البريكزيت / الأم تيريسا

Brexit / Mother Theresa

Ben Garrison - Brexit

Properties

Links in Page

External Links

LTR (No need if copied from editing mode)

Picture & Alt Text

Hashtags

 

أ - الأم تيريسا.

ب - البريكزيت (الجزء الثانى: النصر).

جـ - اقتصاد بريطانيا إلى ما قبل يوم البريكزيت.

 

* انظر أيضا المتابعة الموازية الأقدم الثيمة الفرعية انهيار الأممية الخامسة، والثيمة الفرعية الأعم عالميا يقظة الوعى العرقى ، كلاهما كجزء من ثيمة صعود الفاشية العظيم، وفيما يخص أميركا انظر الثيمة الفرعية تفوق العرق الأبيض كجزء من ثيمة ما الذى يدور حوله ترامب باعتبار عودة هذا الإحساس الذاتى بالتفوق الشاسع هى أهم ما يمثله إطلاقا، وفيما يخص مصر انظر مسلسل أسوار لا جسور (مع مداخل فرعية بعنوان الـ Staycation --أو: نهاية مليطة الأعراق الكبرى المسماة السياحة)، ذلك على صفحة حلفنا الستراتيجى، وعامة انظر مسلسل الواقع عندما يفوق الخيال، خيال إيفرى سكريين المحتضر الجبار، على صفحة بهيمة عادية.

** بخصوص كردستان العظمى محمية إسرائيل الواعدة، انظر صفحة قرد-و-خان الخليفة العثمانلى المعتوه.

 

---

 

على الأم تيريسا:

 

المدخل السابق عن انهيار الأممية الخامسة ، هنا ، وبه ستجد إحالات للمداخل الأسبق .

====[ مسلسل شائع مع هذه الثيمة ]====

 

المدخل السابق عن الفاشية البريطانية العتيدة من حزب الاستقلال وغيره ، و / أو الخروج المحتوم من الأممية الخامسة ، هنا ، وبه ستجد إحالات للمداخل الأسبق .

====[ مسلسل شائع مع هذه الثيمة ]====

 

على السطور الأولى لصفحة الثقافة ( ديسيمبر 1993 - مايو 1996 ) ، ولدت تسمية الأممية الخامسة Fifth International . وعليها ستقرأ قصة كيف كنت أشترى الصحف البريطانية –خاصة الفاينانشيال تايمز– يوميا كل تلك السنوات وقبلها وظللت بعدها ، ولم أكن أجد سببا واحدا يفسر لى لماذا تنساق بريطانيا لمثل ذلك الاتحاد مع أوروپا ولا تتحد مع الولايات المتحدة ، التى تشاركها الثقافة واللغة والخلفية البروتستانتية والعرق والچيينات والشموخ الأنجلى ، ناهيك –بناء على كل هذا– عن الرؤية القاعدية للاقتصاد . لقد كان عارا هائلا أن تفكر بلد الثورة الصناعية وصانعة أعظم إمپراطورية فى التاريخ ، فى مثل ذلك التوجه ، أو لمجرد أن خطرت الفكرة بذهنها من الأصل . مع ذلك ، لم يخامرنا شك للحظة أن لن يصح إلا الصحيح فى النهاية . بل منذ لحظة تأسيسها –الأممية– فى مطلع التسعينيات ونحن نقول ( جريدة العالم اليوم ) ، إن مصير هذه الأممية لن يختلف عن مصير سابقاتها الأربع وهو التفكك والانحلال ، وإن كنا نتوقع عادة بأن تهب فورا الشعوب الأنجلو ساكسونية على نحو خاص ، ضد حكوماتها لتجبرها على الانسحاب الفورى من هذه المؤامرة الشيوعية التى تهدد مستقبل وازدهار الحضارة الإنسانية . … فيما يلى عينات لبعض من المحطات الطويلة الأخرى لموقع إيڤرى سكريين مع الأممية الخامسة .

http://www.everyscreen.com/views/culture.htm#culture.htm#Original

http://www.everyscreen.com/views/culture.htm#Aggregations

http://www.everyscreen.com/views/civilization_part_2.htm#EUEnlargement

http://www.everyscreen.com/views/globalization_part_6.htm#BritishEUWithdrawal

http://www.everyscreen.com/views/globalization_part_6.htm#EUCollapse

… أصل هذا المدخل الكلاسى بالصفحة الثيمية صعود الفاشية العظيم .

 

موقعنا يعطى جائزة لمن يذكر أسماء ثلاث سلع أوروبية جيدة. نحن نعرف واحدة فقط أوروبية حقا جيدة حقا هى خليويات النوكيا. ونعرف واحدة لا تزال جيدة لأنها أصبحت شبه أميركية واتهموا صاحبها ساعتها بالخيانة العظمى، هى سيارات الميرسيديس. ملحوظة: طائرات الميراج لم تعد إجابة مقبولة أو ربما لم تكن يوما. عليك مراجعة أرقام المبيعات قبل اقتراح الإجابات. ملحوظة أخرى: أنصار المقاطعة يمتنعون ، فهم لا يعرفون حتى أن الإيرباص سلعة لا تصلح للمنافسة أصلا ولو حتى داخل أوروبا. ..أنتم فاكرين أوروبا يا ما هنا يا ما هناك. غير صحيح. ما يحدث الآن يشبه بالضبط الكيفية التى تداعت بها الكتلة الشيوعية. الحكومات اليسارية التى عفا عليها الزمن تتخبط وتتمسك بأية قشة. أذكر أنى طيلة النصف الأول للتسعينيات حين كنت أغطى أخبار تقنيات الترفيه فى جريدة العالم اليوم، كنت أصيغ بغير قليل من التهكم أنباء كل إطلاق مقبل للصاروخ أريان، وأقول إن الإجراء النمطى لدى إطلاقه من قاعدة جويانا أن ينفجر بمجرد إطلاقه، وأن الهمهمة تسرى بين الحضور إذا ما حدث ذات مرة وانطلق على ما يرام! إنهم لا يجيدون حتى صنع التليفزيونات التى تستقبل بث هذه الساتيلايتات التى يحاول صاروخهم وضعها عبثا فى المدار، وكلنا عايش كارثة موزعى أجهزة تومسون الفرنسية عندنا وفى كل العالم، وقد كانت فضيحة ما بعدها فضيحة، حيث لم يشترها أحد! ..تحدى صفحة الإبادة من أبريل 2002، هنا.

http://www.everyscreen.com/views/extermination_part_4.htm#EuroMedi

شخصيا لم أكن أعرف أن [الباستيل] تمرر كل شىء بالرشاوى، إلا حين قاله لى قريب لى يوم كان يشتغل فى مصنع [باستيلى] للإسمنت فى صعيد مصر. أقصد أنى لم أقرأ عنه مثلا فى مكان ما من قبل، إنما عرفته مبكرا من الواقع أولا، ثم جاءت القراءات وأخبار الفضائح بعد ذلك. ..نجدد عرضنا اليوم بل سنجعله مغريا أكثر: اذكر منتجا صناعيا [باستيليا] واحدا، حقق نجاحا عالميا، وستحصل على جائزة كبيرة من موقعنا. على بلاطة كده [الباستيل] لم تدرك أبا الثورة الصناعية، فقط هى تطفلت على اختراعات أسيادها العظام، كى تشن بها حروبا مضادة وكى تشجع المروق عبر العالم باسم الاشتراكية والهوية والثقافة، وكل تجارة الكلام التى لا يفهمون غيرها، تماما كما أمة العرب. من هنا فالتطاول على الأسياد ليس شيئا غريبا على سيكولوجية المهزوم، وهذا هو الشىء الثانى الذى أردنا قوله . ..اقتباس من صفحة الثقافة من يوليو 2005، هنا.

http://www.everyscreen.com/views/culture_part_5.htm#Olympics2012

 

سواء كنت عظيما كخوفو وثاتشر أو وضيعا كابن صهاك وستالين، لا إنجاز بدون سلطة مطلقة وغير كده تبقى أنت جاى تهرج:

يجب إبادة الأقلية العربية بكاملها أولا، لأنه لا مستقبل جدى للحداثة فى مصر بدون هذا، ولكم العبرة فى كل شىء يحدث يوميا حولنا، بدءا من عرقلة السنين لكانون تافه اسمه نقل الأعضاء، وليس انتهاء بالدمار الشامل فى يناير 2011. هم يريدونها دزطور وبرطمان وتوك شو وخطب ومظاهرات وصحافة ومكلمات، بينما القائد الحقيقى لأية أمة، مثلما بالضبط لأى كيان عالى الكفاءة -أى جيش أو شركة مثلا- وحتى سواء كان لصا وضيعا اسمه ابن صهاك أو ستالين، أو إلها عظيما اسمه خوفو أو ثاتشر، فهو يحتاج لسلطة مطلقة كى ينجز. أوامر وحيدة الاتجاه نازلة من أعلى لأسفل. هل يلغى التغذية الرجوعية من أسفل لأعلى؟ برضه القرار قراره. المهم، لا برطمانات ولا إعلام ولا مكلمات من أى نوع بحجة معرفة رأى الشعب. أومال أجهزة الاستخبارات عملوها ليه؟ قد يكون إنجازه سيئا جدا أو عظيما جدا، لكن الشىء الوحيد المؤكد أنه فى ظل جنة المزايدة والابتزاز والنهب والسلب المسماة الحياة الصياصية أو لعبة الديموقلاطية -التى لم يقل لنا أحد هل أتوا بها من البلاى ستيشن أم من الإكس بوكس- لن ينجز أى شىء. ولكم فى أميركا أسوة حسنة: ما يتم بناؤه وإنجازه فى 8 سنوات -بفرض أن سمحوا لك بهذا أصلا- يتم نهبه ومحوه -وربما أكثر منه- فى السنوات الثمانى التالية. أما -مرة أخرى- إللى عاوز يبقى فكيك يحاول قفل الجرح ع الصديد، يتحاشى سؤال الإبادة ويمسك العصاية م النص على طريقة حسنى مبارك، فها يضيع وقته ووقتنا، ومؤكد ها يطلع خسران فى الآخر ويتنكح زيه. وبرضه الكلام كله لا يزال عن الجيينات. وبمناسبة مبارك والجيينات والبرطمانات، الينايرجية بكل أطيافهم شيوعية كانت أو مسلمة غارقون فى وعظنا بالسعرة الباستيلية وبالسعرة الإنجليزية، ولا يلحظون -وهم ليسوا بأكثر من تلامذة خايبين حين يلجأون للكتب- أن المدعو نابوليون إللى ركب ع السعرة -زى ما ركب بعضهم على بعضهم- حكم كديكتاتور وأجهز على من تفوه يوما بكلمة سعرة أو حتى جمهورية، والأدهى هو كرومويل هذا الذى هندس كل السعرة بنفسه ولم يركب على أحد ولم يركبه أحد، كان قد بدأ مثلهم شمام كله أفلاطونى خالص يرفض حكم الفرد ويريد حكم البرطمان، ووصل به الأمر لإعدام الملك فقط ليكتشف أن المجتمعات لا تسير بدون حكم مطلق فردى، ولما قبل ذلك بنفسه ضد كل رطاناته العبيطة فشل -لأنه واطى ولا مؤهلات حقيقية له سوى الحقد وتخاريفه- وعادت إنجلترا ملكية. ..هذا اقتباس وجيز من المدخل الضخم كلى التاريخية والمفصلية عن الإبادة أولا والاقتصاد ثانيا، وتفاصيل توقعاتنا من المشير السيسى، والفرص الحقيقية للنجاح له، لا سيما وأنه يرفع سقف الآمال كثيرا حتى بما يفوق أيام جمال مبارك نفسها التى نعم فيها الشعب بذرى غير مسبوقة للرخاء والمعجزة الاقتصادية، ذلك بدلا على الأقل من خفض التوقعات بإعلان سياسة تقشفية صارمة وفورية، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/640373279378379

 

يقولون ازدهار أميركا جاء بفضل الديموقلاطية ، ونحن –الفاشيون ونفتخر– نقول هو جاء رغما عن أنف الديموقلاطية ! —أو : الهرتلة الأشنع تاريخيا ( الدزطور الأميركى ) ، وشمامو الكلة الأشنع تاريخيا ( من يسمون الآباء المؤسسون لأميركا ) ، والجريمة الأشنع تاريخيا ( استكلال أميركا ) :

حين تسلمت روما لواء الحضارة من مصر فى أكتيوم تسلمتها بشرعية طفرة تقنية . حين تسلمت إنجلترا الراية من روما فى الأرامادا تسلمتها بشرعية ثورة تقنية جديدة كاملة . فبماذا تسلمت أميركا لواء الحضارة ؟ الإجابة بشوية كلام فى الهوا بل مستقى تحديدا من سفالات رعاع الباستيل . نعم ، چيينات الحضارة الأنجلو ساكسونية الپروتستانية صنعت فى أميركا الثورة التقنية التالية هائلة العتى فيما بعد ، لكن تلك قصة أخرى لا فضل للاستكلال عليها ، بل بالعكس حمل لها بذرة دمار ذاتى مروعة . 20190206 06:51 م خلال عمل قهوة السطور السابقة جاءت اجترارا لمدخل أمس عن تاريخ الدزاطير بمناسبة تعديل الدزطور المصرى لوك وميلل شمامين كلة زى أى شمامين كلة بتعريفة على قهاوى التهرير . لو موش كده ما كانتش اليوتوپيا إللى تخيلوها قلبت من جمهورية لديموقلاطية لاشتراكية والجاى أحلى . … اللعنة على السعرة الأميركية ، زى أى سعرة وسخة أخرى . فيه اختراع اسمه الاستدامة غايب عن كل ريبرارى ، زى بالظبط ما موضوع من أين تأتى الفلوس غايب عن بتوع العوالة الاكتماعية . … لو شمام الكلة الآخر المدعو چورچ واشينجتون كان قد قرر أن ينصب نفسه حاكما عسكريا لأميركا ، لكنا قد رأينا جبروتا وثروات ومستويات للنمو لا تخطر ببال أى أميركى فى المجرة . وكل تجارب التاريخ السابقة واللاحقة تتحدث عن نفسها ( بماذا غيرها ؟ الأرقام ) ! … حلو وموش حلو دى نسبية . أنت ترى أن ازدهار أميركا جاء بفضل الديموقلاطية ، ونحن –الفاشيون ونفتخر– نقول هو جاء رغما عن أنف الديموقلاطية . … ما هو المعيار الذى يفصل بيننا ؟ … الإجابة : تجارب التاريخ . … الملوك الذين كانوا يديرون أممهم كشركات كانوا يحققون معدلات نمو أعلى ( وطبعا المقصود بالنمو ذلك النمو النوعى بذات معاييرهم الرصينة الصارمة اقتصاديا واجتماعيا ، وليس نموا پروباجانديا فقاعيا مترخصا على طريقه ما نراه الآن فى الكنفوش والأمازون وعثمان وغيرها ) . قياصرة روما العسكريين ذات الشىء . حكم العسكر اليمينيين فى القرن العشرين ( إسبانيا ، البرتجال ، كوريا ، سنجافورة ، تشيلى ، وغيرها كثير ) ، أعلى من الجميع . … الديموقلاطية هى حضيض كل النظم ، وفى كل شىء ، أو بالأحرى هى انعدام النظام أصلا . وكأنك تنسى أثينا القديمة أو القرد الأسود الساكن الحالى للبيت الأبيض . … قد ترد ، لكن كل أولئك لم يستادموا أيضا ؟ أقول هناك منهم من دام 3000 سنة ، ومنهم من دام 500 سنة . والأهم أن سبب الانهيار هو تحديدا الانصياع للإرهاب الفكرى لأفلاطونيى شم الكلة ، واسأل حبيبك ماركوس أوريليوس ( وأنا متعود أسأل حبيبى إدوارد جيبون ) . … ورغم كل شىء ، لطالما أقول –أو أعترف لو تحب– إن معضلة استدامة أطوار الحضارة هى شاغلى الأول ، قضية عمرى ، ولغز حياتى الأكبر . … عملية نسبية برضه ! … هامش على المدخل التأسيسى الخاص بتفنيد الزعم الفاجر بأن مصر القديمة كانت دولة كانون ، هنا .

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/503592246389817?comment_id=69523180

 

… خلاصة الكلام أن شمام الكلة المدعو بنچامين فرانكلين –بمجرد كلمة ، وكأن ابن الوسخة بتاع ورقة الـ 100 دولار كان عارف كويس إيه إللى حصل فى روما وعارف كويس المصيبة إللى عملها– رماكم جميعا تحت الباص كما يقال ، عملها جمهورية ، وبل دون حتى أن يقيم حارسا عليها ولو حتة خيال مآتة ، تاركا إياها تتلاطمها العواصف ومزايدات الطفيليات والحثالات ، فتصبح ديموقلاطية بعد شوية ، اشتراكية بعد شويتين، ستالينية بعد شويتين ونص . … لعنة جميع الآلهة على كل سافل حقير سعى أو ساهم أو حبذ استكلال أميركا عن بريطانيا ، أو أتانا بعدها بذلك الدزطور الهزلى كلى الكارثية ، النص الذى تفوق وساخته وساخة الموعظة على الجبل وسورة التوبة مجتمعتين . #هنا_الفاشية . … المدخل عن الكتاب المعنون ’ لو ستحافظون عليها ‘ ، عبارة فرانكلين لسيدة منزعجة سألته لدى الانتهاء من وضع الدزطور أى نظام صياصى أعطيتموننا ملكية أم جمهورية ، هنا .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1858628511086153

 

… للمزيد عن مدى الجريمة التى ارتكبت باستكلال أميركا عن بريطانيا ، اقرأ رواية سهم كيوپيد ( 2007 ) .

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_01.pdf

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_02.pdf

http://www.everyscreen.com/views/pdf/SahmCupid_03.pdf

 

نعم ، لتسقط الجمهورية ، روما تبنت الاختيار الخطأ ، ما أطين من ديموقلاطية أثينا إلا جمهورية روما ، ولأن الأهرامات صارت أصغر من بعده ، يظل خوفو هو بداية التاريخ ( ونهايته ) ! … الفاشية الأميركية الصاعدة تطيح بكل ما توهم البرابرة أنه استقر كثوابت لدى الغرب ، بينما ما هو إلا برهة عابرة من التغييب والتنويم والخداع والاختطاف الذهنى والابتزاز العاطفى والأخلاقى ، قامت بها سعرة الباستيل على العقول ، من خلال تلك البدع الشيطانية المسماة الديموقلاطية وحكوك الإجرام والتعككية الحزنية والتقاول السلمى للسلطة والمخللات ، ناهيك عن التعككية الثآفية والمهلبية العرقية والتلاكح الفكرى والتعافش السلمى والخيش المشترك والانتماج المكتمعى وكبول الآخر وكل الحاكات الروشة تى . … هذا المدخل هائل التاريخية ، هنا .

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/693335787415461

 

… أصل هذه المداخل الكلاسية عن استكلال أميركا تجده بالصفحة الثيمية الكانون ليس الحل الكانون هو المشكلة .

هه هه، طب ما هو ده كان سؤالى الأصلى خالص لما فضلت أشترى الفاينانشيال تايمز بـ 6 جنيه يوميا طيلة عقد التسعينيات: لماذا تتحد بريطانيا مع الفسيفساء العرقى الأوروبى، ولا تتحد مع الناطقين بالإنجليزية مثلها، وعلى رأسهم أميركا بالطبع. ..إنه العرق يا غبى! ..أما أنت يا مؤمن، عرفت مين الفرعون إللى قال لن يصح إلا الصحيح، ولا لسه؟ ..مدخل بوريس جونسون يقول إن علاقات بريطانيا ستتوطد كثيرا مع أستراليا فى حال خروج الأولى من الأممية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1777254349223570

هه هه، إيه المشكلة أنه يكون إنجليزى وأميركانى فى نفس الوقت، هل هما مثلا عرقان مختلفان؟ هل حضارى عظيم الشموخ زى ده، يساوى عندكم عبد زنجى حصل على جنسية ورقية أميركية فى لحظة غفل فيها الزمان؟ ..ما علينا، الرائع فى موضوع الرائع بوريس جونسون أنه أحيا الكلام عن العرق الأنجلو ساكسونى، وعن الإمبراطورية البريطانية، والأهم -والشخصى جدا بالنسبة لإيفرى سكريين وسبق وحكيته لك كتير يا مؤمن على مدى ربع قرن- أنه أعاد طرح ما ظللت أساله لنفسى وقد داومت على شراء الفاينانشيال تايمز بـ 6 جنيه (حوالى 2 دولار)، يوميا طيلة عقد التسعينيات بحثا عن جواب: أريد سببا واحدا يجعل بريطانيا تتحد مع أوروبا بدلا من أن تتحد مع أميركا؟ ..المذهل بدأ اليوم الكلام عن العودة إلى استقطاب ما قبل الحرب العالمية الأولى ما بين مركزين ماليين رئيسين، واحد فى ألمانيا والآخر مشترك ما بين لندن ونيو يورك. * كنت ها أنسى: يا له من عار أنه للترويج للبقاء فى ماكينة النهب النظامى المسماة الأممية الخامسة، يستعين ديفيد كاميرون زعيم المحافظين (واخد لى بالك: المحافظين، يعنى دزرائيلى وتشرتشل، أو على الأقل هو حزب السيدة الحديدية ثاتشر ساحقة النكابات ونصيرة السوق الحرة التى لا يمكن أن تكون قد أيدت شيئا مما رأته من انجراف الأممية الخامسة الصاروخى نحو الشيوعية)، زعيم المحافظين يستعين بماركسى لينينى قح لدعم مشروعه، بغض النظر إن كان هذا الشيوعى وغدا أسود مسلما أو لم يكن. ..بالكومنتات: - ع الأقل أحسن من بريطانيا، إللى نزل م الطيارة ما لقاش حتى عرسة جربانة فى انتظاره. ..شكرا لعصام لقصة عن الازدراء الذى عومل به الوغد الأسود المسلم فى السعودية، وأيضا صورة لكيف استقبلوه -أو للدقة لم يستقبلوه- فى بريطانيا. - سميها رقيعة، سميها فضيحة، سميها زى ما تسميها: الأممية الخامسة ستتكلم الإنجليزية رغم عدم وجود أى ناطقين يذكرون بالإنجليزية بها. ..مفارقة الأممية ما بعد انسحاب بريطانيا. ..هذا المدخل عن العظيم جونسون، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1744850365797302

أخيرا، أخيرا، أخيرا، يبدو أن السؤال الذى بدأ طرحه على جريدة العالم اليوم قبل 30 عاما، ولم يحدث أن عثر يوما على إجابة له، قد وجد طرف الخيط اليوم: إيه إللى يجبر بريطانيا على التلاوط مع الفسيفساء العرقى المتهالك المتهافت المسمى أوروبا، ولا تتحد مع أبناء ذات العرق على الضفة الأخرى للأطلنطى؟ ..حد يفكرنا باسم الفرعون إللى قال لن يصح إلا الصحيح. ..مدخل الملكة إليزابيث تطرح اقتراحا بضم الولايات المتحدة للكومونويلث، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1971167829832220

… أصل هذه المداخل الكلاسية تجده بالأخص بالصفحة الثيمية البريكزيت / الأم تيريسا .

 

-

29 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

آدى إللى أنا كنت خايف منه يا بوريس ، ها ييجى له وقت ويشوفك خرع ويدور على حد أنشف منك . … انظر مدخل نايچل فاريدچ يعد بمحق الضرائب والإلغاء التام لخدمات التعليم والصحة الحكومية فى حال توليه الحكم ، هذا على العكس كثيرا من منصة حزن المحافظين ، زائد بالطبع حسب ترامپ ضرورة القطيعة المطلقة مع أوروپا وهو بدوره أيضا ليس مما يعد به بوريس چونسون بذات قطعية فاريدچ . … مكالمة ترامپ المطولة لبرنامج فاريدچ الإذاعى .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2601054069976947

29 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

زى ما قلنا لكم بالظبط يا سفلة لما كنتم بتهيصوا بالعشرميت "لطمة" لبوريس جونسون، قلنا هو سيضحك أخيرا وسيضحك كثيرا، وإن كل سفالاتكم ما بتؤخر النصر كل ما ها يكون أكبر، ويكون عذابكم وعقابكم أبشع وأشنع. ..مبروك النصر إللى كبر وكبر مستر جونسون، أما أنتم يا برطمانجية خونة عملاء لأوروبا فنشكر لكم حسن تعاونكم. ..وكله بصفحة البريكزيت وما يلى مجرد عينات. ..القرار الذى نصه notwithstanding the Fixed-Term Parliaments Act (FTPA), an election will be held on December 12.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2596742020408152

23 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

لاحظ البريكزيت ها يكون رحمة قد إيه ، بدل ما يفرفروا ساعات لغاية ما يموتوا ، ميليشيات الحضارة ها تريحهم فى ثوانى . … 39 جثة مهاجر غير شرجى فى شاحنة مغلقة فى لندن .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2583644535051234

20 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

بعد 3 ساعات بالضبط من هذا الڤيديو ظل الرفيق كوربين وأشياعه من البرطمانجية يعددون فيها مزايا الأممية الخامسة فى حماية حكوك الشغيلة والبيئة وكل الحاجات والمحتاجات مقارنة بالنموذج الأميركى المستغل الفاسد إللى عبيد ترامپ بتوع البريكزيت ها يموتوا عليه وع الوحدة معاه ، وجه اثنان من المحافظين فى الـ 7 دقائق التالية سؤال بسيط : ليه ما تعملوش تصويت دلوقت حالا على كل الحاجات الرائعة المفيدة للشعب البريطانى دى وتنفذوها ، بدل ما تتحاموا فى ظل طرف أجنبى ؟ … بعد تلعثم طويل فى المرتين لم يجد الشيوعى سوى الاعتراف ببساطة : السبب أن إحنا موش بنكسب الأنتخا باض . … الحوار ده + كوميكس چونسون اللذيذة إللى بعتها للأممية بالليل بعد كده ، هم إللى عوضوا الصبر على يوم كئيب آخر كتب فيه على الحضارة المعاناة من عفن الزبالة إللى اسمها برطمانات .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2577323115683376

19 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

هه هه ، مسخرة وحياة رسول اللات ، الواحد موش عارف ها يعيش إزاى بعد ما تختفى الديموقلاطية . يا حاج بوريس الأمور ما تتحلش بأنك تبعت كوميكس لبتوع الأممية . النهارده بيقولوا مليون طفيلى نزلوا للشارع عاوزينها شيوعية للأبد ، الحل الوحيد أنك تطلع ع التليڤزيون تدعو لـ 5 مليون شغيل مفتول العضلات ينزلوا علشان يقتلوهم ، يفرموهم يعجنوهم ويملوا الشوارع كفتة مجانية للكلاب ، وبالمرة يخطفوا رجلهم كمان يخلصوك مرة واحدة وللأبد من كل البرطمانجية ومن الحثالة الأخرى المسماة الكداء الشاخخ .

تحديث : بعد ساعة : الشيوعيين على الضفتين عاشوا ساعة كاملة أو ع الأقل 55 دقيقة من الإنكار ، الجارديان أول من يعترف بأنه بعت كوميكس موش خطاب ] .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2574866382595716

17 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

بريكزيت يعنى بريكزيت، موش ها نقول مطر نووى يمحو أوروبا الشيوعية من الخريطة، إنما نقول كحد أدنى خالص قطع العلاقات، يعنى كحد أدنى خالص خالص ما فيش اتفاكية يتم توقيعها مع البرابرة أيا ما كان محتواها. ما نأمله أن يكون هذا هو هدف بوريس چونسون الخفى الغائى من وراء اتفاك العار بتاع النهارده، بطريقة أو بأخرى -ملتوية طبعا بكل أسف- نوصل لـ 31 أكتوبر دون اتفاك، وهكذا -وهكذا فقط- يحدث البريكزيت. عدا ذلك نكرر عهد كل شعوب الحضارة، عهد الفاشية: الشعب البريطانى جاهز لحمامات الدم، التى نعلم من البداية جدا لأى شىء أن أى شىء سواها ليس حلا لأى شىء. ..نايجل فاريدچ يقول هذه الاتفاكية ليست بريكزيت. ..بالكومنتات: - ألا تخجل من نفسك مستر چونسون أن يكون أيرلانديون أكثر بريطانية منك أيها الإنجليزى؟ - طيب، ها أكلم لك محسن بيه. ..سلام كتب: بعيدا عن محتوى المقال عن البركزيت اسمح لى أقول، اعطنى نصف ثقة مدحت محفوظ فيما يقول ويعتقد ويكتب وسأغزو كل العالم.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2569637266451961

3 أكتوبر 2019 ( الپروفايل ) :

عودة النياندرتال :

أحلى حاجة فى خطة بوريس چونسون للبريكزيت أنها تتكلم كى لا تقول شيئا . ده ضرب من العبقرية بمعنى أنها بتسيب حاجات كتير للزمن ، لأمنا الطبيعة تفعل مفعولها . والحاجات دى لما تزول كل پروپاجاندا الأوهام وتنجلى الحقائق المرة ، سوف تتراوح ما بين أن أيرلاندا لما تجوع تقول حقى برقبتى وتسيب الكاثوليكية وتركع لبريطانيا تقول الضفر ما يطلعش من اللحم تبنا عن الجمهورية ورجعونا تحت التاج ، وبين أن الحروب ترجع تانى بين الكاثوليك والپروتستانت فى أيرلاندا الشمالية ، وبين أو قبل هذين الاحتمالين كله وارد ، زى مثلا تحصل عملية تهريب أو إرهاب فترجع الحدود حديدية بين الاتنين ، أية حاجة ، أى شىء ممكن . … فقط الشىء الوحيد المؤكد فى الخطة أن بريطانيا ها تطلع من الأممية الخامسة ، وها نشوف على جدران الكهوف رسوم لعاهرة العرب والمسلمين ميركل ومكرونة شياط بتاع الباستيل لابسين جلود الحيوان وبيجروا ورا بعض يضربوا بعضهم بالشوم ، تلك الرسوم التى ستؤرخ لما سوف يعرف بعصر النياندرتال الثانى .

https://www.facebook.com/MedhatMahfouz/posts/2540314896050865

… المزيد بالصفحة الثيمية البريكزيت / الأم تيريسا .

[ بدون مدخل فيسبووك ] 25 سپتمبر 2019 :

فوق التاريخ :

بوريس چونسون فوق التاريخى يصنع فوق التاريخ فى جلسة فوق تاريخية ربما لم تشهد برطمانات الدنيا ما هو بمثل ناريتها فى كامل عمرها البائد . يتهم برطمان العار صراحة بالخيانة العظمى ، وحين يردون عليه أنهم يتلقون تهديدات بالقتل يوميا بسبب لغته هذه ، يرد أنا لم أرى أحدا منكم قد قتل بعد ، وبكرة الفاشية تشيل ما تخللى ! … الجلسة فوق التاريخية كاملة ، هنا .

[ بدون مدخل فيسبووك ] 10 سپتمبر 2019 :

كل المانشيتات والكنوات بتهلل 6 صفعات فى 6 أيام لبوريس چونسون . البؤس موش بس أنهم موش واخدين بالهم أن الصفعات دى لا يصفع بها برطمان العار والخيانة إلا نفسه ، وأن كل منها شرف إضافى لخصمه وأن لكل منها العقاب ها يكون مؤلما جدا ، إنما الأعجب مأساة حالة الإنكار الاستعباطى لحقيقة يفترض أن يعرفوها هم قبل أى أى آخر أن چونسون سيعود حاكما بأمره ملكا فردا مطلقا سينكل بهم جميعا كل بلاط الأرض ، أنه من سوف يضحك أخيرا ويضحك كثيرا ، وهذا يشمل أن عودته هذه ستأتى وقد تغلب فى الأنتخا باض على نايچل فاريدچ نفسه . … نشكر لكم حسن تعاونكم  !

[ بدون مدخل فيسبووك ] 3 سپتمبر 2019 :

The Leader of the House of Commons Jacob Rees-Mogg lounging languidly along the front bench during a historic Brexit debate was criticized as physical embodiment of arrogance, entitlement, disrespect and contempt for the parliament, London, September 3, 2019.

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

ازدراء ده إيه ؟ أصلا مجرد حضوره غلط ويعتبر احترام زيادة عن اللزوم لبرطمان زى ده . … عموما ، أهم ما فى الموضوع المكتوب هنا عن الـ aristocratic mannerisms التى عادت لتظهر تتباهى وتفرض نفسها . مليون تحية لزعيم المحافظين بمنزل الشائعين House of Commons چيكوب رييس-موج ، رسالتك وصلت وبأقوى ما يكون : الحضارة لا تموت !

[ بدون مدخل فيسبووك ] 29 أغسطس 2019 :

طبعا بوريس چونسون عمل الواجب ولو نص نص وعلق البرطمان كام أسبوع فى وسط الفترة من هنا لآخر أكتوبر ( نص نص لأن ما شفناهوش حشر دبابة فى بوابة البرطمان ) ، والملكة عملت الواجب وأكتر ووقفت معاه ولها كل التحية وأصلا موقفها معروف من البريكزيت . دلوقت فرصة إصدار أى كانون يؤجل البريكزيت أو يلغيه لو من غير اتفاك باتت شبه معدومة ، ليه ؟ لأن لا الأسبوع إللى فى الأول ولا الاتنين إللى فى الآخر ولا التلاتة سوا ، يكفوا الخونة –يسار عميل للشيوعية العالمية ويمين لاحس فتات– علشان يقدروا يعملوا كانون يقول كده . حاجة واحدة بس يقدروا يعملوها ، أن فى الأسبوع الأولانى إللى جاى على طول ده بعد كام يوم يسقطوا الحكومة . دى موش عاوزة أسبوع أو أسابيع ، هى جلسة واحدة نص ساعة والتصويتات المعترضة على إللى عمله چونسون موجودة وبزيادة أوى كمان ( طبعا ما ينفعش تتعمل فى الأسبوعين الأخيرين لأن 31 أكتوبر ها ييجى والبريكزيت ها يبقى أمر واقع قبل ما تنطخب حكومة جديدة ) . … المهم أنا مع الرفيق كوربين قلبا وقالبا أنه يسقط الحكومة الأسبوع الجاى ، والسبب واضح . طبعا ، سيبك من رطرطة إزاى يعملوا ديموقراطية دور تانى إللى هى أنتخا باض برطمانية ، من غير ما يكونوا عملوا ديموقلاطية الدور الأول إللى هى تنفيذ استفساء البريكزيت إللى له 3 سنين فى التلاجة ، وننحاول نتخيل إيه إللى ها يحصل . إللى ها يحصل فى حالة عمل أنتخا باض فى ظل عدم تنفيذ البريكزيت ، أن نايچل فاريدچ ها يكسحها . والنتيجة موش بس البريكزيت الصح إللى هو الخروج بدون اتفاك ، إنما البريكزيت صح الصح ، إللى هو الخروج بدون اتفاك + بحور الدم تغرق شوارع لندن .

[ بدون مدخل فيسبووك ] 22 أغسطس 2019 :

UK Prime Minister Boris Johnson puts his foot on table as French President Emmanuel Macron watching in, Palace of l'Élysée Paris, August 22, 2019.

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

منضدة الإليزية شاهدة على ( ذل ) التاريخ : لقد عدنا لأيام أساطيل نيلسون وويللينجتون !

[ بدون مدخل فيسبووك ] 28 يوليو 2019 :

الرفيق بوريس بيقول إحنا رأسمالية توفر لها الدولة البنية التحتية والخدمات العمومية ، رأسمالية إيه دى يا أس أمك ؟ ده حرفيا كلام الرفيق كينز ، مع فارق وحيد أنه لم يجرؤ على وصفها بالرأسمالية . عموما حظك حلو أن الحكم عليك مؤجل كام شهر لغاية ما تعمل البريكزيت ، كنت ها أقول قبر ياخدك ، لكن خللى الكلام لبعدين جايز تبان لبتك وتكون أحسن من الشيوعية دى بشوية ، أو تكون فعلا تشرتشل الثانى الذى تتمناه ، وتمشى وييجى رأسمالى حقيقى مكانك .

[ بدون مدخل فيسبووك ] 25 يوليو 2019 :

إجمالا ، كل شىء عمله بوريس چونسون اليومين إللى فاتوا جيد جدا . خطابه الكهربى بعيد إعلان فوزه ، خطابه الأكثر كهربية أمام مقر الوزارة وقد تقلدها رسميا . طبعا الكلام حاسم عن البريكزيت ، لكن قال إنه محتاج ’ تشحيم ‘ علشان يعدى . من هذا سوف يستخدم الـ 50 بليون دولار الأتاوة إللى موش ها يدفعها للأممية الخامسة ، والحاجة التانية رشوة الإنفاق الإضافى على الصحة والتعليم وكل صنوف الهرتلات الكينزية المعتادة . من هنا نأتى للوزارة ، أهم المناصب ذهبت لبريكزيتيين أقحاح . حدد وزير الخارجية كالشخص الثانى وأعطاه صفة نائب الوزير الأول واختار له الأكثر بريكزيتية منه هو نفسه دومينيك رآب . هذا يزيح وزير المالية من موقعه التقليدى كرقم 2 واختار له پاكستانى الأصل المدعو فلقس ( اسمه كده أنا ما اخترعتهوش ) ، وهو ده التشحيم أو الرشوة إللى سبق وتكلم عنها السنجارى ، شخص معدوم الشخصية كان مع البقاء فى الأممية وبعدين غير رأيه ، ودلوقت هو إللى ها يصرف الصرف الشيوعى الموعود وها يزيت الأمور مع الأجانب المقيمين المهاجرين أو المسلمين أو أيا ما كان . بكده منصب وزير الداخلية فضى ، وها يروح لمن هى النقيض تماما من سلفها فلقس ، إلى نمر الأدغال پريتى باتيل –القادمة حرفيا من أدغال الهند مرورا بأدغال أفريقيا– إللى ناوية تعيد عقوبة الإعدام كرمز لانعتاق بريطانيا من يوتوپيا الأممية الخامسة وعودتها لدائرة الحضارة ، للوحشية التى هى أحد أهم خصائصنا والتى كادت تندثر من الأنجلوسفير ( شوف إزاى محاسن الصدف ؟ ده حصل فى نفس اليوم إللى استأنفت فيه الولايات المتحدة تنفيذ أحكام الإعدام بعد توقف مشين دام 16 عاما ) . … كل ده كلام جميل لكن ما فيهوش مفاجآت تذكر . المفاجأة الوحيدة غير المتوقعة –على الأقل بالنسبة لى– هى إللى حصل فى البرطمان النهارده . چونسون حين يتكلم –وأيا كان سبب الكلام أو أيا كان ردا على أى كائن من كان– فهو لا ينظر لخصومه ، ولا ينظر حتى لرئيس البرطمان ، إنما طوال الوقت يلف رقبته 180 درجة للخلف لأنه لا يعنيه مخاطبة أحد إلا أهله وعشيرته . أن يأتينا وزير أول انقسامى أو شقاقى divisive موش unifier توحيدى لاحس أطياز ، بل ويتصرف على هذا النحو السافر المتحدى ، لهو ببساطة أروع شىء حدث فى بريطانيا منذ مارجاريت ثاتشر ، وأكتر شىء مطمئن حتى اللحظة أن من يسمونه بتشرتشل الجديد فعلا ها يمشى على خطى ترامپ ، يبدأ بالكلام الحونين عن إعادة توحيد الشعب ، ثم ينتهى به الأمر للكشف عما كان يقصده حقا بكلمة الشعب ، أن يقول للأقليات والدخلاء والطفيليات ارجعى من حيث أتيتى ، أن يقول إحنا شعب وأنتم شعب –أو للدقة إحنا الشعب وأنتم مجرد شراذم– ما لكمش عندنا غير التطهير العرقى أو الإبادة ! … فقط كلها كام أسبوع وسنستطيع أن نجزم لكم بظهور القائد رقم 2 فى معسكر الحضارة ، لأننا للأسف قبل ترامپ لم تكن هناك لدينا أية قيادات ، لا قائد فى الياپان لا قائد فى إسرائيل لا قائد فى أية حتة ، وفى العالم كله –حضارة وتحضر وبربرية– ربما لم يكن هناك من يستحق الوصف بقائد سوى فى الفيليپين . … بالمثل ، فقط يتم البريكزيت كطلاق حقيقى وتام فى 31 أكتوبر وسنجزم لكم أيضا ساعتها بأن خريطة جديدة كلية للعالم قد نشأت لأول مرة فى التاريخ ، وأن ضاق وتراجع الخط الفاصل بين الحضارة والبربرية –سور الحضارة العظيم– ليلقى بأوروپا خارجا إلى العراء فى فسطاط القرود والخنازير يلوطون ويتنوعون معهم ويثرون حيواتهم وثقافاتهم بهم على كيف مزاج كيفهم .

[ بدون مدخل فيسبووك ] 19 يوليو 2019 :

Boris Johnson wafts a kipper on stage as he blasts barmy EU food rules in final Tory leadership hustings, July 17, 2019.

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

رفاق الإندپندانت بيقولوا لك بوريس السنجارى Boris the Kipper ها تكون عرقيته أشرس من ترامپ ومن هتلر وموسولينى كمان . … هه هه ، على كده يعتبر نايچل تخصص كاڤيار ! … عموما ، لغاية ما أشوف كرامات فعلية ع الأرض ، ما فيش كلام من ده ممكن ياكل معايا ، والمقصود بالكرامات على سبيل سن الأسنان فى مرحلة الأسابيع الأولى التمهيدية قبل عقد قمة الأنجلوسفير التاريخية مع ترامپ : 1- حشر دبابة فى بوابة البرطمان ، و2- رفض مبدأ المفاوضات إلا لو أتته الأممية الخامسة راكعة تماما بلا قيد أو شرط .

7 يونيو 2019 :

حتى الكداء الشاخخ بتاع بريطانيا المشهور بأشخخ كداء فى العالم، دلوقت بقى بيشخ على روحه انتظارا لقدوم أمواج الشعب الهادرة وحرقها لهم أحياء وهم داخل محاكمهم. بوريس جونسون يكسب معركة كدائية اتهم فيها بتبديد أموال الشعب لصالح البريكزيت.

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2214050458713193

… أيضا نسخة والمزيد بالصفحة الثيمية الكانون ليس الحل الكانون هو المشكلة .

7 يونيو 2019 :

نفسى تبص ع التعليقات على نبأ استقالة الأم تيريسا إللى معروضة فى شريط الشاشة، تتراوح ما بين الأممية الخامسة تنهار حتى بدون بريكزيت، إلى يجب محو البرطمان من الوجود وإعادة السلطة للعائلة المالكة، دع جانبا نطورة الكلام عن الإبادة. المهم، لا تنسى أن كل دول بيكنبوا على إيڤرى سكريين، أوه قصدى دول مشاهدين كناة شيوعية اسمها سى إن إن.

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2213767245408181

..أيضا لأن الفيديو ده بيروح وييجى من فيسبووك، وكل مرة يمسح المدخل إللى بأعمله.

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2214115038706735

5 يونيو 2019 :

- بريكزيت يعنى بريكزيت، يعنى لازم تبنوا بين الـ 2 أيرلاندا سور جامد ومتين زى إللى أنا عملته مع المكسيك. - بس ده معناه يا مستر ترامپ أن الحرب ها تولع تانى بين الكاثوليك والپروتستانت. - يبقى ضربتم عصفورين بحجر واحد. ..زيارة ترامپ لأيرلاندا كالعادة كل التصريحات المتفجرة من زعيم حقيقى يغير العالم، فيما يريده الإعلام اليسارى "رئاسيا"، والمقصود ليس الترفع والشموخ كما قد تفهم، إنما أن كما اعتادوا الرؤساء عجينة فى إيديهم، دبدوب مؤدب كيوت لا بيهش ولا ينش ويستحسن لو نقطنا خالص بسكاته.

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2211399262311646

31 مايو 2019 :

لاحسو الفتات اليمين المزيف فى حزن المحافظين سلموا أمرهم ، باتوا يعتبرون البريكزيت قدرا ، بوريس چونسون قدرا ، أما دومينيك رآب فهو قصة مختلفة ، إنه البعبع . من هنا لم تكن لهم حملات مسعورة إلا وتمحورت حول هدف واحد ، ألا يكون رآب هو رقم 2 مع چونسون الذى سيطرح على قواعد الحزن للاختيار . عارف ليه ؟ لأن الصاصة لا يرعبهم شىء سوى شعب الحضارة وچييناته ، هذا الذى بطبعه يزدرى مهنتهم من بابها ، ويزدريهم جميعا إلا ما رحم حورس . هم يريدون كل شىء –تقرأ : الفتات– صفقات جانبية مع اليسارجية تتم فى غرف مغلقة أو فى ممرات مبنى البرطمان خافتة الإضاءة ، ولو حدث وطرح اسما چونسون ورآب على مئات الآلاف أعضاء الحزن قد تصبح النتيجة مفتوحة على كل الاحتمالات ، وقد يجدون على رأس البلاد الوحيد الذى وصف بالحديدى أكثر من الحديدية ، التعليم موازنة صفر ، الصحة موازنة صفر ، فتات اليدين صفر .

https://www.theguardian.com/politics/2019/may/29/dominic-raab-more-rightwing-on-education-than-thatcher-tory-private-sector-state-schools-profithttps://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2202750199843219

31 مايو 2019 :

التسونامى يستجمع قواه فى هدوء ، وفى لحظة واحدة سيهب ليلقى بكم جميعا يا كل المسلمين وكل الأعراق الحثالية إلى الهولوكوست الأعظم . … چون كلييس وعاصفة مضادة لتصريح له أنه لم يعد يشعر كثيرا بالإنجليزية فى لندن الحالية متعددة الثآفات . * ملحوظة كده ع الماشى : المونتى پايثون دول كانوا فى يوم م الأيام أكبر رمز للثقافة المضادة .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2202316546553251

29 مايو 2019 :

ولسه فيه ناس عايشة بجد فى وهم أن وزير داخلية بريطانيا ممكن يكون مسلم، بل وكمان ممكن يرشح نفسه يبقى هو رئيس الوزرا ضد بوريس چونسون. ..فقط للعلم، بلبطة المظلمين فى مية المجارى ممكن تسبب هلوسيات سمعية وبصرية أكتر من كده كمان. ..يريدون محاكمة المحافظين بتهمة الإظلاموفوبيا.

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2197737067011199

28 مايو 2019 :

يا واد يا تاريخ! ..نايچل فاريدچ يعلن أنه صنع التاريخ مرة أخرى بحركته الوليدة الجديدة التى اكتسحت الأنتخا باض بما فاق الأحزان التقليدية مجتمعة.

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2196859920432247

26 مايو 2019 :

سيبك من الإجراءات الطويلة المملة بتاعة حزن المحافظين لاختيار رئيس الوزرا الجديد. العملية أبسط من كده بكتير، شخص واحد ها يشاور ويقول كن فيكون، لأ موش ترامب، ترامب قلنا لو شاور ها يرجع الملكية المطلقة، الشخص هو، من غيره: نايجل فاريدج.

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2194222024029370

24 مايو 2019 :

لم يحدث قط فى أية مرة قرأت أو سمعت فيها كلمة هارد بريكزيت هذه التى يلوكها الإعلام طوال الوقت ، إلا وتجسد أمام عيناى مشهد سيل من الصواريخ النووية يمطر پاريس وبرلين . أما إللى ها يحصل فهو بريكزيت عادى ، بالفانيليا ، من غير ألقاب ، حاف ، زى أية علاقة أخرى لك بكل دول البرابرة ، ها تبعت سفير ويبعتوا سفير وخلاص على كده . هو ده نوع البريكزيت إللى ها يحصل ، موش الهارد بريكزيت ، للأسف .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2190808931037346

23 مايو 2019 :

الشعب قال بريكزيت يعنى بريكزيت ، البرطمان خان الشعب ، حزن المحافظين خان البرطمان ، تيريسا ماى خانت حزن المحافظين ، والجميع صاح فى وجه الشعب بصوت واحد : لو مصمم بريطانيا مستقلة عن أوروپا إحنا موافقين بس بشرط تبقى شيوعية زى أوروپا . … اليوم حان وقت كفى تعنى كفى ، وسطر القاع يقول : من سيقابله ترامپ الأسبوع القادم –بوريس چونسون أم نايچل فاريدچ– سيكون هو من عينه كوزير أول لبريطانيا . … أم ربما لن يقابل أيهما ويقابل فقط الملكة ، ومن ثم يعيد لها سلطتها المطلقة كما كانت قبل الخراء المسمى الماجنا كارثة ؟ … انظر مدخلنا التاريخى من يوم 15 يونيو 2015 بمناسبة مرور 800 سنة على أحد أحلك اللحظات فى تاريخ الحضارة ، ومنه ومن غيره النبوءة التكرارية أن الماجنا كارثة قريبا إلى مزبلة التاريخ .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2188632927921613

17 مايو 2019 :

أما وقد انتهينا من حرب البريكزيت ، وأما قد رحلت الأم تيريسا وجينا إحنا مكانها ، فقد حان وقت الحديث فى حاجة جد شوية : محق الضرائب . … نايچل فاريدچ يرسم ملامح سياسته بعد فوزه شبه المؤكد فى أول أنتخا باض قادمة ، سواء تمت أولا أم بعد تولى بوريس چونسون رئاسة الحكومة المحسوم بعد أمره خلال الشهر القادم يونيو 2019 .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2178505348934371

13 مايو 2019 :

The Brexit Party sweeps EU election, May 13, 2019.

بالظبط كده يا حفنة خونة ( تقرأ : جميع الأحزان الصياصية ) ، أنتم ما تيجوش بالأدب ( تقرأ : بوريس چونسون ) ، ما ينفعش معاكم غير السفالة وضرب الخيزرانة ( تقرأ : نايچل فاريدچ ) . … البريطانيون يهجرون كل الأحزان بلا استثناء ويدخلون فى دين البريكزيت أفواجا ، والأممية الخامسة إللى رفضت ترك بريطانيا تخرج بهدوء طمعا فيما يعتبر فتاتا بالمقارنة ، تخاطر الآن بكل شىء ، بالانهيار التام بعد غزو كتائب نايچل فاريدچ العاتية لها فى عقر دارها وتقويضها بالكامل من الداخل . … بالكومنتات : - شرمط دين أمه . …  You’re in denial ، هذا ما فعل فاريدچ بعتاقى البى البى سى المدعو أندرو مار .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2172037359581170

2 مايو 2019 :

اليوم حسمت تيريسا ماى المرجيحة التى أدمنتها والتى طالما تركتنا حيرى هل هى المرأة الصفيح بقلب حديد أم المرأة الصفيح بقلب مهلبية . اليوم أعلنت وبمنتهى الوضوح أنها طابور خامس وحصان طروادة بلا لبس من صفيح أو مهلبية مطية البرابرة يركبونها للتسلل خلف خطوط الحضارة  … إقالة وزير الدفاع لأنه فيما هو واضح سرب للإعلام قرارا سرى للحكومة بالتواطؤ مع المدعوة هواوى على حساب الأمن القومى لبريطانيا .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2155775304540709

18 أپريل 2019 :

ما فيش بريكزيت موش معناها عدم الخروج إنما معناها الخروج بالدم ، كلام قديم قلناه اليوم هو واقع جديد . حزب البريكزيت يكتسح الأنتخا باض البرطمانية الأممية .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2133482906769949

4 أپريل 2019 :

يا ريت يا نيكولا ستيرچيون –يا هلاوسية سكوتلاند المستقلة التى لا يحلم بها إلا أنتى والشوجار دادى بتاعك محمد الفايد– يا ريت الحكاية ترسى على أن بوريس چونسون –أو كما نسميه نحن أحيانا بالرائع وأحيانا بالجميل– ها يبقى رئيس وزرا بريطانيا ، كما رشحه ترامپ قبل توقعاتك الكابوسية دى بسنين ، وكما رشحناه إحنا من قبل ترامپ ما يتولد أصلا . ويا ريت ترسى على فركه بحذائه –أو على قولك rip up– لأى اتفاك بريكزيت ممكن يحصل مع جرابيع الأممية الخامسة ( الاتفاك إللى هو هلوسة أخرى فى حد ذاتها لكن موش موضوعنا دلوقت ) . … الواقع أن ما ينتظركم على إيديه وينتظر تلك القارة التى لم يعد لها معنى من الوجود ، كله أشياء تفوق بمراحل كل أحلام وكوابيس كوكب الهلاوس بتاعك .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2114123955372511

3 أپريل 2019 :

20190406 07:09 ص : لأول مرة استخدم نصا مختصرا للفيسبووك هو فقط أول كلمتين حيث الحساب الأول موقوف لأسبوع بسبب مدخل الوجوه السوداء إذ به كلمة زنجى ولا أكثر فيما أظن ، والثالث الجديد رفض لأنى اقترحت له صورة تشارلز داروين ، ربما أعود عن هذا الأمر لدى عودة الحساب والاستمرار بالحساب الثانى كحساب قاعدى وخلق حساب رابع مستقبلا ، وطبعا مع الحرص أن النص الكامل سيظهر لاحقا كإحالة فى مكان ما حتى يصبح متاحا للبحث خارج الخط . والجاى أحلى ، جنود الجيش البريطانى يستخدمون شاخصا لإطلاق النار صورة للرفيق كوربين . المهم ، سواء كان البريكزيت بولادة طبيعية أم بقيصرية دموية ، فإن الدم صار حقيقة قاعدية وعميقة تتجاوز مجرد هذه القضية سواء شقها الداخلى أو الخارجى ، أو كما قال أحدهم جايز تعرفه : دلوقت ها تشوفوا بريطانيا حمادة تانى خالص .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2114833595301547

30 مارس 2019 :

Bristol-born anonymous artist Banksy's Devolved Parliament, first displayed in 2009.

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

اضرب كمان علشان أتوب . … إعادة عرض لوحة البرطمان عكس التطورى للفنان المجهول بانكسى .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2105141872937386

29 مارس 2019 :

U.K. Prime Minister Theresa May in Parliament as House of Commons session presided by the speaker John Bercow, London, March 25, 2019.

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

لا يا أس أمك يا صرصارة النيو يورك تايمز أنتى وإللى خلفوكى ، بتعريفكم أنتم للصياصة تيريسا ماى ليست أسوأ صياصية فى التاريخ ، بل أعظم صياصية فى التاريخ وغالبا بلا منازع . سنتين بتلعبكم ع الشناكل يا عتاة الصياصة رغم أنكم أوسخ بيئة على وجه الأرض ، كل شوية ترمى لكم عضمة ناشفة عارفة أن ما حدش ها يقدر يبلعها ، وعينها على هدف واحد فقط لا غير ، تمر الأيام بأى شكل وييجى 29 مارس –أو ما عدلتموه بأيديكم لـ 12 أپريل علشان بواسيركم تلتهب مدة أطول –قصدى تهدى شوية– وبكده تكون نفذت هى –وبنجاح 100 / 100– الأمانة إللى جت علشانها ، ذلك الرجس من عمل الشيطان إللى اسمه البريكزيت . … عامود للنيو يورك تايمز بعنوان Is Theresa May the Worst Politician Ever . بالكومنتات : - عشم إبليس . … موقع يضع كل بضعة أيام ترسيما متجددا لاحتمالات مسار البريكزيت ، وغالبا ما ينتهى للا بريكزيت : وحدة جمركية ، سوق شائعة ، أو أحيانا ما هو أفدح .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2103859963065577

29 مارس 2019 :

Brexit supporters demonstrated outside Parliament as lawmakers debated inside, London, March 29, 2019.

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

لكم سنتين بتتصايصوا وتتمايصوا وتبقبقوا وتطرطشوا والشعب ع الكنبة مستنى ، اليوم أراد يا أوغاد ( نص البرطمان يساريين خونة ونص النص الباقى يمين من لحسة الفتات ، وما فيش صياصى –إلا ما رحم حورس– مؤمن بشموخ التحرر من النجاسة الشيوعية أو برقى الترفع عن التلاوط مع الأعراق الحثالية ) ، شعب البريكزيت أراد ببساطة أن يزار ويكشر عن أنيابه ، أراد أن يذكركم بهويته الأنجلوسفيرية فتعانقت فى طلعته الهادرة أعلام إنجلترا وبريطانيا وأميركا ، أراد أن يقول لكم النهارده 29 مارس 2019 ولو كنت ناسى أفكرك : نحن هنا ! … جايز لاحظت يا مؤمن أنى سميت الصورة Go Street ، ودى معناها حاجة تانية غير أنه نزل الشارع يعمل مظاهرة . المهم، #هنا_الفاشية ، وبكرة الفاشية تشيل ما تخللى .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2103805373071036

13 مارس 2019 :

رغم الحسابات المكلكعة جدا ، ورغم أن نص السؤال نفسه إللى ها يتم التصويت عليه غير محدد حتى اللحظة ، نقدر نقول النهارده آخر يوم ، ما فيش مط وسيرك صياصة تانى بعد التاسعة مساء بتوقيتنا ، وموش مساء بكرة كما يتحدث معظم المعلقين . سيتم الحسم ما بين أمرين لا احتمال ثالث ظاهر فى الأفق لهما ، والمقصود عادة بالثالث الخروج باتفاك : 1- الخروج ، ويقصد به الطلاق من طرف واحد أى الحسم بالشموخ الحضارى الذى أهين كثيرا مؤخرا بخيانات البرطمان لقرار الشعب وحسه الچيينى والتاريخى ، خيانة سواء صريحة من اليسار الطابور الخامس بحكم التعريف ، أو من قطاع اليمين لاحس الفتات والذى نأمل أن تكون اليوم وقفته الأخيرة The Last Stand ، بمعنى وقفة مشرفة دونها ستكتب أسماؤهم فى التاريخ بحروف من عار . 2- البقاء ، والبقاء ليس معناه عدم الخروج ، إنما الخروج بالدم . … بالكومنتات : - صوتوا لأسوأ صيغة ممكنة ، لكن هذا ’ الأمر ‘ من البرطمان للحكومة –أو حرفيا motion– ليس فوق الكانون وليس بقوته ، ولا يزال للخروج بلا صفقة الكلمة العليا . - طالما التصويتات رفض رفض رفض يبقى قطار البريكزيت ماشى فى طريقه 29 مارس أوتوماتيك 100 فل و14 لا يوقفه برطمان ولا غير برطمان . الكارثة تحصل فى حالة واحدة لو اليسار وافق على اتفاكية كتعانة من إللى بتجيبها ماى من وراء البحار وعمليا كلها مصايد تبقى بريطانيا للأبد عبدة منتهكة منتهبة لدى الشيوعية الأوروبية ، لكن زى ما كنت قلت العند يحارب عنكم وأنتم تصمتون . … نقاش . - عاجل : وتظل الأنجلوسفير أسياد العالم ، ترامپ ونايچل فاريدچ يعلنان عن اتفاقية تداول حر فائقة الطموح بين البلدين الشقيقين ( الشقيقين دى بجد موش زى بتاعة البعدا إياهم ) ، يقولون إن اللمسة الإلهية دى كانت نبوءة من نبوءاتى ، لا تقل نبوءة بل قل حتمية طبيعية ، أى من فعل قوانين أمنا الطبيعة .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2081028945348679

12 مارس 2019 :

ما حرمتش من المرة إللى فاتت ، كلاكيت تانى مرة تيريسا ماى يشربوها فى الأممية الخامسة حاجة صفرا وتصحى غرقانة فى دمها والسوائل وهدومها المقطعة ، ومع ذلك تطلع تقول للناس إنها أقنعتهم بالبريكزيت . هذا كان الرأى الكانونى للمدعى العام تعليقا على إللى حصل ليلة إمبارح . … مشكلة البعض منا هى الإسقاط النفسى ، فاكرين البرابرة صرحاء واضحين شرفاء وكلمتهم واحدة ، موش مراوغين خداعين حقراء . المشكلة أن العدو عارف كويس هو عاوز إيه ، علقة عاوزة تمص دمنا للأبد ، ولن يتخلوا عن هذا مطلقا لأنهم لو تخلوا يموتون . ذلك فيما إحنا واقعين تحت تأثير شم الكلة ، هذا الشىء الوحيد إللى بينعموا علينا به مجانا وبمنتهى الكرم . … الخبر السيىء أن الأم تيريسا منحت عصابة حزن ( سرقة ) الكدح فرصة تانية الليلة دى للتصويت لاتفاكية بقاء بريطانيا سبية منتهكة منتهبة من أوروپا الشيوعية ، مع تثبيتها هكذا للأبد . هم يدعون أن الاتفاكية بها خروج أكثر مما يجب ، ويطمحون إن لم يكن للبقاء فلسوق شائعة ومعناها السماح بحرية حركة الحشرات للداخل البريطانى كيفما حينما وحيثما شاءوا ، أو كحد أدنى جدا –لو زنقت العملية أوى– اتحاد جمركى سيضمن على الأقل قطع شريان الحياة بين بريطانيا مع بقية الجسد الأنجلوسفير ، بتر صلة الرحم العضوية هذه التى لدى كل الأعراق الحثالية عبر العالم هى رعبهم الأعظم ؛ لكن هذه المرة حزن ( سرقة ) الكدح قد يخالفون توقعات الكثيرين يكتشفون قلة حيلتهم المطلقة فيصححون غلطتهم إللى وصفناها من قبل بالعند يحارب عنكم وأنتم تصمتون . … الخبر الكويس أنك تقدر تقتلع العلقة لو تخلصت من تأثير الكلة إللى بيخوفك من إسالة الدم أنهارا .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2079795072138733

25 فبراير 2019 :

UK Prime Minister Theresa May shoots pool with Italian PM on sidelines of EU Arab League summit, Sharm El-Sheikh, Egypt. February 24, 2019.

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

رقيعة ، الأممية الخامسة تقابل نكابة العربجية ، فى شرم الشيخ اتلم المتعوس على خايب الرجا ، والوحيد إللى واخد الموضوع على محمل الجد وجاى يستفيد ويستثمر الوقت فعلا موش مجرد طفاسة وأكل فنادق ومكلمات هى الأم تيريسا ، جاية تتعلم البلياردو وتحرق الأيام الثقيلة حتى 29 مارس . بالمناسبة ، أنا كنت بألعب البلياردو ده أحسن منها ، وموش فى أى مكان إنما فى نادى تأسس أصلا لمهندسى الرى الإنجليز ، وكانت كل الألعاب فيه إنجليزية حتى اللحظة التى عاصرته فيها ، ذلك هو نادى المنيا الرياضى .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2058649727586601

19 فبراير 2019 :

شىء بائس فعلا وشخصيا أشعر بالإهانة كيف يكتب التاريخ الآن بهذا القدر من سيريالية التفاهة والعبث ، مفجع أن دى تكون نهاية حزن ( سرقة ) الكدح البريطانى . حزن طبق الآفاق يوم وصل الحكم لأول مرة فور انتهاء الحرب العالمية الأولى فى سابقة مذهلة من نوعها ، تعلن أن القادم هو حكم الطبقات الدنيا لكل العالم وأن ها هنا والآن قرن جديد اسمه القرن العشرون ، قرن البلشفية القبيح ؛ هذا الحزن يقضى على نفسه بنفسه ويكتب سطر تفككه الأخير لسبب لا يكاد يصدقه عقل : وقوعه فى غرام ناموسة إذا بها تلدغه لدغة الموت ، هاموشة اسمها فلقس طيز . … تعليق پاميلا جيللر على قصتها نفسها لكن على صفحة فيسبووك كان They just can’t help it …it’s like a soul-eating disease .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2049886761796231

15 فبراير 2019 :

موش أهم حاجة فى خطاب ترامپ إللى خلص للتو إعلان حالة الطوارئ لبناء الحائط لوقف الهجرة غير الشرجية ، ذلك أنه ظلت وستظل المشكلة الحقيقية هى الهجرة الشرجية . … موش أهم حاجة فى خطاب ترامپ إعلانه أن الخنزير مدى الحياة استسلم ووافق على تأجيل نهبه للاقتصاد الأميركى ولكل شعوب الأرض بسلعه المغشوشة وبسرقة الملكية الفكرية ، تأجليها حتى نهاية السنوات الثمانى الترامپية انتظارا لعودة الخونة الطابور الخامس حصان طروادة عملاء الشيوعية العالمية ، اليسار المسمى العصابة الديموقلاطية . موش ها نعيد ونزيد ، موضوع الكنفوش ده مشكلة چيينية والمشاكل الچيينية لا تحل إلا بإعصار نووى . … ما فيش فى خطاب ترامپ حاجة أهم من سطر واحد قاله فى البداية خالص عن تدشين عصر جديد عنفوانى للتجارة بين أميركا وبريطانيا . ده موضوع اتكلمت عنه كتير واتسألت كتير ليه هو صامت بشأن البريكزيت ، وها أحط لك الروابط . إجابتى كانت أنه ينتظر اللحظة المناسب ليضرب القاضية معلنا عودة الأنجلوسفير لأفضل ما يكون عهدها . ولعل بالفعل هذه هى اللحظة المناسبة ، تبقت أسابيع قليلة على 29 مارس ، واليسار الخائن بتاعهم الطابور الخامس حصان طروادة عملاء الشيوعية العالمية ، يلفظ أنفاسه المستميتة الأخيرة خدمة لأولياء نعمته الأممية الخامسة لإبقاء بريطانيا عبدا عندهم يحلبون لبنها ويمصون دمها كيفما يحلو لهم ، لحظة رآها ترامپ المناسبة لإنقاذ الصرصار من عذابه المقيم بأن تنزل عليه بضربة شبشب تريحه . … بالكومنتات : - ههههههه ، أومااااال ! … عصام كتب : أكيد الابن البار –ترامپ– للأم –أميركا– سينقذ الجدة العجوز –بريطانيا– عندما تكون فى وعكة ، طبقا لحكمة إيڤرى سكريين عندما كانت مصر فى وعكة –ولا زالت– وعقبالنا يا رب .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2043071342477773

… أيضا نسخة والمزيد بالصفحة الثيمية كفاءة جدا مدير جدا .

11 فبراير 2019 :

Mother Theresa of Europe graffiti depicts Theresa May as Mother Teresa, Shoreditch High Street, London, early 2018.

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

وزير الدفاع البريطانى ينقل حرفيا عن إيڤرى سكريين : بعد 29 مارس ها تشوفونا حمادة تانى خالص . … فقط للدقة هو سقطت منه كلمة نووى ، بس أكيد ها يرجع يلحق يظبط نفسه .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2036251229826451

9 فبراير 2019 :

صحوة رائعة للشعب البريطانى وضعت حدا لخدعة التقية الكبرى التى كادت تلامس حواف الأسطورة شبه التى استسلم الكثيرون أمامها كما لو كانت نوعا من المسلمات القدرية ، أكذوبة ذلك الأعرابى الإخوانجى النجس المدعو محمد ’ أمير المفلقسين ‘ طلاح ، هذه التى بعد اليوم لن تعود ثانية أبدا كما كانت . … استنونا بس بعد 29 مارس وها تكتشفوا أن بريطانيا بقت حمادة تانى خالص ، ناهيك أن أصلا من قبل ما يخترعوا كلمة بريكزيت بدهور كنا قد وعدناكم وألا إن وعد حورس حق أنه لن يهدأ للحضارة بال قبل شنق آخر شيوعى بأمعاء آخر مسلم .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2033785416739699

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية عنف وعرقية ملاعب الرياضة ، بصفحة صعود الفاشية العظيم .

29 يناير 2019 :

الرفيق كوربين وعصابته المسماة حزن ( سرقة ) الكدح أحقر وأجبن من أن يقولوا صراحة للشعب إنهم مع بقاء بريطانيا فى بكابورت الأممية الخامسة ، لكنهم اخترعوا عشرات الحيل القائمة على اللف والدوران والخديعة بهدف إبقائها فيه . كل هذه الحيل تتساقط الواحدة تلو الأخرى فى هذه اللحظات على أرضية قاعة البرطمان ، أو كما قلنا عشرات المرات على مدى الأيام –بل والسنين الأخيرة– هى خلصانة ولا تنتظروا أية دراميات ، فقط ما فشلنا فى تحديده هو خلصت من إمتى ، إذ تراوحت الاحتمالات ما بين خلصت من ساعات وما بين خلصت من ما قبل التاريخ .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2017245405060367

16 يناير 2019 :

حديث الديموقلاطية كبر أوى وبأجهز له طريحة كويسة . كلام سعادتك سليم ، ده تناقض فاضح أفرزه سقم الديموقلاطية ومآسيها ( خاصة جدا عندما تطبق فى بركة چيينية غير نقية عرقيا ) ، فوجدنا –سرا أو علنا– غالبية الصاصة والبرطمانجية مع البقاء ( تيريسا ماى نفسها من رافضى البريكزيت أصلا ) ، لكن الشعب يريد البريكزيت . هنا الديموقلاطية لن تصل لأى شىء عندما تنتهى الأمور إلى الـ 51 / 49 دى ، إذ ساعتها يصبح المخرج الوحيد هو الاحتكام للسلاح . … باختصار يا صديقى طول النهار إمبارح –ولشهور قبله– بيقولوا الشعب كان جاهل يعنى إيه بريكزيت ، ودلوقت عرفه وعرف تعقيداته وكلاكيعه فنعمل له استفساء جديد . اعتراف مروع أن ديموقلاطيتهم توجه الأسئلة للطرف الخطأ ، موش أنتم برضه يا صاصة ولا حد تانى إللى بيطلب رأى حد جاهل ؟ ثانيا ، منذ متى أصلا كانت الديموقلاطية بتسأل الشعوب سؤال يعرفون إجابته ، أنتم هكذا تضربون مفهوم الديموقلاطية وفلسفتها فى مقتل . يا ما ضربنا المثل بحاجات زى الاقتصاد الماكروى ومستقبليات التقنية والعلاقات الدولية ، إللى المفروض أنها جوهر السؤال فى كل الأنتخا باضات والاستفساءات ، لكن إللى بيحصل أنها واقعيا بتدور حول مجرد اختيار هذا الشخص أو ذاك ، مين روش أكتر أو كدبه متساوى أكتر أو حاطط طحينة أكتر ع الطبخة . كتبنا الشعوب بتفهم فى الأطعمة والأفلام والأغانى والرقص والكورة، وإللى بيسألها رأيها فيه موش أنتم إنما السوق ، وهم يجاوبون على السؤال بفلوس من جيوبهم دفعوا فيها دم قلبهم ، موش بورقة وسخة يرميها فى قعر سندوك هو أنتن من كل صناديق الزبالة . … بس خلاص ، دى كانت مرافعتنا لصالح حكم الفرد المطلق والمؤبد ، ودلوقت ندخل فى الموضوع . … الموضوع حسم لصالح إلقاء ورقة الطلاق من طرف واحد ( وهو ما كنا نتوقعه من اللحظة الأولى قبل عامين لكن طبعا دون دون مذلة وهوان المفاوضات هذه ) ، حسم من إمبارح بإسقاط خطة البقاء المؤبد التيريسية ، والوعد الوحيد من هنا حتى 29 مارس هو الآن مكلمة متعددة الأقطاب لا أكثر ولا أقل [ تحديث مساء : الرفيق كوربين بعد فشله فى إسقاط حكومة ماى ، حسم مشكورا أمر المكلمة نفسه بأن كان تعقيبه على إعلان نتيجة التصويت أنه لن يجلس مع ماى إلا إذا استبعدت نهائيا البريكزيت الصلد ( طيزك حمرا زى لون شيوعيتك ! ) ، يعنى باختصار الدراما خلصت يا مدمنى الدراما ، ولن يحدث أى شىء فى الشهرين ونصف القادمين . لو أضفنا لهذا مكالمة عاهرة العرب والمسلمين من برلين صباح اليوم ، وإعلان أيرلاندا –ناهيك عن قطاعات بريطانية معينة نفسها –حكومية وغير حكومية– اتخاذ إجراءات الاستعداد للطلاق غير الودى ، وكذلك الصمت المطبق للرفيق مكرونة شياط بسبب كونه أذكى إخواته ، فإن كلها قرائن تؤشر لأمر واحد شديد التحديد هو التوافق الجماعى على ما عساه سيكون مشهد النهاية ، والسؤال فقط : منذ متى جاء هذا التوافق ؟ هل منذ ساعات ، منذ أيام ، منذ أسابيع ، منذ شهور ، منذ سنوات ، منذ عقود ، منذ قرون ، التاريخ وحده سوف يجيب ] . رغم هذا الحسم الواضح ، الملفت والمقرف حقا كم التدليس المرعب على كل الكنوات ، أو لو افترضنا جدلا جدا بعض حالات حسن النية فهو تفكير بالتمنى . بالنسبة للإسترلينى وصعوده الهائل وما يقابله أيضا من إنهيار أهول لليورو ، بيلفوا ويدورا بحثا عن كلمة لماى هنا أو هناك للإيحاء أن ما سقط هو اتفاك للخروج وأن بالتالى البرطمان قرر البقاء ، بينما ببساطة المستثمرين فاهمين أن ده كان اتفاك للبقاء ، وأنه سقط وسقطت معه كل الخيارات باستثناء خيار واحد هو الخروج بلا اتفاك . لقد بات واضحا تماما أن لا بديل أو حل ثالث ، إما قبول العبودية وإما انتزاع الحرية بالعنف المسلح . … حتى كلام البيزنس يدلسونه ، فى كل التصريحات والبيانات الجديدة لم يؤيدهم أحد ولم يؤيد أى أحد البقاء ، كل ما قالوه إنهاء حالة الضبابية واللا يقين ، وضمنيا وعمليا هذا يعنى تأييد البيزنس للخروج من طرف واحد بلا صفقة ، البريكزيت القطعى أو الصلد ، الكلمة التى يقبحونها أيضا ويسمونه البريكزيت الفوضوى . بالمثل ، كلام نايجل فاريدچ دلسوه ، إللى بيبثوه أنه يتوقع استفساء ثانى بما يوحى بالهزيمة والاستسلام من جانبه ، بينما الحقيقة أنه ’ يدعو ‘ لاستفساء ثانى متوقعا أنه سيأتى بنتيجة كاسحة لصالح البريكزيت ، وأساسا كل ده فى إطار دعوته لاستقالة الخانعة ماى صاحبة ’ وثيقة الاستسلام ‘ . … كل هذا يقود لتدليس من نوع آخر هو سيرك الصياصة ، وهنا ما فيش تفكير بالتمنى ، فقط كدب وإجرام وسفالة صافية خالصة . الكل فاهم أن لو فيه استفساء تانى الشعب ها يختار البريكزيت بحسم بعد ما شاف لزاجة تشبث الأممية باستعباد بريطانيا ، وانفضاح مدى انهيار اكتسادهم الفنكوشى المتهافت المتهاوى والذى لم ينبنى يوما إلا على البعزقة من جيوب الأجيال القادمة وعلى المظهريات وبروباجاندا غسيل الأمخاخ . ثانيا ، لو فيه أنتخا باض كوربين أول واحد عارف أنه ها يخسر ، وأنا لو من المحافظين أوافقه على حاجة ، أسقط الحكومة فى تصويت النهاردة ، وبكده أضرب عصفورين بحجر واحد ، كسب الوقت ( بطريقة أفضل ) حتى 29 مارس ، والعودة بحكومة أقوى بقيادة زعيم رافضى لحس الفتات والوحيد المقبول ترامپيا –ومن ثم الوحيد الذى يمكن أن تفتح له أبواب الفردوس وتأتيه اللمسة الإلهية من واهب الحياة والموت ساكن البيت الأبيض– الوحيد الجميل ، بوريس چونسون . فقط أتمنى واحد بيحتقر الصياصة زيى ما يكونش بيفهم فيها أكتر م الصاصة أنفسهم . … مدخل ولد من رحم مدخل أمس . … بالكومنتات : - فيه تصريح وحيد لترامپ من كام شهر أفتكر موجود فى الروابط أنه يرى بوريس چونسون وزير أول عظيم ، رماه وسكت على كده ، شكله مستنى يشوف حاجة محددة وساعتها ينزل باتفاقات وحدة الأنجلوسفير العظمى . … عصام يسأل أين ترامپ من كل هذا ، ويتوقع تدخلا على طريق أخذ الحفيد بيد الجدة المريضة المثال الذى كنا سبق استخدمناه لوصف الموقف المتوقع من أمم الحضارة العفية تجاه مصر المنهكة بتكالب حثالات المنطقة تاريخيا عليها . - طب حتة منشن لوجه النبى . … تعليقا على استقالة چايدا فرانسين زعيمة حركة بريطانيا أولا بوعد منها ’ بشىء كبير قادم ‘ ، كتب فخرى متسائلا هل تتحقق نبوءة مولانا فعلا والدم يشتغل ؟ - أومااااال . … صوما يشارك بخبر وضع احتياطى القوات المسلحة البريطانية فى وضع التأهب اعتبارا من 10 فبراير .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1998299760288265

15 يناير 2019 :

هزيمة مروعة فاقت كل التوقعات ولم تحدث على مدى قرن كامل بحوالى 70 / 30 ، هذا لاتفاكية الأم ’ لاحسة الفتات ‘ تيريسا والمعنونة اسميا إخراج بريطانيا من الأممية الخامسة لكن عمليا لا تضمن سوى شىء واحد فقط لا غير ، بقاؤها سبية فيه منتهبة منه لأبد الأبدين . … المهم ليس هنا ، إنما أن اللطمة الكبرى لكل اليمين لاحس الفتات واليسار العميل الخائن جاءت من مكان آخر تماما : السترلينى يشهق !

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1997114643740110

16 ديسيمبر 2018 :

شهور وشهور من غسيل المخ أن بريطانيا ها تروح فى الكازوزة لو خرجت من الأممية ، ناهيك عن لو خرجت بدون اتفاك يتيح استمرار عبوديتها واستلابها من قبل شيوعيى مبولة العالم –أوروپا سابقا– والحثالات الغازية القادمة منها . غسيل مخ أقله سيل لا ينقطع من الاستبيانات ( فشيخة زى استبيانات ما قبل البريكزيت لو أنت فاكر ) ، تقول إن الشعب البريطانى غير رأيه ولو عملنا استفساء ثانى ها يختار العبودية ( العجيب فقط أن الرفيق كوربين كان الوحيد إللى لسبب غامض ما نطقش أبدا كلمة استفساء ثانى دى ، هل لأنه أذكى إخواته وعارف المستور ؟ ها تعرف حالا ) . إذا فجأة كل شىء انكشفن وبان ، الشعب البريطانى ينتفض مطالبا بشىء محدد جدا لأول مرة بما فى هذا قرار الاستفساء الأصلى : بريكزيت بدون أية اتفاكات على وجه الإطلاق ، التماس نادر النجاح من نوعه جمع الـ 100 ألف توقيع المطلوبة فى غضون ساعات ويقترب من ضعفها بانقضاء الـ 24 ساعة الأولى له ، صفعة على الخد الآخر للأم تيريسا لعلها تفيقها من الحاجة الصفرا إللى بيسقوها لها فى بروكسل وكل مرة تصحى غرقانة فى دمها وبهدلتها وهدومها المقطعة وتحاول تدارى فضيحتها ، وإللى رسميا ده أصبح التماس المفروض على البرطمان أنه يناقشه دلوقت . … خد عندك دى كمان لأن زى ما بيقولوا المستور لما يقع تكتر سكاكينه : صاصة ألمان –برضه لأول مرة– يقولون إن إللى ها يروح فى الكازوزة بسبب البريكزيت هو إحنا موش بريطانيا ، بل ها نروح بالأوى كمان . هه هه ، يا ترى عرفتوها لوحدكم ولا بصيتم فى المراية ؟ ! … بالكومنتات : - دوما ذوقك فوق التقدير عزيزى ، وشكرا للقب المنافس لذات الـ 10 آلاف اسم . … عصام كتب : أنا ها أسميك يا بن محفوظ –بعد إذنك– نوستراداموس 2014 ، بصراحة الأحداث مذهلة وأسرع مما نتوقع . بالذمة فيه حاجة اسمها 28 دولة تتحد وهم مختلفين كل الاختلاف فى كل شىء –اللغة والتاريخ والعادات و … و … ) ، أو فيه أن دولة تبقى فى الحلف الأطلنطى ويكون رئيسها اشتراكى يعنى تابع للمعسكر الشرقى ، بالذمة ده كلام يعقل ؟

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1954186041366304

6 ديسيمبر 2018 :

إحنا كنا طيبين أوى يا خال لما افتكرنا أن كل إللى الأممية الخامسة عاوزاه من بريطانيا أن بس سيبونا نسرقكم سنتين كمان . الواقع أنهم سقوا الأم تيريسا حاجة صفرا وخللوها توقع على أن يظل النهب إلى ’ ما لا نهاية ‘ ، هذا طبقا لرأى كانونى قررت لما صحيت الصبح أنها تخفيه عن الشعب . … اللعنة ، نسينا إزاى أن الشيوعية علقة لا تقتلع إلا بالدم ، وشغل الصياصة البريطانى سواء من اليمين لاحسى الفتات أو من اليسار الخونة يجب أن تلتهمهم جميعا المحرقة العظمى القادمة لا محالة ، لأنه بدون هذا لن يتغير أى شىء ، ولو تغير شىء فهو إلى المزيد من إحكام أفعوان اليسار والأعراق الحثالية الخناق على الحضارة ولن يوقفهم أى شىء قبل اعتصارهم لآخر نقطة عرق ودم فيها ! … بالكومنتات : - الشرموطة العتاقى أمانپوور بتاعة السى إن إن تقرن سلوك حزن المحافظين مع ماى بسلوكه مع ثاتشر وتصفه بموقف الرجل الأبيض الغاضب ، ده طبعا باعتبار أهلها وعشيرتها الذكور الآسيويين فى الهند أو فارس غلبوا فرانك سيناترا فى الرقة والرومانسية . … على هامش تصويت الثقة من حزن المحافظين الذى تجاوزته الأم تيريسا بهامش ضخم .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1939638842821024

28 نوڤمبر 2018 :

Metro newspaper, page 1, November 29, 2018.

(Note: Downsized image; for full scale, click here)

انزل … اعزق ! … الفاشية البريطانية تواصل صحوتها المقدسة لحماية عرق الحضارة وأرض الحضارة من الحثالات الدخيلة ، عرب ومسلمون أو أيا ما كانت . … فقط على سبيل العلم بالشىء : المرة الجاية لن يتوقف الأمر عند مجرد العزق . … بالكومنتات : - مرحبا إلى الجحيم ، يا جرابيع ! … الصفحة الأمامية لجريدة مترو .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1929749483809960

14 نوڤمبر 2018 :

الأممية الخامسة موافقة على كل شروط بريطانيا للبريكزيت بس لهم طلب واحد : سيبونا نسرقكم سنتين كمان . … إيييييه ، فكرونى بصبح أس أمه طالح –فلوطة القلوطة لو كنت نسيته– الإخوانجى إللى قال زى كده بالحرف الواحد للفلول فى لحظة هوان واستجداء مماثلة : سيبوا لنا 5 سنين نسرق فيها .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1910695565715352

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية انهيار الأممية الخامسة ( مع قسم خاص عن المدعوة إيرباص ) ، بصفحة صعود الفاشية العظيم .

أحلى جزء يدخل التاريخ ، فلوطة القلوطة قال حرفيا وبلا أدنى تزيد أو اجتزاء منى : فضلوا يسرقوا 50 سنة ، موش عاوزين يسيبوا لنا 5 سنين ؟ … اقرأ كامل متابعة الجلسة الختامية لتهجيصية الدزطور 28 نوڤمبر 2012 ، هنا ، وشاهد الڤيديو ( بدءا من الدقيقة 15:00 ) ، هنا ، حيث بدأ بفاصل عويل كالبلطاجى أن الفلول يبصقون على وجوههم ويدوسون على رقابهم علنا الآن فى كل مكان ) .

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/106786962822638?comment_id=24544

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/373924039367605

https://www.youtube.com/watch?v=zVeSSBdDLnE

27 يوليو 2018 :

حكومة بريطانيا أرفقت قرارها بعودة سياحها لأرض الفراعنة بنصيحة أن نقد أى شىء فى مصر هو ترخيص منهم للسلطات وللشعب فيها بقطع رءوسهم من فوق أكتافهم . الخطوة المنطقية التالية التى ننتظرها الآن يا ليدى تيريسا ترامپ بيان آخر يقول إن نقدك أو نقد أى شىء فى بريطانيا سوف تكون له عواقب زى دى أو أوخم . #هنا_الفاشية !

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1756651354453108

13 يوليو 2018 :

داومت على شراء الفاينانشيال تايمز بـ 6 جنيه ( حوالى 2 دولار ) ، يوميا طيلة عقد التسعينيات بحثا عن جواب : أريد سببا واحدا يجعل بريطانيا تتلاوط مع الفسيفساء العرقية أوروپا بدلا من أن تتحد مع شقيقتها الچيينية أميركا ؟ … كلمات كررها إيڤرى سكريين كثيرا ، اليوم يطرح دونالد ترامپ ذات السؤال لكن فى صيغة إعلان حرب على الأم تيريسا ومواقفها اللينة بريكزيتيا ، مجددا التذكير بقانونه إما أنتم معنا وإما ضدنا لكن علاقات تجارية مع أميركا ومع الأممية معا فلن أسمح بها ( وإن كنت شخصيا لم أعلق على أمر صفقة ’ التشيكرز ‘ هذه قط ، لأنى لا زلت أضع احتمال أن الأمر برمته مجرد تمثيلية يشارك فيها الجميع –كل الأطراف ’ المتصارعة ‘ فى حزن المحافظين زائد ترامپ نفسه– خطة لا تهدف إلا لأن تكون رصاصة الرحمة الأخيرة على الأممية الخامسة كى تسرع لإعلان حل نفسها ) ، وكذلك –ترامپ– يقول صراحة إن الأفضل لبريطانيا أن تنصب بوريس چونسون رئيسا للوزراء . المدهش فى كل هذا شىء آخر تماما : أن اكتشفت أن كل مرة كنت أكتب فيها مدخلا مؤخرا عن تلك الجنيهات الستة الضائعة ، كانت القصة تدور حول بوريس چونسون !

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1731998176918426

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية ترامپ والتحديات —أو : ما الذى يجب على الطرطور الـ 45 فعله بحور الدم أشبارا أم أمتارا ، بصفحة ما الذى يدور حوله ترامپ .

19 مايو 2018 :

ابن ولى عهد بريطانيا يتزوج من 1- ممثلة ، 2- أميركية ، 3- مطلقة ، 4- أكبر منه سنا ، 5- يجرى بها دم زنجى . لا أقصد الحط من مهنة التمثيل لكنها مهنة تواصل جماهيرى معنية بالتفاعل مع ملايين الناس ومن ثم هى فقط أبعد ما يمكن عن وصفها بالأرستقراطية . الزواج من غير إنجليزية أو من مطلقة أو ممن هى أكبر سنا ليس شيئا ملكيا جدا ، والذى وإن لم يكن الواقعة الأولى من نوعها فى العائلة المالكة البريطانية إلا أنها قطعا الأولى التى تمر هكذا فى هدوء دون أن تتسبب فى جلبة عنيفة . أخيرا ، الدم الزنجى والكاهن الزنجى والجمهور الزنجى والأغانى الزنجية مضافا إليها السحنات الضالة الضلالية المضلة لطرابيش هولليوود الشيوعيين بزعامة الرفيق كلوونى ممن لم يعرف عنهم قط الولع بالنظام الملكى ، هى خامس وأفدح الأسباب الداعية طبعا للحديث عن الترخص والتحلل والأنتروپى والمليطة العرقية وأنت تعلم بقية القاموس بتاعنا . … على أنه فى مقابل كل هذا هناك ملابسات مضادة أحاطت بزفاف هذا الپرنس دائم التباهى بأنه ابن أمه –تلك الپرنسة المنقلبة لعاهرة– والذى على أية حال لا يعدو سوى السادس فى ترتيب العرش الملكى ، منها أنه على العكس من كل الزفافات الملكية لم يقم فى وستمنستر الكاثدرائية الرئيسة للمملكة المتحدة ، لم يمر موكبه فى العاصمة لندن ، لم يعقده كبير الأساقفة ، بل أصلا لم تحضره الملكة حضورا جديا –ولا حتى رئيسة الوزراء– وهو ربما الحد الأدنى تماما لتسميته زواجا ملكيا ، إنما أقيم بعيدا هناك فى كنيسة صغيرة وبلدة صغيرة ولم يحصل أى من العروسين على لقب الدوق لمقاطعة حقيقية على الأرض إنما مجرد أسماء بلا مسمى ، وكلها أمور تترك لديك إحساسا بأن ما جرى ليس حفل ضم عضو جديد للعائلة المالكة ، إنما حفل فصل أحد أعضائها منها . … عموما ، نقترح عليك اجترار مدخلنا القديم الحافل بالصور فوق الرائعة لزفاف كيت ذات ’ الأصابع الحتحورية والشعر البنى ‘ ، ذلك أفضل جدا . … بالكومنتات : - مأساة فعلا . … صوما يتوقع أن تجعل من هارى طليقها الثانى ( طبعا بعد أن تشفط منه ما أرادت ) ، وآخرون يشاركون بروابط لقصص انتهازيتها البالغة ، وباحتجاج صارخ من مايكل أوڤ كنت إحدى پرنسيسات الأسرة المالكة على أصول تلك الزنجية .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1662698240515087

أحسن! ..التعليقات على فيلم ناعومى واتس الجديد تجمعها مقولة ديانا تقتل مرتين. المدخل من سبتمبر 2013، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/503619239720451

مداخل موقع إيفرى سكريين بدءا من أكتوبر 2003 على ديانا العاهرة، تجدها على صفحة الحضارة.

http://www.everyscreen.com/views/civilization_part_3.htm#DianaSexLife

أول مرة هذا النوع من التجميع بكلمة يتبع 20200623 07:32 مع توضيب مدخل 6 يونيو خاصة لما كان به من الإحالات المهمة للمدخل أعلاه يتبع :

6 مايو 2019 :

يا خوفى يا بدران يكون قصدهم أن لونه أسود . … تتوالى التصريحات التى تصف الوليد الجديد للعائلة المالكة البريطانية ’ بنقطة التحول ‘ . … انظر مدخل هذا الزواج المشئوم للعائلة المالكة البريطانية وشبه غير المعترف به منها . … بالكومنتات : - فيها أنتروپى ، فيها اضمحلال وسقوط الإمپراطورية الرومانية . … أنا إمپريالى ؟ بالعكس خالص ، واضح من كلامى أنك لو عملت إمپراطورية يبقى بتنتحر مقدما ، تحتمس أليكساندر أوريليوس ڤيكتوريا أى حد . … ردا على سؤال كاد أن يلجم اللسان : فيها إيه لو كان أسود ؟

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2160914880693418

… يتبع :

6 يونيو 2019 :

الابن غير المرغوب فيه من يومه. ..كشف سر محادثة قال فيها الأمير تشارلز إنه أحبط من كون ابنه الثانى من ديانا -لاحقا العاهرة ديانا- ولد ذكرا.

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/2213046222146950

17 مايو 2018 :

بعد أسبوع من التصريحات النارية من أشاوس الأممية الخامسة الموت لأميركا ، أميركا ليست كل العالم ، بالطول بالعرض ها نجيب ترامپ الأرض ، بالروح والدم نفديك يا خومينى ، إذا بهم يركعون ويلحسون التراب إللى تحت حذاء ماما أميركا : إحنا من غيرك ها نجوع ، طالما ها تشتغلوا لنا لأول مرة بالعين الحمرا وإرادة النيران ، وجب نبدى الندم ونبوس القدم ، ميرسك توتال سيمينز إينى آليانز إيرباص الكل والكليلة قرروا يرموا الملالى تحت الباص خلاص ، المهم بس ننال العفو والرضا والسماح منك يا مولانا ترامپ . … أنا موش فاهم ليه بيحطوا نفسهم فى مواقف معفنة وبااااايخة كده ؟ لتكن لكم فى غزة أسوة حسنة ، قالوا إحنا موش طفيليات أو ديدان إنكلستوما أو جراد شرس شره أو مصاصين لدم الغير ، طز فى مصر وفى معبر رفح ها نفقل على نفسنا ، وفعلا انعزلوا عن كل نجاسات الكفرة وده مكنهم يعملوا جنة الإسلام ع الأرض ، أنهار لبن وشمپينيا وعسل نحل كلها من كل شكل وصنف ، وطبعا حوريات بكل الأحجام وكل ألوان الشعر وكله كله . إيه المانع بقى –وباعتباركم زى المسلمين موش طفيليات حاشا للآلهة تحلبون ترضعون تقتاتون على الاقتصاد الأميركى أو على غيره– أنكم كمان تقفلوا على نفسكم –أو لو تحبوا على نفسكم وبقية نصف الجلوب الشرقى الطاهر الرائع– تعزلوا أنفسكم عن أية نجاسات رأسمالية من بتاعة العم سام ، وبالتالى تعملوا جنة الاشتراكية ع الأرض ؟

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1660646757386902

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية انهيار الأممية الخامسة ، تم التنفيذ بصفحة صعود الفاشية العظيم .

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية ترامپ والتحديات —أو : ما الذى يجب على الطرطور الـ 45 فعله بحور الدم أشبارا أم أمتارا ، بصفحة ما الذى يدور حوله ترامپ .

7 مايو 2018 :

اختفاء الإير باستيلرسميا ) ، العرض القادم : اختفاء الباستيل ( نفسها ) ، أوه ، ده الفيلم الصغير إللى فى أول العرض ، الفيلم الكبير : اختفاء الأممية الخامسة ( كلها ) !

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1651267661658145

… أيضا نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية انهيار الأممية الخامسة ، بصفحة صعود الفاشية العظيم .

العاهرة الباستيل –La laide France– كما شخصتها دراسة عمرها ربع قرن لموقع إيڤرى سكريين ، هنا .

http://www.everyscreen.com/views/culture.htm#LaLaideFrance

… أصل هذا المدخل الكلاسى بالصفحة الثيمية صعود الفاشية العظيم .

4 مايو 2018 :

لو بتتابع يا مؤمن كم الهجوم من الإعلام ومن البرطمان –بالذات ما يسمى منه مجلس الجرابيع ( اللوردات سابقا )– هجوم وكرارات ضد كل صغيرة وكبيرة ، من البريكزيت حتى موت مريض بالسرطان عمره 200 سنة فى إحدى المستشفيات الحكومية البلوشى ، ده فى مقابل كم الغزل والانسحاق فى حزن الكدح وأدائه الرائع إللى بهر العالم أكتر من سعرة ميدان التهرير ، لو بتتابع ولو ربع ده ها تقول لا يمكن تيريسا ماى تاخد تصويتة واحدة فى أية أنتخا باض . بل وصل الأمر بالتليجراف أن تخوفت بقوة من تكرار سيناريو الأنتخا باض المحلية التى ضربت بقوة مارجاريت ثاتشر فى 1986 وكانت بداية النهاية لمسيرتها الصياصية . … ما حدث هو أن الرفيق كوربين هو إللى أخد جامد على قفاه فى الأنتخا باض المذكورة . … موش ها أطول عليك يا مؤمن ، الموضوع ببساطة أن اليسار بقى عريان عريان عريان بمجرد أن أظهرت الفاشية العالمية أنيابها له بعد طول كمون ، وبعد تركهم عقودا يمرحون ينهبون يسلبون يبتزون بلا حسيب أو رقيب . أنتم لن تستطيعوا الاستمرار للأبد فى خداع شعوب الحضارة استرقاقها واستحلالها واستخدامها ككومة جماجم صعودا فوقها لطموحات عصابتهم النهمة الشرسة ، هو ده سر الهيستيريا التى يعيشها الشيوعيون والمسلمون فى كل مكان فى الجلوب حاليا ، هيستيريا جرذان قد حاصرتهم النيران ، نيران أن قد حانت ساعة دفع الفواتير ، كل الفواتير ، المؤجل منها والجديد ، كلها دفعة واحدة ، وكلها غير مقبول السداد هذه المرة إلا بعملة واحدة : الدم !

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1648388358612742

Daily Mail Page 1, May 10, 2018.

تحديث : 10 مايو 2018 : إيان دنكان-سميث الرئيس السابق لحزن المحافظين يدعو لإطاحة رأسا على عقب كاملة وإجمالية complete and total overhaul بمجلس الجرابيع ( اللوردات سابق ) ، وبالتوازى ثورة عارمة فى مجلس العموم ضد كراراته –إللى عمليا لا قيمة لها إلا أنه يبلها ويشرب ميتها– خاصة وأنها تحدى صريح لسلطة البرطمان المنطخب وسلطة استفساء الشعب بخصوص البريكزيت ، والأروع عامود للتليجراف يقارن بين دوق ويللينجتون الذى سحق الباستيلجية ذات يوم فى ووترلوو وبين دوقها الحالى عميلهم الذليل ، وهو مما يؤكد نظريتنا أن الكداء الشاخخ خائن وعدو للحضارة بطبعه لأنهم من الأساس وخريجين للقسم الأدبى يعنى أهل كلام موش مادة ] .

… نسخة والمزيد بالثيمة الفرعية القسم الأدبى حتمية إغلاقه وقتل كل خريجيه السابقين ، بصفحة الكانون ليس الحل الكانون هو المشكلة .

7 فبراير 2018 :

الجيش البريطانى يطيح بمفهوم العرقية الذى تميز به من جنود أشداء يأتونه من عمق المجتمع الأبيض ، ومن الآن فصاعدا سوف يقبل بوفرة المثليين جنسيا والأقليات العرقية . … المهم ما ترجعوش تشتكوا أنه بقى بيتنكح فى الحروب أو أنه بقى بيشغى بالخونة والطابور الخامس . … بالكومنتات : - ههههههه، حبى ! … جابر يعلق على ’ العودة إلى البيت ‘ كشعار للصفحات الثيمية أن إيڤرى سكريين هو الوطن فعلا ، ويجد فى شح الإضافات الجديدة فرصة لخلع المزيد من الألقاب كى أنافس بها إيزيس ذات الـ 10 آلاف اسم : البوصلة ، سيريوس ، الچى پى إس !

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1565243920260520

17 يناير 2018 :

بن برادلى النائب الشاب لرئيس حزن المحافظين فى عهد تيريسا ماى بيقول لا بد من تعقيم كل العاطلين عن الشغل . تعقيم إيه بس يا عمى ، خش ع الإبادة على طول .

https://www.facebook.com/EveryscreenThemes/posts/1545522225566023

بعض مداخل ديسيمبر 2017 ويناير 2018 لا توجد منها نسخة على فيسبووك 23 ديسيمبر 2017 :

جائعة أوكسفورد الشيوعية المسلمة نفسها تتبنى الدفاع عن التاريخ الاستعمارى البريطانى . هع ، سامعك بتقول يا معجزاتك يا #هنا_الفاشية ، لكنى أقول إنها مجرد خطوة تافهة مضحكة فرضتها عزلة وهزيمة اليسار والإسلام الحالية ، أما الرأى الصح الذى سيصل الجميع له يوما فهو ما نطلق عليه القومية الحضارية ، ويعنى ضمنا أنه لو أرادت الحضارة التوسع خارج فسطاطها فإن عليها أولا إبادة السكان الأصليين لتلك الأراضى إبادة تامة .

نسخة هنا والأصل بصفحة جلوبة أم قومية حضارية تلك هى المسألة .

الخريجون ممن لا تزال دماء الحضارة تجرى فى عروقهم، يركعون ( يع ) أساتذة الجائعات ، هذه الطفيليات الشيوعية التى لا يعنيها فى الحياة سوى استمرار السبوبة المسماة التعليم . #هنا_الفاشية . … بالكومنتات : - فى بدايات القرن العشرين ، رودس كان قد اقترح مشروع قطار ما بين كيپ تاون والقاهرة ، يقوم هو بتمويله وتنفيذه ، ليكون أحد الرموز العظيمة للإمپراطورية البريطانية ، لكن الظاهر حصلت حروب فى الجنوب ومصاعب أخرى ولم ينفذ . … عصام يسأل عن مغزى الكاريكاتير التاريخى لسيسيل رودس عملاقا يمد ساقيه ما بين مصر وجنوب أفريقيا . … هذا المدخل هنا .

نسخة هنا والأصل بصفحة جلوبة أم قومية حضارية تلك هى المسألة .

… وعم الخير على جميع الكائنات ! … المدخل الأصلى عن الاحتجاجات المطالبة بإزالة تمثال سيسيل رودس من جائعة أوكسفورد ، وكذا تهديد المانديلا والموجابى بنبش قبره لديهم ، هنا .

نسخة هنا والأصل بصفحة جلوبة أم قومية حضارية تلك هى المسألة .

 

الإنجليزى لا يسمى جنتلمان من فراغ. ..على الأقل فى كامل العصر الحديث -وبالأخص جدا فى زمن يترخص فيه الجميع ويلهثون وراء المال القذر- يثبت للمرة تلو المرة أن بريطانيا أصل الرصانة (المالية والاقتصادية والبريكزيتية والستايكيشنية وكله). ..بالكومنتات: - وإيه هو تعريف العملة الحقيقية؟ عبر التاريخ العملة الحقيقية هى قطع مبططة مستديرة تصنع من المعادن النفيسة، أو ورقة يناظرها وزن معين من الذهب محفوظ فى البنك المصدر لها، أو على الأقل هى ترجمة اعتبارية لسلع أو أشياء ملموسة حقيقية قائمة على الأرض، الأمر الذى يمكن بالكاد القول إن كل العملات الحالية تحاول ادعاء شىء منه. هذه هى "الأساسيات" كما تسمى، أما حين يسأل أحدنا بسذاجة بتوع العملات الرقمية ما هى الأساسيات بتاعتكم، تأتى الإجابة مضحكة جدا: إنها الكهرباء التى استهلكت فى "التنقيب" عنها. كم تساوى هذه الكهرباء -المهدرة فى الواقع ودع هذا جانبا- فى قيمة عملة تقفز بـ 400 بالمية فى شهر أو جايز أقل، بل كم يمثل ثمن هذه الكهرباء من موجودات وثروات هذا الكوكب المادية الفعلية؟ البيتكوين النهارده بـ 200 بليون دولار، هل استهلكوا كهربا بـ 200 بليون دولار أو حتى ببليون واحد أو حتى بمليون؟ ..أما البلوك تشين فى حد ذاتها كتقنية حاسوبية مجردة دون ربطها بالضرورة بالعملات الوهمية دى -تلك التى أشير لها فى النقاش الآخر- فهى قصة أخرى. جايز تكون فعلا تقنية آمنة ويمكن استخدامها مثلا فى حفظ بيانات عملاء وعمليات البنوك أو غيرها. ما أعرفش، فذلك مما ستثبته الأيام أو تثبت عكسه. ..ولايزال الجدل ساخنا بين الصديقين هانى شمسية وسامح موريس. ..أما البلوك تشين فى حد ذاتها كتقنية حاسوبية مجردة دون ربطها بالضرورة بالعملات الوهمية دى -تلك التى أشير لها فى النقاش الآخر- فهى قصة أخرى. جايز تكون فعلا تقنية آمنة ويمكن استخدامها مثلا فى حفظ بيانات عملاء وعمليات البنوك أو غيرها. ما أعرفش، فذلك مما ستثبته الأيام أو تثبت عكسه. ..ولايزال الجدل ساخنا بين الصديقين هانى شمسية وسامح موريس. ..مدخل بريطانيا تعتزم ضم العملات الرقمية -البيتكوين وكل ما شابه- لقوانين غسيل الأموال، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2198237630458571

 

ما فهمتش يا نيو يورك تايمز هى فين المشكلة بالظبط: أن ترامب بيقول الإسلام دين قطاع الطرق، أم أنه عمل دعاية لحركة الفاشية البريطانية الأعتى "بريطانيا أولا"، وخللاه يتصدر كل مانشيتات العالم النهارده؟ ..بالكومنتات: - الحقيقة، نحن لم ولا ننتظر من يوحنا المعمدان دورا أكثر من هذا، وحده صندوق البارود سيتكفل ببقية المهمة. ..جايدا توجه رسالة شكر للرئيس ترامب. ..مدخل دونالد ترامب ريتوويت فيديوهات عنف الإسلام نقلا عن جايدا فرانسين زعيمة حركة بريطانيا أولا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2195758250706509

 

البرنس (عندما يكون اسما على مسمى)! ..مدخل برنس ويلليام دوق كيمبريدج يقول إن الكوكب بات يئن بعدد من البشر أكثر بكثير مما يحتمل، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2184276355188032

 

ذات يوم فى الثمانينيات قلت لصديقتى الناقدة السينمائية المخضرمة لجريدة المساء إن إسرائيل وردة أنبتت وسط مقلب زبالة، فقاطعتنى مرة واحدة وللأبد. ..اليوم تحل الذكرى المئوية لأجمل شىء حدث إطلاقا لمصر منذ الحدث المقدس نزول جيوش الإنجليز على أرضها فى 1882، ليكتبوا لأم الحضارة عمرا جديدا ومعجزة اقتصادية عظمى بدأت بتأسيس البنك الأهلى المصرى، ثم ليكتبوا لها عمرا آخر بحدث مقدس آخر هو ما تم فى 1948 تنفيذا لوعد بلفور، الذى ليس فقط "فخر" تيريسا ماى، وليس فقط فخر الإنجليز، إنما فخر كل حضارى على وجه الأرض. ..المهم اليوم، أن هذه الاحتفالات لا يجب أن تنسينا -بل فى الواقع عليها أن تذكرنا- أن الوعد بهذا الانشاء للوطن القومى لليهود على هذه الأرض المبجلة لم يتحقق كاملا حتى اللحظة، ولن يتحقق إلا مع إبادة آخر فلقس طيزى. ..المدخل التذكارى هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2181524332129901

 

يا بربور يا ابن الجزمة المرقوعة يا دلدول مجيدة يا شيوعى بالصدفة: أعظم وأشهر نظام رعاية صحية حكومى فى التاريخ بيجيب ضلفه ويغلق للأبد، وأنت لسه بتسجد لنصوص دزطور كتبه شوية شيوعيين جرابيع ما يساووش تمن رصاصة تقتلهم؟ ..مدخل توقع الإغلاق الأخير لخدمة الصحة القومية البريطانية بحلول 2018 أى دون بلوغها سن السبعين، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2174163469532654

 

اشتغلت 35 سنة فضلت أدفع التأمينات فيها بانتظام، ودلوقت آخد معاش 125 جنيه، الفلوس راحت فين يا حكومة حرامية؟ ..أجاوبك أنا: الحرامية أبوك وأمك إللى نهبوا فلوسك فى البونزى سكييم المسمى تأمينات دولة الرفاه! ..هذا المدخل البريطانى المثير، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/685753898173650

 

..اقرأ على الجزء الثامن من صفحة يناير متابعتنا -الشاملة لبعض الصور الرائعة- لمسلسل إغلاق أعرق مستشفيات بريطانيا بعد أن ضربها طاعون الاشتراكية، ذلك كجزء من المدخل الكبير "إنجلترا تسلب وتحرق"، هنا.

http://www.everyscreen.com/views/january_part_8.htm#MelAkher143H_SocialismCollapse

 

آه ها، إذا كان قصدكم أن التأمين الصحى البلوشى -الميغة الأشهر عالميا من نوعه بالذات من منظور الدخلاء الأعرار الأغراب- بح خلاص، وأن ده سبب أن بريطانيا ها تبقى رجل أوروبا المريض، فنقول بل نحن نفتخر أن نكون رجل أوروبا الميت ولا نطبعش فلوس أو نسرق عرق أجيال سواء لأنفسنا أو للحثالات غير المرحب بها إلا عندكم. ..مدخل متوسط توقع عمر الإنسان يتسارع فى الأممية الخامسة ويتجمد فى بريطانيا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2161677507447917

 

طيف باتريشيا كرونه الذى لا يبارحنا بسهولة:

هه هه، الإسلام خدعة رجليها قصيرة أوى، وانفضاحها مجرد مسألة وقت، والمشكلة أن الوقت قد أزف. * موش بأكلمكم أنتم يا فقيدة، أو أكلمكم إزاى وأنتم فقيدة، أنا بأكلم الأزعر الشرير! ..بالكومنتات: - السؤال إذا كان الإسلام ها يهاجم الشمال سابه ليه ورجع لورا؟ ..عموما، فيه كذا بحث كده، زى صليبى إذا كنت فاكر اسمه صح، وكل بحث بيقول كلام مختلف، لكن شخصيا باعتبر باتريشيا كرونه المذكورة هنا، مرعبة الثقل والرصانة والجرأة كلها معا، لكنها لم تصل أبدا للتشكيك فى الأماكن، أو خلق نظرية من مجرد التشابهات اللغوية. ..الكلام له منطقه، وفعلا أول حاجة خطرت ببالى لما قرأته النور إللى فج من فرجها فأضاء بصرى الشام، بس استحالة شطب حقيقة وجغرافية كبرى زى دى من كل النصوص والأهم منها التراث الشفوى، دى موش مجرد كام نسخة من كتاب لابن إسحاق. ..طيب، لما كل حاجة كتبها الأمويون بما فيها الكرهان نفسه (وهم بناة المسجد الأخصى كمان)، إيه بقى الحكمة فى تبجيل مكة الجربانة دى؟ كان الأولى بهم أن يمسحوا مكة بالكامل ويقولوا إن كله ظهر فى بصرى الشام وكانوا فخموا فى بحيرى ونسطور، موش القس التافه بتاع مكة. ..أنا ما أعرفش، ولا أدعى أنى ركزت جدا فى هذا البحث، ولا حتى فى باتريشيا كرونه، فقط أرى أنها -كباحثة جبارة بمعنى الكلمة- لا تقول شيئا إلا لو وجدت من المصادر -عددا ومصداقية معا- ما يقنعها بقوة بتبنيه، ومع ذلك أقول إنى موش بأمشى وراها عميانى، رغم أن آخرها كان أن تمجيد مكة واختراع تاريخ فشيخ لها كان تطبيلا للإسلام ولهذيان الكرهان، ولم تقل إنها كانت فى مكان آخر على طريقة صليبى والأخ الكندى ده، باحثون خفاف أية حاجة يتكعبلوا فيها يعملوا منها أم النظريات. ده الكلام المتعلق بالعقل عندى، لكن انفعاليا أصارحك أنى استفززت جدا من القول بأن هذا الدين كلى البشاعة والإجرام قد نشأ فى البتراء (على فكرة، كرونه تقول فى تجارة مكة إن القرشيين لم يذهبوا للأردن أبدا وآخرهم كان غزة) هذا مكان يوجد به ما يمكن أن يوصف بثورة تقنية صغيرة، سواء عمارة المبنى نفسه أو نظم الرى الطموح لمكان كهذا فى قلب الصحراء. البعد الآخر هو البعد الثقافى، فيوما بعد يوم يكتشف كم تغلغلت فيه الحضارة منذ أيام اليونان -موش الرومان بس يعنى- وبكثافة، ومن قبلها تركت مصر فى الحد الأدنى بعض بصماتها على عمارة البتراء بالذات (قناة العربية تعرض نسخة عربية من هذا الفيلم Petra --Lost City of Stone). أما جديد هذا الشهر فهو اكتشاف مذهل من شمال الأردن، مدينة هيلينية بنظم رى أخرى بالأنفاق، والمذهل ليس الأنفاق إنما الهيلينية التى تقذف بتاريخ هذا الجزء من الأرض بضعة قرون للوراء. ..طبعا كلامك عن تمجيد العباسيين لمكة هو المنطقى، أنا كان قصدى فقط بالأمويين الحقبة الزمنية وأنها متأخرة بحيث يحتمل بها إعادة كتابة التاريخ ومحو كتب ..إلخ، وهو ما حدث منه الكثير. ..بالنسبة للبتراء هم الكعب العالى للتجارة العالمية (أكتر من نص كتاب كرونه ذهب لإثبات تفاهة ورخص السلع التى يدعى العرب تجارتهم لها)، ولا يمكن تكون البتراء -أو حتى الأنباط عامة- تأثروا بالعرب أو بقريش لدرجة نقشهم على آثارهم، بل العكس هو الوارد. أساطير الكرهان تبدو كمن يتمسح بجيران الشمال -بصفتهم البدو مثلهم لكنهم الأكثر اختلاطا بالمدن- ذلك حين يتكلم عن عاد وثمود والناقة والصرخة وموش فاهم إيه من حاجات برضه ما ركزتش فيها، كل هؤلاء بالنسبة للبتراء ذات الأسوار مجرد بدو ومطاريد. يعنى لو تحب قول إن نظرية إسلام البتراء دى هى ما تمنى المسلمون الأوائل اختراعه لكنها كانت أفحش من أن يجرءوا عليها. ..جابر متحمس كثيرا لنظرية لمؤرخ كندى اسمه دان جيبسون يرى أن مكة هى البتراء، ثم بالهجرة منها ليثرب تواصلت القصة المعروفة. - وإن كان سطر السيف حاجة وسطر الجزية حاجة تانية، لكن منين التفسير ده؟ حبيبى وبلدياتى بيقول فيه 15 مسألة ما فيش فيها كلها حاجة من دى. فيه مجوس وفيه أهل كتاب، وبعد سطرين فى 31 الكل بقوا مشركين. ..النظريات دى فيه منها كتير ومن فترة قصيرة كان لأخونا جابر جولة طويلة عريضة مع إحداها. المهم أنه حتى لو صحت فنحن لا يهمنا إلا الإسلام التاريخى المعاش، يهمنا فقط تفسير بن لادن. ..على هامش كلام عن سورة التوبة، آية سامى متحمسة لنظرية أخرى للإسلام القادم من الشمال تسمى الكرهان اليهودى، ترى النص بكامله -كامل اضطراباته وحتى كامل مفرداته- مأخوذ من كتب السامريين الذين حاربوا يهودا دينيا وغيره، وأن شخصية حمودة نفسها مأخوذة من سيرة يهوذا. - دى عينة لكلام جميل كلام معقول، كلام لا يشطح بعيدا عن مثلا باتريشيا كرونه فى هذيان اللغويات أو فى نقل الدول على الخريطة كما لو كانت قطع تتحرك على رقعة شطرنج. زكريا بطرس أيضا كمثال أغرق كثيرا فى استكشاف تأثر الإسلام بروايات الكتب اليهودية الثانوية أو الطقسية، بقدر ما أفاض فى توصيف الأبيونية والمريمية، لكنه لم يشطح أبدا أبعد من كونها تأثيرات فكرية. ..هناك فرق أن نقول -كما هذا الفيديو- إن العباسيين حشروا كلمة أو كلمتين فى الكرهان، وبين أن نقول إن كله مؤلف بالكامل فى العصر العباسى أو حتى الأموى، ناهيك عن القول إنه أقدم من حمودة بقرون. ..هناك فرق بين أن نقول ورقة أو بحيرى أصلهم الشام، وبين أن نقول الإسلام نشأ هناك. حتى لو قريش كلها عرب جاءت من الشمال فالإسلام قصة أكبر من شخص أو من قبيلة، خاصة لو كنا نتحدث عن الإسلام بما تعنيه الكلمة، مفهومه المادى والواقعى وليس كبعض شذرات متطايرة لنسطور أو آريوس. ..ثم نأتى لما هو أهم، ما مغزى كل هذا؟ إنه يجعلنا نبدو كمن يضرب فى جثة ميت، جنين ابن نوفل الذى لم يولد قط. ولا أعرف ما الجدوى. ولو صحت كل تلك النظريات، ما قيمة كل ذلك المجهود فى تمحيص بذرة دين حاولت التكون فى مكة من بعض نصوص متناثرة لليهود أو لأشباه مسيحيين، وبين دين جديد كامل متكامل قوى نشأ فى مكان آخر اسمه يثرب جاء به المبدع واسع الأفق عمر بن صهاك؟ بلطشة واحدة من ضهر سيفه -موش بحده حتى- قضى تماما على ذلك العبط بورقته بخديجته بحمودته بمخللاته، وأنشأ شيئا جديدا مختلفا بالكامل، أبعد ما يكون عن الانشغال بهذه الهرتلات الكريستولوجية أو حتى اللاهوتية الأوسع، متخذا بديلا لهذا كله صورة برنامج شغل عملى محدد وتفصيلى لكيفية غزو قطاع الطرق لبقية العالم، أو كما كادت كرونه -وبحق تام- تسمى تلك الأيديولوجية الصهاكية: القومية العربية. ..تعليقا على سلسلة فيديوهات رصينة نسبيا بعنوان الكرهان الأول صحف نصرانية. ..مدخل أليستر بيرت وزير شئون الشرق الأوسط البريطانى يكتب فى مقال بجريدة الأهرام أن عصابة الإخوان تخفى أجندة خفية إرهابية وأن من الآن فصاعدا ستتخذ بلاده إجراءات مشددة ضدها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2155850944697240

 

من 10 أيام أعلن عن عصف ترامب بعجز الموازنة عنده بحوالى الثلثين، وآدى الأم تيريسا ذهبت أبعد وقلبت العجز لفائض، كل ذلك بينما لا يزال قاموس البربور لا يعرف كلمة تقشف، ويمضى سادرا فى موازنته جنونية التوسع وتوسعية الجنون، ينفق ببذخ مرعب على الطبقتين المتوسطة والفقيرة، شغال بعزقة مرتبات ومعاشات وعلاوات ودعم وتعليم وصحة وأزعر وشركات ق. ع. التبين والمحلة ومئات غيرها، هذه وتلك إلى آخر جرائمه فى حق شعب مصر ومستقبل أبناء شعب مصر. ..للمرة البليون، يلعن أس أم دين أمك بعدد أنفاس الخلائق يا ابن الصرمة المهتوكة إللى موش لاقية لوزة ترقعها. ..مدخل أرقام الموازنة البريطانية لشهر يوليو 2017، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2153279721621029

 

طبعا مصدقك ومن غير ما تقول حاجة خالص. ..كلنا عارفين أنكم الأممية الخامسة، الشيوعية كما يجب أن تكون عليها السرقة والنهب والسلب، وأنكم بتطبعوا جبال من الفلوس علشان تفرقوها على أنفسكم وعلى الفشلة والعواطلية والمهاجرين وكل صنوف الألاضيش بتوعكم، وعلشان تقل قيمة الثروات الحقيقية إللى اتدفع فيها عرق ودم، وتشفوا بالهندسة الاكتماعية دى غليل أحقادكم على أصحاب الثروات والبنائين -أو بالأحرى على كل المحترمين والكادحين- يا واطيين يا جرابيع. ..المشكلة الوحيدة فى كل ده أن لا شىء يقهر قوانين الطبيعة (المرة دى موش كلامى، بص تحت كلام رفيقتكم النيو يورك تايمز). ..بالكومنتات: - إللى حصل أن الكل فرح وهاص ونسيوا يبيدوا الجيين. ..عصام يسأل: كيف استطاعوا -الشيوعية والإسلام- السيطرة على أخطر أجهزة ومنظمات فى العالم، هل بتضامنهم، برضه غير كافى. إحنا قلنا عندما سقط وتفكك الاتحاد السوفييتى خلاص كده العالم سيكون له قائد واحد، وهذا تماشى مع الطبيعة، إيه إللى حصل؟ ..مدخل نائب رئيس مركزى الأممية يقول إن التيسير الكمى ساهم فى تقليص تفاوت الدخول، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2152976044984730

 

إياكم إياكم إياكم يا حاقدين ع الإسلام والمسلمين حد منكم يطلع تانى يقول إنهم غير قابلين للاندماج والانصهار مع المجتمع الأوروبى، أو أن فيه مشكلة من أساسه فى الموضوع ده. ..هنا تجربة مبهرة وحقيقية جدا، يتباهى فيها هذا الطفل المعكزة -الإخوانجى المدعو أنس التكريتى بتاع مظاهرة الحرب على عربستان الشرقية- بالسهولة المتناهية التى استطاع بها جعل اليسار الأوروبى -كله دفعة واحدة وبربطة المعلم وتقريبا بمجرد طرقعة إصبع- جعله يتكيف يندمج وينصهر مع مجتمع المهاجرين المسلم، ذلك ببساطة من خلال تعريفهم بالإسلام العظيم ومن ثم انشراح صدورهم له، ذلك بعد أن كانوا عدو ما يجهلون. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2131639530451715

 

إنا جعلناكم شعوبا وقبائل لتحاربوا. ..مدخل الدراسة التى كشفت أن 80 بالمائة من البريطانيين لا يناقشون قط الأمور الصياصية خارج عرقهم وطبقتهم الاجتماعية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2143851422563859

 

بعد الصورة بألف كلمة، كمان مرة علشان الجرابيع بيفهموا بالتقسيط! ..بالكومنتات: - ههههههههههه، أيوه بس المشكلة أنهم موش بيفهموا. ..فؤاد صوما يقول إن صورة الاجتماع بطرف جاء ضاحكا خالى الوفاض وانصرف بعد بضع دقائق، كانت أقوى بكثير. ..مدخل وزير التداول ليام فوكس يؤكد احتمالية الخروج بلا اتفاق، وإن فى المقابل توقعه "كأسهل اتفاق فى التاريخ" لأن الأممية هى التى ستلهث وراءه، وبالتوازى أيضا يفتك بمضيفة الشيوعية البى بى سى أن البريكزيت بحكم التعريف يعنى عدم دخول السوق المفردة -الإطار الفضفاض الأوسع من الأممية الخامسة- ويعنى عدم وجود وحدة جمركية أو منطقة تداول حر أو أى شىء من هذا القبيل، فقط يعنى طلاق عادى خالص بالفانيليا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2130200083928993

 

الصورة بألف كلمة! ..طفيليات رايحة جلسة مفاوضات الطلاق شايلة 100 كيلو ملفات وشايلة هم الجوع والفقر على وشوشها الكالحة، وناس تملأ البهجة وجوههم رايحين من غير ملفات نهائيا، مجرد قالوا لهم ملفات إيه، إحنا لو جبنا ملفات ها نخلليكم تبيعوا الجلد والسقط، قالوها وانصرفوا وما حصلتش أية مفاوضات (بالظبط زى ما قال الملعون إيفرى سكريين من يوم الصباحية نفسه)! ..مدخل الجلسة الأولى لمفاوضات البريكزيت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2128119624137039

 

الرفيق كوربين وشوية أصوات بدأت تطلع مؤخرا أن إيه يعنى؟ عصابة الإخوان المظلمين تنظيم سلمى متنى كيوت، وكل ما هناك أن له شوية أجنحة عسكرية، زى بالظبط ما كان الشون فين بيقعد فى برطمانكم رسمى، وله جناح عسكرى اسمه الجيش الجمهورى الأيرلاندى. ..أنا شخصيا موافق، خللوا الإخوان يقولوا داعش والقاعدة وحماس أجنحة عسكرية، وبعد كده اعملوا لها كل إللى تعوزه وتعوزوه. ..مدخل الرصد المسهب للتليجراف لتاريخ علاقة جيريمى كوربين بالإرهاب، ودفاعه المستميت دوما عنه -يساريا كان أو مسلما- وتلخصها بكلمة واحدة الخيط الذى يجمعها معا وهو العداء للغرب بمعنى أنه يريد تدميره، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2106456372970031

 

اليسار ساب مرحلة الحنجورية والبروباجاندا وغسيل المخ وانتقل لمرحلة الهزار والاستظراف وسخف الدم. روبرت فسق كبير كبائر الإندبندانت الشيوعية المسلمة بيقول مطالبة السعودية ومصر وغيرهما إغلاق الجعيرة، زى بالظبط مطالبة الأممية الخامسة من تيريسا ماى إغلاق البى بى سى. ..أولا، موش كل الدنيا موافقاكم أن ما بين حرية الإعلام وتدمير بلاد واقتصادات كاملة مجرد فركة كعب، أو أن أهه كله اسمه "لعبة" الديموقلاطية، ذلك بالذات بعد ما الدودة بقت أضحوكة الدنيا بولولتها أن ده تدخل فى شئونها الداخلية، بينما ربع قرن من التحريض وتقويض دول كاملة كان مجرد زغزغة محبة وحبة دلال. ثانيا، موش كل الدنيا موافقاكم أن الأفكار لا تواجه إلا بالأفكار، بل فى الواقع الأفكار -طيبة كانت أو مخربة- لا يمكن على وجه الإطلاق أن تواجه بالأفكار، بالأفكار بالذات، إنما -وإنما فقط- بإبادة الجيين الذى يفرز البروتين بتاعها فى الأمخاخ. ثالثا، الأممية الخامسة موش ها تطلب أبدا إغلاق البى بى سى، ببساطة يا ظريف لأنها شيوعية مسلمة زيهم، وأحد أكبر أذرع الحنجورية والبروباجاندا وغسيل المخ بتاعتهم. رابعا، السعودية ومصر هم إللى ممكن يطلبوا إغلاق البى بى سى. خامسا، أعتقد أن تيريسا ماى ها توافق. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2103847536564248

 

ملحمة الألف ميل تبدأ عادة بصبى عريق المنقب تجرأ ومد يده لينتزع السيف من الصخرة! ..الجاى أحلى يا مسلمين ويا كل حثالات العالم. * ملحمة من اللحم، مجزرة ضخمة وممتدة يعنى، شكرا للغة العرب الجرب لها تجلياتها أحيانا، والفضل فى هذا الاشتقاق الملهم [بفتح الهاء ومسرها] يرجع لحبهم للحمة لدرجة أسموا نبيهم نبى اللحمة، لحم ينحر وآخر ينكح. #هنا_الفاشية، وبكرة الفاشية تشيل ما تخللى، ذلك أن الحرب على الشيوعية والإسلام مسألة حياة أو موت، صراع وجود لا صراع حدود، ونحن لن ننسى للحظة واحدة أن اليساريين والأعراق الحثالية طفيل لزج شرس علقة لا يمكن اقتلاعها إلا بالدم، إن لم تستأصلهم جذريا من الوجود يبقى ما عملتش حاجة، سيعودون بعد 8 سنوات وعبر جباية الضرائب وطبع الفلوس -وكلاهما سرقة لا تحتمل التأويل- سينتهبون بعشرات التريلليونات كل ما كدحت فيه خلالها؛ المهمة ليست هزيمتهم فى أنتخا باض أو فى مجادلة أو محكمة أو ما إلى هذا، المهمة هى قتلهم، إبادتهم إفناؤهم تصفيتهم جسديا جميعا حتى آخر جرثومة من السبعة بلايين ونصف! ..بالكومنتات: - هههههههه، الجاى موش إرهاب، الجاى إبادة ونووى وحاجات. ..جابر يقول إن المظلمين أسقط فى يدهم عندما بدأت شعوب الحضارة تستخدم ذات اسلحتهم ضدهم (يقصد استخدام دراين أوسبورن بطل ضربة شمال لندن لسلاح الدهس)، وعن النووى يعلق أنه فى انتظار الشعب يغنى نووى يا نووى إياحا، وفيكتور يتابع بخبر خطف فتاة مسلمة فى فيرجينيا وتعذيبها حتى الموت فى تجلى آخر لصحوة الغرب ضد الغزاة البرابرة. ..مدخل دهس أحد الفاشيين الأبطال لرواد أحد المساجد فى شمال لندن متوعدا إياهم بأعصاب باردة بعد ذلك بأنه سيظل يكررها ويكررها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2095771187371883

 

طبعا، عاهرة الأعراق الحثالية المدعوة أديل موش ها تجرى حافية فى الشوارع وكمان لابسة عباية سعودية من غير سبب وجيه. هى رايحة تطمئن على زباينها المسلمين (إللى عادة هى إللى بتصرف عليهم)، وعلى ديمومة احتلالهم لهذه البؤر من بريطانيا ولندن وبالذات غزو الويست إند، خاصة وأنه بيقال إن الحركات الفاشية هى إللى ولعت فى البرج ده بمن فيه، وإن هذه لم تكن سوى الشرارة الأولى لمحرقة الحل الغائى كما تعالت لهذه الدعوات مؤخرا. #هنا_الفاشية. ..مدخل الجربوعة تهرع حافية للاطمئنان على مسلمى برج جرينفيلل، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2091962761086059

 

جئتكم بالميليشيات (يا مسلمين)! #هنا_الفاشية (النسخة البريطانية). ..مدخل مفوض الشرطة الذى يدعو المدنيين حملة السلاح للانخراط فى الحرب ضد الإرهاب، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2090428217906180

 

أولا، أنا موش فاهم الجنازة إللى شغالة أن تيريسا اتهزمت والرفيق كوربين جاى لموا عيالكم. أنا بخلاف المتابعة العادية للحملات والاستبيانات الأسابيع إللى فاتت، تابعت النتائج دقيقة بدقيقة تليفزيونيا بالتوازى على كل من البى بى سى والسكاى نيوز، ورغم أن كليهما كانوا ناصبين فرح وزينات وأنوار وبيفرقعوا بمب وكل حاجة، إلا أنه لم يكن مطروحا فى أية لحظة أن الأم تيريسا لن تكون قادرة على تشكيل وزارة (فقط واحدة من كبائر حزن الكدح تدعى إميلى ثورنبيرى قالت كده، فسخر منها مضيف الشيوعية البى بى سى المخضرم ديفيد ديمبلى قائلا ده ها يبقى تحالف الفوضى coalition of chaos، فلما قالت إنها لم تأتى على ذكر كلمة تحالف، استدرك مبتسما قائلا تبقى just chaos، هه هه، يعنى موش حكومة أصلا!). أسوأ الاستبيانات إطلاقا كان يجعل ماى متقدمة على حزن الكدح بـ 50 مقعدا على الأقل، زائد أنه من الدقيقة الأولى جدا لظهور استبيان الخروج وأنها قد تفقد الأغلبية المطلقة (كل ما فقدته فى حدود 10 مقاعد رغم أنها ما عملتش حملة أصلا، وكل إللى قالته أنا عاوزة أحكمكم حكم فردى مطلق. محتواه إيه؟ ده شىء يخصنى وموش لازم تعرفوا، ورغم ذلك حصدت كل هذا، أو كما فهمنا من البداية خالص هى لم تدعو لأنتخا باض لأنها تريد تقدما كميا فى عدد المقاعد، إنما لأنها تريد تفويضا نوعيا بالحكم المطلق، وها هى قد حصلت عليه، ليس فقط بعدد المقاعد إنما بطفرة 5 بالمائة فى عدد التصويتات)؛ من تلك الدقيقة أعلن الحزن الاتحادى الأيرلاندى المطابق فى توجهاته لليمين المحافظ، وهو الخامس بين الأحزان البريطانية بما لا يقل عادة عن 10 مقاعد، أعلن أنه تحت طلب رئيسة الوزراء إن فقدت أغلبية الـ 326 مقعدا. أما كون الكدح ظل متقدما حتى الصباح، فهى ما كان يجب أن تهز شعرة واحدة من أحد سبق له وتابع أية أنتخا باض بريطانية أو خاصة دراما استفساء البريكزيت، ويعلم أن المناطق اليسارية حريصة -على سبيل البروباجاندا غالبا- الانتهاء مبكرا وإعاشة مغيبيهم لحظات من السعادة الوقتية لعلهم يذهبون سريعا للنوم وينعمون ببعض الأحلام بدلا من كوابيس مروعة أو عدم نوم بالمرة. ..ثانيا، أنا كنت أتمنى تستقيل فعلا وتسيبها للفوضى، وتفسير ده فى المدخل بتاع إمبارح، أو فى كل كلام السنين بتاعنا والذى توجزه كلمة #هنا_الفاشية، لكن تلك قصة أخرى. ..ثالثا، وهو المهم، ليه تقدم الرفيق كوربين، الإجابة فى هذا الحوار التخيلى (تخيلى طبعا لأن الأم تيريسا ترفض أساسا المشاركة فى مناظرات أو الدخول فى جدالات): - المسلمين بيضربونا. - ده لأنك قللتى قوة الشرطة، وأنا ها ألغى التقشف. - يعنى ها تعمل إيه بالظبط، ها تزود الضرايب ولا ها تقلل الهدر المسمى التعليم والصحة علشان تعمل دولة أمنية خالصة وقوية؟ - هدر؟ أنا ها أزود الضرايب وأمشى كل الرأسماليين المستغلين عرايا علشان أدخل كل الشعب الجامعات بالمجان. - أنت أهبل؟ عارف ده تكلفته كام؟ ثم هل ها يبقى أصلا فيه اقتصاد بعد كده علشان يشتغل فيه جامعيين أو موش جامعيين؟ - موش مهم، المهم شعار الحملة بتاعتى كلمة واحدة "الأمل"، ودى بتاكل كويس جدا مع الصراصير الصغيرة إللى ها يصوتوا فى الأنتخا باض جديد. - طب والمسلمين، إللى أنتم أساسا إللى فتحتم لهم الباب يا يسارجية علشان يدخلوا البلد ويحتلوها ويبقوا أصل كل المشكلة؟ - ده سؤال برضه؟ صياصتنا معروفة، إحنا بتوع المبادىء، داونى بالتى كانت هى الداء، ها نفتح لهم الأبواب أكتر وأكتر لغاية ما يحتلوا البلد بالكامل، ساعتها ها يبقوا مبسوطين ومرتاحين وموش ها يعملوا إرهاب. ..مدخل صبيحة الأنتخا باض العامة المبكرة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2084992218449780

 

مظبوط مستر فاريدج، حزن المحافظين يحتاج لقائد يؤمن حقا بالبريكزيت. ..بس إللى أهم من ده أن حزن الاستقلال يحتاج لقائد يؤمن حقا بالقومية بالعرقية بالفاشية (موش عمليا يحل نفسه ويسيب أتباعه المخلصين يتلاطمون كاليتامى على أبواب الأحزان الأخرى يمينا ويسارا). ..ع الأقل، الأم تيريسا كانت بتحترم نفسها والمؤمنين بها، وعملت أنتخا باض مبكرة لأنها عاوزة حكم فرد مطلق، وإلا بلاها الشغلانة دى أصلا. * دى موش نبوءة بأية نتيجة، ولا أؤمن أن الاستبيانات ولا بما يسمى باستبيان الخروج إللى طلع للتو وبيقول الأم تيريسا ها تخسر الأغلبية المطلقة، فأيا ما كانت النتائج فى أية مرة فكل صناعة الاستبيانات مزيفة ومفبركة بواسطة مالكها الحصرى المسمى اليسار. ** والأهم طبعا من كل ده -كما لعلك تعلم- أنى لا أومن أصلا ببدع من قبيل الأنتخا باض أو الديموقلاطية أو أى هراء يستدعى الناس علشان يفتوا فى حاجات فوق فهمهم ومستوى خبراتهم. ..مدخل ليلة الأنتخا باض العامة المبكرة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2084093845206284

 

سقوط الجريمة البربرية كلية الفحش المسماة الإعلان العالمى لحكوك الإجرام (1948)، عادى جدا، من ربع قرن يتوقعها ويتابعها يوميا إيفرى سكريين. ..أن فى يوم واحد أميركا وبريطانيا معا تعلنان الحرب عليه، ده يتجاوز خيالات إيفرى سكريين! ..بالكومنتات: - لا ده ولا ده، عدم القمع هو إللى بيخلق الإرهاب. ..حاتم منصور يتساءل هل القمع هو الذى يخلق الإرهاب أم الإرهاب هو الذى يخلق القمع؟ ..مدخل الأم تيريسا تقول إنها ستمزق إربا كل كوانين حكوك الإجرام ونيكى هيلى سفيرة أميركا للرمم المتحدة تتوعد بسحب بلدها من هيئات حكوك الإجرام التابعة لهذه المنظمة الشيوعية المسلمة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2082086852073650

 

بصى يا كتكوتة، ها تفضلى سنين وقرون تقولى "كفى يعنى كفى" "من أين يأتى كل هذا الإرهاب وكل تلك الأيديولوجيا؟" "نحن فى حاجة لنقاشات ها تربك لنا سلامنا العقلى"، وكل الكلام التخين ده، ما فيش حاجة ها تتغير. التغير يبدأ يوم تفهمين أن الإسلام من منبعه الأصلى خالص مالص هو خديعة، طلعة هجامية فرضتها البرمجة الجيينية لطفيليات هى حضيض الأرض لا تفهم طريقة للعيش سوى الإغارة والنهب والسلب، عصابات قطاع طرق خرجت كما الجراد لتلتهم ثروات بقية العالم، فإذا رحبت بهذا كان بها ورضوا بك عبدا، وإن لم ترحب سيقولون لك لقد تحدث ذلك اللهو الخفى الهارب إلى السماء إلى خاتم المرسلين نبينا حمودة الأقرع المقمل، وقال له إنه وزع الثروات غلط وبصفتنا أخرى غمة أخريت للناس كلفنا بتصحيح غلطته، فإن قلت لهم لكن هذا هراء وخديعة قتلوك. ..الإسلام كأية فكرة فى الدنيا هو عبارة عن مجموعة أحماض أمينية تفرزها جيينات بعينها فى المخ، ولو أخذنا على قياس لغة الأسمبلى الحاسوبية إللى استخدمناه حين شرحنا كيف أن اللغة نفسها موجودة فى الجيينات، فستجدين أن بروتينات الإسلام هى مجموعة من أحماض أكثر قاعدية كالكسل أو النهش أو الاستعلاء بالأخلاق أو بالكلاميات ..إلخ. ..لا شىء سيتغير إلا يوم تؤمنين بالحل الغائى، إبادة كل الطفيليات والأعراق الحثالية، وعلى رأسها كل شيوعيى العالم وكل مسلمى العالم. ..بالكومنتات: - الحلزونة بقت رقيعة! ..السى إن لا تصور احتشادة مسلمة ضد غزوة لندن بريدج المباركة (لأن ما فيش حاجة اسمها كده أصلا) فتقرر تنظيمها بنفسها من خلال نصب الكاميرات وانتظار وصل من قامت بدعوتهم بالاسم من أهلها وعشيرتها (ملحوظة: لا يزيد عددههم عن عدد الأصابع)، مهزلة فيديوية تستحق واحدة رقيعة وصلحه! ..مدخل الخطاب الملتهب للأم تيريسا بعد عزوة لندن بريدج المباركة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2079611315654537

 

أكيد البت بتاعة التليفيجن إللى قالت كلمة الحل الغائى هى السبب، خدشت رونق داعش الوستى الكيوت. * موش بأهزر، قبل ما تظهر داعش بسنين طويلة أنا قلت فى سهم كيوبيد إنى أملك أدلة تكفر إله الإسلام نفسه، فما بالك بداعشوشتى الغلبانة إللى آخرها ذبح الأعناق. موش كده وبس، لكن بعد ما ها أكفر عمر بن صهاك ها أعتبره هو نفسه وستى كيوت، وها أقول لكم أنا إيه هو صحيح الإسلام إللى بجد. ..مدخل غزوة لندن بريدج المباركة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2078259052456430

 

بعد ساعات من الحل الغائى بتاع كيتى هوبكينز، ها هى آن كوولتر عاوزة انكلاب يطيح بالحكومة البريطانية صديقة الإسلام، وكذا تقترح صراحة -من بين أشياء أخرى- إسقاط ترامب دوريا لقنابل نووية فوق البلاد المسلمة، وتفكيكه للكداء الشاخخ مستخدما صفته كقائد أعلى للقوات المسلحة. ..أنا قربت اؤمن على روحى خلاص أن هتلر القادم ها يكون واحدة ست. ..مدخل عامود لكوولتر ذاع صيته جدا تعليقا على غزوة مانشستر المباركة بعنوان روما تحترق ونيرون منزعج من البايروفوبيا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2068293246786344

 

هه هه، الشيوعيين والمسلمين بيركبهم عفريت لما يسمعوا كلمة الحل الغائى! ..نهاية كل الطفيليات والأعراق الحثالية اقتربت، هيل هتلر! #هنا_الفاشية، وبكرة الفاشية تشيل ما تخللى، ذلك أن الحرب على الشيوعية والإسلام مسألة حياة أو موت، صراع وجود لا صراع حدود، ونحن لن ننسى للحظة واحدة أن اليساريين والأعراق الحثالية طفيل لزج شرس علقة لا يمكن اقتلاعها إلا بالدم، إن لم تستأصلهم جذريا من الوجود يبقى ما عملتش حاجة، سيعودون بعد 8 سنوات وعبر جباية الضرائب وطبع الفلوس -وكلاهما سرقة لا تحتمل التأويل- سينتهبون بعشرات التريلليونات كل ما كدحت فيه خلالها؛ المهمة ليست هزيمتهم فى أنتخا باض أو فى مجادلة أو محكمة أو ما إلى هذا، المهمة هى قتلهم، إبادتهم إفناؤهم تصفيتهم جسديا جميعا حتى آخر جرثومة من السبعة بلايين ونصف! * للدقة، معلقة الميل كيتى هوبكينز دى لم تستخدم حرفيا التعبير الهتلرى الحل الغائى، إنما مرة استخدمت تعبير الحل النهائى ومرة الحل الحقيقى، ومع ذلك كان كل هذا السعار. ..مدخل غزوة مانشستر المباركة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2067028766912792

 

وحياة رسول اللات إللى ما بأحلف به باطل أبدا، أنتم بتفرفروا وموش عارفين تعملوا إيه. نحن على بعد خطوات معدودات الآن من السؤال التراجيدى الأكبر: هل أصلا بوسع أحد منع استقطاب الثروة أو القدرة فى بركة جيينية تتفاوت فيها الإمكانات الفردية بشدة؟ والخلاصة، أن سيتم التوصل لأنه لا يمكن لأحد تحدى الحرية، تحدى الطبيعة، تحدى الإله الحق! ..سلسلة المداخل عن مراجعات الشيوعية النيو يورك تايمز للبعض من أشد أعمدة الأيديولوجية اليسارية قدسية ورسوخا، والمتزامنة فجأة مع بداية 2014 بهدف التشويش على حقيقة أن هذه هى سنة بداية صعود الفاشية العظيم، ذلك من خلال تحويلها إلى سنة الضباب العظيم؛ المراجعة رقم 42: لا توجد منصة (برنامج أنتخا باضى بعنى)، لم تنطق كلمة واحدة عن الاقتصاد (أو غير الاقتصاد، بما فى هذا -صدق أو لا تصدق- البريكزيت)، بريطانيا بلا صياصة، بلا أحزان، بلا ديموقلاطية، فقط شعار واحد للحملة "نحو قيادة قوية ومستقرة". ..هايل هتلر! * ثم يقولون لك نايجل فاريدج انتهى، كيف هذا وتيريسا ماى ورثت بكل الفخر لنفسها اسم "حزب الشعب" منه، فى تحول واضح لحزن المحافظين نحو الشعبوية القومية الإثنية التطهيرية الصريحة؟ ..بالكومنتات: - أيون، ولت أيام "لعبة" الديموقلاطية، وحان وقت الجد. ..جندى يقول نايجل فاهم إللى بيحصل وأن لعبة الصياصة انتهت وبالتالى ترفع كليا عن مهاتراتها. -- هه هه، سؤال وجيه ويوجه لها. جايز قصور ذاتى كانت فاكرة أن إللى اتكتب بنهاية الحرب العالمية كتب ليدوم للأبد. جايز ما كانتش لسه سمعت صوت الوحش العرقى الكامن فى نويات خلايا كل واحد مننا. ..آية سامى تستغرب كيف كان موقفها مع البقاء فى الأممية؟

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2053556101593392

 

أول حاجة، ده إثبات جديدة لما توقعه اللعين الذى لا ينطق عن الهوى يوم الصباحية نفسه: هذا طلاق من طرف واحد، ما فيش مفاوضات وكلام فارغ من ده، ها يبعتوا للأممية الخامسة ورقتها فى البوستة وخلاص على كده. تانى حاجة، هكذا حكم الفرد كما يجب أن يكون. تالت حاجة، يا ويله وسواد ليله أى برطمان فى الدنيا عندما يظهر زعيم قوى وصاحب رؤية. الصاصة والبرطمانجية أو عامة الطبقة الوسطى، لا يستطيعون الصمود طويلا ككتلة موات أنتروبى طفيلية تقف فى المنتصف ما بين الفرعون والرعية، كى تشل آلية توليد الشغل. ..بالكومنتات: - هههههههههههههه. ..أسامة سرايا يقول شافت اليسار بيقول عاوزينها [سناديك]، فقالت نلعبها [سناديك]. ..مدخل تيريسا ماى تعلن عن أنتخا باض عامة مبكرة فى غضون مجرد 7 أسابيع فى 8 يونيو 2017، مبررة هذا بأنها لا تريد برطمانا منقسما خلال إجرائية البريكزيت، والاستبيانات تعطيها ضعف المقاعد مقارنة بحزن الكدح، والسترلينى يشهق على نحو درامى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2028887434060259

 

العرب والمظلمين عاملين حفلة بكلام الأم تيريسا، بيقولوا إنها بهدلت أوروبا لحكم المحكمة بتاعها. ..حقهم، فهم حاليا كاللئام على موائد الأيتام. المشكلة الوحيدة أنهم لم يقرأوا ما قالت: كل مسلمة من حقها ارتداء حجاب العاهرات كيفما شاءت، زى ما هو من حق أى حد أنه يرجمها بالحجارة. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1991840954431574

 

آه ها ها ها هااااااه، كده نقدر نقول أن أنياب الأم تيريسا بدأت توجع! ..تحية للإيكونوميست أذكى إخواتها. ..مدخل القصة المعنونة المحافظة الثورية لتيريسا ماى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1853265921622412

 

هه هه، فيه تناقص بين السطرين: الأول بيتكلم عن القومية (اسم الدلع للفاشية، الشعبوية اسم الدلع الآخر)، والتانى بيتكلم عن أن حزن المحافظين هو من سيقود هذا التحول من الجلوبية للقومية. طب ودنك منين يا جحا، ما تحلوه وتنضموا لحزن نايجل فاريدج، هو الأصل فى موضوع الاستقلال والقومية والشعبوية والفاشية وهلم جرا! ..عموما، لا نملك سوى رفع القبعة ماما تيريسا، مفاجآتك الجميلة تسحرنا بأسرع مما نستطيع استيعابه. ..بركاتك يا بريكزيت، #هنا_الفاشية. ..هذا المدخل عن مفاجأة تبنى الأم تيريسا لمفهوم القومية كنقيض للجلوبية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1851831831765821

 

الكل يبنى أسوارا والبربور يبنى جسورا. ..كفاك لواطا يا وسخ يا ابن الوسخة. بالكومنتات: تمام. ..عصام يضع يده على أصل العبث المسمى الأممية الخامسة: هل فيه حاجة اسمها 28 دولة يعملوا اتحاد؟ ..مدخل الأم تيريسا تعلن أن أول خطوة إطلاقا لتنفيذ البريكزيت هو إعلان الملكة أن بريطانيا قد عادت دولة مستقلة ذات سيادة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1848166542132350

 

عاوز شفافية ولا عاوز تعيش كويس؟ ..الإجابة: لا برطمانات بعد اليوم، عصر المكلمات برمته انتهى! * من حق الشعب ألا يعرف --مقولة خالدة. ..السطر المعتاد: عاش إللى قال ما يدور حوله البريكزيت ليس مصاعب قد تواجه أو لا تواجه الاقتصاد البريطانى أو بل قد يحدث العكس منها، إنما هو الانهيار الكاسح والأخير للأممية الخامسة! #هنا_الفاشية. ..مدخل بريطانيا تقرر أن مفاوضاتها مع الأممية الخامسة سوف تكون بعيدة عن اطلاع البرطمان، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1836562423292762

 

الكل يبنى أسوارا والبربور يبنى جسورا! ..مدخل بريطانيا تبنى ما أسمته سور كاليه العظيم، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1831299290485742

 

هل أنتى فاهمة يا أممية خامسة أن البريكزيت هو طلاق كده عادى، كل واحد يروح لحاله وخلاص؟ ..أبسوليوتلى نوت، ده حفلة تعذيب حتى الموت طول عمرها ما جت حتى فى كوابيس أس دين أمك. ..بالكومنتات: - إحنا آسفين يا إيرباص، حتة هزار تقيل شوية، قبل كده كانت بالفييتنامى، والمرة دى باليابانى، وما أدراكى ما اليابانى! ..جديد فيديوهات الإقلاع الرأسى فاتن الإذهال ومذهل الفتنة لطائرات 787 درييملاينر. ..مدخل بريطانيا تفتح قضية فساد ورشاوى ضخمة للمدعوة إيرباص، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1809607702654901

 

حاجة كويسة أن بقى اسمها القديسة تيريسا علشان ما حدش يخلط بينها وبين الأم تيريسا ويحط أبو قرش على أبو مليون، يحط بتاعة المستوصفات على بتاعة القصف النووى. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1829034804045524

 

البيادة فوق الجميع، وفوهة البندقية هى عنوان الحقيقة الوحيد! ..البيادات آلهة مقيدة بصفاتها، وبتحصين الأجهزة الأمنية ضد تحاقرات وتطاولات وتسافلات الكداء الشاخخ، الأم تيريسا أعلنتها عالية مدوية: #هنا_الفاشية! ..مدخل الأم تيريسا تتعهد بحماية أفراد القوات المسلحة من أية ملاحقات كدائية، هنا.

===Link designated by Facebook.com as UNSAFE===

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1842067446075593

 

بعد شلوت الأم تيريسا المزدوج للكنفوش والباستيل معا -المسمى هينكلى بوينت- جاء دور أستراليا، وأيضا يتعلق الأمر بمشروعات الطاقة، وأيضا لاعتبارات الأمن القومى (ماذا غيرها، وكل ما يوصف بشركات كنفوشية -أكرر: كلها موش هواوى بس- هى مجرد واجهات لاستخبارات الحزن الشيوعى). ..بركاتك يا بريكزيت، وتهنئة خاصة لأول وأوضح شريك لبريطانيا ما بعد البريكزيت: بلاد الكانجاروو! ..كل هذا، ولا يزال البربور يواصل لواط تمكين الكنفوش من الأمن القومى المصرى. ..مدخل أستراليا ترفض العروض الكنفوشية للاستثمار على أراضيها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1829692727313065

 

أول شلوت بهذا الحجم طردا للكنفوش من الغرب، بما لا يقاس يقزم مثلا حظر شبكة الحروب السايبرية هواوى من التراب البريطانى. على فكرة، الأم تيريسا هى إللى كانت كوزيرة داخلية ورا حظر هواوى، وعموما عارضت أى اندفاع لديفيد كاميرون نحو إقامة علاقات اكتسادية مع الكنفوش، ومنه هذا المشروع الذى قتل اليوم، وكانت مافيا الحزن الشيوعى الكنفوشى قد وصفته فى حينه بشراكة سطراطيكية وبعصور الذهب القادمة وهلاوس كثيرة من هذا النوع. الأدهى أن الموضوع ليس أمنيا فقط، وليس متعلقا بالكنفوش فقط. هو أيضا شلوت ضخم للشريك الآخر فى هذا المشروع النووى، وهو الباستيل (انظر بالكومنتات قصة عن شياط هؤلاء لأنه بإلغاء المشروع ستشهر الشركة الباستيلية الغارقة فى الديون رمامية التصنيف إفلاسها)، ومن جهة أخرى لأنه -على خطى ترامب- ستعود بريطانيا قريبا للفحم كالمصدر الرئيس للطاقة، وتجهز على كل تواجد ممكن لعصابات التغير المناخى والطاقة الوسخة، وهى المتغلغلة فى الأممية الخامسة التى غادرتها بريطانيا حتى دونما إرسال ورقة طلاق. ..كل هذا وذاك فيما لا تزال غلمة البربور لممارسة اللواط مع عصابة التلاتة وشبشب كما هى، لا يعيقها سوى #عميكة_يا_بريكزيت، قصدى #عميكة_يا_مصر. ..بالكومنتات: - إنه الفحم يا غبى! ..مزيد من ردود فعل الكنفوش الهيستيرية. ..مدخل إلغاء مشروع محطة هينكلى بوينت النووية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1810958589186479

 

الأم تيريسا وكشف حساب أفعال الخير (فى آخر سنة لها كوزيرة). ..إحصاء لعدد المسلمين الذين قبضت عليهم أو طردتهم من البلاد، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1805714466377558

 

يا نهار أثود، تفتكره تيريسا يطلع ترامب! ..قرار تأجل لعقود، يتخذ فى دقائق لو وجد من يقود. #هنا_الفاشية. ..بالكومنتات: - هههههههههه، فعلا هى كده بتنجز. ..جابر يقول إنها ها تلحق النووى قبل ما يبوظ فى التلاجة. - جامدة يا برنسيسة! ..آية إيزيس تقتبس عن مارجاريت ثاتشر فى الصياصة لو عاوز كلام روح للرجالة ولو عاوز فعل روح للستات، وتعلق هي جابت م الاخر قالت حرب نووووووية موش لسه ها ترغى. ..مدخل الأم تيريسا لم تتردد لو لجزء من الثانية فى الإجابة بنعم على سؤال فى البرطمان هل هى مستعدة لقتل 100 ألف برىء بقصف نووى، ذلك فى سياق إقرار مشروع تحديث الترسانة النووية البريطانية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1795709187378086

 

لا يا ستنا الليدى، ما يصحش كدااااا! ..تكرهى التليفزيون دا إيه؟ أنتى لازم تيجى تاخدى حصتين عند البربور بتاعنا، بعدها ها تبقى لهلوبة تحضنى المايكروفون قدام الكاميرا موش أقل من 8 ساعات يوميا. ..مدخل الأم تيريسا التى لا تحب المقابلات التليفزيونية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1793257680956570

 

سوربرايز! ..هه هه، هو موش ده برضه إللى قالوا عنه إنه صايع ضايع، وإنه طوال الوقت كان ينتحر صياصيا، لا يعرفون أن الذهب يزداد نقاءا كلما صهرته النيران؟ ..برضه لا زلنا عند توقعنا، بوريس جونسون هو من سيكتسح أول أنتخا باض قادمة (بفرض أن ها تكون فيه أنتخا باض أصلا)، وتيريسا ماى -مع احترامنا- مجرد مرحلة انتقالية، وبقرارها ده أعلنتها صريحة، ذلك أقله لأنها بتقول إحنا بنشتغل لصالح الشعب موش لصالح القلة المميزة، وده كلام لا يخرج إلا من فاشى أو شيوعى، وهى لا هذا ولا ذاك. ..بالكومنتات: - انتقالية برضه أن فيليب هاموند بقى وزير الخرانة، قد يكون أقل تشددا فى التقشف من جورج أوسبورن، وإن كان الأخير موش متشدد أوى يعنى. ..موش بأقول لك انتقالية؟ - حال الدنيا يا قرد-و-خان، الدبلومايصية حصل فيها تطفر فجائى! * بس للدقة لا يزال برضه كلامه دبلومايصى، بيقول إنك بتنكح المعيز، بينما الحقيقة هى العكس. ..العالم يتداول قصيدة لبوريس جونسون من قبل شهرين بها يتناكح قرد-و-خان مع معزة. ..مدخل أول قرار لتيريسا ماى كرئيسة وزراء اختيار بوريس جونسون وزيرا للخارجية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1791989201083418

 

---

 

على البريكزيت (الجزء الثانى: النصر):

 

طلاق يوم الصباحية --أو: لن نترك أوروبا وحدها (بصوت الجعر الإستبن)؛ أو -مرة أخرى- الواقع حين يقهر خيال إيفرى سكريين:

عادى أنك تكتب لأكتر من ربع قرن عن سقوط يالتا، أو عن انهيار الأممية الخامسة، أو حتى عن انقراض الإنسان. عادى كمان أنك تكون متأكد أن بريطانيا موش راكبة فى الكيان الشيوعى ده، لا تاريخا ولا عرقا ولا لغة ولا جيينا وولا حاجة خالص، وأن مصيرها المحتوم هو الاستقلال. ..إللى موش عادى، وبل أقرب للصدمة، هو إللى حصل فى الساعة التالية مباشرة لاعلان الاستقلال هذا. بعد منه بدقائق خرج ديفيد كاميرون ليقول إن بريطانيا لن تتخذ أى أجراء فورى للخروج من الأممية، وبعده بدقائق أخرى خرج بوريس جونسون ليقول ذات الكلمات حرفيا. اتفاق عجيب بين اثنين على طرفى النقيض تماما فى مسألة الاستقلال. واليوم -وبصرامة أشد- ها هو جورج أوسبورن يصادق على كلام الاثنين. ..ما الذى يجرى بالضبط؟ ..بسرعة قرأت الأمر على النحو التالى (الاقتباس بحرفه): ما فيش حاجة اسمها مفاوضات خروج أصلا، كلها إجراءات من طرف واحد، يعنى خلليها تأكلكم، أو موتوا بغيظكم، أو موتوا موتة ربنا. * على فكرة، أول الإجراءات دى خالص ها يكون تفجير نفق القنال الإنجليزى (انتهى الاقتباس). ..كمان أنا من سنين عارف وكاتب أن ما يدور حوله الأمر موش بريطانيا خالص، وتحديدا لأنها أشد الاقتصادات تقشفا فى العالم، وطوبى للودعاء -تقرأ: الرأسمالية المتوحشة- لأنهم يرثون الأرض. هذا بمعنى أنى عارف وكاتب أن استقلالها ده يساوى فى التو واللحظة انهيار الأممية، وقد كان، ورأينا فى الصباح التالى أغلب الشعوب الأوروبية تتداعى للخلاص من نير الطاغوت الشيوعى. لكن فى نفس الوقت، كان تفكيرنا مسلوبا تجاه مفهوم السفينة الغارقة، ولم يخطر ببالنا قط أن نية بريطانيا شىء آخر: أنها لن تدع السفينة الأوروبية تغرق. وما سيحدث هو أنها لن تفاوض أحدا على شىء، لن تضع يدها فى يد الأنجاس على أى نحو من المناحى، فقط ستستذل وتعذب شيوعيى الأممية حتى الموت، ذلك لأنها ببساطة قررت أن لن تخذل هذه الشعوب، أن لن تترك أوروبا وحدها. ..هذا ربما مما يمكن تسميته الإمبريالية الجديدة، بريطانيا ستصبح سيدة أوروبا وقائدتها، إذ أن من قبلوا بالضرائب الباهظة وبالطاقة الشمسية يوما، لا يصلحون لأن يحكموا أنفسهم فى أى مدى منظور. أما عن موضوع تفجير نفق القنال الإنجليزى، فسوف يكون مجرد تذكير رمزى بأن هنا بيت الفرعون الكبير، وهنا بيوت عامة الشعب. ..خوفو للأبد، #هنا_الفاشية. ..بالكومنتات: - رائع بتاعة جنابك دى، هى الرائع بتاعى أنا. ..ردا على تحية أحمد عصمت للمدخل. ..المدخل فوق فوق التاريخى عن البريكزيت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1782248892057449

 

لا ينطق عن الهوى، وزيادة شوية! ..لأ، موش قصدى نتيجة الاستفساء، ع الأقل لأن الأوغاد نجحوا فى إفساد مشروع الأفراح والليالى الملاح من خلال طوفان الاستبيانات المفبركة، ها يكسبوا بعشرمية فى المية وفى الآخر طلعوا خسرانين مثنى وثلاث ورباع. عموما، عادتهم ولا ها يشتروها؟ لو مشيت وراهم لكانت نتيجة البرطمان السابق العكس مما جرى بـ 180 درجة حاسمة، وبنفس الأرقام بالظبط، ولكان الرفيق كوربين هو الوزير الأول حاليا، وم الأصل لم يكن فى حساب أحد كلمة استفساء من بابها. ..لأ برضه، موش قصدى نبوءة أن ذهب ديفيد كاميرون لمزبلة التاريخ، أو أن بوريس جونسون سيأتى وزيرا أول، وكمان سريعا جدا (الأنتخا باض خلال 3 شهور وشوية)، فدى مأساة لا يفخر بها أحد. ها تلقى إللى يقول لك كاميرون هو الشجاع إللى دعا للاستفساء ونفذ وعده. صحيح، بس المفروض أنه كان يعمله وهو يدعو للخروج، أو على الأقل يقف محايد، لكن أن ينحاز -وبشراسة مريبة عجيبة- للماركسيين فى الداخل والخارج، فهى خيانة لبريطانيا وللحضارة لن يغفرها له التاريخ أبدا. ..إللى أقصده بالهوى وزيادة، هو السترلينى. قبل أسبوع كنت الوحيد على وش الأرض إللى قال إنه موش ها ينهار خالص، لا 1.15 إللى قالوها ولا غيرها، وإن الفرجة الحقيقية ليست بالمرة ما يجرى فى بريطانيا، إنما تلك التى ستأتى فى غضون أسابيع ألا وهى انهيار اليورو، بل كل أمميته الخامسة معه. ساعتها كان السترلينى بـ 1.42 دولار، وقلت إن فى ليلة الخميس-الجمعة جايز ينزل شوية ثم يرتد تانى، وده إللى حصل بالظبط، نزل تقريبا لـ 1.32، ودلوقت راجع للـ 1.40، والنهار لسه طويل. ..وكذلك لا زلت أقول الأفراح والليالى الملاح ما فاتتش فرصتها، وأيوه، الفرجة الكبرى سوف تكون هى المتعة الأعظم وسوف تشفى بالأوى صدور قوم كافرين (على فكرة الذهب ضرب لـ 1360 قبل ما يرجع يهدى مؤقتا وما ينتظره هو الشىء الكبير بجد، أما أسواق الأسهم فأنت دارى وراسى أنها فقاعة أساسا، ومهما حصل لها ها يكون هو الصح، لأنه جزء من الصيرورة الحتمية لحرق تريلليونات الفلوس المزورة المطبوعة إياه). ..خد بقى حلى بقك يا مؤمن بحتة لا ينطق عن الهوى الجديدة دى: أوباش سكوتلاندا وأيرلاندا من شيوعيين ومسلمين، شغالين طول الليل أنهم ها يعملوا استفساءات للخروج من المملكة المتحدة. أنا بأقول لك موش ها يحصل. دول ها يتفرموا بكعوب جزم هذين الشعبين، قبل ما يلحقوا أصلا يكتشفوا أن بريطانيا بقت أصلب اقتصاد على وجه الأرض، وأن كل القمامة الشيوعية إللى عاوزين يروحوا لها قد نفقوا جميعهم، دون حتى أن يلحقوا يلحسوا أقدام بريطانيا أو يتمنوا مجرد نظرة رضا منها. * كنت ها أنسى، بليون تحية مستحقة لمن كان الاستقلال مجرد حلم فى عقله يوما، فأسس حزنا بهذا الاسم، والآن تحقق حلمه بأقوى ما يكون؛ إلى الرجل الذى سخر منه الجميع، ولا أدرى إن كان بعضهم لا يزال يجرؤ: نايجل فاريدج. ** كنت ها أنسى كمان: العالم كله يبنى أسوارا، والبربور يبنى جسورا. ..بالكومنتات: - هههههههههههههههه، والبقية فى الطريق، صح؟ جابر كتب: عدد المشاركين ف صفحة إيفرى سكريين ف بريطانيا: 18 مليون. - فعلا، محظوظة بنت اللذين. ..جابر مرة أخرى: سيسجد لك الكون كله، ده حكم أمنا الطبيعة، هى إللى اختارت من يتحدث بلسانها. - الآن، موسيقى القرب تستقبل ترامب على أرض سكوتلاندا. هه هه، الراجل ده توقيتاته مظبوطة جدا. - كلمة الكبير جونسون بعد قليل. - هههههههههه، ملك الكيادة. ..فاريدج يقول إن الاستقلال تم بدون طلقة رصاص واحدة، واليسار يذكره بمصرع النائبة الشيوعية، متناسين أنهم هم من استغلوا الحدث لصالح أجندتهم، أو بالأحرى هو الذى بالأساس أراد تذكيرهم بفشلهم فى هذا. - هه هه، قيلت قبل كده، 8 نوفمبر 2016 يوم الاستقلال الأميركى. ..ترامب يهنئ الشعب البريطانى بقرار الاستقلال "الرائع"، ويقول إن أميركا فى طريقها هى أيضا للاستقلال. - HISTORIC: UK Declares Its Independence from EU Globalist Elite، هكذا عنون موقع برايتبارت كلمة نايجل فاريدج بعد إعلان النتائج رسميا. - عاهرة العرب والمسلمين المدعوة ميركل، ومعها كل جوقة الأممية الخامسة، بيقولوا كل شىء محدد فى المعاهدات، ولازم تفعيله فورا. ..لا يا أس أمك أنتى وهم، إحنا ها نفعلها بمزاج مزاجنا وقت ما إحنا عاوزين، بل أقول لك، إحنا ها نرميكم فى الزبالة من غير ما نفعلها خالص واخبطوا دماغكم فى الحيط، إحنا أساسا أساسا لا نحترم أية أوراق كتبها بشر زائلون. ..إزاى يا بهايم ما وصلتكمش الرسالة رغم أنها كانت واضحة سواء فى كلمة كاميرون أو كلمة جونسون؟ ما فيش حاجة اسمها مفاوضات خروج أصلا، كلها إجراءات من طرف واحد، يعنى خلليها تأكلكم، أو موتوا بغيظكم، أو موتوا موتة ربنا. * على فكرة، أول الإجراءات دى خالص ها يكون تفجير نفق القنال الإنجليزى. ..الحاجة ميركل تنضم لهطل المدعو يونكر (انظر المدخل السابق). - دايما كلك ذوق. ..ميزو كتب: خالص تقديرى لرؤيتك الثاقبة يا باشمهندس مدحت. - أيون، الاستقلال أو الموت الزؤام (لكم يا عربان). ..عصام يقول مبروك وعقبالنا، ومنتصر كتب: مبروك للشعب الإنجليزى الشقيق، عقبال ما نخرج إحنا كمان من جامعة الرمم العربية، فكما يجب على إنجلترا الاتحاد الكامل مع أميركا، يجب علينا أن نتحد ونتعاون بالكامل مع إسرائيل، وفارجاث يقول bye eurabia. - قفشة حلوة يا زعيم. ..أحمد عصمت يستشهد على الهلع الذى دب فى اليسار العالمى بعد نجاح البريكزيت، بفيديو للماوى الزنجى المدعو فان جونز الذى شغل يوما وظيفة فى البيت الأبيض مع الوغد الأسود المسلم، يقول فيه إن ما حدث يمهد الطريق لوصول سهل لترامب للسلطة فى أميركا، وميزو يقول يا عينى ده اتصدم، وأرد عليه بفيديوهات قديمة عندما لم يكن صوته الحنجورى هكذا قط. ..مدخل الصباح التالى لانتصار البريكزيت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1780333245582347

 

بدون نقاء عرقى لن تقوم قائمة لأى كيان بشرى:

موش فاهم إيه العيب أوروبا ترجع تحارب بعضها ألف سنة كمان؟ موش هو ده برضه العادى و"الطبيعى"، هو تركيبتها الجيينية أم ها نؤلف لها من عندنا تركيبة جيينية، بينما السلام كان فترة شم كلة عابرة أخدت الشر وراحت خلاص؟ ..ليس بوسع أحد تعطيل الماكينة الداروينية. ..بالكومنتات: - أشكرك. ..عصام كتب: كلام من دهب: ليس بوسع أحد تعطيل الماكينة الداروينية، الطبيعة تصحح نفسها ولو بعد حين، لن يصح إلا الصحيح. - حرام عليكى ظلمتى حبيبى رسول اللات. العكس هو الصحيح، الإسلام موش بيستفيد إلا لما يرتكن الآخرون للسلام وللموعظة على الجبل والحاجات دى. عدا ذلك مرحبا به فى أى وقت. ..آية سامى ترى أنه حين تتحارب أوروبا يستفيد الإسلام. - بالظبط. ثم فى كل الأحوال ده كلام الإيكونوميست. ..أسامة سرايا يقول وهى إيه الدنيا غير حرب؟ - هى كده فعلا، وآخر مثال داعش موش قادرة تمسك أرض بالنهب والسلب، واكتفت بتفجيرات عبيطة. ..أمين يقول إن الإرهاب هو الشىء الوحيد الذى يقوى عليه الإسلام. ..مدخل من أرشيفها تأتى الإيكونوميست بخريطة لأوروبا 1870 لتقول إنها تشبه وضع أوروبا المتحاربة الحالية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1785123465103325

 

بعد الفاصل الجعجاعى إياه بتاع الرد المزلزل والموت جوعا وبردا هو عقابنا لأى حد يتكبر علينا، الأممية الخامسة تركع متذللة متمسحة متمحلسة فى حسنة قد تلقيها لها بريطانيا. لما بفهمهم المتأخر أو باستعباطهم أو أيا ما كان، أدركوا خلاص أنه طلاق من طرف واحد، وأن ورقتهم ها تيجى لهم فى البوستة وما فيش مفاوضات وكلام فارغ من ده، تنازلوا عن شرط وهم اليقظة العبيط بتاعهم الاتفاق على النفقة أولا ثم نبدأ تطبيع العلاقات، وبدأوا يبحثون عن الرضا والصفح ونعمل تداول وتجارة ولواط وحاجات، وننسى بقى أننا الشيوعيين الحثالة وأنكم الأنجلو ساكسون الأسياد. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2040529576229378

 

رقيعة! ..الأممية الخامسة بتقول لبريطانيا طلاق من طرف واحد ماشى، الورقة فى البوستة أو كيه، ما فيش مفاوضات وما فيش نفقة كله مقبول، بس موش لازم يعنى الضرب ع القفا علنى كده قدام كل العالم. ..مدخل المدعو دونالد تاسك يتوسل لتيريسا ماى أن تعامله باحترام فى مفاوضات البريكزيت (على الأقل لا يزال يفترض وجود مفاوضات)، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2046938098921859

 

- مين إللى قال يا مؤمن -وكمان تحديدا من يوم الصباحية- إنه ها يكون طلاق من طرف واحد، وإنه ها يبعت لها ورقتها بالبوستة وخلاص على كده؟ - اوعى تقول لى من لا ينطق عن الهوى؟ ..مدخل أوائل مارس 2017 حيث يخبر وزير البريكزيت ديفيد ديفيز أعضاء الحكومة بإعداد وزاراتهم لخروج دونما اتفاق من الأممية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1982032318745771

 

وقطعت تيريسا قول كل خنيث: الطلاق مستحيل يتأخر كام سنة أو حتى ربع سنة، بل أصلا أصلا ها يحصل قبل بيج بن بساعة، ها نحرمكم 60 دقيقة من احتقارنا لكم، ولو يا جرابيع ها تموتوا ع الساعة دى الغوا فرق التوقيت بتاعكم. ..مدخل مقال الأم تيريسا فى التليجراف الذى تسبب فى توابع زلزالية مدوية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2187377338211267

 

-

 

ها تروق وتولع، واقترب يوم تشخص فيه الأبصار لترى المطر النووى تحمله عاصفة عاتية قادمة من الجزر البريطانية، يمحو الأممية الخامسة من الخريطة ويحيلها غبارا مشعا ذائبا فى مياه بحر الشمال وبحر الجنوب وبحار كل الاتجاهات. ..مدخل فيليب هاموند يصف الأممية "بالعدو"، وتيريسا ماى ترد على البواسير التى التهبت بإعلان ثقتها الكاملة فى وزير خزانتها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2175396896075978

 

بعد انعتاق بريطانيا وكتالونيا من ربقة الشيوعية الأوروبية، تهنئة كبرى لكل أمة الحضارة عبر العالم بالزلزال الجديد: الـ Czexit! ..مدخل التشيك مقبلة على أنتخا باض سوف تسفر عن نصر كاسح لحزن آنو بقيادة البليونير أندرى بابيس الذى تعهد بالتشيكزيت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2172284313053903

 

طوبى لأنقياء القلب، أنقياء العرق، الرأسمالية المتوحشة. ..مدخل السترلينى يستعيد مستوى 1.35 دولار السابق على استفساء البريكزيت والذى تراجع عنه لسبب واحد فقط هو الصخب الإعلامى لأذناب الأممية الخامسة ضد بريطانيا وضد البريكزيت وضد السترلينى، وأسباب العودة كاسحة ومتنوعة هى ذات ما نتناوله طوال الوقت عن رصانة وعنفوانية الاقتصاد البريطانى، لكن السبب المباشر للقفزة الفجائية الأخيرة هى تحول أشد أعضاء بنك إنجلترا حمائمية للصقورية النقدية وتبنيه لرفع سعر الفائدة ذلك بعد توالى أرقام النمو ومن ثم تزايد الضغوط التضخمية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2163176943964640

 

أومال لو جبنا لكم فراوكه بيترى إللى بتقول أحلى من قتل المهاجرين ما فيييييش، كانت النسبة ها تبقى كام؟ ..مدخل الانخفاض الحاد فى أعداد الهجرة لبريطانيا بالتوازى مع قفزة أعداد الهروب الكبير للأجانب منها، كلاهما بفضل البريكزيت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2153828761566125

 

رقيعة! ..أهه ده بقى من إللى تجاوز خيال إيفرى سكريين (الجامد أصلا، زى ما أنت عارف وراسى): النفقة ع المطلقة! ..بالكومنتات: - هههههههههههه. ..بيشوى يقول إنه يبكى ضحكا! ..مدخل بوريس جونسون يقول إما أن تقود المفاوضات لدفع الأممية أموالا طائلة لصالح بريطانيا، وإما لا مفاوضات، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/2055720554710280                                                                                                                   

 

فاكر يا مؤمن لما قالوا لك قبل البريكزيت إن البريطانيين ها يشتغلوا متسولين فى شوارع برلين وباريس؟ ..مدخل بيانات البطالة فى بريطانيا وقد أشارت لأنها أصبحت الأدنى فى 42 عاما، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1989797767969226

 

موتوا بغيظكم يا أممية، قبل أن تموتوا بالجوع. ..أو بالنووى بتاع ترامب. ..أو بتاع الأم تيريسا. ..مدخل أرقام نمو الاقتصاد البريطانى تفوق -وبمراحل- جميع التوقعات (تسافلا، يقولون تفوق حتى توقعات ما قبل البريكزيت، بينما المفروض أن هذا هو الطبيعى العادى والمتوقع نتيجة الانعتاق من الوحل الشيوعى)، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1864104353871902

 

آه ها ها ها هااااااه، كده نقدر نقول أن أنياب الأم تيريسا بدأت توجع! ..تحية للإيكونوميست أذكى إخواتها. ..مدخل القصة المعنونة المحافظة الثورية لتيريسا ماى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1853265921622412

 

هه هه، فيه تناقص بين السطرين: الأول بيتكلم عن القومية (اسم الدلع للفاشية، الشعبوية اسم الدلع الآخر)، والتانى بيتكلم عن أن حزن المحافظين هو من سيقود هذا التحول من الجلوبية للقومية. طب ودنك منين يا جحا، ما تحلوه وتنضموا لحزن نايجل فاريدج، هو الأصل فى موضوع الاستقلال والقومية والشعبوية والفاشية وهلم جرا! ..عموما، لا نملك سوى رفع القبعة ماما تيريسا، مفاجآتك الجميلة تسحرنا بأسرع مما نستطيع استيعابه. ..بركاتك يا بريكزيت، #هنا_الفاشية. ..هذا المدخل عن مفاجأة تبنى الأم تيريسا لمفهوم القومية كنقيض للجلوبية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1851831831765821

 

كل يوم تتوالى أرقام الاقتصاد البريطانى أروع من الروعة، وأرقام اكتساد الأممية الخامسة أشنع من الشناعة، لكن فى الكون الموازى إللى اسمه الإعلام موش ها تلقى غير غسيل مخ مسعور أن بريطانيا أضيع من الضياع والأممية أعظم من العظمة. العلاقة المشتركة بين الاتنين هو سعر تغيير العملة، لكن يبدو أن غسيل المخ لم ينجح فى الهبوط بالسترلينى بالقدر الكافى، فقرروا اختراق النظم الحاسوبية بتاعة التداول. ..مدخل انهيار السترلينى المفتعل إليكترونيا 6 بالمائة فى دقيقتين، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1851802448435426

 

هه هه، الظاهر بوادر انهيار النظام البنكى الألمانى لم تعد بوادر! ..مدخل أسهم دويتشه بانك دون الـ 10 يورو لأول مرة فى التاريخ، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1847156562233348

 

طوبى للإنجليز لأنهم يرثون الأرض. الركام المتبقى من انهيار الأممية الخامسة تئول ملكيته لبريطانيا، موش بس بلا مقابل إنما ببوس الإيدين والرجلين علشان تقبل. بركاتك يا بريكزيت، #هنا_الفاشية. ..مدخل دويتشه بانك يبيع ذراعه التأمينى لشركة بريطانية بخسارة نحو بليون دولار، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1845750462373958

 

لغاية شهر فات كانت بتقول بريطانيا ها تروح فى الكازوزة لو قطعت الحبل السرى إللى بنغذيها به. دلوقت بتقول إحنا إللى رحنا فى برميل زفت مغلى، وبريطانيا هى إللى ها تعيش لأنها بطلت ترضع زفت! ..إلى محرقة التاريخ أيها الأممية الخامسة، بكرة الفاشية تشيل ما تخللى. ..السطر المعتاد: عاش إللى قال ما يدور حوله البريكزيت ليس مصاعب قد تواجه أو لا تواجه الاقتصاد البريطانى أو بل قد يحدث العكس منها، إنما هو الانهيار الكاسح والأخير للأممية الخامسة! #هنا_الفاشية..مدخل عاهرة العرب والمسلمين ميركل تعترف أن الأممية قد باتت فى أسوأ حال، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1837533813195623

 

عاوز شفافية ولا عاوز تعيش كويس؟ ..الإجابة: لا برطمانات بعد اليوم، عصر المكلمات برمته انتهى! * من حق الشعب ألا يعرف --مقولة خالدة. ..السطر المعتاد: عاش إللى قال ما يدور حوله البريكزيت ليس مصاعب قد تواجه أو لا تواجه الاقتصاد البريطانى أو بل قد يحدث العكس منها، إنما هو الانهيار الكاسح والأخير للأممية الخامسة! #هنا_الفاشية. ..مدخل بريطانيا تقرر أن مفاوضاتها مع الأممية الخامسة سوف تكون بعيدة عن اطلاع البرطمان، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1836562423292762

 

..بينما يشهق الاقتصاد البريطانى لعنان السماء. ..مدخل التراجع الحاد للإنتاج الصناعى فى منطقة اليورو فى يوليو 2016، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1836458663303138

 

ليه كده؟ حد يكره برضه طبع الفلوس؟ ده حتى أسعار الورق والحبر نزلت، زائد كمان بيقولوا البحر يحب الزيادة. ..مدخل ماريو دراجى رئيس مركزى الأممية يعلن التوقف عن طرح مزيد من عبوات التيسير الكمى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1832376950377976

 

من سيصبح الاقتصاد رقم 1 عالميا: اليابان أم بريطانيا؟

ضيف للحاجات إللى قهرت خيال إيفرى سكريين إللى هو نفسه خارق للخيال: سحر البريكزيت الفعلى يفوق كل الأحلام، وبريطانيا قد تصبح رقم 2 عالميا (أو جايز كمان رقم 1). ..طبعا الكنفوش ده اسم موش موجود ع الخريطة أصلا (أكذوبة جغرافية)، السوفييت ظاهرة صوتية (آخرهم القاهر والظافر وزراعة الكلة)، الباستيل شرحه (بتوع الرشاوى والخردة العانس التى لا يشتريها فى العالم كله سوى البربور)، ألمانيا تعيش أنت وعلشان النازية تنقذها من حضيضها الحالى عاوزة دهر كامل، أميركا حتى بقيادة ترامب فإن الصح أن يقودها لانكماش حاد قد يصل بها لغمار الحرب العالمية النووية الشاملة، ذلك إلى أن يتم حرق كل الفلوس المطبوعة ويبدأ اقتصادها بالتعافى. ..إذن، التنافس على قيادة الاقتصاد العالمى سيصبح محصورا فى المدى المنظور بين اليابان وبريطانيا، والتخمين صعب عند هذه النقطة: المفاضلة ما بين شعب تعود العيش بلا نمو لعقود طويلة طويلة، وحاليا يقاوم ببطولة منقطعة النظير فانتازيات النمو بتاعة شينزو آبى؛ وشعب تذكر بسرعة وضربه الحنين لشظف العيش بتاع تشرتشل، ودونا عن كل بلاد العالم بدأ التقشف مبكرا وظل يصوت بقوة لحزب التقشف ويرفض باعة الوهم إللى على إيده الشمال (إنجاز رهيب سيذكره التاريخ لديفيد كاميرون، رغم أننا لعناه لاحقا بسبب موقفه من البريكزيت)، ومن ثم ها هو الآن يبدو كالاقتصاد الوحيد على سطح الكوكب الذى ينمو نموا حقيقيا. ..مدخل بريطانيا تقفز للمرتبة الثانية عالميا فى مبيعات السلاح، متخطية كلا من الباستيل والسوفييت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1829821540633517

 

طفرة الإنتاج الخدمى البريطانى الهائلة بعد البريكزيت:

من 44 أيام لما حقق الإنتاج الصناعى البريطانى أكبر قفزة فى ربع قرن (أو بالأحرى فى كامل عمر المؤشر الذى يقيسه)، نحانيح الإعلام طلعوا قالوا التصنيع موش كل حاجة، فيه الخدمات ودى القطاع الأضخم. الآن إليكم الخبر السيئ: الخدمات تحقق أيضا أكبر قفزة لأى شهر فى التاريخ! ..المجد للبريكزيت، ولكل البريكزيتيين عبر أمم الحضارة، وعاش إللى قال: ما يدور حوله البريكزيت ليس مصاعب قد تواجه أو لا تواجه الاقتصاد البريطانى أو بل قد يحدث العكس منها، إنما هو الانهيار الكاسح والأخير للأممية الخامسة! ..بالكومنتات: - هههههههههههه، كويس أن أنا إللى بأخطط لكل ده، الماسون الأعظم. ..عهدى يقول إن الأمور تسير بالضبط حسبما خططت. - بعد بيانات الخدمات دى، النحانيح طلعوا قالوا ده مسح survery، ولننتظر البيانات الفعلية الرسمية. اليوم عاملين حفلة لأن بيانات التصنيع طلعت موش إللى هى. ..لا، يا أس أمهاتكم، وموش ها أدخل فى التفاصيل، أو ما الذى جرى فى عام كامل بفضل أكاذيبكم وإرهابكم الفكرى وتشويه سمعة الجميع، فقط أقول هل قرأتم اسم الشهر الذى تخصه هذه البيانات. إنه يوليو، و"المسح" كان متراجعا أيضا فى يوليو، وبرضه بتأثير من البروباجاندا السلبية بتاعتكم قبل أن تنقشع بقابيق الضباب بحلول أغسطس، وتفرض قاعديات الاقتصاد كلمتها. ..المهم، قابلونا بعد شهر (بفرض أنكم موش ها تموتوا بغيظكم خلال هذا الشهر). - دى بقى واقعية موش مسح، لكن برضه تأتى مطابقة للمسح إللى سبقها بشهر، وكان فى مدخل الانهيار فائق الدرامية لمعنويات الاستثمار فى ألمانيا. ..ظهور النتائج الفعلية للإنتاج الصناعى الألمانى. ..مدخل الإنتاج الخدمى البريطانى يحقق أكبر قفزة شهرية فى 20 عاما، أو بالأحرى فى كامل عمر المؤشر الذى يقيسه، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1829756520640019

 

بعد شلوت الأم تيريسا المزدوج للكنفوش والباستيل معا -المسمى هينكلى بوينت- جاء دور أستراليا، وأيضا يتعلق الأمر بمشروعات الطاقة، وأيضا لاعتبارات الأمن القومى (ماذا غيرها، وكل ما يوصف بشركات كنفوشية -أكرر: كلها موش هواوى بس- هى مجرد واجهات لاستخبارات الحزن الشيوعى). ..بركاتك يا بريكزيت، وتهنئة خاصة لأول وأوضح شريك لبريطانيا ما بعد البريكزيت: بلاد الكانجاروو! ..كل هذا، ولا يزال البربور يواصل لواط تمكين الكنفوش من الأمن القومى المصرى. ..مدخل أستراليا ترفض العروض الكنفوشية للاستثمار على أراضيها، هنا:

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1829692727313065

 

طفرة الإنتاج الصناعى البريطانى الهائلة بعد البريكزيت:

وقال لك إيه يا مؤمن، بريطانيا ها تموت لو اتخبلت وفكرت تعيش وحيدة فى البرد بره الأممية الخامسة. ..لكن البعض -موش فاكر مين بالظبط- قال: ما يدور حوله البريكزيت ليس مصاعب قد تواجه أو لا تواجه الاقتصاد البريطانى أو بل قد يحدث العكس منها، إنما هو الانهيار الكاسح والأخير للأممية الخامسة! ..مدخل الإنتاج الصناعى البريطانى يحقق أكبر قفزة شهرية فى ربع قرن، أو بالأحرى فى كامل عمر المؤشر الذى يقيسه، وأيضا فى ذات الوقت مؤشر ISM للإنتاج الصناعى الأميركى ينزلق لمنطقة الانكماش، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1826914200924251

 

بعد البريكزيت قل مرحبا للأيريكزيت:

انسى كل هاشتاجات السنين، من الآن فصاعدا لا صوت يعلو على صوت الأيريكزيت! ..زى ما قلنا من 500 سنة، ما يصحش تبقى فيه دولة تتمتع بشموخ النطق بالإنجليزية وتدخل ضمن الفسيفساء العرقى المسمى أوروبا. ..مدخل الأممية تريد إجبار أيرلاندا على تحصيل 15 بليون دولار ضرائب على شركة أبل، وهى ترفض لأن هذا تعدى على نظامها الضريبى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1826157367666601

 

بوادر انهيار النظام البنكى الألمانى نفسه:

 خدعوك يا مؤمن فقالوا إن -بعد اليونان- النظام البنكى آيل للسقوط فى حتت زى الباستيل وإيطاليا وإسبانيا والبرتجال. ..المشكلة إللى بجد هى بنوك ألمانيا، أو كما يقول إيفرى سكريين منذ فجر التاريخ: ما يدور حوله البريكزيت ليس مصاعب قد تواجه أو لا تواجه الاقتصاد البريطانى أو بل قد يحدث العكس منها، إنما هو الانهيار الكاسح والأخير للأممية الخامسة! ..رئيس دويتشه بانك -الذى جاء فى ذيل بنوك الأممية فى أحدث اختبار إجهاد- لاندمجات واسعة النطاق بين هذه البنوك بعد أن صارت على حافة الهاوية بالفعل، هنا.

===Link designated by Facebook.com as UNSAFE===

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1826138407668497

 

باستثناء نظام الأعداد الثنائى إللى ها تفرضه علينا الروبوتات، فإن النظام العشرى سهل جميل ناجح ومفهوم، كما أنه برضه نظام طبيعى منشأه عدد أصابع الإنسان (بافتراض الإنسان ابنا للطبيعة، موش مسخ نشأ عن تطفر جيينى شيطانى جاءه بالفكر والعقل وما إليها). ..لكن يظل شيئا مثيرا ومبهجا للروح أن ترى من يريد العودة للنظام الاثنى عشرى، صائحا: خوفو للأبد! ..المدخل المثير عن رغبة البريطانيين فى العودة للرطل والأوقية بعد انعتاقهم من رجس الأممية، هنا.

===Link designated by Facebook.com as UNSAFE===

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1825342911081380

 

الانهيار فائق الدرامية لمعنويات الاستثمار فى ألمانيا:

 هو ده إللى اتنبح صوتنا فيه يا مؤمن: ما يدور حوله البريكزيت ليس مصاعب قد تواجه أو لا تواجه الاقتصاد البريطانى أو بل قد يحدث العكس منها، إنما هو الانهيار الكاسح والأخير للأممية الخامسة! ..لا ينطق عن الهوى. ..مدخل الانهيار فائق الدرامية لمعنويات الاستثمار فى ألمانيا كما دل عليه مؤشر مناخ الاستثمار الصادر عن معهد أيفو للاقتصاد، وفى نفس الوقت طفرة مبيعات التجزئة فى بريطانيا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1821808664768138

 

هه هه، من كام ساعة سمينا ده تخبيط الحلل. دلوقت اتضح أنه كان وصف ضعيف! ..بالكومنتات: - هههههههه. ..فاريدج يشعر بالإطراء لالتهاب بواسير المتدهولة وهجومها السافر عليه. ..الإعلام اليسارى يجن جنونه من كلمة فاريدج فى احتشادة ترامب، خاصة وصفه ما يجرى بأنه ثورة الناس المهذبين على النخبة الجلوبية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1821947078087630

 

تخبيط الحلل! ..#هنا_الفاشية. ..مدخل كلمة نايجل فاريدج فائقة الالتهاب فى احتشادة لترامب، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1821510134797991

 

بصراحة، ما حدش يقدر يقول إن فيه حاجة غلط فى كلامكم. البريكزيت لن يقتل الأممية الخامسة (لأنها ببساطة ميتة من زمان، أو لو أخدنا بكلام إيفرى سكريين القديم بتاع التسعينيات فى جريدة العالم اليوم، هى ميتة من قبل أن تولد). ..مدخل الطراطير الثلاثة لألمانيا والباستيل وإيطاليا يعقدون اجتماعا استثنائيا غريبا على متن حاملة طائرات، لمجرد أن يعلنوا منه أن البريكزيت لن يقتل الأممية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1820213661594305

 

خلليك فى البيت staycation --أو: الازدهارة الفجائية الكبرى للسياحة الداخلية فى بريطانيا:

هه هه، الحقيقة ما حدش له فضل فى إللى حصل، فقط إلهة أنقياء القلب إيزيس صوتت لصالح البريكزيت والـ staycation. * شرحت لك قبل كده يا بربور إيه هو الـ staycation. ** الكل يبنى أسوارا والبربور يبنى جسورا! ..مدخل الازدهار غير المتوقع للسياحة الداخلية فى بريطانيا بعيد البريكزيت مباشرة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1819516084997396

 

وألا إن وعد حورس حق، اقترب جدا اليوم الذى سيشنق فيه آخر يسارى بأمعاء آخر مهاجر. * وبالكومنتات قصة عن وقائع لا نهائية عن كيف فى هذا العالم الجديد المقدام، ينكل بكم الأطفال دون العاشرة وصولا حتى لأبناء وبنات الثالثة من العمر، وقصص أخرى عن ارتفاع معدل الهجمات على المظلمين فى بريطانيا وبقية الغرب واحتجاج الأزعر الشرير مستبقا رش المبيدات الذى ينتظره هو نفسه حتما، أو انفجارة الإسلاموفوبيا على كوكب تويتر سخسيا، أو كذا عن ترسخ مفهوم إحنا شعب وأنتم قبائل أو -بعد البريكزيت- بزوع مصطلح البريطانى الصالح كمقابل لمن عداهم. ** وهذا -أيتها الأممية الخامسة- هو بالدقة ما يدور حوله حقا البريكزيت. ..مدخل التصاعد الحاد للتمييز ضد الأعراق الحثالية فى بريطانيا بعد البريكزيت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1816627141952957

 

الأرتيكاريا! --أو: كيف نجح خفض الفائدة على السترلينى وفشل التيسير الكمى:

بص يا مؤمن، من كام يوم الدنيا زاطت وهاصت، بنك إنجلترا عمل مفاجأة مثيرة وصدمة وحاجات كده من المانشيتات البلوشى دى، لكنك ربما لاحظت أنى ما كتبتش حاجة خالص، وده كان لـ 3 أسباب ع الأقل: الأول، أن تنزيل الفايدة من نص لربع موش قصة أصلا، ولما يبقوا ينزلوها للسالب وبرقم معتبر كده، أبقى أكتب. الثانى، أن كان فيه عبوة تحفيز، مبلغ صحيح موش كبير أوى، لكن زى ما أنت عارف كلمة تحفيز أو تيسير كمى بتعمل لى أرتيكاريا، وبأجرى أطلب الصيدلية، ولغاية ما راح الهرش كنت أساسا نسيت الموضوع كله على بعضه. الثالث، أن الموضوع فيه ريحة الغبارة إللى بتحصل عندنا، قرارين عكس بعض بيلغوا أثر بعض، زى خفض الجنيه لدعم البيزنس وفى نفس الوقت رفع الفايدة عليه علشان ما يحصلش تضخم والفقير يجوع، والنتيجة أن لا البيزنس انتعش ولا التضخم توقف. بالمثل ها هو خفض للفايدة لتنشيط البيزنس، وفى نفس الوقت طبع فلوس لقتل البيزنس، وعجبى. ..بعد بقى ما البعض قال لك المركزى ها يغرق الدنيا فلوس تخسف بالسندات الأرض، وباعوا -أى أولئك البعض- إللى عندهم خلال الأيام إللى فاتت مما تسبب فى ارتفاع الغلة عليها، النهارده بقى تكررت الإثارة إللى هللت عليها الدكاكين اليسارجية إياها، بس من نوع مختلف شوية. البنك فتح باب تلقى عروض بيع السندات، فإذا بدل ما تنهال عليه الطلبات ويختار هو منها، الطلبات لم تغطى المبلغ أصلا. دكاكين الجارديان والإندبندانت إلى آخر اللستة الزنخة دى، زاطت وهاصت تانى، ما بين حد بيدارى كسوفه واعتبر شوية السندات إللى اتباعت تحفيز، وأن مسيرة الرفيق كينز المظفرة تواصل نجاحاتها الباهرة، وما بين من هاج وماج غضبا على الوكسة إللى حلت بمطبعة الفلوس، واعتبر إللى حصل كارثة، والكساد يدق الأبواب، ومصايب البريكزيت بدأت تحل، بلا بلا بلا، وها تلقى كل القصص دى فى الكومنتات. ..زى ما أنت عارف وراسى، ليه هم هللوا للتحفيز يوم إعلانه، وفيه برضه قصة فى الكومنتات عن مارك كارنى السوبرمان. كله طبعا لأن أمنتيهم أن ماكينة طبع الفلوس تستمر شغالة 24 × 7 من غير ما تقف حتى علشان تحط زيت. لكن إللى حصل أن الأسواق فجعتهم أن أساسا ما فيش سندات معروضة فى السوق علشان مطبعة فلوس البنك المركزى ترمى بدلها نقود سايلة تنشط الاقتصاد، حسب وصفة كينز -الزنخة برضه- ما بتقول (إلا طبعا لو سندات مصنفة كرمامة وإللى مستحيل البنك يشتريها أصلا). ..نتيجة فشل الطرح أنه سمع [بتشديد الميم] بسرعة، الكل أفاق فجأة على أن كل أوهام تنشيط أى اقتصاد فى الدنيا من خلال نصايح الرفيق كينز اللوذعية إياها، إللى كلنا عارفينها وشربنا المر من وراها لنا قرن كامل من الزمان، لا تزيد عن كونها ضجيج شيوعى وغسيل مخ ما بيهمدش أبدا، حتى لو شافوها بتفشل فى كل سنتيمتر من مساحة الجلوب، 3 مرات فى كل ثانية من عمر الزمن. ..من هنا رأينا اليوم انعكاس اتجاه المد، وبأعنف بما لا يقاس مما جرى فى الأيام السابقة. تهافت الجميع على شراء السندات الحكومية (بعد اكتشاف أن البنوك أو الصناديق أو الأفراد رفضوا يبيعوها لبنك إنجلترا قبل دقائق). وفى لحظات انهارت غلة هذه السندات فيما وصفته رويترز فى هذه القصة بذلك الوصف الدرامى الداينامايتى: واحدة من أضخم غزوات السندات البريطانية للمنطقة السالبة عبر تاريخها الممتد لـ 300 سنة! * البريكزيت نفسه لم يدخلها للمنطقة السالبة إلا لساعات معدودات، عادت وهبطت بعدها (أى عادت عوائدها للارتفاع). ..ده إللى أنت وأنا عارفينه وراسيين عليه، لكن جايز تكون فيه حاجة موش عارفينها وما كناش راسيين عليها، وهى دى إللى كانت تستحق مانشيتات بجد عن المفاجأة والإثارة والصدمة والكلام التخين ده، وهى إللى لو أنا كنت ذكى بما يكفى كنت كتبتها وما احتجت الصيدلية ولا بتاع، ألا وهى أن مارك كارنى كان عارف سلفا أن هو ده إللى ها يحصل، أى رغم تناقض القرارين مع بعضهما البعض، عارف أن واحد ها ينجح وواحد ها يفشل، وأنه كان ناوى على الخطوة دى تحديدا: قتل أسطورة التيسير الكمى مرة واحدة وللأبد، وإخراس اليساريين برضه مرة واحدة وللأبد. ..المدخل استثنائى التاريخية عن اندفاعة السندات البريطانية للمنطقة السالبة كما لم يحدث قط فى كل تاريخها البالغ 300 سنة، ذلك باعتبارها أحد أقوى الملاذات الآمنة على هذا الكوكب، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1811679499114388

 

أول شلوت بهذا الحجم طردا للكنفوش من الغرب، بما لا يقاس يقزم مثلا حظر شبكة الحروب السايبرية هواوى من التراب البريطانى. على فكرة، الأم تيريسا هى إللى كانت كوزيرة داخلية ورا حظر هواوى، وعموما عارضت أى اندفاع لديفيد كاميرون نحو إقامة علاقات اكتسادية مع الكنفوش، ومنه هذا المشروع الذى قتل اليوم، وكانت مافيا الحزن الشيوعى الكنفوشى قد وصفته فى حينه بشراكة سطراطيكية وبعصور الذهب القادمة وهلاوس كثيرة من هذا النوع. الأدهى أن الموضوع ليس أمنيا فقط، وليس متعلقا بالكنفوش فقط. هو أيضا شلوت ضخم للشريك الآخر فى هذا المشروع النووى، وهو الباستيل (انظر بالكومنتات قصة عن شياط هؤلاء لأنه بإلغاء المشروع ستشهر الشركة الباستيلية الغارقة فى الديون رمامية التصنيف إفلاسها)، ومن جهة أخرى لأنه -على خطى ترامب- ستعود بريطانيا قريبا للفحم كالمصدر الرئيس للطاقة، وتجهز على كل تواجد ممكن لعصابات التغير المناخى والطاقة الوسخة، وهى المتغلغلة فى الأممية الخامسة التى غادرتها بريطانيا حتى دونما إرسال ورقة طلاق. ..كل هذا وذاك فيما لا تزال غلمة البربور لممارسة اللواط مع عصابة التلاتة وشبشب كما هى، لا يعيقها سوى #عميكة_يا_بريكزيت، قصدى #عميكة_يا_مصر. ..بالكومنتات: - إنه الفحم يا غبى! ..مزيد من ردود فعل الكنفوش الهيستيرية. ..مدخل إلغاء مشروع محطة هينكلى بوينت النووية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1810958589186479

 

هل أنتى فاهمة يا أممية خامسة أن البريكزيت هو طلاق كده عادى، كل واحد يروح لحاله وخلاص؟ ..أبسوليوتلى نوت، ده حفلة تعذيب حتى الموت طول عمرها ما جت حتى فى كوابيس أس دين أمك. ..بالكومنتات: - إحنا آسفين يا إيرباص، حتة هزار تقيل شوية، قبل كده كانت بالفييتنامى، والمرة دى باليابانى، وما أدراكى ما اليابانى! ..جديد فيديوهات الإقلاع الرأسى فاتن الإذهال ومذهل الفتنة لطائرات 787 درييملاينر. ..مدخل بريطانيا تفتح قضية فساد ورشاوى ضخمة للمدعوة إيرباص، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1809607702654901

 

آه ها، دلوقت -ومن قبل أى عض صوابع خالص- بدأنا نصرخ أن البريكزيت لا يدور حول خسائر محتملة لبريطانيا، إنما ببساطة تامة يدور -ويدور فقط- حول انهيار الأممية الخامسة! ..اختبار إجهاد يكشف هشاشة بعض بنوك الأممية الكبرى، لا سيما الإيطالية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1803120903303581

 

بريطانيا بتخفض الضرائب على الشركات من 20 إلى ما دون الـ 15 بالمية (الأقل فى كل العالم المتقدم، وبما قد يخرج أيرلاندا نفسها من المنافسة)، وبتنزل معدل الفائدة من 0.5 بالمية إلى صفر. ..واضح يا ولداه أن البريكزيت دمرهم ع الآخر، وهم يزيدونها دمارا. ..البربور قاعد يهندس ضريبة جديدة اسمها القيمة المضافة (ضمن عشرميت ضريبة جديدة أخرى)، وبيرفع الفايدة لـ 15 بالمية. ..واضح يا منز أنه أقوى اقتصاد فى العالم، وهو يزيده قوة. ..بالكومنتات: - الكرة الآن فى ملعبك يا أيرلاندا: الضرائب الصفرية. ..أيرلاندا تتجادل بالفعل حول ماهية الخطوة القادمة. - وما له؟ غسل الأدمغة والتزويق والمظاهر الكدابة آخرتها خراب تام. المهم لأى بلد أن يفكر فى قوة الاقتصاد وبس، وده وحده إللى يقرر قيمة عملتها، وبراحته خالص. ..أتوقع إيه؟ ما أنا متوقع من زمان. السترلينى ها يبقى أقوى عملة فى العالم، وقبل الين نفسه. والبريكزيت جه وحط الختم الملكى على التوقع ده. ..أنا لا أهتم كثيرا بالتحركات الوقتية كهذه، بل لا أعتبر البورصات مؤشرا صادقا إلا فيما ندر لأنها قائمة على أمزجة الناس وتلاعب الصاصة والإعلامجية وأرزقية المال القذر بهم. عينى فقط على الاقتصاد، أو ما يسمونه بالقاعديات، لأية درجة هو قائم على حرية السوق وعدم تدخل الدولة ..إلخ. هه هه، حولى فلوسك سترلينى بس موش على مسئولية حد غيرك. الأثر إللى أقصده موش فورى، ولا أعرف -ولا أحد يعرف- ما هو الأثر الفورى. ..آية سامى تنوه لهبوط السترلينى لـ 1.30 دولار، ثم تسأل عن مدى صحة تحويل مدخراتها إليه. ..مدخل الخطوات البريطانية الجريئة للمزيد من تقوية اقتصادها بعد الخلاص من مستنقع الأممية العطن، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1786487964966875

 

عادى يا بتوع الأممية، أنتم متعودين -بل تتفاخرون- أنكم عملتم من قارتكم مبولة لكل القارات، وإن كان عموما استجلاب الشباب البريطانى -إللى هو للأسف جزء من كل الجيل الجديد الحالى إللى تم إنجابه بالخطأ بينما حضارة ما بعد الإنسان تدق الأبواب بالكساد الأعظم والبطالة الأعظم والحروب الأعظم، عالمية وإقليمية ومحلية ..إلخ- عموما أنضف شوية من استجلاب القمامة الجيينية أخرى غمة أخريت للناس، إللى فتحت لهم عاهرة العرب والمسلمين المدعوة ميركل فرجها -الأعظم برضه- فتحته لهم ع البحرى. ..بالكومنتات: - مرة أخرى، الصورة بألف أممية! ..إعادة لكارتوون بن جاريسون الذى لعله أعظم صورة أيقونية للسنة 2016. ..مدخل ألمانيا تعرض جنسيتها على الشباب البريطانى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1786347181647620

 

هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه هه! ..إذا كان التصنيف الائتمانى للأممية الخامسة هو junk من يوم ما اتولدت، ها تخفضوا فيه إيه تانى؟ ..بالكومنتات: - هههههه، مين هه^1000، أنت ولا أنا؟ ..جابر ونوبات من الضحك الهيستيرى. ..مدخل قرار ستاندرد آند بوورز، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1784191395196532

 

الأممية الخامسة وقد تملكها اليأس المطلق والرعب المميت وهى تعيش أيام النهاية هذه، ها هى تبحث عن قشة أخيرة للنجاة. * لكنها قشة: 1- شمطاء، 2- متدهولة، 3- كلمة قشة كبيرة عليها أصلا. ..بالكومنتات: - هههههههههههههه. ..فارجاث يقول شكرا لحسن تعاونكم محمد أوللاند. ..مدخل الرفيق أوللاند يتوسل للعصابة الديموقلاطية إيصال الشمطاء المتدهولة للبيت الأبيض بأية وسيلة إن أرادوا إنقاذ الأممية الخامسة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1784092271873111

 

هه هه، صح كده، بوريس جونسون هو كمان عاوز حكم مطلق، موش عاوزها مكلمة مع برطمان موش من صنعة إيده. ..السؤال الآن: متى ستذهب بريطانيا لأنتخا باض برطمانية، أو متى ستطيح الفاشية بالبرطمانات أصلا، أيهما أقرب؟ #هنا_الفاشية. ..بالكومنتات: - قلناش حاجة إحنا (يا عبد اللايكات)؟ ..اقتباس لثاتشر رائج على الإنترنيت: لا تتبع الجموع، دع الجموع تتبعك! ..مدخل بوريس جونسون لا يتقدم للترشح كوزير أول، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1783905521891786

 

وحياة رسول اللات أنا موافق 100 بالمية على كلامكم ده يا شيوعيين، مصائر الشعوب أثمن من أن يعهد بها للشعوب، وكاتبها من عشرين سنة بخمسين طريقة وطريقة من أيام صفحة الليبرالية. ومن غير ما أسال مين إللى أساسا غسل أدمغتنا لقرون وقرون بالديموقلاطية، أنا قررت أمسح دموعكم، وتعالوا بينا نراجع ونلغى كل الكرارات والكوانين إللى اتاخدت بالديموقلاطية، بلاش نقول أثينا القديمة ولا البرطمان الفيكتورى وما قبله أو بعده، ولا حتى برطمانات القرن العشرين، كفاية بس مصايب الـ 10 سنين إللى فاتوا. ..عموما، أنتم أصلا ما تعرفوش إيه هو حكم الشعب. إللى جاى هو حكم الشعب إللى بجد، موش الشعب إللى بتلعبوا به بوعود الوهم وتركبوا فوق جماجمه وصولا للسلطة (تقرأ: مطبعة الفلوس)، حكم الشعب إللى بجد، موش الديموقلاطية إللى هى نقيض الحرية، إنما حاجة اسمها #هنا_الفاشية، الشعب يقول وينفذ على طول (فوق أعواد المشانق). * بس على فكرة، لو كنا عهدنا بقرار البريكزيت لخبراء الاقتصاد الحقيقيين المتخصصين، موش للصاصة المزايدين المحرضين بتوع الاقتصاد أهم من أن نعهد به للاقتصاديين (عبارتكم الشهيرة)، النتيجة فعلا ما كانتش ها تطلع 52 - 48، كانت ها تطلع 100 - صفر. ..بالكومنتات: - عجيبة هى مسالك الرب! ..آية سامى بتضحك من انقلابهم على الديموكلاسى. - ههههههههههه. ..مينا عزيز بيضحك من عجيبة هى مسالك الرب. - حاجة اسمها الشباب. ..راش ليمبوه يناقش الاستقطاب بين الشيوخ والشباب فى الشأن البريكزيتى، ينهيه بعبارة حاجة اسمها الخبرة. - موش معقول موش فاهمين للدرجة دى. المستهدف أساسا أساسا من إللى حصل هم بنو صلعة دول، سواء فى بريطانيا أو فى أوروبا أو فى أميركا. ..آية سامى معجبة باقتباس ليمبوه، لكن تقول إنها موجوعة من فرحة المسلمين بخراب أوروبا. ..مدخل عامود الإندبندانت إللى جاب جاز خالص، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1782745392007799

 

الأممية الخامسة تعيش أحلى ساعاتها! ..يا مدمرهم يا فاريدج: أنتم لم تشتغلوا فى أى يوم من الأيام أية مهنة محترمة أو حتى نصف محترمة، فقط كل ما مارستموه فى حيواتكم هو مهنة من لا مهنة له: الصياصة! ..إللى كمل عليهم خالص مارين لو بان: أنتم حفنة إرهابيين بلطجية مبتزون ونهابون للشعوب. #هنا_الفاشية. ..بالكومنتات: - هههههههههه، ولا ذرة رحمة. ..شرقاوى بيقول ده ما بيرحمش، وآية سامى تصفه -أى فاريدج- بالمجنون. ..مدخل كلمة نايجل فاريدج فوق الأسطورية أمام برطمان الأممية، لم يتفوق عليها سوى التصعيد التالى مباشرة له من مارين لو بان، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1782728442009494

 

وحياة رسول اللات إللى ما بأحلف به باطل أبدا، أنتم بتفرفروا وموش عارفين تعملوا إيه. نحن على بعد خطوات معدودات الآن من السؤال التراجيدى الأكبر: هل أصلا بوسع أحد منع استقطاب الثروة أو القدرة فى بركة جيينية تتفاوت فيها الإمكانات الفردية بشدة؟ والخلاصة، أن سيتم التوصل لأنه لا يمكن لأحد تحدى الحرية، تحدى الطبيعة، تحدى الإله الحق! ..سلسلة المداخل عن مراجعات الشيوعية النيو يورك تايمز للبعض من أشد أعمدة الأيديولوجية اليسارية قدسية ورسوخا، والمتزامنة فجأة مع بداية 2014 بهدف التشويش على حقيقة أن هذه هى سنة بداية صعود الفاشية العظيم، ذلك من خلال تحويلها إلى سنة الضباب العظيم؛ المراجعة رقم 37: الفورين بوليسى الشيوعية لم تملك سوى كتابة رثاء عاطفى حار وطويل للجلوبة. ..جاتكم نيلة تخيبكم فوق خيبتكم. عموما هى فى انتظاركم -ماذا غيرها؟- المشانق! #هنا_الفاشية. ..بالكومنتات: - ويا ترى عرفتيها لوحدك، ولا حد قال لك؟ ..CNN’s Amanpour: Brexit A Victory for ‘Xenophobia,’ a Blow to the ‘Liberal World Order.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1781922672090071

 

وابتدى المشوار. ..مشوار الإبادة. #هنا_الفاشية. ..بالكومنتات: - شىء اسمه الإجلاء الكتلى! ..ترامب يستخدم لأول مرة مصطلح mass deportation. - هه هه، طب ما إحنا عارفين. ..كاتب وإعلامى زنجى يقول إن قومية ترامب هى White Racist Supremacist Nationalism. - بكرة الفاشية تشيل ما تخللى. ..القاضية جينين بيروه تقول إن ما جرى فى بريطانيا سيجرى فى أميركا. - مشهد سوف نراه فى كل شارع وحارة فى أوروبا. ..هههههههههه، أيوه نسيت، انزل.. احرق! ..المشهد المصرى يشارك بصورة للبريطانيين يحرقون علم الأممية أمام مبنى برطمان وستمنستر. ..المدخل المنطلق من الهجوم على مركز ثآفى بولاندى فى لندن، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1781595638789441

 

وحياة رسول اللات أنا لسه قايلها: الاستقلال موش معناه مجرد تاخد الأممية الخامسة من ديلها وترميها فى مزبلة التاريخ، وإن فاريدج زى الفريك لا يمكن يتحالف مع أى حزن آخر، وإنه ما يقبلش أقل من الحكم المطلق، إللى هو مؤداه التطهير التام لبريطانيا من كل الأعراق الحثالية وكل الخونة عاهراتهم، هذا وصولا لشنق آخر يسارى بأمعاء آخر مهاجر. ..باختصار، يوم تستعيد أية أمة من أمم الحضارة نقاءها العرقى المطلق، سواء من خلال الإبادة أو التطهير العرقى أو مزيج منهما، فقط يمكن ساعتها القول إنها صارت حرة ومستقلة. #هنا_الفاشية. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1781430845472587

 

مليون توقيع أو 10 مليون توقيع ها يعملوا لكم إيه، غير إثارة سخرية العالم منكم؟ ..لو عاوزين بجد تلغوا البريكزيت، اشربوا بيريل، انزلوا للشوارع، وقولوا فلنحتكم للسلاح. * متهيأ لى لو طبقوا حكاية 61 - 39 دى بدل 51 - 49 على الحسنات والسيئات، نزلاء جنة الإسلام ها تنخفض فيهم نسبة الأوباش جدا، إن لم يختفوا تماما، واللات تتناكح وحدها مع كل الحوريات. #هنا_الفاشية. ..بالكومنتات: - الحقيقة، الصورة إللى حاطاها صدى البلد هى إللى ظلمت ديفيد كاميرون معاكم. أكيد هو موش طفولى للدرجة دى. دول شوية العيال الفكة إللى بيلعب بهم اليسار على الإنترنيت، والمفروض كمان نوافقهم. موش عاجباكم ديموقلاطية 51 - 49 عاوزينها 61 - 39 وبحد أدنى للمشاركة 75 بالمائة؟ ماشى، هيا بنا لاستفساء بهذه الشروط لإلغاء البريكزيت. ..ده زائد أن أساسا أغلب التوقيعات مزورة، وأصحابها معرضون للمساءلة الجنائية بتهمة التزوير فى وثائق رسمية. ..تعليقات لاذعة للغاية من وفرة من الأصدقاء، الكثير منها يعمل تناظرات بين هذه العريضة بائسة السعار وبين رد فعل الإخوانجية بعد 30 يونيو. - شكرا، وأكيد الجاى أحلى. ..عبد الشهيد كتب: يا باشمهندس كل يوم بيثبت صحة كلامك، تقبل خالص تحياتى. ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1781062685509403

 

أيام يصنع فيها التاريخ! ..شعوب أوروبا تنتفض انتفاضة جماعية للتخلص من ربقة الحكم الشيوعى، وسقوط الأممية الخامسة بات مسألة أسابيع أو ربما أيام. ..بل قل إنها عمليا قد سقطت بالفعل، وقبل أن تتوقع مشاهد المظاهرات العارمة تحرق الأعلام رمز العبودية والطغيان، الاسترقاق الاستحلال والانتهاب والهندسة الاجتماعية المسماة دولة الرفاه، أو ترى المسيرات الهادرة تذهب لتقتحم وتشعل المقار، مقار الأممية ومقار عملائها الطابور الخامس الاشتراكى أو البيئى أو حتى يمين الوسط أو أيا ما كانت الستيكرات؛ توقع أن تجد هذه المقار خاوية على عروشها فى أية لحظة من الآن. #هنا_الفاشية. ..بالكومنتات: - يسمونه مبدأ الدومينو! ..ها تفتح الحنفية ينزل لك بريكزيت! ..قصص وفيديوهات كثيرة عن بلاد أخرى تنتفض. - ليلتكم سودااااا! ..خريطة لليو أس توداى تظهر البلاد التواقة للاستقلال -وهى غالبية مساحة أوروبا- باللون الأسود. - ليه تاخد وحدة واحدة لما ممكن تاخد 3 وحدات! ..الصرصارة المدعوة توكل كرمان تقول البريكزيت مؤامرة على الوحدة الأوروبية والوحدة العالمية والوحدة العربية. - شعوب الحضارة كلها فى حالة ثورة. ..تقرير لموقع برايتبارت عما يسميه بريكزيت 2.0. - هه هه، حلوة جمعية كل واشكر دى. ..فؤاد صوما وفاصل من التقريع العنيف لشمامى الكلة. ..مدخل حمى الخروج من الأممية تجتاح أوروبا صبيحة اليوم التالى لانتصار البريكزيت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1780978012184537

 

أهى دى بقى لا ينطق عن الهوى من الصنف إللى بيكره عيشته بسببه: سوق الأسهم البريطانية تهبط بمجرد 2.6 بل فيما الأسبوع ككل مرتفع بأكثر من 1 بالمائة، ذلك بينما هوت الألمانية 7.3 والباستيلية 8.7 بالمائة فى تداولات النهارده، اليوم الأول بعد الاستفساء. ..حاجة كده اسمها: شكل الأشياء القادمة! * القادمة بأسرع مما يتوقع أى أحد. ** على فكرة، هناك ما هو أسوأ من الباستيل، إيطاليا وإسبانيا انهاروا بـ 13 بالمية. ..بالكومنتات: - أشكرك، وشرف ليا. ..سامح موريس ممتن لمتابعة الليلة السابقة ويراها أفضل من استخدام محرك جووجل أو موقع أية جريدة بعينها، وإنه كان واثق من النتيجة لأنه جابها من الكنترول إللى هو إيفرى سكريين الذى تنبأ بها قبل ظهور فكرة الاستفساء أصلا، ويضيف [بدون تنقيح]: الامم المتحده بقت امم ملتهبة بعد الشلوت الناري اللي ضربته لهم بريطانيا في مقتل علي ايد الشعب الحضاري الحر واللي بالرغم من السعار اليساري في كل مكان لتهديدها بعدم الخروج الا ان استفتائها كان علي الهويه والوجود قبل ما يكون علي اي شيء اخر وانتهت اسطوره الرمم المتحدده مره واحده والي الابد لانه كان مشروع هش ويؤول للسقوط منذ بدايته او بالمثل الدارج خالتي وخالتك واتفرقوا الخالات بنتظار المجر والنمسا والدول الحره للحاق بركب انجلترا العظمي الحره الابيه. - السترلينى ما اتهبدش، وبريطانيا لم تخرج من الأممية الخامسة، إنما إللى حصل أنها فصلت المقطورة المشتعلة ورمتها فى البحر. زائد ما فيش مفاوضات خروج أساسا، فيه بس إجراءات من طرف واحد، أولها خالص تفجير نفق القنال الإنجليزى. أما عن استجابة أسواق الأسهم، فالغريب الوحيد فيها أنها فهمت إللى بيحصل بدرى بدرى، موش بعد أسبوع أو شهر مثلا. ..ماركسيون يضربون أخماسا فى أسداس من غرابة أداء الأسهم البريطانية مقارنة ببقية الأسواق، ومينا عزيز يقول Let the sky fall. - ههههههههه، أية سامى تقول إنه قد صار نوعا من الإثارة للشفقة، بمناسبة كارتوونات مختلفة عن الأممية المنحورة منها ما يصور "اليوروقلاطية" مصلوبا فوق علم بريطانيا، وعلى رأسه إكليل شوك مصنوع من نجوم الأممية. - أيوه بوريس أيلاند، وإللى موش عاجبه يهاجر كندا. ..صفحة الإندبندانت الأولى شاذة الوضاعة والخيانة، وسط بقية الصفحات الأولى رائعة الاحتفاء بالعظمة البريطانية. ..مدخل بعد الظهر التالى لانتصار البريكزيت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1780471472235191

 

---

 

على اقتصاد بريطانيا إلى ما قبل يوم البريكزيت:

 

موش عاوز أقول الماجنا كارتا -التى تحل ذكراها المشئومة الـ 800 النهارده- وما بثته من أنتروبى رهيبة فى جسد الحضارة، هى أول مسمار فى نعش الحضارة، لأن الخراب بدأ قبل كده بكتير. ..بدأ بجمهورية روما ومن قبلها ديموقلاطية أثينا. أو بدأ تحديدا بالملعون أفلاطون أول من تحدى قوانين الطبيعة ووضع الفكر فوق المادة. وجايز كمان بدأ قبل كل كده بصدفة كونية عجيبة، هى إللى خللت مصر لا تطيق حتشبسوت وتحتمس معا، فارتحل الأخير ليخالط البرابرة فيما أسماه أول إمبراطورية فى التاريخ. ..سبب أخير، أنه ليس للحضارة نعش، فقط هناك مزبلة التاريخ التى تتسع لكل من تمرد على قوانينها. ..بالكومنتات: - أشكرك يا عظيم. ..تحياتى يا زميل. أحمد عصمت (وآخرون) وإعجاب شديد بالمدخل، وربما الأكثر منه الشرح الخاص بالأنتروبى فى الإحالة أدناه، والذى وصفه مثلا الصديق مينا بالـ exquisite لأى مهندس ميكانى. - صح، هؤلاء من تفخر الماجنا كارتا حقا باحتفالهم بها، شلة خونة ومخربين ولصوص، آسانج، سنودين، الجارديان، كل شيوعى هب أو دب. - موش أحسن برضه ما يكون فيه فى النص كرش أنتروبى ضخم اسمه الطبقة الوسطى؟ ..سامح عرايس غير راض عن إعلانات شهر رمضان المستقطبة ما بين المنتجعات الفاخرة، وتسول الطعام والعلاج للفقراء. ..المدخل التاريخى (حرفيا)، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1601736563442017

الأصل هنا لهذا المدخل الكلاسى بالصفحة الثيمية البريكزيت / الأم تيريسا ، ونسخ متعددة منه بها أو بغيرها من الصفحات .

 

خطوة صغيرة وعملاقة معا، فى مسيرة عظمى ستنتهى بلا شك بشنق آخر شيوعى بأمعاء آخر مسلم، وقيام القومية الحضارية، طور الحضارة الذى لن يضمحل ولن يسقط أبدا، لأنه سيكون طاهرا منزها من كافة صنوف العبيد والخونة والطفيليات والقوارض والأعراق الحثالية! ..خوفو للأبد، #هنا_الفاشية! ..بالكومنتات (بخلاف المتابعة الحية لنتائج الاستفساء لحظة بلحظة): - كبير أو صغير ما يفرقش، المهم التجانس كما قلتى، لو هناك أمة كبيرة واحدة لكل حضاريى العالم وبس، ستكون أنجح الجميع. الحضارة أمة واحدة قالها إيلليوت سميث قبل قرن، وتثبتها كل يوم البحوث الجيينية. أما الأممية الخامسة فقد ولدت ميتة، ومن ربع قرن بأقول كده لسبب بسيط، أنها قائمة على يوتوبيا اسمها الاشتراكية. ..آية سامى تقول إن الكيانات الصغيرة أكثر منطقية. - On Turkey, EU diplomats said talks on the country's membership will reopen next week; On trade, Germany's top industrialist dismissed claims Brexit would spark a tariff war; On migration, EU chief Jean-Claude Juncker ruled out more changes to free movement rules; On welfare, Mr Cameron was accused of falsely claiming jobless migrants can be kicked out. ..الصفحة الأمامية للديلى ميل بعنوان الأكاذيب الأربعة الكبرى لمعسكر البقاء. - Liz Hurley urged her social media followers to go for Brexit by releasing a saucy picture of her smiling with just a Union Jack cushion to cover her modesty. صورة فاتنة للفاتنة الوطنية إليزابيث هيرلى. - حقيقى ما أعرفش. بس وارد للغاية لو ها نستخدم القياس على استبيانات الأنتخا باض البرطمانية إللى فاتت، أننا نشوف نصر ساحق للبريكزيت. ..آية سامى متوجسة من فبركة الاستبيانات وغيرها. - العربية ستعيد الآن بث وثائقى عن اليمين الحقيقى فى أوروبا. طبعا معادى، لكن منعش جدا. - هه هه، موش لدرجة ربنا يستر يعنى. يجيبوها كده ييجوا لها كده، النتيجة النهائية واحدة، إحنا بس إللى بنستعجل النتايج، لكن الرز المستوى ع الهادى بيكون ألذ وأكمل. ..النصر تم بالفعل، الشعب لأول مرة فيما تعيه الذاكرة، يقف وحيدا معتمدا على إرادته ووعيه وحسه وفطرته، معتمدا على جييناته وبس، فى وجه كامل المفوسسة الصياصية التى -لأول مرة أيضا- نرى الحزنان الكبيران يوحدان القوى سويا ضد الشعب، يتحدان على هدف واضح جدا -لأول مرة برضه- هو استرقاقه واستحلاله. فى هذه الحالة لو هب 55 أو 45 بالمائة من الشعب ضدهما، ما تفرقش كتير. هذه الأعداد تفوق أية كتلة حرجة يمكن تخيلها. لقد تم عزل الصاصة فى الركن بالفعل، وأصبح الصراع صريحا واضحا للجميع، صراع بين الشعب والألاضيش أصحاب مهنة من لا مهنة لهم. صراع خطوته التالية هى الاحتكام للسلاح. كاميرون ها يطير فى جميع الأحوال وسيكتب فى التاريخ فى عداد الخونة، وسوف نرى بوريس جونسون وزيرا أول ربما قبل أن تنتهى السنة، وطبعا الأممية الخامسة منتهية أصلا من قبل أن تولد، فآليات دمارها جزء عضوى أصيل فيها قابل للانفجار فى أية لحظة من الآن فصاعدا، سواء أجبرت بريطانيا على البقاء فيه أو لم تجبر. ..مينا عزيز حزين على عمره إللى بيضيع. - Or, and this wouldn't be too surprising: is Farage indulging in some expectations management? A little twist here. Nigel Farage earlier conceded that it looked like remain had won. Apparently he has now "unconceded". ..نايجل فاريدج فى قطعة بهلوانيات إعلامية، نسخة مكررة من سابقته ها أستقيل، موش ها أستقيل، ذلك بعد اتضاح أن معسكر الخروج قد أجرى بالفعل استبيانا ضخما بنفسه أعطاه النصر بنسبة مريحة. - ده سفير الباستيل لواشينجتون. ..بيقول أيا ما كانت النتيجة فإن الحرب سوف تستمر بين بريطانيا والأممية الخامسة. - طيب، بقت واضحة، إنها الحرب الأهلية. ..الريف ضد المدينة، الطبقات الشعبية ضد النخبجية، البسطاء ضد الجامعيين، الناضجون ضد العيال، الشعب ضد الصاصة (مجتمعين)، وبالاستقطاب الحاد ده إللى بتقوله الأرقام، دى إرهاصات ثورة. ..ديموجرافيات أحدث استبيان ليوجوف. - أيوه فاتح الإندبندانت وفاتح الصن وفاتح الجارديان وفاتح الفاينانشيال تايمز والوول سترييت جوورنال، لكن التليجراف شغل الصحافة أقوى من الكل تصريحات وكده. وطبعا البى بى سى كبث مباشر هى الحية بقى، والأفضل منها سكاى نيوز على يوتيوب برضه. - بيقولوا نتيجة نيو كاسيل المتعادلة صدمة، ونتيجة ساندرلاند فوق كل التوقعات. الظاهر لعبة تزوير الاستبيانات بتاعة البرطمان إللى فاتت، تتكرر. كمان تلات أرباع الوقت بتوع البى بى سى بيتكلموا أن سكوتلاندا نسبة التصويت منخفضة، ودى كارثة لبتوع البقاء. لندن ضعيفة برضه. ..هه هه، 70 بالمية نتيجة شوية على أوكسفورد، إزاى سايبين وسطهم 30 بالمية مع البريكزيت؟ - السترلينى ينهار بعد أن ذهبت السكرة. بعد ما وصلوه بالبروباجاندا لـ 1.50، دلوقت نازل يشرب فى نهر التيمز. ..لأ، أنا موش مع أن السترلينى ها ينهار لحساب اليورو. أنا بس ضد رفعه المزيف خلال اليومين إللى فاتوا لفوق 1.50. فى مدخل سابق لما كان 1.42 قلت جايز ينزل حاجة بسيطة ليلة الخميس-الجمعة، بعد كده ها تيجى الفرجة الكبرى، إللى هى انهيار اليورو للباريتى وما دونه. السترلينى دلوقت عند 1.42 إللى بدأنا منها من أسبوع. كل الهبل إللى حصل ما يتحسبش ونبدأ الحساب من دلوقت. ..انهيار السترلينى الحاد بعد نتيجة ساندرلاند، غير المتوقعة لمن أعاشوهم فى سكرة الانتصار طيلة الأسبوع الماضى، لا سيما اتباعا منهم لتحليلات جورج سوروس. - دول موش شايفين خالص الصورة الكبيرة، وكل تفكيرهم محصور فى الفتات؛ موش بس أن الأممية آيلة للسقوط، وموش بس أن فيه كساد عالمى عظيم غير مسبوق فى الطريق ستخرج منه بريطانيا بالذات بصفتها الأشد تقشفا كما قطعة ذهب نقى، إنما صورة أن كل الكوكب ها يشهد محرقة نووية عظمى لن ينجو منها سوى أنقياء القلب، الرأسمالية المتوحشة. ..آية سامى كتبت مع إعلان محطات التليفزيون للنصر: مبروك، شعب خطير. الصحافة عاملة لطمية غير عادية تصل للدراما، بيقول لك بريطانيا انتهت. - رأيى فى إيه؟ هو أنا ما قلتش رأيى لغاية دلوقت؟ الفرجة هى انهيار الأممية، ودول شوية حثالات يقومون بعملية إلهاء من خلال الحديث طوال الوقت عن مستقبل بريطانيا، والرد ببساطة أنتم مالكم؟ ثانيا، الأممجية -زى يونكر المهيطل ده- عايشين فى مية اللفت. تسريع إيه وبتاع إيه؟ ما فيش مفاوضات خروج من أساسه، هل ها تعيش الأممية سنتين أصلا علشان تفاوض؟ ببساطة فيما يخص بريطانيا ما حدث هو أنها مسكت الأممية من ديلها ورمتها فى صندوق الزبالة، أو الأبسط أن ما فيش داعى حتى لمجهود زى ده، وفقط ها تسيبها تموت موتة ربنا وده لن يستغرق سوى شهور. ..أثر إيجابى طبعا، ها تمشى فى طريقها تقشف وخصخصة وكده، وحملات على الأجانب وصولا إلى الفاشية المسلحة الصريحة، وغائيا طبعا للمشاركة فى تأسيس دولة القومية الحضارية الجامعة لأمم الحضارة. ..هه هه، بس لعلمك حزب الاستقلال لا يدخل فى تحالفات قط. نفس إللى كنا بنقوله على حزب الشاى أو زى كل الأحزاب الفاشية، يا حكم مطلق يا إما بلاش. ..أول رد فعل من شيوعيى الأممية جاء من شخة منسر ما يسمى بالمفوضية. ..مدخل يوم وليلة استفساء البريكزيت، انطلاقا من صفحة الصن الأولى مذهل التصميم والجماهيرية، بعنوان ضخم يوم الاستقلال، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1779727622309576

 

هع! ..أنا عن نفسى مسميها الأممية الخامسة من ربع قرن. ..م الآخر، سوف يا أوروبيون تتشحتفون على كيس خبر على أرفف السوبرماركت، ولن تجدونه. ..بالكومنتات: - أنا مهتم فقط بإبادة الطفيليات، كل ما عدا ذلك لا قيمة جدية له، وغالبا مضيعة وقت وجهد ومال ودماء، ما لم يكن انتحارا كاملا. هذا يشمل ترامب ويشمل البريكزيت ويشمل كل شىء، قيمتها الوحيدة هى بقدر إيقاظها للوعى العرقى، أى بقدر تمهيدها للإبادة. ..بعدين يا أستاذنا، المقال (برايتبارت) بيقول زى ما بنقول إن الأممية رايحة فى الكازوزة فى جميع الأحوال، وقريبا، مين بقى إللى ها يهمه يعمل علاقات معها، وتفاصيل العلاقات دى إيه؟ ..سامح موريس يسأل عن واقعية ما يسمى الخيار النرويجى. - طبعا العالم كله بيفلس، لأن فلوسه حرام، فلوس كينزية مطبوعة. ..تأكيد لكلام منتصر. ..مدخل قصة لبرايتبارت بعنوان أن أوروبا فى طريقها لأن تصبح نسخة من الاتحاد السوفييتى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1779032285712443

 

أحلى ماراثون مسح بلاط فى الكام سنة إللى فاتوا. ..وأحلى ما فيه أنه أجبرهم: 1- على كشف ماركسيتهم الصريحة، و2- إظهار أنهم إما أعراق حثالية -زنوج ومسلمين وبتاع- أو عاهرات للأعراق الحثالية. للأسف بس، الحاجة الوحيدة الأحلى وأحلى وإللى ما عملوهاش، أن بدل مناظرتهم كان عليهم قتلهم، لأن كل ما دون القتل انتحار. ..عموما، بكرة الفاشية تشيل ما تخللى، أو فى قول آخر اتقل تاخد حاجة نضيفة. #هنا_الفاشية. ..بالكومنتات: - موش غلطة ولا حاجة، كله تبع الخلافة العثمانلية. بذمتك موش خيابة أنهم يسيبوا أصل الموضوع ويتكلموا عن خريطة؟ عموما الطرف الآخر فيه خيابة برضه، بيتكلموا عن مفاوضات تسريع الانضمام، بينما فيه حاجة المفروض وشيكة جدا عن ده، هو الاتفاك الموقع فعلا بتاع اللاجئين، وإللى ها يخللى 100 مليون مسلم أعضاء فى الشنجن، يسرحوا يمرحوا بطول وعرض أوروبا بدون مانع أو رادع. ..مدخل المناظرة الأخيرة حول البريكزيت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1778994832382855

 

ده أقصى حاجة ممكن تاخدها من اليسار: هات فلوسك وخد بدلها بوسة! * أكرر: أقصى، لأن المعتاد موش كده خالص؛ المعتاد هات فلوسك وخد بدلها قبلة الموت، طلقة رصاص فى دماغك مثلا. ..مدخل مظاهرة القبلات الهزلية فى ألمانيا، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1778950572387281

 

ما فيش طيارة عابرة للأطلنطى (ربما لأن كلمة من فم الرب تكفى). ..مدخل ترامب يدعو البريطانيين للتصويت للبريكزيت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1777403235875348

 

لو الاستفساء ده نجح فى خلاص بريطانيا من البكابورت إللى اسمه الأممية الخامسة، لازم يتعمل تمثال لتوماس مير -بطل الأبطال وملهم كل حضارى على وجه الأرض- تمثال فى كل شارع، فى كل مدينة وكل قرية، فى كل بلد من بلاد الحضارة! * ملحوظة: الاستبيان ده تم بعد نفوق النائبة الشيوعية، وقبل أن يلقى مير بكلماته أمام المحكمة، كلماته النووية التى فى لحظتها الأولى جدا حفرت نفسها فى ذاكرة التاريخ مرة واحدة وللأبد: أنا اسمى الموت للخونة والحرية لبريطانيا! #هنا_الفاشية. ..بالكومنتات: - بالظبط يا ريس، القتل هو اسم اللعبة. ..فؤاد صوما يقول اقتل عدوك لا مفر! ..مدخل استبيان يقول إن 44 بالمائة سيبتهجون لخروج بريطانيا من الأممية، مقابل 28 فى حال العكس، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1777354062546932

 

هه هه، طب ما هو ده كان سؤالى الأصلى خالص لما فضلت أشترى الفاينانشيال تايمز بـ 6 جنيه يوميا طيلة عقد التسعينيات: لماذا تتحد بريطانيا مع الفسيفساء العرقى الأوروبى، ولا تتحد مع الناطقين بالإنجليزية مثلها، وعلى رأسهم أميركا بالطبع. ..إنه العرق يا غبى! ..أما أنت يا مؤمن، عرفت مين الفرعون إللى قال لن يصح إلا الصحيح، ولا لسه؟ ..مدخل بوريس جونسون يقول إن علاقات بريطانيا ستتوطد كثيرا مع أستراليا فى حال خروج الأولى من الأممية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1777254349223570

 

- ما هو اسمك؟ - اسمى #هنا_الفاشية. ..هكذا تكلم توماس ..البطل. ..بليون تحية لتوماس مير الشجاع فائق الإقدام، الذى بلا شك سوف تلهم كلماته هذه، الملايين فى كل أمم الحضارة لفترة طويلة! ..بالكومنتات: - ههههههه، حلوة. ..مجدى يقول عاشت الأسامى. ..مدخل ناحر النائبة الشيوعية يقول للمحكمة اسمى الموت للخونة والحرية لبريطانيا، ثم يصمت تماما، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1776880269260978

 

الحضارة تطلق رصاصات النهاية على آلية الدمار الذاتى الشيطانية المسماة الديموقلاطية. ..المنعش أن اللعب بقى ع المكشوف، الكل بقى عارف ما الجوهر الذى يدور حوله الصراع، عارف مكمن واسم الخدعة، وعارف أن #هنا_الفاشية قد جاء ليبقى. ..بالكومنتات: - موش ها أسألك أنت شايف إيه كويس فى الديموقلاطية، وها أدخل مباشرة للموضوع: مرحبا بك إلى الكون الموازى، وفى قول آخر الكون الأصلى: خوفو للأبد! ..عموما، كبداية اقرأ ما أضيف فوق بدءا من عنوانى 2014 الصعود العظيم للفاشية وهل الفردانية الحضرية..، بعدها ما فيش غير أنك تعيش حياتك بنفسك مع الصفحة دى أو مع الموقع، أكثر من 10 مليون كلمة فى انتظارك. ..مروان يسأل لماذا أنا معادى للديموقلاطية. ..كارتوون للتليجراف عن الرصاص يخترف لافتة أو شيئا كهذا كتب عليه كلمة ديموقلاطية، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1776793939269611

 

ما تزعليش يا رفيقة، كل اليسارجية إللى زيك سيتمنون الموت قريبا ولن يجدوه! ..أول دم أهه يا شيوعيين، عندكم بيريل ولا أبعت لكم؟ #هنا_الفاشية. ..بالكومنتات: - أيها الفاشيون اتحدوا! ..حصل! ..المنظمة النازية التى ينتمى لها توماس مير، مقرها أميركا. - الحادث فى مصلحة القتل، والقتل هو الهدف الذى لا يجب أن تغيب عنه أعيننا قط، وليس الفوز فى أنتخا باضات أو استفساءات أو أى من صنوف العبثيات هذه. مع ذلك لا أرى فى قتل شيوعية قح أية فائدة لليسار ولا حتى فيما يخص الاستفساء، بل هو ببساطة إلهام رائع سيشعل شهية أمم الحضارة لسفك الدماء، وهو وحده ما يهم، باعتبار أن كل ما دون الإبادة انتحار. ..استبيان يقول إن نحر الرفيقة تسبب فى تراجع فادح لمعسكر البقاء. السبب الذى استجد هو أن ببساطة الشعب البريطانى لن يمشى وراء نعاج تذبح بدم بارد فى الشوارع. ..تمام، موضوع شهيدة وعطف وعواطف وتعاطف ده انتهى خلاص، بقى واضح دلوقت أننا بصدد صراع أعراق صريح كما أرادته لنا أمنا الطبيعة، ومن هو عميل لعرق آخر هو كما العدو نفسه، وسوف يقتل مثلهم بمنتهى البهجة. برضه -مرة أخرى- عموما، ترامب أو البريكزيت أو أى شىء هى نجاحات ثانوية، وتحديدا نجاحات بقدر ما هى خطى فى مسيرة يقظة الوعى العرقى، مسيرة الحرب الشاملة، حرب الإبادة التامة للطفيليات. ..أكيد ما تقولين، الخونة أسوأ وأخطر من العدو نفسه. ..آية سامى تفترض أن الحادث سيصب فى مصلحة اليسار، وإن كانت تتوقع أن الشعب البريطانى غير عاطفى ولن يخضع للابتزاز. ..هه هه، الراجل سمع كلامك وهتف الموت للخونة. ..مدخل جديد. ..المدخل الأصلى نحر النائبة اليسارية البريطانية المدعوة جو كوكس، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1775715966044075

 

الدهب نط النهارده لـ 1300 وفوقها كمان بحوالى 14 دولار، أعلى سعر له فى أكتر من عامين، ودلوقت الكل بيقول الأسبوع الجاى -مع انعتاق بريطانيا من مستنقع الفشل والانتهاب المسمى الأممية الخامسة- ها يبقى 1400. ..أولا، حد قال 1500؟ ..ثانيا، أنا كنت ناوى أكتب الكلام الجاى ده قبل بدء احتفالات الليلة الكبيرة يوم الخميس، لكن المختالين المحتالين الأوساخ فى كل حتة بقوا مستفزين (آخرهم أشرف العايدى ع العربية قبل ثوانى، بيقول السترلينى ها يبقى 1.15، واليورو ولا فى يوم القيامة نص الليل ها ينزل لـ 1 دولار، الـ parity يعنى، ولو ظهر فيديو للمقابلة دى ها أحطه). ..ثالثا، أنا ما حدش ينافسنى لا فى ينطق عن الهوى ولا فى الاستفزاز، الاتنين سوا، ولذا أقول الآتى: كل البنوك ها تكون سهرانة للصبح ليلة الخميس-الجمعة علشان تنفذ تداولات العملات. توقعاتى بقى عكس الكل، بما فيه توقعهم تداولات بمئات البلايين. ..رابعا، بالنسبة للتوقع شاغل الجميع هو برضه عكس الجميع: السترلينى حاليا عند 1.41، يعنى نزل شوية عن الأسبوع إللى فات، 4 سنت من أعلى مستوى له فى يونيو. رأيى أن ده ترجم معظم إن لم يكن كل الاستبيانات الجديدة التى أظهرت تفوقا كاسحا لرغبة الشعب البريطانى العميقة فى الخلاص من نجاسة استخراب ولصوصية الشيوعية الأوروبية، أى أنه لو ها ينخفض ها ينخفض حاجة بسيطة تانى على مدى الـ 7 أيام الجاية، أما يوم الخميس نفسه فها يكون تقريبا تحصيل حاصل، كل هذا إن لم يكن هناك شىء من التعافى خلال هذه الفترة. ..خامسا، الأهم هو المجرى الأطول، هنا السترلينى قد يشهق مقابل الدولار، لأن الاقتصاد البريطانى لا يزال أقوى من الأميركى من حيث التقشف وتجنب طبع الفلوس. بدأ هذا مبكرا قبل الجميع، إن لم يكن قد تخلص جسده بالفعل من بعض الجلوكوز. أما المسيرة المؤلمة جدا للاقتصاد الأميركى أبو 20 تريلليون طبع فلوس، نصفها فى سنوات الوغد الأسود المسلم، مسيرة لم تبدأ بعد وسوف تكون حتما دامية جدا. تخيل الوقت المطلوب لإهلاك كل هذه الفلوس المزيفة، وكم الحروب الداخلية والخارجية اللازمة لحرق كل هذا الجلوكوز ومن ثم تعافى مريض السرطان. ..سادسا، الفرجة إللى بجد موش فى كل ده خالص. الفرجة هى انهيار الأممية الخامسة، فى خلال أسابيع سيتضح حجم الكارثة بعد قفز بريطانيا من السفينة الغارقة، وما يدهشنى شخصيا فى اليسارجية أن وصلت بهم جميعا الصفاقة بحيث لا يعيرون أى اهتمام لكارثتهم هذه، الأعظم منذ سقوط الاتحاد السوفييتى، إن لم يكن منذ النجاح المتوهم لسعرة الباستيل. ..سابعا، ساعتها سوف تتمنون الـ parity ولن تجدوه! ..بالكومنتات: - شكر لأحمد عصمت لكرمه فى مديح المدخل. - جايز فورا، وجايز خلال أسابيع، لكن موش أكتر من كده. ..هم لا يتخيلون عنف ثورة الشعوب الأوروبية العارمة ضدهم ها يكون شكله إيه، المؤكد فقط أن ساعة الصفر هى 23 يونيو 2016. ..جندى يسأل هل نقول باى باى لليورو بعد الاستفساء مباشرة؟ ..هذا المدخل هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1775605016055170

 

الصورة بألف أممية، بس هات أنت يا مؤمن شوب قهوة، اضغط ع الصورة، وعيش معاها تفصيلة تفصيلة. ..بالكومنتات: - شىء اسمه الهلع، الحق ادفن فلوسك تحت أقرب بلاطة، لأن كلها أيام وموش ها تلقاها! ..عائد السندات الحكومية الألمانية لمدة 10 سنوات، يهبط لدون الصفر لأول مرة فى التاريخ. - سبب فشله واضح من اسمه: الأممية! ..هل هناك حقا شىء اسمه دولة الرفاه؟ هل شفتى شم كلة أشنع من هذا؟ ..آية سامى تسأل عن سبب فشل "الاتحاد" (ربما تقصد هذا التنظيم الشيوعى مافياوى الطابع). - حتى أنتى يا سكوتلاندا! ..الإقليم الأكثر ميلا لليسار يتخلى بوضوح عن تمسكه ببقاء بريطانيا فى الأممية. - حتى أنتم يا أممية أصلى! ..استبيان يقول إن غالبية الألمان والباستيليين يرون أن "من واجب" البريطانيين أن يقرروا الخروج من الأممية. ..مدخل كارتوون بن جاريسون فائق الإذهال، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1774133236202348

 

عو! ..موش قصدى الـ 19 نقطة، إنما أنه بيقول لك موش بس الأممية الخامسة ستلحق الأربع السابقات إلى محرقة التاريخ، إنما إننا ها نرجع لمعيار الذهب! ..مين يا مؤمن الفرعون إللى قال لن يصح إلا الصحيح؟ أديك قرينة؟ هو إللى داس الشيوعية بجزمته فى عز ما كان وباؤها يجتاح العالم وصولا لجامعة كنت ستيت فى أميركا. ..بالكومنتات: - وقال ميردوك كلمته، وبركاتك يا ترامب باعتبار ميردوك مفوسساتى متمسك بالفتات الذى يلقيه له صاصة اليسار فى واشينجتون، أو على الأقل كان هكذا فى بدايات حملة ترامب. The nation's biggest-selling newspaper urged readers to vote to quit the bloc. 'The Sun urges everyone to vote Leave. We must set ourselves free from dictatorial Brussels,' said the tabloid, which has a circulation of 1.7 million. ..مدخل التفاؤل بنجاح استفساء البريكزيت يشهق للسماء، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1773734732908865

 

بعد السعار الهائل لتصوير الخروج من الأممية الخامسة كخسارة فادحة لبريطانيا ولاقتصادها ولعملتها، ها هو أخيرا الكل بقى مرعوب الرعب الصح، الرعب مما توقعنا حدوثه من قبله بعقود، الرعب من مين إللى يتخاف عليه بجد فى حالة الخروج، هل أرض آدم سميث أم الأممية الشيوعية، العائل أم الطفيل، المنهوب أم الناهب؟ ..بالكومنتات (بخلاف قصص أخرى لمسئولين يقولون ذات الكلام مثل سندوك النكد بتاع الرفيقة الباستيلية، ومثل رئيس برطمان الأممية): - هه هه، الظاهر فعلا ها تكون سهرة صباحى يتلوها الكثير من الأفراح والليالى الملاح! ..أحدث الاستبيانات تدل على نصر كاسح للبريكزيت، وأن الذعر بدأ يدب بالفعل فى 10 داونينج سترييت. ..مدخل وزيرة خارجية السويد تتنبأ بتفكك الأممية بمجرد خروج بريطانيا منها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1773103056305366

 

أقوى رد على المساكين مساعير الهلع إللى بيقولوا إن السترلينى ها يخسر 20 أو 200 بالمائة من قيمته لو بريطانيا نطت من السفينة الغارقة إللى اسمها الأممية الخامسة، أنك تفكرهم السترلينى كان بكام قبل 10 سنين قبل ما يخسر تلت قيمته، وأن الـ 10 سنين دى ما كانتش بريطانيا فيها مقاطعة مريخية حرة مستقلة (بالكومنتات ستجد كيف كانت العملة البريطانية تتداول لأعوام كاملة فوق 2 دولار وأحيانا فوق 2.1). ..عموما، مبروك للحضارة الاستبيانات الجديدة، وننتظر ما هو أقوى وأقوى بعد أسبوعين يوم 23، مع وعد بالأفراح والليالى الملاح وسهرة صباحى إن شاء حورس. ..بالكومنتات: - سنوات من الاضطرابات، انفجار الأممية على نفسها للداخل، انهيار اليورو؟ ..عادى جدا، بيقرأ إللى كان بيكتبه إيفرى سكريين فى التسعينيات. هه هه، ده حتى بيستخدم وصف السفينة الغارقة بتاعناThe Investor Who Predicted the Recession Warns the EU Is About to Implode --Jim Mellon, the investor who correctly forecast the last economic recession, U.S. housing crisis in 2006, now predicts 'years of turbulence' for the European Union (EU) and the 'breakup' of the euro currency. Mr. Mellon — referred to be some as 'Britain's answer to Warren Buffett' — has concluded from his assessment of the current economic climate that Britain is 'better off outside the European Union in a comfortably appointed lifeboat in the English Channel, as the Euro Titanic sinks to the bottom of the ocean'. ..نبوءة زلزلت الأرض ممن يوصف بوارين بافيت البريطانى مع فارق أن وارين بافيت لا يأتى قط بنبوءات من هذا النوع، لأنه ببساطة مجرد نصاب. هذا مع ملاحظة أن هناك من سبق واستخدم ذات كلمة implode قبل نحو شهر لوصف المصير الوشيك للاكتساد الكنفوشى. - إللى قلناه قبل كده: العاهرة العجوز التى لا يريدها حتى أهلها. ..استبيان جديد يظهر تصاعد الأغلبية الواضحة من الأوروبيين الذين يريدون خروج بلادهم من الأممية الخامسة.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1769999603282378

 

مشاخخ منسر الأممية الخامسة مصابون بالهلع من حاجة بيسموها مربع الرعب 2017: رباعى الزعماء الجديد لأميركا وبريطانيا والباستيل وإيطاليا. ..مساكين أوى يا خال، رعبكم الحقيقى لازم يكون موش من أقل من 400 مليون أوروبى أبيض ها يولعوا فيكم فى الشوارع. #هنا_الفاشية. ..هذا المدخل عن كبائر الأممية الخامسة والذعر الذى انتابهم لمجرد تصور قمة السبعة 2017 بترامب وجونسون ولوبان وجريللو، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1763535643928774

 

هه هه، إيه المشكلة أنه يكون إنجليزى وأميركانى فى نفس الوقت، هل هما مثلا عرقان مختلفان؟ هل حضارى عظيم الشموخ زى ده، يساوى عندكم عبد زنجى حصل على جنسية ورقية أميركية فى لحظة غفل فيها الزمان؟ ..ما علينا، الرائع فى موضوع الرائع بوريس جونسون أنه أحيا الكلام عن العرق الأنجلو ساكسونى، وعن الإمبراطورية البريطانية، والأهم -والشخصى جدا بالنسبة لإيفرى سكريين وسبق وحكيته لك كتير يا مؤمن على مدى ربع قرن- أنه أعاد طرح ما ظللت أساله لنفسى وقد داومت على شراء الفاينانشيال تايمز بـ 6 جنيه (حوالى 2 دولار)، يوميا طيلة عقد التسعينيات بحثا عن جواب: أريد سببا واحدا يجعل بريطانيا تتحد مع أوروبا بدلا من أن تتحد مع أميركا؟ ..المذهل بدأ اليوم الكلام عن العودة إلى استقطاب ما قبل الحرب العالمية الأولى ما بين مركزين ماليين رئيسين، واحد فى ألمانيا والآخر مشترك ما بين لندن ونيو يورك. * كنت ها أنسى: يا له من عار أنه للترويج للبقاء فى ماكينة النهب النظامى المسماة الأممية الخامسة، يستعين ديفيد كاميرون زعيم المحافظين (واخد لى بالك: المحافظين، يعنى دزرائيلى وتشرتشل، أو على الأقل هو حزب السيدة الحديدية ثاتشر ساحقة النكابات ونصيرة السوق الحرة التى لا يمكن أن تكون قد أيدت شيئا مما رأته من انجراف الأممية الخامسة الصاروخى نحو الشيوعية)، زعيم المحافظين يستعين بماركسى لينينى قح لدعم مشروعه، بغض النظر إن كان هذا الشيوعى وغدا أسود مسلما أو لم يكن. ..بالكومنتات: - ع الأقل أحسن من بريطانيا، إللى نزل م الطيارة ما لقاش حتى عرسة جربانة فى انتظاره. ..شكرا لعصام لقصة عن الازدراء الذى عومل به الوغد الأسود المسلم فى السعودية، وأيضا صورة لكيف استقبلوه -أو للدقة لم يستقبلوه- فى بريطانيا. - سميها رقيعة، سميها فضيحة، سميها زى ما تسميها: الأممية الخامسة ستتكلم الإنجليزية رغم عدم وجود أى ناطقين يذكرون بالإنجليزية بها. ..مفارقة الأممية ما بعد انسحاب بريطانيا. ..هذا المدخل عن العظيم جونسون، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1744850365797302

 

العاهرة العجوز التى لم يعد يريدها أحد ولا حتى أهلها: الأممية الخامسة! ..بالكومنتات: - هى كده. ..عادى طول عمرنا بنقول الجمهورية تقود للديموقلاطية، والديموقلاطية تقود للاشتراكية. دلوقت لازم نضيف أنها تقود للانتحار القومى، لتسليم البلد مجانا لاحتلال لغزاة البرابرة الأجانب. ..الصاحب كتب: المواطن الأوروبى غارق فى مثاليات وأفكار من قبيل هيا نتعايش ونتعاون على البر والتقوى وننقذ أطفال أفريقيا من الجوع، ليتكاثروا بدل أن ندع الطبيعة تأخذ مجراها، ولنستقبل ملايين الأعراب ليختلطوا بجييناتنا النقية التى جاءت بعد آلاف السنين من الصراع، ليكون مصيرنا الاضمحلال ويحمل مشعل الحضارة عرق آخر فى إسرائيل أو اليابان. ثم أردف تعليقا على مقولة الانتحار القومى: كما أنها تحايل على قانون الطبيعة الأسمى العيش للأصلح، الذى هو محرك أساس للتطور لولاه ما وجد الإنسان أصلا. - على سبيل الدقة اللغوية فقط، أقرب ترجمة لـ colonization هى الاستيطان، إنشاء مجتمع مستدام فى مكان جديد. ..على هامش نقاش بين دراما وسامح موريس أن مثاليات المواطن الاوروبى منذ الأبد وليست وليده هذا القرن، والاستعمار كان المبدأ فيه عبء الرجل الأبيض فى تثقيف وتحضير الشعوب الأخرى the burden of white man، وأن الكلمة مشتقة من التعمير والإعمار. - لا يجب أن ننسى ما هو هدف اليسار الغربى بالأساس، إنه تدمير الغرب، والأخطر من الأممية الخامسة الوغد الأسود المسلم وطموحاته الفائقة والعلنية فى "تحول قاعدى" لأميركا. يستميت فى تحييد البنتاجون فى عربستان الغربية ويستميت فى شأن اللاجئين وشأن نزع سلاح الأميركيين كأفراد وكشرطة وكقوات مسلحة، هو أن ينهى على أميركا من الوجود، وأن يمكن رفاقه السوفييت والكنفوش من كل الكوكب. ..الآن، جون كركر يعلن ما هو أبعد: عالم بلا حدود (وكأنه بأس أمه بينام وباب بيته وغرفته مفتوح لمن شاء، موش حاطط عليه نظام أمن إليكترونى بمئات آلاف الدولارات). ..تصريح كركر الصارخ كان محل نقاش من راش ليمبوه. ..مدخل استبيان يظهر أن نصف الأوروبيين لا يريدون الأممية الخامسة، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1753301478285524

 

سوف تكون ساحقة ماحقة! ..المدخل عن استبيانات محلية تؤشر لتأييد ساحق للبريكزيت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1721393258143013

 

الآلهة تكلمت! ..مدخل قصص الصن من مارس 2016 عن معارضة الملكة طوال الوقت لوجود بريطانيا فى الأممية الخامسة، مع مجموعة صور جميلة لها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1719533238329015

 

لنقل مرحبا بالزعيم القادم لحزن المحافظين، ولبريطانيا كلها: بوريس جونسون! ..رفض الحلول الوسط لأن شر الأمور الوسط، أبى الاكتفاء برضوخ الأممية المهين لديفيد كاميرون، أو انتظار صيروة الاضمحلال التدريجى لذلك الكيان المجرم، وبعد أن لاح أن الصفقة قد تمت، والاستفساء سيكون لصالح البقاء، ها هو من يقف بكل البطولة الممكنة ليقلب المائدة، ويقول إنه لا بديل عن الحلول الجذرية، اقطع عرق وسيح دم، فورا، أصلا أصلا بريطانيا العظمى لم يكن ولن يكون مكانها ضمن ذلك المستنقع الشيوعى العطن العفن المسمى أوروبا. ..بالكومنتات: - من بين أراجيف المرجفين أن خروج بريطانيا من الأممية سيفقدها مكانتها كمركز مالى عالمى، وبالأخص كبوابة الاستثمارات الأميركية إلى أوروبا. باركليز يقول العكس تماما هو ما سيحدث: الانفصال قبل أن يضر بريطانيا سوف أصلا يقضى كليا على الأممية، ومن ثم لن تجد بريطانيا من ينافسها، إذ أساسا ستنهال كل الاستثمارات عليها هى. - تحياتى لك. ..ردا على تحية من عبد الشهيد لى وللمدخل التاريخى. ..مدخل عمدة لندن يقلب كل الموازين لصالح البريكزيت، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1709853795963626

 

..قبل هذا بأسبوعين:

 الأممية الخامسة تركع تحت أقدام بريطانيا، فى حالة من الانبطاح الذليل التام، وده موش بسبب أهمية تنازل أو عدم أهمية آخر، إنما لأن أبسط تنازل منها يهدم كامل الفكرة التى قامت عليها الأممية، ولأن -وهو الأخطر- هذه الاتفاقية ستكون فاتحة لكثيرات غيرها إلى أن تنتهى بسقوط آخر ورقة دومينو. ..عموما، لم يكن ما أملناه أن ينتهى الأمر عند هذا الحد، بل أن يتلو الركوع شلوت، لكن مهما يكن من أمر خيرها فى غيرها، وتأكد يا مؤمن أنه مهما طال الزمن لن يصح إلا الصحيح! ..هذا المدخل عن رضوخ الأممية لشروط ديفيد كاميرون للبقاء تحت مظلتها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1701502310132108

جلوبة أم قومية حضارية تلك هى المسألة:

 فى مطلع السبعينيات اتخذ هنرى كيسينجر -وهو من هو- قرارا بالغ الغرابة بأن يزور -هو ورئيسه نيكسون الذى هو من هو أيضا- أن يزورا الكنفوش. ضرب العالم أخماسا فى أسداس، لكن بعد قليل قلنا ماشى، الهدف هو شق الكتلة الشيوعية لنصفين، لإضعاف قدرتها على الغزو والنهب والسلب، وقد كان بالفعل (أو على الأقل هكذا بدا لنا الأمر). ..فى مطلع التسعينيات عندما سقط الاتحاد السوفييتى، خرج علينا كاتب شيوعى من أميركا بكتاب عنوانه نهاية التاريخ، يعلن فيه سقوط الشيوعية وانتصار الحرية (وأنه قرر تغيير صفته من شيوعى إلى ريبرارى، تغيير الستيكر بس، أما المعتقد الحقيقى فيبقى كما هو فى الجيينات). برضه -ولو على بعض المضض- قلنا ماشى، ثورة اتصالات، هولليوود ستغزو الشرق وتحرره من إجرامه وتخلفه، قيم الحرية ستنتصر فى كل مكان، قرية واحدة تجمعنا، حاجة حلوة، حاجة اسمها الجلوبة. ..بعد شوية قالوا لازم كمان تضموا السوفييت والكنفوش لمنظمة التداول العالمية، ده ها يخضعهم لآليات السوق وللتنافسية، ويجبرهم على ترك ما تبقى عندهم من اقتصاد موجه. وبرضه فيه إللى قال ماشى. ..النتيجة، أن لا قيم الحرية انتصرت (الإنترنيت أصبحت بالعكس 180 درجة، أداة فى يد ذات هؤلاء البرابرة، جلوبوا بها الشيوعية والإرهاب والإجرام وكل ما هى مبرمجة عليه جييناتهم). ..ولا أن التداول الحر انتصر (إنما من داخل المؤسسة قضوا على كل المبادئ التى قامت عليها، وعكسوها برضه 180 درجة، وأصبحت الوساخة والمال القذر هى النورم فى كل الاقتصاد العالمى). ..والآن، ها قد عدنا لنقطة الصفر، نقطة درس التاريخ الأعظم أن لا بديل عن إبادة البرابرة، عدنا للغزو والنهب والسلب إللى توهم كيسينجر أنه قضى عليها، وإذا بفلاديمير منكوح يجتاح القرم من جديد، ومغنية من تتار شبه الجزيرة -نصف مسلمة نصف مسيحية- تبكى، وهى تتذكر ما حدث لأهلها من تطهير عرقى وإبادة على يد ستالين، هذا ليتحول بعدها الحفل من مسابقة بين مغنين إلى مظاهرة قومية وطنية طويلة (الفيديوهات بالكومنتات)، كل ذلك قبل أن يعلن أنها هى من سوف يمثل أوكرينيا فى مسابقة اليوروفيجن. ..قطعا، أنا موش ضد التطهير العرقى والإبادة. بالعكس، ستالين هو الصح وإحنا إللى غلط، والمفروض الكل -وتحديدا أمم الحضارة- تعمل كده مع الأعراق الأخرى، فقط السؤال دائما أبدا من يبيد من؟ التتار شعب طيب مسالم من أفضل قبائل آسيا، وسهم كيوبيد وصفت جنكيز خان بآخر الرجال المحترمين، لأنه هب ضد العرب والفرس لقطعهم طريق التجارة العالمية، وبلطجتهم ضد مبدأ حرية التداول (من طيبة ورومانسية التتار أنهم بعد انتصاراتهم المظفرة لم يرجعوا لموطنهم، إنما تعايشوا تخالطوا وتصاهروا مع ذات هذه الشعوب الهمجية، فنالهم ما نالهم بعد قليل، ما بين الذوبان وما بين الإبادة والتطهير). ..جمالا -هكذا اسمها، أو بالأحرى اسمها الفنى المشتق من لقب أسرتها أما اسمها الحقيقى فهو سوزانا- واغنيتها 1944 -هكذا عنوانها- الآن فى صدارة المرشحين للفوز بمسابقة اليوروفيجن التى ستقام فى مايو القادم فى ستوكهولم (عموما، هذا يذكرنا فى نفس الوقت بقادة التتار الجبابرة الأوائل كهولاكو -ومثله كثيرون- ابن لمسيحية ومتزوج من مسيحية، وتروى كتب التاريخ أن هؤلاء المسيحيات هن من كانوا يشيرن على أبنائهن وأزواجهن بإبادة المسلمين جذريا لعلمهن أن لا وسيلة أخرى قد تفلح معهم). ..الأهم، أن الحرب الثالثة قادمة -قريبا أيضا- لتضع حدا لوجود برابرة على ظهر هذا الكوكب. ..بالكومنتات: - هههههههههه، أشكرك. ..مينا عزيز يقول إن المقدمة دى بدماغ رايقة أوى. - وسام كبير ليا رأيك ده. تحياتى. ..رفعت كتب: المدخل مبهر للغاية، مع أنها مش أول مرة أقرأه. ما شفتش حد عنده القدرة على رؤية الصورة الكبيرة The big picture زى حضرتك يا أستاذنا، ولا حتى حد يقرب منك بمسافة، تحياتى وتقديرى. ..مدخل أوكرينيا تشارك فى مسابقة اليوروفيجن بأغنية عن فظائع الحقبة الستالينية على أراضيها، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1710780779204261

 

اليورو فى سقوط حر! ..إيييييه، كانت أيام! ..قبل 20 سنة لما كان مجرد اسم لسه مخترعينه وطالعين به السما، كنا بنكتب فى العالم اليوم أن اليورو عملة لن تساوى ثمن الورق الذى ستطبع عليه، وأنها خلقت كى تنهار! ..بالكومنتات: - ليه ضدهم؟ لأنهم شيوعيين، موش سبب كافى يعنى؟ عدائى لداعش -بفرض وجوده أصلا- لا يمثل قلامة ظفر مقارنة بالمجرمين الأعظم والأخطر بما لا يقاس، ممن وصل بهم الأمر لاحتلال البيت الأبيض نفسه: اليسار العالمى. سيدتى، نحن لا نقسم الناس لعلمانيين ومتدينين، إنما لبنائين وطفيليين، وفطريات تأخذ نصف عرق الناس -أو أكثر- تحت مسمى الضرائب، لا يمكن أن أجد عدوا مثاليا أكثر منها. ..ثم فيه سبب أهم من عدائى أنا الفقير لحورس، هو عداؤهم هم لأنفسهم. الطفيلية مآلها الانهيار كما ترين. موش كلامى هو إللى وقع الأممية الخامسة، إنما لأنهم لصوص تعيشوا على عرق الناس لعقود، دون ملاحظة أن هذا لن يدوم للأبد، وأن أى بونزى سكييم هو لإفلاس محتوم. يعنى -باختصار- هم حرامية وأغبيا فى نفس الوقت. ..أما لو موضوع الإسلام يهمك، فإن أحدا لم يمكن الإظلام فى الأرض سوى اليسار العالمى، بدءا من الخومينجى كارتر، حتى موجات الهجرة والأسلمة التى تجتاح أوروبا. هؤلاء لم يدخلوا أوروبا خلسة، إنما بتشريعات أصدرتها الأحزاب الاشتراكية سمحت لهم بالدخول والمواطنة وجلب أقاربهم وكله من أجل التجيش فى الأنتخا باض، بل وأغدقت عليهم الأموال بلا حساب نهبا من عرق شعوب القارة، وشرحه العصابة الديموقلاطية فى أميركا. ..أختى الفاضلة، الإسلام لم ينصر نفسه، فهذه الدواب قبل التاريخية لا تستطيع نصرة نملة. إنما من نصرها هو الشيوعية العالمية، وعلى الأقل جدا لكم فى 25 يناير مضرب المثل. ..بكلمة: دول عصابة يا آبا، الطفيليات ملة واحدة، ولا يقتتلون بعضهم البعض إلا بعد سقوط الجيفة، وليس فبل ذلك، وبرضه لكم فى 25 يناير مضرب المثل. ..هذا المدخل التاريخى، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1515588205390187

 

بريطانيا تسطر كتب الاقتصاد (وأيضا مداخل القواميس)! ..نمو نقى (مشفى)، لا يصحبه تضخم، ظاهرة جديدة باسم جديد بهيج، وشكرا للتقشف مستر كاميرون. أسعار البترول تهوى فى كل العالم، لكن شجاعتك هى ما صنعت الفرق! ..بالكومنتات: - هه هه، بس كاميرون له وجهه السلبى برضه: بدونه لسحق فاريدج حزبى الكدح والريبراريين! ..هكذا تقول التليجراف. ..المدخل التاريخى لبريطانيا تصك مصطلح joyflation، هنا.

https://www.facebook.com/MedhatMahfouzPage/posts/1519947361620938

 

بصراحة، الكينزية دى حاجة تجنن، ومع ذلك لا تكاد تجد من يقف فى وجهها (إلا -فى المرة السابقة- عندما قررت حرب عالمية إنهاء دوامة الخراب الرووسيفيلتية اللا نهائية، التى لم يكن ظاهرا حينها أى أفق لإيقافها). منذ طرطرة الوغد الأسود المسلم، والتريلليونات تراق فى الأرض هباء بحجة أنها ستفيد الطبقات الفقيرة، بينما ما نراه هو العكس تماما: الاقتصاد ككل محلك سر، وطبعا كل الفرص الضنينة تذهب لدائرة أصغر فأصغر ممن هم أكثر كفاءة وتدريبا أو انتماء للقطاعات العليا من الطبقة الوسطى. هذا بينما لو كانت الأمور قد تركت للرأسمالية المتوحشة، لارتقت كل الطبقات بمعدلات أفضل كثيرا، وسريعة بما لا يقارن بالمستنقع الكينزى العطن الراكد، ولحظى بسطاء الناس بمدارس أجود ورعاية صحية أفضل، يدفعون لها مما تملكه جيوبهم، وليس بجلوكوز الحكومة المجانى الذى لا يغنى ولا يسمن من جوع (دع جانبا أنه -كما تعلم- لا شىء مجانى، بل هو مسروق من جيب شخص ما آخر). هذا بخلاف أنك ستذهل من الترسيمات، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/536668573082184

 

إنه التقشف يا غبى، المدخل-العينة عن الانتعاش المذهل الذى يتفرد به الاقتصاد البريطانى، وسط عالم غارق بالكامل تقريبا فى رفاه الجلوكوز، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/667199006695806

 

تحية خاصة وكبرى منا للوزير الأول كاميرون ولبرامج التقشف والخصخصة البريطانية الجريئة، بمناسبة خصخصة هيئة البريد (شخصيا!)، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/512644058817969

 

فى خطوة تاريخية، بل أكثر من تاريخية، بل قل ثاتشرية، خصخصة الطرق والمجارى المائية وسائر وسائل النقل فى بريطانيا. عاشت الحرية، عاشت التنافسية، عاشت أمنا الطبيعة، لن يصح إلا الصحيح، وثقتنا مطلقة أن ليس بعيدا اليوم الذى سنخصخص فيه فى مصر كل شىء بما فيه النيل، وربما الهرم. ..المدخل التاريخى هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/277321532346133

 

اقرأ على الجزء الثامن من صفحة يناير متابعتنا -الشاملة لبعض الصور الرائعة- لمسلسل إغلاق أعرق مستشفيات بريطانيا بعد أن ضربها طاعون الاشتراكية، ذلك كجزء من المدخل الكبير "إنجلترا تسلب وتحرق"، هنا.

http://www.everyscreen.com/views/january_part_8.htm#MelAkher143H_SocialismCollapse

 

تريد أمنا الطبيعة بكم العسر ولا تريد بكم اليسر:

 كل اليوتوبيات جربت وثبت فشلها الذريع، لسبب غاية فى البساطة هو فشلها الاقتصادى، الذى بدوره له سبب غاية فى البساطة، هو تحديه لقوانين الطبيعة، المادية، الأرسطية، أم يا ترى -أعرفها من زمان لكن هات ودنك- كان ماركس يستخدم كلمة مادية على سبيل السرقة، كما سرق الشيوعيون اللاحقون كلمات تقدمية وليبرالية وغيرها، أو كما يستخدم الإخوان أبو القفول وكلمة الحرية وغيرها، وكلكم تقصدون بالكلمات عكسها، نصب واحتيال يعنى. ..البرجوازى لا يستعبد الشغيل، طالما لم يجره من قفاه للمصنع فى الصباح فنحن فى مجتمع حر كل أفراده أحرار. فقط كل ما هنالك أن كل شىء عرض وطلب، ولو كف الشغيلة عن الإنجاب لأتى الرأسماليون ليلحسوا أقدامهم. ..ماذا سيفعل الرأسمالى لو شح سوق الشغل؟ سيدفع أجورا أكبر. ماذا لو اخترع تقنية جديدة؟ سيرمى بكل الشغيلة للشارع. الموضوع ليس مسألة كرامة أو استعلاء أو طبقية بالنسبة له. ما يميزه هو ما يميز الجميع عن بعضهم البعض، قدراتهم، تفوقهم الجيينى النسبى، التطفرات -التى لم يسمع عنها بعض الأصدقاء هنا- والتى عبر الزمان ميزت شعوبا وأفرادا عن بعضها البعض. ..ولاحظ أنى أستخدم ألفاظ الكرامة والكبرياء والشموخ بمعنى مادى صرف. المهزوم المنسحب بشرف لأنه يحترم قواعد اللعبة التى وضعتها أمنا الطبيعة المادية جدا. لكنى أراك تستخدمها بطريقة تيمايوسية أفلاطونية - وكأنها سلاح أو عامل فعال فى صنع التاريخ. ..اقرأ بقية هذا النقاش الساخن، وهو اجترار للكثير من ثيمات سهم كيوبيد وموقع إيفرى سكريين، هنا.

https://www.facebook.com/EveryScreen/posts/203166269802256

 

على السطور الأولى لصفحة الثقافة ( ديسيمبر 1993 - مايو 1996 ) ، ولدت تسمية الأممية الخامسة Fifth International . وعليها ستقرأ قصة كيف كنت أشترى الصحف البريطانية –خاصة الفاينانشيال تايمز– يوميا كل تلك السنوات وقبلها وظللت بعدها ، ولم أكن أجد سببا واحدا يفسر لى لماذا تنساق بريطانيا لمثل ذلك الاتحاد مع أوروپا ولا تتحد مع الولايات المتحدة ، التى تشاركها الثقافة واللغة والخلفية البروتستانتية والعرق والچيينات والشموخ الأنجلى ، ناهيك –بناء على كل هذا– عن الرؤية القاعدية للاقتصاد . لقد كان عارا هائلا أن تفكر بلد الثورة الصناعية وصانعة أعظم إمپراطورية فى التاريخ ، فى مثل ذلك التوجه ، أو لمجرد أن خطرت الفكرة بذهنها من الأصل . مع ذلك ، لم يخامرنا شك للحظة أن لن يصح إلا الصحيح فى النهاية . بل منذ لحظة تأسيسها –الأممية– فى مطلع التسعينيات ونحن نقول ( جريدة العالم اليوم ) ، إن مصير هذه الأممية لن يختلف عن مصير سابقاتها الأربع وهو التفكك والانحلال ، وإن كنا نتوقع عادة بأن تهب فورا الشعوب الأنجلو ساكسونية على نحو خاص ، ضد حكوماتها لتجبرها على الانسحاب الفورى من هذه المؤامرة الشيوعية التى تهدد مستقبل وازدهار الحضارة الإنسانية . … فيما يلى عينات لبعض من المحطات الطويلة الأخرى لموقع إيڤرى سكريين مع الأممية الخامسة .

http://www.everyscreen.com/views/culture.htm#culture.htm#Original

http://www.everyscreen.com/views/culture.htm#Aggregations

http://www.everyscreen.com/views/civilization_part_2.htm#EUEnlargement

http://www.everyscreen.com/views/globalization_part_6.htm#BritishEUWithdrawal

http://www.everyscreen.com/views/globalization_part_6.htm#EUCollapse

… الأصل بالصفحة الثيمية صعود الفاشية العظيم .

 

---

 

المزيد من 2016

المزيد من قسم الصفحات الثيمية