 ميللى ثانية ونص. ..مدخل السعودية تتبنى رسميا تقويم الحقبة الشائعة CE، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1845709622378042

 

فعلا، صدق إللى قال ديك البرابر ولى الولى وبربور البرابير إستبن الإستبن، خرية واتقسمت نصين. النهارده، فى نفس اللحظة إللى التانى بيقول القروش الفكة إللى فى الشيكات والمرتبات ها تعمل مبلغ كبير وأنا عاوزها (ولما تيجى تحسبها -بفرض أن ها يطلع فعلا كانون يصادرها وها يكلف كام لغاية ما يصدر وكام لغاية ما يتنفذ- تكتشف أن حصيلتها السنوية -36 مليون جنيه- ما تغطيش الإنفاق الحكومى 17.5 دقيقة، بص التفاصيل بالأسفل)؛ فى نفس اللحظة ديك البرابر يعمل خصومات على المرتبات العالية لا تغطى حصيلتها السنوية (2000 دولار × 12 شهر × 30 وزير) سوى 17.5 ميللى ثانية من الإنفاق الحكومى عنده. ..ما فيش أى إحساس بالأرقام عند الشراميط دول، وكل همهم اللايكات ضد ما تقوله مثلا الكنوات الإخوانجية أو حشرات كوكب تويتر، إللى لو حسبتم كل إللى بترطنه عن مصروفات الجيش والشرطة والكداء الشاخخ والرئاسة بكل مفوسساتها، أو إجمالا كامل ما يسمى المصروفات السرية، ومن عندى اضربها فى 2 باعتبار -فرضا فرضا ولمجرد أنى موش عاوز أدخل فى الجدل ده- أن فيه قدها تانى فساد، ها يطلع الرقم 100 بليون جنيه، يعنى يا دوبك شهر من الموازنة التريلليونية بتاعة ابن دين الصرمة المرقوعة، إللى فى سنتين عمل ديون على مصر قد كل ديونها منذ مينا الأول. ..يا ولاد الوسخة منك له، لو عاوزين توفروا بجد، موش ملاليم فكة أضحوكة أو شغل مناظر ولايكات، اغلقوا فورا وتماما الفساد إللى بجد، البالوعة العظمى، الثقب الأسود العملاق: التعليم والصحة (كخطوة تمهيدية أولى)! ..تلعنكم الآلهة بعدد أنفاس الخلائق، الفساد الحقيقى هو الـ 2000 جنيه المرتب، موش الـ 50 قرش الفكة، الفساد الحقيقى هو التريلليون جنيه المهدرة موش الـ 40 أو 50 بليون تكلفة الدولة الأمنية، وإللى المفروض تبقى من الألف للياء هى كل الموازنة العامة للدولة وبس، وبها ستغلق كل الملفات الحكومية بحلوها ومرها وبما فيها طبعا علكة الفساد، ويتبقى فقط ملف واحد: المسئولية الفردية لكل شخص فى المجتمع. * لو الـ 6 مليون موظف ها يدفعوا 3 مليون فكة شهريا (البعض سيدفع صفرا والبعض 99 قرشا والمتوسط 50 أو لوشئت الدقة 49.5)، يعنى 100 ألف يوميا، اقسمها على 3 بليون المصروفات اليومية، أو اقسم 36 مليون سنويا على التريلليون وشوية، ها تطلع النسبة 1 : 30 ألف، يعنى لو بالزمن ها تبقى 17.5 دقيقة : سنة. ..بالكومنتات: - هه هه، لو هو فاكر أنه ها يستخدم العربان ضد سعرة ما حدش ها يعملها غير العربان، يبقى أهطل م الهطل، زى بالظبط لما باع الشعب علشان استرضاء الإعلامجية وصراصير مجيدة، والآن هم أول من ينهشون فى جيفته. ..جابر يقول إن البربور يعتقد أن الرشاوى التى يقدمها لبلطجية الأسمرات وخيط العنب وغيرها من بؤر حزام الصفيح، ستجعلهم يفتكون بأية سعرة قد تندلع ضده. - بغض النظر يا أستاذة عما يقوله صراصير كوكب تويتر أيتام عصابة الإخوان أو أيتام مجيدة، الكائن ده أهبل، ولا أقول بيستهبل لأنه خايب حتى فى الاستهبال. هو يوحى أن القروش ستحل عجز التريلليونات، تماما كما يعطى مرتبات بالآلاف لـ 6 مليون عاطل ثم يقول اتبرعوا بجنيه. موضوع الفكة كله على بعضه لن يزيد عن 3 مليون شهريا، 36 مليون سنويا، أى ما يعادل 17 دقيقة ونصف من إنفاقه السنوى كلى السفه والجنون. ..اليوم، قررت البنوك التبرع له بأضعاف أضعاف هذا المبلغ بس يخرس خالص ويحل عنها بعد ما أصلا شفط كل ما تملك من ودائع وسابها ع الحديدة، ذلك لسبب بسيط أن تكاليف تنفيذه هى أضعاف حصيلته. يتبقى بعد البنوك الثلاثة شركتان لا ثالث لهما حكوميتان ناجحتان، أفقرهما هما أيضا شفطهم وجابهم الأرض، الشرقية للدخان والمصرية للاتصالات، بعد أن كانتا دجاجا يبيض ذهبا. ..نجلاء الباز ساخطة على السخرية من موضوع الفكة قائلة إن التبرعات شىء معتبر ومحترم عالميا. ..المدخل الهزلى لديك البرابر يخفض مرتبات الوزراء والبربور يبحث عن قروش المرتبات الفكة، تاركين الموازنات التريلليونية كما هى أو ربما تستفحل، هنا.

===Link designated by Facebook.com as UNSAFE===

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1844255289190142

 

سعودية ديك البرابر ولى الولى تغوص فى الفقر والجوع والفاقة، بينما البربور لا يزال يخوض كل المعارك الكانونية الممكنة لتسليم تيران وصنافير لها، وهى التى لا تملك مليما أبيض واحدا -موش 160 بليون دولار- لتدفعه ثمنا لهما. ..بالكومنتات:- هه هه، كمان الصورة بألف كلمة. ..أحمد عصمت يصف مقال هذا المسئول السعودى السابق بالقاتلة، وما قصدته بالصورة تلك التى صاحبت المقال وهى لصحراء واسعة تقطعها قافلة من الإبل. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1840288049586866

 

أعداد الحكاك انهارت لأقل من النصف فى مجرد 4 أعوام، وديك البرابر ولى الولى لا يزال يسفح مئات بلايين الدولارات للاستثمار فيه. دع جانبا أن أصلا الناس يخرجون من دين اللات أفواجا، وفقط تدبر فى أمر الانهيار الشامل للاكتساد العالمى لا سيما اكتسادات الطفيليات العربية والمظلمة. ..السؤال المعتاد الوحيد إللى ما فيش غيره: متى يتحرك آل سعود لقتل ذلك الأخرق إللى كنسخة طبق الأصل من نبيه مهتاج دائما جنسيا وهو العنين؟ * نقاش هذا الأسبوع: مين قال الحك استثمار جيد؟ ده خسائره بمئات بلايين خيالية، ويا ما شرحها عبد الرحمن الراشد، وقال فضونا منه بقى. ..الحك ها يحل محل البترول؟ ..ده نظريا، لأن الأسرع من نضوب البترول هو كساد الاكتساد العالمى. ..بالكومنتات (بخلاف قصص أوهام اليقظة المتجددة دائما أبدا عن ازدهار الحك الذى لا يأتى أبدا): - هههههههه. ..جابر يقول كلمة عوايد يقصدون بها الإيرادات، ولأن بند المصروفات يبلغ عشرة أضعاف، يبقى كده هو مشروع 100 بالمية، لأن الحسنة بعشرة أمثالها. ..المدخل من سبتمبر 2016، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1834138716868466

 

الرمم المتحدة بتقول لك إن بقدرة قادر طرأ تأخير على خطتنا لنشر التعليم المجانى مدته 50 سنة، بدل 2030 ها نخلليها 2080. ..هع، بغض النظر أن بعد شوية منظمة الكفاءات المدفونة الأعظم ها تخلليها 3080، فإن كل ده مجرد حفظ ماء وجه باعتبار ما يقوله إيفرى سكريين إن التعليم ما لهوش لازمة أصلا، ناهيك عن أنه سيتم قريبا جدا تجريمه من بابه، ناهيك ناهيك هن أن فى 2080 ها يكون تم تجريم وجود الإنسان نفسه. * يخزيك يا شيطان، مجرد سؤال جه ع الهامش على بالى: هل ديك البرابر ولى الولى ها يصلح هو كمان 2030 ويخلليها 2080 أو 3080؟ ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1830298960585775

 

ديك البرابر ولى الولى عبارة عن أضحوكة تسير على أربعة أقدام، ويفتخر! ..بدأ اكتتاب أرامكو بـ 20 تريلليون دولار سيحصلها لحظيا فى 2015، وفضل ينزل بها لغاية ما وصلت لـ 10 بليون، وحدف الميعاد ليوم يطرح المشمش، وكمان ها يدفعها هو من نفسه لنفسه، ومع ذلك فشلت الفكرة وراح يشم فى طيز الكنفوش إللى قالوا له إحنا بننصب بس، ومبروم على مبروم ما يلفش، فما بالك وأنت موش برم خالص إنما مجرد أهطل مهيطل مهطول، وقلبوه بما فيه النصيب وشحنوه تانى لجزيرة البعر. ..نفس الشىء مع فتح البورصة للاستثمارات الأجنبية، قال ها يستقطب البنوك الاستثمارية العالمية الكبرى، فما حدش سأل فى خلقة أمه، فخفض الشروط، ولو حتى عملها تعريفة (التعريفة تلاتة مليم زى ما أنت عارف)، برضه ها يسيبوه قفاه يجمر عيش. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1829136837368654

 

جت الحزينة تفرح، عن ديك البرابر ولى الولى أتحدث! ..أنت كمان يا بربور، رغم أنك عبيط وأهبل أكتر منه، موش فاهم أية حاجة فى أية حاجة ومجرد أطرش بيور فى الزفة، إلا أن الإف بى آى ها تقبض عليك قريبا بتهمة اللواط مع الكنفوش. ..مدخل جديد عن تبييض مشاخخ منسر الحزن الشيوعى الكنفوشى لأموالهم عبر شراء عقارات فى مانهاتان وميامى وغيرهما من خلال شركات وهمية، وبه إحالة للمدخل الأصلى وكان يركز على تحقيقات فى عمليات شراء تمت بأموال نقدية سائلة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1827602600855411

 

بدأ غريبا وسيعود غريبا. ..مدخل السعودية تغلق مراكزها فى ألمانيا لنشر الإسلام ومشروعه الجهادى النكاحى العظيم، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1826096364339368

 

ما تقلقوش، حاليا ديك البرابر ولى الولى وبربور البرابير إستبن الإستبن فى مهمة مشتركة عاجلة لإنقاذ بنوك الكنفوش من الانهيار، بل كمان انتشال كل اكتسادها من الهاوية إللى ما بيبطلش الزفت الحاقد إيفرى سكريين كلام عنها! ..بالكومنتات: - ثقب أسود فى سطح الكوكب: الكنفوش! ..بيانات عن البنوك الكنفوشية. - كله كوم ووكالة التجسس إللى اسمها هواوى كوم. ..ديك البرابر فتح السعودية للشركة الإجرامية دونما قيد أو شرط. - ديك البرابر بعد ما حفى على حد يدرج عنده أرامكو ولو بخمسة تعريفة، رايح يشم فى طيز الفنكوش. ..ع الهامش: أكيد الفالح اسم على مسمى! - هه هه، بيقرأ إيفرى سكريين. ..قصة مكتوبة جيدا وإن كانت غير مؤكدة -ربما من فبركة الحوثيين- عن الوليد بن طلال ينتقد فيها ديك البرابر بقسوة. ..مدخل تقرير الإيكونوميست من أغسطس 2016 الذى يقول إن النظام البنكى الكنفوشى على وشك الانهيار، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1826255640990107

 

طبعا ديك البرابر ولى الولى -إللى هو خرية واتقسمت نصين مع البربور بتاعنا- مستعد يفتح طيزه لأى حد، بس الموضوع ده عكس ما يبدو عليه للوهلة الأولى، ولو عرف السبب لبطل العجب. ..اكتتاب أرامكو بدأ بالوهم الكبير 20 تريلليون دولار، وآخر حاجة وصلنا لها 10 بلايين ها يكون ديك البرابر هو البائع والمشترى فى نفس الوقت، ده من خلال صندوق سيادى سوف يؤسسه فى نيو يورك يقوم بالشراء فى الطرح العالمى المزمع. ..واضح أن حتى فكرة الطرح العالمى الصورى دى فشلت، والكل إدى له شلوت، فقال لك ها ننفذ العملية دى فى بورصة السعودية حيث الدفاتر دفاترنا يا عمدة. لكنى أحب أطمئنك -أنت والبربور إللى بيفكر يطرح بنوك وشركات بترول فى البورصة وكل هطل وجهل السنين إياه ده- أطمئنك وأكرر لك كلامى الأصلى خالص خالص: لا أجانب -ولا حتى سعوديين- ها يشتروا أرامكو دى، حتى لو عرضتها عليهم بريال واحد، والسبب بسيط جدا هو أن قيمتها الفعلية هى صفر. ..بالكومنتات: - البس يا بربور. ..الاكتتابات الجديدة فى الشرق الأوسط وشمال أفريقيا تكاد تلامس الصفر عددا وقيمة فى الربع الأخير. ..مدخل فتح الطروحات الأولية بالسعودية للأجانب لأول مرة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1819542741661397

 

كفانا مشروعات يا ابن الوسخة! ..هه هه، برضه موش أنت يا منيل، المرة دى بأكلم ديك البرابر ولى الولى. ..مدخل شراء الأهبل لحصة فى أوبر وشيكة إشهار الإفلاس، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1804698136479191

 

بيقول لك الفانتازيات الجنسية بتاعة ديك البرابر ولى الولى طموحة جدا، ولو تحقق 25 بالمية منها ها يبقى إنجاز. ..هه هه، طب أنا بأقول لو تحقق -75 بالمية منها (يعنى ينكمش الاقتصاد السعودى لربع حجمه الحالى وموش أكتر، زى للعشر مثلا)، ها يبقى هو ده الإنجاز العظيم، وبجد. ..بالكومنتات: - ههههههههههه، أنا موش بأنقد السعودية، أنا بأنقد ديك البرابر. أستصغر نفسى لو اعتبرت الإسلام عدوا، ومداخل أخرى هنا. ..صوما يقول الصفحة مهكرة، ثم يضيف نشكر الظروف لقدوم ديك البرابر ده لتحقيق ما نتمناه. - السعودية تعيش الوهم الكبير حاليا، كل ما وعدها به ديك البرابر ولى الولى ها يرسى على ما فيش، وطرح أرامكو إن تم -أكرر: إن تم- سيكون فضيحة بجلاجل عالمية الطراز. ..ديك البرابر يروج لأنه سيتفاوض مع اليابان ليبيعها جزءا من أرامكو. ..مدخل تقييم كريدى سويس للفانتازيات الجنسية لديك البرابر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1777817219167283

 

عادى يعنى، موش مشكلة ولا حاجة. ..أنا برضه فى 2020 ها أبقى أغنى من بيلل جيتس، ها أرفع الدخل غير البترولى عشرمية فى المية، ها أطلق 543 مليون مبادرة، ها أنتج غذاءنا وأنتج دواءنا وأنتج سلاحنا، ها أوظف عندى كل سكان الأرض، ها أدى كل واحد عربون محبة قصر وطيارة ويخت، والمعجزة الأهم من كل ده أنى ها أنقل شركتى من صاحبة أقل دين فى العالم (1.6 بالمائة من الإيرادات) إلى الشركة المقترضة لكل فلوس المجرة (إنجاز ده ولا موش إنجاز يا متعلمين يا بتوع المدارس؟ حد فيكم يعرف يستلف ولو ربع جنيه من بنك؟ ها يقولوا لك العب بعيد ياد، ابرم مشروعاتك وحطها فى طيزك، أصلا ما فيش حاجة بتكسب اليومين دول). ..واوعى يا مؤمن تكون فاكر 4 سنين مدة صغيرة، دول ييجوا كده 14 شهر و7 أسابيع وكام يوم. ..بالكومنتات: - هههههههه. ..شرقاوى يقول فشخت جبهته. ..مدخل تفاصيل المسخرة المسماة بالتحول الوطنى 2020، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1770071929941812

 

إللى حوشه آل سعود فى قرن بيبعزقه ولى الولى فى ثانية. ..بحكم خبرته الفذة فى تطبيقات الهواتف النابهة، وطبعا خبرته الأفذ باللايكات، رمى 3.5 بليون دولار فى الأرض لحساب بروباجاندا الفناكيش، التى لا تجرؤ على طرح نفسها فى البورصة، لكنها تجند سماسرة كل البورصات لبيع نفسها بالتجزئة 1 بالمائة للقطعة، كلما عثروا على مهيطل زى المدعو ديك البرابر (بل ده بالذات حالة خاصة، لقطة [بضم اللام]، كنز ستراتيجى، واشترى 5 بالمية). ..إنها أوبر ذات الخسائر البليونية والتى تتفاقم عاما بعد عام، وقد تبلغ مثل هذا المبلغ هذه السنة وحدها، بلايين تذهب للدعاية وغسيل الأمخاخ والمصروفات الكدائية والضرائب غير المتوقعة، وسط رفض حكومى ومهنى هائلين، ومشكلات عالمية متنوعة أهمها وأبسطها إطلاقا ظهور عشرات التناسخات المنافسة فى جميع البلاد تقريبا. ..أصلا، الموضوع ده أنا اتعلمته من السينما. كنا نعجب نسخر (ونغتاظ لأن الأفلام عبيطة)، من دينو دى لورينتيس ومناحم جولان، لأن 10 بالمائة من ميزانية الفيلم كانت تذهب للإنتاج و90 بالمائة للدعاية. دى نفس قصة أبل وأوبر بس بدل الملايين أصبحت الفنكشة بالبلايين. لكن زى ما قال بيتر دراكر الشركة التى تسعى للربح تنتهى للإفلاس. ..الموت الموت لجيل الشباب، المنصوب عليهم قبل النصابين. لأنه بدون الأوائل لن يوجد الثوانى. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1768374420111563

 

يا عيل يا أرعن، يا ديك البرابر ولى الولى، "بالإجماع" موش ها يخللوك محتاج 2030 أو حتى 2020 علشان تلحق تفلس السعودية. * ملحوظة: التعويض المطلوب فى القضية دى تريلليون دولار. ..بالكومنتات: - السعودية تقترض الآن بشراهة مجنونة، وتقانيا، الإفلاس هو العجز عن سداد الديون، وده ها ياخد مدة أطول من أن تسوء أحوالها بشدة، أو ممكن ما يحصلش خالص. أما سوء الأحوال فقد بدأ بالفعل، وسيتسارع على نحو درامى خلال سنتين أو تلاتة مع بدء نفاذ الاحتياطيات النقدية. ..ردا على سؤال لشرقاوى عن تقديرى لمتى سوف تفلس السعودية. ..مدخل السينيت يقر بالإجماع مشروع كانون يتيح لأهالى ضحايا 11 سبتمبر مقاضاة الدولة السعودية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1757639807851691

 

الفركشة سبيلا للفنكشة: بص العصفورة! ..أية عصفورة، أنت طيرت ألف عصفورة! ..واضح أن الهياج الجنسى فائق الوتيرة لديك البرابر ولى الولى، ناوى يسوى السعودية أرضا محروقة بأسرع مما كان يتوقع أحد. * إلا إذا تحرك آل سعود فى الوقت المناسب وصفوه جسديا، علما بأنه بخلاف القتل لا يجدى أى شىء مع جراثيم الفنكوش من هذا النوع، واسألنى أنا. ..بالكومنتات: - الاتنين على بعض عمرهم العقلى 3 دقايق. ..منتصر كتب: اتحاد ولى الولى مع إستبن الإستبن ويا كلبى لا تهوهو. ..المدخل كلى الكارثية عن الإطاحة بجميع الخبرات والكفاءات من كل أركان الدولة السعودية، وإحلال أقزام محلهم على مقاس ديك البرابر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1752875028328169

 

دش بارد على دماغ أس أم ديك البرابر ولى الولى: فوق شوية وانزل لأرض الواقع، أقله خالص أستاذية العالم إيه إللى أنت جاى تقول عليها، أو أنك مثلا ها تشيل أميركا وتقعد مكانها؟ * هذا الحديث من رئيس التصنيع، إحدى أكبر الشركات السعودية التى ضربت بقسوة السنة الماضية وكان يتوقع لها التصفية، لولا إجراءات صارمة من تقشف وإعادة هيكلة وطرد شغيلة وتخلص من وحدات تابعة ..إلخ، كان حديثا صاعقا بالفعل لدرجة أن البيضة الفاسدة للقسم الاقتصادى لقناة العربية زعيم الفنكشة بلا ضفاف، لم يستطع فى ختام المقابلة مداراة ذهوله من حجم "الصراحة" غير المتوقع للكلام. ** للدقة، فرخ الديك لا يستخدم التعبير الإخوانجى المعتاد أستاذية العالم (طبعا بصفته مبعوثا مجددا لغمة محمد)، إنما يستخدم أستاذية الكرة الأرضية، السعودية ستقود الكرة الأرضية، السعودية ستغير وجه الكرة الأرضية، السعودية أكبر اقتصاد فى الكرة الأرضية، بلا بلا بلا زى ما شفت قى حديثه مع تركى الدخيل. تقريبا -وإن بعض الظن إثم- الكرة الأرضية (المقصود الجلوب)، تعبير من أيام المدرسة الابتدائى إللى لسه عايش فى الجو بتاعها وعمره العقلى متوقف عندها. ..بالكومنتات: - هو موش تصنيع بمعنى تصنيع، دى شركة صناعات تحويلية، بتروكيميائيات، زى الحديد والأسمدة وكده، وفعلا ما تخلصت منه هو التصنيع بمعناه المألوف المتقدم المستعقد، الإنتاج الصناعى يعنى. هى فعلا لم تعد اسما على مسمى. ..مقابلة صارخة الصراحة لمطلق المريشد رئيس شركة التصنيع مع قناة العربية ، مدخل مايو 2016 هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1750097625272576

 

لا تكاد توجد صحيفة واحدة فى الغرب (وغير الغرب طبعا)، إلا وكتبت افتتاحية إعجاب وتمجيد وانبهار بعبقرية وإلهام ما يسمى برؤية 2030 لفنكشة الاقتصاد السعودى لصاحبها ديك البرابر ولى الولى (سأضع لك بعضها فى الكومنتات)، لكنى اخترت بالذات الكريستيان ساينس مونيتور، لأنها ذهبت خطوة أبعد، فكانت الوحيدة إللى أتت فى سياق افتتاحيتها على ذكر اسم ستيف جوبز، أكبر دجال على الإطلاق فى تاريخ الكوكب (عملية نصب بقيمة 2 تريلليون دولار، تريلليون وشوية مبيعات، وتريلليون إلا شوية من مساهمى البورصة، والتالى له مباشرة هو برنارد ميدوف مجرد 70 بليون دولار زهيدة، وإللى -أى المدعوة أبل- بالصدفة المحضة بدأت رحلة السقوط العظيم إمبارح تحديدا). ..إحنا يا مؤمن عاملين المدخل ده للتاريخ، علشان بس يوم ما يفشل ديك البرابر وفضيحته تبقى بجلاجل (بفرض أنها ما بقيتش فعلا)، تبقى تفتكرنا بالخير، وتقول إن كعبنا كان طول عمره أعلى من كل صحف الغرب (وغير الغرب طبعا). ..بالكومنتات: - عندك حق، وموش بس أرامكو، كل مشاريعه ها ترسى على ما فيش، لأن ما عندهوش أية فكرة عن أوضاع الاقتصاد العالمى، ناهيك عن مستقبلياته. ..الأمل الوحيد أن فى اللحظة المناسبة يتنبه مشايخ آل سعود للكارثة التى يقودهم هذا البرغوت إليها، ويكتفون ببرنامج للتقشف الصارم يقصر الإنفاق الحكومى على ما يأتى من البترول أيا ما كان سعره. ..أسامة سرايا يشارك بقصة عن مصاعب إدراج أرامكو فى أية بورصة عالمية، معلقا فى الخرابة عفاريت كتير. ..هذا المدخل المتحدى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1746986645583674

 

فنكشة الاقتصاد السعودى 2030! --أو: كيف بطريقة إعجازية أمكن لديك البرابر ولى الولى فى مجرد ثلاثة شهور الهبوط من وهم خصخصة 100 بالمائة من أرامكو خلال سنة 2016 تساوى 20 تريلليون دولار نقدا، إلى خصخصة واحد بالمائة فقط من قيمتها التى صارت بقدرة قادر تريلليونا واحدا، بل وسيكون من يدفع هذه البلايين العشرة هو نفسه مالك أرامكو، وكل ذلك فى سنة 2019 إن لم يصرف النظر عن كل شىء أصلا كما توقع إيفرى سكريين من اللحظة الأولى تماما للفكرة؟

رقيعة! ..طلع ينطق عن الهوى لما تنبأ أن اليوم ها يكون ممل، لكن يا مؤمن طلع لا ينطق عن الهوى نهائيا فى الحاجة الأهم: أرامكو -رسمى نظمى فهمى- تساوى صفرا فى سوق الخصخصة. ..ديك البرابر ولى الولى، بعد ما نزل من تقدير 20 تريلليون دولار ها يطرحها كلها، ثم رجع وقال ها يبيع 20 بالمية منها بس، ثم نزل بالتقدير لتريلليون واحد ها يبيع 5 بالمية، ثم قال لقد اتضح أن البورصة السعودية صغيرة وها نروح نيو يورك لندن وهونج كونج، وقال إن أكبر 3 بنوك استثمارية أميركية تتهافت على إدارة الطرح، ثم قال خفضناها لأقل من خمسة بالمية، يعنى لو 1 بالمية مثلا -وهو الرقم الذى نطق به اليوم- يبقى ها يجيب 10 بليون، ما تغطيش 3 أسابيع من عجز الموازنة بتاعته، بالذات وأنه رجع زى الصرمة المهتوكة عن خطط رفع الدعم، وكله ناهيك عن دفع بالخطة إلى 2019 بعد أن كانت ستتم فى 2016، وموت يا حمار جحا. ..الجديد ده النهارده، أنه جاوب على تحدى إيفرى سكريين إللى قال ما فيش مشترين أصلا، وذكر اسم المشترى، إنه نفسه الصندوق السيادى السعودى إللى بيبيع أرامكو. ها يعمل من فلوسه صندوق فى نيو يورك يشترى الأسهم المعروضة للبيع فى البورصة السعودية، يعنى كمان سحب كل الكلام عن أى طرح فى بورصات العالم، يعنى أبو البرابر بقى محمد العبار -فهمى رسمى نظمى- من دقنه وافتل له، مع فارق أنه موش لاقى دقن يضحك عليها، فقرر يضحك على دقنه هو نفسه. ..الأبعد -فى هذا اليوم "الممل"- هو أن تركى الدخيل سأله سؤال إيفرى سكريين بالحرف تقريبا: أنت -يا حتة عيل مهتاج جنسيا- تحول الاقتصاد السعودى المحافظ الرصين، إلى استثمارات عالية المخاطر، junk يعنى، قمامة بالعربى. ..فقط ما يحز فى نفسى -أو بالأحرى يضحكنى- أن ديك البرابر ولى الولى لسه عايش فى وهم الجسر البرى، وأن بربور البرابير إستبن الإستبن ها يعيش له، وأن جيش مصر موش ها يدى الشعب الضوء الأخضر قريبا جدا لتمزيقه وسحله فى الشوارع، كل حتة فى محافظة مختلفة. ..أسيبك مع بقية المقابلة لسه شغالة ع الهوا، وسأضع الفيديو الكامل لدى توافره، وآخر ملاحظة أنه كل ما يدخل فى ديماجوجية "حضارة" العروبة والإسلام، تركى الدخيل يسكه على قفاه بسؤال عن الواقع المر، واقع الجوع المحتوم القادم، والهرتلات الاقتصادية وأوهام اليقظة إللى هو عايش فيها. ..بالكومنتات: - هه هه، علقت عليها قبل كده وقلت ده عبد اللايكات زى شريك لواطه. ارجع هنا للمدخل المعنون ديك البرابر ولى الولى وبربور البرابير إستبن الإستبن، خرية واتقسمت نصين عيان جاى ينكح فى ميت! ..حين يتعلق الأمر بالاقتصاد، اللايكات لا تفيد! ..الأفدح موش حل هيئة الأمر بالمنكر والنهى عن المعروف، إنما قتل الملكية نفسها فى ترخص بلا قاع سينتهى بالبلاد إلى ديموقلاطية حضيضية، الأمر الذى بات واضحا جدا فى كلامه اليوم. ..شوف إزاى مشينا مع قصته. ..مبدئيا، لم نكن نعتبر السعودية عدوا على وجه الإطلاق وكنا نتمنى لآل سعود النجاح والفلاح فى مشروعهم الحداثى وفى إخلاصهم للغرب الأنجلو ساكسونى. ..دخل حرب اليمن وبعد 10 أيام وقفها، قلنا عيل وغلط والأيام ها تعلمه. ..بعد كده طرح مشروع تقشف، ها يلغى الدعم ويخصخص الخدمات الحكومية تعليم وصحة وغيرها، قلنا هايل. ..لكن فجأة وبلا سابق مقدمات مسكه سلك الكهربا إللى محشور بغرا فى طيز البربور بتاعنا، قلبها 180 درجة بدل التقشف بقت توسع، استثمار استثمار استثمار، هطل ما بعده هطل، ما فيش مشروع واحد أتى على ذكره ممكن يكسب، ناهيك عن أن تكون فيه للسعودية ميزة تنافسية حتى (أقصى شىء احتمال ينجح مشروع دور العرض السينمائى لو نجح فى تمريره، بالذات لو ها يكون فيه اختلاط بين الشبان والشابات، وحتى ده ها يكون على حساب منافذ ترفيه أخرى زى قنوات الأفلام مدفوعة الأجر الناجحة حاليا). عايش فى أوهام يقظة كبرى بأرباح لن تأتى أبدا. إذا كان أصحاب المشروعات ذات القيمة التنافسية فى العالم كله، بيبيعوها ويحطوا فلوسهم فى البنوك بفايدة سالبة، ها يروح الصعلوك ابن إمبارح ده فين بين الملوك أصحاب خبرات مئات السنين فى البيزنس؟ حتة عيل مراهق حافظ موش فاهم، بيقلد الفناكيش الكبرى بتاعة عيلة زايد أو البربور إستبن الإستبن. ..الطامة الكبرى، والتى من لحظتها صارت السعودية عدوا ما لم تتراجع فورا عن هذا (ثقتنا لا زالت قائمة بشيوخ آل سعود)، أتت عندما ظهر الوجه الصياصى لهذه الاستثمارات، لم تعد مجرد هطل مشروعاتى بربوراتى، إنما مشروع لأستاذية العالم على غرار ابن موزة وابن زايد وخريت الطارش أو طبعا فارس وعثمان، جسر برى لغزو أفريقيا، تعريب لسيناء تمكين البدو منها وطرد السيادة المصرية التى عليها ..إلخ. ..دراما يجدد السؤال عن جدوى محاربة ابن سلمان للإسلام. - طالما المشترى هو نفسه البائع، فالسعر لا يهم كثيرا. من هنا راح البنك السعودى الباستيلى يرفع تقييمه لأرامكو، فى الصباح كان 2 تريلليون، ثم أصبح 2.5، والآن تخطى الـ 3. واضح أن كل الباستيلجية ما يطلبوا رقم رشوة أكبر ديك البرابر بيوافق، وطز السهم تنزل قيمته لمليم فى البورصة بعد كده، ساعتها يبقى ندور على حتة بهلوانيات إعلامية جديدة. ..الباستيلى كابيتال ترفع التقييم مجددا بعد انتهاء المقابلة التليفزيونية. ..المدخل فائق فائق الهزلية عن إعلان ما يسمى برؤية السعودية 2030، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1745901512358854

 

ديك البرابر ولى الولى شغال بالتجربة والخطأ، وكل مرة بتطلع خطأ. ..زى ما دخل حرب اليمن وبعد 10 أيام لغاها لأنه اكتشف أنه قد فاته البحث فى القاموس عن معنى كلمة حرب، رفع الدعم عن المياه وبعد 10 أيام لغاها لأنه اكتشف أنه قد فاته البحث فى القاموس عن معنى كلمة رفع الدعم. أما بربور البرابير إستبن الإستبن فلسه حتى اللحظة فاهم أنه ها يقبض فلوس منه تمن بيع تيران وصنافير. ..بالكومنتات: - ههههههههههههه، أشكرك. ..سرحان يصف بـ hilarious الجزء الخالص بالعيل المهتاج جنسيا الذى لم يفتح القاموس لمعرفة معنى كلمة حرب. ..هذا المدخل عن إقالة وزير المياه والكهرباء السعودى بعد قيامه بتنفيذ تعليمات ديك البرابر برفع الدعم عن المياه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1745323649083307

 

ديك البرابر ولى الولى وبربور البرابير إستبن الإستبن، خرية واتقسمت نصين عيان جاى ينكح فى ميت!

فى ذروة الأورجازم الذى يعيشه فى الساعات الأخيرة ابن سلمان -الحاكم الفعلى للسعودية- الغر إللى شغال بالتجربة والخطأ ودايما بتيجى معاه خطأ، العيل المراهق المهتاج جنسيا 24 × 7، إللى دخل حرب اليمن وأعلن نهايتها بعد 10 أيام لاكتشافه أنها ستستغرق 10 أعوام والسبب أنه لم يكلف نفسه بقراءة تعريف كلمة حرب فى القاموس، وحاليا داير بسرعة الصاروخ يمارس لواط الصفقات من مصر إلى الأردن إلى عثمان نزولا قريبا إلى حضيض الأرض (بفرض أن هناك حضيضا بعد عثمان)؛ ها هى فيتش توجه له لطمة مهينة ما بعدها من لطمة (إلا لطمة إشهار الإفلاس رسميا). ..لطمة لعلها تفيقه من فانتازياته الجنسية أنه بالاستثمارات متدنية المعايير (بتعبيرات أخرى: بيزنسات المال القذر، الاكتساد الصياصى، الفنكوش، القذف المبكر للسائل النموى، وغيرها)، بها سوف ينقذ السعودية من الجوع، ذلك بعد تهاوى أسعار البترول، بعد نفاذ الاحتياطيات النقدية، بعد اتضاح أن أرامكو بجلال قدرها وبما لها فوق الأرض وتحتها لا تساوى سنتا واحدا فى سوق الخصخصة (رعشاته الجنسية بتحويل التاريخ الاقتصادى الرصين نسبيا للسعودية إلى مشروع أخرق لأستاذية العالم على الطريقة الدودية والخماراتية والعثمانلية والفارسية بدايته الهيمنة على مصر البربورية، تراجعت من الحصول على كامل قيمة أرامكو نقدا وفورا من ثمن تقديرى للشركة 20 تريلليون دولار إلى بيع 20 بالمائة، فـ 5 بالمائة، بل خفضها لنسبة أقل غير محددة لاحقا، هذه من قيمة سوقية جديدة لا تزال وهمية بدورها هى تريلليون واحد، وتوقيت بعيد غير محدد للطرح، وبل نتوقع إلغاء كل الفكرة قريبا)، ثم بعد -مؤخرا- دخوله فى سلسلة من صفقات الاستدانة المجنونة المحمومة بعشرات البلايين من سندات وصكوك وخلافه. ..حتى هذه لن تتم كما توقع أو بالتكلفة التى انتظر، ذلك بعد أن دمرت له هذه الوكالات تصنيفه الائتمانى. ..البس (يا بربور)! ..بالكومنتات: - ها يضحكوا على مين، على حد ها يثق فى التقييمات دى ويديهم قروض، أم بيضحكوا على أنفسهم؟ عموما، لهم شهور وربما سنين بيلوكوا الفكرة دى، لكن ما فيش حاجة اتنفذت. ..أفاقو الخليج يجددون الفكرة المضحكة لوكالة تصنيف ائتمانى خليجية. - هه هه، أيوه، ما هو الصغنن بتاعهم عبد اللايكات برضه. البربور وابن سلمان خرية واتقسمت نصين. ..خطوات سعودية تمهد للإلغاء التام لهيئة الأمر بالمنكر والنهى عن المعروف. - التجربة والخطأ (للأبد). ..ديك البرابر وتراجع مهين عن برنامجه لرفع الدعم عن المياه. ..هذا المدخل عن التخفيض الجديد للتصنيف الائتمانى السيادى الجديد للسعودية، ويا ريت مع إرجاع النظرة المستقبلية لمستقرة، إنما لتستمر سالبة أيضا بما يؤشر لتخفيض آخر قريبا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1739058326376506

 

..قبل كل هذا بثلاثة شهور:

كم تساوى أرامكو؟ ..الإجابة: صفر!

يخرب بيت دين أم البربور، ودين أم جهله وغباوته. ..قرأ إيفرى سكريين ولقانا بنقول إن فيه رمق فى البنوك وشركات معدودة أخرى زى المصرية للاتصالات والشرقية للدخان، فراح عمل إيه؟ قرر الاستيلاء على ما تبقى من فلوس بالبنوك ويبعزقها على ألاضيشه فيما عرف ببرنامج القروض مقابل اللايكات. بعد كده انهارت البورصة 20 بالمائة فى سويعات، وكمان اتضح أن مهما حصل البنوك موش ها تقرض الصراصير الصغيرة المسماة الشباب، واكتشف أنه كان عبيط وأهبل، فراح بيعمل إيه دلوقت بعد ما خربها؟ ها يبيعها فى البورصة (جايز فى فانتازياته الجنسية حلم بتتابع النجاح الساحق لخصخصة البنك الأهلى فى سهم كيوبيد، من غير ما ياخد باله أن ده كان يخص أيام جمال مبارك، يخص شخصا بقامة السماء وليس قزما أصغر من نملة). ..بورصة إيه يا مهيطل إستبن الإستبن؟ جميع الاكتتابات توقفت، بل ما أعلن عنه فعلا فى الشهور الأخيرة فشل وألغى فى كل بلاد العالم، بما فيها تحت أنفك هنا فى مصر نفسها، وحتى جنبك فى السعودية إللى قاعدة على كثبان فلوس سايلة (وبرضه كله تمت متابعته على الصفحة هنا). كل الدنيا بتبيع، والنصايح ما عادتش رغى السنين بتاع إيفرى سكريين، إنما باتت صريحة صارخة من مثلا بنك سكوتلاندا ومن الكل: بيع كل حاجة. الجميع بقوا عارفين أنهم داخلين على كساد جلوبى غويط لن يحل إلا بحروب محلية وعالمية. كل ده وأنت يا بربور مبربر رايح تقول لهم اشتروا؟ ..ثم -يا أغبى م الغباوة وأفشل م الفشل- أنا ما قلتش كده أصلا، أنا قلت بيع مصر ككل لشركة أميركية أو يابانية، زى ما حصل فى 1898 مع اللورد كاسيل بتاع البنك الأهلى، ودى حاجة بتتم بمفاوضات جادة وسرية وطويلة، موش تروح تدلل عليها فى البورصة وتطلع بفضيحة ما بعدها فضيحة. ..للمرة زيلليون وواحد يا خاين يا حقير: يلعن أس أمين دين أمك بعدد أنفاس الخلائق. * بالمناسبة بس، ما أعجبنى فى خصخصة أرامكو جرأة التفكير فى بيع السعودية ككل -ما فوق الأرض وما تحتها- لحد من الأنجلو ساكسون (هل تعرف ما هى الكلمات الثلاث التى تختصرها الحروف الست لكلمة أرامكو والقائمة كما هى حتى اليوم؟ إنها الشركة الأميركية العربية!). لكن بالنسبة للسعر -والذى تراوحت تقديراته من 2 إلى 20 تريلليون دولار، وفى كل الأحوال قال الجميع إنها ستكون أكبر شركة فى العالم- فأنا لم أخض فيه قط، أقله لأنى ببساطة أقدر -ومن قبل الزمان بزمان- أن ثمن ما تحت الأرض من بترول فى السعودية، هو صفر (مثلما بالضبط أن فرص نجاح الاكتتاب أيا ما كان حجمه ومكان طرحه هى صفر مطلق تربيع، وهذا يغنينا أصلا عن التفكير فيم سوف تستثمر السعودية الأموال، الأسئلة المعتادة من قبيل أين هى المزايا النسبية لأرض اللا مكان، أو هل تبدأ مثلا كأية دولة فقيرة باستجلاب الصناعات الملوثة للبيئة ..إلخ). ..بالكومنتات: - لايك للقصة، وألف لايك لتعليقك. ..عندك مشترى بـ 15 ألف قرش؟ ..هه هه، بمناسبة الحكم بحظر النقاب فى جائعة القاهرة، أسامة يقول عقبال الحكم بإغلاق الجائعة أو حتى تحويلها لمسمط يكون أفيد، وأحد قرائه يقول إن المتر من أرض جائعة القاهرة سيباع بـ 15 الف جنيه وسيحل الأزمة الاقتصادية. ..المدخل فائق الهزلية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1694299947519011

 

---

 

على الحرب على اليمن:

 

ديك البرابر ولى الولى شغال بالتجربة والخطأ، وكل مرة بتطلع خطأ. ..زى ما دخل حرب اليمن وبعد 10 أيام لغاها لأنه اكتشف أنه قد فاته البحث فى القاموس عن معنى كلمة حرب، رفع الدعم عن المياه وبعد 10 أيام لغاها لأنه اكتشف أنه قد فاته البحث فى القاموس عن معنى كلمة رفع الدعم. أما بربور البرابير إستبن الإستبن فلسه حتى اللحظة فاهم أنه ها يقبض فلوس منه تمن بيع تيران وصنافير. ..بالكومنتات: - ههههههههههههه، أشكرك. ..سرحان يصف بـ hilarious الجزء الخالص بالعيل المهتاج جنسيا الذى لم يفتح القاموس لمعرفة معنى كلمة حرب. ..هذا المدخل عن إقالة وزير المياه والكهرباء السعودى بعد قيامه بتنفيذ تعليمات ديك البرابر برفع الدعم عن المياه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1745323649083307

 

ديك البرابر ولى الولى بتاع الـ 2030، موش عارف يتلقى التلطيش والتهزيئ منين ولا منين. ..فى الأول، قال ها أعمل تحالف عسكرى ديوكى كبير كده ويملى العين، وصمم يجيب البنتاجون فيه، قال له إحنا عندنا أسلحة كتيرة وفلوس أكتر وناويين ننكح السوفييت والملالى فى اليمن، فقالوا له فكرة موش بطالة، وبعتوا له مستشارين يديروا له الضربات الجوية. ..فجأة، بعد مجرد 10 أيام، اكتشف أنه لم يقرأ تعريف كلمة حرب فى القاموس، وأن كمان ما فيش فلوس لا لحرب ولا لتيران وصنافير ولا لحاجة خالص، وأن أصلا ما فيش حرب تدخلها أميركا وحد يعمل عليها فيها ريس؛ فخد بأس أم دين أم دماغه المهلبية قرارا بوقف الحرب لم يستشر فيه أحد، بما فيه رهائنه آل سعود. ..فجأة برضه، الأميركان لقوا نفسهم سنة ونص ما لهومش شغلة ولا مشغلة، بينما هو متفرغ يستجدى الاستسلام للحوثيين وهؤلاء يرفضون. وبعد ما اتذل منهم ذل السنين قرر يرجع للحرب تانى، فرجع تلويش وتخبيط أى تعبيط، وبرضه شغال كالعادة من دماغ مهلبية أمه. ..آدى بقى البنتاجون انسحب، وبيقول له سبنا لك كل مستويات الجيم تلعبها لوحدك. ..بالكومنتات: - هايل، مع التحفظ بس على أنه ضعيف أو متردد. هو عارف كويس جدا هو بيعمل إيه. هو يدمر أميركا نفسها، وأحد أدواته تدمير علاقاتها مع حلفائها، واستكمال ما بدأه مثله الأعلى كارتر من تمكين قطاع الطرق فى الأرض. ..عموما، الذايدى ده رائع، وبأشوف كل حلقاته، ولا أعتقد أن فيه حد يفوقه حاليا فى القنوات الكبيرة كالعربية. أنا أعرف أنه كان جهادى فى أفغانستان أو حاجة كده. ..نقاش مع أسامة سرايا حول عامود لمشارى الذايدى عن العلاقة بين إيران والوغد الأسود المسلم الذى يتصرف كعبد ذليل للملالى ومع ذلك لا يحاولون للحظة واحدة تبييض وجهه الكالح. ..مدخل انسحاب الخبراء العسكريين الأميركيين من السعودية بعد اكتشافهم أن ديك البرابر صدق نفسه أنه وزير دفاع وقائد جيوش وبيفهم فى الحرب، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1818092955139709

 

-

 

أخيرا، قد تكون حرب اليمن قد وصلت لبداية النهاية. ..عصابة الإخوان بخبثها الفائق وتلاونها المفضوح المقيت هى العدو الحقيقى بل العدو الأول بمعنى العدو المباشر. ها هى حرباء السعرات قد أصبحت مصنفة سعوديا كالخطر الداهم والواضح، بعد كده سوف يهون أمر الحوثيين ووطى عبد اللات طالح (السعودية كانت سايباهم على أساس أن يصفوا لها تعز معقل الإخوانجية التى يحاصرونها، بينما اتخذت هى موقفا فى ظاهره الحياد أو حتى الإيحاء بأن العصابة حليفة لها فى الحرب). ..مدخل إعلان السعودية لزعماء ما يسمى التجمع اليمنى للإفساد كإرهابيين، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2181554128793588

 

ديك البرابر فهمه فى الحرب صفر، وفهمه فى الاقتصاد صفرين، فهل يمكن أن يكون إنفاقه الجديد الفاحش على أفشل استثمار على وجه الأرض -ذلك المسمى الحك- هو فهم صفرى ذو 7 لفات. فقط آمل -مجرد أمل- أنه يكون ناوى يعود بالحك لسنته الأولى أيام حمودة الأقرع، رجال ونساء عرايا وعاريات "يحكون" أعضاءهم التناسلية فى أجساد بعضهم وبعضهن البعض وأحيانا فى الحجر الأسود. عدا ذلك يكون مرة أخرى قد أشبع ثقتنا المطلقة به أنه بسرعة الصاروخ سيفلس فى سنوات معدودات كل إللى حوشه آل سعود فى 100 سنة. ..مدخل المشروعين العقاريين الجديدين الضخمين الممولين حكوميا فى مكة ويثرب، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2170795883202746

 

حاجة كويسة طبعا أنك تقتل 140 ألف عربى أو فارسى، أو حتى 140 بس، لكن المشكلة فى تلك الكارثة المزمنة التى تسير على أربعة سيقان، ديك البرابر ولى الولى. ..الخيابة لا تتجزأ، يقدم عذرا أقبح من ذنب: القوات بتضرب بناء على أية معلومات تيجى لها وخلاص (هو إحنا لاقيين معلومات ثم أن كورسات آل زايد بتاعة عصر المعلومات طلعت نصباية)، ثانيا والأهم أنى برىء يا بيه، أنا كسلطانية الدفاع لا أسيطر على أية قوات أصلا، أنا ديك البرابر ولى الولى تخصص مايكروفونات ولايكات وبس (زى بربور البرابير إستبن الإستبن). ..بالكومنتات: - هه هه، النيو يورك تايمز بتقرأ إيفرى سكريين: ديك البرابر ولى الولى الذى كنبيه دائم الاهتياج وهو العنين --أو: السعودية بتضيع وآل سعود واقفين يتفرجوا! ..قصة عن البذخ الشخصى الفاحش لديك البرابر. - أيوه، بيقول لك يخت بس بـ 550 مليون دولار. ..سلام يقول إنه بيضيع الفلوس. ..مدخل ديك البرابر يستأسد ويقصف حفل زفاف فى اليمن فإذا بالأمر يتحول لفضيحة عشروميتية الأبعاد، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1858022981146706

 

ديك البرابر ولى الولى بتاع الـ 2030، موش عارف يتلقى التلطيش والتهزيئ منين ولا منين. ..فى الأول، قال ها أعمل تحالف عسكرى ديوكى كبير كده ويملى العين، وصمم يجيب البنتاجون فيه، قال له إحنا عندنا أسلحة كتيرة وفلوس أكتر وناويين ننكح السوفييت والملالى فى اليمن، فقالوا له فكرة موش بطالة، وبعتوا له مستشارين يديروا له الضربات الجوية. ..فجأة، بعد مجرد 10 أيام، اكتشف أنه لم يقرأ تعريف كلمة حرب فى القاموس، وأن كمان ما فيش فلوس لا لحرب ولا لتيران وصنافير ولا لحاجة خالص، وأن أصلا ما فيش حرب تدخلها أميركا وحد يعمل عليها فيها ريس؛ فخد بأس أم دين أم دماغه المهلبية قرارا بوقف الحرب لم يستشر فيه أحد، بما فيه رهائنه آل سعود. ..فجأة برضه، الأميركان لقوا نفسهم سنة ونص ما لهومش شغلة ولا مشغلة، بينما هو متفرغ يستجدى الاستسلام للحوثيين وهؤلاء يرفضون. وبعد ما اتذل منهم ذل السنين قرر يرجع للحرب تانى، فرجع تلويش وتخبيط أى تعبيط، وبرضه شغال كالعادة من دماغ مهلبية أمه. ..آدى بقى البنتاجون انسحب، وبيقول له سبنا لك كل مستويات الجيم تلعبها لوحدك. ..بالكومنتات: - هايل، مع التحفظ بس على أنه ضعيف أو متردد. هو عارف كويس جدا هو بيعمل إيه. هو يدمر أميركا نفسها، وأحد أدواته تدمير علاقاتها مع حلفائها، واستكمال ما بدأه مثله الأعلى كارتر من تمكين قطاع الطرق فى الأرض. ..عموما، الذايدى ده رائع، وبأشوف كل حلقاته، ولا أعتقد أن فيه حد يفوقه حاليا فى القنوات الكبيرة كالعربية. أنا أعرف أنه كان جهادى فى أفغانستان أو حاجة كده. ..نقاش مع أسامة سرايا حول عامود لمشارى الذايدى عن العلاقة بين إيران والوغد الأسود المسلم الذى يتصرف كعبد ذليل للملالى ومع ذلك لا يحاولون للحظة واحدة تبييض وجهه الكالح. ..مدخل انسحاب الخبراء العسكريين الأميركيين من السعودية بعد اكتشافهم أن ديك البرابر صدق نفسه أنه وزير دفاع وقائد جيوش وبيفهم فى الحرب، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1818092955139709

 

فنكشة الاقتصاد السعودى 2030! --أو: كيف بطريقة إعجازية أمكن لديك البرابر ولى الولى فى مجرد ثلاثة شهور الهبوط من وهم خصخصة 100 بالمائة من أرامكو خلال سنة 2016 تساوى 20 تريلليون دولار نقدا، إلى خصخصة واحد بالمائة فقط من قيمتها التى صارت بقدرة قادر تريلليونا واحدا، بل وسيكون من يدفع هذه البلايين العشرة هو نفسه مالك أرامكو، وكل ذلك فى سنة 2019 إن لم يصرف النظر عن كل شىء أصلا كما توقع إيفرى سكريين من اللحظة الأولى تماما للفكرة؟

رقيعة! ..طلع ينطق عن الهوى لما تنبأ أن اليوم ها يكون ممل، لكن يا مؤمن طلع لا ينطق عن الهوى نهائيا فى الحاجة الأهم: أرامكو -رسمى نظمى فهمى- تساوى صفرا فى سوق الخصخصة. ..ديك البرابر ولى الولى، بعد ما نزل من تقدير 20 تريلليون دولار ها يطرحها كلها، ثم رجع وقال ها يبيع 20 بالمية منها بس، ثم نزل بالتقدير لتريلليون واحد ها يبيع 5 بالمية، ثم قال لقد اتضح أن البورصة السعودية صغيرة وها نروح نيو يورك لندن وهونج كونج، وقال إن أكبر 3 بنوك استثمارية أميركية تتهافت على إدارة الطرح، ثم قال خفضناها لأقل من خمسة بالمية، يعنى لو 1 بالمية مثلا -وهو الرقم الذى نطق به اليوم- يبقى ها يجيب 10 بليون، ما تغطيش 3 أسابيع من عجز الموازنة بتاعته، بالذات وأنه رجع زى الصرمة المهتوكة عن خطط رفع الدعم، وكله ناهيك عن دفع بالخطة إلى 2019 بعد أن كانت ستتم فى 2016، وموت يا حمار جحا. ..الجديد ده النهارده، أنه جاوب على تحدى إيفرى سكريين إللى قال ما فيش مشترين أصلا، وذكر اسم المشترى، إنه نفسه الصندوق السيادى السعودى إللى بيبيع أرامكو. ها يعمل من فلوسه صندوق فى نيو يورك يشترى الأسهم المعروضة للبيع فى البورصة السعودية، يعنى كمان سحب كل الكلام عن أى طرح فى بورصات العالم، يعنى أبو البرابر بقى محمد العبار -فهمى رسمى نظمى- من دقنه وافتل له، مع فارق أنه موش لاقى دقن يضحك عليها، فقرر يضحك على دقنه هو نفسه. ..الأبعد -فى هذا اليوم "الممل"- هو أن تركى الدخيل سأله سؤال إيفرى سكريين بالحرف تقريبا: أنت -يا حتة عيل مهتاج جنسيا- تحول الاقتصاد السعودى المحافظ الرصين، إلى استثمارات عالية المخاطر، junk يعنى، قمامة بالعربى. ..فقط ما يحز فى نفسى -أو بالأحرى يضحكنى- أن ديك البرابر ولى الولى لسه عايش فى وهم الجسر البرى، وأن بربور البرابير إستبن الإستبن ها يعيش له، وأن جيش مصر موش ها يدى الشعب الضوء الأخضر قريبا جدا لتمزيقه وسحله فى الشوارع، كل حتة فى محافظة مختلفة. ..أسيبك مع بقية المقابلة لسه شغالة ع الهوا، وسأضع الفيديو الكامل لدى توافره، وآخر ملاحظة أنه كل ما يدخل فى ديماجوجية "حضارة" العروبة والإسلام، تركى الدخيل يسكه على قفاه بسؤال عن الواقع المر، واقع الجوع المحتوم القادم، والهرتلات الاقتصادية وأوهام اليقظة إللى هو عايش فيها. ..بالكومنتات: - هه هه، علقت عليها قبل كده وقلت ده عبد اللايكات زى شريك لواطه. ارجع هنا للمدخل المعنون ديك البرابر ولى الولى وبربور البرابير إستبن الإستبن، خرية واتقسمت نصين عيان جاى ينكح فى ميت! ..حين يتعلق الأمر بالاقتصاد، اللايكات لا تفيد! ..الأفدح موش حل هيئة الأمر بالمنكر والنهى عن المعروف، إنما قتل الملكية نفسها فى ترخص بلا قاع سينتهى بالبلاد إلى ديموقلاطية حضيضية، الأمر الذى بات واضحا جدا فى كلامه اليوم. ..شوف إزاى مشينا مع قصته. ..مبدئيا، لم نكن نعتبر السعودية عدوا على وجه الإطلاق وكنا نتمنى لآل سعود النجاح والفلاح فى مشروعهم الحداثى وفى إخلاصهم للغرب الأنجلو ساكسونى. ..دخل حرب اليمن وبعد 10 أيام وقفها، قلنا عيل وغلط والأيام ها تعلمه. ..بعد كده طرح مشروع تقشف، ها يلغى الدعم ويخصخص الخدمات الحكومية تعليم وصحة وغيرها، قلنا هايل. ..لكن فجأة وبلا سابق مقدمات مسكه سلك الكهربا إللى محشور بغرا فى طيز البربور بتاعنا، قلبها 180 درجة بدل التقشف بقت توسع، استثمار استثمار استثمار، هطل ما بعده هطل، ما فيش مشروع واحد أتى على ذكره ممكن يكسب، ناهيك عن أن تكون فيه للسعودية ميزة تنافسية حتى (أقصى شىء احتمال ينجح مشروع دور العرض السينمائى لو نجح فى تمريره، بالذات لو ها يكون فيه اختلاط بين الشبان والشابات، وحتى ده ها يكون على حساب منافذ ترفيه أخرى زى قنوات الأفلام مدفوعة الأجر الناجحة حاليا). عايش فى أوهام يقظة كبرى بأرباح لن تأتى أبدا. إذا كان أصحاب المشروعات ذات القيمة التنافسية فى العالم كله، بيبيعوها ويحطوا فلوسهم فى البنوك بفايدة سالبة، ها يروح الصعلوك ابن إمبارح ده فين بين الملوك أصحاب خبرات مئات السنين فى البيزنس؟ حتة عيل مراهق حافظ موش فاهم، بيقلد الفناكيش الكبرى بتاعة عيلة زايد أو البربور إستبن الإستبن. ..الطامة الكبرى، والتى من لحظتها صارت السعودية عدوا ما لم تتراجع فورا عن هذا (ثقتنا لا زالت قائمة بشيوخ آل سعود)، أتت عندما ظهر الوجه الصياصى لهذه الاستثمارات، لم تعد مجرد هطل مشروعاتى بربوراتى، إنما مشروع لأستاذية العالم على غرار ابن موزة وابن زايد وخريت الطارش أو طبعا فارس وعثمان، جسر برى لغزو أفريقيا، تعريب لسيناء تمكين البدو منها وطرد السيادة المصرية التى عليها ..إلخ. ..دراما يجدد السؤال عن جدوى محاربة ابن سلمان للإسلام. - طالما المشترى هو نفسه البائع، فالسعر لا يهم كثيرا. من هنا راح البنك السعودى الباستيلى يرفع تقييمه لأرامكو، فى الصباح كان 2 تريلليون، ثم أصبح 2.5، والآن تخطى الـ 3. واضح أن كل الباستيلجية ما يطلبوا رقم رشوة أكبر ديك البرابر بيوافق، وطز السهم تنزل قيمته لمليم فى البورصة بعد كده، ساعتها يبقى ندور على حتة بهلوانيات إعلامية جديدة. ..الباستيلى كابيتال ترفع التقييم مجددا بعد انتهاء المقابلة التليفزيونية. ..المدخل فائق فائق الهزلية عن إعلان ما يسمى برؤية السعودية 2030، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1745901512358854

 

ديك البرابر ولى الولى شغال بالتجربة والخطأ، وكل مرة بتطلع خطأ. ..زى ما دخل حرب اليمن وبعد 10 أيام لغاها لأنه اكتشف أنه قد فاته البحث فى القاموس عن معنى كلمة حرب، رفع الدعم عن المياه وبعد 10 أيام لغاها لأنه اكتشف أنه قد فاته البحث فى القاموس عن معنى كلمة رفع الدعم. أما بربور البرابير إستبن الإستبن فلسه حتى اللحظة فاهم أنه ها يقبض فلوس منه تمن بيع تيران وصنافير. ..بالكومنتات: - ههههههههههههه، أشكرك. ..سرحان يصف بـ hilarious الجزء الخالص بالعيل المهتاج جنسيا الذى لم يفتح القاموس لمعرفة معنى كلمة حرب. ..هذا المدخل عن إقالة وزير المياه والكهرباء السعودى بعد قيامه بتنفيذ تعليمات ديك البرابر برفع الدعم عن المياه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1745323649083307

 

بعد الفشل الذريع هائل الفضائحية لابن زايد (بفرض أنه ابنه) فى غزو مصر، من خلال اختراق الجيش أو من خلال اختراق البيزنس أو حتى من خلال اختراق الإعلام، ها هو لأول مرة يضع يده على الطريق الصحيحة: اختراق الأزعر الشرير. ..أعتقد يا برص أن نجاحك المرة دى ها يكون ساحق جدا، لدرجة أننا ها نبعت لك كل الأزعريين عندك! ..بالكومنتات: - ههههههههه. .. الجمال يقول إنه أكتر خبر مفرح هذا الشهر. - ها يحصل. ..منتصر يقول خلليهم يستمتعوا بأكبر مفرخة للإرهابيين في العالم. - الإخوانجية معليين الهجوم جدا، وجعلوا رد المنكوحة لناكحها غير ممكن حاليا، بالذات بعد أن تركهم التحالف شهرا كاملا للحوثيين يذبحونهم فى تعز، لكن البأف ابن زايد بإللى عمله ده تنطبق عليه العبارة إللى بنقولها عادة عن الأزعر: إنه كمن يستجير من الرمضاء بالنار. ..على أية حال، جايز الأزعر يكون هو المحلل. ..زوبع فى فنجال نموذجا (وعلى فكرة فى الفيديو زايد -شخة المنسر الأكبر- بيقول -وتقريبا زينا بالظبط- عن ابن صهاك إنه إله الإسلام). - لو عندك فرن غاز ممكن يساعد. ..فودة يعرض توريد شيالين للمساعدة. ..مدخل افتتاح أول فرع للأزعر الشرير خارج مصر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1671563406459332

 

ديك البرابر ولى الولى وبربور البرابير إستبن الإستبن، خرية واتقسمت نصين عيان جاى ينكح فى ميت!

فى ذروة الأورجازم الذى يعيشه فى الساعات الأخيرة ابن سلمان -الحاكم الفعلى للسعودية- الغر إللى شغال بالتجربة والخطأ ودايما بتيجى معاه خطأ، العيل المراهق المهتاج جنسيا 24 × 7، إللى دخل حرب اليمن وأعلن نهايتها بعد 10 أيام لاكتشافه أنها ستستغرق 10 أعوام والسبب أنه لم يكلف نفسه بقراءة تعريف كلمة حرب فى القاموس، وحاليا داير بسرعة الصاروخ يمارس لواط الصفقات من مصر إلى الأردن إلى عثمان نزولا قريبا إلى حضيض الأرض (بفرض أن هناك حضيضا بعد عثمان)؛ ها هى فيتش توجه له لطمة مهينة ما بعدها من لطمة (إلا لطمة إشهار الإفلاس رسميا). ..لطمة لعلها تفيقه من فانتازياته الجنسية أنه بالاستثمارات متدنية المعايير (بتعبيرات أخرى: بيزنسات المال القذر، الاكتساد الصياصى، الفنكوش، القذف المبكر للسائل النموى، وغيرها)، بها سوف ينقذ السعودية من الجوع، ذلك بعد تهاوى أسعار البترول، بعد نفاذ الاحتياطيات النقدية، بعد اتضاح أن أرامكو بجلال قدرها وبما لها فوق الأرض وتحتها لا تساوى سنتا واحدا فى سوق الخصخصة (رعشاته الجنسية بتحويل التاريخ الاقتصادى الرصين نسبيا للسعودية إلى مشروع أخرق لأستاذية العالم على الطريقة الدودية والخماراتية والعثمانلية والفارسية بدايته الهيمنة على مصر البربورية، تراجعت من الحصول على كامل قيمة أرامكو نقدا وفورا من ثمن تقديرى للشركة 20 تريلليون دولار إلى بيع 20 بالمائة، فـ 5 بالمائة، بل خفضها لنسبة أقل غير محددة لاحقا، هذه من قيمة سوقية جديدة لا تزال وهمية بدورها هى تريلليون واحد، وتوقيت بعيد غير محدد للطرح، وبل نتوقع إلغاء كل الفكرة قريبا)، ثم بعد -مؤخرا- دخوله فى سلسلة من صفقات الاستدانة المجنونة المحمومة بعشرات البلايين من سندات وصكوك وخلافه. ..حتى هذه لن تتم كما توقع أو بالتكلفة التى انتظر، ذلك بعد أن دمرت له هذه الوكالات تصنيفه الائتمانى. ..البس (يا بربور)! ..بالكومنتات: - ها يضحكوا على مين، على حد ها يثق فى التقييمات دى ويديهم قروض، أم بيضحكوا على أنفسهم؟ عموما، لهم شهور وربما سنين بيلوكوا الفكرة دى، لكن ما فيش حاجة اتنفذت. ..أفاقو الخليج يجددون الفكرة المضحكة لوكالة تصنيف ائتمانى خليجية. - هه هه، أيوه، ما هو الصغنن بتاعهم عبد اللايكات برضه. البربور وابن سلمان خرية واتقسمت نصين. ..خطوات سعودية تمهد للإلغاء التام لهيئة الأمر بالمنكر والنهى عن المعروف. - التجربة والخطأ (للأبد). ..ديك البرابر وتراجع مهين عن برنامجه لرفع الدعم عن المياه. ..هذا المدخل عن التخفيض الجديد للتصنيف الائتمانى السيادى الجديد للسعودية، ويا ريت مع إرجاع النظرة المستقبلية لمستقرة، إنما لتستمر سالبة أيضا بما يؤشر لتخفيض آخر قريبا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1739058326376506

 

انطلاق الحرب على السوفييت وأذناب السوفييت فى اليمن (بل وعلى من هم وراء السوفييت: الكنفوش وحلف وارسو الجديد بدون وارسو):

الحق يا فلاديمير منكوح، العمليات بدأت فعلا باسم عاصفة الحزم، وفى أول 5 دقائق الطيارات أميركانى الصنع خللت كل الخردة بتاعتك غبارا تذروه الرياح، والخبراء الفرس أصحابك بيصرخوا انقذونا من المذبحة، والملالى -زيك بالظبط- عاملين من بنها. عموما، دى لا حرب كبيرة ولا بتاع. لا جيش حورس ها يتدخل، أو مجرد تدخل رمزى علشان بس يثبت لك أنه بينكحك أنت وشريك لواطك المدعو الخرونج، ولا طبعا جرذان فارس ها يخرجوا من جحورهم. الجيش السعودى دخل وها يخلص بإسناد بنتاجونى بريطانى، والحوثيون كظاهرة صوتية ما يجعجعون به ليس إلا بقبقة ما قبل الموت. بس خد بالك قبل ما تتهور يا بغل، أميركا أعلنت رسميا انخراطها فى الحرب، عاملة حصار بحرى وجوى، السعودية أعلنت انطلاق العمليات من واشينجتون وليس من الدرعية ناهيك عن الرياض، وقبل الكل وكالة الأمن القومى كانت صاحبة الطلقة الأولى تماما بتركيع المواقع الحوثية على الإنترنيت لحظة انطلاق الطائرات، وأخيرا: ما تنساش تسلم لى على 5 + 1 وأوهام العصابة الديموقلاطية (المسلكاتية بتوعك)، بتمكين الملالى من القنبلة. ..بالكومنتات: - لا سحر ولا شعوذة! ..جديد المذبحة التى تجرى لماريشالات الحرس الخومينى على أراضى اليمن. - كما قلنا من البداية، الموضوع سعودى جدا، وبرى جدا، وكل ما عدا ذلك هو حاجات بتعمل منظر: العربية تقول إنه بخلاف مئات المقاتلات، هناك 150 ألف مقاتل سعوديا مشاركون بالفعل فى العمليات على الأرض. ..شخصيا، لم أكن أعرف أن لدى السعودية جيشا بهذا الحجم. - هكذا أعلن السفير عادل الجبير خبر الحرب للعالم، محددا أن أميركا هى الحليف رقم 1 فيها. ..شاهد المؤتمر الصحفى. - الهاموش الحيثى -أخو العمى الحيثى برطانة المصريين- يهدد برد مزلزل ضد السعودية. ..هذا ما يسمى بقبقة الموت. - هه هه، الخرونج برضه عمل من بنها. ..الحوثيون المساكين إللى لسه هايمين فى أجواء فيلم لواط فى البرج، يستنجدون بالخرونج ولا يعلمون أن أحد ضباط القوات المسلحة المصرية يوجه الآن مسدسا للرأس النجس لهذا الخائن، حتى يوقع على ما يريده الجيش وتريده العميكة (بفرض أن لتوقيعه قيمة من أى نوع)، ناهيك عن لجم ما قد ينطلق منه من تصريحات عاطشفية خايبة زى وش أمه؛ نسخة طبق الأصل مما يجرى فى ذات الأثناء فى واشينجتون: ضابط أميركى يوجه مسدسا لرأس الوغد الأسود المسلم، ويجبره على التوقيع على ما سوف يطيح بكل تهاويمه السمعية والبصرية بخصوص تمكين الملالى من القنبلة (برضه بفرض أن لتوقيعه قيمة من أى نوع). - اليمنيون دول ناس غلابة أوى يا خال، وموش قصدى أن كل واحد منهم يمتلك عدة كلاشينكوفات لم ولن يستخدمها أبدا. ما أقصده أن كل من تكلم منهم على العربية -سواء مسئولين أو محللين- لم يطلب أو يحلم بأكثر من عودة الحوثيين لطاولة الخوار (علما بأن دى الملعب الأثير إطلاقا لفارس وحزب اللات ..إلخ، وقادرون على الاستمرار فيها حتى يوم القيامة المغرب)، ولم يمر بخيال أى منهم قط أن هذه العملية لن تنتهى قبل القضاء التام على الحوثيين وعلى القاعدة وعلى داعش وعلى الإخوانجية وعلى السعرجية وقبلهم جميعا على وطى عبد اللات طالح إللى باع نفسه لفارس، أو -باختصار- على كل قوى المروق فى تلك البقعة من الخريطة. - يا ولداه، شيوعيين كناة وإذاعة البى بى سى العربية وغير العربية، لا يعطون هذه الحرب أكثر من 5 دقائق تغطية فى الساعة، وكلها عبارة عن مجرد تصريحات الحوثيين عن الرد المزلزل. ..ما كنتش متصور أن فلاديميير منكوح لبس النهارده فى طيزه أكبر خازوق عرفه فى حياته، يا منز. - يا ولداه، شيوعيين كناة وإذاعة البى بى سى العربية وغير العربية، لا يعطون هذه الحرب أكثر من 5 دقائق تغطية فى الساعة، وكلها عبارة عن مجرد تصريحات الحوثيين عن الرد المزلزل. ..ما كنتش متصور أن فلاديميير منكوح لبس النهارده فى طيزه أكبر خازوق عرفه فى حياته، يا منز. - هههههه، أخدت بالك م الودان؟ فشر الزفتات فوطة ووائل عباس. ..كوميك أميركى عن الوغد الأسود المسلم الذى يقول إنه يجب محاربة الإرهابيين ومن هم وراء الإرهابيين، متوهما أن أحدا لا يعرف أنه فى طليعتهم إطلاقا. ..برضه عبيط وأهبل، فاكر أنه كده عمل خراب، قصدى إنجاز. ..الوغد الأسود المسلم يكشف وثيقة سرية عن البرنامج النووى الإسرائيلى. - كله صح باستثناء نص الجملة الأخير خالص، يا خروف. ..أحد كبائر العصابة الإخوانجية يقدم تحليلا جيدا للأوضاع، باستثناء توهمه أن أميركا لا تقصف الميليشيات الفارسية فى عربستان الشرقية. - فارس والحوثيين باعوه، والطيارات السعودية سوت كل الأسلحة الفلاديميرية بالأرض؟ ..هههههههه، أساسا، هو بايع نفسه قبلهم كلهم. وهو إيه السوفييت غير بيع وهم + جهل. - كله عايش فى دنيا الوهم، بما فيه للأسف أحد أو بعض من يعتبرون قادتنا هنا فى مصر. على أن وصول السوفييت وفارس وفشار والحوثيين لهذه الدرجة من الهلاوس السمعية والبصرية أنهم طووا مصر تحت جناحهم، فهذا يحتاج يروحوا يتعالجوا منه بسرعة، لأن حرام يبادوا وهم على هذه الدرجة من المرض العقلى. - شجب وتنديد، ما هو ده تمامكم! ..رد الفعل الوحيد وكلى الانبطاح للملالى. ..أيضا الصديق جابر يفتقد البدر أحمضى نجاض وتصريحاته النارية فى مثل هذه الليلة الليلاء. - ما بين مغازلة فارس وضربها فى ذات الأسبوع؟ لم يعرفوا حتى الآن الفارق بين أميركا والوغد؟ هههههههههه، حلوة! ..ههههههه، اتعلمتها من إيفرى سكريين؟ من ذوقك، حبى. بس موش أى حد يعرف يلقط القفشات الجامدة الذكية دى. - تاريخ مصر انعزالى جدا، ويوم خرج تحتمس لعمل إميراطورية (لمجرد أنه -بالصدفة التاريخية البائسة والنادرة جدا من نوعها- لم تكن طيبة لتتسع له هو وحتشبسوت معا)، كانت بداية النهاية لمصر القديمة. رمسيس نحت أبو سمبل لردع النوبيين دون أن يذهب إليهم، وحديثا حتى بطرس غالى كان الرأى هو أن هؤلاء القرود عبء علينا. روما شرحه، إن أتيت بالعبيد للمركز كتبت نهايتك بيدك. أميركا لم تنشىء إمبراطورية أصلا، حتى جورج بوش إللى حارب فى أفغانستان وعربستان الشرقية وصل البيت الأبيض من خلال منصة شرسة الانعزالية. ..كده يعنى الخط العام: دعهم يدعكون بعضهم البعض طالما هم بعيدون عنك، وإللى يقول لك مسافة السكة عبيط وأهبل، والعميكة سوف تفتك به قريبا. تمام، بس المشاركات النفعية ربما تكون بنفس خطورة استجلاب العبيد، وكفانا 40 عاما من استيراد الصحوة الإسلامية. - هههههههههه، هى طول عمرها واضحة، لكن المشكلة فى أمخاخ حبة البسلة التى لا تريد تصديق إلا نفسها. ..تعليق آخر: رمامة البشر [السوفييت، عربستان الغربية، فارس]، وطبعا لا ننسى الرمة الأكبر [الكنفوش]. [السوفييت] حليف [فارس] ترفض العملية العسكرية ضد [الفرس] والحوثيين. ..ها ها ها، موش دى [السوفييت] حليفتك يا تاح [يقصد الخرونج]. [السوفييت] عدو وستظل عدو. ..قوية يا أسامة سرايا! ..وتعليق ثالث: إزاى يجتمع في عقل راجع التقدير [للسوفييت] والعداء [لفارس]. إزاى تحب [فشار] وتعتبر السعودية حليفك. إزاي تناصر [الجرذ] وتعادى عبد الملك الحوثى. المفارقة أن [الدودة وعثمان] انتقدوا القصف المصرى لليبيا، و[السوفييت وفارس وعربستان الغربية] انزعجوا من القصف السعودي لليمن. موش محتاجة توضيح مين بيحرك المهاويس من الجانبين، ولأى غرض؟ ..لا أعرف من يخاطب الصديق عصمت بالضبط؟ عموما أيا ما كان أنا أحيل كلامه للخرونج الأهبل، جايز يفهم، وإن كنت قد فقدت الأمل فى شىء كهذا. ..وأيضا هناك تعليق رابع بذات المعانى. ..حقا، يا له من شىء رائع أن وفرة من أصدقائنا تمثلوها بالأساس حربا على السوفييت، وحتى ذهب بعضهم لتمثلها حربا على الكنفوش -الرأس الكبير لبرابرة العالم- أيضا (لاحظ أننا صنفنا هذا المدخل ضمن تحديدا مسلسل النكح متعدد المداخل للرفيق فلاديمير فنكوش، وليس ضمن أى مسلسل آخر)! - هه هه، كانت فين الرقة والحنية دى لما الحوثيين كانوا بيجتاحوا المدينة بعد المدينة، ويخطفوا ويقتلوا بالجملة، زى ما أنت بتعمل كده -وإن بمئات الآلاف- يا فشار الجرذ؟ ..يتحدث عن طاولة الخوار، ماذا غيرها؟ - أعتقد الليلة موش ها تكمل وتبقى ليلة من غير خطبة من إياهم لنصر اللات. ..حزن اللات يدلو بدلوه، لكن -للأسف- دون أن ينطق بكلمة الرد المزلزل. - الظاهر الكنفوش بيصحوا متأخر. ..بيقولوا أين البرطمان، قصدى أين الشرجية الدولجية وأين الالتزام بكرارات مجلس أمن الشيوعية والإسلام (بدل ما يمسحوا أطيازهم بهذه المنتجات الورقية). - ..وخيارات الأممية الخامسة واضحة لا تحتمل اللبس: نحن جزء من حلف وارسو الجديد بدون وارسو الذى سيحاربكم قريبا يا حلف النيتو. ..نشكر لكم حسن تعاونكم وجميل صراحتكم. - وده موقف الأقلية العربجية البوتفليقية. امتى ها تفوق يا خرونج؟ - مسك الختام: يا حلاوة يا ولاد، إسرائيل ضلع أساس فى عملية عاصفة الحزم، موش علشان أن الملالى بينوحوا بالكلام ده، وموش علشان عملية بالضخامة دى وسبقها سيطرة مصر البحرية على باب المندب، لازم تكون بتنسيق واسع النطاق مع إسرائيل التى قد تحتاج لدعم بحرى منها، ومع الأساطيل الأميركية التى عليها محاصرة البحرية الفارسية فى الخليج إن لم يكن التصدى أيضا لأية تحركات سوفييتية أو كنفوشية خرقاء محتملة، إنما لأن فيه رابط قديم هنا بيقول فى جزء منه: جايز حضرتك بتشوفى توك شوز كتير. مصر وإسرائيل حلف ستراتيجى عتيد طيلة الـ 35 عاما الأخيرة. بالمثل، خدعوكى فقالوا إن الجيوش الإسرائيلية-المصرية-الأميركية ثلاثة جيوش متحالفة كما قد يشيع البعض، بينما الحقيقة أنها جيش واحد، كيان واحد منصهر عضويا بعضه البعض، وآخر من يصلح بحال -أو هو بالفعل قيادة له- أميركا (إن كنتى تتخيلين هذا)، فنحن الأدرى بمشاكل العالم -ناهيكى عن المنطقة- من أميركا، هذه الأقرب للعضلات ونحن -إسرائيل ومصر- الدماغ. ..كله كلام هرى فيه إيفرى سكريين 25 سنة كنوع من البديهيات، ييجى حوالى 4000 مليون مرة [انتهى الاقتباس المقتطع]. ..المتابعة الضخمة وكلية التاريخية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1559564110992596

 

---

 

على الحك كأفشل استثمار على وجه الأرض:

 

حين أمر إله الإسلام عمر بن صهاك، فى تنزيله العزيز على عبده ورسوله حمودة الإمعة بن آمنة، بتحويل القبلة من جيروزاليم اليهودية الكافرة، إلى مقام أبى القوادين، ثم أمر -فى تنزيل عزيز آخر- الموالى من بقية شعوب العالم بأن يحجوا إليه من كل فج عميك، لم يكن يخطر بباله أن هذه السبوبة سوف تنقلب يوما لسبوبة عكسية وتصبح عبئا يثقل كاهل المملكة العربية السعودية. * أو -للدقة- ربما خطر بباله، وتخوف العيلة (سطر التوبة 28)، فتحوط لها بما هو أعظم، نهب كل ما تملك تلك الشعوب أصلا، حيثما هو حيثما هى، ذلك فيما يسمى بالجهاد (التوبة 29 ونصه يا نحكمكم يا نقتلكم). ** السعودية، إللى بعبطها جاية فى الوقت الضايع -نهاية الإسلام أم نهاية البترول أم كلتاهما، قرر أنت؟- جاية تستثمر 100 بليون دولار فى الحج، وكأنها تقول نحن نملك من الهطل أكثر مما يملكه من يحفرون كناة سويس جديدة فى عصر تحتضر فيه التجارة بين الشرق والغرب. ..بالكومنتات: - يا أبو الأفكار! ..جابر بيقول ها يلاقوا حل، بعد منع النقاب مثلا لتوطيد الأخوة فى الإسلام، ها يرجعوا للجذور، جذور الحج السياحى: كالطواف عرايا وطقوس الحك وحفلات الجنس الجماعى (وإن كنت شخصيا أحترم طقوس الخصوبة إينما وجدت، لإنها سعى محمود لتفعيل إحدى قوى الطبيعة). ..مدخل عبد الرحمن الراشد يشرح عبثية الاستثمار فى الحك، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1466722930276715

 

السعودية تصرف بلايين مبلينة لتوسيع ساحة الحك، وفى نفس الوقت تعترف أن هذه استثمارات ترمى فى الأرض، وكل سنة ينخفض عدد المتحككين ببضع مئات الآلاف، إلى أن سيصل للصفر قريبا (زى إيرادات الكناة كده). طب بيعملوا كل ده ليه؟ لأن معظم إللى بيتحككوا نفسهم يموتوا هناك، أو على الأقل عقولهم الباطنة هى التى تدفعهم لذلك التدافع. وببساطة -ولأسباب بيزنسية محضة- السعودية لا يعجبها هذا التوجه. * الحك والتحكك موش تريقة، اسمه الأصلى -قولا وفعلا- كان كده. ذكورنا تقطر هى ما كان يقصد بمتعة الحك حتى إلى ما قبل هلاك حمودة بعام واحد فقط، وقد قال فيه صراحة إنها أيام أكل وشرب وبعال، والبعال -على خلاف النكاح الحلال ذى بعض الضوابط فى الأيام العادية- هو الجنس الحر، أما الشرب فأنت عارفه. وهذا الحمودة نفسه وقع كل عمره فى غرام تلك المتباهية بجمال وقوة وبروز فرجها ومهبلها لدرجة أن تميد لرؤيته قلاع خيبر، وقد راحت تتعرى أمامه فى رحاب الكعبة المشرفة قائلة أخسم كالقعب باد ظله كأن حمى خيبر تمله، لكنها طبعا -كسائر نساء قريش- لفظته لوضاعة شخصه (موش لسمعته السيئة جدا كمرتخى العرب الأشهر، لو -لا سمحت اللات- تفكيرك راح لكده، فده موضوع تانى خالص). ..بالكومنتات: - حدود الهطل (زى حدود النمو كده). ..طفل الإسلام المعجزة المدعو عمرو هالك يقول الغرب ينظر للمتحككين اليوم ويقول يا له من دين عظيم. لا تعليق. - حين سمعت حكاية غسل واحد وساعة واحدة دى، كانت واحدة من أعظم لحظات التنوير فى حياتى. شهقت صارخا: يا نهار أسود، ده عنين! ..بعدها انقلبت حياتى رأسا على عقب، وتواصلت رحلتى مع كونه إمعة تافه وشبشب فى رجل إله الإسلام، عمر بن صهاك. ويطول الحكى: الكفتة إللى بشطة إللى بيجيبها له جبريل من الشام، وضرب نسوانه له بالنعال، السعى لانتصاب سرابى ولو بين ساقى عنزة نحيلة ..إلخ ..إلخ. ..عموما، إحنا فى يوم مفترج، وحديث الارتخاء يلذ ويطيب، وهذا [المدخل] اجتزاء لبعض من نفحاته المباركة. ..صولات وجولات لشومان فى فحولة حمودة الأسطورية. - آه، ده الكلام إللى يكيف، كلام ربونا وإلهنا عمر بن العاهرة المتعددة. ..يجب يا أستاذنا -وأنت أستاذ الأساتيذ- التفرقة بين الإله والعبد، بين السيد والتابع. ..ههههه، وجهة نظر متفردة لم يسبقنى إليها إنس ولا جان؟ ..من ذوقك بس يا معلم، وأتمنى فى يوم تدحضها لى. ..على فكرة، أحييك جدا على حكاية أن "أنى" ظرف زمان وظرف مكان، اجتهاد بارع للغاية. لأن معلوماتى المتواضعة كانت متوقفة عن أن لا وجود لهذه الكلمة فى اللغة أصلا. ..ههههههه، مقام؟ مقام أبى القوادين، ده أحد أهم ما قيل فيه وافقنى ربى فى 999، وربونا -على العكس من حمودة أو من ابن نوفل- ما بيقولش كلام تافه أبدا، إنما كلها تطبيقات عملية يومية ومنهاج حياة لا تموت إلا بموت الإسلام نفسه. ..متعددة دى يعنى متعددة الأغراض، يعنى من نظرية النسبية والحاكات دى، موش تقليل من شأنها خالص ..موش 3 - 4، حسب السيوطى 20، وفى قراءة أخرى 40. ورأيى الشخصى أن كل الكرهان اليثربى عمرى خالص. ..اقبل وادبر واتق الدبر والحيضة -أو كما تقول تقف ورا وتحط قدام- ده موش كرهان إنما استهبال، يتقولون على ربونا العظيم. يعنى بعد كل النتع فى نحت كلمة أنى من العدم تقريبا، ييجى ابن العباس أو ابن العسقلانى ويشطبها ببساطة؟ ..طيب، ما أنا بأرد عليها. ابن عباس بيستعبط وبيقاوح فى إرادة عمر وبيحاول من تحت لتحت يحقر منها أو يلغيها، فاكر أن العين ها تعلى ع الحاجب. ..شومان يقول إن سيدنا ابن صهاك هو من قنن نكاح الدبر. - بس لو ما كنتش بتخلط بين ابن المغمورة وابن المتعددة، كنت ها أحط لايك و7 بوسات. ..بمناسبة الأيام المفترجة بتاعة الهجرة العبقرية المباركة، إللى لولاها كان زمان كل بوستات سعادتك -وبوستات كل العلمانيين- صور لروبى أو شتيمة فى بابا روما، مين إللى اقترح الهجرة دى أصلا؟ ..شومان يصف نهب العرب للبلدان وكيف حولهم من حفاة عراة إلى حياة البذخ، لكنه بنسب الفضل للمهيطل حمودة الأقرع باعتباره هو الذى وحد القبائل وغزا الأمم. - نظرية أخرى لسبب التدافع، أن الأصل فى الحك أن يكون شهورا لا أياما. ..مجهود بحثى رائع، بس لا يعكس كامل الصورة، لأن مؤخرا جدا فقط -وتحديدا بعد انتشار الطيران المدنى، وتحديدا أكثر مع اندلاع سعار الصحوة الإسلامية والصحوة البترولية ..إلخ- وصل المتحككون لعدد من 7 أو حتى 6 أرقام. قبل ذلك لم يكن هناك تدافع ولا غيره. ..تعليقا على بوست -قوى كالعادة- للصديق محمود جمال. - شعب بايظ بطبعه! ..المصريون يؤدون صلاة العيد بصفوف من اختلاط يتجاور فيه الرجل والمرأة والفتى والفتاة بلا ضوابط مطلقا، اختراع اسمه الضمير! ..جابر يأتى بصور معلقا أستغفر الإله العظيم على المصريين إنهم يأتون بدين جديد! - سبوبة الحك فى حالة سقوط حر. لا تخرج قبل أن تبصق على قبر ابن صهاك! ..متححكو الخارج من قرابة 2 مليون إلى 1.3 مليونا فقط حاليا، ترسيمات بالأرقام سابقة لصحيفة الاقتصادية تحت مانشيت يقول: بلغ 18 بليونا مقارنة بـ 26 بليونا العام الماضى، إنفاق المتحككين يهبط 31 بالمائة العام الحالى. - ده كان رايح يؤدى فريضة الحك يا كماعة. ..القبض على أمير سعودى بلوس أنجيليس لمحاولته إرغام خادمة على ممارسة الجنس. - الحك إلى اندثار، وبالأرقام. ..شومان يتحسر على 10 بلايين جنيها ينفقها المصريون على الحك. ..هذا المدخل المنطلق من حوادث الموت حكا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1649488585333481

 

أعداد الحكاك انهارت لأقل من النصف فى مجرد 4 أعوام، وديك البرابر ولى الولى لا يزال يسفح مئات بلايين الدولارات للاستثمار فيه. دع جانبا أن أصلا الناس يخرجون من دين اللات أفواجا، وفقط تدبر فى أمر الانهيار الشامل للاكتساد العالمى لا سيما اكتسادات الطفيليات العربية والمظلمة. ..السؤال المعتاد الوحيد إللى ما فيش غيره: متى يتحرك آل سعود لقتل ذلك الأخرق إللى كنسخة طبق الأصل من نبيه مهتاج دائما جنسيا وهو العنين؟ * نقاش هذا الأسبوع: مين قال الحك استثمار جيد؟ ده خسائره بمئات بلايين خيالية، ويا ما شرحها عبد الرحمن الراشد، وقال فضونا منه بقى. ..الحك ها يحل محل البترول؟ ..ده نظريا، لأن الأسرع من نضوب البترول هو كساد الاكتساد العالمى. ..بالكومنتات (بخلاف قصص أوهام اليقظة المتجددة دائما أبدا عن ازدهار الحك الذى لا يأتى أبدا): - هههههههه. ..جابر يقول كلمة عوايد يقصدون بها الإيرادات، ولأن بند المصروفات يبلغ عشرة أضعاف، يبقى كده هو مشروع 100 بالمية، لأن الحسنة بعشرة أمثالها. ..المدخل من سبتمبر 2016، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1834138716868466

 

-

 

حد يا ولاد كان قال قبل كده مين ها يبقى أكبر منتج وأكبر مصدر للبترول فى العالم؟ ..بالكومنتات: - طبعا! ..عصام يقول إن الاكتفاء الذاتى من الطاقة هو من الإرهاصات والشروط الضرورية للحرب العالمية القادمة. ..مدخل سجل قياسى جديد لصادرات البترول الأميركى فى سبتمبر 2017، هذا بالتوازى أيضا مع انخفاض ضخم فى وارداتها منه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2171630899785911

 

ديك البرابر فهمه فى الحرب صفر، وفهمه فى الاقتصاد صفرين، فهل يمكن أن يكون إنفاقه الجديد الفاحش على أفشل استثمار على وجه الأرض -ذلك المسمى الحك- هو فهم صفرى ذو 7 لفات. فقط آمل -مجرد أمل- أنه يكون ناوى يعود بالحك لسنته الأولى أيام حمودة الأقرع، رجال ونساء عرايا وعاريات "يحكون" أعضاءهم التناسلية فى أجساد بعضهم وبعضهن البعض وأحيانا فى الحجر الأسود. عدا ذلك يكون مرة أخرى قد أشبع ثقتنا المطلقة به أنه بسرعة الصاروخ سيفلس فى سنوات معدودات كل إللى حوشه آل سعود فى 100 سنة. ..مدخل المشروعين العقاريين الجديدين الضخمين الممولين حكوميا فى مكة ويثرب، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2170795883202746

 

وأذن فى الناس بالحك يهربوك رجالا ونساءا إلى كل فج عميق. كل سنة مقرر علينا نقول البقين دول عن الحك كأسوأ استثمار على وجه الأرض. لسه بيصرفوا عليه بينما الإسلام نفسه متكحرت فى كل حتة ويتكحرت كل يوم أكتر وأكتر، كل الأمم بقت بتتف عليه وتدوسه بالجزمة، والناس يخرجون من دين إللا (وفى قول آخر القلة بضم الهمزة)، أفواجا. ..ديك البرابر بيكحرته أكتر وأكتر بإبدال العلمانية به، وما أدراك ما العلمانية إنها قد تكون أسوأ من أى وكل شىء، قد تكون أكثر شرا من الإسلام نفسه، بل وكذلك أكثر غباء منه، هو نفسه أيضا. اسألنى أنا، أنا علمانى وعارف بأقول إيه. ..أما الكحرتة إللى ما لهاش حل هى الإفلاس والديون إلى آخر إبداعات ديك البرابر الأوبر أرامكو. ..السؤال اليوم: ها تعملوا إيه لو أبناء وبنات إيزيس فتحوا نيران التحقير والاحتقار عليكم، كام قارة ها تتف عليكم وتتحول عن نجاساتكم لو ظهر بيننا مناديا ينادى بالإيمان أن الحج أبيدوس؟ ..مدخل الحك 2017 منطلقا من تصريح للشيخ على جمعة أن شراء سيارة لنفسك أفضل من الذهاب للحك، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2157028044579530

 

---

 

على براميل الخرا الدودية.

 

كما وعدناكم وألا إن وعد حورس حق، يا براميل الخرا الدودية، أن محوكم من الوجود مسألة وقت لا أكثر، و / أو كما وعدناكى وألا إن وعد حورس حق، يا موزة يا شرموطة، أنك ها تبيعى هدومك -المحدودة أصلا بحكم مهنتك- بربع تمنها، المدخل السابق هنا، وبه ستجد إحالات للمداخل الأسبق.

====[ مسلسل شائع مع هذه الثيمة ]====

 

البداية كانت الانهيار الفعلى لأسعار الغاز عالميا إلى ما يلامس الصفر تقريبا ، ومنها جاء مثلا الحديث عن الاكتفاء الذاتى للولايات المتحدة من الطاقة ، أو الإفلاس القاسى الذى تعانيه الآن الزائدة الدودية . ثم جاءت نبوءة انهيار أسعار الپترول مع حلول 2014 ( هذا ما لم تتعمد أميركا نفسها كبح هذا فى إطار حرب استنزافها للكنفوش استعدادا للضربة الأخيرة فى حرب عالمية ) ، وأن العالم –ولأول مرة منذ حذر نادى روما من ندرة الموارد– بدأ يغرق فى فيضانات من الطاقة الرخيصة ، وإن –ويا للمفارقة– عزز هذا من أطروحة الإبادة التى أوحى بها النادى ، بدلا من أن يدحضها . كل هذه –وغيرها– ثيمات متكررة فى مسلسل مداخل الوعد الكيسينجرى للعرب الجرب فى 1973 أنه سيجعلهم يشربون پترولهم . … المدخل السابق هنا، وبه ستجد إحالات للمداخل الأسبق .

====[ مسلسل شائع مع هذه الثيمة ]====

 

… بعض المداخل الرئيسة من أواخر مايو وأوائل يونيو 2013 ، التى تحدثت بتركيز خاص عن مستقبل السعودية ، ذلك فى إطار محاولة أعم للتنبؤ بشكل الأشياء القادمة فى هذا العالم الجديد المقدام ، عصر الطاقة مغرقة الوفرة ، هنا وهنا وهنا .

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/458140000935042

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/461138103968565

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/465412430207799

 

… بعض المداخل المبكرة من مطلع 2012 عن الكوكب إللى بقى بيبقبق غاز ببلاش أو بأثمان سالبة ، هنا وهنا .

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/346568305355500

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/174654052656645

 

خلصت ولع! —أو : ماذا يحدث حين تصل مفاهيم الدولة أو الديموقلاطية أو حكوك الإجرام أو امتلاك الثروة أو الدرجات الجامعية أو كأس العالم للكرة أو حتى مجرد مفهوم المافيا ، للعرب الجرب ؟

أساسا ، صحراء حضيض الكون –المعروفون أيضا باسم العرب الجرب– هى المكان الوحيد على سطح الكوكب الذى لم يفكر أحد فى استعماره –أو حتى زيارته– يوما . … بالتالى : لما الديموقلاطية توصل للبدو ، اعرف أنها تلفظ آخر أنفاسها عند إللى باعوها وعند إللى اشتروها ، الاتنين سوا . … لما أخرى غمة أخريت للناس يتكلموا عن حكوك الإجرام ، اعرف أن الخدعة انكشفت فى الغرب ، ولم يعد للإنسان من حكوك أكثر من حكوك الباكتيريا . … لما الفلوس توصل ليد الحفاة العراة مصاصى الجلد والنوى ، اعرف أنها فقدت قيمتها ، المال القذر قد طغى ، وأن الحضارة تجهز لمحرقة تصهر فيها من جديد الذهب من الخبث . … لما التعليم يوصل لحد زى عصابة الإخوان ، حثالة مافياوات العالم ، ويبقى منهم أطباء ومهندسون وأساتذة جائعات ، اعرف أن الشهادات لم تعد ذات قيمة ، وأن التعليم نفسه سوف يجرم قريبا . * أساسا ، محاكاة العرب لأساليب المافيا ، معناه أن مفهوم المافيا نفسه يحتضر . … لما توصل لأن الفلقس طيزيين يبقى لهم دولة ، اعرف أن مفهوم الدولة نفسه بينصهر عند إللى اخترعوه ، وأن زى ما تمت جلوبة البربرية والطفيلية والإرهاب ، بيتم جلوبة الحضارة ومن رحم الدولة القومية البائدة سيولد مفهوم القومية الحضارية . … لما يوصل كأس العالم لكرة القدم لزايدة عربية اعرف أن الفيفا نفسها سوف تحل وينشأ محلها كيان جديد قاصر على أمم الحضارة . … وليس آخرا : لما برميل خرا دودى يفكر يبقى سكرتير للرمم المتحدة ، اعرف أنه المسمار الأخير فى نعش يالتا . … أما لما كل ده يحصل دفعة واحدة ، اعرف أنها 2014 ؛ خلصت ولع ، العالم كما عرفه القرن العشرين –قرن البلشڤية الفشيخ ، القرن المفقود– يحتضر ، ودى الساعة الأخيرة قبل الإبادة ! … المدخل هائل الركيزية ، هنا .

===Link designated by Facebook.com as UNSAFE===

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1499059453709729

… الأصل بالصفحة الثيمية صعود الفاشية العظيم .

 

وصفة الواطى لأستاذية العالم؟

راحت فين بالسرعة دى أستاذية العالم، يا براميل الخرا؟ ..يا واطيين! ..يا جرابيع! ..أنتم موش قلبتم نص نظم الحكم إللى على الخريطة، ودمرتم كل ثروات الغير، وأفلستم كل أسواق المال، موش علشان تبقوا لوحدكم أصحاب الثروة والسلطة؟ علشان تبقوا أسياد العالم وحكام العالم، وتعملوا الزائدة الدودية عاصمة الكوكب التى يورد لها الكون برمته الجزية والخراج، تصبح مركز صنع القرار الوحيد فى المجرة، وتنقل إليها كل المنظمات بدءا بالمنظمة اليالتية وليس انتهاء بالفيفا؟ ..ثم المفروض يعنى استضافة الحاجات دى، ما تكلفش إلا ملاليم، مقارنة بالثروات الهائلة التى يفترض أنها تراكمت عندكم بخراب كل أغيار الدنيا، وقعودكم على تلها. ..هل -يا ترى- اكتشفتم فجأة -يا بتوع الريع والركاز- أنكم لم ولن تكونوا يوما إلا مجرد طفيليات، لم تكن لتعيش من الأصل، لولا سماح الحضارة لها بتناول ما يتساقط منها من فتات؟ ..عامة، عودوا إلى الجوع الذى كنتم عليه طيلة تاريخكم، إلى أن نبت فى قرار إبادتكم، وإراحتكم من العذاب المقيم الذى أنتم عليه. ..مدخل فشل مساعى الزايدة الدودية لنقل منظمة الطيران المدنى للدوحة، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/457618854320490

 

شبح إفلاس -بل جوع- عصابتى زايد الخير والشرموطة موزة، بات أقرب مما يتخيل أى أحد. ..هذا المدخل عن العجز الوشيك لكلا مشروعى أستاذية العالم هذين، عن سداد ديون بمئات بلايين الدولارات، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1712891012326571

 

فى الواقع، الوعد المشار إليه بخصوص هدوم الشرموطة موزة التى ستبيعها بأقل من ربع ثمن الشراء، كان قد تكرر قبل هذا أكثر من مرة على مدى سنوات. فقط هذه عينات منها.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/446699385412437?comment_id=69142310

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/452412971507745

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/453812761367766

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/459417130807329

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/467100270039015

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/469499169799125

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/514209425328099

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/514805855268456

 

الوعد المشار إليه بخصوص محو الدودة من الوجود، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/600633566685684

 

-

 

لقاء كوندولييزا رايس اليوم فى القاهرة مع وزراء خارجية ثمانى دول عربية، هى دول مجلس التعاون زائد مصر والأردن، هو حدث تاريخى مهم بلا شك. لطالما طالبنا بمثل هذا التقسيم، والذى تحقق اليوم على النحو الصحيح (تقريبا) لأول مرة، ومنذ فجر هذا الموقع وقلنا إن أى سلام تنجو منه جبهة الرفض العربية-الفارسية لهو أسوأ من أية حرب، بل ومنذ آخر السبعينيات نفسها، حيث قناعتى الثابتة هى أن العرب يجب تقسيمهم لجناحين لا يمكن إلا أن يتحاربا، بل ويجب أن يتحاربا بأسرع وقت ممكن، جبهة الصمود والتصدى والآخرون. لكن طالما اختلطت الأوراق، ولطالما ضم العرب [عربستان الغربية] لكل شىء، فأجهضت كل شىء. الأمور كانت تبدو لنا بديهية، لكن للأسف ليس للآخرين. ..كلمة "تقريبا" هذه المذكورة لها بعض الأسباب أو التساؤلات حول الاجتماع: هل [الزايدة الدودية] دولة معتدلة فعلا، وهى من الدول الثمانية المختارة؟ هل يكفى وجود أكبر قاعدة عسكرية أميركية على أراضيها لنفى كونها دولة داعمة للإرهاب؟ أليست البلد الوحيد فى العالم الذى لقناته الإخبارية الرسمية المسماة الجعيرة، سجناء فى جوانتانامو (له لحم ودم واسم هو سامى الحاج)؟ أليست الوحيدة من بين كل إعلام العالم التى لها مدانون بعضوية القاعدة من قبل القضاء الإسبانى (له لحم ودم واسم هو تيسير علونى) ؟ والوحيدة التى قصفت مقارها عمدا فى بغداد وقتل مراسلها فيه (له لحم ودم واسم هو طارق أيوب)؟ أليست هذه هى القناة الوحيدة فى العالم التى فكر الأميركيون والبريطانيون فى قصف مقرها الرئيس فى الدوحة نفسها، باعتباره هدفا حربيا خلال الحرب على ريجيم صدام؟ هل هذا إعلام ورأى أم عصابة إرهابية مجرمة، أم هل كنا فى أفغانستان والعراق فى لعب عيال وليس فى حرب، أم لعل القضاء الإسبانى هو المرتشى أو غير المستقل أو العسكرى أو الذى يشتغل بقوانين طوارئ، كما لا تكف تلك القناة عن وعظنا دوما بخصوص القطاع غير العميل لهم من قضاة بلادنا؟ دعنا من الجعيرة أو بفرض أنها مسألة تافهة، أليست [الدودة] بكامل هيئتها السياسية العليا هى راعية المدعو خالد مشعل وعصابته وأشباهه لعقود وعقود؟ ألم بالمثل تتواطأ مع الضفدع البيروتى نصر اللات فى وقت كان لا يؤيده فيه سوى [عربستان الغربية وفارس]؟ أليس من الأفضل ضم تونس مثلا للتحالف، وهى أكثر الدول العربية جذرية فى التحديث (مثلا البلد العربى الوحيد الذى تحارب فيه الدولة الحجاب رسميا)؟ ..اقرأ بقية مدخل صفحة الإبادة من أكتوبر 2006، هنا.

http://www.everyscreen.com/views/extermination_part_11.htm

 

وثائقى رصين وقوى جدا، فاته بس يدينا تقدير جديد لخساير مجيدة، وإزاى حتة دودة ما تسواش قدرت تخسر بلدنا رقم من فئة الـ 12 صفر، تريلليون دولار يعنى. ..مدخل وثائقى العربية من 3 أجزاء والمعنون تاريخ الدودة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2189284358020565

 

ما فيش، ما عنديش، أنا موش قادر أديك، روحوا اتسنكحوا على أبواب البنوك الكافرة بتاعة بره. ..ابن المتهاكة فى نقطة إفلاس رسمى شبه كامل شبه نهائى، يتخلى عن ضمان أية إيداعات بالبنوك، تاركا هذه الكيانات الأخيرة -رموز الإسلام العظيم وأستاذية العالم ومجد عصابة الأيدى المتوضئة الكبير- برمتها مكشوفة فى العراء التام فى مهب الريح. ..مدخل حكومة الدودة تطلب من البنوك تدبير ما يغطى الهروب الكبير للأموال عبر الاقتراض الخارجى وليس بطلب أى شىء منها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2152023511746650

 

--

 

جديد ابن المتهاكة:

 

العرض الحالى: أميركا أكبر منتج للبترول والغاز فى العالم. ..العرض القادم: شوف أنت. ..مدخل سكرتير الطاقة ريك بيرى يكشف عن مفاوضات لتصدير الغاز المسال للسعودية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2199304993685168

 

إيه إللى جرى فجأة كده يا ابن المتهاكة؟ راح فين الرأى والرأى الأخرى منه، والانحياز للشعوب ضد الفساد والاستبداد، وكعبة المظيوم، وكل الحاكات العظيمة دى بتاعة الجعيرة. ..على فكرة، أنا موش متابع أوى، أمك الشرموطة موزة باعت كل هدومها وبقت ع الحديدة، ولا لسه الرصيد فيه كام يوم فى عمر الزايدة الدودية؟ * كعبة المظيوم دى ذكرنا بها الصديق هيثم هزاع. ..مدخل إيقاف الدودة للهجمات الإعلامية ضد الغير، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2180179572264377

 

بالنسبة يا بربور لبدو سيناء إللى بتدفع لهم عشرات البلايين ما بين لحس الأطياز المسمى التنمية وما بين تأبيج نقدى مباشر لمشاخخهم مكافأة لهم على إرهابهم، ولعربان حزام الصفيح إللى بتعمل لهم كومباوندات لتوفر لهم أفضل ظروف وضع البيض راحة وهدوءا انبهارا منك بإجرامهم، بلاش يا أكبر ممول للإرهاب وراعى للإجرام فى العالم تكون اتعلمت من إللى جرى لمبارك الخرع لما جبن عن استخدام الأسلحة الكيميائية ضد هاموش التهرير، اتعلم من ابن المتهاكة صاحبك إللى سامحته رسمى فى تريلليون دولار خساير مجيدة وعاوز بس نظرة رضا منه. ..مدخل تهديد براميل الخرا الدودية بإبادة أى تمرد قبلى بالسلاح الكيميائى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2173815762900758

 

يا فضيحتك إللى بقت على كل لسان يا حاجة ميركل (بفرض أنها كانت على بعض الألسنة بس)! ..عموما، نحن لا نفرق بين أحد من كتبه أو رسله، عاهرة العرب والمسلمين وعاهرة - الأعراق - الحثالية، كله طينة واحدة. ..بس لو ها نتكلم جد شوية مستر ترامب، هات ودنك: أنت لا تشعر أن هجومك على داعشوشتى هو نوع من الصوابية الصياصية، هذه التى تكرهها وثرت وقمت بتثوير الشعب عليها. الإسلام عدو سهل واضح ومتفق عليه، لكن أبسط شىء تماما هو أنه مثلا أتفه من أن يظهر فى العقيدة العسكرية للبنتاجون إلا بدءا من رابعا على الأقل. بينما أنت تتمثل الكنفوش كمجرد شريك تجارى غير شريف، بل ترى السوفييت شريك جيد فى الحرب على الإرهاب، وهكذا. ..داعشوشتى عدو تافه، لأنكم كغربيين فهمتوها غلط وعاملتوها غلط من البداية فعكفتم على إضعافها. كان المفروض موش بس تعترفوا بدولة الخلافة الإسلامية المحترمة، إنما أنكم تعملوا معاها معاهدة دفاع مشترك، والأبعد تمدوها بالمال والسلاح إلى أن تتمكن من اجتياح كل آسيا شرقا، ووضع يدها على ترساناتها النووية الأربع، بعد كده لكل مقام مقال. ليه بأكرر كده دلوقت؟ لأن ممكن داعش -ولو حتى كاحتمال بسيط- أنها توجه أكبر ضربة أنتخا باضية لك، لو مثلا أعلنت استسلامها قبيل نوفمبر، وتخيل ساعتها تطبيل العصابة الديموقلاطية وهى أحلف حلفاء الإسلام. ..يعنى موش مكسوف مثلا أنك تصب جام غضبك على فارس كالراعى الأكبر للإرهاب المسلم فى العالم، ثم لا تبدو لديك أية مشكلة مع السوفييت الراعى الأكبر للراعى الأكبر للإرهاب المسلم فى العالم؟ وموش ها أتكلم عن العبقرية بأثر رجعى لما تقول صدام خروف العيد ما كانش عنده أسلحة دمار كتلى، موش لأنى شرحت ده مليون مرة، إنما احتراما لأنك أهم من يتحدث (غيرى؟)، عن القصف النووى، ولأننا نتوقع أنك لما تمسك الرئاسة لن تمر عليك أسابيع حتى تعيد النظر جذريا فى ترتيبك لتلك الأولويات. ..بالكومنتات (بخلاف فيديو خطاب ترامب الجديد عن الصياصة الخارجية والمتعلق تحديدا بخطر الإسلام): - فاكر تحت القبة شيخ. ..ترامب يعتقد أنه يمكن التعامل معه للقضاء على الإرهاب، ما يعرفش أنه بربور طرطور دلدول. - مستحيل، قدراته وشخصيته وتكوينه دلدول إمعة تافه، والحاجات دى عاوزة زعيم، عاوزة السادات. ..جابر يقول جايز حورس ينفخ فى صورته ساعتها. - شوف محاسن الصدف يا أخى، فى نفس اليوم إللى قال فيه ترامب عمار يا جوانتانامو، عصابة زايد الخير تقدم على أكبر خطوة فعلها أحد إطلاقا لتمكين الوغد الأسود المسلم من إغلاق المعتقل. ..إياك إياك إياك يا مؤمن تتصور أن فيه أكبر راعى للإرهاب المسلم فى العالم غير آل زايد، متفوقين بمشروعهم لأستاذية العالم هذا، على كل المشروعات الشبيهة، الملالى، قرد-و-خان، براميل الخرا الدودية، أى حد. ..الخمارات تستقبل 20 بالمائة من نزلاء جوانتانامو دفعة واحدة. - ما لحقناش نكمل الجملة يا عمو: الراعى الأكبر للراعى الأكبر للإرهاب المسلم. ..تمركز قاذفات سطراطيكية سوفييتية فى القواعد الجوية الفارسية لأول مرة لأى طرف أجنبى فى تاريخ دولة الملالى. ..مدخل خطاب ترامب الثانى عن العلاقات الخارجية، منطلقا من عبارته الشمطاء المتدهولة تريد أن تصبح أنجيلا ميركل أميركا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1814948462120825

 

الدودة زعيمة الإسلام والماخور عدو الإسلام ليسا سوى تقسيم أدوار وبينهما أعلى درجات التنسيق --أو: عصابة الفقيدة، عصابة زايد، ما لكمش غير بعض، والضفر ما يطلعش م اللحم (إلا لو معفنين):

بصوا يا لقطاء الفقيدة -وأنا إللى نادرا ما أنصح- أنتم كنتم أكتر كائنات نصحتها إطلاقا. وكلها كانت نصائح خالصة لوجه اللات، والدليل عملى جدا، بل اتكلمت فيه الفلوس نفسها، وخسرت من حر مالى رهانات علشان خاطركم (أو على الأقل، أعتبرها ذهبت عرفانا لجميلكم التاريخى أنكم سمحتم لنا باستخدامكم فى إجلاء حقيقة الإسلام الصحيح للمصريين، وكشف كل خديعة ممكنة لهم فيه، أو باستخدامكم فى حاجات تانية كتيرة زى ضرب حزن الوفد البلشفى العربى المسلم، أو شيوعيين السبعينيات، وكده. أو ع الأقل خالص عرفانا لردكم الجميل لى مؤخرا بالحملات المعنونة مصر صهيونية ومصر صليبية). ..النهارده، براميل الخرا الدودية تخلت رسميا خلاص عن مشروع أستاذية العالم، وأهه شمستكم فى الصحرا، وها تروح تلحس رجلين الملالى. قرد-و-خان شرحه، ها يعمل كده قريب لأن النكح فى أس أمه فوق ما تتخيلون، وهو أضعف كثيرا مما يخطر ببالكم واسألوا عن سعر الليرة وأرقام الديون. ..أنا بقى عندى نظرية أبعد من كده، الزايدة الدودية وماخور الخمارات مشروع واحد، والموجود بينهما تقسيم أدوار، واحد يدمر العالم باسم الإسلام وواحد يدمره باسم الحرب على الإسلام، هى دى الصياغة الجديدة للحلزونة، مرجيحة الحديبية-مكة، وحسب الظروف والمزاج العام واحد يتقدم وواحد يركن شوية، وفى كل الأحوال أنتم يا عصابة الفقيدة لستم سوى أداة فى يد عصابتين يجمعهما اتحاد خليجى واحد لم يفكر أيهما فى تركه أو الاحتجاج على خطط العصابة الأخرى حتى لو نشطت ضده هو نفسه (ممكن أمد النظرية كمان شوية بإضافة مشروعى أستاذية العالم الآخرين فى منطقة أهل السبة والمجاعة والجيفة -عثمان وفارس- لتصبح عصابة الأربعة أخطبوطا واحدا يمسك بكل الأعناق كبرت أو صغرت، وإللى يسبق للتمكين يبقى هو الكعب العالى للكل -طبعا لحين تبدأ من جديد حروب الهمج الهجامة البينية من جديد- وهو ليس اختراعا بل رأيناكم أنفسكم يا عصابة الأيدى المتوضئة تصنعون أذرعا لكم فى كافة الأوساط بما فيها الشيوعية والعلمانية كـ 6 أبريل والقائمة تطول). ..إذن -ودى هى إللى لوجه اللات- بادروا أنتم وروحوا قدموا فروض الولاء والطاعة لابن زايد. هو علمانى آه، لكن كعروبى لا يمكن أن يشطب بجرة قلم من تاريخ العرب الجرب أنجح طلعة هجامية لهم إطلاقا، ألا وهى الإسلام العظيم، وخدوها منى على مسئوليتى: هو فى حاجة إليكم. ..القومجيون الجدد بصفتهم أذكى إخواتهم، يتعالون على رجعية السعودية وعلى خراقة عبمعصور محفور الأحفور، سواء بسواء، ومن هنا فرؤيتهم الهجامية واضحة ومحددة: مجاراة كل منتجات الغرب -لا يستثنون شيئا ولا يترفعون على شىء بما فيه الانحلال الأخلاقى، قرود مقلدة وطفيليات بحتة يعنى- ذلك من أجل اكتساب العرب لعناصر القوة، ومن ثم ضرب الغرب باستخدام ذات ما وصل إليه. ..بدل ما أنتم قاعدين تشموا فى طيز الاشتراكيين الثوريين إللى عندنا بدون فايدة (صفر + صفر = صفرين)، روحوا له. بالذات وأن اللواط المكثف لكم مع الشيوعيين منذ 25 يناير ما راحش ع الفاضى، إنما غير كتير جدا من خطابكم، وقربكم بشدة من خطاب القومجيين الجدد، إللى زعيمهم الحالى هو ابن زايد، وده الانطباع الكبير ليا عن كنواتكم، بالذات فى الشهور الأخيرة. هو سيحتاج لخبراتكم كطفيليات نهمة لكن دائمة الابتسام، تجيد التغلغل فى المجتمعات، إلا أنه سيريد منكم تحسين الأداء، وأقله نبذ الإسلام شبه السلفى العبيط بتاعكم أبو دقن الخارج عن سياق العصر. فاضل بس تنسوا تماما كلمة معركة الوعى بتاعتكم دى، وتعرفوا أن أستاذية العالم لا يمكن تيجى بمعسول الكلام أو ببيع اليوتوبيا، إنما بالسلاح، والسلاح فقط، والسلاح يأتى بالمال، والمال يأتى بمزيد من السلاح، وهلم جرا. موش أنتم برضه على سنة عمر بن صهاك العاهرة متعددة الأغراض، ولا دى كمان أنا واخد مقلب فيها؟ ..أما بالنسبة لهسهسكم الكبير المدعو الخرونج، فانسوه خالص، هو وطبعا كل ديار الكفر الفرعونية. هو حشرة زيكم بالظبط حتى وإن كان مصريا وأنتم عرب. سيظل طرطورا فى هذا المحيط المصرى العميك، إلى أن يقضى حورس أمرا كان مفعولا. ها يغور فى داهية قريب هو وكل سياساته الشمال -إللى هى -على فكرة- طبق الأصل من سياساتكم، سياسة ظاهرها السوق وجوهرها الفساد والاكتساد الصياصى من دور كبير للدولة وضوبطة وحوكمة ..إلخ. فقط ما يفرق هو اسم النصاب الخارجى والداخلى، هل برميل خرا الزايدة الدودية والمدعو حسن مالك أم ابن زايد الخير والمدعو نجيب سوروس (حالة أخرى تثبت أن الإسلام والشيوعية خرية واتقسمت نصين)، تلك السياسات الشيوعية المقنعة التى ستلفظها حتما وسريعا التربة والهوية المصرية القائمة على الحرية (يا من لا نرضى بكم عبيدا لدينا). يضاف لكل هذا أن كل الجسور بينه -الخرونج- وبين ابن زايد قد تقطعت بالفعل، وستظلون أنتم -الأهل والعشيرة- الأولى منه تماما باللواط مع هذا الشبشب، وبالمساهمة فى كامل مشروع أستاذية العالم الفتى الجديد: ماخور الخمارات المتحدة! ..إذن نصيحة أخرى أخيرة: حاولوا تركزوا على أستاذية العالم بمعنى عالم الشرق، ع الأقل كبداية، طيز قرد صحيح، لكن استحملوا. أما مصر فيا ريت تحاولوا تتعالجوا بسرعة من داء القذف المبكر لسائل التمكين بتاع خريت الطارش، ذلك المزمن لديكم 1400 سنة أو 7000 سنة، أيا ما كان. فهى آخر مكان إطلاقا فى الكوكب ممكن تفكروا فى عربنته أو أسلمته، موش بسبب الكم الهائل من الأجسام المضادة للإسلام إللى عملتوها مؤخرا فى عروقها بفضل هبلكم، إنما لأن هى كده، تاريخها كده، هويتها كده، جييناتها كده. ومن نافلة القول أنكم توصلتم بالفعل على كنواتكم اليائسة البائسة لأن بالفعل مصر صهيونية ومصر صليبية. وكله -وبرضه خالصا لوجه اللات- بأقوله علشان بس ما تعملوش خطوات انتحارية تانية، وتخللوا من جديد رقبتى قد السمسمة. ..واجب منزلى: عليكم من الآن -يا أرباب خارج الصندوق (إللى ما لناش فيه إحنا بتوع الصندوق، قعر الصندوق، عميكة الصندوق)- عليكم الاشتغال على تحديد الصيغة المناسبة لإسلام المستقبل، هل أكثر مليطة أم أكثر داعشية أم الاثنان معا؟ ..ومرة أخرى، كلى ثقة فيكم يا الفقيدة عصابة الإخوان، حتى لو ها أخسر رهان جديد. ..بالكومنتات: - نقاش حول سهم كيوبيد: أنا أساسا ما قلتش غير كده فى أى يوم م الأيام. الكلام كله موجود على الموقع قبل كده، وكل الفكرة -كما أصفها دوما- هى علبة ورق زيروكس من أم 5 رزم، ورميت فيها الورق ثم عجنته فى ملف بى دى إف واحد، فقط على أمل أن يكون التعامل معاه أسهل للبعض. كمان كلمة رواية موش متحمس لها أصلا، موش لأنى موش روائى، ولا ها أكون، ولا لأن كل الروايات إللى قرأتها فى حياتى لا تزيد عن أصابع اليدين. الوصف الأقرب -لو مهم أوى تصنيفها وسط تصنيفات الآخرين- هو مسرحية. ودى لا تزيد خبرة فرجتى عليها -سواء فى المسرح أو على التليفزيون- عن أصابع يد واحدة. ..بس شفتينى وأنا بأكتب شعر، كنت أجنن! - لموا قال إيه أسهم، واعتبروها غزوا جديدا فى كيفية تمويل الإعلام، لكن وحياة رسول اللات إللى ما بأحلف به باطل أبدا كنت عارف أن ربع المليون دولار إللى لموها، ها يلهفوا نصها فى جيوبهم كأجور، والباقى موش ها يمشيهم غير شهر، وقد كان. ..إغلاق كناة الشرق الإخوانجية. - أكاونت شومان اتهاكر يا منز! ..هههههههههه، أيون، أنا الهاكر! 10 آلاف إيه إللى أدفعها؟ الهاكينج كلفنى أكتر من 10 آلاف أصلا. فينك يا أما تشوفى الأملة إللى أنا فيها؟ ..فؤاد صوما. ..أمه موش مصرية، إنما عاهرة بدوية من جبل أسيوط الشرقى. ..على ذكر جبل أسيوط الشرقى وعاهراته، وعلى هامش الحكى الشومانى الكتير عن الأعباط، احتمال نفس العاهرة (أو ربما أختها الصغيرة، وإن بعض الظن إثم)، تكون هى نفسها من أنجبت رضيعا آخر وألقت به أمام بيوت أحد المسيحيين، حدث بعد ذلك أن كبر ذلك الطفل وأصبح ما يسمى بنجاسة البابا المعظم آفا شنكوتى الثالث بابا الإسلام وبطريرك الكرازة المحمدية وسائر الفساطيط البدوية. ..هه هه، جاى أعزى ولا أهرج؟ وغلاوتك عندى بأتكلم جد الجد. شنكوتى الثالث ساقط قيد، وجييناته وعقيدته حرفيا هى جيينات وعقيدة عمرو بن العاهرة الأرخص، والتفاصيل هنا على صفحة السياسة. ..تصدق، النهارده بس لما بصيت ع الرابط ده، اكتشفت أنى سبقتك لمعظم السلخ إللى أنت نازل فيه ع المسيحيين، وأنا قال إيه بأقول لك خف شوية، سيب كرامتهم ترجع لهم ويتخلصوا من وضعية العبيد الستوكهولميين دى. جايز آخر مرة طلعت دين أبوهم فيها كانت يوم ماسبيرو لما قتلهم بتوع 6 أبريل -بقيادة متياس نصر- بالرشاشات من فوق الكوبرى، وراحوا هم يهاجموا العساكر ويقتلوهم فى المدرعات.تقريبا بعد كده، قلت الشعب المصرى ها يدخل فى مرحلة أعراض الإنسحاب من الصياصة، وهم بيبقوا كويسين جدا فى وضع زى ده، ها يرجعوا تدريجيا يشوفوا أشغالهم ويكسبوا وكده، وما حدش ها يركبهم. ..مين نبيلة؟ أنت تعرف اسم أمه العاهرة البدوية؟ ..إحدى المرات النادرة التى يهاجم فيها شومان عبمعصور محفور الأحفور. - حاجة كده زى أول وليمة اتعملت لعمرو بن الأرخص وألاضيشه. دى عاوزة شوية تدوير. لكن خلاصتها أنهم كانوا أول مرة فى حياتهم يشوفوا أكل. أكيد موجودة فى كتب زى بتلر وسوسن المصرى والحاجات دى، وممكن كمان فى الموسوعات القبطية على الإنترنيت. ما أذكره أنه هو الذى تعمد دعوة ألاضيشه حتى يبين لأعيان مصر أن من معه جاهزون لالتهامهم هم أنفسهم، وقال ذلك صراحة فى الوليمة. ..شومان يتحدث عن فضيحة لملك السعودية على وليمة أسماك أقامها الملك فاروق فى أنشاص لمؤتمر القمة العربجى سنة 1948. - يا شماتة الأعباط فينا. ..شومان يتحول من تقريع خنوثة المسيحيين لرواية قصص تفصيلية واقعية عن مهنة بدويات سيناء الرئيسة: الدعارة. - قصدك دخلت نبيلة وطلعت نبيلة برضه؟ ..قصة أخرى لشومان عن عاهرة بدوية تقول عن نفسها إنها دخلت سعاد وخرجت سعاد + فرخة. - شكرا جزيلا للمنشن، وللمديح الطيب، وقبلهما لنقاشكم الممتع حول ديار الكفر الفرعونية. ..المراجع دى موضوع كبير، كل إللى أقدر أعمله أن إللى يحب يبحث ممكن يبتدى من هنا. ..مجموعة أصدقاء يديرون نقاشا حول مفهوم ديار الكفر الفرعونية أو غيره من مقولات الصفحة. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1621999164749090

 

..خريت الطارش بيقول لعيال زايد (بفرض أنهم أولاده): طعنتونا فى الظهر! ..كون عصابة الإخوان كانت بايعة نفسها لعصابة زايد الخير، ده لا مفاجأة فيه بل لا جديد فيه أصلا. كل تاريخهم كده، بخمسة درهم ممكن يبيعوا لأى حد كل خرائرهم وكل رجالتهم (بفرض جواز وصفهم بالرجالة)، كلاهما مع هدية مجانية ولدانهم المخلدون كمان. ..ما يهمنا هنا هو إللى اتنبح صوتنا فيه من قبل الزمان بزمان، أن فى مشروع آل زايد لأستاذية العالم متسع للجميع، جميع قطاع الطرق، وعلى رأسهم الفقيدة بل أى مسلم بما فى هذا القاعدة وداعش، المهم فقط التوصل لاتفاق على السعر. * عبارة الطارش تقرأ كالآتى: مفهوم أن تضربوننا عندكم فى الخمارات، عرب فى بعض، لكن أن تخونونا لصالح الموالى المصريين فهذا شىء لا يسدكه عكل. ..قبل دقائق وتعليقا على هذا الحوار سب أحد ضيوف الكنوات الإخوانجية الخمارات بوصفهم "دول عرب"، ذلك فى صرخة وجع عفوية مروعة من غدر الأهل والعشيرة (انظر بالكومنتات فيديو جزئى لكلام صاحب صرخة الوجع، ويدعى أقرف عبد الغفار، وقالها قرب نهاية حلقة اليوم من برنامج قصة اليوم على كناة مقملين زى رسولهم، وهى للأسف غير متاحة كاملة على يوتيوب)! ** الكنوات الإخوانجية تعيش حالة هيستيرية وبتخبط فى عشرميت اتجاه موش عارفة تلم الفضيحة إزاى، المدهش أن بعضهم رمى الفوطة واتهم الزايدة الدودية بطعنهم فى الظهر. ..مدخل القصة التى رواها الموصوف بوزير دفاع الدودة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2191529684462699

 

..س: مين يا ولاد إللى قال عصابة العيل زايد وعصابة الإخوان ما لهومش غير بعض والضفر ما يطلعش م اللحم؟ جـ 1: هو نفسه إللى قال إن كتكوت البرابر بعد ما يتضح له أن كل مشاريعه هزليات فنكوشية ويبتدى الجوع يضرب بطنه ها يقفل المضايق ويعلن الحرب على إسرائيل. جـ 2: هو نفسه إللى قال إن لو عينك غفلت عن البربور ثانية واحدة ها يجرى على بضيع الضبيع يركع قدامه ويقسم له ع السمع والطاعة. جـ 3: موش محتاجة حد يقولها، الفشل يعمل أكتر من كده مع أى حد، موش بس مع ثلاثى الأطفال العاهات العقلية الكيوت إللى ابتلينا بيهم دول. ..مدخل ابن زايد (بفرض أنه ابنه) يطير للرياض لاجتماع مشترك -له هو وديك البرابر- مع مشاخخ عصابة الإخوان اليمنييين، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2202998603315807

 

يا بربور الصرمة المهتوكة يا واطى يا قزم يا دنى يا خاين يا تافه، بدل ما تبعت حد يرشح نفسه فى منظمة أساسا أمم الحضارة منسحبة منها من عقود، المفروض أنك كنت تنسحب من الرمم المتحدة كلها، وتخللى مصر أم الحضارة مضرب المثل فى وضع المسمار الأخير فى نعش يالتا التى ولدت ميتة نتنة تزكم رائحتها الأنوف. ..بالكومنتات: - ههههههههه، معركة باريس سان جيرمان مستمرة (قائمة بذاتها أم كجزء ثانى لمعركة كأس العالم 2020؟). ..جابر ينبهنا لأن المعركة هى بين أساطين الرشوة فى العالم الدودة والباستيل وتروح فين يا صعلوك؟ ..مدخل تهافت حقير مصر على لواط اليونيسكو، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2173783459570655

 

بص يا مؤمن، لما حد يوصل لنفس المستوى الرفيع البديع بتاع نجيب سوروس ومحمد العبار، وتلقاه كل يوم يعلن عن شراء نص الكوكب وما يحصلش حاجة، اعرف أنه تحت مستوى الإفلاس بحوالى ما بين 6 و7 سنوات ضوئية. ..مدخل الزايدة الدودية تتراجع عن صفقة شراء مقاتلات التايفوون البريطانية بسبب عوزها المالى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2172553889693612

 

إزيك بجى يا ابن المتهاكة؟ ..بلا جلوبة بلا لغوصة بلا لواط، قومية حضارية نقية خالصة وبس. كنت ها أنسى: إزيك أنت كمان يا بربور، إيه أخبار طيزك إللى اتحشرت فيها خوازيق السوفييت والكنفوش بالغرا الأيونى؟ ..مدخل إقامة أول قاعدة عسكرية أميركية بإسرائيل لأول مرة فى تاريخها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2164782513804083

 

المرة دى الشرموطة موزة موش بتبيع هدومها بربع التمن، إنما بتسيبها معروضة فى الشارع وتمشى. ..بالكومنتات: - هههههههه. ..جابر يقول الموز المقشر! ..مدخل إغلاق بنك هارودز بعد استنزاف رأس المال كخسائر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2164435037172164

 

لاحظ أن المشكلة موش محصورة فى هدوم الشرموطة موزة، إنما ستطال كل من دنس نفسه بلمسها يوما. ..مدخل الانهيار الحاد لأسهم تيفانى بعد تبقظ المستثمرين على أن الزائدة الدودية تملك بعض أسهمها وأنها بدأت فى بيعها بعد أن دخلت فى طور الإفلاس، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2163165600632441

 

فى 2011 اشترت الشرموطة موزة حصة فى أحد بنوك لوكسمبورج مقابل 10 بليون دولار. فى 2013 وعد إيفرى سكريين الشرموطة سالفة الذكر أنها ها تبيع كل هدومها -المحدودة أصلا بحكم مهنتها- مقابل ربع تمنها. فى 2017 -النهارده- باعت الحصة المذكورة فى البنك مقابل 1.8 بليون دولار. * أو للدقة -هات ودنك- هو ينطق، قال الربع وما فيش صفقة واحدة جابت النسبة دى؟ ..وألا إن وعد حورس حق: لا ينطق عن الهوى! ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2158297621119239

 

أنت لسه شفت حاجة يا ابن المتهاكة، ها ييجى لك يوم تتمنى فيه الموت -أنت وأمك المتهاكة- ولن تجدوه. ..مدخل فيتش تخفض تصنيف الزائدة الدودية مع نظرة مستقبلية سلبية تؤشر لمزيد من التخفيض، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2155747098040958

 

ما فيش، ما عنديش، أنا موش قادر أديك، روحوا اتسنكحوا على أبواب البنوك الكافرة بتاعة بره. ..ابن المتهاكة فى نقطة إفلاس رسمى شبه كامل شبه نهائى، يتخلى عن ضمان أية إيداعات بالبنوك، تاركا هذه الكيانات الأخيرة -رموز الإسلام العظيم وأستاذية العالم ومجد عصابة الأيدى المتوضئة الكبير- برمتها مكشوفة فى العراء التام فى مهب الريح. ..مدخل حكومة الدودة تطلب من البنوك تدبير ما يغطى الهروب الكبير للأموال عبر الاقتراض الخارجى وليس بطلب أى شىء منها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2152023511746650

 

بص يا آبا الحاج ملك السعودية، زى ما قررت تشيل العيل ابن المتهاكة بتاع الزايدة الدودية وتجيب بدل له واحد 80 سنة وشوية، يا ريت تغير الطقم العيالى كله إللى خرب عيشتنا وتجيب بدل له طقم كامل 80+. ..ممكن تبدأ بضرب المثل بنفسك وتطير ابنك ديك البرابر أبو عمر عقلى 4 أسابيع، وبعدين تحود على عصابة أطفال الشوارع النشالين عيال زايد الخير (بفرض أنهم عياله)، وتختم بأصغر الجميع البربور البيبى بتاعنا إللى عمره العقلى صفر. ..بالكومنتات: - هه هه، الموضوع موش هزار (أو على الأقل هكذا فهمه ابن المتهاكة). ..قصة لصدى البلد عن اعتقال عدد من أسرة المتهاكة ومن الأجهزة الأمنية. ..مدخل استقبال الملك سلمان لأحد الكبائر من جيل تأسيس الزايدة الدودية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2151553615126973

 

يا ابن المتهاكة، أنا مضطر أعترف لك أنى كنت ساذج وكمان غلطت فى حقك لما قلت أميركا قررت تبقى أكبر مصدر للغاز المسال فى العالم علشان تمسحك أنت وأمك المتهاكة من الوجود. ..الحقيقة هى ما كانتش بتفكر فيكم أساسا، إللى كانت بتفكر تمسحه من على وش الأرض هو فلاديمير منكوح. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2143209252628076

 

كام مرة نجيب سوروس قال إنه ها يشترى مايكروسوفت وأمازون وبنوك وول سترييت فى صفقة واحدة؟ كام مرة محمد العبار قال إنه ها يشترى كل شركات العالم فى نص صفقة؟ دلوقت ابن المتهاكة بيقول هو أنا البطة السودا، هم كانوا مفلسين ومديونين بأميال ضوئية وكل الدنيا كانت عارفة وسابتهم يعملوا كده. أيوه، أنا زيهم ضاربنى السلك من طيزى لغاية ما خرج من عينى، ليه بقى تمنعونى أعمل نفس الاشتغالات البروباجاندية؟ ..مدخل الدودة تتراجع عما أعلنته قبل أيام أنها بصدد شراء حصة معتبرة فى أميركان إيرلاينز، فإذا بها تنقلب نيرانا عكسيا بفتح ملف حظر شركاتهم من الأجواء الأميركية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2143049842644017

 

لا غرابة بالمرة أن يتضح أن كل مشاخخ عصابة الأيدى المتوضئة -سواء فى باكستان أو غيرها- هم حفنة لصوص. لا غرابة أيضا أن بعد ما شالوا الحرامى نواز شريف، أن اكتشفوا أن إللى جه بداله حرامى برضه، وأنه فى صفقة واحدة حصل لنفسه على أكثر من 2 بليون دولار. ..طب ليه نعمل قصة وندوشك بها بقى؟ السبب أن فيها شىء وجب التوقف عنده: أن إللى دفع الرشوة دى هو براميل الخرا الدودية. يعنى إحنا كده مجرد مهتمين بمتابعة سلسلة قصصنا مؤخرا عن المتهاكة لما تقع تكتر سكاكينها. * قصة الصفقة بالكومنتات، ويقال إن السعودية فى الأسابيع الأخيرة استخدمت نفوذها وألغتها فى ضربة عملاقة غير معلنة للزايدة الدودية. ..مدخل انفضاح أمر الشخة شهيد عباسى وزير البترول الذى حل محل رئيس الوزراء الفاسد المطرود نواز شريف، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2141532156129119

 

كما توقعنا، هى حرب استنزاف، معركة عض أصابع، لا أكثر ولا أقل. ..الجديد أن نقطة الصراخ جاءت أسرع مما توقع أى أحد، بما فيه دول المقاطعة. ..كما قلنا أيضا، ممتلكات الدودة فى الخارج، وعموما هى غير كبيرة أصلا لكن تسييلها فى هذه الظروف بات من ضرب المستحيل، أى صارت قيمتها صفرا. ..آدى كمان الاحتياطى النقدى طار فى الهوا شاشى فى شهر واحد. ..يعنى جوع البطون لم يعد كناية أو مجازا، إنما شىء حرفى ومادى. ..كمان وكمان، البورصة راحت فى الوبا فى دقيقة واحدة فور اجتماع المنامة اليوم، حيث ببساطة قالت دول المقاطعة إنها من بنها، بمعنى أنها موش ها تربط ولا ها تحل، فقط ستبقى الوضع على ما هو عليه، يعنى بالمفتشر كده كل ما يهمها هو كسب الوقت ليس إلا. ..وهى دى آخرة إللى يخللى الإسلام قشته لأستاذية العالم. ..وعلى فكرة، الكلام ده موش لك يا ابن المتهاكة، إنما للخليفة العثمانلى المعتوه. ..مدخل انهيار الاحتياطى النقدى لمركزى براميل الخرا الدودية بأكثر من 10 بليون دولار -أى الثلث دفعة واحدة- فى مجرد شهر واحد هو يونيو، وبالتوازى انهيار جديد ساحق للبورصة الدودية أيضا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2140696072879394

 

100 بليون إيه إللى فى السنة يا ابن المرا الوسخة؟ ..يا شحات يا جعان يا واطى يا أبو نظر أقصر من نظر دودة الإنكلستوما، فيه حاجة اسمها الفرصة الضائعة. لو استمر العملاق جمال مبارك كان زمان الناتج الداجن الإجمالى المذهل بتاع 2010 وصلنا لضعفه النهارده، بدل ما كش للنص على إيدك يا قزم أنت وأسيادك المجيدة والفقيدة (وأيوه النص موش أرقام الناتج الإجمالى الوهمية إللى بتطلعها، وأيوه مستوانا المعيشى كان زمانه بقى 4 أضعاف ما نحن عليه الآن، وروابط ده ودوكها عندك تحت). لما أنت جيت وافتكرناك فرعون قررت شخصيا التوقف عن حساب خساير مجيدة. قلت الكرة بقت فى ملعبنا، مجيدة خلصت حسابها الختامى لغاية كده على خساير 500 بليون دولار، ومن هنا ورايح إحنا ومجهودنا ونصيبنا. لكن لما اتضح أنك موسى موش فرعون، مجرد إستبن الإستبن دلدول امتداد عضوى وإفراز مخاطى لمجيدة وللفقيدة، كفاءة مدفونة ابن شرموطة طلع لنا من بكابورت يناير إللى طفح فى جناين مصر، رجعت واعتبرت كأن شيئا لم يكن وعدت لفتح حساب متجدد لنزيف الخسائر، حاليا وصل بالراحة لتريلليون دولار ما بين فعلى وفرص ضائعة، ولا زالت الحسابة بتحسب طول ما الجيش سايبك من غير تصفية جسدية. ..مدخل البربور يطلب من الدودة التوقف عن التدخل فى الشأن المصرى وإللى فات مات، أو يمكنها مواصلة التدخل مع التكفل من الآن فصاعدا بمائة بليون دولار سنويا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2133187490296919

 

- يجب أن ننتج غذاءنا، يجب أن ننتج دواءنا، يجب أن ننتج سلاحنا، سمعت فين الحكم العظيمة دى قبل كده؟ - أميركا أكيد. - لأ، أميركا لا تنتج لا غذاءها ولا دواءها ولا سلاحها. بالعكس، دى عندها عجز مهول فى الميزان التجارى. - يبقى أبو المهازيم بتاع الإبرة والصاروخ بتاع الستينيات. - صح، بس فيه واحد اسمه على لسانى. حاجة أكبر، مين؟ مين؟ - ها يكون مين غير بأف الغمة، إللى حقق أكبر إنتاج لفدان القمح فى تاريخ العالم، لأن الفلاحين ضحكوا على غباوة أمه وحطوا له على كل طن زرعوه 2 طن مستورد اشتروها بنص التمن إللى بياخد القمح به. - إيه الإخوانجى العبيط التافه إللى بتتكلم عنه ده؟ بأقول لك أكبر. ..آه، إللى كنت عاوز افتكره هو ستالين. - المؤكد أن كل فاشل أهبل هرتل الهرتلة الجهنمية دى كانت نهايته أسود من وش أمه المتهاكة. ..مدخل الجوع يقرص بطن برميل الخرا الصغير فراح يلقى خطبا غوغائية جوفاء على الطريقة الكاستروية تبشر "بالاكتفاء الذاتى" من الغداء والدواء و"كافة الاحنياجات" يدغدغ بها البطون الأجوع للدود الأصغر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2131901797092155

 

لقد وعدناك وألا إن وعد حورس حق أنه سيأتيك يوم يا ابن المتهاكة -أنت والمتهاكة وكل قبيلتكم- تتمنون فيه الموت ولن تجدوه. مين إللى رايح تتسند عليهم يا برميل الخرا؟ فارس وعثمان؟ دول أساسا موش بس ع الحديدة إنما باعوها. ..زيك بالظبط! ..بالكومنتات: - ما فيش شىء اتغير. الـ 13 هم الـ 6، وده من مدة أصلا، لكن كل كام يوم الكنوات الإخوانجية تعمل حفلة للغلوشة كل ما تحصل كارثة اقتصادية جديدة للدودة. ..كل البنود بأى عدد لها يمكن اختزالها فى 3 كلمات عدم دعم الإرهاب. بعد يوم أو يومين من البداية بقى واضح أنها مقاطعة وبس، ودى تمنها أضخم مما تخيلنا. أنا ممكن أحط 10 أخبار يوميا عن كده، آخرها من دقائق تقرير عن صعوبة بيع الأصول فى الغرب، يعنى الشرموطة موزة موش ها تبيع هدومها بربع تمنها، إنما بما فيش خالص. ..تعويضات مجيدة موضوع أضخم بكتييييير من القزم الموجود حاليا، ده كويس لغاية دلوقت أنه ما رجعش عصابة الإخوان أو دعا الدودة لاحتلال مصر. بصراحة، ده الشىء الوحيد إللى كنت ولا زلت أتوقعه فى أية لحظة، هو ده تمامه. ..بالنسبة للمرور من القناة محتاج إعلان حرب وده طبعا فوق مستوى الأقزام. ثانيا ما هياش النسبة الأضخم، أغلب الغاز بيروح شرق وجنوب آسيا. ..تعليقا على إفلاس العصابة المسلمة المضحك بتكرار ذات أوهام تراجع المقاطعين عن مقاطعتهم، والأكثر إفلاسا تقديم هذا الخطاب المهين كنوع من الانتصار، فيما الصمت كان سيكون أفضل لعلنا ننسى التسارع شديد العنفوان للضريات الاقتصادية للمقاطعة. ..مدخل البنوك تجمد قرضا بليونيا لأحد المشروعات الكبرى المزعومة بالزائدة الدودية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2126060141009654

 

رقيعة يا ابن الرقيعة، قصدى يا ابن موزة، يا ابن المتهاكة! ..مدخل ترامب يقول إن 10 دول تسعى لنقل قاعدة العديد إليها مع تكفلهم بكافة النفقات، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2125030371112631

 

قلنا المتهاكة لما تقع تكتر سكاكينها، وإن أكبر سكين سيكون أسعار الغاز المسال التى ستلامس الصفر قريبا، وقد كان. ..خلال الشهر الأخير ييجى نص الدول الأعضاء فى منظمة الرمم المتحدة أعلن فجأة أنه سيصبح أكبر مصدر للغاز المسال فى العالم. فارس قالت كده، إحنا أصحاب أكبر احتياطى وعادى لما نبقى أكبر منتج وأكبر مصدر. أستراليا قالت أنا أصلا نمرة 2 بالفعل حاليا، وغازى هو الأرخص عالميا خاصة أنه الأقرب للمستهلكين الرئيسيين اليابان وغيرها، ومجرد أنى أقرص شوية على نفسى فى الاستخراج ها أتربع على قمة العالم. ثم ما لبث أن أعلن السوفييت أنه سيبدأ الاستخراج من القطب الشمالى وهو ما سيغرق الكوكب كله بالغاز. ورغم أنها من هجايص المتعووووودة المفلسة المتسولة فلاديمير منكوح، إلا أن السعودية لحقته وقالت إحنا ها نشارك بكل قوتنا وها نقلبها من هجايص لجد الجد. ثم سرعان ما تدخل الكنفوش وقال وأنا رحت فين خدونى معاكم القطب، بعد المتهاكة ما وقعت طلع فى دماغى أهه كده التحول من أكبر مستورد للغاز المسال لأكبر مصدر له. حتى مصر وإسرائيل تعهدتا بالوفاء بكل احتياجات أوروبا من الغاز المسال خلال فترة أقرب كثيرا من كل وعود آنفى الذكر بالتحول لأكبر مصدر فى العالم. لكن طبعا لو كل دول فنكوش فالوحيد الذى لا يمكن إلا أن تأخذه على محمل الجد هو أميركا. قالت سأصبح أكبر منتج للبترول فى العالم وفعلت، واليوم تقول سأصبح أكبر مصدر للغاز المسال فى العالم وسوف تفعل. ..مما قلناه برضه إن ما بين الخليج والدودة هو معركة عض أصابع وحرب استنزاف طويلة ستنتهى بانتصار أصحاب الجيوب الأعمق، وطبعا زى ما أنت عارف براميل الخرا جيوبهم مخرومة أصلا. على أنه لم نتصور أن معركة الغاز المسال ستتطور بهذه السرعة: المتهاكة تقول لزبائنها أنا انتهيت وإللى عاوز غاز مسال ييجى يبنى البنية التحتية بتاعته بنفسه. ..باى باى كمبورة! ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2122923417989993

 

كتكوت العربان المفوه كان مفوه جدا (الدقيقة 01:03:00)، وهو يدمر الوثائق إللى تعهد فيها برميل الخرا الصغير فى 2013 و2014 بإغلاق الجعيرة ووقف تبنى عصابة الإخوان (أو تبنيها هى له) ..إلخ، أفحمها بحجة واحدة ما فيش غيرها لكن قاتلة: أنها مكتوبة على ورقة تعبانة بخط اليد. ..هه هه، هو أنت عاوز ياخدوا تعهد على الدودة على إيه غير ورقة وسخة؟! ..مدخل فضيحة الموقف الزبالة الذى وجد الزبالة المدعو محمد ناصر نفسه فيه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2120844948197840

 

ديك البرابر الأوبر أرامكو، وبربور البرابير إستبن الإستبن، وأولاد زايد (بفرض أنهم أولاده)، ما يجمعهم أنهم أطفال من مواليد الألفية الجديدة، والأسوأ أن العمر العقلى لأى منهم لا يزيد عن 4 أسابيع، وحسب توقعى الأولى جدا (بص الإحالات)، أن ما عندهمش أية خطة غير شوية البيانات إللى طلعوها، وأنهم ذهبوا بعدها للصلاة أن الزايدة الدودية والخليفة العثمانلى ها يترعشوا من الرد المزلزل لعب العيال بتاعهم ده (وإللى يخلو حتى من المطلب الأساسى جدا -والوحيد المهم- وهو تعويض مصر بتريلليون دولار خسائر مجيدة). متناسين أن حنجرة بن شكاك لا يتراجع أبدا لأنه لا يفكر أصلا، وستسير الدودة وفارس وعثمان إلى حتفهم كما فعل عبمعصور المفحوت وصدام خروف العيد وخريت الطارش. ..برضه مما قلناه إن الوحيد المحترم فى شلة الأربعة هو ملك البحرين، الذى بدا ارتباطه بمصر وبجيش حورس وبالحضارة الغربية عامة أكبر بكثير من إحساسه بالانتماء لعربان الخليج. وبالفعل ها هو الوحيد الذى حين يفتقد البدر يتخذ خطوة غير مسبوقة -ولم تكن واردة أصلا- فى تاريخ بلاده، ألا وهى إعلان عصابة الإخوان منظمة إرهابية ومحاكمة حتى من يعبر عن التعاطف معها. ..بس دى يا مؤمن موش نهاية القصة، فيه حاجة تالتة كانت بالمثل مما قلناه: أن لا تزال هناك #عميكة_يا_سعودية، ولا يزال هناك الفريق حجازى، ولا يزال كبداية تمهيدية خالص معركة عض أصابع حرب استنزاف اقتصادية لا يقدر عليها الأطفال النوغة سالفو الذكر، وسيفوز بها أصحاب الجيوب الأعمق والإرادة الأعلى (وليس من سيهبط سعر غازه المسال للصفر، أو كذا ليس من يشترط فنكوشه المافياوى الشغل فى الظلام). ..ملحوظة: ترامب برضه بصفته طفل من جيل الألفية، خبرته بالإسلام محدودة جدا، ومنها إصراره على ما يسمى طاولة الخوار، ويقال إن اتصاله بالبربور اليوم هو ما فرمل أية إجراءات رباعية ضد الدودة. ..أنا بقى بصفتى من مواليد الخمسينيات، يعنى أكبر منه بخمسين سنة وشوية، طاولة الخوار دى موش حاجة قرأت عنها فى الكتب، إنما عشتها يوم بيوم وتابعتها أولا بأول على صفحة الإبادة. قصة حزن اللات وماذا فعل بعد إنسحاب إسرائيل من جنوب الحلمة: يقضمون القضمة من هذه الحلمة -أول قضمة كانت رفضهم حل نفسهم كما حل كل الحلميين ميليشياتهم- فيستشيط هؤلاء غضبا وغيظا فيقولون لهم لنذهب لطاولة الخوار، تمضى الأسابيع والشهور فى مكلمات ومكلمات ومكلمات بينما يتكرس ما فعلوه كأمر واقع على الأرض، وتدريجيا يتعود عليه الجميع، حتى ما أن يكادوا ينسون الأمر برمته حتى يستيقظون فجأة مرة أخرى على قضمة جديدة، وهلم جرا تدور ذات الدوائر: ثلث معطل، احتلال المطار، سيطرة على الاتصالات، تحييد الجيش، احتلال قلب بيروت، اختطاف الجيش كله، تفصيل كانون أنتخا باض على مزاجهم، فرض الطرطور إللى على مزاجهم، وعشرميت قضمة وقضمة. ..الملالى يستخدمون ذات اللعبة مع الغرب الساذج الذى لا يخطر بباله أن هناك فى الكون شىء اسمه الكذب، يتوغلون كثيرا سرا فى برنامج القنبلة النووية وتمر الدهور وحين يفيق البهاليل فجأة على ما جرى يقولون لهم ذات الكلمة السحرية: طاولة الخوار! ..بالكومنتات: - الأيام القليلة القادمة قد تثبت فعلا هذه النظرية، لأن الكلام بقى بجد جدا عن ضربة أميركية وشيكة للرفيق بقلظ. ..جايز ما فيش حاجة تعيق أداء القاعدة الأميركية فى الزايدة، الفكرة غالبا عدم فتح جبهتين فى نفس الوقت. ..جابر يقول إن التجربة الصاروخية الكورية هى من أوقف الإجراءات ضد الزايدة، مضيفا أن هذه الدودة وعثمان وكوريا الشمالية والسوفييت والكنفوش حلف واحد عالى التنسيق بعضهم البعض. - وكمان اليسار الغربى فتح جبهة جديدة: السعودية "الوهابية" مسئولة عن الإرهاب الإسلامى "منذ الستينيات". ..حلو جدا نفتح بقى كل الملفات، وموش ها أقول ليه الستينيات ما نخلليها 1400 سنة إسلام، وموش ها أقول إن السعودية أكبر محارب للوهابية وللإسلام منذ عقد ونص ع الأقل، وموش ها أقول إن التمويل الكبير بدأ كرد فعل على سعرة الخومينى، إنما ها أقول ها تحاسبوا السعودية عن القاعدة فحاسبوا أصحاب الفكرة إللى هى مشيت بناء على طلباتهم، السادات وريجان وثاتشر. ..فى كل ده ممكن تلقى أعذار للسعودية، لكن من لا تجد له عذرا هو الحكومات البريطانية المتعاقبة إللى استضافت الأشد تطرفا موش من مصر مثلا بس، إنما من السعودية نفسها. ..ولو وجدت لتلك الحكومات عذرا بالجهل، فمن ليس جاهلا بالمرة هم هؤلاء اليساريون الذين يدافعون عن الزايدة الدودية، أبواقكم الإعلامية هى التى طالما ابتزت ولوت ذراع هذه الحكومات نفسها لفتح المجال لجحافل الهجرة المسلمة لبريطانيا، باسم حكوك الإجرام وكل ما شابه، بحيث أصبح الإرهابيون مجرد شريحة ضمن حاضنة اجتماعية كبرى تحتل المدن البريطانية. ..الإعلام البريطانى يخلط الأوراق بتقرير عن النشاط القديم للسعودية فى تمويل المراكز المسلمة لديهم. ..مدخل تحدى الدودة لشلة الأربعة ووزراء خارجية هذه يجتمعون بالقاهرة دون اتخاذ إجراءات محددة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2115046278777707

 

الأكراد ها يطرودا الميليشيات المسلمة العثمانلية من خرم الإبرة إللى احتلته فى عربستان الغربية، وإللى أصلا عاوز مايكروسكوب علشان تشوفه. يعنى باختصار كده الوحيد إللى طلع م المولد بلا حمص فى كل عربستان شرقا وغربا، هم أهل السبة والمجاعة. ..ابن المتهاكة، هل تسمعنى؟ خللى قرد-و-خان يبعت لك كام كتيبة أشاوس كمان وكمان، الكائن الكفاءة ده أثبت أنه "أمير" المؤمنين فعلا! ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2109742129308122

 

الزايدة الدودية إشارة مرور، موش أكتر موش أقل. ..هه هه، ما نقدرش ننكر أن المجموعة الشمسية ما فيهاش غير عبرحمن الراشد واحد. ..بالكومنتات: - هه هه، هو عادى من زمان جدا أكتب عن التقنيات والمستقبليات، ولما توصل أكون بقيت مهتم بحاجة جديدة، بس هل كل المداخل إللى فوق دى موش متابعة؟ دى دودة وما تستاهلش كل الاهتمام ده أصلا. ..مقال الراشد من ده قديم خلال سعرة يناير أو بعدها مثلا بأسبوع، ما أعرفش سيرش يجيبه ولا لأ، لأن موقع الشرق الأوسط اتهد كله وأعيد تصميمه. ..المقال أهه بتاريخ 9 فبراير. ..السلطة لم تتغير من 7000 سنة ولا شعرة واحدة بالأخص فى الأرياف. أحيانا بس بيظهر شوية أراجوزات عرب يعيشوا وهم أنهم بقوا الحكام، لا يفهمون أن أحدا لا يقهر الجيينات. #عميكة_يا_مصر. ..آية سامى تتوقع منا تغطية أوسع للحرب على الدودة التى تقول إنى توقعتها طويلا، ثم تناقش مقال الراشد عن مصر التى لن تتغير حتى لو أرادت، تراه ناضحا عميقا وضد التيار السائد، لكن تتساءل ألم تتغير السلطة فى 1952 مثلا؟ - حبى. ..أسامة سرايا كتب: الراشد كاتب ممتاز جدا وإن كنت أخذت عليه فوضى تحليلاته فى فترة الانتخابات الأميركية وأرسلت له هذا ولكن رد بابتسامة استوعبت منها أن الأمر ربما كان أكبر من قلمه. إلا أنه يظل صوت صارخ فى البرية هو ومجموعة كتاب محدودين بالشرق الأوسط وعدد من الصحف الأخرى العربية والإقليمية، أما عنا فلا ننعم سوى بأنصاف الكتاب وأشباه الرجال، والمبدعون مثلك أستاذى مكتفين بحديث عن بعد وكفى. ..مدخل توعده الدودة "بمذبحة رابعة جديدة"، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2107829142832754

 

تن تن ترن تن تن! ..الحقيقة لما قالوا ها يخيروا الشركاء التجاريين بينهم وبين الدودة، قلت ده يمشى مثلا مع الدول الأفريقية، مع الدول المسلمة، بالكتير مع الكنفوش تخيره بين البترول والغاز، أو يحسب بيصدر سلعه الفاسدة لمين أكتر، لكن ما ينفعش تقول كده لواحد زى ترامب أو الأم تيريسا مثلا. ..هه هه، ما كنتش أتخيل أن الغرب نفسه هو إللى عاوز كده. ..مدخل القرار الجماعى للبنوك وشركات الصرافة البريطانية وقف التعامل على الريال الدودى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2107247709557564

 

هل سيدخل هذا التصريح لعادل الجبير -التلميذ النجيب لسعود الفيصل- يدخل التاريخ كأول إعلان من #عميكة_يا_سعودية عن نفسها فى مواجهة خرافات وخراقات العيل التافه المدعو ديك البرابر الأوبر أرامكو؟ ..سؤال ستجيب عنه الأيام القادمة. ..بالكومنتات: - ربما تقصد مثلا تصريح فشار الجرذ سيرحل إن سلما وإن حربا. ..ده موش هجايص. ..أولا، لأن كل إللى بيقوله ها يحصل، إن غدا وإن فى العام التالى، أقله أنه كان يرى أميركا رايحة لفين فيما الجميع غارقون فى مية الوهم. ثانيا وهو الأهم، لأنه يعبر عن الموقف الصحيح. حين ترى فشار الجرذ الشيوعى فى حرب مع داعش المسلمة، لا يمكن أن تتعاطف مع الأشد شرا فيهما. ثالثا، ديك البرابر هجاص لأنه عامل زى اللبوة المومس بيلف على باريس وموسكو وبكين ومستعد يقدم لهم أية حاجة نظير المشاركة إعلاميا فى فناكيشه الاكتسادية أو الحربية. رابعا، أنا لم أر ولاء الجبير للحضارة وللغرب ولأميركا بالأخص التى اشتغل طويلا سفيرا لديها، قد تغير ولو للحظة واحدة، ورغم كل الوطأة والضغوط التى يمثلها البند ثالثا. ..ماشى، سيبك من أنك شايف السعودية مشاخخ وهابية وبس، رغم أن حكامها أحسن من حكامنا بكتير بدءا بحسنى مبارك. ..السؤال أى غرب هذا سيسمح لفشار بالحدود الشرقية، بحيث يركب الملالى الباص وقبل الغروب يدلدلوا رجليهم فى بحر بيروت؟ لا أميركا موافقة ولا غيرها، وسيبك من تصريحات زمن ترامب، كلها مراوغات لزوم ما يلزم إللى هو ملاعبة العرب والمسلمين وتقيتهم وتحالفاتهم البينية اللحظية المزفلطة كسمكة القرموط، والموقف الحقيقى لا يختبر إلا بالأفعال، إنما هناك إسرائيل والتى لو لزم الأمر ستحتل الحدود دى. ..الصديق صوما يقول الجبير ما يفرقش عن ديك البرابر. ..مدخل وزير الخارجية السعودى يعلن أن الشروط المطلوبة من الزائدة الدودية غير قابلة للتفاوض، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2105453813070287

 

اليسار ساب مرحلة الحنجورية والبروباجاندا وغسيل المخ وانتقل لمرحلة الهزار والاستظراف وسخف الدم. روبرت فسق كبير كبائر الإندبندانت الشيوعية المسلمة بيقول مطالبة السعودية ومصر وغيرهما إغلاق الجعيرة، زى بالظبط مطالبة الأممية الخامسة من تيريسا ماى إغلاق البى بى سى. ..أولا، موش كل الدنيا موافقاكم أن ما بين حرية الإعلام وتدمير بلاد واقتصادات كاملة مجرد فركة كعب، أو أن أهه كله اسمه "لعبة" الديموقلاطية، ذلك بالذات بعد ما الدودة بقت أضحوكة الدنيا بولولتها أن ده تدخل فى شئونها الداخلية، بينما ربع قرن من التحريض وتقويض دول كاملة كان مجرد زغزغة محبة وحبة دلال. ثانيا، موش كل الدنيا موافقاكم أن الأفكار لا تواجه إلا بالأفكار، بل فى الواقع الأفكار -طيبة كانت أو مخربة- لا يمكن على وجه الإطلاق أن تواجه بالأفكار، بالأفكار بالذات، إنما -وإنما فقط- بإبادة الجيين الذى يفرز البروتين بتاعها فى الأمخاخ. ثالثا، الأممية الخامسة موش ها تطلب أبدا إغلاق البى بى سى، ببساطة يا ظريف لأنها شيوعية مسلمة زيهم، وأحد أكبر أذرع الحنجورية والبروباجاندا وغسيل المخ بتاعتهم. رابعا، السعودية ومصر هم إللى ممكن يطلبوا إغلاق البى بى سى. خامسا، أعتقد أن تيريسا ماى ها توافق. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2103847536564248

 

ويا ترى عرفتها لوحدك ولا حد قال لك؟ ..مدخل قرد-و-خان يقول إن طلب الخليج ومصر سحب قاعدته من الزايدة الدودية "عدم احترام" له ولأس أمه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2102492560033079

 

يا بربور يا طرطور يا دلدول، 13 مطلب لا قيمة لها، والمطلب الوحيد المهم موش موجود. فين التريلليون دولار خساير مجيدة يا خاين يا ابن المرا الوسخة؟ * طبعا طالما فيها ولاد زايد (بفرض أنهم أولاده)، وفيها ديك البرابر الأوبر أرامكو، وبربور البرابير إستبن الإستبن -ثالوث الفشل وانعدام الكفاءة والجهل والعته والعنة الأشهر فى العصر الحديث- فما فيش حاجة ها تحصل، لا مطالب مهمة ولا مطالب تافهة. أساسا، ما حدش بيقدم مطالب قبل ما يكون حشد فعلا ع الحدود آلاف المقاتلات وملايين الجنود، بينما البهايم دول لا يعرفون ما هى الخطوة التالية أصلا. ..بالكومنتات: - مظبوط طبعا، هم ما حيلتهومش أصلا المبلغ ده ولا حتى عشره، والحل هو تحويلهم لغبار مشع ذائب فى مياه الخليج. ..سامح موريس ساخط على لعب العيال إللى بيحصل ده، ويجب الذهاب فورا للحل الحقيقى: الإبادة. ..مدخل المطالب الهزلية للخليج ومصر من الزايدة الدودية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2100107316938270

 

جابوا لك ديك البرابر الأوبر أرامكو، ابشر بطول سلامة يا ابن المتهاكة! ..بالكومنتات: - أحلى صباح يا ديك البرابر، يفكرك بكم فشلك فى الحياة (ده بفرض أنك بتحس أصلا) طبعا أنت بجم، وما كنتش من قابضى الأسهم دول إللى عملوا "ثورة"، أكيد قلت إيه يعنى حفنة بلايين، طز! ..عن شخة منسر أوبر نتحدث. ..مدخل ديك البرابر لم يعد ولى الولى، إنما الولى أس 1 بس.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2097592767189725

 

ماخور الخمارات أصل الستربتيز!

هل ترى يا هل ترى، هل صاحب التسريب إللى بيسخر فيه من ترامب، وإللى بيعرض عليه دلوقت نقل قاعدة العديد عندهم، هل مثلا هدفه محاربة الإرهاب أو الإسلام مثلا؟ حاشا للات، هم يريدون نقلها لنفس السبب الذى يقولونه هنا ضد الدودة، وهى أن تمثل حاجزا معنويا يطلق أيديهم فى فعل ما يشاءون وفى نفس الوقت يردع أى أحد من ضحاياهم من مهاجمتهم. ..باختصار، ده مشهد مكرر حرفيا، هذا ما قاله بالضبط براميل الخرا يوم اقترحوا على أميركا نقل قاعدتهم من السعودية لهم: نحن حداثيون متحررون وأقرب فكريا وثآفيا لكم من هؤلاء الوهابيين القفول. ..طب إيه وجه اعتراضك؟ لأن ببساطة عصابة زايد الخير لديها مشروع لأستاذية العالم، استعباد كل البشرية، بالظبط كما ولاد المتهاكة بتوع الزايدة. بل لأ، موش بالظبط، مشروع زايد الخير كما نقول طوال الوقت أكثر خبثا بكثير. هم عرب مسلمون وبرمجتهم الجيينية عربية مسلمة، لكن الفارق أنهم يدركون أن الإسلام بقى لعبة مفضوحة بعد 1400 سنة اتهتك واتنكح فيها بطولها كلها، لغاية ما بقى سبة وخرقة وسخة منبوذة من كل بلاد الحضارة. هناك الآن سلاح أنجع للاسترقاق والاستحلال، سلاح المال القذر، شغل التغير المناخى والطاقة الوسخة، وشغل رواد الأعمال وخارج الصندوق، ومختلف صنوف الدجل خاصة لانتهاب واستعباد الصراصير الصغار من خلاله. ..السؤال: أيوه، ماخور الخمارات له ملفات تخينة جدا فى سكرتارية الخرانة الأميركية وفى كل حتة وكل موضوع وروائحهم تزكم الأنوف (ومن زمان على فكرة، منذ أيام بنك الاعتماد والتجارة الأقدم من الجعيرة نفسها)، لكن رغم ذلك الولايات المتحدة اقتنعت بنقل قاعدتها للدودة وهى كانت تعلم جرائم وتحريضات الجعيرة جهارا نهارا ضدها هى نفسها، فما الذى يمنع من أن تكرر ذات الغلطة؟ ..الإجابة: المفروض أولا أن لا يلدع كافر من جحر مرتين، زائد أن الأماكن التى ترحب بنقل القواعد الأميركية -إنجرليك والعديد معا- الآن على قفا من يشيل، والخبر الجيد ليس منها أحد لديه مشروعات لأستاذية العالم: البحرين، الأردن، كردستان، وجايز حتى السعودية، وطبعا لو نفخ حورس فى صورة مصر وعافاها من المرض المعوى المسمى البربور. ..مدخل سفير الخمارات لأميركا يعرض نقل القاعدة إليهم، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2090639611218374

 

لأ يا ابن المتهاكة، أنت فهمت غلط. ده موش معناه أن فيه ضربة نووية أو اجتياح برى أو كل الحاجات دى لا سمحت اللات. الموضوع لا علاقة لك به أصلا، فقط الدبلومايصية بتموت، وسكرتارية الدولة الأميركية بتصفى أشغالها قى كل العالم وها تقفل الدكانة. ..مدخل إنهاء سفيرة أميركا فى الدوحة لمهام وظيفتها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2089564234659245

 

فيه أنباء عن تحرك قوات مصرية للبحرين. شىء جميل -خاصة لتعلقه بالبحرين بالذات- لكن فيه إجراءات موش محتاجة أكتر من ورقة وجرة قلم، ولها آثار أقوى آلاف المرات. ..لو البربور الخاين ابن الشرموطة أعلن الحرب ها يقتل نص أو تلتين دخل الدودة السنوى فى غمضة عين، لأن ساعتها ما فيش غاز مسال ها يمر من كناة السويس (ولا ها يمر من أية حتة لأن أسعار الغاز إقليمية جدا، بمعنى لو مثلا لف لأوروبا من جنوب أفريقيا لن يستوردوه. هذا وكل ده بفرض أنك فى حاجة أصلا لاحترام وهم اسمه الكانون الدولجى فى وقت ينهار فيه كل الترتيب العالمى الحالى بسرعة البرق). ..ما كناش بنهزر لما قلنا له يردم الكناة دى أو يوهبها للمجهود الحربى الأميركى، بدل ما يحفر كناة تانية، ودع جانبا كون هذه الأخيرة تبديدا لبلايين الدولارات. * البحرين هى أقضل ما فى هذه المنطقة المربوءة بجييناتها، ورمز قديم للتحضر ولا تزال. مثال من القديم أنه بسبب كون الناس تنظر لحمودة المقمل وهو الأقرع المهتاج وهو العنين، تنظر له كمادة فكاهية جنسية، اهتموا فقط بكلمة بنات الأصفر، لكن الواقع أن ما وعد الصحابة العصابة به هو ذهب البحرين وبنات الأصفر. أما أمثلة المعاصر فكثيرة وستجدها فى الإحالات. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2084766211805714

 

قربت على يومين مكتفيا فقط بكومنت بسيط واحد، ومستنى فيديو معين فى بالى ينزل على يوتيوب، علشان أعمل الحفلة الكبيرة ع الخليفة العثمانلى وماريشالاته إللى لهم سنين بينظروا لأنه ملهم من السماء ولا يأتيه الباطل من فتحة خشمه ولا من طيزه، ودلوقت قلبوا أرانب هاجسهم الكبير التحسيس ع البطحة أن بعد الفتك بالدودة سيحل الدور على عثمان. ..عموما، ملحوقة وها نحط الفيديو بالكومنتات لما ينزل، لكن بصراحة الواحد موش قادر يمنع نفسه بعد الخبر ده، ولأسباب لا تعد ولا تحصى: - الظاهر قرد-و-خان إللى بنعتبره رمز للغباوة والبلاهة، كان أول واحد فهم إللى قلناه أن الغزو البرى للدودة سيبدأ بعد العيد. - الظاهر أنه فهم برضه أن الدور الجاى هو دوره، غزو برى شامل لعثمان (النهارده ألمانيا سحبت قواتها من قاعدة إنجرليك ونقلتها للأردن، والبقية تأتى). - لكن -للأسف- بغباوته وبلاهته المعهودتين شوف حلها إزاى: قرر الهروب للأمام، وبدلا من انتظار الغزو السعودى الكردى الأميركى وتجهيز دفاعاته ضدها، قرر يبعت ميليشياته للدودة، يعنى بدل الهزيمة عاوزها هزيمة تكعيب. - ليه تكعيب موش تربيع؟ أنت فاهم أن جيش أتاتورك ها يقف يتفرج؟ قرد-و-خان هو بس الغبى والأبله إللى فاكر أن إله الإسلام ها يحميه من ثورة جيش أتاتورك. - جيش أتاورك بس؟ أوه، عندك حق، نسيت أننا أصحاب مقولة انكلاب يوليو إللى فات إن أثبت شىء، فقد أثبت شيئا واحد: الجيش والشعب إيد واحدة. - كده نصلحها: هزيمة أس 4، والساموعليكو. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2082406198708382

 

عمرك شفت خيانة أكتر من كده؟ ..ومين يا لهلوبة إللى حمانا لما الجعيرة دبرت ونفذت العصيان العربى المسلح بتاع 2011 ومجمل خسائر لمصر تجاوز التريلليون دولار؟ ..يلعن دين كده، إمتى بقى يغور البربور وخنوثته وخبله فى داهية وييجى بدله راجل راجل أو ست ست؟ ..بالكومنتات: - مثلا! ..منتصر كتب: عبيطة أوى، طب والاستثمارات إللى تتعارض مع الامن القومى دى ظروفها إيه؟ - هى كده! ..جابر كتب: عمل كده لمجرد أنه يتقال فيه [كانون] بيحمى الاستثمارات فى مصر، يعنى بيخسر كل ده مصاريف دعاية وإعلان لسلعة لا يهتم بها أى مستثمر بارز. أما المستثمرون الكبار فبتحميهم جيوش دولهم وموش محتاجين الدعاية دى يا سيادة الوزيرة. كل المطلوب السيطرة على الأمور ف الداخل وبس. مثال: [عبمعصور] لما أمم شركة قناة السويس [الباستيل] وبريطانيا وإسرائيل طربقوا الدنيا علينا وف خلال عشر سنين حرموه منها لحد ما رجعها السادات. ..مدخل المدعوة سحر نصر تقول إن الكانون يحمى الاستثمارات الدودية فى مصر، صدق أو لا تصدق، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2082235605392108

 

بعد الفراغ من دهس الدودة، سيتم فرم الدودة 2، موش علشان التسريب ده، إنما أقله جدا لتاريخ طويل لسكرتارية الخزانة الأميركية فى تجرى جرائم عصابة زايد الخير، وساعتها منحناهم لقب أكبر راعى وممول للإرهاب فى العالم. ..طبعا أنت عارف أن بعد كده رجعنا فى كلامنا، وسحبنا منهم اللقب ومنحناه بجدارة كاملة للبربور بتاعنا، وده يدلك على مين الدودة 3 إللى ها يتم فرمها. ..لو سمحت، التفاصيل والتوقيت وكل ده موش عندى، روح اسأل الفريق حجازى. ..مدخل تسريب لأحد كبائر ماخور الخمارات المتحدة يسخر فيه من ترامب، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2081430915472577

 

وحياة رسول اللات إللى ما بأحلف به باطل أبدا أنا كنت عارف أن ترامب -وترامب وحده لأنه الوحيد إللى معاه المفاتيح- هو من أعطى الضوء الأخضر للى حصل، وبل كمان الضوء الأخضر لاحتلال السعودية للدودة، إن لم يكن كلها فعلى الأقل المناطق التى بها قواعد أميركية، وأعتقد التنفيذ بعد العيد. ..فى البدء كان الأخضر، والأخضر كان عند ترامب، وكان الأخضر ترامب، هذا كان فى البدء عند ترامب، كل شىء به كان، وبغيره لم يكن شىء مما كان، فيه كان النور والنور كان أخضر! ..وهل شكر ترامب ورجاله لخدمات براميل الخرا وأنه لن ينسحب من القواعد، ينفى أنه ادى الضوء الأخضر للسعودية لاحتلال الدودة، وبكده ترجع القواعد لوضعها بتاع 2003؟ ..أموت ف المكشوووووف! ..تحليلات غربية تقول إن الصراعات العربية-العربية لم تعد تجرى فى غرف مغلقة. ..بالكومنتات: - إما رقابة كاملة على كل مليم ينفق فى الداخل والخارج، والبت فى أمر كل قاطن لهذه الدويلة، مع اقتصارها على كناة تليفزيونية واحدة تذيع من الأخبار نشرة واحدة للأخبار المحلية جدا، وإما الغزو، والكلام لكم يا ملالى! ..آية سامى تستبعد الحل العسكرى. - ممكن، المهم يتحل. ..فؤاد صوما يرجح الحل على يد أحد أفراد أسرة براميل الخرا. - إذا كان خبر بركات ترامب الدودية بمليون دولار، فده الخبر أبو بليون. ..السعودية تلغى صفقة سلاح ببليونى دولار كانت قد عقدتها مع الخليفة العثمانلى. ..مدخل توييتة ترامب التى أوحى فيها أنه من أوعز لقادة الخليج بالفتك بالزايدة الدودية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2081078948841107

 

الكل يبنى أسوارا والبربور يبنى جسورا! ..الترانزيت نفسه -إللى هو تنزل علشان تغير الطيارة لا أكثر ومن غير حتى ما تخرج أصلا م المطار- بقى ممنوع، والسبب هو حماية الأمن القومى السعودى، ده بينما البربور فاتح مصر ع البحرى لكل من هب ودب لا سيما جحافل الدجالين والنصابين بتوع الخمارات أو لزحف الألاضيش والإخوانجية مطاريد فشار الجرذ. ..ثم استنانى هنا يا بربور، قطع علاقات إيه مع الزايدة الدودية، هو أنت أصلا لسه لك علاقات بها يا ابن الوسخة؟ علاقات إيه وإحنا أساسا لنا عندها تريلليون دولار ع الأقل، خساير مجيدة إللى قام بدور قائد الأوركسترا لها كناة الجعيرة، فلوس لا حل لها سوى الدم ومحو أولئك الجرابيع من الخريطة. ..بالكومنتات: - يعنى سعادتك شايف شغل مئات أو آلاف من المصريين فى الزايدة الدودية أهم من مئات بلايين الدولارات تعاملات دول الخليج الأخرى معها؟ وده علما أن ما يفعلونه لا يسمى لواطا لأن كلهم أهل وعشيرة فى بعض، لكن مخالطة المصريين للبرابرة هو نجاسة لا تحتمل التأويل. ..ماشى موش أنت إللى شايف هو إللى شايف، هو خاين أساسا. ..ماجد يحاول تبرير تواطؤ البربور المشين مع ولاد المتهاكة. - ههههههههه، فعلا! ..منتصر يقول الخيانة بقت وجهة نظر. - نظرية برضه، أحييك! ..جابر يقول إن كانون جاستا هو السر، الكل يتظاهر مشيرا بالإدانة بالإرهاب للدودة وفارس، ومن ثم تبرئة نفسه، ثم يشارك بقصة استضافة العائلة الدودية لمهندس 11 سبتمبر ورفضها تسليمه لأميركا، قائلا إنه حوشها لليوم ده. - آلو، لأ يا دودة، حاليا لسه ما رجعناش تانى لنظام الرشاوى، أهم حاجة إحنا عاوزينها منكم مبدئيا أنكم ما تتمسحوش م الخريطة قبل 2022، وإلا ها تفرحوا البتاع إللى اسمه إيفرى سكريين فينا وفيكم. ..الفيفا تدرس سحب المونديال من الزائدة. ..مدخل قطع إقليمى جماعى وشامل للعلاقات مع الزايدة الدودية، أى منه قطيعة اقتصادية وتجارية وحصار برى محكم وغيرها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2079647538984248

 

المتهاكة لما تقع تكتر سكاكينها. ..مدخل مووديز تخفض التصنيف الائتمانى للزائدة الدودية ثم لكبائر شركاتها لا سيما الحكومية ولا سيما البترولية بالأخص، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2074675032814832

 

أولا، أنا للوهلة الأولى تخيلت أن المقال ده عن عصابة زايد الخير صاحبة أحد أخبث مشاريع أستاذية العالم إللى ها تركع مصر وأميركا وبعدها ها تدخل على بقية المجرة، لأن موش معقول الفورين بوليسى الفشيخة تكتب كلام كل الدنيا عارفاه من 1996 من يوم تأسيس الجعيرة. ..للوهلة الثانية، قلت دول أكيد بيتكلموا عن البربور، أكبر ممول للإرهاب فى العالم بلا أدنى منافس، يدفع التريلليونات للأزعر ولبدو سيناء تحت مسمى التنمية، ويدع السعودية وغيرها يمررون بلايين الدولارات عدا نقدا ورأسا لمشاخخ القبائل وكل حواضن الإرهاب التى تخطر أو لا تخطر لك ببال، ومؤخرا صادر الأراضى تحت الاستصلاح كى يعيدها للبدو وبلطجتهم ..إلخ. ..المهم، بدأت أفوق شوية وأركز أن ما تقصده الفورين بوليسى هو برميل الخرا الصغير أو ابن المتهاكة كما بات يسمى مؤخرا، وبما أنى اعتبر كل هؤلاء كائنات تافهة وظواهر صوتية فقد ذهب تفكيرى على الفور للفريق حجازى بتاع الأفعال لا الأقوال، وإللى راح ضرب ليبيا بعنف وصل لدرجة إعلان تنظيم القاعدة تفكيك نفسه فيها. ..ده يرجعنا تانى للبربور. خطبته اليومية تحدثت من كام يوم عن هذه الضربة ولأنه كتلة كذب وتفاهة وهطل فقد: 1- نسب هذه الضربة لنفسه وكأن الفريق حجازى هو البربور الطرطور الدلدول العميل الخاين، بينما هو -إستبن الإستبن- سبع البرومبة إللى بيضحك -قصدى بيرعب- طوب الأرض لما يشخط وينطر. 2- ربط بين الضربة وبين غزوة دير غرب المنيا المباركة بينما أصغر طفل يعلم أن الفريق حجازى ظل يخطط لهذه الضربة -ولكل ما هو آت مثلها أو بعدها- أسابيعا وشهورا طويلة، واستقبل أكتر من مرة أعلى المستويات العسكرية الأميركية والبريطانية إطلاقا، وسافر لهم آلاف الكيلومترات كذا مرة برضه، ده بخلاف أن أصلا أصلا إللى انضربوا موش داعش أساسا -دى إللى بتقول إنها من قام بالغزوة- والبربور بقى مفشوخ سعادة (موش علشان حاجة، إنما لأنه ها يرجع بكرة يحضن المايكروفونات 7 ساعات أمام الكاميرا كعادته الكاستروية اليومية، مايكروفون يحشره جوه زوره ومايكروفون جوه طيزه). 3- وهو الصاعقة الكبرى بالنسبة لى أن عرفت أن البربور استغاث فى خطبته اللوذعية المشار إليها بترامب وقد أسماه زعيم العالم، أحا وستميت مليون أحا، راح فين إلهك فلاديمير منكوح، هل لمجرد مدح ترامب لك أنك جزمة بتلمع بعت لواط السنين بشربة ميا؟ ..هه هه، أعود من جديد للقهقهة: قال إيه ابن المتهاكة يدعم أخطر التنظيمات الإرهابية وفى نفس الوقت يستضيف القواعد الأميركية (ونسيوا حتى أن له كمان علاقات بإسرائيل)، كله عادى جدا، وقريبا جدا ها تفوق الفورين بوليسى وغيرها أن ماخور الخمارات برضه ما يفرقش خالص، وده سببه بسيط جدا، الإسلام كده من يومه، 1400 سنة منذ تنصيب ابن صهاك إلها للعرب وجايز حتى من قبله، هى دى خصائص عصابات أستاذية العالم، وقبل التوافه دول شفنا الفقيدة الإخوان ولا زلنا بنشوف فارس وعثمان، ولن تتوقف حتى نفرغ من إبادة كل الـ 6 بليون جرثومة طفيليات وأعراق حثالية. ..لكن لا يزال ثم سؤال أخير كنا ها ننساه: هل بكده نقدر نقول البربور ما يفرقش خالص مالص بالص عن الزايدة الدودية أو ماخور الخمارات؟ الإجابة لأ، هو أعبط وأهبل من أن تكون لديه خطة لأستاذية العالم، هو أساسا ما يعرفش يعنى إيه كلمة أستاذية العالم. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2072418519707150

 

برميل الخرا الصغير -الشهير فى الساعات الأخيرة باسم ابن المتهاكة- جاب جاز خالص بعد ما بقى عريان ملط شقط، بيقول لأميركا إحنا شبشبكم الأفضل من أى شباشب تانية فى المنطئة، ويا ريت رسيت على كده وبس، إنما قال أساسا أميركا من غيرنا ولا حاجة! ..نقاش: وليه ما تقولش الزايدة الدودية هى إللى دفعت بن لادن لضرب القاعدة إللى فى السعودية أو ما يتبعها من مساكن العسكريين الأميركيين (خاصة الخبر 1996 والرياض 2003)، وإللى كانت السبب المباشر لنقل القاعدة، موش تحريضات السنين بتاعة الجعيرة؟ ..السؤال: هو إيه سبب هياج ابن موزة المفاجئ ده وهو العنين كرسوله، بعد زيارة ترامب؟ ليه ما يبقاش تابع له محترم زى السعودية أو شبشب تكنيكولور زى الخمارات؟ ..الإجابة: 1- لأنه أصلا صاحب مشروع لأستاذية العالم (أحد 4 بالمنطئة بخلاف فارس وعثمان والخمارات)، و2- لأن مشروعه محدود الأفق جدا ومحصور فى الإسلام الإخوانجى الإرهابجى الصريح، وإللى -بالمناسبة بعد غزوة مانشستر المباركة إمبارح- ترامب وصفه -أى الإسلام- بالفاشل، وأيده -دونا عن الجميع- نايجل فاريدج (وإن كان بينى وبينك أى حد ها يتكلم عن فشل الإسلام أو مثلا عن ولادته ميتا، يبقى بينقش كلام إيفرى سكريين لا أكثر ولا أقل). ..السؤال الذى لم يسأله أحد: الكنوات الإخوانجية -المهنية فشخ- قاعدة تلف وتدور فى شكليات ومكايدات وتلافيف من بتاعة آرسين لوبين، بينما السؤال الوحيد الذى يستحق الطرح والغوص فيه اليوم هو لماذا قررت السعودية إعلان الحرب -شعواء هكذا وفجأة- على الزايدة الدودية؟ ..بالكومنتات: - هه هه، هى إيه حكاية وزرا الدفاع الأميركان السابقين دى؟ النهارده كان آشتون كارتر فى حوار مع العربية. ..أسامة سرايا يقول إن حديث روبرت جيتس أمس يؤشر لاحتمال سحب القاعدة من الدودة، ويصف تقاطر أحاديث وزراء الدفاع هؤلاء بأن ترامب عسكر الإعلام العربى. - ههههههههههه. ..سمير عمران يقول هاكوه كما لو كان [دوديا]ـ وفودة كتب دعارة علنى، تعرية، علاوة على فلقسة لاحدود لها، إنه يتباهى بالقاعدة الأميركية ونسى قاعدته وإللى ها بحصل فيها، ثم يلخص الموضوع برمته بأن حكومات الغرب أدركت أخيرا أن عصابة الإخوان -ومن ثم الزايدة الدودية- ليسوا سوى ورقة واتحرقت، وبات جليا لها أين هو موقف الشعوب الحقيقى [من الإسلام]. ..مدخل إعلان السعودية الحرب الإعلامية الشاملة على الزايدة الدودية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2067343856881283

 

--

 

قديم الشرموطة موزة:

 

المرة دى الشرموطة موزة موش بتبيع هدومها بربع التمن، إنما بتسيبها معروضة فى الشارع وتمشى. ..بالكومنتات: - هههههههه. ..جابر يقول الموز المقشر! ..مدخل إغلاق بنك هارودز بعد استنزاف رأس المال كخسائر، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2164435037172164

 

لاحظ أن المشكلة موش محصورة فى هدوم الشرموطة موزة، إنما ستطال كل من دنس نفسه بلمسها يوما. ..مدخل الانهيار الحاد لأسهم تيفانى بعد تبقظ المستثمرين على أن الزائدة الدودية تملك بعض أسهمها وأنها بدأت فى بيعها بعد أن دخلت فى طور الإفلاس، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2163165600632441

 

فى 2011 اشترت الشرموطة موزة حصة فى أحد بنوك لوكسمبورج مقابل 10 بليون دولار. فى 2013 وعد إيفرى سكريين الشرموطة سالفة الذكر أنها ها تبيع كل هدومها -المحدودة أصلا بحكم مهنتها- مقابل ربع تمنها. فى 2017 -النهارده- باعت الحصة المذكورة فى البنك مقابل 1.8 بليون دولار. * أو للدقة -هات ودنك- هو ينطق، قال الربع وما فيش صفقة واحدة جابت النسبة دى؟ ..وألا إن وعد حورس حق: لا ينطق عن الهوى! ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2158297621119239

 

ده ما لهوش غير معنى واحد، أو اتنين، أو تلاتة: أن قريبا ها نسمع الشرموطة موزة تشهر إفلاسها، أو الخليفة العثمانلى يشهر إفلاسه، أو الاتنين سوا. ..إيييييه، دوام الحال م المحال، والأيام الحلوة بتمشى بسرعة، ها نتحرم من متعة الرد المزلزل، وجايز كمان من كلمة الكص. ..مدخل عصابة حماس وقد ضرب الجوع بطونها وباتت قبائل غزة متأهبة تماما لافتراسهم أحياء، تتراجع -وإن بلغة غامضة قد توحى لمعيزها بالعكس- عن إلقاء الكص (الكيان الصهيونى) فى البحر وعن ارتباطها بعصابة الإخوان المظلمين، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2015933825355620

 

إحنا وعدنا الشرموطة موزة وولاد زايد (بفرض أنهم أولاده) ..إلخ، أنهم ها يبيعوا كل إللى اشتروه فى الغرب تحت وهم الاستثمار، بربع التمن. ..تقريبا حورس له رأى تانى، وبيقول البيع موش ها يزيد عن عشرة بالمية من التمن، بالذات للى اشتروه فى الأممية الخامسة، بالذات بالذات للى اشتروه فى الباستيل. ..بالكومنتات: - طب خد دى كمان. بيقول لك جولدمان ساكس سقانا حاجة صفرا وباع لنا الترامواى. القذافى دودة المجارى بيقول أنا كنت ساذج، وما لا يوجد أسذج منه فى دنيا الاستثمار أن حد يقول كده أصلا. ..الصندوق السيادى الليبى مدعيا الجهل بالاستثمار يطالب بتعويضات من جولدمان ساكس، وهى ترد بأن قرارات الاستثمار مسئولية المستثمر لأن أحدا لا يتخذها سواه. ..هه هه، مينا عزيز مبتهج ويقول يتور عليك يا أوستاذ. ..مدخل الزايدة الدودية تبيع حصتها فى شركة المحطات النووية الباستيلية المفلسة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1774353582846980

 

شبح إفلاس -بل جوع- عصابتى زايد الخير والشرموطة موزة، بات أقرب مما يتخيل أى أحد. ..هذا المدخل عن العجز الوشيك لكلا مشروعى أستاذية العالم هذين، عن سداد ديون بمئات بلايين الدولارات، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1712891012326571

 

الشرموطة موزة بعد ما باعت كل هدومها -المحدودة أصلا بحكم المهنة- بتقفل الدولاب، وقريبا ها تعرضه هو نفسه للبيع، وتنام فى الشارع، النفر إللى يطأ فوقها يدفع 3 تعريفة، قصدى 3 سنت. ..ترامب جاى، كله يعمل فرار، تكبييييير! ..مدخل إغلاق الجعيرة الأميركية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1691805537768452

 

كما وعدها حورس بالظبط، الشرموطة موزة باعت هدومها برخص التراب، ثم استلفت ما قد يصل لـ 300 بليون دولار من طوب الأرض. ..الآن، طوب الأرض نفسه لم يعد لديه فلوس تانى علشان يسلفها. ..على فكرة، البربور مدمن الشوبينج والفشخرة والبعزقة والأنزحة ونزح فلوس البنوك بمعدلات فايدة فلكية، ماشى بالمسطرة على نفس الوصفة (نحو إشهار الإفلاس). ..المدخل فائق الدرامية عن رفض البنوك الدودية شراء السندات الحكومية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1673993472882992

 

الخبر ده عمره يقارب السنتين، من أيام كان البترول بـ 150 دولار موش 40، وفحواه أن الزايدة الدودية إللى فضلت توهم الجميع أنها صاحبة أعلى دخل للفرد فى العالم، ما هى فى الواقع إلا صاحبة أعلى مديونية للفرد لدى العالم. ..طب إيه فايدة نحط خبر قديم زى ده؟ فيه سبب وجيه، هو أنه أحدث خبر متاح فى السوق بخصوص الموضوع ده، لأن بأية حال من الأحوال لم يعد بوسعنا معرفة حجم ديون الدودة الآن. ..فقط هناك سلسلة من أخبار الاقتراض الشرس، وأكيد الديون الخارجية تجاوزت الـ 200 بليون، وقد نفاجأ فى أية لحظة أنها وصلت 300 مثلا، وده ممكن يكون 5 أضعاف الناتج الداجن الإجمالى الحالى. ..واشربوا يا بنوك الغرب، يا مغفلين يا إللى بتخدعكم البروباجاندا والفنكوش والبيانات المزورة والظواهر الصوتية. ..بالكومنتات: - أشكرك، إحنا فعلا بنقول كلامك ده بس بطريقة تانية. ..الصاحب يقول إنه يتمنى لو نشأت إسرائيل فى أرض الخليج الغنية بالبترول، إذ لربما أصبحت قائدة لكل الحضارة. روابط لعينات من كلامنا عن من كان يحق له الحصول على أموال البترول تجدها بالأسفل. - ههههههههه، ربما الموزة العريانة لم تعد تستحق الكثير من الاهتمام، إذا علمنا أن إجمالى الديون الخارجية قد يصل لـ 300 بليونا. عموما، دى مجرد واحدة جديدة من عمليات الاقتراض الشرس إللى أشرت لها. ..الشرموطة موزة متشحتفة على اقتراض 5.5 بليون دولار جديدة. ..هذا المدخل من نوفمبر 2015 عن الأرقام الفلكية لديون الزائدة الدودية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1670965993185740

 

كما وعدناكم وألا إن وعد حورس حق (يا هدوم الشرموطة موزة). ..بالكومنتات: - هه هه، آدينى بأحاول. ..فودة كتب: زيدنا من فضايح هؤلاء العرب الأقحاح إللى جايين يعلموا المصريين الفضيلة. ..هذا المدخل عن التراجع الحاد لأرباح هارودز بعد أن اشترتها موزة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1662849077330765

 

والجاى أحلى يا موزة، بس الحقى ادفعى لنا خساير عصيان يناير، 5 تريلليون جنيه (600 وحاجة بليون دولار) والحسابة بتحسب، لأن التمن ها يكون غالى جدا لو نقصوا سنت واحد. ..مدخل انخفاض الصادرات الدودية بنسبة 40 بالمائة فى عام واحد، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1637399706542369

 

هل سمعت عن الضفدعة إللى محطوطة فى ماء بيغلى تدريجيا، ولا تشعر بشىء إلى أن تموت؟ ..هذا ينطبق على الدود كمان! ..هذا المدخل عن الانفضاح بالغ الصراحة لتمويل براميل الخرا الدودية لتنظيم داعش، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1480379255577749

 

حتى أهلكم وعشيرتكم الشيوعيين قلبوا عليكم، يا براميل الخرا الدودية، وبيحرضوا ديمبسى على ضربكم. ألم نقل لكم -ومن بدرى جدا- إن وجودكم نفسه مسألة وقت؟ ..هذا المدخل عن تصعيدات فتح أميركا لملف تمويل الزايدة الدودية لعصابة الإخوان وسائر عصابات الإرهاب المسلم، حيث اللعب كله بقى ع المكشوف، ما عادش فيه حاجة اسمها تحت الأرض تانى، يا دودة (يا اسم على مسمى، من ألف زاوية وزاوية)، أو على الأقل جدا بداية الكلام المحدد عن فرض عقوبات. ..هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1464882013794140

 

اللعب كله بقى ع المكشوف، ما عادش فيه حاجة اسمها تحت الأرض تانى، يا دودة (يا اسم على مسمى، من ألف زاوية وزاوية)! ..هذا المدخل عن فتح ملف دعم الزائدة الدودية للإرهاب المسلم عبر العالم، على مصراعيه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1460705120878496

 

---

 

المزيد من 2016

المزيد من قسم الصفحات الثيمية